Webasto / Eberspächer

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Javaq, 20.10.2016.

  1. Sete

    Sete

    Viestejä:
    17
    Rekisteröitynyt:
    07.01.2017
    ThermoConnectin saa toimimaan tehdasasenteisen vastaanottimen rinnalla, niin että toimii vastaavasti kuin auton omasta kaukosäätimestä käyttäisi. Eli puhalluskin toimii.
     
    Persojet tykkää tästä.
  2. Gobi

    Gobi Make ATK Great Again

    Viestejä:
    869
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Osaako joku sanoa saako tehdasasenteiseen Thermo Top C Webastoon yhteyttä Webasto Thermo Testillä kun laite on irti autosta? Lämmitin temppuili joulukuusta asti ja heitin sisään uuden palopesän ja hehkun. Eipä toiminut, VCDSllä katsoin ja antaa vikakoodia 01414 - Combustion-Air Blower (V6). Puhaltimeen siis viittasi, otin Weban irtin auton alta ja tarjosin puhaltimelle suoraan 12V. Hyvin pyöri eikä ylimääräisiä ääniä kuulunut. Vika alkoi paikantua piirilevylle, soitin pariin paikkaan jotka noita korjaa ja kuulemma tyyppivika Transporterissa. Kaivelin aikani netistä ohjeita korjaukseen ja löysinkin ne, elektroniikka-alalla työskentelevä kaveri oli laittanut kuvien kera. Reilu 10 uudelleen juotettavaa paikkaa, yksi niistä aiheuttaa tuon vian ja samalla syö kakkosakkua tyhjiin. Juotteenestolakat ja vanhat tinat pois, padin hinkkaus tinanpoistolangalla ja puhdistus alkoholilla. Juotteen kanssa uudet tinat ja koko levyn putsaus alkoholilla.

    Olen rakentanut testipenkin nestekierrolla ja polttoaineensyötöllä, mutta yhteys ei toimi. 12V omaan liittimeen ja 1 pinniin obd-johdosta värkkäämäni diagnostiikkajohto. Tuossa on 2 pinniä can-väylälle, vaatisiko sieltä tietoa että starttaa?
     
  3. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    935
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Esim omassa psa-webastossa diagnostiikka oli muistaakseni pinnissä 2 (vai 3?).

    Pinnissä 1 oli vaan yhteys auton sähköihin, mutta se ei tehnyt muuta kuin käynnisti/sammutti webaston kun siihen tarjosi jännitettä. Diagnostiikka ei siinä toiminu.
     
  4. Gobi

    Gobi Make ATK Great Again

    Viestejä:
    869
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Se kai vaihtelee, vanhoissa oli pin 2 se diagnostiikka. Tässä tämän auton runkonumerolla haettu pinnikaavio:

    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]

    Kytkennät on minulla seuraavat, + ja - B-liitäntään ja OBD-kaapelin 7 pinnistä (K-Line) tuohon A-liittimen 1 pinniin. Lisäksi OBD-kaapelin pinnille 16 + ja 4 -.
     
  5. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    1 131
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Millä tavalla "yhteys ei toimi" ? Tuo on siis VAGgineesta purettu? Koititko jo yhdistää VCDS:n kiinni polttimeen, saako se yhteyttä?
     
  6. Gobi

    Gobi Make ATK Great Again

    Viestejä:
    869
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Webaston oma Thermo Test ohjelma ei saa yhteyttä, poltin on tallin lattialla. VCDSllä sain yhteyden kun se oli vielä autossa kiinni, sieltä ongittu vikakoodi 01414. Thermo Testillä pitäisi saada yhteys kun se on irrallaan autosta, eipä vaan toimi. Taidan ruuvata huomenna takaisin autoon kiinni, poltin on T5.1 Caravellessä suoraan kuljettajan penkin alla pohjassa. Reilu puolen tunnin homma asentaa paikalleen kun auto on nosturilla.
     
  7. valexi

    valexi

    Viestejä:
    887
    Rekisteröitynyt:
    10.07.2017
    Käsittääkseni Thermo Testillä pitäisi pystyä testiajo tekemään, mutta lukkoa ei voi purkaa ilman VCDSää.
     
  8. Gobi

    Gobi Make ATK Great Again

    Viestejä:
    869
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Näin pitäisi olla, katson mitä sanoo VCDSllä kun on autossa paikallaan tänään.
     
  9. thunderbolt

    thunderbolt

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    27.11.2017
    Aika vahva muistikuva itsellä on että lukituksen olen saanut pois ihan perinteisellä sulakkeen poistolla noista volkkarin tehdas webastoista. Vikakoodejakin olen lukenut noista thermotestillä. Taitaa vaihdella aika paljon eri mallin autojen kanssa. Yhteen en päässyt vcdsllä sisään mutta thermotestillä pääsin.
     
  10. Jormasteri

    Jormasteri

    Viestejä:
    18
    Rekisteröitynyt:
    08.01.2017
    Omassa autossa Webasto Thermo Top C ja ongelmat alkaa aina pakkasten saapuessa, eli silloin kun tuosta eniten hyötyä olisi. Lähinnä ongelmana on ettei kyseinen laitos toimi kovin luotettavasti, ts. ei voi olla varma millä kertaa setti jää päälle pohottamaan ja milloin taas ei.
    Yleensä toimii paremmin lämpimänä, eli jos vaikka ajon jälkeen iskee päälle ei mitään ongelmia. Kylmänä saattaa vaatia toisen tai kolmannen käynnistyksen ennenkuin pysyy päällä, sitten yleensä ajaa koko setin kyllä läpi. Itse veikkaisin hehkutulppaa, jos esim vesipumppu kiukuttelisi niin liekö suostuisi käynnistymään ollenkaan?
     
  11. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    2 115
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllähän se pumpun takia käynnistyy muttei pysy kuin pienen hetken päällä. Johtuu siitä ettei vesi ei kierrä niin lämmittää lämpösuojaan asti.
     
  12. Gobi

    Gobi Make ATK Great Again

    Viestejä:
    869
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Samaa oli edellisessä VW T5ssa, lämpimänä toimi melkein aina. Vaihdoin hehkun ja palopesän, ei auttanut. Kuuntele naksuttaako polttoainepumppu ja pyöriikö tuuletin. Jos ne pelaa niin vika todennäköisesti piirilevyllä, siellä on komponentteihin tullut jatkuvan lämmityksen ja jäähtymisen seurauksena kylmäjuotoksia. Korjausta tarjoavia firmoja löytyy netistä, minä korjasin itse. Olikohan 5 melko varmaa ja 4 muuta joissa oli jotain korjattavaa. Tuon jälkeen toimi loistavasti siihen asti kun auto meni myyntiin. Webastolla oli ikää 9 vuotta.
     
    Kidov tykkää tästä.
  13. Jormasteri

    Jormasteri

    Viestejä:
    18
    Rekisteröitynyt:
    08.01.2017
    Sinänsä ihan järkee käyvää mutta miksi sitten hetken päästä uudella yrityksellä toimii normaalisti?
     
  14. Jakkelii

    Jakkelii

    Viestejä:
    64
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Kokeile laittaa webasto päälle ja kädellä pitäis tuntea pientä värinää pumpusta jos lähtee päälle. Jos pumppu toimii mutta sammuu silti niin vika jossain muualla. Tällä tyylillä itse samoilla oireilla paikallistin vian.
     
  15. GuntherPrien

    GuntherPrien

    Viestejä:
    783
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Edellisessä autossa oli vesipumppu hajoamassa, välillä kuitenkin jaksoi vielä sen verran pumpata nestettä että webasto lähti käyntiin. Lopputuloksena oli, että vesipumpun lisäksi meni myös palopesä (vai mikäs sen hehkutulpan kilkkeineen oikea nimi olikaan) vaihtoon, kun oli ottanut liiasta lämmöstä itseensä.
     
  16. valexi

    valexi

    Viestejä:
    887
    Rekisteröitynyt:
    10.07.2017
    Ei se palopesä siitä vesipumpun toimimattomuudesta ole hajonnut, mikäli paloilmapuhallin on toiminut normaalisti. Lämpöanturi pudottaa lämmittimen pois päältä hyvissä ajoin ennen kuin vahinkoa pääsee syntymään.

    Todennäköisesti palopesä karstoittunut ja tukkeutunut liian lyhyiden käyttöaikojen takia.
     
    Rensu tykkää tästä.
  17. GuntherPrien

    GuntherPrien

    Viestejä:
    783
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tästä on jo useampi vuosi joten muistikuvan voivat olla jo hataria, mutta asentajan mukaan siellä oli jo jonkinverran muodonmuutoksia tapahtunut ja suositteli uusimaan joten lämpöä oli jossakin vaiheessa ollut enemmän kuin riittävästi. Toki saattaa olla, että muistan väärin tai asentaja on kertonut jotakin muuta mitä totuus oli.
     
  18. Rytkonen

    Rytkonen

    Viestejä:
    170
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Minulla V50 D3 tehdaseberi savutteli ja toimi aika satunnaisesti. Korjaus kustanti n. tonnin, nyt toimii kuten pitää ja äänikin on ihan erilainen. Lämmittimeen vaihdettiin melkein kaikki osat, sinisellä olisivat pistäneet kokonaan uuden 1900 eurolla. Se jokin ohjauspiiri oli pääsyyllinen, mutta palopesäkin oli hiusmurtumilla ja olisi haljennut sitten seuraavaksi.

    Lämmitin on 7 vuotta vanha ja kovalla käytöllä, koska auto käyttää sitä myös ajossa automaattisesti ja kysymättä.
     
  19. valexi

    valexi

    Viestejä:
    887
    Rekisteröitynyt:
    10.07.2017
    Toisaalta siinä voi olla myös ns. käyttötunnit päässä. Nuo vesipumputkin ovat todella luotettavia pelejä, joten jos se on hajonnut niin lienee lämmitinkin ollut satoja tunteja päällä.

    Yleensä siis noissa on ongelmana karsta -> huono palaminen. Syttyminen kestää ja menee "safety time" yli. Muutama ylitys ja lämmitin on lukossa. Lämmittimen aukaisulla taas mennään hetki kunnes vikakoodeja on tarpeeksi peräkkäin ja lämmitin lukkiutuu uudelleen.

    Lisäksi sitten nuo "mystiset" piirikorttiviat. Toki niitä ei tarvitse sen kummemmin ihmetellä, kun lämpötilaero kortilla pakkasilta lämpimäksi on melkein 100'c
     
  20. a85

    a85

    Viestejä:
    739
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Mullakin tuo Eberi käyttäytyy omituisesti, kun auto sammuksissa tai tyhjäkäynnillä paikallaan ei syty mutta jos lähtee ajamaan niin sitten syttyy. Puhallin kyllä toimii ja ei ollut ilmaputki tukossa. Pitäis nyppästä pöydälle ja katsoa mitä syönyt mutta pitäisi konetta irrotella että mahtuu pois... :nb:
     
  21. an13

    an13

    Viestejä:
    289
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jossain autoissa esim Audi A6 sisäkennon vesikiertoa ohjataan älykkäästi ja vesiventtiili on välillä kiinni. Jos eberin kytkee ottamatta tuota huomioon ja olettaa aina olevan vapaan vesikierron se sammuu ylilämpöön kun ei kierräkään. Tuosta näkyy kyllä eberissä vikakoodi.
     
  22. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 469
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuokaan ongelma ei koske kaikkia A6 4F:iä, vaan jotkut lämpenevät ilman magneettiventtiili-kikkailuita (=maa poikki lämmityksen ajaksi).

    Lisäksi ilmeisesti lämpöjen säätö tappiin kummallekin puolelle saa systeemin avaamaan tuon venttiilin - siis jos autossa on kaksialue -ilmastointi. Yksialueinen (manuaalinen) on käsittääkseni aina venttiili auki. Venttiili säätää ilmeisesti "on/off" tyyliin tuota kennon lämpöä, eli on joko auki tai kiinni - ei koskaan osittain auki.


    Mutta... Alkuperäisellä kysyjällä ei lähtenyt webasto ollenkaan käyntiin - mikä taas ei pitäisi olla ongelma vaikka vesiventtiili on kiinni autossa. Kyllä sen pitäisi lämmittää silti hetki ennen kuin vesi on liian lämmintä.

    @a85 - onko akku kunnossa. Mietin vain että jos (väsähtäny) laturi ei anna tarpeeksi virtaa lämppärille ennen kuin auto on ajossa ja kierroksia, ym.

    Itsellä oli käynnistymis- ja savutusongelmia Eberissä kun oli loppuunajettu akku autossa. Nyt uudella AGM:llä ei mitään vastaavan kaltaisia ongelmia...
     
  23. a85

    a85

    Viestejä:
    739
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Akku on kunnossa ja olen kokeillut myös laturin kanssa ja ei apua. Taisin sitä kokeilla myös paikallaan ja pidin kierroksia ylhäällä niin että oli latausjännitekin maksimissaan.
    Puhallin tosiaan käy mielestäni ihan kunnolla kun sitä kuuntelin ja polttoainepumppukin toimii koska normaalit savut tulee ulos. Liekkö sitten palotila, hehku tai hehkun sihti rikki ettei syty, mutta ei se kyllä tuota koko hommaa kuitenkaan suoraan selitä :confused:
     
  24. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 469
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eipä tuo varmaan muulla selivä kuin purkamalla; jos palotila ehjä niin sihti tarkasteluun ja jos sekin ehjä niin hehkun vähintään varmaan joutuu vaihtamaan. Nekään eivät tainneet olla ihan halvimmasta päästä? ;)
     
  25. Jormasteri

    Jormasteri

    Viestejä:
    18
    Rekisteröitynyt:
    08.01.2017
    Kyllähän näillä hinnoilla tulee väkisinkin mieleen että laittaa ihan vaan perus roikka lämmityksen, on ainakin toiminta varmempi :D
     
  26. valexi

    valexi

    Viestejä:
    887
    Rekisteröitynyt:
    10.07.2017
    Jos auto käynnissä saat eberin päälle, niin mitä käy kun sammutat auton? Onko millaiset savut laitteessa?

    Sihti tukossa voi myös aiheuttaa tuota, ettei lähde kuin ns. lämpimänä päälle, kun ei kerkee alkaa palamaan kun eberi jo katkaisee polttoaineen syötön turvallisuussyistä.
     
  27. a85

    a85

    Viestejä:
    739
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Ihan normaalisti käy vaikka auton sammuttaa. Oon puoleksi tunniksikin jättänyt pöhisemään ja ihan normaalisti on käynyt.