Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Maksa paypalilla niin mahdolliset palautuskulut korvataan 30 euroon asti. Hyvitetyt palautukset – PayPalKiitos, tuosta ei selvinnyt kylläkään kenen piikkiin menisivät palautuksesta koituvat kulut, kenellekään kokemusta tästä ?
Eräs Tanskassa asuva simuilija kun yritti myydä omaansa palauttamisen sijaan koska kulut olivat sen verran korkeat.
Kapuloita en tilaisi kun setti tulisi tällä hetkellä pelkästään simuiluun.
Maksa paypalilla niin mahdolliset palautuskulut korvataan 30 euroon asti. Hyvitetyt palautukset – PayPal
Onko kukaan päässyt testailemaan Quest vs Rift S kuvanlaatua yms. SteamVR peleissä? Kuinka paljon esim. latenssi vaikuttaa lopulta kokemukseen Questin kohdalla?
Tässä pallottelen noiden kahden välillä kumman hankkisi. Johdottomuus vetää puoleensa Questin kohdalla, mutta toisaalta jos latenssi ja kuvanlaatu kärsii, niin johdollinen Rift S olisi siinä vaiheessa parempi.
Itselläni ei ole käytännön kokemusta kummastakaan laitteesta, mutta olen kanssa harkinnut näitä molempia laitteita.
Kiteytettynä ymmärsin näin, että jos kotoa löytyy valmiiksi kohtuu tehokaskone niin ilman muuta Rift S.
Questilla myös kapeampi pelikirjasto ennestään jo aika niukasta valikoimasta.
EDIT: Toki se on jokaisen itse mietittävissä, kuinka paljon langattomuutta arvostaa.
Joo mietin lähinnä noita SteamVR pelejä Virtual Desktop/ALVR yms. kautta striimattuna, että onko latenssi lopulta merkittävä versus Rift S johdolla. PC sijaitsee pienessä huoneessa, niin Questin kanssa voisi mennä olkkariin heilumaan eikä tarvitse vetää mitään piuhoja. Kuinkas pitkä kaapeli tossa PC:n ja Rift S:n välillä muuten on?
En havainnut mitään latenssia, vaikka sitä toki siellä on.
Virtautan Steam VR:n pelit 5 Ghz paikallisverkon yli langattomaan Oculus Questiin. En ole havainnut kuvassa pikselöitymisiä ym. ongelmia, kuten tapahtui vielä 2,4 Ghz kohdalla. Käytän ALVR:ää tässä välissä.

Eli sulla menee signaali PC -> reititin -> Quest? Lisäisköhän laatua jos laittais suoraan PC:lle kiinni USB wifi donglen ja tekis sillä oman hotspotin Questille?![]()
Joo oon samaa mieltä. VR-alalla ei ole mun mielestä vielä varaa tässä vaiheessa alkaa sulkemaan platformejaan. Avoimuus tuo lisää valinnanvaraa kuluttajille ja siten helpottaa VR:ään hyppäämistä.Jep, eli reitittimen kautta kulkee data tietokoneen ja Questin välillä. Tuosta donglesta en osaa sanoa.
Oculuksen pitäisi tarttua tähän mahdollisuutena, eikä torpata kuten on tehnyt Storen Virtual Desktopin kohdalla, kieltäessä siltä Steam VR:n virtauttamisen. Olkoonkin, että varmasti katteisiin on laskettu Store ainoana markkinapaikkana. Koko VR:n kannalta olisi tärkeää saada kaikki resurssit käyttöön.
Ite kävin noutamassa toissapäivänä oman indexi setin.
Oma tausta on 3d puolella joten aika lailla vertailukohta on siellä.
Joskus aikoinaan messuilla testasin viveä ja oculusta jotka oli aika järkyttäviä varsinkin FOV osalta.
Positiivisena yllätyksenä voi sanoa että indexin pieni lisäys FOV on juuri senverran että se ei ole enään se isoin ongelma. Ja odotin sen olevan mitätön muutos asiaan. Ja audio ratkaisu on loistava, siitä plussia.
En ole vielä kerennyt testaamaan muuta kuin arizona sunshinea ja alun setupit.
Sitten negatiiviset.
Ensivaikutelma visuaaleista oli slight pettymys, pikseliverkko on täysin näkyvissä jopa ilman laseja vaikka se piti olla niin olematon. Värit on ok muttei loistavat. Mustan taso on aikas surkea kuten odottaakin LCD kennoilta. Maski on suht mukava päähän mutta itse en ainakaan pystynyt pelin aikana unohtamaan että on joku möykky päässä, johto raapottaa takaraivolla ja naama on hiessä tunnin pelaamisen jälkeen.
Ongelma VRkanssa on myöskin itsellä se että suurin osa peleistä jotka kiinnostaa on jotain missö liikutaan läpi kentän. Ja teleporttaus mitä luonnottomin tapa liikkua. Ja mielestäni aika hankalakin. ainakin Arizonassa oli aika mahdotonta teleporttautua jotenkin fiksusti pakoon zombieita samalla ampuen.
Ampuminen itsessään on kyllä hyvin toteuttu ja hauskaa. Ja taas toisaalta jos käyttää walk toimintoa on se jotenkin outoa ja aiheuttaa osittain vähän oudon olon kun henkilö liikkuu ja itse pysyy paikallaan.
En ole vielä kokenut sen kummempaa vow efektiä vaikka VR mahdollistaakinnjoitain hienoja juttuja mitä ei muilla tekniikoilla pysty toteuttamaan.
Ottaa hyvin. Itellä molemmat katon rajassa vastakkaisilla puolilla. Ja ohjainten ei tarvitse olla edes päällä.Vai ottaako stationit signaalin hyvin,jos ne laittaa katon rajaan ja saa suoran signaalin maskiin?
No nyt tuli Valvelta palautus rahti kirjat, 1 per ohjaimen sarja numero. Hiukan epäselvillä support netti sivulla vielä puhutaan RMA listasta, mutta sitä ei ilmeisesti ole olemassakkaan, vaan se on liitettynä nuihin rahti lappuihin. Itse vaan pitää pakata, ei tarjonnut vaihdokkeja etukäteen. Mitenkähän sitä pakkaus kustannukset peritään... kun pitäisi olla ilmaisia takuu vaihdot EUssa. Nooh jos löytys varastosta vielä jotain vanhoja pahvilaatikoita ja pehmustetta, saa ilmastointi teippi kelvata pakkaus teipiksi.
muutos: Oli kuiteskin rma laputkin emailissa ipadin posti app ei vain jostain syystä näyttänyt kaikkia liitteitä. Nooh nyt on postiin viety, toivottavasti löytää dhlparcel.nl asti, sen verta harvoin taitaa pikkuposti pisteiden kautta kulkea että ei 100% ole tiedossa mitä pitää tehdä.
Headsettiä en vaihtoon ainakaan vielä pistänyt, taitaa olla "normaalia" tuo hirveän voimakas glare tummalla taustalla olevista logoista. Saisi olla hiukan parempaa antiglare suojaa linssien sisäpuolella, turhan selkeästi näkyy fresnel kuviot äärimmäisissä tapauksissa.
Onko indexillä nyt millaiset jonot? Ja toimiiko se yhtään ilman majakkaa? Aikomus on vain ajosimuissa käyttää.
Nykyisellään rift cv1 on kyllä ollut riittävä mutta ACC:ta pelatessa kaipaisi jo parempaa..
Ei kai kukaan ole Indexiä toisen sukupolven laitteeksi väittänytkään. Itse odotan toiselta sukupolvelta paljon suurempaa tarkkuutta, fovia ja foveated renderöintiä - Index on teknisesti parasta, mitä tällä hetkellä saa; VR 1.5 kuten sanoit.Tämä laitos on kyllä todellakin enemmän Vr 1.5 kokemus kuin 2.0.
Langattomat VR-lasit avaavat uusia mahdollisuuksia.
Alustana Oculus Quest.
Kunhan muistaa että parhaimmillaankin tuossa on liikeohjainten viive n. 5x - 7x natiiviin verrattuna. Pään liikkeissä tuo ei niin haittaa, koska se liike saadaan kikkailua sulavaksi.Itselläkin tällä hetkellä harkinta päällä ja quest vaikuttaa parhaalta. Kotona 5GHz wifi niin voi striimata ja johdottomuus on yhtä suuri asia kuin se että en ostaisi henkilöautoa joka toimii kiinteällä johdolla.
Toki langattomuus on kova juttu, mutta "hieman" ontuva vertausjohdottomuus on yhtä suuri asia kuin se että en ostaisi henkilöautoa joka toimii kiinteällä johdolla.
Hyvin pelittää Oculus Questilla pc:ltä striimattuna No Mans Sky Beyond VR. Tunnin peli session aikana muutaman kerran palikoituu jonkun verran kuva mutta se kestää muutaman sekunnin eikä haittaa, mistähän tuokin voisi johtua, reitin on kuitenkin 5GHz tilassa.
Tähän asti ehdottomasti paras VR kokemus kyllä tuo peli.
Toki langattomuus on kova juttu, mutta "hieman" ontuva vertaus
Itellä pelitilana 2x3m, enkä juuri sen suurempaa tilaa saisi edes kotona. HMDn johto tulee katon kautta selän puolelta, niin ei ole juuri koskaan tiellä. Tietenkään ei voi pyöriä kamalasti.
Minulle on tärkeämpää hyvät graffat ja loistava träkkäys.
Jännä juttu miten itselleni erittäin positiivinen kokemus on taas toisille ollut pettymys. Kai se on odotuksista kiinni, eli mitä lähteitä on lukenut ja minkälaisen ennakko-odotuksen niiden perusteella muodostanut. Minulle tuo Index edustaa jo sellaista teknologian tasoa, että VR alkaa olemaan jo positiivinen kokemus jo muunkin, kuin uutuudenviehätyksen takia. Mikään osa-alue ei pomppaa silmille, että voi herrajumala kun on roskaa, toisin kuin OG Vivessä. No ehkä glare on tympeän voimakas välillä, mutta esim SDE ei ole minulle minkäänlainen ongelma (eli näen kyllä verkon jos oikein tarkkaan keskityn ja etsin, mutta 99.99% ajasta sitä ei näe), kun taas OG Vivellä SDE oli niin suuri ongelma, että se vähäheni haluja käyttää laitetta.
Itsekin tietty pidemmän päälle odotan merkittävää parannusta tarkkuuteen (ja tietenkin renderöintitehoihin), mutta kyllä tämä nyt jo maistuu.
Minusta sitä ei edes saa täydelliseksi, aina hieman näkyy kaksi kuvaa (eri etäisyyksissä).Voi olla että en saa IPD:tä säädettyä kohdilleen tai ehkä se menee ohitse tottumalla.
Onkos jotain suosituksia sänkyypotilaalle, joka haluisi nähdä "maailmaa". Olen siis vielä osittain liikuntakykyinen mutta ajan kanssa joutunen kokonaan sänkyyn makaamaan. Olisi kiva "matkustella" maailmalla vaikka JTsta löytyvien videoiden avulla.
Kuva on tarkka lähi etäisyydeltä, mut jos vähänkään pidemmälle katsoo niin kuva menee niin suttuiseksi että päätä alkaa särkemään.
Nyt en ole asiantuntija, mutta pisti kiinnostamaan - mitä tarkoitat siis lähietäisyydlelä tai pidemmälle katsomisella? Sitä, miten lähellä, tai kaukana asiat ovat virtuaalimaalimassa? Kun virtuaalilasithan eivät mitenkään täydellisesti vastaa todellista maailmaa, niistä tulee kyllä silmille kaksi eri kuvaa, mutta silmäthän ei voi tarkentaa eri etäisyyksille, vaan se on se ~2 metriä mihin silmät pitäisi olla tarkennettuna ihan riippumatta siitä, miten "kaukana" kohde on.
Eli jos koitat silmilllä tarkentaa virtuaalimaailmassa kauas tai lähelle, niin aivan varmasti menee kuvat sumuiseksi ja tulee paha olo ja päähän koskee jne. En kyllä sitten tiedä, että jos aivot tuota tekee, niin voiko siitä päästä mitenkään tietoisesti edes eroon (vrt. itse en pysty esim viittä sekuntia pitempään ajamaan rallisimua, kun sisäkorva sanoo että oksenna, kun kuva ja tasapainoaisti kerto eri asioita). Joskus vaan taisin lukea, että joillain on tämän kanssa ongelmia, itsellä ei kokemusta.
Niin siis jos katselen vaikka käsissä olevia haskoja tai muuten 1-2m päässä olevia esineitä virtuaalimaailmassa, niin kaikki on tarkkaa ja hyvän näköistä. Jos esimerkiksi contractorissa yritän spottailla vihuja kymmenien metrien päätä, niin horisontti ja vihut näyttävät pikselimössöltä. Itselle tulee paha olo tästä, kun silmät joutuvat niin koville.
Nyt kun olen paripäivää tässä pelaillut, niin tuntuu siltä että heikko olo on jäänyt vähän päälle jopa pelien ulkopuolelle. Välillä tuntuu että näkee kaksikuvaa päällekkäin ihan tietokoneen näytölläkin pelaamisen jälkeen.
Joo. Käsittääkseni VR-lasien kuva "on" juurikin siinä noin kahden metrin päässä, selittäisi miksi se näkyy tarkkana. Itse kuvahan ei mitenkään ole epätarkempi kauempana "näkyvien" kohteiden osalta, joten pakko kai olla kyse siitä, että silmät yrittävät tarkentaa sinne kauemmaksi, niin kuin oikeassakin elämässä. En kyllä tiedä yhtään, että tottuuko tuohon ikinä...
...mutta vähän pelottavalta kuulostaa. Että jos tottuu ja sitten oikeassa elämässä ei vastaavasti enää silmät osaakkaan tarkentaa, kuten pitäisi. Kannattaa ehkä koittaa vähän lueskella aiheesta?
Onko sulla IPD asetus kohdillaan? Jos se on väärin asetettu, niin silmät katsoo kieroon, mikä voi aiheuttaa päänsärkyä ja muita outoja tuntemuksia.Bizarre feeling after VR session : oculus
Yllä olevassa keskustelussa on aika hyvin kuvailtu oireita joita mulla on tänään ollut.
Eli välillä näyttää että olisi kaksikuvaa päällekäin kun katson puhelinta tai tietokoneen näyttöä. Tai sitten näyttö tai esineet alkavat näyttämään kolmiulotteisilta vähän niinkuin 3D elokuvan tapaan. Vaikea selittää. Puhelinta selatessa on tuntunut välillä siltä, että omat kädet eivät ole omia ja että ne leijuisivat aavistuksen verran irti puhelimesta.
Härski tunne ja ehdin jo itsekin säikähtää hieman. Kuulemma ovat normaaleja vaikutuksia ensimmäisten pidempien sessioiden jälkeen ja loppuvat ajan myötä.
Onko sulla IPD asetus kohdillaan? Jos se on väärin asetettu, niin silmät katsoo kieroon, mikä voi aiheuttaa päänsärkyä ja muita outoja tuntemuksia.
Joo. Käsittääkseni VR-lasien kuva "on" juurikin siinä noin kahden metrin päässä, selittäisi miksi se näkyy tarkkana. Itse kuvahan ei mitenkään ole epätarkempi kauempana "näkyvien" kohteiden osalta, joten pakko kai olla kyse siitä, että silmät yrittävät tarkentaa sinne kauemmaksi, niin kuin oikeassakin elämässä. En kyllä tiedä yhtään, että tottuuko tuohon ikinä...
...mutta vähän pelottavalta kuulostaa. Että jos tottuu ja sitten oikeassa elämässä ei vastaavasti enää silmät osaakkaan tarkentaa, kuten pitäisi. Kannattaa ehkä koittaa vähän lueskella aiheesta?
Silmätautien professori on eri mieltä:jatkuva päätetyöskentely heikentää näköä
No mites vaikka Rift S, kuitenkin helpompi setuppi, puolet halvempi ja kyykyttää konetta vähemmän.Jaaha,uskaltaako tässä tonnia laittaa koko indeksiin,kun on niin ristiriitaista käyttäjäkokemusta. Kovasti tekisi mieli mutta mutta. Missään ei pääse testaa koko vr touhuja ja ihan foorumien tiedon varassa. Kun en ole vr laseja testannutkaan missään.
Jaaha,uskaltaako tässä tonnia laittaa koko indeksiin,kun on niin ristiriitaista käyttäjäkokemusta. Kovasti tekisi mieli mutta mutta. Missään ei pääse testaa koko vr touhuja ja ihan foorumien tiedon varassa. Kun en ole vr laseja testannutkaan missään.
Jaaha,uskaltaako tässä tonnia laittaa koko indeksiin,kun on niin ristiriitaista käyttäjäkokemusta. Kovasti tekisi mieli mutta mutta. Missään ei pääse testaa koko vr touhuja ja ihan foorumien tiedon varassa. Kun en ole vr laseja testannutkaan missään.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.