Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
NVIDIAlla se menee näin, ellei FreeSync-näyttöä löydy "G-Sync Compatible" listalta. Vissiin niiden näyttöohjaimen Adaptive-sync-tuki on vähän fiftisikstisinnepäinEi sillä, että hirveästi tarvitsisin, mutta ilmeisesti G-Sync toimii ja Freesync on lottoa.
Onko nuissa G-Synciin liittyvissä "joo sun pitää laittaa control panelista vsync päälle, matalan viiveen tila ultralle ja fps limit 3 alle näytön virkistystaajuuden!" tweakeissa mitään perää?
Jotenkin aina pitänyt hölynpölynä, varsinkin tuota vsyncin päälle kääntämistä mutta mitä empiirisiä tutkimuksia olen itse suorittanut niin en juurikaan mitään eroa ole huomannut.. Tein nuo tai jätin tekemättä.
Tietääkseni jotkut vetoavat siihen että repeämistä voi tulla vaikka G-Sync on päällä (miksi G-Sync on edes olemassa?) ja toiset sanovat että input lag lisääntyy, jos kyseisiä toimenpiteitä ei tehdä.
Kai toi menee samaan kategoriaan kuin joidenkin "verify files" neuroosit ja vastaavat.
Onko nuissa G-Synciin liittyvissä "joo sun pitää laittaa control panelista vsync päälle, matalan viiveen tila ultralle ja fps limit 3 alle näytön virkistystaajuuden!" tweakeissa mitään perää?
Jotenkin aina pitänyt hölynpölynä, varsinkin tuota vsyncin päälle kääntämistä mutta mitä empiirisiä tutkimuksia olen itse suorittanut niin en juurikaan mitään eroa ole huomannut.. Tein nuo tai jätin tekemättä.
Tietääkseni jotkut vetoavat siihen että repeämistä voi tulla vaikka G-Sync on päällä (miksi G-Sync on edes olemassa?) ja toiset sanovat että input lag lisääntyy, jos kyseisiä toimenpiteitä ei tehdä.
Kai toi menee samaan kategoriaan kuin joidenkin "verify files" neuroosit ja vastaavat.
Sulla lienee näyttiksen asetuksissa ruksi, joka näyttää kun "G-Sync" on käytössä. Tässä tapauksessa "G-Sync" tarkoittaa kuitenkin Adaptive-synciä (ja FreeSync on AMD:n markkinointinimi Adaptive-syncille (ja muutamalle lisäteknologialle riippuen tarkasta versiosta), NVIDIAlla vastaava on G-Sync Compatible)Sellainen kysymys, että tässä parin viikon aikana on tullut näytön oikeaan yläkulmaan teksti: G-sync. Onko tullut yleisesti joku tälläinen kaikkiin koneisiin vai olenko vahingossa itse tuon jotenkin aktivoinut ? Saako sen pois ? Minulla strix RTX 3080ti oc ja sampan 49" 3840 x 1080. Ja tässä näytössä ei ole g-sync vaan freesync 2.
Niin mistä tuollainen ruksi kohta löytyy ? en löytänyt nv ohjauspaneelista enkä asuksen gpu tweak II ohjelmastakaan.Sulla lienee näyttiksen asetuksissa ruksi, joka näyttää kun "G-Sync" on käytössä. Tässä tapauksessa "G-Sync" tarkoittaa kuitenkin Adaptive-synciä (ja FreeSync on AMD:n markkinointinimi Adaptive-syncille (ja muutamalle lisäteknologialle riippuen tarkasta versiosta), NVIDIAlla vastaava on G-Sync Compatible)
ohjauspaneeli, klikkaa kerran määritä g-sync (tai mitä tahansa näyttö osiosta), ylhäältä näyttö ja sieltä g-sync yhteensopivan ilmaisin.Niin mistä tuollainen ruksi kohta löytyy ? en löytänyt nv ohjauspaneelista enkä asuksen gpu tweak II ohjelmastakaan.
Kysymys. Minulla on Samsung C49HG90 -freesync2 -näyttö. Nvidian Rtx2070-näytönohjaimella sain freesyncin aiheuttaman vilkkumisen pois lähes kokonaan muuttamalla VRR rangen CRU-ohjelmalla 48-144 —> 90-144.
Vaihdoin Radeonin RX6700xt-korttiin. Olin lukenut, että Radeonin korteilla saa poistettua LFC:n käytöstä supistamalla VRR rangen CRU:lla alle puoleen virkistystaajuudesta (73-144), minkä pitäisi vähentää vilkkumista.
CRU ei kuitenkaan tunnu toimivan Radeonin korteilla normaalisti. Näyttö välkkyy voimakkaasti freesyncin kanssa vaikka VRR Rangen säätäisi 48-144 —> 130-144. Näytön välkkymiseen ei saa mitään eroa aikaiseksi rangea muuttamalla, vaikka asetukset tallentuvat Tuntuu kuin Radeonin ohjelmisto jyräisi CRU:n tai jotakin. Rajoitan fps:n RivaTunerilla 141:n ilman vsynciä (ei eroa vsyncin kanssa vilkkumiseen).
Mielenkiintoinen ratkaisu. 65fps 130hz on varmaan kuitenkin aika paljon huonompi kokemus, kun todellinen 130fps 130hz. Ajelen enimmäkseen autosimuja sisäkuvakulmasta, niin freesync olisi kiva säilyttää etenkin rallipeleissä.Johtunee siitä että nvidia tuplaa framet oletuksena aina kun voi, eli jos vaikka fps 60 niin se tuplataan 120hz päivitysnopeuteen jos freesync range esim 48-144hz. Amd päivittää tuossa samassa tilanteessa näyttöä edelleen vain 60hz. Oma samsung chg70 vaatii aika tasaisen yli 100fps tai alkaa välkkyä freesyncillä.
Itse olen saanut kikkailtua niin että rajoittanut CRU:lla freesync rangen 70-144 ja laittanut fps capin 65 jolloin lfc käynnistyy ja myös amd tuplaa framet sinne 130hz päivitysnopeuteen jossa välkkymistä ei ilmene. Toki sellaiset pelit jotka pyörii tasaisesti yli 100 fps toimii mukavasti ilman säätöä.
Täällä CHG70 myös enkä allekirjoita väittämääsi että vaatisi yli 100 FPS tai edes lähelle ettei välky. Välkkymisongelmat ainakin täällä ovat olleet peliriippuvaisia, ei hertsi. Ja todettu sama tilanne sekä GeForcella että Radeonilla, joillain ajureilla kaikki toimii, toisilla välkkyy osa peleistäJohtunee siitä että nvidia tuplaa framet oletuksena aina kun voi, eli jos vaikka fps 60 niin se tuplataan 120hz päivitysnopeuteen jos freesync range esim 48-144hz. Amd päivittää tuossa samassa tilanteessa näyttöä edelleen vain 60hz. Oma samsung chg70 vaatii aika tasaisen yli 100fps tai alkaa välkkyä freesyncillä.
Itse olen saanut kikkailtua niin että rajoittanut CRU:lla freesync rangen 70-144 ja laittanut fps capin 65 jolloin lfc käynnistyy ja myös amd tuplaa framet sinne 130hz päivitysnopeuteen jossa välkkymistä ei ilmene. Toki sellaiset pelit jotka pyörii tasaisesti yli 100 fps toimii mukavasti ilman säätöä.
Täällä CHG70 myös enkä allekirjoita väittämääsi että vaatisi yli 100 FPS tai edes lähelle ettei välky. Välkkymisongelmat ainakin täällä ovat olleet peliriippuvaisia, ei hertsi. Ja todettu sama tilanne sekä GeForcella että Radeonilla, joillain ajureilla kaikki toimii, toisilla välkkyy osa peleistä
Täällä CHG70 myös enkä allekirjoita väittämääsi että vaatisi yli 100 FPS tai edes lähelle ettei välky. Välkkymisongelmat ainakin täällä ovat olleet peliriippuvaisia, ei hertsi. Ja todettu sama tilanne sekä GeForcella että Radeonilla, joillain ajureilla kaikki toimii, toisilla välkkyy osa peleistä
No, oho... Jopa latausruuduista lähti kokonaan välkyntä... Esim. Fortnitesta.Samsungin CHG90 Freesync Brightness Flickering on korjattu viimeisimmällä Firmwarella. Sattumalta löysin tämän. Vuorokauden olen testaillut ja hyvin toimii jopa DirtRally 2, Kingdom Come Deliverance ja Exanima, joissa itsellä suurimmat fps vaihtelut. Myöskään valikot eivät välky. VRR rangen alapuolellakaan ei ole vilkkunut enää näyttö. Asetuksena Freesync ”Ultimate” ja VRR Control ”off” (uusi asetus päivityksen mukana). RivaTunerilla rajoitettu fps 141. Kuva ei repeile. Näyttiksenä RX6700xt.
Linkki:Samsung C49HG90/CHG90 Review 2022: All You Must Know
Edit: Pitää näköjään kuitenkin olla tuo VRR Control "on"-asetuksella, jos haluaa vilkkumisen pois. Oli ilmeisesti vakiona uuden firmiksen jälkeen päällä vaikka näkyikin offilla.
Koreankieliseltä tukisivulta oli poimittu tuo viimeisin Firmware-päivitys.No, oho... Jopa latausruuduista lähti kokonaan välkyntä... Esim. Fortnitesta.
Kelpaa
Kumma ettei ole millään Sampan omalla tukisivulla...
No, samapa tuo. Nyt kun tulis vielä tuolle vieressä olevalle 32:lle HG70:lle...
Suurkiitos vinkistä.
Jaahans, julkaisuissa on varmaan sitten se käänteinen, Korealainen logiikkaKoreankieliseltä tukisivulta oli poimittu tuo viimeisin Firmware-päivitys.
Samsungin CHG90 Freesync Brightness Flickering on korjattu viimeisimmällä Firmwarella.
Ajureista ja näytöstä Freesync päälle. FPS:n rajoittaminen (esim. RivaTunerilla) 3 alle virkistystaajuuden (makuasia varmaankin osittain). Vsyncin (tietääkseni, toinen Freesync-näyttö AMD:n kortilla menossa) kanssa sama kuin NVIDIA:lla myös.Itsellä on ollut vuosia nvidian näyttis mutta nyt näyttää siltä että hyppään AMD leiriin pitkästä aikaa. Mitäs näissä pitää säätää että saa freesyncin käyttöön? Näytöstä päälle, ajureista päälle? Tarvitseeko rajoittaa fps:ää kuten nvidian puolella ja mites vsync nappulat kun tottui siihen nvidialla että ajureistä päälle ja pelistä pois?
V-sync lisää latenssia. Siksi rajoitin, pääasiassa pelin sisäinen, jos ei ole niin sitten ulkoinen. Jos käytät whateversynciä, niin sen alueen ulkopuolelle menevä (myös siellä yläsuunnassa) fps, aiheuttaa nykimistä ja pätkimistä.Nuo BlurBustersin ohjeet rajoittaa fps 3 alle virkistystaajuuden sisältää kylläkin tärkeän ehdon: "if framerate exceeds refresh rate". Eli ainoastaan silloin, jos peli pyörii nopeammin kuin mitä näyttö jaksaa näyttää!
Minusta se ei koskaan kuulostanut järkevältä neuvolta, mutta joo, jos peli pyörii 500 fps, niin silloin se on toki syytä rajoittaa alemmas. Yleensä siihen tulokseen päästään kylläkin pitämällä VSync-asetus päällä peleissä, eikä mitään fps-rajoittimia. Vsync-asetuksen merkitys on kyllä hieman epäselvä silloin, kun on G-Sync tai FreeSync käytössä, ja taitaa olla pelikohtaista, mitä se silloin tekee. Olen kuitenkin havainnut tearingia joissain peleissä, kun otin Vsyncin pois, joten niissä sen kuuluu selvästi olla päällä.
Nuo BlurBustersin ohjeet rajoittaa fps 3 alle virkistystaajuuden sisältää kylläkin tärkeän ehdon: "if framerate exceeds refresh rate". Eli ainoastaan silloin, jos peli pyörii nopeammin kuin mitä näyttö jaksaa näyttää!
Minusta se ei koskaan kuulostanut järkevältä neuvolta, mutta joo, jos peli pyörii 500 fps, niin silloin se on toki syytä rajoittaa alemmas. Yleensä siihen tulokseen päästään kylläkin pitämällä VSync-asetus päällä peleissä, eikä mitään fps-rajoittimia. Vsync-asetuksen merkitys on kyllä hieman epäselvä silloin, kun on G-Sync tai FreeSync käytössä, ja taitaa olla pelikohtaista, mitä se silloin tekee. Olen kuitenkin havainnut tearingia joissain peleissä, kun otin Vsyncin pois, joten niissä sen kuuluu selvästi olla päällä.
Pitäisikö v-sync olla päällä kun on VRR käytössä ja FPS on näytön VRR-alueella? Jossain sanotaan, että ehdottamasti v-sync pois päältä kun ei siitä ole silloin mitään hyötyä. Jossain sanotaan, että v-sync päällä estäisi tilanteet, missä ruudunpäivityksen tahti muuttuu äkiski ja v-sync takaisi, että näissä tilanteissa ei tule ruudun repeilyä (oisko ollu BlurBusters?). Ja sitten vielä hiusten halkomista, että jos v-sync on käytössä em. tilanteessa, niin pitääkö käyttää pelin sisäistä, vai pakottaa näytönohjaimen ohjauspaneelista...
However, if you have a variable refresh rate display, like an NVIDIA G-SYNC monitor, you can get the best of both worlds: no tearing (if your FPS is below your refresh rate), and no VSYNC latency.
For G-SYNC gamers who don’t want to tear, keeping VSYNC ON while using NVIDIA Reflex or NVIDIA Ultra Low Latency Mode, will automatically cap the framerate below the refresh rate, preventing VSYNC backpressure, eliminating tearing, and keeping latency low if you become GPU bound below the refresh rate of your display. Do note, however, that this method will result in slightly higher latency than just letting your FPS run uncapped with NVIDIA Reflex enabled.
As a side note, VSYNC ON in the NVIDIA Control Panel will only work for Fullscreen applications.
LG:n OLED C2 ja RTX 3090 käytössä. Asetuksena on nyt ollut G-SYNC+V-SYNC(käytössä)+matala viive(ultra).
Kannattaako tuolta winukan grafiikka asetuksista raksia vielä lisäksi tuo muuttuvaa virkistystaajuutta päälle?
Nopsaan CP2077 kokeilin ja en kyllä oikein eroa huomannut oliko VRR käytössä vai mentiinkö G-SYNG:llä.
Asus VG278Q näyttö on mulla käytössä; G-syncin kanssa sen VRR -alaraja on 40 fps (muistaakseni), mutta Asuksen mukaan tämä näyttö on myös Freesync Premium -yhteensopiva. Tämä tarkoittaa, että siinä pitäisi toimia myös LFC eli low framerate compensation.
Vaatiiko tuo LFC tässä sitten AMD:n näytönohjaimen? Mielestäni tuo ei ole toiminut nykyisen nvidia-ohjaimen kanssa, vaikka VRR itsessään toimii vallan mainiosti.
Ei mitään ongelmia. Gsync toimii 40 fps asti, mutta sen alle alkaa tökkiä, eli sitä LFC:tä vain kaivataan.
Itellä g-sync yhteensopiva fhd Asus (144Hz ajelen) ja 3060 Ti.
Apexin ja Wotin kanssa nuo blur busterssin suos. asetukset eivät tunnu 'nopeilta'. Jos preferenssinä on latenssien minimointi niin syncit pois ja pelkkä framecap?
Kuulemma GPU 100% käyttöaste nostaa latenssia, joten jos löydät frame cap sinne missä se FPS pääosin pyörii, niin voi periaatteessa olla parempi, mutta vaikea sanoa paljonko se viimeinen puristus tuo latenssia.
Hmm, FPS cappi yli näytön hertsien?
Niin ja jostain luin että g-sync comp. näytöstä päälle vaikkei käytäkään, liekö höpöä?
Miten saada VRR-näyttö "käyttäytymään" hyvin Borderless moodissa?
Mulla on kahden näytön konfis: yksi 144Hz VRR näyttö joka kiinni GTX1060:ssa ja yksi wanhan liiton 60Hz näyttö joka kiinni emossa (HD4600).
Jos mä ajan pelejä Exclusive Fullscreen moodilla niin kaikki on hyvin, asiat toimii. Jos mä vaihdan Borderless moodiin niin sit peliruutu näyttäis siltä että ihan mielettömät frame-pacing ongelmat meneillään. Peliruutu näyttää extra-katkonaiselta jos mun 2-ruudussa tapahtuu jotain (video yms). Eli se mitä kakkosruudulla tapahtuu vaikuttaa ykköruudun ruudunpäivitykseen siitä huolimatta että eri näyttikset ajaa näitä ruutuja.
Se mikä ihmetyttää koko hommassa on se että ruudun oma fps-laskuri hyppii edestakaisin villisti 60 Hz:n ja sen arvon missä sen pitäisi olla. Rivatuner näyttää suoraa viivaa frame-pacingissa eli tää katkonaisuus tapahtuu ns. "Rivan jälkeen".
Ilmeisesti asia liittyy jotenkin Windows Desktop Composition -asiaan eli johonkin Win 10:n omaan sisäänrakennettuun Vsync asiaan joka ei sitten toimi laisinkaan VRR-näyttöjen kaa.
Oliko jollakulla tarjolla jotain vinkejä miten ratkaista asia? Olis kiva ajaa pelejä Borderlessinä jotta alt-tabaaminen olis kivuttomampaa.
VRR näyttö: Asus VG259Q
Win versio: 22H2
Sekarengastus taitaa olla varsin haastava. Voi olla ettei tuohon ole oikein muuta lääkettä kuin päivittää toinen ruutu.
Oliko siihen jotain tarkempaa infoa että mimmoinen ruudunpäivitysduo olis hyvä? Mä tässä just päivitin näyttiksen (tulee huomenna postissa) ja periaatteessa en oo sitä ajatusta vastaan että hommaisin isomman VRR-näytön kyytipojaksi. Ykkösnäyttö kakkosnäytöksi ja 60Hz näyttö roskiin.