Kaksi Xboxia ja PC. PC:ssä yksi, toisessa Xboxissa yksi ja toisessa 5. Alun perin ostanut ihan peruspadeja muutaman että on kavereillekin ja sen jälkeen ostellut erikoisversioita.
Harmi kun noista ohjaimista ei ole saatavilla julkisesti MTBF-dataa, jolloin selviäisi näiden keskimääräinen elinikä. Itselläni ei selvästikään tule riittävästi pelitunteja xboxin ohjaimilla, kun vuoden 2016 ostettu Xbox One S ohjain pelittää edelleen mainiosti.
Harmi kun noista ohjaimista ei ole saatavilla julkisesti MTBF-dataa, jolloin selviäisi näiden keskimääräinen elinikä. Itselläni ei selvästikään tule riittävästi pelitunteja xboxin ohjaimilla, kun vuoden 2016 ostettu Xbox One S ohjain pelittää edelleen mainiosti.
Sama vika, sekä alkuperäinen että rinnalle parin kk:n sisään ostettu toinen ohjain pelaavat edelleen ilman mitään viitteitä reistailusta tai pinnotteiden hajoamisesta. Pelitunneista en osaa sanoa mutta taatusti verrattain vähän, PC:llä pelaan kuitenkin suurimman osan ajasta
Onen ohjaimet olivat kyllä bumpereiden ja triggereiden puolesta rikkoutumisherkimmät ohjaimet koskaan. Ainakin omat ohjaimet alkoivat verrattain ripeästä nitisemään ja natisemaan liipaisimia painettaessa ja bumpereissa alkoi sitten ilmetä ongelmia kontaktien kanssa. Näin siis S, S Slim ja X -mallien ohjainkokemusten perusteella.
Microsoft olisi voinut kyllä huoletta pölliä sen Share-napina Sonylta tönä sosiaalisen pelaamisen aikakautena.
No ainaki seuravaan ohjaimeen pölli. Mielestäni, xboxilla on kuite tosi tarpeeksi helppo jakaa, ku sen voi tehdä parilla napin painalluksella. Itse henkilökohtaisesti en ymmärrä miksi tuo pitää suoraan ohjaimessa olla.. kuvittelisin, että isot massat tuota aika vähän käyttää. Ois kyl jees, jos tarvittaessa sais suoraan youtubeen xboxillakin, mixer on aika kökkö. Siihenkää en kuite omaa nappia tarvisi ohjaimeen.
Harmi kun noista ohjaimista ei ole saatavilla julkisesti MTBF-dataa, jolloin selviäisi näiden keskimääräinen elinikä. Itselläni ei selvästikään tule riittävästi pelitunteja xboxin ohjaimilla, kun vuoden 2016 ostettu Xbox One S ohjain pelittää edelleen mainiosti.
Sama vika, sekä alkuperäinen että rinnalle parin kk:n sisään ostettu toinen ohjain pelaavat edelleen ilman mitään viitteitä reistailusta tai pinnotteiden hajoamisesta. Pelitunneista en osaa sanoa mutta taatusti verrattain vähän, PC:llä pelaan kuitenkin suurimman osan ajasta
Sekin on fakta, että helpommin haukutaan, kuin kehutaan. Haukut lisäksi näkyy paljon helpommin. Emmä usko, että kyseessä mikää jättimäinen ongelma on (tai on ollut) kyseessä. Laitteita, varsinki ohjaimia on myyty kymmeniä miljoonia kappaleita. Ohjaimissa mennään ehkä yli sadan miljoonan (mutuilen)?
Tuo drift tulee esiin vain muutamissa peleissä, niissä joissa oikeasti voi laittaa deadzonen 0:aan, kuten vaikka Bäfä 1/5:ssa tms, kun taas vaikka Battlefronteissa ei driftaa sellainen ohjain vaikka pelistä olisi 0% eli joissain peleissä on aina sisäänrakennettua zonea. Mutta vaikkapa juuri noissa bäfissä vituttaa kun ei dz:ää 0:aan laittaa jos huono ohjain.
Tuo drift tulee esiin vain muutamissa peleissä, niissä joissa oikeasti voi laittaa deadzonen 0:aan, kuten vaikka Bäfä 1/5:ssa tms, kun taas vaikka Battlefronteissa ei driftaa sellainen ohjain vaikka pelistä olisi 0% eli joissain peleissä on aina sisäänrakennettua zonea. Mutta vaikkapa juuri noissa bäfissä vituttaa kun ei dz:ää 0:aan laittaa jos huono ohjain.
Joo, kyllä mieki iha suosiolla aina pienen deadzonen laitan. 2-3% on sellainen, että hyvä jos millin liikahtaa peukalo.. edit: nyt ku kokeilin, nii milli menee tatin "tyhjään" liikkeeseen. Itsellä ainaki ihan aavistus löysää tateissa, ennenkuin ottaa vastusta. Ratissa on 0% deadzone, se on jo tarkempi laite.
Milli (siis millimetri) on aika paljon btw. En kyllä niin isoa deadzonea katso hyvällä.
Mitä lähempänä nollaa deadzone on, sitä parempi mielestäni, mutta käytännössä yhdelläkään nykyisistä kolmesta Xbonen ohjaimestani nolla tai edes melkein -deadzone ei onnistu; kaikki osoittaa vähän vinoon. Sen sijaan PC:lle mulla on myös yks Logitechin peruspädi, joka on täysin ongelmaton ihan nolla-deadzonella. En tosin ole koskaan tykännyt käyttää sitä juuri muuhun kuin tiettyihin ajopeleihin, esim Trackmania, koska sen ergonomia muutoin on perseestä.
Milli (siis millimetri) on aika paljon btw. En kyllä niin isoa deadzonea hyväksyisi ikinä.
Kyllä mitä lähempänä nollaa deadzone on niin sitä parempi mielestäni, mutta käytännössä yhdelläkään nykyisistä kolmesta Xbonen ohjaimestani nolla tai edes melkein -deadzone ei onnistu; kaikki osoittaa vähän vinoon. Sen sijaan PC:lle mulla on myös yks Logitechin peruspädi, joka on täysin ongelmaton ihan nolla-deadzonella. En tosin ole koskaan tykännyt käyttää sitä juuri muuhun kuin tiettyihin ajopeleihin, esim Trackmania, koska sen ergonomia muutoin on perseestä.
Ajopeleissä mie tuota oon testannutkin ennen rattia (input reporting). Nollallaki toimii, mut iha liian herkkää oli, ku tahto suoralla kulkea suoraan. Mut mieltymyskysymyksiä toisaalta. edit: toisaalla ajopeleissä mulla oli yleensä tatti suoraan eteen ja tavallaan u-liikettä tatilla tein ku ohjasin.
Mistä täällä porukka meinaa saada pcie 4.0 ssd:n terasena 199€ hintaan? Eihän tuolla rahalla edes saa normaalia pcie 4.0 ssd:tä terasena puhumattakaan sitten tuosta ”Only for xbox” muistikortista. Johan Xbox brändätty ulkoinen kovalevy XOne:lle oli huomattavasti kalliimpi kuin normaali ulkoinen kovalevy..
Mistä täällä porukka meinaa saada pcie 4.0 ssd:n terasena 199€ hintaan? Eihän tuolla rahalla edes saa normaalia pcie 4.0 ssd:tä terasena puhumattakaan sitten tuosta ”Only for xbox” muistikortista. Johan Xbox brändätty ulkoinen kovalevy XOne:lle oli huomattavasti kalliimpi kuin normaali ulkoinen kovalevy..
Miksi pitäisi pci-e 4.0 ssd:tä ostaa, kun pci-e 3.0 täyttää jo Series X:n nopeusvaatimukset? Ja 2,4GB/s rajan täyttäviä näyttää saavan ~150€ hintaan. PS5:lla se taitaa olla enemmän ongelmia, kun speksit täyttävää m.sataa ei taida olla edes markkinoilla?
Miksi pitäisi pci-e 4.0 ssd:tä ostaa, kun pci-e 3.0 täyttää jo Series X:n nopeusvaatimukset? Ja 2,4GB/s rajan täyttäviä näyttää saavan ~150€ hintaan. PS5:lla se taitaa olla enemmän ongelmia, kun speksit täyttävää m.sataa ei taida olla edes markkinoilla?
Ai no siinä tapauksessa jos se kelpuuttaa myös pcie 3.0 levyjä, niin tuo hinta on jo realistinen. Olin siinä käsityksessä, että levy on oltava 4.0. Kumpikohan tuo Xbox muistikortti oikeasti on? 3.0 vai 4.0?
Edit:
Löysin tällaisen:
”And as the Digital Foundry team points out, the Xbox Series X utilizes PCIe 4.0 to connect both the internal and external SSD storage directly to the CPU. So far we've only seen PCIe 4.0 used on AMD's X570 platform on PC, but the data speeds it's capable of are pretty spectacular so we're excited to see Microsoft make use of it in the Series X.”
We've all been wondering what that mysterious storage expansion slot on the back of the Xbox Series X was going to be for, and now we know. Microsoft really has thought of everything, coming up with a custom external solution that performs as well as the internal SSD. Here's what we know so far.
www.google.fi
Tämän mukaan myös muistikortti olisi Xboxissa Pcie 4.0 eli voisin olettaa, että tulee kallis.
Myös perinteisen ulkoisen kovalevyn käyttö kerrotaan olevan mahdollista, mutta tosiaan vain tallennustilana, josta kannattaa/täytyy siirtää Series X pelit nopeammalle levylle, jotta suunniteltu suorituskyky toteutuisi.
”It's not a replacement for external USB hard drives, as those will continue to be supported, but the Storage Expansion Card is promising identical performance to the internal drive, as this outline from Microsoft indicates, recommending that Series X optimized games aren't played from a USB hard drive for optimal performance.”
PS5:ssä sama homma, mutta Sony sertifioi sopivia Pcie 4.0 Nvme levyjä, jotka soveltuvat käyttöön. Eli ainakin jotkut aivan normaalit, myös pc:hen sopivat pcie 4.0 levyt, sopivat PS5:een.
”The PS5’s expansion bay won’t accept just any M.2 SSD. In order to ensure performance compatibility with the PS5’s high-speed SSD — and physical compatibility with the size of the expansion bay — Sony will be certifying individual M.2 SSDs for the PS5, which uses the new PCI Express 4.0 standard. Cerny said that it’s “likely” that certifications will begin arriving “a bit past” the console’s launch this fall.”
Internal storage will still need to be certified as compatible by Sony
www.google.fi
Ei näissä ainakaan puhuta mitään, että halvemmat pcie 3.0 levyt olisi sopivia? Varsinkaan Xboxissa, kun he itse tekevät ainoastaan sopivan muistikortin, jossa on tuon ensimmäisen linkin mukaan määrä käyttää pcie 4.0.
Ai no siinä tapauksessa jos se kelpuuttaa myös pcie 3.0 levyjä, niin tuo hinta on jo realistinen. Olin siinä käsityksessä, että levy on oltava 4.0. Kumpikohan tuo Xbox muistikortti oikeasti on? 3.0 vai 4.0?
Riippuu miten sitä käytetää. Jos käyttö esim. kuten PS5, eli sinne voi siirtää pelin, mutta ei pelata, niin ei tarvitse olla kykeneväinen täyteen pakatuntiedon siirtonopeuteen. Varmasti myös devaajat voivat valita, onko peliä mahdollista ajaa lisästoragelta, jos ei niin vaatii siirron sinne pääkovolle. Pelitilanteen tallentaminen, eli nopea vaihto saattaa olla myös rajoitettu lisäkovolta.
Se kumpi se on, ei ole mitään varmuutta. Mutta erikoinen veto MS:lta mennä ns. suljettuun formaattiin.
Riippuu miten sitä käytetää. Jos käyttö esim. kuten PS5, eli sinne voi siirtää pelin, mutta ei pelata, niin ei tarvitse olla kykeneväinen täyteen pakatuntiedon siirtonopeuteen. Varmasti myös devaajat voivat valita, onko peliä mahdollista ajaa lisästoragelta, jos ei niin vaatii siirron sinne pääkovolle. Pelitilanteen tallentaminen, eli nopea vaihto saattaa olla myös rajoitettu lisäkovolta.
Se kumpi se on, ei ole mitään varmuutta. Mutta erikoinen veto MS:lta mennä ns. suljettuun formaattiin.
PS5:ssä on m.2-portti, mihin käy Sonyn erikseen hyväksymät m.2-levyt(lista valmistajista ja malleista) ja sitä kautta voi kyllä ihan huoletta pyörittää pelejä yhtälailla kuten sisäiseltä 825gb massamuistilta. Sitten erikseen voi lisätä ulkosen kovalevyn usb-porttiin, josta voi joko pyörittää PS4-pelejä tai pitää PS5-pelejä välivarastossa ja siirtää m.2-levylle, jos haluaa pelata.
Ja sama juttu Series X:ssä. Edellisten sukupolvien pelejä voi pelata edelleen ulkoselta kovolta suoraan, mutta Series X:n pelit pitää olla joko sisäisessä tallennustilassa tai sitten tuossa "muistikortissa". Toki vanhojen sukupolvien pelit varmaan latautuu huomattavasti nopeampaa näistä nopeista massamuisteista.
Tuo Sonyn ratkaisu olisi itselle sopinut paremmin, mutta ymmärrän tietyllä tapaa MS:n pointin suljetun formaatin massamuistissa. Sony antaa vastuun kuluttajalle hommata oikeanlaisen levyn ja kuluttaja vastaa myös asennuksesta(minkä varmasti jotkut onnistuu kusemaan), kun taas Series X:ssä se on plug-n-play -tyylinen lisäpalikka, minkä hommaamista ja asentamista ei voi kusta.
Toivottavasti vaan tulee nopeasti 2tb ja 4tb versiot saataville ja hinta maltillinen. En ala kyllä useampaa pienempää levyä ostelee ja vaihtelemaan aina sen mukaan, mitä milloinkin pelaa, koska se on taas askel vanhojen sukupolvien suuntaan, mistä on nyt Onen myötä päässyt eroon kiitos digitaalisten pelien ja 5tb tallennustilan
PS5:ssä on m.2-portti, mihin käy Sonyn erikseen hyväksymät m.2-levyt(lista valmistajista ja malleista) ja sitä kautta voi kyllä ihan huoletta pyörittää pelejä yhtälailla kuten sisäiseltä 825gb massamuistilta. Sitten erikseen voi lisätä ulkosen kovalevyn usb-porttiin, josta voi joko pyörittää PS4-pelejä tai pitää PS5-pelejä välivarastossa ja siirtää m.2-levylle, jos haluaa pelata.
Ja sama juttu Series X:ssä. Edellisten sukupolvien pelejä voi pelata edelleen ulkoselta kovolta suoraan, mutta Series X:n pelit pitää olla joko sisäisessä tallennustilassa tai sitten tuossa "muistikortissa". Toki vanhojen sukupolvien pelit varmaan latautuu huomattavasti nopeampaa näistä nopeista massamuisteista.
Tuo Sonyn ratkaisu olisi itselle sopinut paremmin, mutta ymmärrän tietyllä tapaa MS:n pointin suljetun formaatin massamuistissa. Sony antaa vastuun kuluttajalle hommata oikeanlaisen levyn ja kuluttaja vastaa myös asennuksesta(minkä varmasti jotkut onnistuu kusemaan), kun taas Series X:ssä se on plug-n-play -tyylinen lisäpalikka, minkä hommaamista ja asentamista ei voi kusta.
Toivottavasti vaan tulee nopeasti 2tb ja 4tb versiot saataville ja hinta maltillinen. En ala kyllä useampaa pienempää levyä ostelee ja vaihtelemaan aina sen mukaan, mitä milloinkin pelaa, koska se on taas askel vanhojen sukupolvien suuntaan, mistä on nyt Onen myötä päässyt eroon kiitos digitaalisten pelien ja 5tb tallennustilan
Juu puhuinkin uuden sukupolven peleistä. Vanhat tietenkin toiminnee sieltä lisälevyltäkin.
Itselle tulee molempien tila riittämään onneksi. Harvemmin tarvitsee varastoida hirveää määrää pelejä levylle. Aika nopeasti ne sieltä latautuu, jos alkaa ärsyttää, niin nostetaan gigaan
Juu puhuinkin uuden sukupolven peleistä. Vanhat tietenkin toiminnee sieltä lisälevyltäkin.
Itselle tulee molempien tila riittämään onneksi. Harvemmin tarvitsee varastoida hirveää määrää pelejä levylle. Aika nopeasti ne sieltä latautuu, jos alkaa ärsyttää, niin nostetaan gigaan
eh... Ne PS5-pelit toimivat myös sieltä lisälevyltä. Sen takia Sony antaa listan levyistä, mitkä täyttävät nopeusspeksit PS5-peleille. Vanhat pelit toimivat sitten mistä vaan. Myös ulkoiselta usb-levyltä
Ai no siinä tapauksessa jos se kelpuuttaa myös pcie 3.0 levyjä, niin tuo hinta on jo realistinen. Olin siinä käsityksessä, että levy on oltava 4.0. Kumpikohan tuo Xbox muistikortti oikeasti on? 3.0 vai 4.0?
Edit:
Löysin tällaisen:
”And as the Digital Foundry team points out, the Xbox Series X utilizes PCIe 4.0 to connect both the internal and external SSD storage directly to the CPU. So far we've only seen PCIe 4.0 used on AMD's X570 platform on PC, but the data speeds it's capable of are pretty spectacular so we're excited to see Microsoft make use of it in the Series X.”
We've all been wondering what that mysterious storage expansion slot on the back of the Xbox Series X was going to be for, and now we know. Microsoft really has thought of everything, coming up with a custom external solution that performs as well as the internal SSD. Here's what we know so far.
www.google.fi
Tämän mukaan myös muistikortti olisi Xboxissa Pcie 4.0 eli voisin olettaa, että tulee kallis.
No se kelpuuttaa vain MS:n lisätarvikelevyjä ja jos nopeusvaatimusket on nuo, niin uskoisin, että siellä mennään PCIe 3.0-standardilla. PCIe 4.0 on taaksepäin yhteensopiva PCIe 3.0:n kanssa, joten se tuki pitäisi sisältyä automationa, jos on PCIe 4.0 -tuki. MS:n tarkoitus on todennäköisesti valmistaa muistikortit mahdollisimman halvalla, joten jos PCIe 4.0:n tuomaa lisänopeutta ei tarvita, niin en näe syytä, että ne sillä alkaisi hintaa nostamaan vaan hinta on enemmän verrannollinen PCIe 3.0 bulkkilevyjen kanssa
Tuo on kyllä pöljää jos ei uudet pelit tosissaan aukea ulkoiselta levyltä vaikka se olisi SSD. Ei itseä haittaisi vähän pidemmät latausajat kuitenkaan. Vaikea uskoa että itse peliä on tehty siitä riippuvaiseksi jos multiplattari kyseessä. Valtaosassa PC:stä kun ei ole noin nopeita nvme levyjä.
eh... Ne PS5-pelit toimivat myös sieltä lisälevyltä. Sen takia Sony antaa listan levyistä, mitkä täyttävät nopeusspeksit PS5-peleille. Vanhat pelit toimivat sitten mistä vaan. Myös ulkoiselta usb-levyltä
No se kelpuuttaa vain MS:n lisätarvikelevyjä ja jos nopeusvaatimusket on nuo, niin uskoisin, että siellä mennään PCIe 3.0-standardilla. PCIe 4.0 on taaksepäin yhteensopiva PCIe 3.0:n kanssa, joten se tuki pitäisi sisältyä automationa, jos on PCIe 4.0 -tuki. MS:n tarkoitus on todennäköisesti valmistaa muistikortit mahdollisimman halvalla, joten jos PCIe 4.0:n tuomaa lisänopeutta ei tarvita, niin en näe syytä, että ne sillä alkaisi hintaa nostamaan vaan hinta on enemmän verrannollinen PCIe 3.0 bulkkilevyjen kanssa
Uskoisin tuon olevan osa tuota "consistency" -filosofiaa, johon nuo kiinteät kellotaajuudetkin perustuvat. Luomalla semi-custom -formaatti tallennustilalle, voidaan sen suorituskyky ja jäähdytys asettaa juuri jonkun tiettyjen viitearvojen sisälle. Käytännössä tallennustilan nopeudesta tulee samanlainen staattinen osa laitetta kuin SoC, jota pelintekijä voi käyttää hyödykseen suunnitellessa datan lukemista. Tuon ulkoisen tallennuskortin sisällä voi oikeasti olla 2230 -kokoinen M.2 -levy, ja tuo ympärille rakennettu teräskotelo vain toimii kortin jäähdyttämisessä. (Microsoft paljasti kaikki Xbox Series X:n tekniset ominaisuudet) Mikähän tuossa kortissa on tuo interface?
NVMe-levyjen tunnettu ongelmahan on lämpötilan nousun aiheuttama nopeuksien putoaminen. Omassa ITX-koneessa tämä nousee esille vielä enemmän levyn ollessa emon selkäpuolella koteloa vasten, jossa ilmankierto on käytännössä olematon. Käyttämällä proprietary-tallennusratkaisua ei ole pelkoa pelien kärsivän hidastuneesta tallennustilasta, jos se suunnitellaan noihin em. viitearvoihin. On mielenkiintoista nähdä miten PS5:een asennettavat tavanomaiset PCIE4.0 -levyt pysyvät lämpötilojen osalta aisoissa.
Uskoisin tuon olevan osa tuota "consistency" -filosofiaa, johon nuo kiinteät kellotaajuudetkin perustuvat. Luomalla semi-custom -formaatti tallennustilalle, voidaan sen suorituskyky ja jäähdytys asettaa juuri jonkun tiettyjen viitearvojen sisälle. Käytännössä tallennustilan nopeudesta tulee samanlainen staattinen osa laitetta kuin SoC, jota pelintekijä voi käyttää hyödykseen suunnitellessa datan lukemista. Tuon ulkoisen tallennuskortin sisällä voi oikeasti olla 2230 -kokoinen M.2 -levy, ja tuo ympärille rakennettu teräskotelo vain toimii kortin jäähdyttämisessä. (Microsoft paljasti kaikki Xbox Series X:n tekniset ominaisuudet) Mikähän tuossa kortissa on tuo interface?
NVMe-levyjen tunnettu ongelmahan on lämpötilan nousun aiheuttama nopeuksien putoaminen. Omassa ITX-koneessa tämä nousee esille vielä enemmän levyn ollessa emon selkäpuolella koteloa vasten, jossa ilmankierto on käytännössä olematon. Käyttämällä proprietary-tallennusratkaisua ei ole pelkoa pelien kärsivän hidastuneesta tallennustilasta, jos se suunnitellaan noihin em. viitearvoihin. On mielenkiintoista nähdä miten PS5:een asennettavat tavanomaiset PCIE4.0 -levyt pysyvät lämpötilojen osalta aisoissa.
Viimeistään sitten selviää kun joku sivusto saa proton käsiinsä ja vetää tuon atomeiksi. Jokin semi-standardi levy siellä on sisällä oltava, jos tuota tullaan valmistamaan muunkin kuin Seagaten toimesta. En nyt muista mistä tuon luin, mutta Seagate olisi tosiaan ensimmäinen yhteistyökumppani jonka kanssa näitä lisälevyjä tuotetaan muttei välttämättä ainoa.
Eikös tähän ole huhuttu myös jotain Kioxian BG4 tyylistä ratkaisua BG4 Series | KIOXIA
Yhdellä 1TB chipillä toteutettuna 2300/1800 MB/s nopeudet ei taida riittää Series X:lle speksattuihin, mutta kerta kyse customista, niin ehkä kahdella 512GB chipillä (+controllerilla) toteutettu ratkaisu?
Viimeistään sitten selviää kun joku sivusto saa proton käsiinsä ja vetää tuon atomeiksi. Jokin semi-standardi levy siellä on sisällä oltava, jos tuota tullaan valmistamaan muunkin kuin Seagaten toimesta. En nyt muista mistä tuon luin, mutta Seagate olisi tosiaan ensimmäinen yhteistyökumppani jonka kanssa näitä lisälevyjä tuotetaan muttei välttämättä ainoa.
Seagate will be the exclusive launch partner for these expansion cards, too. “At launch, the Seagate Storage Expansion Card for Xbox Series X will be the only Expansion Card available,” reveals a Microsoft spokesperson to The Verge. “We look forward to sharing more details in the future.” It’s not clear whether Microsoft will have its own branded expansion cards or just how many other third-party drive makers will be able to create expansion cards. More providers will increase competition and drive prices down for consumers, so it would be surprising if Seagate is the only manufacturer after launch.
Tuosta Xbox Series X:n audiopuolesta ei ole hirveästi ollut vielä juttua, tai sitten se on mennyt monelta kokonaan ohi laitteen muihin spekseihin keskittyessä.
Project Acoustics – Incubated over a decade by Microsoft Research, Project Acoustics accurately models sound propagation physics in mixed reality and games, employed by many AAA experiences today. It is unique in simulating wave effects like diffraction in complex scene geometries without straining CPU, enabling a much more immersive and lifelike auditory experience. Plug-in support for both the Unity and Unreal game engines empower the sound designer with expressive controls to mold reality. Developers will be able to easily leverage Project Acoustics with Xbox Series X through the addition of a new custom audio hardware block.
Spatial Audio – Spatial Audio delivers deeply immersive audio which enables the player to more accurately pinpoint objects in a 3D play space. With full support for Dolby Atmos, DTS:X and Windows Sonic, Xbox Series X has custom audio hardware to offload audio processing from the CPU, dramatically improving the accessibility, quality and performance of these immersive experiences.
[Editor’s Note: Updated on 10/21 at 11AM to ensure it is now reflective of the capabilities across both of our next-gen Xbox consoles following the unveil of Xbox Series S.] As we enter a new generation of console gaming with Xbox Series X and Xbox Series S, we’ve made a number of technology...
news.xbox.com
Tässä vielä video vuoden 2019 GDC-messuilta, jossa tuota Project Acousticsia esitellään:
The ultra-light, ultra-immersive HP Reverb G2 VR (Virtual Reality) headset delivers a more immersive, comfortable, and compatible experience. Learn more here.
www8.hp.com
HP, Microsoft ja Valve tekevät VR-laitteen yhdessä
Tuosta Xbox Series X:n audiopuolesta ei ole hirveästi ollut vielä juttua, tai sitten se on mennyt monelta kokonaan ohi laitteen muihin spekseihin keskittyessä.
[Editor’s Note: Updated on 10/21 at 11AM to ensure it is now reflective of the capabilities across both of our next-gen Xbox consoles following the unveil of Xbox Series S.] As we enter a new generation of console gaming with Xbox Series X and Xbox Series S, we’ve made a number of technology...
news.xbox.com
Tässä vielä video vuoden 2019 GDC-messuilta, jossa tuota Project Acousticsia esitellään:
Tuo oli ihan mielenkiintoinen. Project acoustics tekee siis äänelle sen mitä valaistukselle peleissä on tehty pitkään eli pre-baking. Lasketaan siis offlinessä miten tietyssä kohtaa pitäisi ääni kuulua (kuten vähän niinkuin pre-baked lightning miten valon pitäisi tietyssä kohtaa varjostaa). Pelissä sitten kun pyssy laukeaa tietyssä kohdassa kenttää niin siihen laitetaan filtteri sen mukaan miten se offlinessä on laskettu.
Näppärää audio feikkailua jolla vapautetaan audio laskentaan menevä teho muille jutuille. Riittää esimerkiksi CPU tehoa fysiikkaan.
The ultra-light, ultra-immersive HP Reverb G2 VR (Virtual Reality) headset delivers a more immersive, comfortable, and compatible experience. Learn more here.
www8.hp.com
HP, Microsoft ja Valve tekevät VR-laitteen yhdessä
Täytyy kyllä olla vahvasti eri mieltä. VR on tekniikkana edelleen niin lapsen kengissä, että siihen panostaminen konsoleilla on pelkkää resurssien hukkaa. PC:lläkin vaaditaan pitkästi yli tuhannen euron panostus laitteisiin (riittävän tehokas PC + kunnollisen VR-lasit + ohjaimet), niin konsolien muutaman satasen muovilelut on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Kiinnostavat VR-pelitkin voi laskea about yhden käden kahdella sormella. Toivon kyllä edelleen, että Xbox-tiimi ei lähde VR-puolelle tekemään minkäänlaisia panostuksia. Se on kaikki perinteisten pelien kehittämisestä pois.
Täytyy kyllä olla vahvasti eri mieltä. VR on tekniikkana edelleen niin lapsen kengissä, että siihen panostaminen konsoleilla on pelkkää resurssien hukkaa. PC:lläkin vaaditaan pitkästi yli tuhannen euron panostus laitteisiin (riittävän tehokas PC + kunnollisen VR-lasit + ohjaimet), niin konsolien muutaman satasen muovilelut on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Kiinnostavat VR-pelitkin voi laskea about yhden käden kahdella sormella. Toivon kyllä edelleen, että Xbox-tiimi ei lähde VR-puolelle tekemään minkäänlaisia panostuksia. Se on kaikki perinteisten pelien kehittämisestä pois.
Nuo HP/MS/Valve kakkulat varmasti on kehitteillä pääasiassa PC-käyttöön, mutta periaatteessahan Xbox Series X:ssä riittäisi puhti kyllä VR pelailuun ja Xboxin kernelin ja rajapintojen ollessa varsin yhtenäisiä Windows 10:n kanssa voisi ehkä olla mahdollista, että Xboxille tehtävillä ajureilla ne voisivat toimia myös Xboxin kanssa.
Microsoftin puolelta taidettiin sanoakin, ettei VR:ään panostus Xboxin osalta ole tulevaisuuden näkymissä, mutta jos yhteistyö syventyisi näiden kolmen firman välillä riittävästi, niin villeissä mielikuvissa voisi pyöritellä ajatusta, että Valve porttaisi SteamVR tuen (rajapinnan, ympäristön, sovelluksen, millä nimellä haluaakaan kutsua) Xboxille, jonka kautta VR-pelejä käytettäisiin ja ostettaisiin.
Eli käytännössä Steamin pelikauppa, mutta vain VR-tuettujen pelivalikoimalla, jolloin kehitysvastuu ja raha valuisi Valven kassaan, mutta Xbox saisi VR-tuen ilman, että Microsoftin tarvitsisi siihen paljoa panostaa. VR laitteen valmistus sitten HP:lle (parit headsetit heiltä on jo olemassa) ja osto loppukäyttäjälle, jos moiseen haluaa panostaa.
Nuo HP/MS/Valve kakkulat varmasti on kehitteillä pääasiassa PC-käyttöön, mutta periaatteessahan Xbox Series X:ssä riittäisi puhti kyllä VR pelailuun ja Xboxin kernelin ja rajapintojen ollessa varsin yhtenäisiä Windows 10:n kanssa voisi ehkä olla mahdollista, että Xboxille tehtävillä ajureilla ne voisivat toimia myös Xboxin kanssa.
Microsoftin puolelta taidettiin sanoakin, ettei VR:ään panostus Xboxin osalta ole tulevaisuuden näkymissä, mutta jos yhteistyö syventyisi näiden kolmen firman välillä riittävästi, niin villeissä mielikuvissa voisi pyöritellä ajatusta, että Valve porttaisi SteamVR tuen (rajapinnan, ympäristön, sovelluksen, millä nimellä haluaakaan kutsua) Xboxille, jonka kautta VR-pelejä käytettäisiin ja ostettaisiin.
Eli käytännössä Steamin pelikauppa, mutta vain VR-tuettujen pelivalikoimalla, jolloin kehitysvastuu ja raha valuisi Valven kassaan, mutta Xbox saisi VR-tuen ilman, että Microsoftin tarvitsisi siihen paljoa panostaa. VR laitteen valmistus sitten HP:lle (parit headsetit heiltä on jo olemassa) ja osto loppukäyttäjälle, jos moiseen haluaa panostaa.
AMD:n näytönohjainten lähdekoodeja vaikuttaa päätyneen vääriin käsiin. Osia AMD:n tulevan Big Navi-näytönohjaimen sekä Xbox Series X:ssä tiettävästi hyödynnettävän Arden-näytönohjaimen lähdekoodeista julkaistiin äskettäin versionhallintapalvelu GitHubissa. GitHub poisti tiedot saatavilta AMD:n...
Nauti 4K-pelaamisesta: 6 teraflopin suorituskyvyllä, 12 GB graafisella muistilla ja Blu-ray-soittimella, Xbox One X -konsoli tuo pelit ja elokuvat ulottuvillesi upeilla yksityiskohdilla. Mukana Star Wars Jedi: Fallen Order -peli (latausversio).
Nauti 4K-pelaamisesta: 6 teraflopin suorituskyvyllä, 12 GB graafisella muistilla ja Blu-ray-soittimella, Xbox One X -konsoli tuo pelit ja elokuvat ulottuvillesi upeilla yksityiskohdilla. Mukana Star Wars Jedi: Fallen Order -peli (latausversio).
Suuri valikoima pelejä ja tarvikkeita. Meiltä löydät PC, WiiU, PS4, Xbox One sekä paljon muita pelejä sekä pelitarvikkeita. Ilmainen toimitus yli 100e ostoista!
En kyllä malta odottaa Playground Gamesin avoimen maailman RPG:tä ja mitä ikinä The Initiative työstää. Viimeistään kesäkuussa saadaan nähdä näitä seuraavan sukupolven pelejä.
Microsoftin julkistettua seuraavan sukupolven Xbox Series X -konsolinsa näytti siltä, ettei mukana enää olekaan tukea optisille kaapeleille. Noin käytännössä tämä...
Kaksi viikkoa sitten nämä oli menossa Sonylle. En anna tälle huhulle mitään painoa, ennen kuin joku oikeasti tämän vahvistaa MS:n puolelta. Sanoisin tämän olevan todella epätodennäköistä.