VRR yleiskeskustelu (G-Sync, Freesync, Adaptive sync)

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 256
Hmm. Huomasin, että omassa näytössä on Freesync tuki, mutta eihän se toimi.

Näytöstä laitoin päälle, nVidian ohjauspaneelista laitoin päälle ja silti kuva repeilee ihan hulluna. (Displayport käytössä).

Googlettelmalla löysin AMD:n foorumilta vinkin, että laittaa fps-limitin 59, muuten repeilee, mutta ei ollut silläkään vaikutusta.

Ei sillä, että hirveästi tarvitsisin, mutta ilmeisesti G-Sync toimii ja Freesync on lottoa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 643
Ei sillä, että hirveästi tarvitsisin, mutta ilmeisesti G-Sync toimii ja Freesync on lottoa.
NVIDIAlla se menee näin, ellei FreeSync-näyttöä löydy "G-Sync Compatible" listalta. Vissiin niiden näyttöohjaimen Adaptive-sync-tuki on vähän fiftisikstisinnepäin
 
Liittynyt
10.10.2018
Viestejä
404
Onko nuissa G-Synciin liittyvissä "joo sun pitää laittaa control panelista vsync päälle, matalan viiveen tila ultralle ja fps limit 3 alle näytön virkistystaajuuden!" tweakeissa mitään perää?
Jotenkin aina pitänyt hölynpölynä, varsinkin tuota vsyncin päälle kääntämistä mutta mitä empiirisiä tutkimuksia olen itse suorittanut niin en juurikaan mitään eroa ole huomannut.. Tein nuo tai jätin tekemättä.
Tietääkseni jotkut vetoavat siihen että repeämistä voi tulla vaikka G-Sync on päällä (miksi G-Sync on edes olemassa?) ja toiset sanovat että input lag lisääntyy, jos kyseisiä toimenpiteitä ei tehdä.

Kai toi menee samaan kategoriaan kuin joidenkin "verify files" neuroosit ja vastaavat.
 
Liittynyt
22.05.2017
Viestejä
1 768
Onko nuissa G-Synciin liittyvissä "joo sun pitää laittaa control panelista vsync päälle, matalan viiveen tila ultralle ja fps limit 3 alle näytön virkistystaajuuden!" tweakeissa mitään perää?
Jotenkin aina pitänyt hölynpölynä, varsinkin tuota vsyncin päälle kääntämistä mutta mitä empiirisiä tutkimuksia olen itse suorittanut niin en juurikaan mitään eroa ole huomannut.. Tein nuo tai jätin tekemättä.
Tietääkseni jotkut vetoavat siihen että repeämistä voi tulla vaikka G-Sync on päällä (miksi G-Sync on edes olemassa?) ja toiset sanovat että input lag lisääntyy, jos kyseisiä toimenpiteitä ei tehdä.

Kai toi menee samaan kategoriaan kuin joidenkin "verify files" neuroosit ja vastaavat.

Tällä herralla hyviä videoita aiheesta. Ps. Eivät ole huutaata ja esim tuo low latency mode "ultra" on tarkoitettu niihin tilanteisiin joissa ollaan GPU rajoitteisia yms. mukavaa, eli moni aaia on tapauskohtaista.
 
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
182
Onko nuissa G-Synciin liittyvissä "joo sun pitää laittaa control panelista vsync päälle, matalan viiveen tila ultralle ja fps limit 3 alle näytön virkistystaajuuden!" tweakeissa mitään perää?
Jotenkin aina pitänyt hölynpölynä, varsinkin tuota vsyncin päälle kääntämistä mutta mitä empiirisiä tutkimuksia olen itse suorittanut niin en juurikaan mitään eroa ole huomannut.. Tein nuo tai jätin tekemättä.
Tietääkseni jotkut vetoavat siihen että repeämistä voi tulla vaikka G-Sync on päällä (miksi G-Sync on edes olemassa?) ja toiset sanovat että input lag lisääntyy, jos kyseisiä toimenpiteitä ei tehdä.

Kai toi menee samaan kategoriaan kuin joidenkin "verify files" neuroosit ja vastaavat.
Ei ole huuhaataa. Tästä linkistä löytyy ohjeet sekä syyt ohjeille
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
171
Sellainen kysymys, että tässä parin viikon aikana on tullut näytön oikeaan yläkulmaan teksti: G-sync. Onko tullut yleisesti joku tälläinen kaikkiin koneisiin vai olenko vahingossa itse tuon jotenkin aktivoinut ? Saako sen pois ? Minulla strix RTX 3080ti oc ja sampan 49" 3840 x 1080. Ja tässä näytössä ei ole g-sync vaan freesync 2.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 643
Sellainen kysymys, että tässä parin viikon aikana on tullut näytön oikeaan yläkulmaan teksti: G-sync. Onko tullut yleisesti joku tälläinen kaikkiin koneisiin vai olenko vahingossa itse tuon jotenkin aktivoinut ? Saako sen pois ? Minulla strix RTX 3080ti oc ja sampan 49" 3840 x 1080. Ja tässä näytössä ei ole g-sync vaan freesync 2.
Sulla lienee näyttiksen asetuksissa ruksi, joka näyttää kun "G-Sync" on käytössä. Tässä tapauksessa "G-Sync" tarkoittaa kuitenkin Adaptive-synciä (ja FreeSync on AMD:n markkinointinimi Adaptive-syncille (ja muutamalle lisäteknologialle riippuen tarkasta versiosta), NVIDIAlla vastaava on G-Sync Compatible)
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
171
Sulla lienee näyttiksen asetuksissa ruksi, joka näyttää kun "G-Sync" on käytössä. Tässä tapauksessa "G-Sync" tarkoittaa kuitenkin Adaptive-synciä (ja FreeSync on AMD:n markkinointinimi Adaptive-syncille (ja muutamalle lisäteknologialle riippuen tarkasta versiosta), NVIDIAlla vastaava on G-Sync Compatible)
Niin mistä tuollainen ruksi kohta löytyy ? en löytänyt nv ohjauspaneelista enkä asuksen gpu tweak II ohjelmastakaan.
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
285
Niin mistä tuollainen ruksi kohta löytyy ? en löytänyt nv ohjauspaneelista enkä asuksen gpu tweak II ohjelmastakaan.
ohjauspaneeli, klikkaa kerran määritä g-sync (tai mitä tahansa näyttö osiosta), ylhäältä näyttö ja sieltä g-sync yhteensopivan ilmaisin.
 
Liittynyt
15.02.2019
Viestejä
242
Kysymys. Minulla on Samsung C49HG90 -freesync2 -näyttö. Nvidian Rtx2070-näytönohjaimella sain freesyncin aiheuttaman vilkkumisen pois lähes kokonaan muuttamalla VRR rangen CRU-ohjelmalla 48-144 —> 90-144.

Vaihdoin Radeonin RX6700xt-korttiin. Olin lukenut, että Radeonin korteilla saa poistettua LFC:n käytöstä supistamalla VRR rangen CRU:lla alle puoleen virkistystaajuudesta (73-144), minkä pitäisi vähentää vilkkumista.

CRU ei kuitenkaan tunnu toimivan Radeonin korteilla normaalisti. Näyttö välkkyy voimakkaasti freesyncin kanssa vaikka VRR Rangen säätäisi 48-144 —> 130-144. Näytön välkkymiseen ei saa mitään eroa aikaiseksi rangea muuttamalla, vaikka asetukset tallentuvat Tuntuu kuin Radeonin ohjelmisto jyräisi CRU:n tai jotakin. Rajoitan fps:n RivaTunerilla 141:n ilman vsynciä (ei eroa vsyncin kanssa vilkkumiseen).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
42
Kysymys. Minulla on Samsung C49HG90 -freesync2 -näyttö. Nvidian Rtx2070-näytönohjaimella sain freesyncin aiheuttaman vilkkumisen pois lähes kokonaan muuttamalla VRR rangen CRU-ohjelmalla 48-144 —> 90-144.

Vaihdoin Radeonin RX6700xt-korttiin. Olin lukenut, että Radeonin korteilla saa poistettua LFC:n käytöstä supistamalla VRR rangen CRU:lla alle puoleen virkistystaajuudesta (73-144), minkä pitäisi vähentää vilkkumista.

CRU ei kuitenkaan tunnu toimivan Radeonin korteilla normaalisti. Näyttö välkkyy voimakkaasti freesyncin kanssa vaikka VRR Rangen säätäisi 48-144 —> 130-144. Näytön välkkymiseen ei saa mitään eroa aikaiseksi rangea muuttamalla, vaikka asetukset tallentuvat Tuntuu kuin Radeonin ohjelmisto jyräisi CRU:n tai jotakin. Rajoitan fps:n RivaTunerilla 141:n ilman vsynciä (ei eroa vsyncin kanssa vilkkumiseen).
Johtunee siitä että nvidia tuplaa framet oletuksena aina kun voi, eli jos vaikka fps 60 niin se tuplataan 120hz päivitysnopeuteen jos freesync range esim 48-144hz. Amd päivittää tuossa samassa tilanteessa näyttöä edelleen vain 60hz. Oma samsung chg70 vaatii aika tasaisen yli 100fps tai alkaa välkkyä freesyncillä.

Itse olen saanut kikkailtua niin että rajoittanut CRU:lla freesync rangen 70-144 ja laittanut fps capin 65 jolloin lfc käynnistyy ja myös amd tuplaa framet sinne 130hz päivitysnopeuteen jossa välkkymistä ei ilmene. Toki sellaiset pelit jotka pyörii tasaisesti yli 100 fps toimii mukavasti ilman säätöä.
 
Liittynyt
15.02.2019
Viestejä
242
Johtunee siitä että nvidia tuplaa framet oletuksena aina kun voi, eli jos vaikka fps 60 niin se tuplataan 120hz päivitysnopeuteen jos freesync range esim 48-144hz. Amd päivittää tuossa samassa tilanteessa näyttöä edelleen vain 60hz. Oma samsung chg70 vaatii aika tasaisen yli 100fps tai alkaa välkkyä freesyncillä.

Itse olen saanut kikkailtua niin että rajoittanut CRU:lla freesync rangen 70-144 ja laittanut fps capin 65 jolloin lfc käynnistyy ja myös amd tuplaa framet sinne 130hz päivitysnopeuteen jossa välkkymistä ei ilmene. Toki sellaiset pelit jotka pyörii tasaisesti yli 100 fps toimii mukavasti ilman säätöä.
Mielenkiintoinen ratkaisu. 65fps 130hz on varmaan kuitenkin aika paljon huonompi kokemus, kun todellinen 130fps 130hz. Ajelen enimmäkseen autosimuja sisäkuvakulmasta, niin freesync olisi kiva säilyttää etenkin rallipeleissä.
Tämänhetkinen säätö on freesync pois päältä niissä peleissä, joissa fps vaihtelee enemmän (n. 70-120+) ja muissa Freesync Standard (120-144 VRR range) näytön asetuksista.
 
Liittynyt
15.02.2019
Viestejä
242
AMD ei siis tuplaa tai triplaa virkistystaajuutta kuin LFC:n kanssa? Ja NVIDIA tuplailee jo 60 tietämillä… Tämä selittäisi ongelmani.
 
Liittynyt
15.02.2019
Viestejä
242
Mutta jännä homma, että AMD:llä CRU:n kanssa, kun asettaa Freesyncin Ultimate-asetuksella 48-144 —> 120-144 välkkymistä esiintyy paljon, mutta, kun vaihtaa näytön asetuksista Freesync Standardiin 120-144, niin välkkyminen loppuu, mutta kuva repeää ikävästi, kun fps tippuu 120 alle…Standard-asetusta ei myöskään saa muokattua CRU:lla:hmm:
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 643
Johtunee siitä että nvidia tuplaa framet oletuksena aina kun voi, eli jos vaikka fps 60 niin se tuplataan 120hz päivitysnopeuteen jos freesync range esim 48-144hz. Amd päivittää tuossa samassa tilanteessa näyttöä edelleen vain 60hz. Oma samsung chg70 vaatii aika tasaisen yli 100fps tai alkaa välkkyä freesyncillä.

Itse olen saanut kikkailtua niin että rajoittanut CRU:lla freesync rangen 70-144 ja laittanut fps capin 65 jolloin lfc käynnistyy ja myös amd tuplaa framet sinne 130hz päivitysnopeuteen jossa välkkymistä ei ilmene. Toki sellaiset pelit jotka pyörii tasaisesti yli 100 fps toimii mukavasti ilman säätöä.
Täällä CHG70 myös enkä allekirjoita väittämääsi että vaatisi yli 100 FPS tai edes lähelle ettei välky. Välkkymisongelmat ainakin täällä ovat olleet peliriippuvaisia, ei hertsi. Ja todettu sama tilanne sekä GeForcella että Radeonilla, joillain ajureilla kaikki toimii, toisilla välkkyy osa peleistä
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
42
Täällä CHG70 myös enkä allekirjoita väittämääsi että vaatisi yli 100 FPS tai edes lähelle ettei välky. Välkkymisongelmat ainakin täällä ovat olleet peliriippuvaisia, ei hertsi. Ja todettu sama tilanne sekä GeForcella että Radeonilla, joillain ajureilla kaikki toimii, toisilla välkkyy osa peleistä
No ehkä vähän yksinkertaistin, avainsanana "tasainen" fps. Toki pelikohtaista kuinka paljon fps heittelee eli aiheutuu välkkymistä. Ja koska nvidia tuplaa framet niin ollaan todennäköisemmin tuon freesync rangen paremmassa päädyssä.

Mutta jos on alle 100hz chg70 käytössä niin lisäongelmana on karmeaa häntimistä etenkin tumman ja vaalean transitioissa. Minun silmiini siis käyttökelvoton näyttö alle 100hz.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 042
Täällä CHG70 myös enkä allekirjoita väittämääsi että vaatisi yli 100 FPS tai edes lähelle ettei välky. Välkkymisongelmat ainakin täällä ovat olleet peliriippuvaisia, ei hertsi. Ja todettu sama tilanne sekä GeForcella että Radeonilla, joillain ajureilla kaikki toimii, toisilla välkkyy osa peleistä
Kyllä ittekin olen sitä mieltä että tämä välkkyminen on ajureista riippuvaa koska itse pelaan käytännössä yhtä peliä ja nyt ollaan taas ajureiden kanssa sellaisessa kierrossa että välkkyy pahasti. Tää on ollu kolmisen vuotta sellaista tulee ja menee.
 
Liittynyt
15.02.2019
Viestejä
242
Samsungin CHG90 Freesync Brightness Flickering on korjattu viimeisimmällä Firmwarella. Sattumalta löysin tämän. Vuorokauden olen testaillut ja hyvin toimii jopa DirtRally 2, Kingdom Come Deliverance ja Exanima, joissa itsellä suurimmat fps vaihtelut. Myöskään valikot eivät välky. VRR rangen alapuolellakaan ei ole vilkkunut enää näyttö. Asetuksena Freesync ”Ultimate” ja VRR Control ”off” (uusi asetus päivityksen mukana). RivaTunerilla rajoitettu fps 141. Kuva ei repeile. Näyttiksenä RX6700xt.

Linkki:Samsung C49HG90/CHG90 Review 2022: All You Must Know

Edit: Pitää näköjään kuitenkin olla tuo VRR Control "on"-asetuksella, jos haluaa vilkkumisen pois. Oli ilmeisesti vakiona uuden firmiksen jälkeen päällä vaikka näkyikin offilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 122
Samsungin CHG90 Freesync Brightness Flickering on korjattu viimeisimmällä Firmwarella. Sattumalta löysin tämän. Vuorokauden olen testaillut ja hyvin toimii jopa DirtRally 2, Kingdom Come Deliverance ja Exanima, joissa itsellä suurimmat fps vaihtelut. Myöskään valikot eivät välky. VRR rangen alapuolellakaan ei ole vilkkunut enää näyttö. Asetuksena Freesync ”Ultimate” ja VRR Control ”off” (uusi asetus päivityksen mukana). RivaTunerilla rajoitettu fps 141. Kuva ei repeile. Näyttiksenä RX6700xt.

Linkki:Samsung C49HG90/CHG90 Review 2022: All You Must Know

Edit: Pitää näköjään kuitenkin olla tuo VRR Control "on"-asetuksella, jos haluaa vilkkumisen pois. Oli ilmeisesti vakiona uuden firmiksen jälkeen päällä vaikka näkyikin offilla.
No, oho... Jopa latausruuduista lähti kokonaan välkyntä... Esim. Fortnitesta.
Kelpaa :D
Kumma ettei ole millään Sampan omalla tukisivulla...
No, samapa tuo. Nyt kun tulis vielä tuolle vieressä olevalle 32:lle HG70:lle...

Suurkiitos vinkistä.
 
Liittynyt
15.02.2019
Viestejä
242
No, oho... Jopa latausruuduista lähti kokonaan välkyntä... Esim. Fortnitesta.
Kelpaa :D
Kumma ettei ole millään Sampan omalla tukisivulla...
No, samapa tuo. Nyt kun tulis vielä tuolle vieressä olevalle 32:lle HG70:lle...

Suurkiitos vinkistä.
Koreankieliseltä tukisivulta oli poimittu tuo viimeisin Firmware-päivitys.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 122
Koreankieliseltä tukisivulta oli poimittu tuo viimeisin Firmware-päivitys.
Jaahans, julkaisuissa on varmaan sitten se käänteinen, Korealainen logiikka :lol:

Nimittäin siinä julkaisuajassa... Tuohon 70-malliinkin oli 27"-versioon jo - 25 päivitys... Tiedä sitten, onko sama päivityksen sisältö. Toivottavasti.

Löysin sen Korean-poikien sivun tuohon 32:seen 70-malliin, pitääpä seurata. Vielä on versio 1024...
 
Viimeksi muokattu:

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 949
Samsungin CHG90 Freesync Brightness Flickering on korjattu viimeisimmällä Firmwarella.
Kiitos että laitit tiedon tänne. En ollut tuota huomannut kun olin katsonut firmikset vaan valmistajan sivuilta.
Displayninjan linkittämä tiedosto asentui ok ja ensituntumalta toimii hyvin.

En huomannut että olisi mikrostutteria tilalle tullut, hyvä jos tiettyjen pelien vilkkumiset lähtee ilman CRU-säätöjä.

edit. hyvin on kyllä toiminut. Ei ole Freesyncin kanssa ongelmia enää 3070 kanssa. HDR Doom Eternal toimi myös äkkiseltään ok.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 176
Itsellä on ollut vuosia nvidian näyttis mutta nyt näyttää siltä että hyppään AMD leiriin pitkästä aikaa. Mitäs näissä pitää säätää että saa freesyncin käyttöön? Näytöstä päälle, ajureista päälle? Tarvitseeko rajoittaa fps:ää kuten nvidian puolella ja mites vsync nappulat kun tottui siihen nvidialla että ajureistä päälle ja pelistä pois?
 
Liittynyt
15.02.2019
Viestejä
242
Itsellä on ollut vuosia nvidian näyttis mutta nyt näyttää siltä että hyppään AMD leiriin pitkästä aikaa. Mitäs näissä pitää säätää että saa freesyncin käyttöön? Näytöstä päälle, ajureista päälle? Tarvitseeko rajoittaa fps:ää kuten nvidian puolella ja mites vsync nappulat kun tottui siihen nvidialla että ajureistä päälle ja pelistä pois?
Ajureista ja näytöstä Freesync päälle. FPS:n rajoittaminen (esim. RivaTunerilla) 3 alle virkistystaajuuden (makuasia varmaankin osittain). Vsyncin (tietääkseni, toinen Freesync-näyttö AMD:n kortilla menossa) kanssa sama kuin NVIDIA:lla myös.
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 949
Tästä vielä vinkki muistiin Samsung-monitorin etenkin CHG90/CRG90 omistajille.
Mulla on DP-johto pari kertaa kiukutellut, vissiin löysä liitin tai jotain, voi vähän valua alaspäin jos vähän kääntelee tai siirtelee monitoria pöydällä.
Kävi nytten niin että kuva ei tullutkaan takaisin eikä auttanut edes johdon uusiminen, vaan näytön portti vaikutti hengettömältä.
Meinasin jo tilata mini-DP-johdon mutta ei tarvinnut, kun eka google-osuma tuotti tulosta ja taas kaikki toimii.
Mutta vanhan johdon heitän silti serriin.

r/ultrawidemasterrace - How to fix a 'broken' or non-functioning DisplayPort on a Samsung CRG90.

How to fix a 'broken' or non-functioning DisplayPort on a Samsung CRG90.


Tech Support
So after a month of ownership one of the two displayports on my Samsung CRG90 completely stopped working and acted as if the port was dead. Swapping cables and devices didn't do anything - even the devices themselves saw no output options.
Obviously I called up Samsung thinking I would be in for the headache of a complicated RMA when I'd already thrown away the box. I humored them throughout the troubleshooting process but it turns out that there was actually a very simple answer that I want to share here in-case anyone else gets the same issue:
  1. Use the little monitor nipple to navigate to System and 'Reset All'. Confirm when the window comes up. This will obviously wipe any customisations you've made.
  2. Completely unplug the monitor from the power.
  3. Hold down the power nipple for 10 seconds or more.
  4. Plug back in and power on.
Surprisingly that worked first time for me. The powering off and holding the button is apparently a crucial step as I'd already done the full reset but that hadn't resolved the issue on its own. Apparently the software controller in this device can get a little confused sometimes and this sets it back to factory.
Hope this helps someone out one day! I googled and couldn't find anything useful other than a negative review describing the same issue with no solution.
 
Liittynyt
08.01.2021
Viestejä
1
Nuo BlurBustersin ohjeet rajoittaa fps 3 alle virkistystaajuuden sisältää kylläkin tärkeän ehdon: "if framerate exceeds refresh rate". Eli ainoastaan silloin, jos peli pyörii nopeammin kuin mitä näyttö jaksaa näyttää!

Minusta se ei koskaan kuulostanut järkevältä neuvolta, mutta joo, jos peli pyörii 500 fps, niin silloin se on toki syytä rajoittaa alemmas. Yleensä siihen tulokseen päästään kylläkin pitämällä VSync-asetus päällä peleissä, eikä mitään fps-rajoittimia. Vsync-asetuksen merkitys on kyllä hieman epäselvä silloin, kun on G-Sync tai FreeSync käytössä, ja taitaa olla pelikohtaista, mitä se silloin tekee. Olen kuitenkin havainnut tearingia joissain peleissä, kun otin Vsyncin pois, joten niissä sen kuuluu selvästi olla päällä.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 122
Nuo BlurBustersin ohjeet rajoittaa fps 3 alle virkistystaajuuden sisältää kylläkin tärkeän ehdon: "if framerate exceeds refresh rate". Eli ainoastaan silloin, jos peli pyörii nopeammin kuin mitä näyttö jaksaa näyttää!

Minusta se ei koskaan kuulostanut järkevältä neuvolta, mutta joo, jos peli pyörii 500 fps, niin silloin se on toki syytä rajoittaa alemmas. Yleensä siihen tulokseen päästään kylläkin pitämällä VSync-asetus päällä peleissä, eikä mitään fps-rajoittimia. Vsync-asetuksen merkitys on kyllä hieman epäselvä silloin, kun on G-Sync tai FreeSync käytössä, ja taitaa olla pelikohtaista, mitä se silloin tekee. Olen kuitenkin havainnut tearingia joissain peleissä, kun otin Vsyncin pois, joten niissä sen kuuluu selvästi olla päällä.
V-sync lisää latenssia. Siksi rajoitin, pääasiassa pelin sisäinen, jos ei ole niin sitten ulkoinen. Jos käytät whateversynciä, niin sen alueen ulkopuolelle menevä (myös siellä yläsuunnassa) fps, aiheuttaa nykimistä ja pätkimistä.
 
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
182
Nuo BlurBustersin ohjeet rajoittaa fps 3 alle virkistystaajuuden sisältää kylläkin tärkeän ehdon: "if framerate exceeds refresh rate". Eli ainoastaan silloin, jos peli pyörii nopeammin kuin mitä näyttö jaksaa näyttää!

Minusta se ei koskaan kuulostanut järkevältä neuvolta, mutta joo, jos peli pyörii 500 fps, niin silloin se on toki syytä rajoittaa alemmas. Yleensä siihen tulokseen päästään kylläkin pitämällä VSync-asetus päällä peleissä, eikä mitään fps-rajoittimia. Vsync-asetuksen merkitys on kyllä hieman epäselvä silloin, kun on G-Sync tai FreeSync käytössä, ja taitaa olla pelikohtaista, mitä se silloin tekee. Olen kuitenkin havainnut tearingia joissain peleissä, kun otin Vsyncin pois, joten niissä sen kuuluu selvästi olla päällä.
Tuossa artikkelissa kyllä kerrotaan, miksi tuo fps-rajoitin laitetaan ja että miksi v-syncciä käytetään g-syncin kanssa. En myöskään oikeen ymmärrä miksi fps-rajoittimesta olisi jotain haittaa vaikka pelin fps olisi reilusti alle näytön maksimi virkistystaajuuden? Mä olen laittanut joka peliin jota pelaan tuon 117fps@120hz rajoittimen, en ole huomannut että siitä mitään haittaa olisi. Ei tarvii tutkia että miten peli pyörii omalla koneella, laittaa vaan rajoittimen päälle heti alkuun niin ei tarvitse myöhemmin säätää. Onnistuu nykyään helposti Nvidian Control Panelista pelikohtaisesti
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
862
Pitäisikö v-sync olla päällä kun on VRR käytössä ja FPS on näytön VRR-alueella? Jossain sanotaan, että ehdottamasti v-sync pois päältä kun ei siitä ole silloin mitään hyötyä. Jossain sanotaan, että v-sync päällä estäisi tilanteet, missä ruudunpäivityksen tahti muuttuu äkiski ja v-sync takaisi, että näissä tilanteissa ei tule ruudun repeilyä (oisko ollu BlurBusters?). Ja sitten vielä hiusten halkomista, että jos v-sync on käytössä em. tilanteessa, niin pitääkö käyttää pelin sisäistä, vai pakottaa näytönohjaimen ohjauspaneelista...
 
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
182
Pitäisikö v-sync olla päällä kun on VRR käytössä ja FPS on näytön VRR-alueella? Jossain sanotaan, että ehdottamasti v-sync pois päältä kun ei siitä ole silloin mitään hyötyä. Jossain sanotaan, että v-sync päällä estäisi tilanteet, missä ruudunpäivityksen tahti muuttuu äkiski ja v-sync takaisi, että näissä tilanteissa ei tule ruudun repeilyä (oisko ollu BlurBusters?). Ja sitten vielä hiusten halkomista, että jos v-sync on käytössä em. tilanteessa, niin pitääkö käyttää pelin sisäistä, vai pakottaa näytönohjaimen ohjauspaneelista...
G-syncin kanssa ainakin käytetään v-syncciä. Se on siinä G-syncin kanssa tasaamassa frametimejä tms. V-sync toimii siis G-syncin kanssa eritavalla kuin ilman. Mutta pointtina on kuitenkin rajoittaa pelin fps alle näytön maksimi virkistystaajuudeen, esim 117fps@120hz. Tästä juuri puhuttiin sun yläpuolellas. Alla olevissa blurbustersin artikkeleissa on kerrottu kaikki tarvittava

G-SYNC 101: Optimal G-SYNC Settings & Conclusion
sekä
G-SYNC 101: Closing FAQ

Ja jos on koskaan epäilyttänyt että onko BlurBusters oikeassa tämän asian suhteen niin sama info löytyy myös ihan NVIDIA:n omilta sivuilta :

However, if you have a variable refresh rate display, like an NVIDIA G-SYNC monitor, you can get the best of both worlds: no tearing (if your FPS is below your refresh rate), and no VSYNC latency.

For G-SYNC gamers who don’t want to tear, keeping VSYNC ON while using NVIDIA Reflex or NVIDIA Ultra Low Latency Mode, will automatically cap the framerate below the refresh rate, preventing VSYNC backpressure, eliminating tearing, and keeping latency low if you become GPU bound below the refresh rate of your display. Do note, however, that this method will result in slightly higher latency than just letting your FPS run uncapped with NVIDIA Reflex enabled.

As a side note, VSYNC ON in the NVIDIA Control Panel will only work for Fullscreen applications.
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
243
LG:n OLED C2 ja RTX 3090 käytössä. Asetuksena on nyt ollut G-SYNC+V-SYNC(käytössä)+matala viive(ultra).
Kannattaako tuolta winukan grafiikka asetuksista raksia vielä lisäksi tuo muuttuvaa virkistystaajuutta päälle?
Nopsaan CP2077 kokeilin ja en kyllä oikein eroa huomannut oliko VRR käytössä vai mentiinkö G-SYNG:llä.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 323
LG:n OLED C2 ja RTX 3090 käytössä. Asetuksena on nyt ollut G-SYNC+V-SYNC(käytössä)+matala viive(ultra).
Kannattaako tuolta winukan grafiikka asetuksista raksia vielä lisäksi tuo muuttuvaa virkistystaajuutta päälle?
Nopsaan CP2077 kokeilin ja en kyllä oikein eroa huomannut oliko VRR käytössä vai mentiinkö G-SYNG:llä.
Ei tarvi mitään Windowsin VRR:ää kytkeä päälle G-syncin kanssa.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
446
Asus VG278Q näyttö on mulla käytössä; G-syncin kanssa sen VRR -alaraja on 40 fps (muistaakseni), mutta Asuksen mukaan tämä näyttö on myös Freesync Premium -yhteensopiva. Tämä tarkoittaa, että siinä pitäisi toimia myös LFC eli low framerate compensation.

Vaatiiko tuo LFC tässä sitten AMD:n näytönohjaimen? Mielestäni tuo ei ole toiminut nykyisen nvidia-ohjaimen kanssa, vaikka VRR itsessään toimii vallan mainiosti.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 323
Asus VG278Q näyttö on mulla käytössä; G-syncin kanssa sen VRR -alaraja on 40 fps (muistaakseni), mutta Asuksen mukaan tämä näyttö on myös Freesync Premium -yhteensopiva. Tämä tarkoittaa, että siinä pitäisi toimia myös LFC eli low framerate compensation.

Vaatiiko tuo LFC tässä sitten AMD:n näytönohjaimen? Mielestäni tuo ei ole toiminut nykyisen nvidia-ohjaimen kanssa, vaikka VRR itsessään toimii vallan mainiosti.
LFC toimii myös Nvidian korteilla, jos saa vaan sen G-syncin päälle. Mutta pikaisen googletuksen perusteella Nvidian korteilla / ajureilla LFC alaraja on 60 eikä 40 kuten AMD:lla. Mun telkkarissa G-syncin LFC aiheuttaa alle 60fps telkkarin kirkkauden vaihtelua, ja tarkoituksena on vaihtaa custom resolutionilla tuo raja alemmaksi, mutta en ole vielä kerennyt perehtyä miten tuo tehtiin.

@TurboJ mitä ongelmia sulla on ollut tuon kanssa? Kirkkauden vaihtelua tai välähdyksiä tms.? Nuo on kohtalaisen yleisiä joillakin näytöillä ja telkkareilla, jos se FPS käy siellä LFC:n rangessa. Ilmeisesti virallisen G-sync leiman näytöillä ja telkkareilla tuota ei tapahdu. Voin olla väärässäkin.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
446
Ei mitään ongelmia. Gsync toimii 40 fps asti, mutta sen alle alkaa tökkiä, eli sitä LFC:tä vain kaivataan.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 323
Ei mitään ongelmia. Gsync toimii 40 fps asti, mutta sen alle alkaa tökkiä, eli sitä LFC:tä vain kaivataan.
Selvä homma, en tiedä saako LFC toimimaan ongelmitta alle 40fps, kannattaa googlata.
Joka tapauksessa alle 40fps tuntuu tökkivältä, kun inputlag kasvaa eikä sitä mitkään syncit tai LFC laske. Alle 40fps jos mennään turhan usein, niin joko tehokkaampaa näytönohjainta koneeseen, tai pelin grafiikka-asetuksia hieman alemmas.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
446
Se raja liittyy selvästi VRR:n toimintaan, koska 40 fps on pehmeä ja 38 fps ei ole. Tottakai mainitsemillasi tavoilla saisi lisää frameja, mutta se ei ole nyt tässä fokuksessa, vaan LFC:n toimintaa koitan selvittää. Google ei ole vielä toistaiseksi osannut neuvoa tässä.
 

jml

Liittynyt
09.11.2021
Viestejä
83
Itellä g-sync yhteensopiva fhd Asus (144Hz ajelen) ja 3060 Ti.

Apexin ja Wotin kanssa nuo blur busterssin suos. asetukset eivät tunnu 'nopeilta'. Jos preferenssinä on latenssien minimointi niin syncit pois ja pelkkä framecap?
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 323
Itellä g-sync yhteensopiva fhd Asus (144Hz ajelen) ja 3060 Ti.

Apexin ja Wotin kanssa nuo blur busterssin suos. asetukset eivät tunnu 'nopeilta'. Jos preferenssinä on latenssien minimointi niin syncit pois ja pelkkä framecap?
Periaatteessa ilman framecap jotta se FPS pääsee vapaasti mahd. ylös = laskee latenssia mahd. paljon. Ja jos se FPS on yli näytön hertsien, kaikki syncit voi heittää hevonkuuseen.

Kuulemma GPU 100% käyttöaste nostaa latenssia, joten jos löydät frame cap sinne missä se FPS pääosin pyörii, niin voi periaatteessa olla parempi, mutta vaikea sanoa paljonko se viimeinen puristus tuo latenssia.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 042
Kuulemma GPU 100% käyttöaste nostaa latenssia, joten jos löydät frame cap sinne missä se FPS pääosin pyörii, niin voi periaatteessa olla parempi, mutta vaikea sanoa paljonko se viimeinen puristus tuo latenssia.
Voisi kuvitella että se 100% aiheuttaa enemmänkin sellaisia piikkejä low osastolle ja jos saisi cäpättyä niin että käyttöaste 95% maksimissaan niin saisi paremmat low fps:t, mutta voi olla vaan kuvitelmaa.
 

jml

Liittynyt
09.11.2021
Viestejä
83
Hmm, FPS cappi yli näytön hertsien?

Niin ja jostain luin että g-sync comp. näytöstä päälle vaikkei käytäkään, liekö höpöä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 323
Hmm, FPS cappi yli näytön hertsien?

Niin ja jostain luin että g-sync comp. näytöstä päälle vaikkei käytäkään, liekö höpöä?
Alle näytön hertsien blurbustersin mukaan. En usko että syncit vähentää latenssia missään olosuhteissa, joten ne off jos haluaa minimaalisen viiveen, mutta ei Adaptive sync myöskään tuo sitä RTINGS -testien perusteella kuin alle 5ms, joten ei se vikaan mene ne päälläkään.
 
Liittynyt
03.03.2020
Viestejä
78
Miten saada VRR-näyttö "käyttäytymään" hyvin Borderless moodissa?

Mulla on kahden näytön konfis: yksi 144Hz VRR näyttö joka kiinni GTX1060:ssa ja yksi wanhan liiton 60Hz näyttö joka kiinni emossa (HD4600).

Jos mä ajan pelejä Exclusive Fullscreen moodilla niin kaikki on hyvin, asiat toimii. Jos mä vaihdan Borderless moodiin niin sit peliruutu näyttäis siltä että ihan mielettömät frame-pacing ongelmat meneillään. Peliruutu näyttää extra-katkonaiselta jos mun 2-ruudussa tapahtuu jotain (video yms). Eli se mitä kakkosruudulla tapahtuu vaikuttaa ykköruudun ruudunpäivitykseen siitä huolimatta että eri näyttikset ajaa näitä ruutuja.

Se mikä ihmetyttää koko hommassa on se että ruudun oma fps-laskuri hyppii edestakaisin villisti 60 Hz:n ja sen arvon missä sen pitäisi olla. Rivatuner näyttää suoraa viivaa frame-pacingissa eli tää katkonaisuus tapahtuu ns. "Rivan jälkeen".

Ilmeisesti asia liittyy jotenkin Windows Desktop Composition -asiaan eli johonkin Win 10:n omaan sisäänrakennettuun Vsync asiaan joka ei sitten toimi laisinkaan VRR-näyttöjen kaa.

Oliko jollakulla tarjolla jotain vinkejä miten ratkaista asia? Olis kiva ajaa pelejä Borderlessinä jotta alt-tabaaminen olis kivuttomampaa.

VRR näyttö: Asus VG259Q
Win versio: 22H2
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 042
Miten saada VRR-näyttö "käyttäytymään" hyvin Borderless moodissa?

Mulla on kahden näytön konfis: yksi 144Hz VRR näyttö joka kiinni GTX1060:ssa ja yksi wanhan liiton 60Hz näyttö joka kiinni emossa (HD4600).

Jos mä ajan pelejä Exclusive Fullscreen moodilla niin kaikki on hyvin, asiat toimii. Jos mä vaihdan Borderless moodiin niin sit peliruutu näyttäis siltä että ihan mielettömät frame-pacing ongelmat meneillään. Peliruutu näyttää extra-katkonaiselta jos mun 2-ruudussa tapahtuu jotain (video yms). Eli se mitä kakkosruudulla tapahtuu vaikuttaa ykköruudun ruudunpäivitykseen siitä huolimatta että eri näyttikset ajaa näitä ruutuja.

Se mikä ihmetyttää koko hommassa on se että ruudun oma fps-laskuri hyppii edestakaisin villisti 60 Hz:n ja sen arvon missä sen pitäisi olla. Rivatuner näyttää suoraa viivaa frame-pacingissa eli tää katkonaisuus tapahtuu ns. "Rivan jälkeen".

Ilmeisesti asia liittyy jotenkin Windows Desktop Composition -asiaan eli johonkin Win 10:n omaan sisäänrakennettuun Vsync asiaan joka ei sitten toimi laisinkaan VRR-näyttöjen kaa.

Oliko jollakulla tarjolla jotain vinkejä miten ratkaista asia? Olis kiva ajaa pelejä Borderlessinä jotta alt-tabaaminen olis kivuttomampaa.

VRR näyttö: Asus VG259Q
Win versio: 22H2
Sekarengastus taitaa olla varsin haastava. Voi olla ettei tuohon ole oikein muuta lääkettä kuin päivittää toinen ruutu.
 
Liittynyt
03.03.2020
Viestejä
78
Sekarengastus taitaa olla varsin haastava. Voi olla ettei tuohon ole oikein muuta lääkettä kuin päivittää toinen ruutu.
Oliko siihen jotain tarkempaa infoa että mimmoinen ruudunpäivitysduo olis hyvä? Mä tässä just päivitin näyttiksen (tulee huomenna postissa) ja periaatteessa en oo sitä ajatusta vastaan että hommaisin isomman VRR-näytön kyytipojaksi. Ykkösnäyttö kakkosnäytöksi ja 60Hz näyttö roskiin.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 042
Oliko siihen jotain tarkempaa infoa että mimmoinen ruudunpäivitysduo olis hyvä? Mä tässä just päivitin näyttiksen (tulee huomenna postissa) ja periaatteessa en oo sitä ajatusta vastaan että hommaisin isomman VRR-näytön kyytipojaksi. Ykkösnäyttö kakkosnäytöksi ja 60Hz näyttö roskiin.
En osaa sanoa, voi olla että riittää jos näyttö tukee synkkiä, se 60Hz ritsa ei varmaankaan tue? Tai sitten voi myös olla että tarttis olla sama sync range. Ei ole omakohtaista kokemusta.
 
Liittynyt
03.03.2020
Viestejä
78
Otetaas päivitys asiaan: Hommasin sen isomman näytön ja tällä hetkellä käytän mun aikaisempaa 1080p VRR-näyttöä kakkosnäyttönä.

Jos ajan softia borderlessina ykkösnäytöllä niin että molemmissä näytöissä G-sync päällä, toka VRR näyttö lukitsee ittensä 50Hz:n. Eli haiskahtais siltä että ei oo tilanne pelastetavissa vaan täytyy vaan ajaa VRR-softia traditionaalisella fullscreenillä ja myydä tää 1080p VRR näyttö pois.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 576
Viestejä
4 215 610
Jäsenet
71 080
Uusin jäsen
TonyR

Hinta.fi

Ylös Bottom