Xbox Series X + Series S -keskusteluketju

Viimeksi muokattu:
Lame. En oo ollu gearsien ystävä mut pelaako näitä joku? Välillä tuntuu että kyseisen sarjan aika meni jo hetki sitten.
Minä ainakin pelaan. Judgement oli ainoa mikä ei niin kolahtanut vaikka pelasi senkin mielellään. 1-5 kaikki osat tullu yksin sekä kimpassa pelattua läpi ja aika paljon moninpeliäkin tullut tahkottua jokaisessa.
 
Hommasin Gears 5:n Steamista, kiinnostaisko jotakuta cooppailla tuo läpi? Mitä vaikeammalla sen mukavampi :)
Itse en jaksa enää yksinpeliä kun kolme kertaa tullut jo tuo pelattua läpi mutta voin kysyä kaverilta joka pelannut vain jonkun matkaa yksinpeliä mutta halunnut ootella jos joku pelaisi co-op:na sen. Pistä YV:llä ajoista millon sopisi. Sillä ei ole mikkiä kylläkään sitten.
 

Ja tähän liittyen lisävahvistus:

EUtYNfSWoAEjvNX.jpg


Ilmeisesti siis uuden Xboxin käyttämä BCPack on aika paljon edellä kilpailijan käyttämää Krakenia.
 


Xbossin GPU 30 % nopeampi kuin PS5:n. :)

Ja SSD reilusti hitaampi kuin PS5, oliko joku tuplat hitaampi tai vastaavaa. Tällä tulee ainakin pelikehittäjien mukaan olemaan todella iso vaikutus peleissä. (Ja tarkennuksena, kyse ei missään nimessä ole pelien lataus ajoista) Vaikka PS5 on tehoissa jäljessä, niin SSD:n todella iso nopeusero antaisi PS5:lle todella ison edun. Tämä tullaan sit näkemään tulevaisuudessa, mutta eroa ei kuluttajat tule huomaamaan konsolien välillä grafiikoissa, ne erot tulee ihan muissa asioissa mitkä pelaajia kiinnostaa. Molemmat konsolit tulee kumminkin hommattua.
 
Ja SSD reilusti hitaampi kuin PS5, oliko joku tuplat hitaampi tai vastaavaa. Tällä tulee ainakin pelikehittäjien mukaan olemaan todella iso vaikutus peleissä. (Ja tarkennuksena, kyse ei missään nimessä ole pelien lataus ajoista) Vaikka PS5 on tehoissa jäljessä, niin SSD:n todella iso nopeusero antaisi PS5:lle todella ison edun. Tämä tullaan sit näkemään tulevaisuudessa, mutta eroa ei kuluttajat tule huomaamaan konsolien välillä grafiikoissa, ne erot tulee ihan muissa asioissa mitkä pelaajia kiinnostaa. Molemmat konsolit tulee kumminkin hommattua.
Offtopiciksi menee mutta kerrotko mitä tarkoittaa "tuplasti hitaampi". Negatiivisia lukunopeuksia?
 
Olisiko lähdettä tälle olemassa? Ymmärtääkseni se ero oli olemassa, muttei mitään 50% sentäs.
jenpu9ijjgn41.jpg

Raakadata noin 56% nopeampi ja pakattuna sitten 40% - 46,6% nopeampi. En tiedä, miten BCPack ja Kraken tulevat muuttamaan tilannetta.

Se jää sitten nähtäväksi, miten tämä realisoituu peleissä jos mitenkään. Ainut etu, mitä olen kuullut on nopeammat latausajat ja tekstuureita ei tarvitse ladata niin paljoa cacheen, mutta tuntuu, että edes Digital Foundry ei osaa sanoa muuta kuin, että jännä nähdä. Marko76:n demonstroi hienosti, miten tämä sitten näkyy kuluttajille. Ymmärtää juuri sen verran, että isompi numero parempi, mutta siihen se jää. Kuitenkin etu tulee olemaan järkyttävä, koska.. no 5,5 on isompi kuin 2,4. Tulee vähän 90-luvun bittisota mieleen.

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että keskiverto kuluttajat ei tule huomaamaan eroa grafiikoissa, kun eroa ei huomattu One:n ja Ps4:n tai One X:n ja PS4 Pro:n välilläkään. Pelit skaalautuvat jo nyt niin hyvin, että myyntien kannalta huhuiltu Lockhart olisi erittäin fiksu veto MS:ltä, koska hinta ja pelitarjonta on se, mikä tulee myynnit määräämään.
 
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että keskiverto kuluttajat ei tule huomaamaan eroa grafiikoissa, kun eroa ei huomattu One:n ja Ps4:n tai One X:n ja PS4 Pro:n välilläkään.

Juu, mutta suorituskyvyssä voi esiintyä ihan merkittäviäkin eroja. Todennäköisesti sama resoluutio > ruudunpäivitysnopeus meininki jatkuu edelleen, mutta ylimääräinen teho auttaa pysymään siinä 30 fps:n pinnassa myös niissä kaikkein vaativimmissa kohdissa, missä näytönohjain on maksimiin asti rasitettuna.

Sitä kiinnostaako tai huomaako "keskiverto kuluttaja" tuota, no en tiedä, ei vissiin, GTA V rullasi Xbox 360:llä paikoin jossain 15 fps:n tuntumassa ja silti se oli galaksin myydyin peli.
 
Juu, mutta suorituskyvyssä voi esiintyä ihan merkittäviäkin eroja. Todennäköisesti sama resoluutio > ruudunpäivitysnopeus meininki jatkuu edelleen, mutta ylimääräinen teho auttaa pysymään siinä 30 fps:n pinnassa myös niissä kaikkein vaativimmissa kohdissa, missä näytönohjain on maksimiin asti rasitettuna.

Sitä kiinnostaako tai huomaako "keskiverto kuluttaja" tuota, no en tiedä, ei vissiin, GTA V rullasi Xbox 360:llä paikoin jossain 15 fps:n tuntumassa ja silti se oli galaksin myydyin peli.
Eikö näillä pitänyt tulla ”vakioksi” 60fps?
 
Juu, mutta suorituskyvyssä voi esiintyä ihan merkittäviäkin eroja. Todennäköisesti sama resoluutio > ruudunpäivitysnopeus meininki jatkuu edelleen, mutta ylimääräinen teho auttaa pysymään siinä 30 fps:n pinnassa myös niissä kaikkein vaativimmissa kohdissa, missä näytönohjain on maksimiin asti rasitettuna.

Sitä kiinnostaako tai huomaako "keskiverto kuluttaja" tuota, no en tiedä, ei vissiin, GTA V rullasi Xbox 360:llä paikoin jossain 15 fps:n tuntumassa ja silti se oli galaksin myydyin peli.
Konsolipelaajat eivät ole kovin kiinnostuneita ja tarkkoja peliensä pyörimisestä. Aika kamalia esimerkkejä on ollut viimeaikoina esim. Call of Duty Warzonessa.
 
Eikö näillä pitänyt tulla ”vakioksi” 60fps?

Kyllä se edelleen jää kehittäjän päätettäväksi lähdetäänkö keulimaan efekteillä ja resoluutiolla vai otetaanko suorituskykyä enemmän huomioon. Moni nykyinen peli pyörisi Series X:llä pääosin 4K 60fps, mutta kun tuolta on nyt tulossa säteenseurannat sun muut, mitkä merkittävästi vaikuttaa suorituskykyyn kuten on PC-puolella nähty.
 
Ja SSD reilusti hitaampi kuin PS5, oliko joku tuplat hitaampi tai vastaavaa. Tällä tulee ainakin pelikehittäjien mukaan olemaan todella iso vaikutus peleissä. (Ja tarkennuksena, kyse ei missään nimessä ole pelien lataus ajoista) Vaikka PS5 on tehoissa jäljessä, niin SSD:n todella iso nopeusero antaisi PS5:lle todella ison edun. Tämä tullaan sit näkemään tulevaisuudessa, mutta eroa ei kuluttajat tule huomaamaan konsolien välillä grafiikoissa, ne erot tulee ihan muissa asioissa mitkä pelaajia kiinnostaa. Molemmat konsolit tulee kumminkin hommattua.
Ihan mielenkiinnosta ja ilman sen kummemmin riitaa haastamatta haluaisin tiedustella, että miten tämä mainitsemasi "todella iso vaikutus" tulee näkymään peleissä käytännössä?

Jos kommentoijina ovat 1st party-kehittäjät, niin ne kannattaa jättää markkinointipuheina omaan arvoonsa. Sen lauluja laulat jonka leipää syöt. Vai luuletko että somekanaviin päästettäisiin vähänkään kyseenalaistavia kommentteja tyyliin: "noh, tämä konsoli nyt on vähän tällainen... mutta parhaamme tehdään silti että saadaan hyviä pelejä ulos!" Kyllä siellä tiukat NDA-ohjenuorat on olemassa mitä saa sanoa ja mitä ei.
 
Viimeksi muokattu:
jenpu9ijjgn41.jpg

Raakadata noin 56% nopeampi ja pakattuna sitten 40% - 46,6% nopeampi. En tiedä, miten BCPack ja Kraken tulevat muuttamaan tilannetta.

Termistöt ja laskut ehkä vähän ontuu. 56% nopeampi tarkoittaisi vain 2,4GB/s * (1 + 1 * 0,56) = 3,7GB/s.

Oikeat prosenttilukemat ovat siis:
  • RAW: 129% nopeampi
  • Pakattu: 87% nopeampi
Eli Xboxin 4,8GB/s saavutetaan BCPack optimoituna ja PS5:n 9GB/s saavutetaan Kraken optimoituna. Näin siis kummallakin optimitilanteessa. Jos data ei pakkaannu niin sitten mennään 2GB ja 5GB nopeuksilla.
 
Termistöt ja laskut ehkä vähän ontuu. 56% nopeampi tarkoittaisi vain 2,4GB/s * (1 + 1 * 0,56) = 3,7GB/s.

Oikeat prosenttilukemat ovat siis:
  • RAW: 129% nopeampi
  • Pakattu: 87% nopeampi
Eli Xboxin 4,8GB/s saavutetaan BCPack optimoituna ja PS5:n 9GB/s saavutetaan Kraken optimoituna. Näin siis kummallakin optimitilanteessa. Jos data ei pakkaannu niin sitten mennään 2GB ja 5GB nopeuksilla.


Juurikin näin, eli ero on todella iso. Eikä tästä asiasta kannata ottaa mitään taistelua eikä stressiä, koska näin se nyt vaan on. Nähtäväksi sitten jää miten vaikuttaa oikeesti peleissä. Kuten sanoin, niin useat pelinkehittäjä on tuon nopeuden kertonut olevan todella iso etu ja edelleenkään kyse ei ole pelkästään latausajoista vaan paljon muustakin. Jos joku haluaa tarkempaa tietoa, niin saa itse hakea, koska jokainen sen osaa tehdä ilman apuja.

Toivottavasti nyt tulis vaan konsolit nopeesti myyntiin, että sais uutta settiä alle, kun Syyskuussa saapuu uusi 85" 8K töllö seuraavan sukupolven seuraksi :cool:
 
Mmh, odotan kyllä mielenkiinnolla, että mikä tuo vaikutus on, kun jos tuota vähän suhteuttaa, niin käsittääkseni ero siirryttäessä HDD:stä SSD:hen, on moninkertainen noiden laitteiden eroon verrattuna. Eli mennäänkö tuossa sitten vielä jonkin maagisen rajan yli, jää nähtäväksi.

Onko tuolle throughputille muuten jotain järkevää määritelmää miten vaikuttaa pelien kontekstissa, jonka perusteella näkisi, että sisältääkö tuo ramdom seek timet minkälaiselle setille mukana (oletan, että ei), ja vaikuttaako ne käytännössä eroa kaventavasti vai kasvattavasti?

Edit. En taida kuulua jokaiseen, tai mahdollisesti olen liian laiska löytääkseni kunnollisia lähteitä.
 
Mmh, odotan kyllä mielenkiinnolla, että mikä tuo vaikutus on, kun jos tuota vähän suhteuttaa, niin käsittääkseni ero siirryttäessä HDD:stä SSD:hen, on moninkertainen noiden laitteiden eroon verrattuna. Eli mennäänkö tuossa sitten vielä jonkin maagisen rajan yli, jää nähtäväksi.

Onko tuolle throughputille muuten jotain järkevää määritelmää miten vaikuttaa pelien kontekstissa, jonka perusteella näkisi, että sisältääkö tuo ramdom seek timet minkälaiselle setille mukana (oletan, että ei), ja vaikuttaako ne käytännössä eroa kaventavasti vai kasvattavasti?

Edit. En taida kuulua jokaiseen, tai mahdollisesti olen liian laiska löytääkseni kunnollisia lähteitä.
Ei nopeampi SSD kyllä vaikuta edes latausaikoihin ainakaan PC:llä mitä testejä katsonut. Niin marginaalinen ero. HDD ja SSD välillä toki ero on todella merkittävä latausajoissa.
 
Itse odotan molempia konsoleita mutta aika skeptinen olen tuohon ssd hypetykseen. Ps5 ryhmästä tuli luettua uusi artikkeli minkä lopussa teksti ettei series x vain kykene kaikkeen mihen ps5, kysymys kuuluu kykeneekö sitten pc tai switch? Koskeeko kaikki hype vain exclusive pelejä vai miten tämä tullaan näkemään.

Muistaakseni ps3 cell suoritinkin oli aikansa edellä ja kovalla hypellä kunnes toisin kävi. Jännäks menee.
 
Ei nopeampi SSD kyllä vaikuta edes latausaikoihin ainakaan PC:llä mitä testejä katsonut. Niin marginaalinen ero. HDD ja SSD välillä toki ero on todella merkittävä latausajoissa.

Ei juolahtanut mieleen että pullonkaula saattaa olla PC-ympäristössä muualla kuin SSD:n nopeudessa ennen tätä kommenttia?
 
Ei juolahtanut mieleen että pullonkaula saattaa olla PC-ympäristössä muualla kuin SSD:n nopeudessa ennen tätä kommenttia?
Kuten missä? SSD on kuitenkin edelleen hitaampi kuin esimerkiksi RAM johon se data sieltä SSD:ltä ladataan. Itse en usko että nuo nopeuserot Xbox vs PS5 tulee paljoa vaikuttamaan koska pelit pitää kuitenkin tehdä toimimaan joka alustalla.
 
Kuten missä? SSD on kuitenkin edelleen hitaampi kuin esimerkiksi RAM johon se data sieltä SSD:ltä ladataan. Itse en usko että nuo nopeuserot Xbox vs PS5 tulee paljoa vaikuttamaan koska pelit pitää kuitenkin tehdä toimimaan joka alustalla.

Onhan tuossa vissi ero käytetäänkö esim. SATA3-pohjaista vai NVME-pohjaista ratkaisua.

Se on toki totta että isoin ero SSD:n hyödyntämisessä tullaan näkemään 1st party pelien osalta, kun niitä ei tarvitse suunnitella Series X/S:n heikommalle tiedonsiirtonopeudelle.
 
Yksi suurimmista taitaa olla siinä että I/O levyltä RAMiin hoidetaan yleisimmin yhdellä threadilla joten pullonkaula on valmis.
SSD on kuitenkin edelleen hitaampi kuin esimerkiksi RAM johon se data sieltä SSD:ltä ladataan. Itse en usko että nuo nopeuserot Xbox vs PS5 tulee paljoa vaikuttamaan koska pelit pitää kuitenkin tehdä toimimaan joka alustalla.
Realistisesti niinhän se on. Tuollaiset 0% - 100% teho erot komponenteissa ei käytännössä näy pelaajalle mitenkään päivittäisessä pelaamisessa kun puhutaan multiplattareista. Toisessa näkyy läheltä katsottuna polygonin reunassa rosoa ja toisessa ei. Toinen lataa levelin sekunnissa, toinen kahdessa. Lyömäaseina kuitenkin edelleen käypiä.
 
Juu, mutta suorituskyvyssä voi esiintyä ihan merkittäviäkin eroja. Todennäköisesti sama resoluutio > ruudunpäivitysnopeus meininki jatkuu edelleen, mutta ylimääräinen teho auttaa pysymään siinä 30 fps:n pinnassa myös niissä kaikkein vaativimmissa kohdissa, missä näytönohjain on maksimiin asti rasitettuna.

Sitä kiinnostaako tai huomaako "keskiverto kuluttaja" tuota, no en tiedä, ei vissiin, GTA V rullasi Xbox 360:llä paikoin jossain 15 fps:n tuntumassa ja silti se oli galaksin myydyin peli.
Joo siis kyllähän niitä graafisia eroja on Onen ja ps4:n sekä OneX:n vs ps4 pro:n välillä, mutta kuten itse totesitkin GTA V -esimerkillä, että ei se ne erot kiinnosta kuin pientä prosenttia kuluttajista. Ei vaikka peli muuttuisi välillä diashow'ksi. Väittäisin, että monet ei huomaisi Onen ja One X:nkään välillä eroa, ellei kerrottaisi, mistä niitä eroja etsiä. Tämän takia se on se pelitarjonta, hinta ja kaikki muu on se, mikä niihin myynteihin lopulta vaikuttaa.

Myynneillähän nyt ei tietenkään ole mitään merkitystä kenellekkään kuluttajalle ja tehot tulevat taas relevanteiksi, kun etsitään sitä parasta pelikokemusta, mutta toin vaan asian esille, kun joku mainitsi peruskuluttajat.

Termistöt ja laskut ehkä vähän ontuu. 56% nopeampi tarkoittaisi vain 2,4GB/s * (1 + 1 * 0,56) = 3,7GB/s.

Oikeat prosenttilukemat ovat siis:
  • RAW: 129% nopeampi
  • Pakattu: 87% nopeampi
Eli Xboxin 4,8GB/s saavutetaan BCPack optimoituna ja PS5:n 9GB/s saavutetaan Kraken optimoituna. Näin siis kummallakin optimitilanteessa. Jos data ei pakkaannu niin sitten mennään 2GB ja 5GB nopeuksilla.
Hah, no nyt oli kyllä katastrofaalinen moka minulta:dead: Mut joo eli nimenomaan noin ja hyvä että joku huomas tämän. Laskeskelin näköjään Xboxin nopeutta PS5:n nopeudesta, mutta silloinkin ne olis ollut sit sitten 44 % ja 53.4 % - 60 %


Juurikin näin, eli ero on todella iso. Eikä tästä asiasta kannata ottaa mitään taistelua eikä stressiä, koska näin se nyt vaan on.
Eli se ero muuttui todella isoksi, kun prosentit muuttui 56 prosentista 129 prosenttiin? Ne todelliset arvot näkyi kyllä tuossa alkuperäisessä postauksessa, joten ei sitä eroa täällä ole kukaan kieltänyt tai kyseenalaistanut. Eikai täällä kukaan mitään stressiä asiasta ota, mutta olisi vain kiinnostavaa kuulla niitä eron tuomia hyötyjä. En ole vielä törmännyt muuhun konkreettiseen etuun, kuin nopeampi latausaika, niin kyllä kiinnostais ihan aidosti tietää muita, edes hypoteettisia, etuja on, jos niitä jossain on tuotu esille.

Nähtäväksi sitten jää miten vaikuttaa oikeesti peleissä. Kuten sanoin, niin useat pelinkehittäjä on tuon nopeuden kertonut olevan todella iso etu ja edelleenkään kyse ei ole pelkästään latausajoista vaan paljon muustakin. Jos joku haluaa tarkempaa tietoa, niin saa itse hakea, koska jokainen sen osaa tehdä ilman apuja.

Toivottavasti nyt tulis vaan konsolit nopeesti myyntiin, että sais uutta settiä alle, kun Syyskuussa saapuu uusi 85" 8K töllö seuraavan sukupolven seuraksi :cool:
Sinun sanomisellasi ei nyt valitettavasti ole mitään merkitystä tai pohjaa, jos et suostu jakamaan mitään lähdettä tai yritä edes selittää auki mihin nämä mahdolliset edut liittyvät, jotta muut voisivat googlata lisää aiheesta.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti microsoftilla parannettavaa tuolla saralla jos developerit eivät tuosta tiedä. Tuosta kannattaisi microsoftin ottaa puuhapalloa että saadaa tieto liikkeelle.

"Enter Xbox Velocity Architecture, which features tight integration between hardware and software and is a revolutionary new architecture optimized for streaming of in game assets. This will unlock new capabilities that have never been seen before in console development, allowing 100 GB of game assets to be instantly accessible by the developer. The components of the Xbox Velocity Architecture all combine to create an effective multiplier on physical memory that is, quite literally, a game
changer."

"The Xbox Velocity Architecture is about so much more than fast last times. It’s one of the most innovative parts of our new console. It’s about revolutionizing how games can create vastly bigger, more compelling worlds."

"To make these universes even more dynamic and feel like large, high fidelity worlds requires a massive increase in processing power and the ability to stream assets in extremely quickly to not break immersion (epic elevator rides or lengthy hallways are good examples of how developers creatively hide assets loading in). Developers will also be able to effectively eliminate loading times between levels or create fast travel systems that are just that: fast."





"We know the Velocity Architecture gives instant access to 100 GB of game assets. The idea is not to access all 100 GB at once, but rather accessing anything within that 100 GB instantly and using it in game without copying it into system memory. So SSD can instantly provide the necessary data (via the Sampler Feedback Streaming) to the GPU without having to go through system RAM."
 
Mitäs olette mieltä onko MS tehnyt virheen laittaessaan konsoliinsa taas kahdenlaista RAM:ia, kuten joskus kuulee väitettävän?

Onkohan uudella Xboxilla tarjolla mahdollisuus QHD-resoluutuin käyttämiseen?
 
Mitäs olette mieltä onko MS tehnyt virheen laittaessaan konsoliinsa taas kahdenlaista RAM:ia, kuten joskus kuulee väitettävän?

Onkohan uudella Xboxilla tarjolla mahdollisuus QHD-resoluutuin käyttämiseen?
QHD:ta tukee jo Xbox One S:kin.
 
Tiedän, siksi kysynkin. Mietin, että jos konsolilla pystyisi käyttämään uudehkoa pelinäyttöäni (QHD), niin välttyisi ehkä telkkarin ostamiselta.

Ihan varmasti tukee. Olisi tosi outoa poistaa se tuki, kun kerran muuten tuetaan Xbox Onen temppuja 100-prosenttisesti.
 
Tiedän, siksi kysynkin. Mietin, että jos konsolilla pystyisi käyttämään uudehkoa pelinäyttöäni (QHD), niin välttyisi ehkä telkkarin ostamiselta.
Toki pystyy. Tämähän on PC-tyylistä nykyään. Tehokkaammat sisuskalut muuten sinänsä samaan laitteeseen.
 
Hah, no nyt oli kyllä katastrofaalinen moka minulta:dead: Mut joo eli nimenomaan noin ja hyvä että joku huomas tämän. Laskeskelin näköjään Xboxin nopeutta PS5:n nopeudesta, mutta silloinkin ne olis ollut sit sitten 44 % ja 53.4 % - 60 %



Eli se ero muuttui todella isoksi, kun prosentit muuttui 56 prosentista 129 prosenttiin? Ne todelliset arvot näkyi kyllä tuossa alkuperäisessä postauksessa, joten ei sitä eroa täällä ole kukaan kieltänyt tai kyseenalaistanut. Eikai täällä kukaan mitään stressiä asiasta ota, mutta olisi vain kiinnostavaa kuulla niitä eron tuomia hyötyjä. En ole vielä törmännyt muuhun konkreettiseen etuun, kuin nopeampi latausaika, niin kyllä kiinnostais ihan aidosti tietää muita, edes hypoteettisia, etuja on, jos niitä jossain on tuotu esille.


Sinun sanomisellasi ei nyt valitettavasti ole mitään merkitystä tai pohjaa, jos et suostu jakamaan mitään lähdettä tai yritä edes selittää auki mihin nämä mahdolliset edut liittyvät, jotta muut voisivat googlata lisää aiheesta.

No se nyt on ihan sama onko merkitystä vai ei mun sanomisilla, mutta voi nyt herranjumala sentään, et voi olla oikeesti tosissasi. Tästä asiasta puhutaan niin monessa paikassa ja ihan 110 varmasti olet jo lukenut tästä asiasta muualta. Taitaa tässäkin vaan olla kyse siitä, että osaat ottaa vaan tiettyä informaatiota vastaan ja kaikki muut on valetta ilman asian itse selvittämistä. Jos et osaa tai halua itse selvittää, niin älä selvitä ei se ole keneltäkään pois :D

Tottakai se ero on tosi iso 56 ja 129 prosentin välillä, kuinka tätä joku ei edes ymmärrä. Jopa noin 30% tehoero konsoleissa on tosi iso, mutta ilmeisesti sinun mielestäsi se on mitätön ero eks niin?

Kuten sanoin aikaisemmin se todellisuus nähdään sitten aikanaan, että onko tuolla nopeudella merkitystä vai ei. Ota asiat kuten ne on, äläkä sivuuta asioita joita ammattilaiset kertoo, vaikka se ei sopisikaan sinun ymmärrykseen ja agendaan, niin se ei välttämättä ole valetta, koska totuuksia on muitakin kuin se sinun hyväksymäsi. Avarra hiukan sitä maailmaasi koska kukaan ei ole konsolia sanonut huonoksi tai hitaaksi tai muutakaan vastaavaa.

Sitten taas asiaan. Onko jotain hyvää paikkaa mistä kannattaa tilata ennakkoon ja mistä sen vois parhaiten saada julkkariksi?
 
Noutamalla jostain on turvallisin tapa saada konsoli. Postilla voi saada tai sitten ei, ainakin Verkkokauppa.com kusi yhden ennakkotilauksen itellä.

Yleensä, vaikka konsoleista olisi julkaisupäivänä pulaa niin sen voi silti noutaa suoraan hyllystä jostain paikallisesta Prismasta tai Shittarista.
 
Noutamalla jostain on turvallisin tapa saada konsoli. Postilla voi saada tai sitten ei, ainakin Verkkokauppa.com kusi yhden ennakkotilauksen itellä.

Yleensä, vaikka konsoleista olisi julkaisupäivänä pulaa niin sen voi silti noutaa suoraan hyllystä jostain paikallisesta Prismasta tai Shittarista.
Itse elättelen toivoa että tästäkin on joku Day One spessuversio jonka sitten tilaan. Xbox One X:stä on Project Scorpio edition. Eihän tuolla mitään vaikutusta mihkään mutta "nice to have".
 
No se nyt on ihan sama onko merkitystä vai ei mun sanomisilla, mutta voi nyt herranjumala sentään, et voi olla oikeesti tosissasi. Tästä asiasta puhutaan niin monessa paikassa ja ihan 110 varmasti olet jo lukenut tästä asiasta muualta. Taitaa tässäkin vaan olla kyse siitä, että osaat ottaa vaan tiettyä informaatiota vastaan ja kaikki muut on valetta ilman asian itse selvittämistä. Jos et osaa tai halua itse selvittää, niin älä selvitä ei se ole keneltäkään pois :D

Tottakai se ero on tosi iso 56 ja 129 prosentin välillä, kuinka tätä joku ei edes ymmärrä. Jopa noin 30% tehoero konsoleissa on tosi iso, mutta ilmeisesti sinun mielestäsi se on mitätön ero eks niin?

Kuten sanoin aikaisemmin se todellisuus nähdään sitten aikanaan, että onko tuolla nopeudella merkitystä vai ei. Ota asiat kuten ne on, äläkä sivuuta asioita joita ammattilaiset kertoo, vaikka se ei sopisikaan sinun ymmärrykseen ja agendaan, niin se ei välttämättä ole valetta, koska totuuksia on muitakin kuin se sinun hyväksymäsi. Avarra hiukan sitä maailmaasi koska kukaan ei ole konsolia sanonut huonoksi tai hitaaksi tai muutakaan vastaavaa.

Sitten taas asiaan. Onko jotain hyvää paikkaa mistä kannattaa tilata ennakkoon ja mistä sen vois parhaiten saada julkkariksi?
Vieläkään en ole löytänyt mitään käytännön esimerkkiä mitä huikeaa, merkittävää hyötyä tuo noiden kahden SSD:n välinen nopeusero tuo? Pelit latautuu nopeasti molemmilla, check. Voisitko edes vihjaista oikeaan suuntaan, koska en ole googlellakaan löytänyt vielä mitään.

Nähdäänkö esim. jotain valtavia open world-pelejä tyyliin Zelda: Breath of the Wild, Assassin's Creed: Odyssey tai Cyberpunk 2077?
 
Yritin googletella ja vastaan tuli tällainen "ammattilaiset kertoo"-juttu, pitääkö minun nyt uskoa tähän vai ei?



P.s Laitoin viestin tarkoituksella Xbox-ketjuun, koska jutussa sivutaan paljon myös Series X:ää sekä Lockhartia.

Laita nyt nämä suosiolla tuonne väittelyketjuun? Kuulostaa muutenkin melkoiselta setiltä, kun osallistujissa on tunnetut xbox-hörhöt TimDog ja Colteastwood, taatusti puolueeton ja neutraali esitys tiedossa. :D
 

Xbox Series S-konsolista eli koodinimi Lockhartista lisää huhuilua. Rautapuolella kuulostaisi olevan joka osa-alueella tehokkaampi kuin nykyinen tehomalli Xbox One X. Etenkin CPU ja SSD yksinään tekevät merkittävän eron vanhaan. Lockhartilla pelit pyörisivät 1080 @30-60fps tai 1440 @30-60fps ja sitten tehomalli Series X:llä 4K @60fps.

Skaalautuvuus mallien välillä vaikuttaisi olevan hyvin suunniteltu, jolloin pelit kehitetään tehorauta edellä kuten tähänkin asti, ja sen jälkeen skaalataan niin paljon alaspäin, että peli pyörähtää heikommallakin raudalla. Eipä esim. Red Dead Redemption 2 tai Doom Eternal näytä yhtään kärsineen siitä, että ne toimivat myös perus Xbox Onella tai PS4 slimillä, tai PC-puolella 2080:lla ja 1060:lla, mutta ovat tietysti parhaimmillaan tehokkaammilla malleilla. Samalla ideallahan pelejä on kehitetty jo vuosia PC-puolella, missä kokoonpanojen tehohaitari on valtava verrattuna konsolipuolelle.

Fiksulla hinnoittelulla, eli luokkaa 299€ tms. tuo Lockhart voi olla yllättävänkin suosittu vaihtoehto kun taloustilanne on monella hankala eikä uuteen konsoliin ole varaa laittaa 500 euroa, mutta silti polttelee päästä käsiksi next-gen peleihin. Hieno juttu että kuluttajalla annetaan mahdollisuus valita. :tup:

"Lockhart won't undermine next-gen games":

 
Viimeksi muokattu:

Xbox Series S-konsolista eli koodinimi Lockhartista lisää huhuilua. Rautapuolella kuulostaisi olevan joka osa-alueella tehokkaampi kuin nykyinen tehomalli Xbox One X. Etenkin CPU ja SSD yksinään tekevät merkittävän eron vanhaan. Lockhartilla pelit pyörisivät 1080 @30-60fps tai 1440 @30-60fps ja sitten tehomalli Series X:llä 4K @60fps.

Skaalautuvuus mallien välillä vaikuttaisi olevan hyvin suunniteltu, jolloin pelit kehitetään tehorauta edellä kuten tähänkin asti, ja sen jälkeen skaalataan niin paljon alaspäin, että peli pyörähtää heikommallakin raudalla. Eipä esim. Red Dead Redemption 2 tai Doom Eternal näytä yhtään kärsineen siitä, että ne toimivat myös perus Xbox Onella tai PS4 slimillä, tai PC-puolella 2080:lla ja 1060:lla, mutta ovat tietysti parhaimmillaan tehokkaammilla malleilla. Samalla ideallahan pelejä on kehitetty jo vuosia PC-puolella, missä kokoonpanojen tehohaitari on valtava verrattuna konsolipuolelle.

Fiksulla hinnoittelulla, eli luokkaa 299€ tms. tuo Lockhart voi olla yllättävänkin suosittu vaihtoehto kun taloustilanne on monella hankala eikä uuteen konsoliin ole varaa laittaa 500 euroa, mutta silti polttelee päästä käsiksi next-gen peleihin. Hieno juttu että kuluttajalla annetaan mahdollisuus valita. :tup:

"Lockhart won't undermine next-gen games":



Milläs logiikalla nyt 4 TF on sitten vahvempaa suorituskykyä kuin 6 TF? No toki arkkitehtuurien väliset erothan tämän selittää, mutta yritäppä sitten selittää tätä perusjanarille, jolle 6 TF > 4 TF.

Mitä Doom Eternalin pyörimiseen tulee, niin onhan tuo perus One taas peränpitäjänä selkeällä sub 60 fps ruudunpäivityksellään, näemmä tasaiseen edes 60 fps ruudunpäivitykseen tarvitaankin sitten PC. En nyt tiedä miksi tästäkin piti antaa virheellista tietoa eteenpäin, vai onko sub 60 fps kyseisen pelin osalta jollakin tapaa hyväksyttävä suoritus nykyisellään?



Positiivista sentään Lockhartissa on CPU:n ja SSD:n yhteneväisyys Series X:n kanssa, jolloin pelit on edes jollain tapaa järkevästi skaalattavissa alaspäin. Harmi vaan että tuon Xbox Onen surkeudesta joudutaan kärsimään vielä myös MS:n 1st party kehityksessä useamman vuoden ajan, kun puhtaita next-gen excluja ei ole vielä julkistettu.
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin tuntuu siltä että jos esim. peli pyörii 1440p xsx:llä niin tulee kyllä olemaan melko rampa kokemus lockhartilla. Ja 299 dollarin tavoite hinta tarkoittaa varmaan 512GB ssd mikä rampauttaa kokemusta entisestään, ja vaikeaa olisi silti päästä tuohon hintaan. Ylemmällä hinnalla tuskin tulee olemaan mitään järkeä ostaa lockaharttia xsx sijaan.
 
Milläs logiikalla nyt 4 TF on sitten vahvempaa suorituskykyä kuin 6 TF? No toki arkkitehtuurien väliset erothan tämän selittää, mutta yritäppä sitten selittää tätä perusjanarille, jolle 6 TF > 4 TF.

Mitä Doom Eternalin pyörimiseen tulee, niin onhan tuo perus One taas peränpitäjänä selkeällä sub 60 fps ruudunpäivityksellään, näemmä tasaiseen edes 60 fps ruudunpäivitykseen tarvitaankin sitten PC. En nyt tiedä miksi tästäkin piti antaa virheellista tietoa eteenpäin, vai onko sub 60 fps kyseisen pelin osalta jollakin tapaa hyväksyttävä suoritus nykyisellään?

Perusjanari ei varmaan hirveästi vertaile noita, vaan ostaa jonkun uuden generaation laitteen...

...niin mikä se virheellinen tieto on, miten tuo Eternal on kärsinyt muilla laitteilla siitä, että toimii myös heikommilla? Pientä tarkkuutta noiden syytösten kanssa...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 637
Viestejä
4 511 410
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom