Xbox Series X + Series S -keskusteluketju

Tuossa oli jännä kuinka XbX:lläkään ei ruudunpäivitys ole/ollut mitenkään smooth, pientä häiritsevää nykimistä yms melkein koko ajan.
 
Tuossa oli jännä kuinka XbX:lläkään ei ruudunpäivitys ole/ollut mitenkään smooth, pientä häiritsevää nykimistä yms melkein koko ajan.
Eipä tuo pc:lläkään kovin kummoisesti toimi edelleenkään. Huonosti tehty peli alun alkaen.
 
Gta n pelannut 360, one ja one x läpi. Fps nuossa aina häirinnyt. Nyt sai epiciltä pc lle eroa, niin onhan tuo aiva eri peli 144hz näytöllä :) toivon uusille pelille 60fps minimiä konsoleille.

Puhunet nyt GTA V:stä. Sadness puhui nelosesta, joka on ihan eri tapaus. Kuitenkin ihan pätevä pelattava X:llä (360 BC), mutta edelleen framerate heiluu villisti vaikka on perus 720p. Nelosessa ei frameratea ole rajattu 30 fps:ään toisin kuin vitosessa.

Pelasin Episodes from Liberty Cityn läpi X:llä, ja hauskaa oli.
 
Tuossa oli jännä kuinka XbX:lläkään ei ruudunpäivitys ole/ollut mitenkään smooth, pientä häiritsevää nykimistä yms melkein koko ajan.
Mitä olen etsinyt PC versiossa niin varjot liittyvät jotenkin tuohon pelin toimintaan radikaalisesti, ottaen ne pois niin saavutettaan lähes 99% 60fps ja sitten frametimet kuriin RTSS:llä

Kun GTAIV nosti aikanaan paskamyrskyn PC:llä niin on veikkailtu että samasta syystä RDR1:stä ei haluttu tuoda PC:lle koska pelimoottori oli niin laginen ja eikä saatu toimimaan.

GTAV onkin sitten erimaata mutta harmi vain kuin konsoleilla ei ole mahdollisuutta ottaa 30fps lukkoa pois niin olisi ollut mielenkiintoista nähdä XBX ja Series X lukemat sillä.
 
Pelinkehittäjän kommentteja Xbox Series X:stä ja kehitteillä olevasta Scorn-pelistä, joka on tulossa Xbox Series X:lle ja PC:lle. Aika harva ei-1st party kehittäjä uskaltaa omalla nimellään julkisesti kommentoida, kun sen sijaan on paljon näitä "eräs kehittäjä oli kommentoinut"-juttuja, joita sitten väritellään omaan agendaan sopivaksi.

As an Xbox Series X developer, which aspect of the new Velocity Architecture impressed you the most? Will Scorn feature any loading screen between the zones, and do you expect differences in this regard between Xbox Series X and PC?

Series X as a platform has been available to us for only two months, so we are still figuring out everything that is at our disposal. I think that the Series X is a very balanced system. The SSD solution is an incredible improvement when it comes to loading assets, and as it stands now it seems that there will be complete parity between PC and Series X versions of the game. We will try to minimize loading as much as possible.

Given that Scorn is powered by Unreal Engine technology, we cannot fail to ask you some thoughts on the stunning new UE5 demo. Also, do you plan to upgrade to UE5 in order to take advantage of those new features (Nanite and Lumen) for Scorn?

That demo looked very impressive. Even more so on the development side, if all that was said is true without some major caveats. It looks like all three platforms will be able to use the engine quite well. For those that are worried that the engine is built around the fastest SSD with custom I/O, look at it this way. Even if Epic for some reason wanted to create an engine only for that system I doubt that they would design it to be primarily focused on the system’s slowest part (compared to other parts in that system). Theoretically, If I had to choose I would rather take an average speed SSD (an even slower than the one in Series X) and have more memory. Now since that kind of system would be obviously too expensive, these SSDs with custom I/O solutions are the best option.
UE5 isn't even available yet, and even if it was available today moving the game now to what seems like a completely different pipeline would result in a failure of great proportions.
Kannattaa lukea koko haastis, ihan mielenkiintoisia juttuja: Scorn Interview - Xbox Series X Is a 'Very Balanced System'; Trailer Was Running on an RTX 2080Ti
 
Pelinkehittäjän kommentteja Xbox Series X:stä ja kehitteillä olevasta Scorn-pelistä, joka on tulossa Xbox Series X:lle ja PC:lle. Aika harva ei-1st party kehittäjä uskaltaa omalla nimellään julkisesti kommentoida, kun sen sijaan on paljon näitä "eräs kehittäjä oli kommentoinut"-juttuja, joita sitten väritellään omaan agendaan sopivaksi.


Kannattaa lukea koko haastis, ihan mielenkiintoisia juttuja: Scorn Interview - Xbox Series X Is a 'Very Balanced System'; Trailer Was Running on an RTX 2080Ti

Paljon mielenkiintoisia kommentteja ko. deviltä, nostetaan esille pari poimintaa:

You've said that Microsoft grabbed console exclusivity rights for Scorn. Are those timed, so that PlayStation fans may still hope to get the game later on, or lifetime exclusive rights?

I can't discuss this kind of information.


Eli peli tulee olemaan käytännössä timed exclusive, muussa tapauksessahan oltaisiin voitu todeta että kyseessä on MS-exclu.

Given that Scorn is powered by Unreal Engine technology, we cannot fail to ask you some thoughts on the stunning new UE5 demo. Also, do you plan to upgrade to UE5 in order to take advantage of those new features (Nanite and Lumen) for Scorn?

That demo looked very impressive. Even more so on the development side, if all that was said is true without some major caveats. It looks like all three platforms will be able to use the engine quite well. For those that are worried that the engine is built around the fastest SSD with custom I/O, look at it this way. Even if Epic for some reason wanted to create an engine only for that system I doubt that they would design it to be primarily focused on the system’s slowest part (compared to
other parts in that system). Theoretically, If I had to choose I would rather take an average speed SSD (an even slower than the one in Series X) and have more memory. Now since that kind of system would be obviously too expensive, these SSDs with custom I/O solutions are the best option.
UE5 isn't even available yet, and even if it was available today moving the game now to what seems like a completely different pipeline would result in a failure of great proportions.


Mielenkiintoinen kommentti liittyen kustomoituun keskusmuistin ja massamuistiin, sillä pelkän keskusmuistin lisääminen kasvattaisi konsolin hintaa turhan korkeaksi, niin pitkälle kustomoidulla I/O järjestelmällä varustettu SSD tästä seuraavaksi paras ratkaisu.

Why are you targeting 60FPS for Scorn? Does that mean there'll be a lot of combat in the game, thus requiring smooth controls?

For PC players with keyboard and mouse 60FPS is simply a necessity. We also feel that responsiveness should be as important on consoles. It's the players direct communication with the game. Even if you are just talking about graphical fidelity, when a game runs at 30FPS you start losing the established details once the camera starts moving."
Hienoa että ko. dev ymmärtää frameraten olevan avainosassa, kun kuvanlaatua mietitään kokonaisuutena. 30 fps kun on aivan jäätävää puuroa liikkeessä millä tahansa resolla.

The trailer was labeled as 'in-engine footage representative of expected Xbox Series X visual quality', which usually means it was running on PC. If so, can you share the specs used?

Now, this is a tricky question as for some reason a lot of people feel that it should be quite easy to get 4K 60FPS on the PC even with this graphical fidelity, and that really isn't the case. For the showcase we used 2080Ti and a Ryzen processor just because there was no reason not to use it, but a 2070 Super with a mixture of settings is adequate to run the game at 4K 60FPS.


PC-maailmassa näemmä riittää 2070 super konsolitasoon, tämä lienee olennainen tieto konsolispeksejä vastaavaa PC:tä miettiville.

Kumma kun @The Nameless One ja @Swagettiyologne ei nähnyt tämän osalta ongelmaa että peliä demotaan muulla kuin konsoliraudalla, kun tämä aiheutti niin suurta huolta toisaalla? :think:

Microsoftin BC-tekee kyllä järkky hyvää jälkeä.

Toki myönnettävä, että aika harvassa nykyään ne pelit joita oikeasti kiinnostaisi pelata edeltäviltä konsolisukupolvilta...

Onhan tuossa paljon hyvää, pari kysymystä tosin jää auki:

a) Vaatiiko 60/120 fps erillisen pelipatchin, vai saadaanko pelilogiikka rullaamaan suoraan korkealla frameratella sekoamatta? Jos tähän vaaditaan erillinen patch kehittäjältä, tulee tämä rajaamaan merkittävästi potentiaalisia pelejä ko. käsittelylle.

b) Tuleeko pseudo-HDR pakotettuna vai tarvittaessa valittavana optiona? Toivottavasti optiona, sillä nämä feikki-HDR tuotokset kun ovat olleet lähes järjestään pettymyksiä kuvanlaatua arvostavalle, kun joko valkoinen pää palaa puhki kalibroinnista huolimatta tai shadow detail murskataan, jotta kirkas pää saadaan näyttämään oikealta.
 
Viimeksi muokattu:
Paljon mielenkiintoisia kommentteja ko. deviltä, nostetaan esille pari poimintaa:




Eli peli tulee olemaan käytännössä timed exclusive, muussa tapauksessahan oltaisiin voitu todeta että kyseessä on MS-exclu.




Mielenkiintoinen kommentti liittyen kustomoituun keskusmuistin ja massamuistiin, sillä pelkän keskusmuistin lisääminen kasvattaisi konsolin hintaa turhan korkeaksi, niin pitkälle kustomoidulla I/O järjestelmällä varustettu SSD tästä seuraavaksi paras ratkaisu.


Hienoa että ko. dev ymmärtää frameraten olevan avainosassa, kun kuvanlaatua mietitään kokonaisuutena. 30 fps kun on aivan jäätävää puuroa liikkeessä millä tahansa resolla.




PC-maailmassa näemmä riittää 2070 super konsolitasoon, tämä lienee olennainen tieto konsolispeksejä vastaavaa PC:tä miettiville.

Kumma kun @The Nameless One ja @Swagettiyologne ei nähnyt tämän osalta ongelmaa että peliä demotaan muulla kuin konsoliraudalla, kun tämä aiheutti niin suurta huolta toisaalla? :think:



Onhan tuossa paljon hyvää, pari kysymystä tosin jää auki:

a) Vaatiiko 60/120 fps erillisen pelipatchin, vai saadaanko pelilogiikka rullaamaan suoraan korkealla frameratella sekoamatta? Jos tähän vaaditaan erillinen patch kehittäjältä, tulee tämä rajaamaan merkittävästi potentiaalisia pelejä ko. käsittelylle.

b) Tuleeko pseudo-HDR pakotettuna vai tarvittaessa valittavana optiona? Toivottavasti optiona, sillä nämä feikki-HDR tuotokset kun ovat olleet lähes järjestään pettymyksiä kuvanlaatua arvostavalle, kun joko valkoinen pää palaa puhki kalibroinnista huolimatta tai shadow detail murskataan, jotta kirkas pää saadaan näyttämään oikealta.

En mää mielestäni nähnyt vaivaa, lähinnä pieni muistutus.
 
Eli peli tulee olemaan käytännössä timed exclusive, muussa tapauksessahan oltaisiin voitu todeta että kyseessä on MS-exclu.
Hienoa että ko. dev ymmärtää frameraten olevan avainosassa, kun kuvanlaatua mietitään kokonaisuutena. 30 fps kun on aivan jäätävää puuroa liikkeessä millä tahansa resolla.
Joo tuon takia Microsoft ei varmaan tämän toukokuun Inside Xboxissa mainostanutkaan tätä yksinoikeus-asiaa. Olisi ihan järkeenkäypää että tuohon on ostettu joko timed-exclu tai Scorn tulee Game Preview -ohjelmaan (jota Sonyllä ei käsittääkseni vastaavana ole). PUBGihan toimi samalla tavalla. Mainostettiin excluna koska tuli Previewiin, mutta full release olikin multiplattari.

60 fps pitäisi olla tässä sukupolvessa jo vakio. Nyt se ei enää jää prossustakaan kiinni, kun on Ryyni-ytimet jauhamassa laskentaa. Oon vähän puun ja kuoren välissä asian kannalla. Toisaalta haluaisin että Xbox määräisi kaikki pelit vähintään 60 fps, mutta ymmärrän tosi hyvin Spencerin puheet siitä ettei haluta määrätä devaajia johonkin muottiin koska se on määräämistä/vaatimista ja varmasti rajoittaa sitä taiteellista näkökulmaa. (Toisaalta "cinematic 30fps" on IMO täyttä skeidaa.)

Mua vähän ihmetytti toi, että vasta kaksi kuukautta sitten olisi saatu Series X käsiin. Luulisi dev-kittejä pyörineen jo viime vuoden puolella, kun konsolin lopullinen ulkonäkökin esiteltiin jo joulukuussa. Tarkemmin kun miettii, niin Scorn taitaa olla aika tuore Exclu-ostos tuon aikajanan perusteella.

Onhan tuossa paljon hyvää, pari kysymystä tosin jää auki:

a) Vaatiiko 60/120 fps erillisen pelipatchin, vai saadaanko pelilogiikka rullaamaan suoraan korkealla frameratella sekoamatta? Jos tähän vaaditaan erillinen patch kehittäjältä, tulee tämä rajaamaan merkittävästi potentiaalisia pelejä ko. käsittelylle.

b) Tuleeko pseudo-HDR pakotettuna vai tarvittaessa valittavana optiona? Toivottavasti optiona, sillä nämä feikki-HDR tuotokset kun ovat olleet lähes järjestään pettymyksiä kuvanlaatua arvostavalle, kun joko valkoinen pää palaa puhki kalibroinnista huolimatta tai shadow detail murskataan, jotta kirkas pää saadaan näyttämään oikealta.
En tiedä kyllä yhtään tuon mustan magian (Heutchy method) toimintaa, jolla pelit saadaan jo nyt pyörimään 4*resolla, joten en uskalla sanoa mitään varmaa. BackCompat on tähän asti toiminut ilman devien tikun ristiin laittamista, joten uskoisin sen toimivan tuon FPS-korotuksen kanssa myös niin. Aika näyttää.

Tuo HDR-pointti on tosi hyvä. Jos tuo tehdään globaalina asetuksena testaamatta jokaista peliä, voi tuloksena olla joillain peleillä todella epäonnistunut arvaus. Paras olisi pelikohtainen asetus, mutta voi olla että se jää System-level -tyyppiseksi täpäksi asetuksiin. Tuo olisi aika rasittavaa käydä täppäämässä aina päälle tai pois riippuen mitä peliä pelaa. Toivotaan tuota ensimmäistä vaihtoehtoa.
 
Viimeksi muokattu:
Kenellähän niin paljo kovotilaa että kaikki sadat omistamansa pelit mahtuu. Ja veikkaan kyllä että suurempi osa kuitenkin ostaa varastoon eikä heti pelattavaksi.
 
Kenellähän niin paljo kovotilaa että kaikki sadat omistamansa pelit mahtuu. Ja veikkaan kyllä että suurempi osa kuitenkin ostaa varastoon eikä heti pelattavaksi.

Eiköhän se keskimääräinen attach rate ole alle kymmenen, ja niistäkään tuskin on useimmilla kaikkia asennettuna. Minulla oli aikanaan (PC:llä) suurin osa asennettuna, mutta kyllä nykyisin joutuu jo vähän karsimaan, kun tosiaan puhutaan niistä sadoista.
 
Niin no, kuinkas paljon noita LIve tai plussa-tilaajia on, väkisinkin tulee vaikka 5-10 vuodessa jo ilmaisia pelejä pelkästään satoja.
 
Jep. 48 peliä vuodessa tulee pelkästään Live Gold peleistä. Tässä neljän Xbox-vuoden aikana hieman vajaa 200 peliä siis tullut jo sitä kautta meikäläiselle. Siihen päälle ostetut pelit.
 
En ole oikein koskaan ymmärtänyt, että miksi niitä pelaamattomia pelejä pitää siellä kiintolevyllä säilöä.
 
Kenellähän niin paljo kovotilaa että kaikki sadat omistamansa pelit mahtuu. Ja veikkaan kyllä että suurempi osa kuitenkin ostaa varastoon eikä heti pelattavaksi.
Reilu 250 peliä ja noin 1tb tilaa jäljellä. Ostin 5tb kovon siinä toivossa, että sillon harvoin kun inspiraatio pelaamiseen syttyy ni se ei kerkeis sammua pelin latautuessa. No eipä auttanut, mutta lämmittääpähän mieltä tietää, että kaikki pelit on napin painalluksen takana.
 
En ole oikein koskaan ymmärtänyt, että miksi niitä pelaamattomia pelejä pitää siellä kiintolevyllä säilöä.

Nopean nettiyhteyden saa nykyään jo syvälle skutsiin niin tarve varastoida pelejä fyysiselle medialle on pienenmään päin. Poistaa ja lataa uusiksi tarpeen mukaan, jos ei nyt ole pakko joka ilta heittää d20 mitä peliä puolen tunnin päästä pelataan.

Omaan valintaan perustuvat ADSL-käyttäjät sitten asia erikseen.
 
En ole oikein koskaan ymmärtänyt, että miksi niitä pelaamattomia pelejä pitää siellä kiintolevyllä säilöä.
Eipä siellä kaikkia tule säilöttyä mutta parisen sataa peliä on asennettuna juurikin yllä mainitulla "jos tuleekin fiilis pelata" ajatuksella. Xboxin sisäisellä levyllä ei ole mitään itsellä. 8 teran ulkoinen kovo ja 1 teran SSD missä pelit asennettuna. Tästä 10 teran combosta on puolet käytettynä. Ei sitä pelin asennusta jaksa odotella jos tulee yllättäen halu pelata kun ei tuo Xbox edes lataa täyttä kaistaa 100 megan netillä.
 
Eipä siellä kaikkia tule säilöttyä mutta parisen sataa peliä on asennettuna juurikin yllä mainitulla "jos tuleekin fiilis pelata" ajatuksella. Xboxin sisäisellä levyllä ei ole mitään itsellä. 8 teran ulkoinen kovo ja 1 teran SSD missä pelit asennettuna. Tästä 10 teran combosta on puolet käytettynä. Ei sitä pelin asennusta jaksa odotella jos tulee yllättäen halu pelata kun ei tuo Xbox edes lataa täyttä kaistaa 100 megan netillä.
Kukin tavallaan. Itsellä oli ehkä muutama tuorein peli ja pari "ikivihreää" koneella ehkä kerrallaan. Joskus PC:llä tuli pidettyä enemmän pelejä levyllä, mutta tuli aina "ahdistus", kun tonnilla pelattavaa ja loppujen lopuksi vähän aikaa. Melkein mieluummin tuli katseltua sitten vaikka forumeja ja tuubeja pelaamisen sijaan.
 
Vaikka asennat pelit valmiiksi varastolevylle, sitten ku meet pelaamaan tullut iso päivitys ja saa odottaa :) samalla asentaa koko pelin.
 
Vaikka asennat pelit valmiiksi varastolevylle, sitten ku meet pelaamaan tullut iso päivitys ja saa odottaa :) samalla asentaa koko pelin.

Mulla päivittää pelit öisin.

Pidän siksi paljon pelejä kovolla koska paska netti. Kunnes olen varma etten enää palaa pelin pariin niin poistan sen.
 
Nopean nettiyhteyden saa nykyään jo syvälle skutsiin niin tarve varastoida pelejä fyysiselle medialle on pienenmään päin. Poistaa ja lataa uusiksi tarpeen mukaan, jos ei nyt ole pakko joka ilta heittää d20 mitä peliä puolen tunnin päästä pelataan.

Omaan valintaan perustuvat ADSL-käyttäjät sitten asia erikseen.

On se harmi että tälläisiä yleistyksiä tekee ne ihmiset joilla on toimiva netti.
Me asutaan lähellä PK-seutua, Nurmijärvellä. Kylän keskustaan on 1.6km, mutta luonto ympärillä on sellainen että 4G on ulkoisillakin antenneilla haaste. Kiva siinä latailla 1-7mbps 4g:llä pelejä. Varsinkin kun tuo on kaikki kaista mitä on käytettävissä! Vaimo, tai itse haluaa kattoa netflixiä(ollaan jo opittu 1-2min alussa bufferoimaan että voi hetken katsoa kerrallaan, kunhan kukaan ei surffaa samaan aikaan!). Tai ehkä jopa lapset, kun pelin lataaminen on jo kestänyt yön yli ja ne katsovat viikonloppu aamuna flixiä. ADSL olisi täällä nopeampi(ja tasasempi nopeudeltaan), hieman otti päähän kun ilmoittivat että keskus puretaan ja 4g on ainoa vaihtoehto.

Eli turha yleistää nopeita nettejä tai itse päätettyihin adsl käyttäjiin.
 
On se harmi että tälläisiä yleistyksiä tekee ne ihmiset joilla on toimiva netti.
Me asutaan lähellä PK-seutua, Nurmijärvellä. Kylän keskustaan on 1.6km, mutta luonto ympärillä on sellainen että 4G on ulkoisillakin antenneilla haaste. Kiva siinä latailla 1-7mbps 4g:llä pelejä. Varsinkin kun tuo on kaikki kaista mitä on käytettävissä! Vaimo, tai itse haluaa kattoa netflixiä(ollaan jo opittu 1-2min alussa bufferoimaan että voi hetken katsoa kerrallaan, kunhan kukaan ei surffaa samaan aikaan!). Tai ehkä jopa lapset, kun pelin lataaminen on jo kestänyt yön yli ja ne katsovat viikonloppu aamuna flixiä. ADSL olisi täällä nopeampi(ja tasasempi nopeudeltaan), hieman otti päähän kun ilmoittivat että keskus puretaan ja 4g on ainoa vaihtoehto.

Eli turha yleistää nopeita nettejä tai itse päätettyihin adsl käyttäjiin.

Juu itse kanssa asun suht ison kaupungin pientaloalueella noin 10 km keskustasta. 300Mbit 4G:llä mennään. Ikinä en ole 300M nopeuksiin päässyt. Ruuhka-aikoina ollaan siellä 20-40Mbit tuntumassa, mutta välillä mennään sinne 10Mbit nopeuksiin. Maanantai aamuna klo 7:00 saattaa tulla 200Mbit sisään. ADSL:n kullö saa, mutta ei se kiinteä ja kalliimpi 20Mbit tossa paljoa houkuttele.

Siinä kun päättää viikonloppuna alkaa jotain lataamaan, niin saa aika monen tunnin odotteluun varautua. Toki yöllä tulee kivasti sisään, mutta monesti sitä haluaisi samana iltana vielä päästä pelailemaan, kun inspis iskee jonkun pelin kohdalla.

Sais ne "kiinteät" 5G kotinetit tulla ja äkkiä.
 
Viimeksi muokattu:
On se harmi että tälläisiä yleistyksiä tekee ne ihmiset joilla on toimiva netti.
Me asutaan lähellä PK-seutua, Nurmijärvellä. Kylän keskustaan on 1.6km, mutta luonto ympärillä on sellainen että 4G on ulkoisillakin antenneilla haaste. Kiva siinä latailla 1-7mbps 4g:llä pelejä. Varsinkin kun tuo on kaikki kaista mitä on käytettävissä! Vaimo, tai itse haluaa kattoa netflixiä(ollaan jo opittu 1-2min alussa bufferoimaan että voi hetken katsoa kerrallaan, kunhan kukaan ei surffaa samaan aikaan!). Tai ehkä jopa lapset, kun pelin lataaminen on jo kestänyt yön yli ja ne katsovat viikonloppu aamuna flixiä. ADSL olisi täällä nopeampi(ja tasasempi nopeudeltaan), hieman otti päähän kun ilmoittivat että keskus puretaan ja 4g on ainoa vaihtoehto.

Eli turha yleistää nopeita nettejä tai itse päätettyihin adsl käyttäjiin.

Harmillinen tilanne, muttei se tee yleistyksestäni yhtään sen vähemmän pätevää, että joku asuu kuopassa tai vuoren huipulla radioaaltojen ulottumattomissa. Sen enempää tilannettasi tuntematta uskoisin, että suuntaava antenni talon katolle asennettuna voisi tuoda paljon helpotusta latausnopeuksiin jos ne jatkuvasti ovat tuota luokkaa.
 
On se harmi että tälläisiä yleistyksiä tekee ne ihmiset joilla on toimiva netti.
Me asutaan lähellä PK-seutua, Nurmijärvellä. Kylän keskustaan on 1.6km, mutta luonto ympärillä on sellainen että 4G on ulkoisillakin antenneilla haaste. Kiva siinä latailla 1-7mbps 4g:llä pelejä. Varsinkin kun tuo on kaikki kaista mitä on käytettävissä! Vaimo, tai itse haluaa kattoa netflixiä(ollaan jo opittu 1-2min alussa bufferoimaan että voi hetken katsoa kerrallaan, kunhan kukaan ei surffaa samaan aikaan!). Tai ehkä jopa lapset, kun pelin lataaminen on jo kestänyt yön yli ja ne katsovat viikonloppu aamuna flixiä. ADSL olisi täällä nopeampi(ja tasasempi nopeudeltaan), hieman otti päähän kun ilmoittivat että keskus puretaan ja 4g on ainoa vaihtoehto.

Eli turha yleistää nopeita nettejä tai itse päätettyihin adsl käyttäjiin.

Ongelmasi kuulostaa enemmänkin buffer bloat -ongelmalta kuin suoralta kaistan puutteelta. Meilläkin alkoi 50 megaisella VDSL-liittymällä ennen kunnon laitteistoon panostamista pingit nousemaan moninkertaisiksi vaimon ja lasten katsellessa Netflixiä omien pelisessioiden aikana, mutta ko. videon opeilla ping pysyy samoissa lukemissa huolimatta kaistan muista käyttäjistä. Nuo pilipalireittimet kun eivät osaa priorisoida aikakriittisiä toimintoja (Smart Queue Management), jolloin joudutaan turvautumaan mainitsemiisi vippaskonsteihin edes yhden käyttäjän tyytyväisenä pitämiseksi.



Olethan ottanut selville missä lähin 4G-antenni sijaitsee ja onhan ulkoinen vastaanotin suunnattu siihen suuntaan, ellei kyseessä ole ympärisäteilevä antenni?
 
Juu itse kanssa asun suht ison kaupungin pientaloalueella noin 10 km keskustasta. 300Mbit 4G:llä mennään. Ikinä en ole 300M nopeuksiin päässyt. Ruuhka-aikoina ollaan siellä 20-40Mbit tuntumassa, mutta välillä mennään sinne 10Mbit nopeuksiin. Maanantai aamuna klo 7:00 saattaa tulla 200Mbit sisään. ADSL:n kullö saa, mutta ei se kiinteä ja kalliimpi 20Mbit tossa paljoa houkuttele.

Siinä kun päättää viikonloppuna alkaa jotain lataamaan, niin saa aika monen tunnin odotteluun varautua. Toki yöllä tulee kivasti sisään, mutta monesti sitä haluaisi samana iltana vielä päästä pelailemaan, kun inspis iskee jonkun pelin kohdalla.

Sais ne "kiinteät" 5G kotinetit tulla ja äkkiä.

Aikoinaan kun 4G tuli markkinoille, luvattiin lähes rajatonta kaistaa ja huikeita nopeuksia. Tämä ei ole ihan täysin toteutunut, kuten esimerkkisi hyvin osoittaa. 5G osalta, vaikka taas luvataan kuuta taivaalta niin en kyllä hengitystä pidättelisi. Kyllä se valokuitu ja siihen perustuvat oikeasti kiinteät laajakaistatekniikat ovat ne ainoat, joilla pystytään pitämään ne tietyt nopeudet yllä 24/7 ja vuoden jokaisena päivänä. Luonnollisesti operaattorit mainostavat 5G uutena messiaana, jotta saavat sitä kaupaksi. Kuten tekivät myös 4G kohdalla. Mutta langaton on aina langaton. Täyttä peittoa ja ruuhkakestävyyttä ei noille tekniikoille ole yksinkertaisesti järkevää toteuttaa taloudellisessa mielessä.
 
Harmillinen tilanne, muttei se tee yleistyksestäni yhtään sen vähemmän pätevää, että joku asuu kuopassa tai vuoren huipulla radioaaltojen ulottumattomissa. Sen enempää tilannettasi tuntematta uskoisin, että suuntaava antenni talon katolle asennettuna voisi tuoda paljon helpotusta latausnopeuksiin jos ne jatkuvasti ovat tuota luokkaa.

Kuten kirjoitin niin ulkoiset antennut ei paljoa auta. Ovat tällä hetkellä 12m korkeudessa. Yhteen suuntaan pitäisi olla jo lähes näköyhteys mastolle, mutta välissä on puita ja turhan korkeita taloja. Masto tuossa suunnassa on vielä lähes 3km päässä.

Sitä vaan harmittelin yleistämisellä, että yksi vipu softaan että "Disable automatic download after buying new title" -tyyliin on muka ihan nou-nou kun sitä ei kukaan tarvitse. Luulisi että vastaavan teko softaan ei montaa minuuttia vie ja auttaisi meitä epäonnisia jolla ei ole internettiä.

EDIT: Tosiaan on selvitetty kaikki ympärillä olevat mastot, eri liittymän tarjoojilla. Olen vielä lähes 10h suuntaillut antenneja ja testaillut. Tullut aika selväksi että lähin masto ei välttämättä aina ole se paras. Nyt tosiaan haetaan linkki noin 2km päästä. Se vetäsee joskus jopa yli 10mbps, hetkellisesti. Ongelma siis se että kylällä olevat mastot on kohtuu matalien talojen katoilla. Ne ei tänne kanna kun välissä on korkeampia taloja, metsää ja jopa ihan nyppylöitä. Kauempana olevat on nyppylöillä ja korkeita mastoja. Mutta etäisyyttä on paljon ja näköyhteys puuttuu (jälleen puita ja nyppylöitä). Yksi ongelma on myös se että sijainti on siinä mielessä huono, että matalat tukiasemat on lähes samoilla suunnilla kuin korkeat(mutta kaukana olevat). En ole löytänyt modeemia jonka saisi lukittua tiettyyn mastoon. Ei auta suunta-antenni kun mastoja on 3kpl alle 10asteen sisällä. Jostain syystä modeemit valitsee mieluummin sen varman, mutta hitaan linkin kuin vauhtia ja riittävästi toimivan.

Noh, ehkä se siitä, sotkee nyt aivan väärää threadia.
 
Viimeksi muokattu:
Sitä vaan harmittelin yleistämisellä, että yksi vipu softaan että "Disable automatic download after buying new title" -tyyliin on muka ihan nou-nou kun sitä ei kukaan tarvitse. Luulisi että vastaavan teko softaan ei montaa minuuttia vie ja auttaisi meitä epäonnisia jolla ei ole internettiä.

Juu kyllä sitä mahdollisuutta kaipaisi. Mutta kun tilanne on tämä, niin itselleni se on vain yksi lisäsyy pitää boksi Energy-saving modessa Instant-onin sijaan. Sehän ei asentele mitään eikä lisää tavaraa latausjonoon, jos boksi on kokonaan sammutettuna. Muutenkin tuntuu ihan terveelliseltä, että boksi tekee säännöllisesti täyden bootin (ilman manuaalista uudelleenkäynnistämistämistä).
 
Aikoinaan kun 4G tuli markkinoille, luvattiin lähes rajatonta kaistaa ja huikeita nopeuksia. Tämä ei ole ihan täysin toteutunut, kuten esimerkkisi hyvin osoittaa. 5G osalta, vaikka taas luvataan kuuta taivaalta niin en kyllä hengitystä pidättelisi. Kyllä se valokuitu ja siihen perustuvat oikeasti kiinteät laajakaistatekniikat ovat ne ainoat, joilla pystytään pitämään ne tietyt nopeudet yllä 24/7 ja vuoden jokaisena päivänä. Luonnollisesti operaattorit mainostavat 5G uutena messiaana, jotta saavat sitä kaupaksi. Kuten tekivät myös 4G kohdalla. Mutta langaton on aina langaton. Täyttä peittoa ja ruuhkakestävyyttä ei noille tekniikoille ole yksinkertaisesti järkevää toteuttaa taloudellisessa mielessä.
Oletko sitten kysynyt tarjousta valokuidusta?

Itselle tuli Telian valokuitu reilu neljä vuotta sitten. Useampi tonnihan siihen menee, mutta eipä tarvi tuskailla huonojen yhteyksien kanssa.
 
Juu kyllä sitä mahdollisuutta kaipaisi. Mutta kun tilanne on tämä, niin itselleni se on vain yksi lisäsyy pitää boksi Energy-saving modessa Instant-onin sijaan. Sehän ei asentele mitään eikä lisää tavaraa latausjonoon, jos boksi on kokonaan sammutettuna. Muutenkin tuntuu ihan terveelliseltä, että boksi tekee säännöllisesti täyden bootin (ilman manuaalista uudelleenkäynnistämistämistä).
Mitäs tuo auttaa kun ostoksien tekoa kuitenkin sen Xboxin käynnistää?
 
Aikoinaan kun 4G tuli markkinoille, luvattiin lähes rajatonta kaistaa ja huikeita nopeuksia. Tämä ei ole ihan täysin toteutunut, kuten esimerkkisi hyvin osoittaa. 5G osalta, vaikka taas luvataan kuuta taivaalta niin en kyllä hengitystä pidättelisi. Kyllä se valokuitu ja siihen perustuvat oikeasti kiinteät laajakaistatekniikat ovat ne ainoat, joilla pystytään pitämään ne tietyt nopeudet yllä 24/7 ja vuoden jokaisena päivänä. Luonnollisesti operaattorit mainostavat 5G uutena messiaana, jotta saavat sitä kaupaksi. Kuten tekivät myös 4G kohdalla. Mutta langaton on aina langaton. Täyttä peittoa ja ruuhkakestävyyttä ei noille tekniikoille ole yksinkertaisesti järkevää toteuttaa taloudellisessa mielessä.

No ainakin DNA on myynyt ja markkinoinut noita 5G "kiinteitä" kotinettejä miniminopeustakuulla, joka on 100Mbit/s.
 
Mitäs tuo auttaa kun ostoksien tekoa kuitenkin sen Xboxin käynnistää?

Puuttuiko tästä sana "varten"? Muussa tapauksessa en ymmärrä kysymystä.

Luonnollisesti teen ostokset ja ilmaispelien lunastukset tietokoneella. Muutenkin nopeampaa ja kätevämpää kuin konsolin kankealla käyttöliittymällä.

Ja jos jotain lunastaakin itse konsolilla, niin automaattilataus on silloin pienempi ongelma, koska latauspalkki tulee aina välittömästi näkyviin peruutusruksin kanssa. Automaattinen lataus on "ongelma" lähinnä nimenomaan muulla laitteella ostaessa.
 
Puuttuiko tästä sana "varten"? Muussa tapauksessa en ymmärrä kysymystä.

Luonnollisesti teen ostokset ja ilmaispelien lunastukset tietokoneella. Muutenkin nopeampaa ja kätevämpää kuin konsolin kankealla käyttöliittymällä.

Ja jos jotain lunastaakin itse konsolilla, niin automaattilataus on silloin pienempi ongelma, koska latauspalkki tulee aina välittömästi näkyviin peruutusruksin kanssa. Automaattinen lataus on "ongelma" lähinnä nimenomaan muulla laitteella ostaessa.
Ah sori joo typotin. Jäi juurikin se sana pois. Itse tehnyt ostokset konsolista koska se nettisivu on mielestäni ihan umpisurkea tarjouksien jne selaamiseen. Sitä latauspalkkia saa aina hetken odotella että tulee näkyviin jotta voi perua niin ärsyttää. Ja jos on joku peli latauksessa niin sitten varsinkin kestää.
 
No ainakin DNA on myynyt ja markkinoinut noita 5G "kiinteitä" kotinettejä miniminopeustakuulla, joka on 100Mbit/s.

Sorry offtopicista, mutta totta kai myyjät myyvät mistä paras kate jää - se mitä todellisuus on nopeuksien tai ruuhkakestävyyden osalta voi poiketa täysin siitä mitä myyjät lupaavat. Alkuun 5G-verkossa on enemmän kapasiteettia verrattuna 4G-verkkoon, mutta mitä enemmän clienttejä siihen verkkoon tulee ja mitä suurempia määriä dataa aletaan siirtämään, kyllä nekin mastot hyvin todennäköisesti kyykkäävät. Siirrettävän datan määrä verkossa kun ei ole kuitenkaan laskemassa, vaan päinvastoin. Langattomissa tekniikoissa on aina ne omat rajoitteet olemassa. Toivottavasti sun alueella noita 4G/5G-mastojen määrää lisätään, jotta yhteysnopeudet olisivat paremmalla tasolla kaikkina vuorokauden aikoina. Toki kannattaa myös harkita toisen operaattorin liittymää, jolla voi olla sillä alueella vähäisempi verkon käyttöaste.

Mitä yhteysnopeuksiin tulee sitten Xboxiin ja MS Storeen liittyen, niin en itse ole saanut yli 200Mbps nopeuksia Storesta koskaan, on Xbox kiinni sitten piuhalla reitittimeen tai WLAN:n kautta 5GHz taajuusalueella. Tosi usein pyörii siellä 50-170Mbps nopeuksissa, riippuen vuorokauden ajasta. Kotona 1Gbps kuitu ja PC:llä saa Steamin/Uplay kautta lähes poikkeuksetta 900-950Mbps nopeudet. Varsinkin viikonloppuina huomannut tuon saman, että MS:n serverit tuppaavat olemaan tukossa varsinkin illalla, eikä tarvitse miettiä jonkin uuden pelin lataamista vaikka mikä yhteys olisi.
 
PC:n puolella MS Store vaikuttaa olevan kyllä mielenkiintoisen vaihteleva nopeudeltaan. Ite oon pari peliä / päivitystä ladannut gigan kuidulla kaistan täydeltä, mutta useimmiten Store jää jyskyttämään aika lailla ärsyttävän mataliin 50 - 100 megan nopeuksiin. Steami sen sijaan tuntuu tuuppaavan kaistan täydeltä, jos vain et ala latamaan peliä/päivitystä juuri release -hetkenä. Silloin tuntuu Steamikin hyytyvän hieman alhaisempiin lukemiiin.

Toivottavsti saavat tasaisempaa menoa aikaan uuden Xboxin kanssa. Nykyisestä mallista ei ole kokemusta.
 
Sorry offtopicista, mutta totta kai myyjät myyvät mistä paras kate jää - se mitä todellisuus on nopeuksien tai ruuhkakestävyyden osalta voi poiketa täysin siitä mitä myyjät lupaavat. Alkuun 5G-verkossa on enemmän kapasiteettia verrattuna 4G-verkkoon, mutta mitä enemmän clienttejä siihen verkkoon tulee ja mitä suurempia määriä dataa aletaan siirtämään, kyllä nekin mastot hyvin todennäköisesti kyykkäävät. Siirrettävän datan määrä verkossa kun ei ole kuitenkaan laskemassa, vaan päinvastoin. Langattomissa tekniikoissa on aina ne omat rajoitteet olemassa. Toivottavasti sun alueella noita 4G/5G-mastojen määrää lisätään, jotta yhteysnopeudet olisivat paremmalla tasolla kaikkina vuorokauden aikoina. Toki kannattaa myös harkita toisen operaattorin liittymää, jolla voi olla sillä alueella vähäisempi verkon käyttöaste.

Mitä yhteysnopeuksiin tulee sitten Xboxiin ja MS Storeen liittyen, niin en itse ole saanut yli 200Mbps nopeuksia Storesta koskaan, on Xbox kiinni sitten piuhalla reitittimeen tai WLAN:n kautta 5GHz taajuusalueella. Tosi usein pyörii siellä 50-170Mbps nopeuksissa, riippuen vuorokauden ajasta. Kotona 1Gbps kuitu ja PC:llä saa Steamin/Uplay kautta lähes poikkeuksetta 900-950Mbps nopeudet. Varsinkin viikonloppuina huomannut tuon saman, että MS:n serverit tuppaavat olemaan tukossa varsinkin illalla, eikä tarvitse miettiä jonkin uuden pelin lataamista vaikka mikä yhteys olisi.

No kyllähän niiden on pakko se kaista taata minkä minimissään lupaavat. 4G liittymissäkin se minimi on aina ilmotettu kyllä, ja se taitaa olla 4Mbit. Että onhan tossa aika iso ero, jos toi taattu kaista nousisi sinne 100Mbit tasolle.

Ei täällä kulmilla oikein mikään muu ooeraattori pääse samoihin nopuksiin ainakaan mitä viimeksi tutkaillu ja testaillu pari vuotta sitten.
 
No kyllähän niiden on pakko se kaista taata minkä minimissään lupaavat. 4G liittymissäkin se minimi on aina ilmotettu kyllä, ja se taitaa olla 4Mbit. Että onhan tossa aika iso ero, jos toi taattu kaista nousisi sinne 100Mbit tasolle.

Ei täällä kulmilla oikein mikään muu ooeraattori pääse samoihin nopuksiin ainakaan mitä viimeksi tutkaillu ja testaillu pari vuotta sitten.
Ainakin Elisa lupaa 4G verkossa 5Mbit/s. 5G verkkoon lupaavat 10Mbit/s.
 
Eihän en vielä mitään juhlavaa tilaisuuttakaan ole vielä pitäneet(?) Ja onhan niissä loppuvuoden peleissä kerrottavaa.
 
Eihän en vielä mitään juhlavaa tilaisuuttakaan ole vielä pitäneet(?) Ja onhan niissä loppuvuoden peleissä kerrottavaa.
Juhlavaa tilaisuutta ei varmaan tulekaan, koska Corona. Tämän kuun Inside Xbox-lähetyksessä on tarkoitus esitellä jotain uusia platform-juttuja (ehkä se Lockhart) ja sitten heinäkuun lähetyksessä 1st party pelejä (launch sekä myöhempiä). Lisäksi jotain paljastuksia ehkä tulossa tuon IGN:n Summer of Gamingin kautta ja ehkä vähemmän todennäköisesti elokuun Gamescom onlinen myötä.
 
Eilen törmäsin hassuu huhuun (Huhu ei fakta). Sanotaan että koska Xbox ei ole menestynyt japanissa, sitä ei julkaista MS nimellä vaan tavaramerkillä Sega Series X :)
 
Viimeisimmät uutisoinnit ovat ampuneet tuon huhun jo alas, esim. Microsoft's not buying SEGA, and Xbox Series X isn't being re-branded

Ilmeisesti kyseessä olisi Game Gear Micro r/GamingLeaksAndRumours - The Sega announcement ended up being a Game Gear
Tai sitten "fog gaming" Sega Presents: Fog Gaming [Cloud Gaming Service for Arcades]

Edit: Yhteistyö Microsoftin ja Segan välillä voi liittyä esim Yakuzaan (0, kiwami 1 & 2 julkaistiin jo, Like a Dragon on tulossa, joten mahdollisesti remastered collection voisi olla tulossa?), mutta tietyllä tapaa itse toivoisin että esim. Persona 5 Royal ilmoitettaisiin portattavan Xboxille.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin Elisa lupaa 4G verkossa 5Mbit/s. 5G verkkoon lupaavat 10Mbit/s.
On iso ero siinä, että onko 5G kotinetti vai esim. kännykkä, jossa on 5G-liittymä. Tuollaisia 5G-kotinettejä myydään vain, jos osoite on sellainen, että siinä on tukiasema hyvin hollilla ja on riittävästi verkossa kapasiteettia. Tämä siis operaattorista riippumatta. Lisäksi näihin liittyy yleensä talon ulkoseinään asennettava modeemi, joten kuuluvuuskin on hyvä.

Kännykkää sen sijaan voidaan käyttää missä tahansa, joten ei kannata lupailla liikoja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom