VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Nyt tais lähtee Steami päivittämään VR-tukea No Man's Sky:hin.
Ainakin ilmestyi mainos No Man's Sky:stä (alennettuun hintaan 28€) ja uudesta Beyond päivityksestä joka tuo VR-tuen ja samantien alkoi lataamaan 4,8Gb pätsiä.


EDIT: Ja päivityksen jälkeen peliä ei enää saa käyntiin ilman VR:ää eikä VR:n kanssa. Tulee vain "Application load error 3:0000065432" virheilmoitus. Näyttiksen ajurit päivitetty uusimpiin eikä vaikuttanut ja pelin integrity tarkistettu.
Seuraavaa päivitystä odotellessa..... Eikä muuten foorumien mukaan taida toimia WMR seteillä koska ohjaintuki on vajavainen.
Ite pääsen peliin, mutta aika monella ongelmia vr kanssa. Grafiikat näyttää melko kuralle, lagi piikkejä ja huono UI yms.. Päivitystä odotellessa:)
 
Ite pääsen peliin, mutta aika monella ongelmia vr kanssa. Grafiikat näyttää melko kuralle, lagi piikkejä ja huono UI yms.. Päivitystä odotellessa:)
Eihän tuo pyöri kovin hyvin oikein millään niin mahtaa VR vaatia aika kovaa rautaa.. Pitää kokeilla omalla GTX 1070:llä :)
 
Keskeneräinen vielä (no mans sky). 40fps pyörii itsellä. Kuva terävä ja hyvä.

Rauta:1080ti, 2600K 4,7Ghz, 16Gb ja Pimax5K+. Pelissä kaikki grafiikat minimissä ja Steam SS 80%.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos, tuosta ei selvinnyt kylläkään kenen piikkiin menisivät palautuksesta koituvat kulut, kenellekään kokemusta tästä ?

Eräs Tanskassa asuva simuilija kun yritti myydä omaansa palauttamisen sijaan koska kulut olivat sen verran korkeat.

Kapuloita en tilaisi kun setti tulisi tällä hetkellä pelkästään simuiluun.
Maksa paypalilla niin mahdolliset palautuskulut korvataan 30 euroon asti. Hyvitetyt palautukset – PayPal
 
No Man's Sky on kyllä ihan uskomaton, ovat todella hyvin toteuttaneet VR tuen. Kun pääsi avaruudessa lentelemään niin päällä pystyi koko ajan seuraamaan vihollis aluksia menettämättä katsetta niihin. Immersio on todella hyvä.

Oculus rift, 2700X ja GPUna 2060. Perus asetuksilla pelailen, FPS nostin 60 -> 90 asetuksista. Kaikki on todella tarkkaa ja tekstin lukeminen nautintoa. Pelkäsin että tulevat downgradeemaan grafiikat VR:lle mutta samat tarkat graffat kuin pannukakkumoodissakin. Huomasin että paikoin kyllä menee 45FPS reprojection päälle, mutta itse en eroa huomaa 45 vs täydet 90, eli pelattavuus on täysin smoothia koko ajan eikä mitään turhia latausikkunoita yms tule ollenkaan eteen.

No Man's Sky on ehdottomasti Killer appi VR:lle. Oculus riftiä myydään käytettynä tälläkin foorumilla 150-200€ hintaan, suosittelen ehdottomasti! :)
 
Tulipa Index kotiin vanhan OG Viven tilalle (pelkkä HMD, käytän Viven majkoita ja ohjaimia) ja kun aikaisemmin mietin, että onko rahan arvoinen, niin kyllä on. Kun laitteen laittoi päähän, niin kuvanlaatu ei sinänsä aiheuttanut mitään mind blown efektiä, mutta laite on niiiiiiiin paljon mukavampi päässä, ettei mitään järkeä. Kyllä kuvan laatukin on merkittävästi parempi, eli ei SDE:tä lainkaan, useassa pelissä voi nyt tekstit lukea kun ennen ei voinut jne. Jos ei ole raha kortilla, niin ehdottomasti hyvä valinta.

Jos noi uudet ohjaimetkin on yhtä hyvät, niin pitäisi niitäkin päästä joskus kokeilemaan...
 
Onko kukaan päässyt testailemaan Quest vs Rift S kuvanlaatua yms. SteamVR peleissä? Kuinka paljon esim. latenssi vaikuttaa lopulta kokemukseen Questin kohdalla?
Tässä pallottelen noiden kahden välillä kumman hankkisi. Johdottomuus vetää puoleensa Questin kohdalla, mutta toisaalta jos latenssi ja kuvanlaatu kärsii, niin johdollinen Rift S olisi siinä vaiheessa parempi.
 
Onko kukaan päässyt testailemaan Quest vs Rift S kuvanlaatua yms. SteamVR peleissä? Kuinka paljon esim. latenssi vaikuttaa lopulta kokemukseen Questin kohdalla?
Tässä pallottelen noiden kahden välillä kumman hankkisi. Johdottomuus vetää puoleensa Questin kohdalla, mutta toisaalta jos latenssi ja kuvanlaatu kärsii, niin johdollinen Rift S olisi siinä vaiheessa parempi.



Itselläni ei ole käytännön kokemusta kummastakaan laitteesta, mutta olen kanssa harkinnut näitä molempia laitteita.

Kiteytettynä ymmärsin näin, että jos kotoa löytyy valmiiksi kohtuu tehokaskone niin ilman muuta Rift S.

Questilla myös kapeampi pelikirjasto ennestään jo aika niukasta valikoimasta.

EDIT: Toki se on jokaisen itse mietittävissä, kuinka paljon langattomuutta arvostaa.
 


Itselläni ei ole käytännön kokemusta kummastakaan laitteesta, mutta olen kanssa harkinnut näitä molempia laitteita.

Kiteytettynä ymmärsin näin, että jos kotoa löytyy valmiiksi kohtuu tehokaskone niin ilman muuta Rift S.

Questilla myös kapeampi pelikirjasto ennestään jo aika niukasta valikoimasta.

EDIT: Toki se on jokaisen itse mietittävissä, kuinka paljon langattomuutta arvostaa.

Joo mietin lähinnä noita SteamVR pelejä Virtual Desktop/ALVR yms. kautta striimattuna, että onko latenssi lopulta merkittävä versus Rift S johdolla. PC sijaitsee pienessä huoneessa, niin Questin kanssa voisi mennä olkkariin heilumaan eikä tarvitse vetää mitään piuhoja. Kuinkas pitkä kaapeli tossa PC:n ja Rift S:n välillä muuten on?
 
Joo mietin lähinnä noita SteamVR pelejä Virtual Desktop/ALVR yms. kautta striimattuna, että onko latenssi lopulta merkittävä versus Rift S johdolla. PC sijaitsee pienessä huoneessa, niin Questin kanssa voisi mennä olkkariin heilumaan eikä tarvitse vetää mitään piuhoja. Kuinkas pitkä kaapeli tossa PC:n ja Rift S:n välillä muuten on?

En havainnut mitään latenssia, vaikka sitä toki siellä on.

Virtautan Steam VR:n pelit 5 Ghz paikallisverkon yli langattomaan Oculus Questiin. En ole havainnut kuvassa pikselöitymisiä ym. ongelmia, kuten tapahtui vielä 2,4 Ghz kohdalla. Käytän ALVR:ää tässä välissä.

 
En havainnut mitään latenssia, vaikka sitä toki siellä on.

Virtautan Steam VR:n pelit 5 Ghz paikallisverkon yli langattomaan Oculus Questiin. En ole havainnut kuvassa pikselöitymisiä ym. ongelmia, kuten tapahtui vielä 2,4 Ghz kohdalla. Käytän ALVR:ää tässä välissä.


Eli sulla menee signaali PC -> reititin -> Quest? Lisäisköhän laatua jos laittais suoraan PC:lle kiinni USB wifi donglen ja tekis sillä oman hotspotin Questille? :hmm:
 
Eli sulla menee signaali PC -> reititin -> Quest? Lisäisköhän laatua jos laittais suoraan PC:lle kiinni USB wifi donglen ja tekis sillä oman hotspotin Questille? :hmm:

Jep, eli reitittimen kautta kulkee data tietokoneen ja Questin välillä. Tuosta donglesta en osaa sanoa.

Oculuksen pitäisi tarttua tähän mahdollisuutena, eikä torpata kuten on tehnyt Storen Virtual Desktopin kohdalla, kieltäessä siltä Steam VR:n virtauttamisen. Olkoonkin, että varmasti katteisiin on laskettu Store ainoana markkinapaikkana. Koko VR:n kannalta olisi tärkeää saada kaikki resurssit käyttöön.
 
Jep, eli reitittimen kautta kulkee data tietokoneen ja Questin välillä. Tuosta donglesta en osaa sanoa.

Oculuksen pitäisi tarttua tähän mahdollisuutena, eikä torpata kuten on tehnyt Storen Virtual Desktopin kohdalla, kieltäessä siltä Steam VR:n virtauttamisen. Olkoonkin, että varmasti katteisiin on laskettu Store ainoana markkinapaikkana. Koko VR:n kannalta olisi tärkeää saada kaikki resurssit käyttöön.
Joo oon samaa mieltä. VR-alalla ei ole mun mielestä vielä varaa tässä vaiheessa alkaa sulkemaan platformejaan. Avoimuus tuo lisää valinnanvaraa kuluttajille ja siten helpottaa VR:ään hyppäämistä.
 
Ite kävin noutamassa toissapäivänä oman indexi setin.
Oma tausta on 3d puolella joten aika lailla vertailukohta on siellä.

Joskus aikoinaan messuilla testasin viveä ja oculusta jotka oli aika järkyttäviä varsinkin FOV osalta.

Positiivisena yllätyksenä voi sanoa että indexin pieni lisäys FOV on juuri senverran että se ei ole enään se isoin ongelma. Ja odotin sen olevan mitätön muutos asiaan. Ja audio ratkaisu on loistava, siitä plussia.

En ole vielä kerennyt testaamaan muuta kuin arizona sunshinea ja alun setupit.

Sitten negatiiviset.
Ensivaikutelma visuaaleista oli slight pettymys, pikseliverkko on täysin näkyvissä jopa ilman laseja vaikka se piti olla niin olematon. Värit on ok muttei loistavat. Mustan taso on aikas surkea kuten odottaakin LCD kennoilta. Maski on suht mukava päähän mutta itse en ainakaan pystynyt pelin aikana unohtamaan että on joku möykky päässä, johto raapottaa takaraivolla ja naama on hiessä tunnin pelaamisen jälkeen.
Ongelma VRkanssa on myöskin itsellä se että suurin osa peleistä jotka kiinnostaa on jotain missö liikutaan läpi kentän. Ja teleporttaus mitä luonnottomin tapa liikkua. Ja mielestäni aika hankalakin. ainakin Arizonassa oli aika mahdotonta teleporttautua jotenkin fiksusti pakoon zombieita samalla ampuen.
Ampuminen itsessään on kyllä hyvin toteuttu ja hauskaa. Ja taas toisaalta jos käyttää walk toimintoa on se jotenkin outoa ja aiheuttaa osittain vähän oudon olon kun henkilö liikkuu ja itse pysyy paikallaan.

En ole vielä kokenut sen kummempaa vow efektiä vaikka VR mahdollistaakinnjoitain hienoja juttuja mitä ei muilla tekniikoilla pysty toteuttamaan.

Päätän ensi viikon aikana lähetänkö koko paketin takaisin vai pidänkö basestationit ja ohjaimet ja lähetän maskin takaisin ja katson uudestaan kun starvr on saatavilla loppuvuodesta tai xtal julkaisee ”halvemman” version maskistaan.

Joten mikäli olet kiinnostunut ostamaan maskin voin myydä myös jollekkin kenellä on pitkä odotus edessä mikäli päätän lähetää vain maskin takaisin. Ohjaimista toinen oli hiukan vajaakuntoinen. Yläsuunnan klikkaus ei oikein toimi. Joten ne pitäisi vaihtaa jos päätän pitää ohjaimet ja stationit vain. Stationit pitävät muuten aika ärsyttävää vinkunaa, voin vain kuvitella kuinka paskat ne 1.0 on kun kuulemma äänekkäämmät.

Ja tiedoksi niin tuulettimet näyttää häiritsevän singnaalia mikä on yksi Aika iso miinus. Eli käytännössä tilassa ei voi olla viilennystä. Ainakaan kauhean kovalla ja mahd paljon pois majakoista suunnattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Ite kävin noutamassa toissapäivänä oman indexi setin.
Oma tausta on 3d puolella joten aika lailla vertailukohta on siellä.

Joskus aikoinaan messuilla testasin viveä ja oculusta jotka oli aika järkyttäviä varsinkin FOV osalta.

Positiivisena yllätyksenä voi sanoa että indexin pieni lisäys FOV on juuri senverran että se ei ole enään se isoin ongelma. Ja odotin sen olevan mitätön muutos asiaan. Ja audio ratkaisu on loistava, siitä plussia.

En ole vielä kerennyt testaamaan muuta kuin arizona sunshinea ja alun setupit.

Sitten negatiiviset.
Ensivaikutelma visuaaleista oli slight pettymys, pikseliverkko on täysin näkyvissä jopa ilman laseja vaikka se piti olla niin olematon. Värit on ok muttei loistavat. Mustan taso on aikas surkea kuten odottaakin LCD kennoilta. Maski on suht mukava päähän mutta itse en ainakaan pystynyt pelin aikana unohtamaan että on joku möykky päässä, johto raapottaa takaraivolla ja naama on hiessä tunnin pelaamisen jälkeen.
Ongelma VRkanssa on myöskin itsellä se että suurin osa peleistä jotka kiinnostaa on jotain missö liikutaan läpi kentän. Ja teleporttaus mitä luonnottomin tapa liikkua. Ja mielestäni aika hankalakin. ainakin Arizonassa oli aika mahdotonta teleporttautua jotenkin fiksusti pakoon zombieita samalla ampuen.
Ampuminen itsessään on kyllä hyvin toteuttu ja hauskaa. Ja taas toisaalta jos käyttää walk toimintoa on se jotenkin outoa ja aiheuttaa osittain vähän oudon olon kun henkilö liikkuu ja itse pysyy paikallaan.

En ole vielä kokenut sen kummempaa vow efektiä vaikka VR mahdollistaakinnjoitain hienoja juttuja mitä ei muilla tekniikoilla pysty toteuttamaan.

VR silmikot on parhaillaan mahdollisimman luonnollisissa käyttökohteissa, joissa ei ole keinotekoista liikkumista. Tästä syystä silmikko korvaa minulla ensisijaisesti Track IR:n lento- ja ajosimuissa, joihin on pelipenkki ja täydet ohjaimet. Vaikka kyllä olenkin saanut kovat kicksit Viime päivinä DOOM VFR:stä ja nyt Fallout 4 VR vaikuttaa ihan lupaavalta. Molemmissa on päällä smooth locomotion ja kaikki pahoinvointihelpotukset poissa. Joissakin peleissä taas teleporttaus tuntuu hyvin luonnolliselta. Mitä pahoinvointiin tulee, olen toisaalta rautavatsa, vaikka ihan VR-hommien alussa tunsin joissain tilanteissa lievää huonovointisuutta. Enää ei haittaa vaikka ruudunpäivityskin matelisi.

Ihan ensi kerroilla VR:n parissa omaa immersiota söi vahvasti hajujen ja tuulen jne tuntemuksen puute, mutta siitä pääsi aika hyvin yli. Oma suhde VR hommiin on syventynyt uteliaisuudesta johtuen, vaikka en heti ollutkaan päätä pahkaa rakastunut. Vaikka jostain syystä kaikessa muussa tulisikin syystä tai toisesta joskus lakattua VR silmikon käyttö, on vaikea uskoa että voisin koskaan palata ainakaan simuhommissa entiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Varailin indeksin viime viikolla ja aattelin säästellä rahaa sitä varten,kun oletin,että kestää viikkoja mutta eilen tuli ilmoitus,että on ostettavissa:vihellys:. Pitäis kyllä näyttiskin ostaa sitten. Peleinä ois ajosimut ja vähän hankalaa varmaa muita pelejä koittaakaan kun on rigi ja penkki. Vai ottaako stationit signaalin hyvin,jos ne laittaa katon rajaan ja saa suoran signaalin maskiin? Vai tarviiko ohjaimiin myös suoran signaalin? Kun tuo penkki saattas vaikuttaa ohjaimiin? Ipd ois sen 70,niin indeksi sen takia. Muita vr en oo koittanutkaan ja vähän arveluttaa,mutta himottaa samaan aikaan saada immersiota. Iracing, ac ja dr 2.0 peleihin.
 
No nyt tuli Valvelta palautus rahti kirjat, 1 per ohjaimen sarja numero. Hiukan epäselvillä support netti sivulla vielä puhutaan RMA listasta, mutta sitä ei ilmeisesti ole olemassakkaan, vaan se on liitettynä nuihin rahti lappuihin. Itse vaan pitää pakata, ei tarjonnut vaihdokkeja etukäteen. Mitenkähän sitä pakkaus kustannukset peritään... kun pitäisi olla ilmaisia takuu vaihdot EUssa. Nooh jos löytys varastosta vielä jotain vanhoja pahvilaatikoita ja pehmustetta, saa ilmastointi teippi kelvata pakkaus teipiksi.

muutos: Oli kuiteskin rma laputkin emailissa ipadin posti app ei vain jostain syystä näyttänyt kaikkia liitteitä. Nooh nyt on postiin viety, toivottavasti löytää dhlparcel.nl asti, sen verta harvoin taitaa pikkuposti pisteiden kautta kulkea että ei 100% ole tiedossa mitä pitää tehdä.

Headsettiä en vaihtoon ainakaan vielä pistänyt, taitaa olla "normaalia" tuo hirveän voimakas glare tummalla taustalla olevista logoista. Saisi olla hiukan parempaa antiglare suojaa linssien sisäpuolella, turhan selkeästi näkyy fresnel kuviot äärimmäisissä tapauksissa.

Oletko saanut jo uudet ohjaimet?,minulla vaihdossa index vr lasit,odotan vielä koska uudet lähetetään.Maanantaina olivat perillä EU varastossa,sinne niiden matka kesti melkein viikon
 
Eilen tuli itselle valve index.

Ensi reaktio oli hienoinen pettymys. Oli varmaankin liian korkealla odotukset. SDE on edelleen näkyvissä ja edelleen tuntuu siltä kuin sukelusmaskin läpi katsoisi, eli ei se fov omasta mielestä mikään päräyttävä ollut. Vasemman käden ohjain ei naksu joka asennossa ja ylä-asennossa tattia saa painaa raivolla jos haluu sen menevän pohjaan. Esim pavlov ja contractorissa tätä tätä painamalla sprintataan ja nyt se ei oikein onnistu.

Koitan sopia että lähettäisivät etukäteen uudet ohjaimet ja sitten vasta palautus.

Reviven kautta pelasin vader immortalia joka oli kyllä todella hieno kokemus. Tätä pilasi todella voimakas glare pimeissäkohdissa. Ei meinannut nähdä glaren takaa sitä vähääkään mitä pimeimmissä kohdissa näkyi.

Pelikirjasto edelleen aika suppea. Suurinosa jotain fruit ninja tyyppisiä huitomis pelejä tai ampumaratoja erillaisilla miljööillä.

Doom VFR oli kyllä hyvin toimiva toteutus kaikin puolin.


Aikoinaan oli og vive joka jäi pölyttymään hyllylle puolenvuoden käytön jälkeen. Saa nähdä miten nyt käy. Testaillaan nyt reilu viikko enemmän ja katsotaan sitten meneekö palautukseen vai mitä tehdään. Tämä laitos on kyllä todellakin enemmän Vr 1.5 kokemus kuin 2.0.
 
Fallout 4 VR osoittautui epävakaaksi kokemukseksi. Kaatuilee vähän milloin tahtoo. Täytyy yrittää uudestaan viimeistään sitten, kun Ryzen 5 3600 tulee. Tilasin sen 8.7. ja vasta torstaina lähti Powerin varastolta. Koko kone menee uusiksi paitsi GPU.

Kokeilin pikaisesti myös No Man's Skyta. Ei suostunut toimimaan WMR-kapuloilla kikkailematta. Latasin sitten jotkut custom-bindaukset, joilla sai kyllä pelin päälle, mutta näppäinasetukset olivat aika järjettömät käyttää. En myöskään tajunnut ainakaan niillä näppäinasetuksilla, miten olisin saanut tehtyä alussa vaadittuja asioita, joten hahmo kuoli aika nopeasti. Se riitti siltä erää. Saa nähdä milloin tuohon jaksaisi koittaa perehtyä uudestaan syvemmin.

VR Regattaa pelasin jonkin aikaa, mutta se kaipaisi kipeästi ohjainseurantaan ulkoisia majakoita. Pelissä kuuluisi istua veneen laidalla vasemman käden ohjatessa purjeita ja oikean peräsintä. Kun katse on vasemmalle veneen menosuuntaan ja peräsintä ohjataan takaa oikealta, jää ohjain kameraseurannan ulkopuolelle. Kompromissejä tekemällä pelaaminen juuri ja juuri onnistuu, mutta kokemus ja veneen ohjattavuus kärsii.
 
Viimeksi muokattu:
Onko indexillä nyt millaiset jonot? Ja toimiiko se yhtään ilman majakkaa? Aikomus on vain ajosimuissa käyttää.
Nykyisellään rift cv1 on kyllä ollut riittävä mutta ACC:ta pelatessa kaipaisi jo parempaa..
 
Hyvin pelittää Oculus Questilla pc:ltä striimattuna No Mans Sky Beyond VR. Tunnin peli session aikana muutaman kerran palikoituu jonkun verran kuva mutta se kestää muutaman sekunnin eikä haittaa, mistähän tuokin voisi johtua, reitin on kuitenkin 5GHz tilassa.

Tähän asti ehdottomasti paras VR kokemus kyllä tuo peli.
 
Onko indexillä nyt millaiset jonot? Ja toimiiko se yhtään ilman majakkaa? Aikomus on vain ajosimuissa käyttää.
Nykyisellään rift cv1 on kyllä ollut riittävä mutta ACC:ta pelatessa kaipaisi jo parempaa..

Jonot alkaa helpottamaan. Jouduin itseodottamaan vain noin 3 viikkoa ja jono lyhenee kovaa tahtia.

Minimi vaatimus on yksi majakka indexille.
 
Tämä laitos on kyllä todellakin enemmän Vr 1.5 kokemus kuin 2.0.
Ei kai kukaan ole Indexiä toisen sukupolven laitteeksi väittänytkään. Itse odotan toiselta sukupolvelta paljon suurempaa tarkkuutta, fovia ja foveated renderöintiä - Index on teknisesti parasta, mitä tällä hetkellä saa; VR 1.5 kuten sanoit.
 
Jännä juttu miten itselleni erittäin positiivinen kokemus on taas toisille ollut pettymys. Kai se on odotuksista kiinni, eli mitä lähteitä on lukenut ja minkälaisen ennakko-odotuksen niiden perusteella muodostanut. Minulle tuo Index edustaa jo sellaista teknologian tasoa, että VR alkaa olemaan jo positiivinen kokemus jo muunkin, kuin uutuudenviehätyksen takia. Mikään osa-alue ei pomppaa silmille, että voi herrajumala kun on roskaa, toisin kuin OG Vivessä. No ehkä glare on tympeän voimakas välillä, mutta esim SDE ei ole minulle minkäänlainen ongelma (eli näen kyllä verkon jos oikein tarkkaan keskityn ja etsin, mutta 99.99% ajasta sitä ei näe), kun taas OG Vivellä SDE oli niin suuri ongelma, että se vähäheni haluja käyttää laitetta.

Itsekin tietty pidemmän päälle odotan merkittävää parannusta tarkkuuteen (ja tietenkin renderöintitehoihin), mutta kyllä tämä nyt jo maistuu.
 
Langattomat VR-lasit avaavat uusia mahdollisuuksia.

Alustana Oculus Quest.


Tuossa on kyllä aika älytön potentiaali ja näyttää todella hauskalta. Tuollaistahan voisi pelata pihalla, mutta kyllä aika älyvapaan näköistä jos näkee 2-4 tyyppiä juoksemassa lasit päässä :D

Oculus quest tekisi mieli ostaa, mutta sen verran paljon kuullut ongelmia olevan trackingin kanssa, että luultavasti näin herkkähermoiselle ne ei passaa. Pääasiassa varmaankin tulisi beat saberiä varten.
 
Itselläkin tällä hetkellä harkinta päällä ja quest vaikuttaa parhaalta. Kotona 5GHz wifi niin voi striimata ja johdottomuus on yhtä suuri asia kuin se että en ostaisi henkilöautoa joka toimii kiinteällä johdolla.
 
Itselläkin tällä hetkellä harkinta päällä ja quest vaikuttaa parhaalta. Kotona 5GHz wifi niin voi striimata ja johdottomuus on yhtä suuri asia kuin se että en ostaisi henkilöautoa joka toimii kiinteällä johdolla.
Kunhan muistaa että parhaimmillaankin tuossa on liikeohjainten viive n. 5x - 7x natiiviin verrattuna. Pään liikkeissä tuo ei niin haittaa, koska se liike saadaan kikkailua sulavaksi.
 
johdottomuus on yhtä suuri asia kuin se että en ostaisi henkilöautoa joka toimii kiinteällä johdolla.
Toki langattomuus on kova juttu, mutta "hieman" ontuva vertaus :lol:
Itellä pelitilana 2x3m, enkä juuri sen suurempaa tilaa saisi edes kotona. HMDn johto tulee katon kautta selän puolelta, niin ei ole juuri koskaan tiellä. Tietenkään ei voi pyöriä kamalasti.
Minulle on tärkeämpää hyvät graffat ja loistava träkkäys.
 
Hyvin pelittää Oculus Questilla pc:ltä striimattuna No Mans Sky Beyond VR. Tunnin peli session aikana muutaman kerran palikoituu jonkun verran kuva mutta se kestää muutaman sekunnin eikä haittaa, mistähän tuokin voisi johtua, reitin on kuitenkin 5GHz tilassa.

Tähän asti ehdottomasti paras VR kokemus kyllä tuo peli.

Nyt kun sain asetettua toimivammat ohjainbindit Samsung Odysseykselle, niin menee kyllä potentiaalisesti parhaimpien VR-pelien joukkoon. Onhan tuolla pelillä vielä mahdollisuus lässähtää, jos syvyyttä ei löytyisikään, mutta toiveikas olen. Vielä törmäsin ongelmaan, kun en löytänyt toimivaa näppäintä, jolla suunnitellaan joku reitti "plot a route" tutoriaalin aikana. Muutoin tuo toimii hienosti, toisin kuin Fallout 4 VR, joka tuntuu kaatuvan 10 min välein.
 
Toki langattomuus on kova juttu, mutta "hieman" ontuva vertaus :lol:
Itellä pelitilana 2x3m, enkä juuri sen suurempaa tilaa saisi edes kotona. HMDn johto tulee katon kautta selän puolelta, niin ei ole juuri koskaan tiellä. Tietenkään ei voi pyöriä kamalasti.
Minulle on tärkeämpää hyvät graffat ja loistava träkkäys.

Kun aloitti VR-hommat Gear VR:llä ja tottui kättelyssä langattomuuteen, on hyvin vaikea tiellä olevaa, immersiota tappavaa kaapelia hyväksyä. Ehkä jos katon kautta saisi piuhat vedettyä, häiritsisi ne aavistuksen vähemmän, mutta silti se kaapeli siellä olisi estämässä vapaata pyörimistä ja uppoutumista peliin.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos jotain suosituksia sänkyypotilaalle, joka haluisi nähdä "maailmaa". Olen siis vielä osittain liikuntakykyinen mutta ajan kanssa joutunen kokonaan sänkyyn makaamaan. Olisi kiva "matkustella" maailmalla vaikka JTsta löytyvien videoiden avulla.
 
Jännä juttu miten itselleni erittäin positiivinen kokemus on taas toisille ollut pettymys. Kai se on odotuksista kiinni, eli mitä lähteitä on lukenut ja minkälaisen ennakko-odotuksen niiden perusteella muodostanut. Minulle tuo Index edustaa jo sellaista teknologian tasoa, että VR alkaa olemaan jo positiivinen kokemus jo muunkin, kuin uutuudenviehätyksen takia. Mikään osa-alue ei pomppaa silmille, että voi herrajumala kun on roskaa, toisin kuin OG Vivessä. No ehkä glare on tympeän voimakas välillä, mutta esim SDE ei ole minulle minkäänlainen ongelma (eli näen kyllä verkon jos oikein tarkkaan keskityn ja etsin, mutta 99.99% ajasta sitä ei näe), kun taas OG Vivellä SDE oli niin suuri ongelma, että se vähäheni haluja käyttää laitetta.

Itsekin tietty pidemmän päälle odotan merkittävää parannusta tarkkuuteen (ja tietenkin renderöintitehoihin), mutta kyllä tämä nyt jo maistuu.

Oli ehkäpä epärealistiset odotukset kuvalaadun suhteen. Kuva on tarkka lähi etäisyydeltä, mut jos vähänkään pidemmälle katsoo niin kuva menee niin suttuiseksi että päätä alkaa särkemään. Pahoinvointi on myös edelleen ongelma. Voi olla että en saa IPD:tä säädettyä kohdilleen tai ehkä se menee ohitse tottumalla. Reilu puolentunnin session jälkeen paita on yleensä hiestä märkä ja olo on heikko.

Kaikesta tästä huolimatta oon kyllä nauttinut monesta pelistä ja applikaatiosta. Ensi pettymys on alkanut jo hieman laantumaan.

Millä asetuksilla pelailette? Itsellä 120hz & 120ss motion smoothing pois päältä, koska se jostain syystä meni jatkuvasti päälle vaikka ilman sitä average fps oli jotain 119,8.
 
Voi olla että en saa IPD:tä säädettyä kohdilleen tai ehkä se menee ohitse tottumalla.
Minusta sitä ei edes saa täydelliseksi, aina hieman näkyy kaksi kuvaa (eri etäisyyksissä).
Itellä ei ole karsastusta ja näkö ollut aina 2.0&2.0.
 
Viimeksi muokattu:
Indexin Glare on kyllä järkky. en tajua miten ne päästi sen noilla linsseillä markkinoille. Se on aivan sama onko se 200 euroa kalliimpi se maski. Suurimmalle osalle se on silti liian kallis ja ne ketkä taipuu maksais paremmista linsseistä tai oled paneleista helposti enemmän. eihän tämä nyt kuitenkaan mikään vivepro vitsi ollut hinnaltaan
 
Kuva on tarkka lähi etäisyydeltä, mut jos vähänkään pidemmälle katsoo niin kuva menee niin suttuiseksi että päätä alkaa särkemään.

Nyt en ole asiantuntija, mutta pisti kiinnostamaan - mitä tarkoitat siis lähietäisyydlelä tai pidemmälle katsomisella? Sitä, miten lähellä, tai kaukana asiat ovat virtuaalimaalimassa? Kun virtuaalilasithan eivät mitenkään täydellisesti vastaa todellista maailmaa, niistä tulee kyllä silmille kaksi eri kuvaa, mutta silmäthän ei voi tarkentaa eri etäisyyksille, vaan se on se ~2 metriä mihin silmät pitäisi olla tarkennettuna ihan riippumatta siitä, miten "kaukana" kohde on.

Eli jos koitat silmilllä tarkentaa virtuaalimaailmassa kauas tai lähelle, niin aivan varmasti menee kuvat sumuiseksi ja tulee paha olo ja päähän koskee jne. En kyllä sitten tiedä, että jos aivot tuota tekee, niin voiko siitä päästä mitenkään tietoisesti edes eroon (vrt. itse en pysty esim viittä sekuntia pitempään ajamaan rallisimua, kun sisäkorva sanoo että oksenna, kun kuva ja tasapainoaisti kerto eri asioita). Joskus vaan taisin lukea, että joillain on tämän kanssa ongelmia, itsellä ei kokemusta.
 
Tuossa nopsaan starttasin ekaa kertaa No Man’s Skyn tulille PS4 Pro+PSVR setillä, ja jos joku valittaa PC:n VR resoluutiosta niin tuo oli hyppäys suoraan 90-luvun alun resoluutioihin. Tekstistä saa kyllä hyvin selvää ja kaikesta mikä on lähempänä kuin 3m mutta heti siitä kauempana on vain puuromössöä.

PC:n WMR setillä resoluutio ja piirtoetäisyys oli ookoo mutta kontrollit odottaa vielä hiomista.
 
Nyt en ole asiantuntija, mutta pisti kiinnostamaan - mitä tarkoitat siis lähietäisyydlelä tai pidemmälle katsomisella? Sitä, miten lähellä, tai kaukana asiat ovat virtuaalimaalimassa? Kun virtuaalilasithan eivät mitenkään täydellisesti vastaa todellista maailmaa, niistä tulee kyllä silmille kaksi eri kuvaa, mutta silmäthän ei voi tarkentaa eri etäisyyksille, vaan se on se ~2 metriä mihin silmät pitäisi olla tarkennettuna ihan riippumatta siitä, miten "kaukana" kohde on.

Eli jos koitat silmilllä tarkentaa virtuaalimaailmassa kauas tai lähelle, niin aivan varmasti menee kuvat sumuiseksi ja tulee paha olo ja päähän koskee jne. En kyllä sitten tiedä, että jos aivot tuota tekee, niin voiko siitä päästä mitenkään tietoisesti edes eroon (vrt. itse en pysty esim viittä sekuntia pitempään ajamaan rallisimua, kun sisäkorva sanoo että oksenna, kun kuva ja tasapainoaisti kerto eri asioita). Joskus vaan taisin lukea, että joillain on tämän kanssa ongelmia, itsellä ei kokemusta.

Niin siis jos katselen vaikka käsissä olevia haskoja tai muuten 1-2m päässä olevia esineitä virtuaalimaailmassa, niin kaikki on tarkkaa ja hyvän näköistä. Jos esimerkiksi contractorissa yritän spottailla vihuja kymmenien metrien päätä, niin horisontti ja vihut näyttävät pikselimössöltä. Itselle tulee paha olo tästä, kun silmät joutuvat niin koville.

Nyt kun olen paripäivää tässä pelaillut, niin tuntuu siltä että heikko olo on jäänyt vähän päälle jopa pelien ulkopuolelle. Välillä tuntuu että näkee kaksikuvaa päällekkäin ihan tietokoneen näytölläkin pelaamisen jälkeen.
 
Niin siis jos katselen vaikka käsissä olevia haskoja tai muuten 1-2m päässä olevia esineitä virtuaalimaailmassa, niin kaikki on tarkkaa ja hyvän näköistä. Jos esimerkiksi contractorissa yritän spottailla vihuja kymmenien metrien päätä, niin horisontti ja vihut näyttävät pikselimössöltä. Itselle tulee paha olo tästä, kun silmät joutuvat niin koville.

Joo. Käsittääkseni VR-lasien kuva "on" juurikin siinä noin kahden metrin päässä, selittäisi miksi se näkyy tarkkana. Itse kuvahan ei mitenkään ole epätarkempi kauempana "näkyvien" kohteiden osalta, joten pakko kai olla kyse siitä, että silmät yrittävät tarkentaa sinne kauemmaksi, niin kuin oikeassakin elämässä. En kyllä tiedä yhtään, että tottuuko tuohon ikinä...

Nyt kun olen paripäivää tässä pelaillut, niin tuntuu siltä että heikko olo on jäänyt vähän päälle jopa pelien ulkopuolelle. Välillä tuntuu että näkee kaksikuvaa päällekkäin ihan tietokoneen näytölläkin pelaamisen jälkeen.

...mutta vähän pelottavalta kuulostaa. Että jos tottuu ja sitten oikeassa elämässä ei vastaavasti enää silmät osaakkaan tarkentaa, kuten pitäisi. Kannattaa ehkä koittaa vähän lueskella aiheesta?
 
Iron Wolf VR on aika vängältä vaikuttava Room Scale peli. Pelasin vasta tutoriaalit ja ensimmäisen missionin. Jos jotain kiinnostaa hypätä samaan sukellusveneeseen, tulkaa huikkaamaan joskus.
 
Joo. Käsittääkseni VR-lasien kuva "on" juurikin siinä noin kahden metrin päässä, selittäisi miksi se näkyy tarkkana. Itse kuvahan ei mitenkään ole epätarkempi kauempana "näkyvien" kohteiden osalta, joten pakko kai olla kyse siitä, että silmät yrittävät tarkentaa sinne kauemmaksi, niin kuin oikeassakin elämässä. En kyllä tiedä yhtään, että tottuuko tuohon ikinä...



...mutta vähän pelottavalta kuulostaa. Että jos tottuu ja sitten oikeassa elämässä ei vastaavasti enää silmät osaakkaan tarkentaa, kuten pitäisi. Kannattaa ehkä koittaa vähän lueskella aiheesta?

Bizarre feeling after VR session : oculus

Yllä olevassa keskustelussa on aika hyvin kuvailtu oireita joita mulla on tänään ollut.

Eli välillä näyttää että olisi kaksikuvaa päällekäin kun katson puhelinta tai tietokoneen näyttöä. Tai sitten näyttö tai esineet alkavat näyttämään kolmiulotteisilta vähän niinkuin 3D elokuvan tapaan. Vaikea selittää. Puhelinta selatessa on tuntunut välillä siltä, että omat kädet eivät ole omia ja että ne leijuisivat aavistuksen verran irti puhelimesta.

Härski tunne ja ehdin jo itsekin säikähtää hieman. Kuulemma ovat normaaleja vaikutuksia ensimmäisten pidempien sessioiden jälkeen ja loppuvat ajan myötä.
 
Bizarre feeling after VR session : oculus

Yllä olevassa keskustelussa on aika hyvin kuvailtu oireita joita mulla on tänään ollut.

Eli välillä näyttää että olisi kaksikuvaa päällekäin kun katson puhelinta tai tietokoneen näyttöä. Tai sitten näyttö tai esineet alkavat näyttämään kolmiulotteisilta vähän niinkuin 3D elokuvan tapaan. Vaikea selittää. Puhelinta selatessa on tuntunut välillä siltä, että omat kädet eivät ole omia ja että ne leijuisivat aavistuksen verran irti puhelimesta.

Härski tunne ja ehdin jo itsekin säikähtää hieman. Kuulemma ovat normaaleja vaikutuksia ensimmäisten pidempien sessioiden jälkeen ja loppuvat ajan myötä.
Onko sulla IPD asetus kohdillaan? Jos se on väärin asetettu, niin silmät katsoo kieroon, mikä voi aiheuttaa päänsärkyä ja muita outoja tuntemuksia.
 
Onko sulla IPD asetus kohdillaan? Jos se on väärin asetettu, niin silmät katsoo kieroon, mikä voi aiheuttaa päänsärkyä ja muita outoja tuntemuksia.

No kun en oikein tiedä. Mitalla pupillien välit olisi n. 65mm, mutta lasit päässä ei tunnu aivan oikealta asetukselta. Ollut vähän ongelmia saada sitä kohdalleen, kun mikään ei oikein tunnu sopivalta.
 
Joo. Käsittääkseni VR-lasien kuva "on" juurikin siinä noin kahden metrin päässä, selittäisi miksi se näkyy tarkkana. Itse kuvahan ei mitenkään ole epätarkempi kauempana "näkyvien" kohteiden osalta, joten pakko kai olla kyse siitä, että silmät yrittävät tarkentaa sinne kauemmaksi, niin kuin oikeassakin elämässä. En kyllä tiedä yhtään, että tottuuko tuohon ikinä...



...mutta vähän pelottavalta kuulostaa. Että jos tottuu ja sitten oikeassa elämässä ei vastaavasti enää silmät osaakkaan tarkentaa, kuten pitäisi. Kannattaa ehkä koittaa vähän lueskella aiheesta?

onhan se ihan selvä että kuva voi olla lähellä tarkka mutta on "kauempana" sumea koska kohteet pienenvät ja laitteiden resoluution on onneton silmiin verrattuna.
ja kieltämättä aikas surkea tuo resoluution on vielä esim indexissä. onhan se parantunut en sitä kiellä mutta ei se mikään fullhd monitori edes ole vielä.
Seuraava parempi vaihtoehto on xtal mutta harva haluaa maksaa. Itse olen ajatellut aina että maskit ei välttämättä kauheen hyvää tee silmille ne on kuitenkin tuossa kiinni naamassa ja jo jatkuva päätetyöskentely heikentää näköä. Normi 3d pelailua isolta kankaalta kun voi huoletta vetää 12h putkeen ilman minkäänlaista silmien rasitusta ja kieltämättä tuo tunti on pitkä aika olla hikiboxissa
 
jatkuva päätetyöskentely heikentää näköä
Silmätautien professori on eri mieltä:
"Television katselu liian läheltä, tietokonetyöskentely ja hämärässä lukeminen huonontavat näköä.

Väärin. Silmien käyttäminen ei heikennä näköä pysyvästi. Olosuhteet kuitenkin vaikuttavat siihen, minkä verran silmät rasittuvat. Varsinkin jos näyttöpäätettä käyttää paljon, on tärkeää asettaa se oikein ja huolehtia kunnollisesta valaistuksesta."

Silmät eivät käytössä kulu
 
Jaaha,uskaltaako tässä tonnia laittaa koko indeksiin,kun on niin ristiriitaista käyttäjäkokemusta. Kovasti tekisi mieli mutta mutta. Missään ei pääse testaa koko vr touhuja ja ihan foorumien tiedon varassa. Kun en ole vr laseja testannutkaan missään.
 
Jaaha,uskaltaako tässä tonnia laittaa koko indeksiin,kun on niin ristiriitaista käyttäjäkokemusta. Kovasti tekisi mieli mutta mutta. Missään ei pääse testaa koko vr touhuja ja ihan foorumien tiedon varassa. Kun en ole vr laseja testannutkaan missään.
No mites vaikka Rift S, kuitenkin helpompi setuppi, puolet halvempi ja kyykyttää konetta vähemmän.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 490
Viestejä
4 497 987
Jäsenet
74 214
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom