Yale-älylukot (Doorman & Linus)

Sain automaattiavauksen toimimaan täältä saaduilla ohjeilla, kiitos vielä.

Nyt aloin räpläämään bt ovikoodia, ja painoin, että resetoidaan, sain reset koodin, mutta vahingossa poistuin appista ja nyt se ei tule uudestaan.

Saako näppäimistöön tehtyä jotain hard resettiä, että saa aloitettua ihan alusta?
 
Käytössä Verisuren moduuli ja wifi-boksi. Toiminut hyvin, mutta kiinnostaisi V2N:ään kännykällä bluetoothin kautta avaus eli pitäisi vaihtaa Access-moduuli ja Yalen wifi boksiin, eli kysymys kuuluu: saanko Yale Access -appissa tilattua notifikaation Androidilla käyttäjälle A, silloin kun käyttäjä B, C tai D avaavat lukon koodillaan/tägillään/"bluetoothin" kautta?

Skenaario on siis se, että rajapintojen puuttuessa olen rakentanut hilavitkuttimen, jossa vanha puhelin on kirjautunut Verisuren appiin käyttäjänä A, ja olen määritellyt, että kun käyttäjät B, C, D avaavat lukon, siitä tulee notifikaatio Verisure appiin tuossa kännykässä eli käyttäjälle A. Kännykkä lukee notifikaation ja tekee HTTP-kutsun, joka loppupeleissä johtaa siihen, että Alexa kailottaa ympäri taloa kuka on sisään astunut. Tämä on ollut varsin hyödyllinen ja pääsääntöisesti lähes reaaliaikainen, joten haluaisin saman viritellä Yalen wifi-boksinkin kanssa - ellei se sitten jopa tue järkevämpää rajapintaa, jolloin ratkaisua saisi yksinkertaistettua.
 
saanko Yale Access -appissa tilattua notifikaation Androidilla käyttäjälle A, silloin kun käyttäjä B, C tai D avaavat lukon koodillaan/tägillään/"bluetoothin" kautta?
Hälytyksiä saa tehtyä eri asioille, kuten juuri sille että tietty käyttäjä avaa oven. Hälytyksille voi myös määritellä aikaikkunan jonka sisällä hälytys on aktiivinen, tai sitten yksinkertaisesti "milloin tahansa".

Sitä en kyllä tiedä ovatko nuo käyttäjäkohtaisia vai tuleeko tuo hälytys sitten kaikille joilla on sovellus asennettuna puhelimessaan ja paritettuna kyseiseen lukkoon. Olettaisin käyttäjäkohtaisiksi mutten sano varmaksi.
 
Pikaiset kysymykset liittyen Doorman L3-lukkoon. Saako sen menemään automaattisesti lukkoon iltaisin aikataulun mukaan? Yritin kaivella manuaaleista, mutten tätä tietoa löytänyt.

Toinen asia joka mietityttää on, että saahan tämän lukon jätettyä auki-tilaan? Kesällä tulee ravattua ulkoa sisälle aktiivisesti eikä viitsisi puhelinta aina kantaa mukana. Ei ole kokemusta ollenkaan näistä älylukoista ja tällaiset päivittäiset käytettävyys-asiat kiinnostaa.

 
Toinen asia joka mietityttää on, että saahan tämän lukon jätettyä auki-tilaan? Kesällä tulee ravattua ulkoa sisälle aktiivisesti eikä viitsisi puhelinta aina kantaa mukana. Ei ole kokemusta ollenkaan näistä älylukoista ja tällaiset päivittäiset käytettävyys-asiat kiinnostaa.
L3:n vääntönupista saa automaattilukituksen pois päältä, siihen asti kunnes lukitsee sen manuaalisesti.
 
Mulla V2N ja wifi silta käytössä. Toiminut muuten jees, mutta välillä jää joku bitti vinoon.
Tämä aiheuttaa sen, ettei ajastettu lukitus (3min) eikä ilmoitukset avauksesta toimi. Myöskään sovelluksen logiin jää mitään tietoja lukon käytöstä tänä aikana kun bitti vinossa.
Tähän auttaa sillan ”boot”. Eli irti pistorasiasta ja takaisin.
Muilla vastaavaa, ja onko keksitty keino jolla tämän välttäisi?

Ensimmäinen wifi silta toimi ihan moitteettomasti, mutta sitten sattui erinäinen virtapiikki joka särki tuon sillan ja nyt uudessa sillassa on juuri tuota vastaavaa vikaa. Appiin ei myöskään päivity oven tila, että onko se auki vai kiinni, vaan se jää siihen tilaan missä se on viimeksi ollut. Nyt huomasin, että yhteys lähti uudestaan pelaamaan kun avasi ja sulki oven tuon apin kautta. Logit tosiaan puuttuu myös tuolta väliajalta. Itsellä ei ole käytössä tuota automaattista lukitusta/avausta.
 
Pikaiset kysymykset liittyen Doorman L3-lukkoon. Saako sen menemään automaattisesti lukkoon iltaisin aikataulun mukaan? Yritin kaivella manuaaleista, mutten tätä tietoa löytänyt.
Ei näytä olevan moista ominaisuutta ainakaan suoraan Yale Accessissa. Liekö sitten homeassistantin kautta onnistuisi, tai ifttt?

Toki oma kokemus lukosta on tällä hetkellä noin parin tunnin mittainen. Työpaikan kampanjasta sai huomattavan edullisesti.
Viime kuussa kasattu lukko vaikutti ainakin laadukkaalta, ja asennuskin onnistui helposti.
 
Mulla V2N ja wifi silta käytössä. Toiminut muuten jees, mutta välillä jää joku bitti vinoon.
Tämä aiheuttaa sen, ettei ajastettu lukitus (3min) eikä ilmoitukset avauksesta toimi. Myöskään sovelluksen logiin jää mitään tietoja lukon käytöstä tänä aikana kun bitti vinossa.
Tähän auttaa sillan ”boot”. Eli irti pistorasiasta ja takaisin.
Muilla vastaavaa, ja onko keksitty keino jolla tämän välttäisi?
Omassa Skandi-L3:ssa vastaava vika, silta ei nähtävästi enää saa yhteyttä lukkoon, mutta vaatii nimenomaan lukon bootin.
Automaattilukitus kyllä toimii, se menee tässä ymmärtääkseni lukon kautta suoraan eli toimii vaikka sammuttaisi sillan, mutta automaattiavaus tai lukon avaus puhelimella ei toimi. Lukko vaatii siis patterin irroituksen että lähtee pelaamaan, joutunut noin 1,5 vuoteen tekemään kaksi kertaa...
 
Moi. Tietääkö kukaan ratkaisua seuraavaan ongelmaan. Meillä ei Yale Doorman avaudu oven kiinni laittamisen jälkeen. Lukosta kuuluu kyllä lukotuksen ääni ja sisällä välähtää punainen valo. Mutto ulkona näppäimiin ei tule valoja hetkelisesti, eikä näppäimet reagoi millään tavalla paineluluihin. Ulkoa ei pääse siis sisään mitenkään. Paristot vasta vaihdettu varmuuden vuoksi. Mikähän on vialla?
 
Uusissa rakennuksissa olen törmännyt viime aikoina sellaiseen, että Doormaniin kondensoituu vettä. Tämä johtunee siitä, että talot rakennetaan määräysten vuoksi niin tiiviiksi, että lukosta tulee yksi kohta josta ilma pakenee/tulee sisään kun on paine-eroa. Kun lukkorunko/sisäyksikkö kastuu, alkaa paristoa kulumaan ja toiminta heikentyä. Uusissa Doormanien pakkauksissa tulee solumuovikiekot sisäpuolen reikien tiivistämiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Yale Linus asennettu LC102 lukkorunkoonl

Asensin lukon ja tein kalibroinnin niin kahva ei meinaa pinua kunnolla alas? Sitten kun väännän vääntönupista puolisenttiä lisää niin sen jälkeen kahva painuu alas ihan normaalisti. Niinkun ei pyörittäisi ihan loppuun asti tuota aukaisua.

Tein vielä kalibroinnin uudestaan, silti sama ongelma.
Saitko tämä ratkaistua miten? Itsellä sama ongelma ja kalibrointi uudelleen ei auta
 
Saitko tämä ratkaistua miten? Itsellä sama ongelma ja kalibrointi uudelleen ei auta

Hieman löysäsin siirrinrattaan ruuveja ja samalla ovi ehkä oli myös hieman liian tiukalla niin löysäsin tiukkuutta säätämällä vastarautaa.

Kerro mielenkiinnosta saatko toimimaan.
 
Tulipa havaittua typerä ominaisuus Doormanissa (V2N). Ovi voi jäädä sillä tavalla huonosti kiinni, että se kyllä on kiinni mutta lukkokieli ei tule kokonaan ulos eikä lukko pysty lukittumaan vaan kuka tahansa pääsee sisälle. Tälle ei kai sinänsä voi oikein mitään, ovea pitäisi aina muistaa vähän painaa tiivisteitä vasten että se loksahtaa kunnolla kiinni.

Mutta miksi ihmeessä lukko ei osaa hälyttää tuosta mobiilisovellukseen?? Asetuksista on kuitenkin valittu hälytys sille jos ovi jää auki, mutta mitään hälytystä ei tuollaisesta tilanteesta kuitenkaan tule.
 
Moi. Tietääkö kukaan ratkaisua seuraavaan ongelmaan. Meillä ei Yale Doorman avaudu oven kiinni laittamisen jälkeen. Lukosta kuuluu kyllä lukotuksen ääni ja sisällä välähtää punainen valo. Mutto ulkona näppäimiin ei tule valoja hetkelisesti, eikä näppäimet reagoi millään tavalla paineluluihin. Ulkoa ei pääse siis sisään mitenkään. Paristot vasta vaihdettu varmuuden vuoksi. Mikähän on vialla?
Tästä jo jonkin aikaa, eli varmaan saatu ratkaistua ?

Mutta miten pääsitte sisään, oliko onni matkassa joku sisällä, vai onko teillä kulkureitti josta pääsee sisälle.
Jos ei muuta reittiä niin miten ratkaisitti tilanteen, joku jäi päivystään, vai tilalle mekaaninn.
 
Tulipa havaittua typerä ominaisuus Doormanissa (V2N). Ovi voi jäädä sillä tavalla huonosti kiinni, että se kyllä on kiinni mutta lukkokieli ei tule kokonaan ulos eikä lukko pysty lukittumaan vaan kuka tahansa pääsee sisälle. Tälle ei kai sinänsä voi oikein mitään, ovea pitäisi aina muistaa vähän painaa tiivisteitä vasten että se loksahtaa kunnolla kiinni.

Mutta miksi ihmeessä lukko ei osaa hälyttää tuosta mobiilisovellukseen?? Asetuksista on kuitenkin valittu hälytys sille jos ovi jää auki, mutta mitään hälytystä ei tuollaisesta tilanteesta kuitenkaan tule.

Saman ominaisuuden olen itsekkin havainnut. Olen myös huomannut, että jos oven laittaa ulkoapäin kahvasta kiinni, niin tuo kieli jää herkemmin sellaiseen välitilaan, kun taas jos sen painaa itse ovesta kiinni, niin se menee aina lukkoon. Sisäpuolelta ovea sulkiessa ei oo kertaakaan jääny sellaiseen tilaan, että ovi ei lukittuisi.
 
Saman ominaisuuden olen itsekkin havainnut. Olen myös huomannut, että jos oven laittaa ulkoapäin kahvasta kiinni, niin tuo kieli jää herkemmin sellaiseen välitilaan, kun taas jos sen painaa itse ovesta kiinni, niin se menee aina lukkoon. Sisäpuolelta ovea sulkiessa ei oo kertaakaan jääny sellaiseen tilaan, että ovi ei lukittuisi.


Pystyykö vastaraudasta säätämään?

Meillä LP711, josta säätö onnistuu, mutta tiivistys hieman kärsii. Tämä tosin ei johdu doormanista, vaan liekkö kiero ovi, tai jotain häikkää saranoinnissa.
 
Tulipahan hommattua tuo L3 lukko itsellekin ja siinä tuli mukana ainoastaan 1 rfid tägi. Niin onko täällä joku jo selvitellyt, että mistä tuota uutta RFID tägiä saa halvimmalla tilattuna? Näyttäisi ainakin Proshopilta saavan n. 22 euroon tilattua..

verkkis näytti olevan 25e ja k-rauta 29,90e.
 
Tästä jo jonkin aikaa, eli varmaan saatu ratkaistua ?

Mutta miten pääsitte sisään, oliko onni matkassa joku sisällä, vai onko teillä kulkureitti josta pääsee sisälle.
Jos ei muuta reittiä niin miten ratkaisitti tilanteen, joku jäi päivystään, vai tilalle mekaaninn.
Ei ole kunnolla vielä ratkaistu. Koko ajan yrittänyt löytää ratkaisua tuohon. Ihan randomisti menee siis tuohon tilaan. Yhdesti resetoitu ulkopuolen napista painamalla ilman pysyvää ratkaisua. Tuon vuoksi ei oikein uskalleta pitää terassin ovea lukossa. Alunperin kun tuo ensimmäisen kerran alkoi temppuilla, sisällä oli toinen joka aukaisi oven. Mutta olen huomannut että kun jonkun aikaa ränklää lukolla ja ovella, niin lukko saattaa alkaa yhtäkkiä toimimaan ja näppäimiin palaa elo takaisin. Rasittava ongelma kyllä. Ja kun ei ole hirveästi kokemusta näistä lukoista, vaan tuli uuden asunnon myötä myös meille.
 
Tulipa havaittua typerä ominaisuus Doormanissa (V2N). Ovi voi jäädä sillä tavalla huonosti kiinni, että se kyllä on kiinni mutta lukkokieli ei tule kokonaan ulos eikä lukko pysty lukittumaan vaan kuka tahansa pääsee sisälle. Tälle ei kai sinänsä voi oikein mitään, ovea pitäisi aina muistaa vähän painaa tiivisteitä vasten että se loksahtaa kunnolla kiinni.
Saman ominaisuuden olen itsekkin havainnut.

Sama ominaisuus täälläkin havaittu. Ja lisäksi mulla kun näin käy niin oven automaattinen lukitus jollain tavalla putoaa pois päältä. Eli kun kerran sulkiessa onnistuu tuon sähläämään ei ovi enää seuraavilla kerroilla mene automaattisesti lukkoon. Ulkopuolelta lukittuu painamalla *-painiketta ja sisäpuolelta vääntönuppia vääntämällä.

Automaattinen lukitus korjautuu kun ottaa puhelimen Yale Access sovelluksella yhteyden lukkoon. Siis mitään ei tarvitse muuttaa, pelkkä yhteys riittää eli siis käytännössä sovelluksen avaus bluetoothin kantaman alueella.
Käytössä siis pelkkä Yale Access BT-moduli ilman siltaa.
 
Mulla on vastarauta Abloy 4690 joka ei ole säädettävissä. Onkohan olemassa mitään säädettävää versiota joka tipahtaisi suoraan tuon tilalle?

Pikaisesti yritin vertaillla, mutta ei taida tuohon karmin jyrsintään mennä suoraan mikään. Eli taitaisi talttahommiksi mennä.
Voikohan oven saranoita säätämällä vaikuttaa tuohon?
 
Pystyykö vastaraudasta säätämään?

Meillä LP711, josta säätö onnistuu, mutta tiivistys hieman kärsii. Tämä tosin ei johdu doormanista, vaan liekkö kiero ovi, tai jotain häikkää saranoinnissa.

Jotenkin tuntuu, että tuo ongelma johtuu enemmän siitä, että jos kääntää ulkopuolen kahvasta samalla kun oven sulkee. Silloin se voi jäädä siihen välitilaan vaikka kuinka ovea painaisi kiinni. Sitten kun itse ovesta painaa, niin riittää ihan kevyt painallus tai jos tyrkkää oven menemään vapaasti kiinni, niin silloinkaan ei tuota ongelmaa tule.
 
Mulla on vastarauta Abloy 4690 joka ei ole säädettävissä. Onkohan olemassa mitään säädettävää versiota joka tipahtaisi suoraan tuon tilalle?
Kyllä tuota saa säädettyä kun ottaa ruuvit irti ja raudan alla olevan kupin alle pitkien ruuvien kohdalle laittaa prikat joilla tuo kuppia ulos päin.
 
Kyllä tuota saa säädettyä kun ottaa ruuvit irti ja raudan alla olevan kupin alle pitkien ruuvien kohdalle laittaa prikat joilla tuo kuppia ulos päin.
Kuppi on jo siirretty niin ulos kuin saa ja se on samalla tasolla raudan reunan kanssa joten kupin siirto ei enää auta mitään. Ehkä tuosta raudan aukon reunasta saisi jollain viilattua pikkaisen pois, täytynee tutustua aiheeseen joskus. :hmm:
 
No kyllä on ovi kovasti vituralleen asennettu jos siitä loppuu säätövara... Tai sitten huonosti mitoitettu.
 
Ei ole kunnolla vielä ratkaistu. Koko ajan yrittänyt löytää ratkaisua tuohon. Ihan randomisti menee siis tuohon tilaan. Yhdesti resetoitu ulkopuolen napista painamalla ilman pysyvää ratkaisua. Tuon vuoksi ei oikein uskalleta pitää terassin ovea lukossa. Alunperin kun tuo ensimmäisen kerran alkoi temppuilla, sisällä oli toinen joka aukaisi oven. Mutta olen huomannut että kun jonkun aikaa ränklää lukolla ja ovella, niin lukko saattaa alkaa yhtäkkiä toimimaan ja näppäimiin palaa elo takaisin. Rasittava ongelma kyllä. Ja kun ei ole hirveästi kokemusta näistä lukoista, vaan tuli uuden asunnon myötä myös meille.
Kiitos vastauksesta.

Tälläisissä lukoissa monia jänittää nimenomaan se että jos se ei toimikkaan, varsinkin tuo ettei pääse sisään.

Tälläisissä ketjuissa toki nousee korostetusti esiin ongelmat, ja allekirjoittaneen tietämissä kohteissa ei tiettävästi ole ollut tuon tason ongelmia.

Mekaanisetlukotkaan, avainpesät ei ole ongelmattomia ja niiden osalta tiedossa lukuisia tapauksia missä ei ole avaimella päässyt sisälle, mutta se promillen osa on niin pieni että se ei hetkauta ja niistäkin osa johtuu ulkopuolin ilkivallasta tai tahattomasta käyttövirheestä.
 
Itsellä meni varaston Yale L2 lukko kerran vika tilaan ja mikään resetti ei tepsinyt, joten sorkkaraudalla murtautuminen omaan varastoon ja lukko vaihtoon. Itsellä ei siis ihan 100% luottoa ole kyseiseen lukkoon, enkä uskalla enään laittaa tiloihin missä vain yksi ovi.
 
Linus älyväännin asennettu ja 3 päivän kokemusten perusteella toimii aika lailla odotusten mukaisesti. Automaattiavaus toimii yllättävän jouhevasti, paitsi sen 5% kerroista jolla on jotenkin hukannut tai saanut jumiin BT yhteyden vääntimen ja puhelimen välillä.

Ainoa ongelma on että lukon/vääntimen mekaaninen käyttö eroaa hieman vanhasta toiminnasta. Takalukko-moodissa kun oven avaa sisältä, eli vääntää käsin lukituksen auki, ja sitten laittaa oven kiinni niin lukon jousi (?) ei palauta Linusin väännintä takaisin lukitusasentoon.
Onko tämä ominaisuus vai vika toiminnassa/asennuksessa?

Lukkorunko on lc102.
 
Kerrostaloasunto

Helpoin varmaan Linus, mutta haluaisin Doormanin

Onko taloyhtiöt keskimäärin kuinka halukkaita antamaan luvan Doormaniin? Vaatiiko esim koodin antamisen avaukseen hallitukselle?

Vai onko Linus ihan yhtä hyvä eikä tarvitse Doormania
 
Kerrostaloasunto

Helpoin varmaan Linus, mutta haluaisin Doormanin

Onko taloyhtiöt keskimäärin kuinka halukkaita antamaan luvan Doormaniin? Vaatiiko esim koodin antamisen avaukseen hallitukselle?

Vai onko Linus ihan yhtä hyvä eikä tarvitse Doormania

Täältä ääni Linus:lle. Henkilökohtaisesti suosittelisin Linusia taloyhtiöön, kun vanha lukkorunko ja avaimet pysyy käytössä. En näkisi syytä Doormanin jo pelkkä asentaminen on kokonaisuudessaan työläämpi kuin Linus, muuta tappelua taloyhtiön kanssa mainitsematta. Halutessaan näppäimistön voi asentaa oven viereen, niin ei ole pakko kantaa puhelinta/avaimia mukana.
 
Mikähän uutta yale doormania v2 vaivaa kun se jää satunnaisesti tilaan missä ei mene lukkoon. Nyt ainoa tapa lukita oli painaa resetointia niin sitten surautti lukon päälle. Aukeaa normaalisti, mutta ei mene oven sulkemisen jälkeen lukkoon itsestään, tähdestä tai siaäpuolen nupista vaan soittaa surumusat. Ovi on tosi löysä eli ei siitä pitäisi ahdistaa ja pattereitakaan ei herjaa ja tosiaan ei resetoinnillakaan korjaantunut.

Tähän päivitys, että ei se tuolla aikanaan korjaantunut. Lukko toimi satunnaisesti ja pari kertaa sitä kävi lukkohuolto tutkimassa. Mitään vikaa eivät löytäneet eikä Abloy sitä halunnut vielä kahden käynnin jälkeenkään vaihtaa (kolmas kerta sitten kuulemma riittää). Huoltomiesten mukaan db-ovi on aika tiukka ja sitä kiinnitystä/lukitusta löysentivät. Nyt on useamman viikon toiminut, mutta itse en oikein jaksa uskoa vian olleen tuossa kun oireilun alkaessa painoin ovea reilummin kiinni eikä silti lukittunut. Lisäksi jos ovi olisi ollut liian tiukka niin tuskin se resetointinapistakaan olisi lukkoon mennyt. Katsotaan nyt miten kauan toimii.

Palaan tähän vanhaan viestiini kummallisesti ja satunnaisesti oireilleeseen Yale Doorman V2N älylukkoon. Tällä kertaa hieman pidempi avaus varoituksena siitä mihin useamman yrityksen välissä kuluttaja voi joutua ja miten huonosti Abloy tässä tapauksessa asiaa mielestäni hoiti.

Aluksi lyhyt kuvaus miten tapaus eteni:
Sievitalon rakentaman muuttovalmiin talomme vastaanottotarkastus oli 09/2021 ja ovet, ikkunat sekä Yalen älylukko pääoveen tuli Pihlan toimittamana. Älylukko oli asennuspöytäkirjan mukaan testattu toimivaksi.

Kuten lainaamistani vanhoista viesteistä näette lukko alkoi oireilla ensimmäisen kerran 10/2021. Ovi ei mennyt satunnaisilla kerroilla automaattisesti tai ulkoa tähdestä painamalla lukkoon vaikka sitä olisi yrittänyt painaa kevyesti tai tiiviisti kiinni. Ainoa tapa lukita ovi näissä tilanteissa oli lukon resetointinappi jolla lukko iloisesti aina surahti lukkoon. Sievitalo neuvoi hoitamaan lukon korjauksen suoraan paikallisen Abloyn valtuuttaman lukkoliikkeen kanssa niin saavat sen mahdolliset takuukorjauksetkin hoidettua suoraan. Lukkoliike kävi tutkimassa lukkoa ja säätivät lukon/oven käyntiä kun se oli heistä tiukka, mutta mitään varsinaista varmaa juurisyytä ei löytynyt. Lukko siis lähti toimimaan huoltomiehen käynnin yhteydessä kun hän sitä purki ja venkslasi. Huom. vian ollessa päälläkin lukko toimi satunnaisesti ok.

Toisen kerran lukko alkoi oireilla ihan samalla tavalla 11/2021 ja taas pyysin saman lukkoliikkeen paikalle tutkimaan. Nyt asentaja purki lukon kokonaan ja asensi sen uudestaan sekä sääti taas oven/lukon käyntiä. Jälleen lukko lähti tämän "huollon" myötä toimimaan, mutta varmaa selvyyttä ongelman aiheuttajaan ei löytynyt. Lukkoliike konsultoi myös Abloyta, mutta heidän mukaan lukossa ei ole vikaa eli sitä ei tällöin voi vaihtaa uuteen.

Sitten menikin pitkä pätkä kun lukko toimi ok, mutta kolmannen kerran lukko alkoi oireilla 07/2022 jälleen samalla tavalla eli ei lukitu kuin ulkoa resetointinappia painamalla. Soitin taas lukkoliikkeeseen, että joko nyt lukon voisi vaihtaa uuteen kun vika vain uusiutuu. He tarjoutuivat tietysti tulevansa tutkimaan lukkoa ja säätämään oven/lukon käyntiä, mutta oma kärsivällisyys oli loppu ja en millään uskonut vian olevan oven/lukon käynnissä. Päädyin videoimaan lukon toimintaa ja tarjosin sitä lukkoliikkeelle avuksi Abloyn kanssa keskusteluihin. Ensimmäiset videot eivät kelvanneet Abloylle vaan he edelleen vetosivat vian johtuvan huonosta vastinraudan ja teljen käynnistä. Lopulta näiden videoiden perusteella antoivat lukkoliikkeelle luvan vaihtaa lukon ja koska asiaan ei saatu yksiselitteistä vastausta Abloy ja tietysti itsekin halusin selvittää mikä vika lukossa lopulta oli eli se menisi takaisin tehtaalle tutkittavaksi.
Video ongelman ollessa päällä
Video lukon toimiessa normaalisti
Abloyn ja lukkoliikkeen mukaanhan lukko on myös voitu rikkoa asentaessa jolloin uuden lukon ja vaihdon kustannukset lankeavat minun maksettavaksi. Lisäksi tietysti itse olin kiinnostunut lukon juurisyystä sen takia, että voin hakea aiemmille huoltokäyntien kustannuksille hyvitystä joltakin taholta.

Pitkän ja useiden minun toimesta tehtyjen statuskyselyiden jälkeen lukkoliike oli saanut 10/2022 Abloylta tehtaan analyysin lukon viasta. Suora lainaus ”Reklamaatiokäsittelymme on löytänyt tuotteesta sellaisen vian, joka voi ilmetä vasta pidemmän ajan päästä lukon käyttöönotosta ja ei näin ole suoraan yhdistettävissä aiempiin kohteessa käynteihin.”. Lukkoliike ei ymmärrettävästi halunnut aiempien huoltokäyntien kustannusta hyvittää vaan vetosi Abloyn lausuntoon ja ohjasi ottamaan sinne itse suoraan yhteyttä.

Ajattelin, että jos tuotteessa kerran on ollut vika niin pitäisihän Abloyn tällöin kyetä kertomaan mikä vika siinä oli ja miten se ei ole voinut olla syynä aiempiin vastaaviin oireisiin. Avasin 11/2022 casen Yalen kuluttajatukeen viitaten lukkoliikkeen heille avaamaan tapaukseen. Liitin mukaan Sievitalon projarin ja hän lisäsi ketjuun Pihlan reklamaatiokäsittelyn. Yalen kuluttajatuki ohjasi tapausta heillä sisäisesti tuotetukeen. Kyselin spostilla casen perään ja lopulta soitin kuluttajatukeen 02/2023 kun mitään ei kuulunut. Puhelimessa selittivät, että ovat olleet Pihlaan yhteydessä tarkemmin lukon vianselvityksestä ja ohjeistaneet heidät ottamaan minuun yhteyttä. Tuesta ohjeistivat, että minun pitää seuraavaksi ottaa Pihlan tukeen yhteyttä. Pyysin, että voisinko saada vianselvityksen myös itselleni ja tässä se lainauksena "Joka tapauksessa kyseessä on ollut lukkorungon molenoidi-vika. Tämä vika ei selitä aiempia teidän luona tehtyjä käyntejä, joiden aikana lukkoliike on joutunut tekemään säätöjä oviympäristöön liittyen. Lukkoliikkeen käyntien yhteydessä on mm. vastarautaa säädetty, koska oven tiivistevoima on ollut liian suuri ja sen vuoksi lukon toiminta on takerrellut. Molempien lukkoliikkeen käyntien jälkeen lukko on toiminut normaalisti. Jos tuo molenoidi-vika olisi ollut lukossa käyntien aikana, lukko ei olisi toiminut lainkaan."

Olen kuluttajatuen kautta pyytänyt tässä tapauksen käsittelyn aikana kuvausta mikä on molenoidin rooli lukon toiminnassa, mikä vika molenoidissa oli ja mistä molenoidin vikaantuminen on johtunut sekä tietysti alunperinkin kysyin sitä miten aiemmat käynnit eivät voi johtua tästä viasta. Näihin tarkentaviin kysymyksiin Yalen tuotetuki ei halua vastata vaan toistaa aina tuon saman alkuperäisen vastauksensa. Kokoajan keskustelu on käyty heidän toimesta nimettömänä tuen spostista ja kuten näette aika pitkillä vasteajoilla. Lisäksi olen pyytänyt yhteydenottoa tai yhteystietoja heidän kuluttajatuen/tuotetuen vastaavalle henkilölle, mutta sitäkään en ole saanut sillä olisin mielelläni antanut rakentavaa palautetta miten asiakaskokemusta kannattaisi kehittää.

No samalla toki kyselin Pihlalta asian perään, mutta eivät ole tähän mitenkään palanneet eli ei voi sinnekään hyviä pisteitä antaa. Lisäksi kysyin kuluttajaneuvonnasta miten edetä ja heidän mielestä myyjällä eli Sievitalolla on tässä tapauksessa ollut vastuu toimittaa toimiva lukko minulle mistä olen maksanut. Reklamaatio on toki ollut Sievitalollekin taustalla auki, mutta ymmärrän hyvin jos hekin ovat ensin halunneet nähdä mitä Abloy asiaan vastaa. Nyt sitten jatkan Sievitalon kanssa ja katsotaan ovatko he voittaja näiden kolmen yrityksen joukosta vaikka olisivat tietysti alunperinkin voineet todeta, että me hoidamme tämän.

Toivottavasti tästä on jollekin joskus apua näiden vinkkien myötä:
• Hoida reklamaatiot ja ongelmat ensin aina myyjän kanssa niin säästät omia hermoja
• Yalen älylukon vikaantuessa jos oven/lukon käyntiä epäillään niin tuolla videon tavalla testaamalla voi todeta ainakin jossakin tapauksissa toimiiko lukko normaalisti ihan yksinään kun lukon kieliä ohjaa kädellä. Tällä pitäisi välttää turhat säädöt ja huoltokäynnit jos ongelma ilmenee käsin käyttämälläkin. Ihmettelen suuresti miksi tätä ei lukkoliikkeen tai Abloyn toimesta ole ohjeistettu aina ensimmäiseksi tarkastettavaksi asiaksi näissä tapauksissa.

Täydennän tätä vielä kun tarina joskus päättyy ja jos ihmeen kaupalla saan jonkun Yalelta vastaamaan asiaan liittyen ihan omalla nimellään.

Pakko vielä suhteuttaa tätä asiaa hieman eli tämä Yalen älylukko maksaa sen ~400€ ja nuo "turhat" huoltokäynnit maksoi 224€ eli veikkaan maksaneen sen verran mitä uusi lukko Abloylle itselleen maksaa ilman katetta. Sitten vertailuna vähän vastaava reklamointi eli ostin taloon.comista sähköllä toimivan pyyhekuivaimen/rättipatterin mikä maksoi 380€. Se ei pysynyt päällä ihan sitä luvattua 2h tai 4h kestoa vaan jäi johonkin 40min kestoon. Reklamoin taloon.comille ja he toimittivat enempää kyselemättä minulle uuden tuotteen ja palautuin rikkinäisen heille perästä. Ei tarvinnut videoida laitteen toimintaa tai odottaa kuukausia asian hoitamista.

Kirjoitus voi vaikuttaa nyt vähän puolueelliselta, mutta toisaalta aika vähän Abloy on kuvannut lukon vikaantumisen taustoja ja itsellä on asian suhteen toki ollut pinna kireällä moneen kertaan eri vaiheissa. Jos joku tällä foorumilla tuntee ko. lukon toimintaa tarkemmin niin kerro omat näkemyksesi tähän tapaukseen sillä voihan tilanne olla ihan kuten Abloy toteaa. Youtubessa tuli vastaan toinenkin vastaava tapaus eli tuskin on nyt ihan yksittäinen ongelma, mutta toisaalta ei taida kovin laajakaan olla kun ei täälläkään kukaan ole maininnut aiemmin (Toinen case Youtubesta).
 
Melkoista touhua @Fixed , mutta ei ollenkaan tavatonta suomalaisilla yrityksillä. Käytetään vaikka 2 päivää aikaa että ei jouduta maksamaan 200 euron kulua. Myyjähän nämä tosiaan kannattaa laittaa hoitamaan, laittavat ns. paskan valumaan alaspäin, kuten kuuluukin. Mistä tiedät mitä huoltokäynnit maksoivat, eihän niistä sentään sinua laskutettu?
 
Melkoista touhua @Fixed , mutta ei ollenkaan tavatonta suomalaisilla yrityksillä. Käytetään vaikka 2 päivää aikaa että ei jouduta maksamaan 200 euron kulua. Myyjähän nämä tosiaan kannattaa laittaa hoitamaan, laittavat ns. paskan valumaan alaspäin, kuten kuuluukin. Mistä tiedät mitä huoltokäynnit maksoivat, eihän niistä sentään sinua laskutettu?
Menin maksamaan huoltokäynnit itse kun ajattelin, että saahan niihin jälkikäteen hyvitykset viime kädessä vastuulliselta. No tämä jää nyt sitten nähtäväksi hoitaako Sievitalo, mutta uskoisin kun projektissa hoitivat omat asiansa kunnolla.
 
Meillä tekee tuota ihan samaa että ei saa lukittua, syy on karmissa/rungossa, meillä lämpötilan vaihtelut tekee sen, eli se käyntiväli muuttuu paikoitellen tosi paljon, yleensä pienellä tönäisyllä saa menemään lukkoon.
 
Meillä tekee tuota ihan samaa että ei saa lukittua, syy on karmissa/rungossa, meillä lämpötilan vaihtelut tekee sen, eli se käyntiväli muuttuu paikoitellen tosi paljon, yleensä pienellä tönäisyllä saa menemään lukkoon.
Joo oven käynnistä johtuvan ongelman huomaa kyllä siitä, että ovi lopulta surahtaa lukkoon kun ovea painaa tiukemmin kiinni vaikka aluksi ei lukitu. Tuo molenoidiin liittyvä vika taas oireilee niin ettei lukitu vaikka miten painaisi ovea kiinni. Ilmeisesti molenoidi jotenkin liittyy oven tilatietoon ja jos se ei toimi kunnolla ei lukko tunnista mistään, että nyt lukon voi lukita.
 
Ei näytä olevan moista ominaisuutta ainakaan suoraan Yale Accessissa. Liekö sitten homeassistantin kautta onnistuisi, tai ifttt?

Toki oma kokemus lukosta on tällä hetkellä noin parin tunnin mittainen. Työpaikan kampanjasta sai huomattavan edullisesti.
Viime kuussa kasattu lukko vaikutti ainakin laadukkaalta, ja asennuskin onnistui helposti.

Itsellekin tuli käyttöön tämä lukko. En ole vielä kiinnittänyt huomiota automaattiseen lukitus-aikatauluun. Oletko itse perehtynyt siihen ja mahdollisesti saanut toimimaan?
 
V2 ja V3 on sama lukkorunko ja itseltäni kanssa kerran hajonnut se lukkorungon molenoidi. Oli kyllä show ja siitä aikaisemmin kirjoitin tähän ketjuun. Tiloihin joissa yksi ovi niin Linus koska säilyy mekaaninen lukko. Muuten aina yksi mekaaninen lukko-ovi Doormanin kanssa. En luota kyllä yhtään tuohon Doormaniin.
 
Yale Linus ja LC102 Abloy -lukkorunko. Alkuun toiminut moitteetta ainakin yli vuoden päivät. Nyt uusintakalibroinneista huolimatta on alkanut käydä yhä useammin siten, että jostain syystä Linus ei väännä nuppia aivan riittävästi myötäpäivään ja kun painan kahvasta alas, se ei heti kunnolla painu alas vaan tuntuu oleman "jumissa". Kun muutaman kerran voimalla painaa, niin sitten toki aukeaa. Patteritkin juuri vaihdoin.

Onko muilla tullut vastaan samaa ja mitä voisi tehdä? Uusintakalibrointeja olen parikin kertaa tehnyt ja kalibroinneissa väännän kyllä manuaalisesti aivan pohjat myötäpäivään Linuksen lukon.
 
Kerrostaloasunto

Helpoin varmaan Linus, mutta haluaisin Doormanin

Onko taloyhtiöt keskimäärin kuinka halukkaita antamaan luvan Doormaniin? Vaatiiko esim koodin antamisen avaukseen hallitukselle?

Vai onko Linus ihan yhtä hyvä eikä tarvitse Doormania
Minulla on Linus kerrostalossa. Mielestäni hyvä, tosin hankin tämän vain siksi että jos unohdan avaimet niin pääsen sisälle, en ns joka päiväiseen käyttöön. Maksaa itsensä takaisin jo parin avaimen unohtamiskerran jälkeen.

En laittaisi doormania kerrostaloon, koska jos se hajoaa ei sisään pääse ollenkaan. Ja linuksen kanssa ei tarvita taloyhtiöltä mitään lupia ja asennuksen saa tehtyä itse 10 minuutissa ja tarvittaessa palautettua ennalleen kanssa nopeasti.
 
Yale Linus ja LC102 Abloy -lukkorunko. Alkuun toiminut moitteetta ainakin yli vuoden päivät. Nyt uusintakalibroinneista huolimatta on alkanut käydä yhä useammin siten, että jostain syystä Linus ei väännä nuppia aivan riittävästi myötäpäivään ja kun painan kahvasta alas, se ei heti kunnolla painu alas vaan tuntuu oleman "jumissa". Kun muutaman kerran voimalla painaa, niin sitten toki aukeaa. Patteritkin juuri vaihdoin.

Onko muilla tullut vastaan samaa ja mitä voisi tehdä? Uusintakalibrointeja olen parikin kertaa tehnyt ja kalibroinneissa väännän kyllä manuaalisesti aivan pohjat myötäpäivään Linuksen lukon.
Voisiko sitä lukkorunkoa öljytä?
 
Yale Linus ja LC102 Abloy -lukkorunko. Alkuun toiminut moitteetta ainakin yli vuoden päivät. Nyt uusintakalibroinneista huolimatta on alkanut käydä yhä useammin siten, että jostain syystä Linus ei väännä nuppia aivan riittävästi myötäpäivään ja kun painan kahvasta alas, se ei heti kunnolla painu alas vaan tuntuu oleman "jumissa". Kun muutaman kerran voimalla painaa, niin sitten toki aukeaa. Patteritkin juuri vaihdoin.

Onko muilla tullut vastaan samaa ja mitä voisi tehdä? Uusintakalibrointeja olen parikin kertaa tehnyt ja kalibroinneissa väännän kyllä manuaalisesti aivan pohjat myötäpäivään Linuksen lukon.

Vähän samaa ongelmaa oli alussa, löysäsin hieman siipiratasti ni parani. Nyt hieman samantyylistä ongelmaa tullut, pitäis tutkia taas..
 
Vähän samaa ongelmaa oli alussa, löysäsin hieman siipiratasti ni parani. Nyt hieman samantyylistä ongelmaa tullut, pitäis tutkia taas..

Miten tuota siipiratasta löysätään? Voisin kokeilla, jos auttaisi. Öljynnyt jo olen, ei ollut apua.
 
Miten tuota siipiratasta löysätään? Voisin kokeilla, jos auttaisi. Öljynnyt jo olen, ei ollut apua.

Siirrinratas olikin oikea nimi.


Tässä kiinnittää siirrinrattaan, taisin noin puolikierrosta löysätä. Sekä taisin myös hieman löysätä vastarautaa, eli ovea ei tarvitse niin kovin tiukkaan vetää kiinni, mutta kuitenkin ottaa tiivisteelle hyvin.

Kokeile vaikka hieman ensin löysyttää vastarautaa, voi tulla jo tuolla kuntoon. Ilmoita sitten miten kävi.
 
Onko toi linus edelleen se mitä suositellaan? Saako kännyyn widgetin josta saa oven auki vai onko aina mentävä ohjelman kautta?. Mitä huonoa tuossa linuksessa olette havainneet?
 
Jos haluat säilyttää sen mekaanisen osuuden, niin Linus on ratkaisu.
Wifi palikka tarvitaan vain jos haluat etänä käyttää. Tunnistaa BT:lla oletko kaukana vai lähellä ja avaa oven. Ei toimi kuin kerran kun olet poistunut alueelta ja tullut takaisin, sitten pitää appilla tai vastaavasti avata.
 
Mitens linuksessa jos se avaa automaattisesti oven kun tuloo kotiin niin onko siinä semmosta mahista että jätä ovi lukitsematta kunnes itse lukitsen? Ainakin viive 10s-30min on... mut onko kokonaan aukijättämistä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 556
Viestejä
4 557 147
Jäsenet
74 999
Uusin jäsen
Roope12345

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom