VRR yleiskeskustelu (G-Sync, Freesync, Adaptive sync)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Asmola
  • Aloitettu Aloitettu
Itsellä on asetettu monitori 120hz. peleissä se 116fps lukko ettei aiheudu repeilyä VRR päällä.

monitorista löytyisi enemmänkin hz, mutta 24, 30 ja 60 fps videot ei aiheuta nykimistä 120hz tilassa. Jos youtube, twitch ja maksulliset videontoisto palvelut saisi VRR toimimaan niin ei olisi niin väliä mitä hz käyttää monitorissa.
 
En oo kyllä huomannu videoissa repeilyä 165hz tilassa olevalla monitorilla VRR päällä. Voi olla että silmät ei vaan erota.
 
En oo kyllä huomannu videoissa repeilyä 165hz tilassa olevalla monitorilla VRR päällä. Voi olla että silmät ei vaan erota.
esim 60 fps video 165hz paneelin virkistys taajuudella näyttää yhden kuvan 2 päivitys välin kerran ja seuraavan kuvan 3 päivitys välin ajan sen sijasta että joka kuva näytetään tasaisin välein.

repeily videossa on ihan oma ongelmansa jos kaappauslaite nauhottaa rajoittamatonta vaihtelevaa tuloa kiinteällä tajuudella. Tuolle nyt ei voi jälkikäteen tehdä yhtään mitään.
 
Hei taas.. Jos menen rajoittamaan näytön virkistystaajuutta tuolta

1761410317224.png


Niin onko enää Freesync toiminnassa?

1761410433132.png
 
Hei taas.. Jos menen rajoittamaan näytön virkistystaajuutta tuolta

1761410317224.png


Niin onko enää Freesync toiminnassa?

1761410433132.png
On, Freesync toimii näytön määrittelemällä hertsialueella, mutta maksimi on asetettu virkistystaajuus. Eli jos vaikka rajoittaisit sen 60 hertsiin niin yli ei mene.
Mutta miksi ihmeessä rajoittaisit sitä virkistystaajuutta ylipäätään?
 
On, Freesync toimii näytön määrittelemällä hertsialueella, mutta maksimi on asetettu virkistystaajuus. Eli jos vaikka rajoittaisit sen 60 hertsiin niin yli ei mene.
Mutta miksi ihmeessä rajoittaisit sitä virkistystaajuutta ylipäätään?
Eikö se rasita näyttöä jos vetää max taajuudella? ja toinen on se kun pelaa niin mulle riittää hyvin 120 niin ei käy gpu max tehoilla..onko tässä järkeä tehdä näin?
 
Eikö se rasita näyttöä jos vetää max taajuudella? ja toinen on se kun pelaa niin mulle riittää hyvin 120 niin ei käy gpu max tehoilla..onko tässä järkeä tehdä näin?
Jos ne korkeammat hertsit nostaa GPUn kellotaajuuksia niin voi olla perusteltua, muuten ei. Ei kyllä pitäisi nostaa
Näyttö on suunniteltu kestämään ne hertsit mitä se tulee virallisesti.
 
Jos ne korkeammat hertsit nostaa GPUn kellotaajuuksia niin voi olla perusteltua, muuten ei. Ei kyllä pitäisi nostaa
Näyttö on suunniteltu kestämään ne hertsit mitä se tulee virallisesti.
Mut jos ei ole rajoitusta niin gpu vie sen noin 230w ja rajoitettuna noin 120w..luulisi että vaikuttaa myös sähkölaskuun
 
Mut jos ei ole rajoitusta niin gpu vie sen noin 230w ja rajoitettuna noin 120w..luulisi että vaikuttaa myös sähkölaskuun
Toki, mutta ei sen näytön hertsien pitäisi kellotaajuutta työpöydällä nostaa. Jos nostaa niin sitten toki ymmärrettävää
 
Toki, mutta ei sen näytön hertsien pitäisi kellotaajuutta työpöydällä nostaa. Jos nostaa niin sitten toki ymmärrettävää
gpu teho nousee 26->43w ja gpu-muist1 lask 60Mhz->909 siis kun nostaa näytön Hz työpöydällä 120->240. nuo lukemat mittarin peittokuvan ilmoittamia.
 
Minkälaista hyötyä porukka on huomannut gsync/freesyncin kanssa? Tässä vuosien mittaan ollut erilaisia freesync ja gsync näyttöjä, mutta kertaakaan en ole huomannut vielä mitään eroa siinä onko se päällä vai ei?
 
Eihä se riitä että koneesta tai näytöstä päällä, pitää laittaa molemmissä päissä päälle. Näin voi ero jäädä huomaamatta.
 
Mut jos ei ole rajoitusta niin gpu vie sen noin 230w ja rajoitettuna noin 120w..luulisi että vaikuttaa myös sähkölaskuun
Minä olen ajatellut turhan lämmöntuoton kannalta, et ku itselläni on 175hz näyttö, niin oon rajannu rivasta 170hz:n näytön. Ei huuda turhaa näytönohjain hoosiannnaa jos se piirtäis muuten vaikka tupla ruudut
 
Minkälaista hyötyä porukka on huomannut gsync/freesyncin kanssa? Tässä vuosien mittaan ollut erilaisia freesync ja gsync näyttöjä, mutta kertaakaan en ole huomannut vielä mitään eroa siinä onko se päällä vai ei?

Tuossa on hyvä video, jossa näkee sen eron

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Tuossa on hyvä video, jossa näkee sen eron

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

No joo, aika selkeä on ero. Ei repeile kun on Adaptive sych päällä. Olishan noi kiva tietää että miten niitä kannattaa ja missä käyttää. Esim Doomissa huomasin, et siellä on muistaakseni Vertical synch off, adaptive, tripple buffered.
Miten esim omalla kohdallani on viisain vaihtoehto? mulla on RTX 5090 ja 175Hz näyttö, jossa sen omassa OSD:ssäkin on tuo adaptive synch. Olen Nvidian control panelista rajannut max refresh rate 170Hz:n niin ei ammu turhia kuvia ruudulle ku näyttö ei voi niitä kummiskaan hyödyntää.
kannattaako sen lisäksi käyttää tuota pelikohtaista adaptive sych toimintoa ja pitääkö se näytöstäkin laittaa päälle. Nää olis hyvä hallita
 
No joo, aika selkeä on ero. Ei repeile kun on Adaptive sych päällä. Olishan noi kiva tietää että miten niitä kannattaa ja missä käyttää. Esim Doomissa huomasin, et siellä on muistaakseni Vertical synch off, adaptive, tripple buffered.
Miten esim omalla kohdallani on viisain vaihtoehto? mulla on RTX 5090 ja 175Hz näyttö, jossa sen omassa OSD:ssäkin on tuo adaptive synch. Olen Nvidian control panelista rajannut max refresh rate 170Hz:n niin ei ammu turhia kuvia ruudulle ku näyttö ei voi niitä kummiskaan hyödyntää.
kannattaako sen lisäksi käyttää tuota pelikohtaista adaptive sych toimintoa ja pitääkö se näytöstäkin laittaa päälle. Nää olis hyvä hallita
Käsitääkseni vieläkin paras vaihtoehto 99% ajasta on laittaa vsync päälle nvidia control panel (tai app) kautta globaalisti (ja tarkastaa että g-sync myös ajurin asetuksissa päällä näyttö välilehdellä). Ei tule repeilyä, fps rajoittuu alle näytön Hz myös. Sitten ei laiteta ikinä pelin asetuksista mitään vsynciä päälle, ellei pelissä ole jotain ongelmaa. Jos fps haluaa rajoittaa tiettyyn lukuun, käyttää ennemmin esim. RTSS fps rajoitinta, eikä nvidian control panelia (tosin usein nvidian control panel myös OK).
 
Käsitääkseni vieläkin paras vaihtoehto 99% ajasta on laittaa vsync päälle nvidia control panel (tai app) kautta globaalisti (ja tarkastaa että g-sync myös ajurin asetuksissa päällä näyttö välilehdellä). Ei tule repeilyä, fps rajoittuu alle näytön Hz myös. Sitten ei laiteta ikinä pelin asetuksista mitään vsynciä päälle, ellei pelissä ole jotain ongelmaa. Jos fps haluaa rajoittaa tiettyyn lukuun, käyttää ennemmin esim. RTSS fps rajoitinta, eikä nvidian control panelia (tosin usein nvidian control panel myös OK).
Okei, mut siis ei kait G synch tarvii olla päällä jos ei oo G synch nöyttöä tai varsinkaan alitehoista nöytönohjainta??? Mutta se mua ihmetyttää miten tuo V synch toimii käytännnössä sen osalta, et jos tosiaan laitan sen päälle Nvidian control paneelista eli silloin se ohjaa kaikkia, mutta onko se sama asia käytännössä, kun mulla on tuossa Philipsin Evniassa(näytössä) V Synch? Eli jos laitan näytöstä sen päälle niin onko se sam toiminto, kun että laittaisin sen päälle Nvidian paneelista vai pitääkö se olla kummassakin päällä vai tuleeko siinä joku päällekkäisyys? Ja mitä tuohon RTSS:n tulee, niin joku sen täällä haukku pystyyn, et sitä ei kannata käyttää.
 
Okei, mut siis ei kait G synch tarvii olla päällä jos ei oo G synch nöyttöä tai varsinkaan alitehoista nöytönohjainta??? Mutta se mua ihmetyttää miten tuo V synch toimii käytännnössä sen osalta, et jos tosiaan laitan sen päälle Nvidian control paneelista eli silloin se ohjaa kaikkia, mutta onko se sama asia käytännössä, kun mulla on tuossa Philipsin Evniassa(näytössä) V Synch? Eli jos laitan näytöstä sen päälle niin onko se sam toiminto, kun että laittaisin sen päälle Nvidian paneelista vai pitääkö se olla kummassakin päällä vai tuleeko siinä joku päällekkäisyys? Ja mitä tuohon RTSS:n tulee, niin joku sen täällä haukku pystyyn, et sitä ei kannata käyttää.
Ei tuon pitäisi toimia ellet nvidian ajurin asetuksista pakota gsync compatiblea päälle, noin se ainakin ennen on toiminut ei nvidian whitelistaamalle näytöille.
 
Okei, mut siis ei kait G synch tarvii olla päällä jos ei oo G synch nöyttöä tai varsinkaan alitehoista nöytönohjainta??? Mutta se mua ihmetyttää miten tuo V synch toimii käytännnössä sen osalta, et jos tosiaan laitan sen päälle Nvidian control paneelista eli silloin se ohjaa kaikkia, mutta onko se sama asia käytännössä, kun mulla on tuossa Philipsin Evniassa(näytössä) V Synch? Eli jos laitan näytöstä sen päälle niin onko se sam toiminto, kun että laittaisin sen päälle Nvidian paneelista vai pitääkö se olla kummassakin päällä vai tuleeko siinä joku päällekkäisyys? Ja mitä tuohon RTSS:n tulee, niin joku sen täällä haukku pystyyn, et sitä ei kannata käyttää.
Okei, tuo ohje minkä kirjoitin pätee gsync tai freesync näytöille, mutta jos on noin paljon Hz näytössä niin veikkaan että se on vähintään gsync compatible.

En kyllä ymmärrä mitä näytön vsync tekee, kyllä vsync vaatii mun mielestä sen että näytönohjain sitä hallitsee. En koskisi näytön oletusasetuksiin.

Jos näytön hz ei vastaa täysin fps lukemaa, kyllä se gsync/freesync auttaa. Ja jos näytössä on esim 170 hz ja peli on 160 fps, kyllä se vähän repeilee. Gsync poistaa tämän tiputtamalla näytön 160 hz.
 
Okei, tuo ohje minkä kirjoitin pätee gsync tai freesync näytöille, mutta jos on noin paljon Hz näytössä niin veikkaan että se on vähintään gsync compatible.

En kyllä ymmärrä mitä näytön vsync tekee, kyllä vsync vaatii mun mielestä sen että näytönohjain sitä hallitsee. En koskisi näytön oletusasetuksiin.

Jos näytön hz ei vastaa täysin fps lukemaa, kyllä se gsync/freesync auttaa. Ja jos näytössä on esim 170 hz ja peli on 160 fps, kyllä se vähän repeilee. Gsync poistaa tämän tiputtamalla näytön 160 hz.
Tarkoittanee näytön asetuksista laittaa adaptive sync päälle, ainakin omasta näytöstä tuon voi sammuttaa. Mutta tosiaan se toimii normi vsyncin tapaan jos ei näytönohjaimen ajurista myös aseta adaptive syncciä päälle.
 
Okei, tuo ohje minkä kirjoitin pätee gsync tai freesync näytöille, mutta jos on noin paljon Hz näytössä niin veikkaan että se on vähintään gsync compatible.

En kyllä ymmärrä mitä näytön vsync tekee, kyllä vsync vaatii mun mielestä sen että näytönohjain sitä hallitsee. En koskisi näytön oletusasetuksiin.

Jos näytön hz ei vastaa täysin fps lukemaa, kyllä se gsync/freesync auttaa. Ja jos näytössä on esim 170 hz ja peli on 160 fps, kyllä se vähän repeilee. Gsync poistaa tämän tiputtamalla näytön 160 hz.
Ahaa, nyt ymmärsin tuon Free/Gsynch jutun. Se siis hoitaa tuon pienimmän virkistystaajuuden pään ja sit Vsynch yläpään. Eli jos nuo on kummatkin päällä, niin teoriassa ei siis tarvitsisi tehdä mitään ylimääräisten FPS: leikkausta. Tietty voi sen etuna olla turhan tehonkulutuksen leikkaus, koska mulla ainakin vaik V synch on päällä, niin jossain pelissa voi näyttis paukuttaa reilusti yli näytön virkistystaajuuden, jos sitä ei oo rajattu
 
Kyllä fps kannattaa capata johonkin lukemaan, jotta saa mahdollisimman korkean 0.1% / 0.01% fps. Joissain peleissä minimumit nousee kerralla 50%, ku ei anna lyödä gsync limittiin, vaan laittaa vielä yhden framen alle rtss: capilla. Nvidia smooth motionin kanssa sitten ei kannata cappia pitää ollenkaan, koska se alkaa tuomaan huomattavaa input lagia mukaan.

Eli 240hz monitori menee gsyncillä 225 limitiksi, jonka säädän 224 fps cap rtss. Alemmaksi, jos minimumit tipahtaa liikaa jonnekin matalalle.
 
Kyllä fps kannattaa capata johonkin lukemaan, jotta saa mahdollisimman korkean 0.1% / 0.01% fps. Joissain peleissä minimumit nousee kerralla 50%, ku ei anna lyödä gsync limittiin, vaan laittaa vielä yhden framen alle rtss: capilla. Nvidia smooth motionin kanssa sitten ei kannata cappia pitää ollenkaan, koska se alkaa tuomaan huomattavaa input lagia mukaan.

Eli 240hz monitori menee gsyncillä 225 limitiksi, jonka säädän 224 fps cap rtss. Alemmaksi, jos minimumit tipahtaa liikaa jonnekin matalalle.
Mites, ku tuolla Nvidian control paneliss on V Synch on, off ja sit adaptive, niin onko tui raaka ON pars asetus? Miten tuo adaptive siis käytännössä tpimii, sehän on muuttuva ja joku sitä ohjaa
 
Kyllä fps kannattaa capata johonkin lukemaan, jotta saa mahdollisimman korkean 0.1% / 0.01% fps. Joissain peleissä minimumit nousee kerralla 50%, ku ei anna lyödä gsync limittiin, vaan laittaa vielä yhden framen alle rtss: capilla. Nvidia smooth motionin kanssa sitten ei kannata cappia pitää ollenkaan, koska se alkaa tuomaan huomattavaa input lagia mukaan.

Eli 240hz monitori menee gsyncillä 225 limitiksi, jonka säädän 224 fps cap rtss. Alemmaksi, jos minimumit tipahtaa liikaa jonnekin matalalle.
Jep, tää on hyvä nosto ja oon samaa mieltä että capin laitto saattaa parantaa noita 0.01% fps, mutta luulisin että cap pitää asettaa selkeästi alemmas että saadaan huomattavia 0.01% hyötyjä, esim. 180 fps. Ellei tässä just oo ongelma siinä Nvidian ajurin tavassa toteuttaa cap vs RTSS? Mikä on toki mahdollista.

Smooth motion / frame gen kanssa paras on jos saa specialK toimimaan ja rajoittaa sitä fps ennen generointia.
 
Mites, ku tuolla Nvidian control paneliss on V Synch on, off ja sit adaptive, niin onko tui raaka ON pars asetus? Miten tuo adaptive siis käytännössä tpimii, sehän on muuttuva ja joku sitä ohjaa
Tohon mä en osaa ottaa kantaa, noita vsync vaihtoehtoja on jossain varmaan 8 erilaista.. ite oon pitänyt vsync + gsync + fps cap. Ei kyllä pysty mitään pelaamaan ilman gsynciä, sellasta stutteria ei jaksa kattella vaikka ois miten competetive peli. Se minkä millisekunneissa häviää, saa takaisin sulavuudessa, jonka gsync tuo.

Esim path of exile pelissä 1 framen lasku, 224 fps cap nostaa minimumit välittömästi vakaiksi, eikä dippaa niin alas enää. Sama varmaan toimii kakkosversiossa.

Frame genissä, esim lossless scaling taas kannattaa ettiä vakain frametime flatline viiva, jonka sitten nostaa haluamalleen tasolle 2x-3x kertaiseksi. Eli ei mielellään tuu mitään 0.1% fps droppeja alle capin, eli täysin vakaa fps. Nvidian framegeniä en oo testaillut pahemmin, ni siihen en osaa antaa vinkkejä. Paitsi toi smoothmotion, joka taas ei oo nvidian mielestä framegen.. :/
 
Mulla onkin tuossa omassa näytössä valokossa siis Adaptive Synch, eli ei oo sit vissiin kumpaakaan, G tai Free Synch ominaisuutta. Mitähän tuo Adaptive SYnch sit tekee?
 
Tarkoittanee näytön asetuksista laittaa adaptive sync päälle, ainakin omasta näytöstä tuon voi sammuttaa. Mutta tosiaan se toimii normi vsyncin tapaan jos ei näytönohjaimen ajurista myös aseta adaptive syncciä päälle.

Ainakin omassa AOC U27G4R pelinäytössä piti adaptive sync-ominaisuus ja vasta sitten tuli ajureihin valinta adaptive sync päälle tai pois (kortti AMD Radeon 7800XT)
 
Mulla onkin tuossa omassa näytössä valokossa siis Adaptive Synch, eli ei oo sit vissiin kumpaakaan, G tai Free Synch ominaisuutta. Mitähän tuo Adaptive SYnch sit tekee?
Näyttösi tukee VESAn standardia adaptive syncciä, jota sitten AMD/intel/Nvidia käyttää omissa ajureissaan jollain markkinointinimellään(A:Freesync/I:adaptive sync/N:gsync). Eli jos näyttöäsi ei löydy nvidian tuettujen listalta, gsyncciä ei suoraan oteta käyttöön. Mutta sen saa ajureista pakotettua käyttöön, toimii joko hyvin suoraan tai sitten välkkyy vakio asetuksilla ja joutuu säätämään custom modelineja käyttöön.

Ainakin omassa AOC U27G4R pelinäytössä piti adaptive sync-ominaisuus ja vasta sitten tuli ajureihin valinta adaptive sync päälle tai pois (kortti AMD Radeon 7800XT)
Jep jos haluat freesyncciä käyttää pitää VESAn adaptive sync olla näytössä päällä. Muuten näyttö kertoo tietokeelle vain staattisia reso-taajuus modelineja.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
293 877
Viestejä
5 025 060
Jäsenet
80 591
Uusin jäsen
Ryan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom