Mikähän uutta yale doormania v2 vaivaa kun se jää satunnaisesti tilaan missä ei mene lukkoon. Nyt ainoa tapa lukita oli painaa resetointia niin sitten surautti lukon päälle. Aukeaa normaalisti, mutta ei mene oven sulkemisen jälkeen lukkoon itsestään, tähdestä tai siaäpuolen nupista vaan soittaa surumusat. Ovi on tosi löysä eli ei siitä pitäisi ahdistaa ja pattereitakaan ei herjaa ja tosiaan ei resetoinnillakaan korjaantunut.
Tähän päivitys, että ei se tuolla aikanaan korjaantunut. Lukko toimi satunnaisesti ja pari kertaa sitä kävi lukkohuolto tutkimassa. Mitään vikaa eivät löytäneet eikä Abloy sitä halunnut vielä kahden käynnin jälkeenkään vaihtaa (kolmas kerta sitten kuulemma riittää). Huoltomiesten mukaan db-ovi on aika tiukka ja sitä kiinnitystä/lukitusta löysentivät. Nyt on useamman viikon toiminut, mutta itse en oikein jaksa uskoa vian olleen tuossa kun oireilun alkaessa painoin ovea reilummin kiinni eikä silti lukittunut. Lisäksi jos ovi olisi ollut liian tiukka niin tuskin se resetointinapistakaan olisi lukkoon mennyt. Katsotaan nyt miten kauan toimii.
Palaan tähän vanhaan viestiini kummallisesti ja satunnaisesti oireilleeseen Yale Doorman V2N älylukkoon. Tällä kertaa hieman pidempi avaus varoituksena siitä mihin useamman yrityksen välissä kuluttaja voi joutua ja miten huonosti Abloy tässä tapauksessa asiaa mielestäni hoiti.
Aluksi lyhyt kuvaus miten tapaus eteni:
Sievitalon rakentaman muuttovalmiin talomme vastaanottotarkastus oli 09/2021 ja ovet, ikkunat sekä Yalen älylukko pääoveen tuli Pihlan toimittamana. Älylukko oli asennuspöytäkirjan mukaan testattu toimivaksi.
Kuten lainaamistani vanhoista viesteistä näette lukko alkoi oireilla ensimmäisen kerran 10/2021. Ovi ei mennyt satunnaisilla kerroilla automaattisesti tai ulkoa tähdestä painamalla lukkoon vaikka sitä olisi yrittänyt painaa kevyesti tai tiiviisti kiinni. Ainoa tapa lukita ovi näissä tilanteissa oli lukon resetointinappi jolla lukko iloisesti aina surahti lukkoon. Sievitalo neuvoi hoitamaan lukon korjauksen suoraan paikallisen Abloyn valtuuttaman lukkoliikkeen kanssa niin saavat sen mahdolliset takuukorjauksetkin hoidettua suoraan. Lukkoliike kävi tutkimassa lukkoa ja säätivät lukon/oven käyntiä kun se oli heistä tiukka, mutta mitään varsinaista varmaa juurisyytä ei löytynyt. Lukko siis lähti toimimaan huoltomiehen käynnin yhteydessä kun hän sitä purki ja venkslasi. Huom. vian ollessa päälläkin lukko toimi satunnaisesti ok.
Toisen kerran lukko alkoi oireilla ihan samalla tavalla 11/2021 ja taas pyysin saman lukkoliikkeen paikalle tutkimaan. Nyt asentaja purki lukon kokonaan ja asensi sen uudestaan sekä sääti taas oven/lukon käyntiä. Jälleen lukko lähti tämän "huollon" myötä toimimaan, mutta varmaa selvyyttä ongelman aiheuttajaan ei löytynyt. Lukkoliike konsultoi myös Abloyta, mutta heidän mukaan lukossa ei ole vikaa eli sitä ei tällöin voi vaihtaa uuteen.
Sitten menikin pitkä pätkä kun lukko toimi ok, mutta kolmannen kerran lukko alkoi oireilla 07/2022 jälleen samalla tavalla eli ei lukitu kuin ulkoa resetointinappia painamalla. Soitin taas lukkoliikkeeseen, että joko nyt lukon voisi vaihtaa uuteen kun vika vain uusiutuu. He tarjoutuivat tietysti tulevansa tutkimaan lukkoa ja säätämään oven/lukon käyntiä, mutta oma kärsivällisyys oli loppu ja en millään uskonut vian olevan oven/lukon käynnissä. Päädyin videoimaan lukon toimintaa ja tarjosin sitä lukkoliikkeelle avuksi Abloyn kanssa keskusteluihin. Ensimmäiset videot eivät kelvanneet Abloylle vaan he edelleen vetosivat vian johtuvan huonosta vastinraudan ja teljen käynnistä. Lopulta näiden videoiden perusteella antoivat lukkoliikkeelle luvan vaihtaa lukon ja koska asiaan ei saatu yksiselitteistä vastausta Abloy ja tietysti itsekin halusin selvittää mikä vika lukossa lopulta oli eli se menisi takaisin tehtaalle tutkittavaksi.
Video ongelman ollessa päällä
Video lukon toimiessa normaalisti
Abloyn ja lukkoliikkeen mukaanhan lukko on myös voitu rikkoa asentaessa jolloin uuden lukon ja vaihdon kustannukset lankeavat minun maksettavaksi. Lisäksi tietysti itse olin kiinnostunut lukon juurisyystä sen takia, että voin hakea aiemmille huoltokäyntien kustannuksille hyvitystä joltakin taholta.
Pitkän ja useiden minun toimesta tehtyjen statuskyselyiden jälkeen lukkoliike oli saanut 10/2022 Abloylta tehtaan analyysin lukon viasta. Suora lainaus ”Reklamaatiokäsittelymme on löytänyt tuotteesta sellaisen vian, joka voi ilmetä vasta pidemmän ajan päästä lukon käyttöönotosta ja ei näin ole suoraan yhdistettävissä aiempiin kohteessa käynteihin.”. Lukkoliike ei ymmärrettävästi halunnut aiempien huoltokäyntien kustannusta hyvittää vaan vetosi Abloyn lausuntoon ja ohjasi ottamaan sinne itse suoraan yhteyttä.
Ajattelin, että jos tuotteessa kerran on ollut vika niin pitäisihän Abloyn tällöin kyetä kertomaan mikä vika siinä oli ja miten se ei ole voinut olla syynä aiempiin vastaaviin oireisiin. Avasin 11/2022 casen Yalen kuluttajatukeen viitaten lukkoliikkeen heille avaamaan tapaukseen. Liitin mukaan Sievitalon projarin ja hän lisäsi ketjuun Pihlan reklamaatiokäsittelyn. Yalen kuluttajatuki ohjasi tapausta heillä sisäisesti tuotetukeen. Kyselin spostilla casen perään ja lopulta soitin kuluttajatukeen 02/2023 kun mitään ei kuulunut. Puhelimessa selittivät, että ovat olleet Pihlaan yhteydessä tarkemmin lukon vianselvityksestä ja ohjeistaneet heidät ottamaan minuun yhteyttä. Tuesta ohjeistivat, että minun pitää seuraavaksi ottaa Pihlan tukeen yhteyttä. Pyysin, että voisinko saada vianselvityksen myös itselleni ja tässä se lainauksena "Joka tapauksessa kyseessä on ollut lukkorungon molenoidi-vika. Tämä vika ei selitä aiempia teidän luona tehtyjä käyntejä, joiden aikana lukkoliike on joutunut tekemään säätöjä oviympäristöön liittyen. Lukkoliikkeen käyntien yhteydessä on mm. vastarautaa säädetty, koska oven tiivistevoima on ollut liian suuri ja sen vuoksi lukon toiminta on takerrellut. Molempien lukkoliikkeen käyntien jälkeen lukko on toiminut normaalisti. Jos tuo molenoidi-vika olisi ollut lukossa käyntien aikana, lukko ei olisi toiminut lainkaan."
Olen kuluttajatuen kautta pyytänyt tässä tapauksen käsittelyn aikana kuvausta mikä on molenoidin rooli lukon toiminnassa, mikä vika molenoidissa oli ja mistä molenoidin vikaantuminen on johtunut sekä tietysti alunperinkin kysyin sitä miten aiemmat käynnit eivät voi johtua tästä viasta. Näihin tarkentaviin kysymyksiin Yalen tuotetuki ei halua vastata vaan toistaa aina tuon saman alkuperäisen vastauksensa. Kokoajan keskustelu on käyty heidän toimesta nimettömänä tuen spostista ja kuten näette aika pitkillä vasteajoilla. Lisäksi olen pyytänyt yhteydenottoa tai yhteystietoja heidän kuluttajatuen/tuotetuen vastaavalle henkilölle, mutta sitäkään en ole saanut sillä olisin mielelläni antanut rakentavaa palautetta miten asiakaskokemusta kannattaisi kehittää.
No samalla toki kyselin Pihlalta asian perään, mutta eivät ole tähän mitenkään palanneet eli ei voi sinnekään hyviä pisteitä antaa. Lisäksi kysyin kuluttajaneuvonnasta miten edetä ja heidän mielestä myyjällä eli Sievitalolla on tässä tapauksessa ollut vastuu toimittaa toimiva lukko minulle mistä olen maksanut. Reklamaatio on toki ollut Sievitalollekin taustalla auki, mutta ymmärrän hyvin jos hekin ovat ensin halunneet nähdä mitä Abloy asiaan vastaa. Nyt sitten jatkan Sievitalon kanssa ja katsotaan ovatko he voittaja näiden kolmen yrityksen joukosta vaikka olisivat tietysti alunperinkin voineet todeta, että me hoidamme tämän.
Toivottavasti tästä on jollekin joskus apua näiden vinkkien myötä:
• Hoida reklamaatiot ja ongelmat ensin aina myyjän kanssa niin säästät omia hermoja
• Yalen älylukon vikaantuessa jos oven/lukon käyntiä epäillään niin tuolla videon tavalla testaamalla voi todeta ainakin jossakin tapauksissa toimiiko lukko normaalisti ihan yksinään kun lukon kieliä ohjaa kädellä. Tällä pitäisi välttää turhat säädöt ja huoltokäynnit jos ongelma ilmenee käsin käyttämälläkin. Ihmettelen suuresti miksi tätä ei lukkoliikkeen tai Abloyn toimesta ole ohjeistettu aina ensimmäiseksi tarkastettavaksi asiaksi näissä tapauksissa.
Täydennän tätä vielä kun tarina joskus päättyy ja jos ihmeen kaupalla saan jonkun Yalelta vastaamaan asiaan liittyen ihan omalla nimellään.
Pakko vielä suhteuttaa tätä asiaa hieman eli tämä Yalen älylukko maksaa sen ~400€ ja nuo "turhat" huoltokäynnit maksoi 224€ eli veikkaan maksaneen sen verran mitä uusi lukko Abloylle itselleen maksaa ilman katetta. Sitten vertailuna vähän vastaava reklamointi eli ostin taloon.comista sähköllä toimivan pyyhekuivaimen/rättipatterin mikä maksoi 380€. Se ei pysynyt päällä ihan sitä luvattua 2h tai 4h kestoa vaan jäi johonkin 40min kestoon. Reklamoin taloon.comille ja he toimittivat enempää kyselemättä minulle uuden tuotteen ja palautuin rikkinäisen heille perästä. Ei tarvinnut videoida laitteen toimintaa tai odottaa kuukausia asian hoitamista.
Kirjoitus voi vaikuttaa nyt vähän puolueelliselta, mutta toisaalta aika vähän Abloy on kuvannut lukon vikaantumisen taustoja ja itsellä on asian suhteen toki ollut pinna kireällä moneen kertaan eri vaiheissa. Jos joku tällä foorumilla tuntee ko. lukon toimintaa tarkemmin niin kerro omat näkemyksesi tähän tapaukseen sillä voihan tilanne olla ihan kuten Abloy toteaa. Youtubessa tuli vastaan toinenkin vastaava tapaus eli tuskin on nyt ihan yksittäinen ongelma, mutta toisaalta ei taida kovin laajakaan olla kun ei täälläkään kukaan ole maininnut aiemmin (
Toinen case Youtubesta).