Windows 10:n tuen päättymisen keskustelu

Yksi perusjuttu: tuleeko tuo ESU-enroll rekisteröinti näkyviin myös ei-admin tilillä vai ainoastaan admin-tilillä? Mulla on kaksi tiliä: 1) ei-admin jossa ms-tili ja 2) paikallinen admin-tili (ei ms-tiliä). Adminissa näkyy että olisi pian tulossa rekkaus, ei-adminissa ei näy mitään. Tuleekohan ikinä mitään, jos pitää olla admin ja ms-tili?

Mitäs nyt pitäisi tehdä ku läppärissäni on win 10 home ja päivitys vissiin win 11 onnistuisi mutta haluaisin asentaa siihen puhtaan asennuksen, miten tulee toimia?

Joutuuko siihen ostamaan uuden lisenssin tjms.

Mitäs nyt pitäisi tehdä ku läppärissäni on win 10 home ja päivitys vissiin win 11 onnistuisi mutta haluaisin asentaa siihen puhtaan asennuksen, miten tulee toimia?

Kannattaa vissiin päivittää se siihen 11:sta. Sitten voit tehdä sen puhtaan asennuksen. Ei tarvitse ostaa uutta lisenssiä.

Jos lisenssi on "poltettu emolle" (kuten about jokaisessa vähintään 10 vuoden ajan julkaistussa koneessa, poikkeuksena ilman lisenssiä tilatut) niin ei tarvitse päivitellä. Ja vaikka olisi jälkikäteen hankittu lisenssi, niin todnäk MS haistelee ihan hardware id:n perusteella suoraan 11:n aktivoinninkin. Eli puhdasta asennusta vaan suorilta kehiin, kympin lisenssi käy, et joudu ostelemaan.

Jouduin tekemään rekisterimuutoksen saadakseni rekisteröitymislinkin näkyville, mutta se ei silti anna rekisteröityä. Tulee vain kuvan mukainen ikkuna. Missä vika?
Näyttökuva 2025-10-14 101128.png

Tuolla on kuvat, jossa näkyy kun ESU saatavilla ja kun on aktiivisena...
Tuolla on kuvat, jossa näkyy kun ESU saatavilla ja kun on aktiivisena...
Kaverilta puuttuu tuo nuolen osoittama teksti.
2.png

Jouduin tekemään rekisterimuutoksen saadakseni rekisteröitymislinkin näkyville, mutta se ei silti anna rekisteröityä. Tulee vain kuvan mukainen ikkuna. Missä vika?
Näyttökuva 2025-10-14 101128.png

Täsmälleen sama vika täällä. Ennen ilmoitusta lähetti Windowsin käyttäjätilille laitettuun Gmailiin koodin, joka ei sitten kelvannutkaan..
Windows 10 Pro.

Jos lisenssi on "poltettu emolle" (kuten about jokaisessa vähintään 10 vuoden ajan julkaistussa koneessa, poikkeuksena ilman lisenssiä tilatut) niin ei tarvitse päivitellä. Ja vaikka olisi jälkikäteen hankittu lisenssi, niin todnäk MS haistelee ihan hardware id:n perusteella suoraan 11:n aktivoinninkin. Eli puhdasta asennusta vaan suorilta kehiin, kympin lisenssi käy, et joudu ostelemaan.

Koskeeko tää muuten lähinnä läppäreitä? Tai ei kai se pöytäkoneita koske jos ne ei oo ison julkaisijan kamaa? (DELL, HP, Lenovo)

Koskeeko tää muuten lähinnä läppäreitä? Tai ei kai se pöytäkoneita koske jos ne ei oo ison julkaisijan kamaa? (DELL, HP, Lenovo)
Pöytäkoneissa merkkikoneiden emolle myös yleensä poltettu, itsekasatuissa ei - niissäkin toki aktivointi/hwid tallentuu MS:n palvelimelle (eli uudelleenasennuksen yhteydessä avainta ei tarvitse syöttää uudelleen, ainoastaan ensimmäisellä asennuskerralla).

• Tykkää
Reactions: vux
Tulipa mieleen:
Pistääköhän joku palvelun pystyyn, josta voi ladata päivitykset windows 10:lle (siis muuta kautta, kuin MS:n win updaten.)
Täysin turhahan niitä on latailla kerran kuussakaan, peruskäyttäjän..

Päivityksiähän ihan perus win 10:llekkin tulee vielä 3 vuotta, toki MS pihtailee niitä ja käsittääkseni erikoisversioille vielä selkeästi pidempään ja nekin käynee..

Mulla on läppärissä vielä W10 ja ei oikein himota päivittää, mutta toisaalta miksei. Käytän vaan aika vähän sitä ja enimmäkseen matkoilla.
noin 5-6v vanha perus asus, joten siihen kyllä pitäs saada W11 update, on se sitä ehdottanut monestikkin, mutta toisaalta voisin pitää sitä W10 niin pitkään kun vaan pystyy.
Pöytäkoneessa on jo W11, kasasin tän huhti/toukokuu 2025

Eilen illalla kun tein RegEditin omaan ja vaimon koneeseen, niin vaimon koneessa herjasi "päivitys on tulossa myöhemmin" ja itselle tuli "virhe, sulje ikkuna ja yritä uudelleen."

Toiseen koneeseeni tuli W10 ESU pari päivää sitten.

Toiseen koneeseen ei ole edes tullut mainintaa, että rekisteröinti tulossa pian. Kaikki päivitykset on kuitenkin tehty ja ajantasalla. Noh, en jaksa ressata, katotaan ens viikolla miten homma edistyy.
Vikana päivänä ESU tuli tarjolle toisellekin koneelle. Eli vuoden jatkot hallussa, kattellaan ens syksynä miten jatketaan.

Tulipa mieleen:
Pistääköhän joku palvelun pystyyn, josta voi ladata päivitykset windows 10:lle (siis muuta kautta, kuin MS:n win updaten.)
Täysin turhahan niitä on latailla kerran kuussakaan, peruskäyttäjän..

Päivityksiähän ihan perus win 10:llekkin tulee vielä 3 vuotta, toki MS pihtailee niitä ja käsittääkseni erikoisversioille vielä selkeästi pidempään ja nekin käynee..
Varmastikin voi tulla joku hämäräsivusto mistä löytää hieman muokattuja "tietoturva"päivityksiä

Tänään tuli näkyviin kahteen koneeseen rekisteröitymislinkki. Toinen meni läpi, mutta toinen ei. "Jokin meni vikaan. Mitä ikinä tapahtuikaan, se oli luultavasti meidän vikamme. Yritä uudelleen." Tuo tulee kun kysyy Microsoft-tilin salasanaa toisen kerran.

Nyt tarjosi itsellekin vanhan läppärin Windows Updatessa Enrol-mahdollisuutta ja otin sen. Vielä toissailtana Updatesta aukesi sellainen mainosnäkymä, jossa annettiin ymmärtää että turha toivoa maksuttomia jatkopäivityksiä.

Ei siis tarvinnut mitään rekisterimuutoksia tai muuta kikkailua, ainoastaan paikallisen käyttäjätilin (admin) olin vaihtanut Microsoft-tiliksi pari päivää sitten.

Käytin sellaista Microsoft-tiliä, jonka olen luonut vain koneiden asennuksia varten ja jolla ei ole mitään muuta käyttöä. Tilin tiedoissa on minimaalisesti mitään, mutta maa on kuitenkin asetettu Suomeksi.

Lisäksi olin varmuudeksi laittanut Updatessa päälle "Get the latest updates as soon as they're available", mutta en usko että sillä oli vaikutusta.

Viimeksi muokattu:
Katsotaas jos esu ilmestyisi kun tänään näköjään tullut hirveä pinkka winukan päivityksiä. Jos ei, niin sitten on voi voi.

Ja nyt on sitten kaikki päivitetty ja esusta ei tietoakaan.

Viimeksi muokattu:
Kolmella koneella vain yksi ehdotti "esu"a päivitysten jälkeen.
Vai johtuiko siitä että vain yhdellä koneella oli silloin käytössä admin tunnus, muut päivitin peruskäyttäjä tunnusta käyttäen
Tuntuu joka tapauksessa aika turhalta alkaa tekemään jotain uutta tunnusta pelkän lisävuoden päivitysten takia. Tahallaan tehdään asioita vain hankalaksi.
Ennen päivitystä
win101525.png

Jälkeen päivityksen.
win101525_1.png

Kaksikymmentä vuotta sitten kun sain internet yhteyden koneessa oli Win98, olin vähän tyhmä kun siihen olisi jo monta vuotta voinut asentaa Windows Xp:n.
Ni mihinkäs olisin viisastunut, jatkan nyt kympin käyttöä vaikka uudempaa olisi ollut saatavilla jo vuosia.
Tehköön sitten vaikka jonkun pakkopäivityksen, sillähän niitä W10 käyttäjämääriä nostettiin ja sitten uutisoitiin kuinka on miljardi Windows 10 konetta.
Siitä saisi vielä lisäpotkua Linux kokeiluihin joita aloitan muutenkin kunhan jaksan.

Jaahas, win10 iot Enterprise ltsc 2021 21h2 ilmoittaa, että OS has reached the end of support. Hitto noita tuuhioita, kun mikään ei koskaan toimi.

Miten teillä näkyy käyttäjätunnus, oletteko kirjautuneena paikallisella tunnuksella, MS tunnuksella vai jollain sekasikiöllä? Mulla on viimeisin.

Mulla on joskus ollut MS tunnus hetkellisesti käytössä kirjautumistunnuksena, ja se toimii ja näyttää ihan eriltä tuolla valikoissa sun muissa, kuin tämä. Ennen kaikkea koska siinä täytyy olla salasana. Mulla ei ole edelleenkään salasanaa, joten tää kirjautuu paikallisella tunnuksella. Mutta samalla sen paikallisen tunnuksen alla on siihen liitettynä mun nimi ja hotmail osoite, joka siis tulee MS tunnuksesta. Joten se ei ole samanlainen puhdas tunnus kuin ennen.

Kaverilta puuttuu tuo nuolen osoittama teksti.
2.png

Mä katselin kanssa hämmästyneenä ettei mullakaan ole tuollaista, vaikka tietysti se siirrymä toimi ihan hyvin kun se joskus viime viikolla tuli näkyviin. Mulla on englanninkielinen versio niin mietin hetken että johtuuko se siitä. Mutta ei, tuo teksti voi näkyä oikeassa reunassa, jos käyttää tuota asetusjuttua koko maksimoituna.

Oma asia selvisi ja kone on taas ajan tasalla rekisteröity saamaan laajennettuja suojauspäivityksiä.

Seurasin linkkiä "lisätietoa tuen päättymisestä" josta parin linkin kautta rekisteröidyttiin.
Joo aluksi toimi hyvin ja linkki avautui. Seurasin ohjeita ja sanoi että pitää olla admini jotta voi liittyä ESUun. No ei "ehkä" turvallisinta laittaa, mutta nyt on sitten adminit 80v isälläni jatkossa tähän koneeseen. Palasin hänen tunnuksillaan ja yritin painaa windows updaten kautta samaa linkkiä niin MSn sivu ilmoittaa että tätä sivua ei löydy... Kiitos microsoft.

ESU:lle pitää olla Windows 10:n versio 22H2 Home, Professional, Pro Education tai Workstations. Minulla lukee "Windows 10 Education", niin ei taida olla Pro ja ei taida saada?

ESU:lle pitää olla Windows 10:n versio 22H2 Home, Professional, Pro Education tai Workstations. Minulla lukee "Windows 10 Education", niin ei taida olla Pro ja ei taida saada?

Se versio on kirjaimellisesti tuo minkä kirjoitit lainausmerkeissä. Siten se ei voi olla mitään muuta, mikä kirjoitetaan eri tavalla.

Se, että täsmälleen mitkä versiot ovat tuon ESU:n piirissa, en sitä nyt viitsi katsoa. Jos olet löytänyt Microsoftin sivuilta sellaisen, jossa on mainittu muut muttei juuri tuota, niin just sitä se tarkoittaa.

Tuo että tuo versio on nimellisesti Enterprise variantti ja muut eivät, voisi hyvin selittää että sille ei tarjota ilmaiseksi, koska niitä käytetään isommissa yrityksissä jotka ovat parempia asiakkaita. Teknisestihän noi eri variantit ovat miltei kaikki samaa koodia, vain hiukan eri fiitsereillä.

Statistiikka

Viestiketjuista
289 886
Jäsenet
79 711
Uusin jäsen
cacicaca

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom