VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Tilasin Rift S:n tänään aamupäivällä ja äsken tuli viesti että UPS on noutanut paketin ja toimitetaan perjantaina työpäivän loppuun mennessä. Verkkiksestä oli myös ennakkotilaus vetämässä, mutta he ilmoittivatkin että myöhästyy ja tulossa kesäkuun alkupuolella. Eli jos arkkiviholliseni UPS nyt hoitaa homman niin ehkä sitä pääsee viikonloppuna testailemaan.

EDIT: Onko peli/kokemus tai muita suosituksia tahi vinkkejä vähän vanhemmalle koneelle (2600k @ 4.5ghz + GTX970)? Ryzen 3k julkaisujen jälkeen kesän lopulle tarkoitus päivitellä uudempaan, mutta tällä nyt lähdetään liikkeelle ja Beat Saberin ostin steamista ensimmäiseksi testailuun.
Super Hot, Space Pirate Trainer, Job/Vacation Simulator, Virtual Virtual Reality, Abode, Conductor... Tuossa nyt ensimmäiset pelit mitkä tuli mieleen ja missä on suht pelkistetty graafinen ilme ja muistelen itse pitäneeni.

Mutta luulis tuolla 970 pyörivän monet muutkin, ainakin jos ei supersamplaile, laskee detaljeja ja laittaa ASWn suosiolla päälle aina.
 
Kumpaa Oculus Questia ihmiset täällä ovat tilailleet, 64GB vai 128GB? vaikeuksia valita, pelien asennukset ovat ilmeisesti aika pienikokoisia, mutta muu media viekin sitten tilaa..
 
Kumpaa Oculus Questia ihmiset täällä ovat tilailleet, 64GB vai 128GB? vaikeuksia valita, pelien asennukset ovat ilmeisesti aika pienikokoisia, mutta muu media viekin sitten tilaa..
Kyllä ne pelienkin koot varmaan ajan myötä kasvaa. Puheissa on ollut että jonkun usb muistitikun saisi lisäksi kasvattamaan tallennustilaa, mutta kuvittelisin että sitten on täysin akun armoilla miten pitkään voi käyttää. 64Gb malli on houkuttelevammin hinnoiteltu, mutta jos meinaa hamstrata kaiken mahdollisen ja vähän lisää niin varmasti rajat tulee vastaan.
 
64GB tilasin itse, koska en tule isoja määriä pelejä pitämään laitteella kerrallaan ja uudelleenlataus ei kestä kauaa. Joku oli muuten jo kokeillut ja asentanut melkein kaikki kaupan jutut.

ZIM VR | Everything on Oculus Home installed on 64 GB Quest leaves 1.74 GB free. : OculusQuest

edt: itse asiassa tuolla äänestetyin kommentti tiivistää juuri sen mitä ajattelin tilatesa :p

"For me personally 64gb is perfect because I don't plan on downloading every available game/app in the store and the process of deleting games I don't play anymore doesn't bother me given I have half decent internet."
 
Shared Space, jaettu tila. Piirrät alueen rajat ja moottori luo siihen virtuaalitodellisuuden. Yhdessä autonomisen VR-lasien kanssa tässä on jo jotain uutta.



Aika huikean näköistä menoa. Tosin ei ehkä sovellu kovin hektisiin räiskintöihin joissa kirjaimellisesti halataan seinää kun rynnätään suojasta toiseen, kun seinän tilalla reaalimaailmassa voikin olla vaikka tuoli.
Rec Room tyylisiin setteihin kävisi varmaan kuin nenä naamaan.
 
HOW TO Play STEAM VR Games on the Oculus Quest!! PC VR Headset still needed??


Pientä kikkailua ja vaatii maksullisen kolmannen osapuolen kikkareen + nopean wifin, mutta toiminee. Saattanee vaikuttaa Questin haluttavuuteen.
 
Luin joskus ajat sitten VR-järjestelmästä, jonka ideana oli luoda illuusio "äärettömästä" pelitilasta huijaamalla pelaajat kävelemään hallin seinät väistävää ympyrän kaarta, vaikka virtuaalitodellisuudessa mentiinkin suoraan. Tuo Thrust Vectorin demo vie saman perusidean kuitenkin aivan toiselle tasolle, koska se toimii myös melko pienessä tilassa. Upeaa menoa!

Suhtauduin näihin suorituskyvyltään rajallisiin mobiili-VR-tuotteisiin pitkään vähän nuivasti, mutta Oculus Quest on kyllä pakottanut minut korjaamaan asennettani. Sehän tarjoaa monella tavalla enemmän mahdollisuuksia, vapautta, ja visiota VR:n tulevaisuudesta kuin vaikka tonnin Index.
 
HOW TO Play STEAM VR Games on the Oculus Quest!! PC VR Headset still needed??


Pientä kikkailua ja vaatii maksullisen kolmannen osapuolen kikkareen + nopean wifin, mutta toiminee. Saattanee vaikuttaa Questin haluttavuuteen.

Tuo Riftcatin VRidge (mikä siis tarvitaan tuohon) maksaa vain 15e, mutta noilla on myös kokeiluversio millä voi aina kerralla 10min leikkiä. Pitää kokeilla kun kerkeää.
 
On tuo Quest kyllä hauska laite. Mainittakoon muutamia huonoja puolia sillä hyviä puolia on jo ylistetty taivaisiin. Itselläni kokemusta Oculus Riftistä parisen vuotta.

Jos jotain trackingista pitää sanoa, niin Beat Saber on ainakin itselleni pelikelvoton demoa kokeiltua. Leikkaukset ylhäältä alas hävittävät ohjaimet välillä kokonaan. Johtuneeko siitä että teen todella pitkiä leikkauksia nopeasti ja käteni ovat aika pitkät. Muissa peleissä ei ole ollut ongelmia trackingin kohdalla.

Äänentoisto on huono. En sainoisi että huonoin mitä olen kuullut mutta verrannollinen siihen että laittaisit kaksi puhelimen kaiutinta korvien lähettyville, mutta et kumminkaan kiinni.

Ruudunpäivitys on hyvin vaihtelevaa pelien välillä ja monessa tuntuu selvästi että ASW puskee päälle suurimman osan ajasta. Tuosta ASW:sta seuraa hieman outo tunne ohjaimien trackingissa. Syntyy vaikeasti kuvailtava "wobble" efekti ohjaimiin.

Pelivalikoima on rajattu. Hyviä pelejä kaikki sinäänsä, mutta pelejä joihin voisi upotta satoja tunteja ei ole. Valikoimasta löytyy hyvin paljon arcade mättöjä. Moninpelit sisältäisivät paljon jälleenpeluuarvoa, ja esimerkiksi Pavlov on tulossa Questille ja alphaan pääsee jo käsiksi.

Kai tuo Quest on vähän etupainoinen. Itselleni tuntuu lähes samalta kun Htc Vive normaalilla strapilla.

Hyviä puolia on kuitenkin paljon suurempi lista kuin tämä tekemäni. Kun törmään pelatessani johonkin listan ongelmista, voin aina sano itselleni että laite pyörii mobiiliraudan voimin ja ajaa saman pelillisen asian kun vaikka oma Rift - hinnalla 450€.
 
Quest ja Rift S saapuivat tänään. Rift S on kokeilematta, kun en ehtinyt päivittää konetta windows 10 versioon ja seiskalla se ei suostu edes käynnistymään (vanha rift toimi). Hetken questia kokeillut ja onhan tuo pirun hieno laite. Resoluutio kiva. Kuva on skarpimpi, mutta headsetin saa asetella päähän aika tarkalleen. Beat saberia pelasin puolisen tuntia ja pari kertaa alle sekunniksi toinen ohjain jäi jumiin. Enemmän pelaamista häiritsi kuitenkin ohjainten muotoilu. Ne ovat vanhempia pienemmät ja jotenkin hankalampi pitää kiinni. Kannattaa kiristää rannehihna. Äänipuoli on selkeästi heikennys edellisestä, mutta en koe sitä erityisen häiritseväksi. Äänet toki vuotaa voimakkaammin ulkopuolelle, mutta itse kuulee ja selvää saa. Pitäisi tehdä 3D tulostamalla adapteri, jolla vanhan riftin kuulokkeet saa kiinni tuohon uuteen ja laittaa siihen audioliitin.

Inside-out tracking on ihan selkeästi se suunta mihin tulevaisuudessa mennään. Itse headsetin seuranta on tuntunut ihan virheettömältä ja veikkaan että softapäivitysten kautta myös ohjainten seuranta tulee paranemaan. Itse ohjainten seurannan tarkkuus ei ole enää niin olennainen koska etäisyys kameraan on nyt lyhyempi. Ohjain on aina korkeintaan metrin päässä. Lisäksi seuranta on suhteellinen pelaajan silmiin, joten yksi virhemarginaali putoaa pois. Kaapeleita ei ole, kiinteää asennusta ei ole, pelitila voi olla isompi jne. Ainoa ongelma on toki katvealueet, mutta kameroita lisäämällä sekin korjaantuu. Periaatteessahan ohjaimissakin voisi olla kamerat?

Lisäksi passthrough katsoessa miettii minkälaisia augmented reality sovelluksia tuon ympärille voidaan rakentaa. Esim autopelissä oma rattiohjain ja omat kädet voisivat näkyä pelimaailmassa.

TL;DR; uskomattoman hieno laite.
 
Tuolta löytyi vielä käyttäjäkommenttia ongelmista Rift S:n ohjaimien kanssa ammuskelupeleissä:

"The audio is one thing but shooter games, absolutely unplayable. its so damn upsetting that they introduce these stupid redesigned controllers and new inside out bullshit tracking just for it to literally be everything we dont want. Racking the slide on your pistol in a shooter game? Not possible without awkward means because the stupid controllers bump into each other with the new stupid design. Wanna scope in to get a better shot? too fucking bad because with the inside out tracking, if your controllers are just a little close to anyone of the 5 sensors your hand completely loses tracking and might as well not be there anymore. Ive also had issues with sitting games as ill get total tracking spasms randomly."

Olen tässä pohtinut CV1:n päivittämistä tuohon S-versioon, mutta kyllä homma alkaa olla taputeltu ja ostohousut laskostettu.
 
Tuolta löytyi vielä käyttäjäkommenttia ongelmista Rift S:n ohjaimien kanssa ammuskelupeleissä:
Olen tässä pohtinut CV1:n päivittämistä tuohon S-versioon, mutta kyllä homma alkaa olla taputeltu ja ostohousut laskostettu.

Tuo ohjainten osuminen toisiinsa (tai ohjaimen katoaminen kiikaroidessa) fps peleissä kuulostaa kyllä aika pahalta.
 
Hyvältä kuulostaa! Kokeilitko Robo Recallia? Miten siinä toimii aseiden otto selän takaa? Sekoileeko ohjainten seuranta?
Tuossa Rift S testailua Robo Recallissa ja niissä on eroa se ylöspäin oleva kamera. Videossa sanovat että sinun pitää yrittää vääntää se ohjain kamerasta pois että saat träckäyksen katoamaan, normaaliliikeradat menee hyvin. (aikaleima 930sekuntia jos se katoaa embeddiin)

 
Kauankos porukoilla on mennyt Pimax 5k+ tilauksissa? :)

Nimim. kuume on kova

Itsellä meni E-villen kautta about 7 vuorokautta :D Mutta toki makso vähä enempi, mut en jaksa odotella.

On kyl loistava kampe simuiluun, toki muuhunkin mutta oma peliaika vähäistä ni se on sit DCS 99% ajasta :D

Jos jotain ongelmia pikselimaksin kans ni saa pistää vaikka privalla kyssäriä.
 
Tuo ohjainten osuminen toisiinsa (tai ohjaimen katoaminen kiikaroidessa) fps peleissä kuulostaa kyllä aika pahalta.
Yleensä noissa ammuskelusimulaattoreissa saa säätää aseen kulman suhteessa ohjaimiin. Tämä siksi että jengi käyttää niissä jos jonkinlaisia putkivirityksiä gun stockeina. Eli piiloon menevät ohjaimet yleensä pitäisi pystyä säätää näkyviin ainakin noissa. Muistaakseni Virtual Oasis teki tästä videonkin.

lisäys:
Tuossa selostetaan miten ne pitää asemoida Rift S:llä tai Questilla.
 
Rift S And First Person Shooter Games : oculus

Tracking doesn't work for FPS & Archery games:
Oculus Discussion Forums

Enemmänkin redditissä juttua tuosta, tukin kanssa ei ongelmia mutta oikeastaan kaikki fps pelit iilman tukkia (jousiammunta, kiikarointi esim.) joissa ohjain tuodaan liian lähelle kasvoja ohjain häviää. Taidan laskostaa itsekkin ostohousut vielä ja odotella enemmän revikoita.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä meni E-villen kautta about 7 vuorokautta :D Mutta toki makso vähä enempi, mut en jaksa odotella.

On kyl loistava kampe simuiluun, toki muuhunkin mutta oma peliaika vähäistä ni se on sit DCS 99% ajasta :D

Jos jotain ongelmia pikselimaksin kans ni saa pistää vaikka privalla kyssäriä.

Yes kiitoksia, kyselen varmasti jos jeesiä tartten.
Sainkin eilen jo jimmsiltä paketin jossa Viven majakka.
Simuiluhin tuo itellekki tulee, kattoa jos joskus innostuis kokeileen ohjaimia jne. jos joku sellainen peli tulee jota viittis pelata. :geek:
 
Rift S And First Person Shooter Games : oculus

Tracking doesn't work for FPS & Archery games:
Oculus Discussion Forums

Enemmänkin redditissä juttua tuosta, tukin kanssa ei ongelmia mutta oikeastaan kaikki fps pelit iilman tukkia (jousiammunta, kiikarointi esim.) joissa ohjain tuodaan liian lähelle kasvoja ohjain häviää. Taidan laskostaa itsekkin ostohousut vielä ja odotella enemmän revikoita.
Itse tilasin gigantista testattavaksi. Noin kaksi viikkoa menee ennen kuin toimittavat mutta ainakin voi rauhassa testata.
 
Hyvältä kuulostaa! Kokeilitko Robo Recallia? Miten siinä toimii aseiden otto selän takaa? Sekoileeko ohjainten seuranta?

En ole humpuc mutta kommentoin silti, että Robo Recall tuntuu mulla toimivan oikein hyvin. Selän takaa aseiden otossa mainitsi muistaakseni UploadVR:n David Jagneaux striimissä että joskus harvoin olisi hänellä ongelmaa, mutta itselläni siinä ei ole kyllä parin missionin aikana vielä ollut mitään. Robo Recall on muutenkin Questilläkin oikein mainio, pelillisesti ovat kai pyrkineet olemaan tekemättä muutoksia ja mun kokemus sekä vierekkäin otetut videot näyttäisi tota vahvistavan, vihollisten määrä on sama kuin PC:llä. Graafisesti kyllä huomaa tietenkin selvää eroa mutta todella hyvä suoritus Drifteriltä toi porttaus kyllä mun mielestä. Pitää pelailla varmaan Questillä toi uudelleen niin että tulee kokeiltua kaikki asemodit jotka jäi riftillä testaamatta.
 
Kysyn vaikka aavistankin vastauksen. Rift S ei voi käyttää Rift majakoita? Itse tykkään pelata FPS and a like pelejä Riftillä ja päivitystä harkinnut. Harkinta loppui juuri jos trackkays menee huonompaan :(
 
Kysyn vaikka aavistankin vastauksen. Rift S ei voi käyttää Rift majakoita? Itse tykkään pelata FPS and a like pelejä Riftillä ja päivitystä harkinnut. Harkinta loppui juuri jos trackkays menee huonompaan :(
Mielestäni Oculuksen kanta jossain haastattelussa oli tuohon että "lisätään tuki ulkopuolisille kameroille, jos sille on tarpeeksi kysyntää"
 
Mielestäni Oculuksen kanta jossain haastattelussa oli tuohon että "lisätään tuki ulkopuolisille kameroille, jos sille on tarpeeksi kysyntää"

Vähän siihen suuntaan tosiaan taisi Nate Mitchell sanoa, mutta toisaalta myös antoi ymmärtää että insight on nyt se visio jota puskevat aika voimakkaasti. En kovin suurta toivoa pistäisi tuohon että mahdollistavat tuota ja kysymys/vastaus oli tarpeeksi epämääräinen että siinä olisi voitu tarkoittaa myös jotain kokonaan toisia VR-laseja Rift S:n jälkeen minusta.
 
Vähän siihen suuntaan tosiaan taisi Nate Mitchell sanoa, mutta toisaalta myös antoi ymmärtää että insight on nyt se visio jota puskevat aika voimakkaasti. En kovin suurta toivoa pistäisi tuohon että mahdollistavat tuota ja kysymys/vastaus oli tarpeeksi epämääräinen että siinä olisi voitu tarkoittaa myös jotain kokonaan toisia VR-laseja Rift S:n jälkeen minusta.
Ainoa valonpilkahdus tässä on että vanhojen ja uusien ohjaimien träkkäys ei varmaan juuri eroa mitenkään ohjaimien näkökulmasta, jolloin tuen rakentaminen ei olisi kovinkaan iso urakka. Ainakaan jos ei yritetä yhdistää sekä HMD kameroiden lukemaa tietoa että ulkopuolisia kameroita, vaan käytettäisiin jompaa kumpaa. Tai edes mahdollistettaisiin vanhojen ohjaimien+kameroiden käyttö uuden Rift S:n kanssa.
 
Hyvältä kuulostaa! Kokeilitko Robo Recallia? Miten siinä toimii aseiden otto selän takaa? Sekoileeko ohjainten seuranta?
En ole humpuc mutta kommentoin silti, että Robo Recall tuntuu mulla toimivan oikein hyvin.

Olen humpuc, mutta en ole kokeillut robo recallia :D Kiitos amblik kommentista. Robo recall odottaa listalla. Kokeilin kyllä töniä ohjaimilla headsettiä ja ihan naaman edessä on selvästi kuollut alue. Posken vieressä seuranta tuntui pysyvän vielä kärryillä.
 
Nyt on ensi testit pelailtu Rift S:n kanssa. Ihan pätevä laitehan tuo on. Ainoa mikä ristiriitainen on tuo halo-panta. Todella mukava päässä mutta massivuuttaan mitkään kuulokkeet mitä taloudesta löytyy ei passannut.
 
Nyt on ensi testit pelailtu Rift S:n kanssa. Ihan pätevä laitehan tuo on. Ainoa mikä ristiriitainen on tuo halo-panta. Todella mukava päässä mutta massivuuttaan mitkään kuulokkeet mitä taloudesta löytyy ei passannut.
Mites ne Rift S.n omat minikaiuttimet tai kuulokkeet mitkä pitäs olla jossain maskin reunoilla?
 
Noniin, ekat testit täälläkin Rift S kanssa ajeltu. Beat Saber, Rec Room, Space Pirate Trainer, Google Earth VR, Kyllähän se on aika makea laite mutta ei nyt ihan tajunnanräjäyttävä kokemus ollut itsellä ainakaan. Aikaisempaa VR-kokemusta on yksi 30min käynti Pikseli-arkadessa n. kuukausi sitten missä muutamaa peliä testailin. Siellä on käsittääkseni HTC Vivet, en ole varma onko prot vai normaalit?

Hyvää:
  • Helppo asennus ja toimii vanhemmallakin raudalla (2600k + GTX970) ainakin nuo setit mitä testailin.
  • Ohjaimet träkkää mielestäni ihan yhtä hyvin kuin tuolla viven versiolla mitä pikselissä kokeilin
  • Steam pelit toimi pienen ihmettelyn jälkeen ihan moitteetta ja sieltä nuo maksulliset ostinkin jos joskus innostuu vaikka Indexin hankintaan
  • Kaikinpuolin hiottu kokemus sellaiselle joka ei halua säätää mitään, passthrough lisäbonuksena tekee setupista tosi helpon ja jeesaa jos haluaa vaikka juoda välillä tms
Huonoa:
  • Itse en tiedä onko naamasta kiinni vai mistä mutta en löytänyt ihan optimaalista pääpannan asentoa/kireyttä vielä, n. tunnin jälkeen headset painaa jo aika ikävässti
  • Kuvanlaatu ei ollut mitenkään huikaiseva, mutta tämä varmaan paranee kun päivittää koneen. Nyt kaikesta huomasi että reso on pieni ja sahalaitaisuutta näkyi ihan perus "home" loungeissa yms.
  • FOV - en tiedä johtuuko taas minusta, mutta ärsyttää pirusti omaa kokemusta kun näkee headsetin reunuksen kokoajan melkein kuin kiikareilla zoomailisi. Sama toki oli Pikselin Vivessä ongelmana, mutta kuvittelin että hyvillä säädöillä siihen voisi vähän vaikuttaa, ehkä se paranee vielä kun löydän parhaat säädöt. Vihaan kyllä tätä myös 3D-leffoissa ja ihmettelen, että miksi ei voida tehä kunnollisen kokoisia laseja ettei näkisi niitä kehyksiä ja tuntuisi että tuijottelee jonnekkin kehikon sisään eli saattaa olla vain oma mielipide.
  • Mistä päästäänkin toiseen pointiin, muuten mukava tutoriali ei tarjonnut mitään asetusläpikäyntiä/konfiguraatiota tai ohjeita itse headsetin säätöihin. Esim. IPD voi valikosta muutella mutten huomannut että se olisi mainittavasti vaikuttanut mihinkään. Onko tuolle jotain appia/testiä millä sitä voi kokeilla?
  • Äänet (varauksella). Ei ne pikkuelementit siellä pannassa huikaise tai tarjoa jykevää bassoa, mutta ovat kyllä mielestäni ihan OK kategoriaa ja ainakin Rec Roomin loungessa tilaäänet toimivat ihan okei. Hiljaisessa huoneessa myös kuuluu suht kovaa muillekin eli saattaa häiritä samassa tilassa olevia. Veikkaan että laitan kyllä jonkinlaiset kuulokkeet tilaukseen, ehkä ne PSVR:lle tehdyt Mantikset jotka vissiin sopii suoraan.
  • Headsettiä päähän ja pois vaihdellessa on todella helppo osua linsseihin kulmakarvoilla/otsalla ja saada niihin rasvajälkiä eli puhdas mikrokuituliina kannattaa olla lähellä. Onko ihan perusjuttu näissä silmikoissa vai enkö vain osaa? :D'
Siinäpä näitä. Jos on kysymyksiä tai vinkkejä niin saa heitellä. Ja yksi juttu mikä kiinnostaa olisi hyvä lista co-op peleistä jotka toimivat cross-device jos sitä vaikka hommaisi myös Questin tämän kaveriksi... Niin ja toinen juttu, hyötyykö jossain peleissä/kokemuksissa koneen näytön irrottamisesta tai saako näin parempaa suorituskykyä? Ainakin Rec Roomin asetuksissa taisi olla joku grafiikkaominaisuus mikä herjasi että pitäisi disabloida toinen näyttö että sen saisi käyttöön. Muutenkin aika vähän säädettävää näissä peleissä graffojen puolesta, tyyliin supersampling ainoa optio, mutta se riippunee paljon pelistä?

EDIT: Ainiin semmoinen pointti vielä, että en erityisesti pitänyt ohjaimista, mutta voi olla että niihin tottuu. Ne eivät "maanneet" luonnolisen kivasti kädessä vaan tuntuivat jotenkin vähän hassun muotoisilta ja pieniltä ja piti kokoajan tietoisesti tehdä töitä että niistä piti kiinni. Ehkäpä tämä modi jeesaa tässä:
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, ekat testit täälläkin Rift S kanssa ajeltu...

Testasitko miten tuo ohjaimien träkkäys toimii lähellä maskia? Kuten aikaisemmin keskusteltu niin kuulemma olisi ohjaimille hankala tunnistua suoraan maskin edessä joka aiheuttaa aikamoisia ongelmia joissakin peleissä.
 
Testasitko miten tuo ohjaimien träkkäys toimii todella lähellä maskia?

Toimi mielestäni hyvin. Ainoastaan jos tosi lähellä maskia oli kädet tuolla ylhäällä sivulla ohimoiden kohdalla niin sieltä löytyi blindspotti missä pitämällä hävitti träkkäyksen, mutta hyvin nopeasti sai taas kiinni kun vähän liikutti johonkin suuntaan.

EDIT: Mutta tässä siis pidin käsiä paikallaan hyvin lähellä maskia Home ympäristössä testaillessani. Esim Beat Saberissa huitoessa en kertaakaan havainnut että olisi pudottanut träkkäystä.
 
WMR käyttäjänä kiinnostaa, hukkaako Rift S ohjaimia, jos ohjaimet lepää vyötäröllä kädet alhaalla rentoina? Ja olisi kiva kuulla myös, poikkeaako kiinni maskin edessä tai sivuilla ohjainten liikeseurannan taso WMR:n vastaavasta?
 
Onhan tuo Rift S selvä parannus perus Riftistä kaiken muun paitsi kuulokkeiden osalta. Istuu paremmin päähän, asennus helppo, kuva parempi, ohjaimet hieman paremmat, seuranta toimii hyvin, The Labissa pallon päähän lyönti toimii helposti lähellä kasvoja ja iso plussa että ympäristön näkee halutessaan.
 
WMR käyttäjänä kiinnostaa, hukkaako Rift S ohjaimia, jos ohjaimet lepää vyötäröllä kädet alhaalla rentoina? Ja olisi kiva kuulla myös, poikkeaako kiinni maskin edessä tai sivuilla ohjainten liikeseurannan taso WMR:n vastaavasta?

Ei tuntunut olevan mitään ongelmia träkkäyksellä kädet rentoina vartalon sivuilla ja testaillessa ns. "pistoolin vetämistä" vyöltä. Eikä myöskään jos lepuuttaa käsiä kehon edessä alhaalla. Ainoastaan jos kädet sivuilla paaikallaan käänsi ranteet sisäänpäin niin että nuo träkking rinkulat painuivat reisiä vasten niin sitten kadotti träkkäyksen. Myös jopa selän takana käsiä heilutellessa näytti nuo home loungen laserosoittimet toimivan eli ongelma tulee silloin kun ohjain on paikallaan. Seurannasta maskin edessä tai sivulla vs. WMR headset en osaa sanoa juuta enkä jaata kun en ole niitä kokeillut, mutta vissiin ainakin ne missä on vain 2 kameraa seuraa sitten huonommin? Tässä noita ohimojen seudulla olevia pieniä blindspotteja lukuunottamatta en pahemmin ongelmia huomannut ennenkuin kädet olivat ihan kiinni maskissa ja silloin vaikutti myös paljon millaisessa asennossa nuo rinkulat ovat.
 
Seurannasta maskin edessä tai sivulla vs. WMR headset en osaa sanoa juuta enkä jaata kun en ole niitä kokeillut, mutta vissiin ainakin ne missä on vain 2 kameraa seuraa sitten huonommin? Tässä noita ohimojen seudulla olevia pieniä blindspotteja lukuunottamatta en pahemmin ongelmia huomannut ennenkuin kädet olivat ihan kiinni maskissa ja silloin vaikutti myös paljon millaisessa asennossa nuo rinkulat ovat.

Ihan hyvin WMR seuraa etusektorista, jos ei ohjaimia pidä kiinni maskissa. Esim. jousiammunta ei luonnistu, kun toista ohjainta pitää poskessa kiinni jousta jännittäessä. Välillä ohjain myös saattaa pompata hetkeksi väärään paikkaan, vaikka olisi kameraseurannan sisällä, joka ärsyttää ajoittain, kun ei meinaa heti suostua siirtymään takaisin oikealle paikalleen. Onneksi pelaan pääasiassa simuja, joissa ei ohjaimia tarvitse. En myöskään ole jaksanut selvittää onko ohjainten liikeseurannan sekoiluissa syynä paristot, heijastukset, yleinen epävakaus vai kaikki yhdessä.
 
Onhan tuo Rift S selvä parannus perus Riftistä kaiken muun paitsi kuulokkeiden osalta. Istuu paremmin päähän, asennus helppo, kuva parempi, ohjaimet hieman paremmat, seuranta toimii hyvin, The Labissa pallon päähän lyönti toimii helposti lähellä kasvoja ja iso plussa että ympäristön näkee halutessaan.
Lisäisin paitsi osioon IPD:n säädön ja kuulokkeet. Onhan Riftissä lisäksi pykälän parempi seuranta, varsinkin kolmella sensorilla.
Guardian kameroilla sen sijaan on hemmetin siisti juttu :drool:
 
Windows 10 ja toinen kovo asennettu ja Rift S pääsi toimintaan. Ensin en saanut asennusta läpi ("can't track headset"), koska olin kieltänyt kameroihin pääsyn windowsin privacy asetuksista ja sallimisen jälkeen piti bootata kerran. Sitten kuvassa näkyi outoa lumisadetta varsinkin mustalla taustalla. Satunnaisia pikseleitä siellä täällä. Se näytti enemmän softabugilta, koska pattern oli säännöllinen. Kaapelit irti, kaiken boottaus ja ongelma katosi.

Odotukset tuosta ässästä oli aika matalat, kun reddit ja täällä se oli haukuttu speksien perusteella romuksi. Yllätys olikin aikamoinen miten paljon kuva on parempi alkuperäiseen riftiin verrattuna. Toki pikselit erottuu jos tihrustaa ja sahalaita sykkii välillä kun GTX 970 ei paljon jaksa antialiasta pyöritellä, mutta ihan merkittävä parannus ainakin omasta mielestä. Myös itse headset on päässä paljon mukavampi ja sweet spot on sen verran iso ettei sitä tarvitse kokoajan säätää paremmaksi kuten ennen. Kaiuttimet ei itseäkään haittaa yhtään. Ajavat asiansa ja ympäristötietoisuuden säilyminen on plussaa, mutta en ole toki hifisti.

Testastin the labin jousiammuntaa ja ongelmia ei ollut, mutta en myöskään yrittänyt vetää ohjainta poskeen kiinni. Tuo ylöspäin oleva rinkula on ärsyttävä kun se osuu headsettiin aika helposti. Vanhat ohjaimet oli isommat, tukevammat ja niistä sai paremman otteen. Ero ei kuitenkaan ole iso. The labin kanjonia jaksoi nyt katsella vähän pitempäänkin.

Derail valley ei tukenut uutta headsettiä oculus modessa ja steam vr jumitti kuvan kanssa. Osa peleistä on varmasti hardkoodannut nuo resoluutiot yms ja derail valleykään ei tuntunut olevan natiiviresolla. Kuva oli siltikin paljon parempi kuin ennen. Pitää harkita tuon GTX 970 päivitystä 2070 tai 2080 versioon, vaikka prossu on jo vanha i5-4690K.

TL;DR; tykkään uudesta rift ässästä. Taitaa vanha rifti joutaa kaappiin.
 
Kellään mahdollista 3d tulostaa Pimaxille deluxe audio strap -kiinnitysadaptereita?

Vai oisko mitään nettikauppaa tiedossa josta saisin moiset tilattua? Yritin googlettaa, mutta huonolla tuloksella...
 
Jaa, saakohan jotenkin Beat Saberin Quest version ja Steam VR version (jota pelaan Riftillä) pisteet vertailtavaksi? Eli mulla on Rift jolla pelaan Steam VR versiota Beat Saberista ja kaverilla on Quest. Olisi kiva vähän kisata :)
 
Voiko kuvan terävyydellä olla vaikutusta kuinka herkästi tulee "merisairaaksi" VR:llä pelatessa? Oli tuossa taukoa VR:stä Rift:n ja Rift S:n välissä, mutta fakta on että Rift S:llä ei tule niin herkästi sairaaksi kuin perus Riftillä tuli, eikä tuo voi johtua "tottumuksesta", kun pelaamisesta oli vielä taukokin välissä.
 
Omien kokemuksieni perusteella, mitä parempi kuvanlaatu, sitä helpommin tulee kipeäksi.
Kyllä tuossa Rift S:ssä on parempi kuva, huomaa helposti virtual desktopilla, jopa foorumin luku onnistuu ongelmitta, toisin kuin perus Riftillä. Ainoa "heikennys" 80Hz vs 90Hz.
 
Juu en sitä sanonutkaan, mutta mitä parempi kuvanlaatu on, sitä helpommin aivot luulevat kehon olevan liikkeessä, josta seuraa huono olo. Varsinkin iso FOV vaikuttaa, ja siksi monissa peleissä ja ohjelmissa fovia kuristetaan liikkumisen aikana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 460
Viestejä
4 496 848
Jäsenet
74 209
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom