VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Viikonlopun Questia testailleena niin on kyllä todella hieno laite. Nyt kun ei enää johtoa ole riesana niin harmittaa hieman että kämpän varattu vr-pelialue on liian pieni kunnon liikkumiselle. Varsinkin nyt kun tuo pelialueen varoitus on säädetty ehkä hitusen liian agressiiviseksi, tähän kai on lupailtu jo jotain päivitystäkin. Pitää miettiä hieman kalustuksen järjestelyä kuitenkin.

Suurena vr-puzzlepelien ystävänä voin suositella Shadow Pointtia, joka on mielestäni ollut parhaimmistoa näistä uusista oculuksen julkaisuista. Monipuolisia mekanismejä ja hyvää tarinankerrontaa. Graafinen ilme on ehkä hieman pelkistetty, mutta silti peli on hyvin kaunis.
 
HTC ei tee halpaa kamaa.

Onko kenelläkään tuosta käyttökokemuksia?
Erot normaaliin?

Tässä on järkeä lähinnä jos suunnittelee itse kehittävänsä jotain jossa voisi hyödyntää tota silmien seurantaa. Tällä hetkellä kun mikään ei tue sitä enkä odottelisi että kovin moni sovellus alkaisikaan ihan lähiaikoina.
 
Suurena vr-puzzlepelien ystävänä voin suositella Shadow Pointtia, joka on mielestäni ollut parhaimmistoa näistä uusista oculuksen julkaisuista. Monipuolisia mekanismejä ja hyvää tarinankerrontaa. Graafinen ilme on ehkä hieman pelkistetty, mutta silti peli on hyvin kaunis.

Itse tulin pelailleeksi Vader Immortalin ja aloitin Journey of The Godsia. Ensimmäinen oli kyllä näyttävä ja hieno kokemus kunhan ei lähde sillä odotuksella että se olisi varsinaisesti peli. Journey of the Gods vaikuttaa myös todella hyvältä, pidän paljon sen tyylitellystä ulkoasusta ja pelillisestikin vaikuttaa oikein mielenkiintoiselta. Toi Shadow Point on ollut vielä harkinnassa, kuullut muiltakin sille kehuja.
 
Noniin, taitaa ensihienous haihtua ja varustelukierre alkaa lähteä käsistä. Kävin nimittäin hakemassa RTX 2070 kortin testimielessä GTX970 tilalle jos vaikka kokemus siitä paranisi (tiedetään huono valinta kun käytetty 1080 ti on halvempi, mutta 450W poweri ei riitä). Mutta pakko kyllä sanoa että eipä ole kummoinen ero. Edelleen esim. Oculus Home/SteamVR kämpässä tai Beat Saber / Space Pirate Trainer / Brass Tactics Arena / Echo VR / The Lab ei näytä niin hyvältä kuin toivoisin. Sahalaitaa ja palikkaa tulvii silmille jokapuolelta ja tekstit on paikkapaikkoin todella suttuisia. Tuntuu kyllä kuvanlaadun osalta siltä että peleissä olisi menty n. 10-15v taaksepäin. Näissä siis yritin kaikissa asetuksista pistää ne harvat optiot tappiin mitä löytyy ja esim MSAA 8x jne.

Jotenkin rahalliseen panostukseen nähden yllättävän minimaalinen ero ainakin näissä titleissä, edelleen siis mielestäni näyttää aika heikolta grafiikat. Onko se tosiaan vaan kiinni siitä että tuo paneelin reso on niin huono että se ei yksinkertaisesti riitä vielä vai onko vielä jotain kikkoja millä sitä voi parantaa? Oculus Tray Toolilla kokeilin tuota Super Sampling asetusta rukata, mutta en nähnyt siinä oikeastaan mitään eroa oli se sitten 0, 1.5 tai 2. Se kyllä selvästi vaihtaessa "refreshaa" esim tuon Oculus Home tilan eli jotain se tekee, mutta muutos ei ole järin ihmeellinen. FPS counteri näytti pysyvän kyllä mukavasti siinä tasan 80 kohdalla ja muutenkin ihan jänniä overlay datoja saa tuolla OTT:lla esiin.

Olenkohan vaan jotenkin puusilmä vai kokeilenko vääriä asioita? Johtuuko se vain siitä että ko. pelit on optimoitu toimimaan heikolla raudalla? Heittäkääpä siis ehdotuksia visuaalisesti hienoimman näköisistä peleistä/VR-kokemuksista. Lisäksi kiinnosstaa oikeasti laadukkaat 360/VR videot, kaikki mitä tähän mennessä löysin oli aika karseaa pikselimössöä. 2160p materiaali oli vähän siedettävämmän näköistä kuin 1440p, mutta ei siinäkään vielä hurraamista ollut. Pitäisi vissiin olla 8K tallentava kamera että oikeasti näyttäisi hyvältä? Erityisesti jotkut luontodokkarit tms. tiedejutut voisi kiinnostaa. Vai vaikuttaako näissä käytetty playeri? Kokeilin SkyBox VR playerillä muutamaa erilaista pätkää sekä YouTube VR videoita mitkä oli vielä heikompaa.

Lisäksi alkaa ärsyttää entistä enemmän pidemmän käytön jälkeen tuo FOV. Vähänkään hitaammissa peleissä tai kokemuksissa missä ympäristöä tutkii niin fiilistä pilaa aika pahasti kun tuntuu siltä kuin kurkistelisi puhelinVRtyylisen pahvilaatikon/kiikarin sisään. Noissa Beat Saber / SPT tyylisissä tätä ongelmaa ei toki ole. Saapa nähdä jos on kohta Rift S myynnissä... :D
 
Noniin, taitaa ensihienous haihtua ja varustelukierre alkaa lähteä käsistä. Kävin nimittäin hakemassa RTX 2070 kortin testimielessä GTX970 tilalle jos vaikka kokemus siitä paranisi (tiedetään huono valinta kun käytetty 1080 ti on halvempi, mutta 450W poweri ei riitä). Mutta pakko kyllä sanoa että eipä ole kummoinen ero. Edelleen esim. Oculus Home/SteamVR kämpässä tai Beat Saber / Space Pirate Trainer / Brass Tactics Arena / Echo VR / The Lab ei näytä niin hyvältä kuin toivoisin. Sahalaitaa ja palikkaa tulvii silmille jokapuolelta ja tekstit on paikkapaikkoin todella suttuisia. Tuntuu kyllä kuvanlaadun osalta siltä että peleissä olisi menty n. 10-15v taaksepäin. Näissä siis yritin kaikissa asetuksista pistää ne harvat optiot tappiin mitä löytyy ja esim MSAA 8x jne.

Jotenkin rahalliseen panostukseen nähden yllättävän minimaalinen ero ainakin näissä titleissä, edelleen siis mielestäni näyttää aika heikolta grafiikat. Onko se tosiaan vaan kiinni siitä että tuo paneelin reso on niin huono että se ei yksinkertaisesti riitä vielä vai onko vielä jotain kikkoja millä sitä voi parantaa? Oculus Tray Toolilla kokeilin tuota Super Sampling asetusta rukata, mutta en nähnyt siinä oikeastaan mitään eroa oli se sitten 0, 1.5 tai 2. Se kyllä selvästi vaihtaessa "refreshaa" esim tuon Oculus Home tilan eli jotain se tekee, mutta muutos ei ole järin ihmeellinen. FPS counteri näytti pysyvän kyllä mukavasti siinä tasan 80 kohdalla ja muutenkin ihan jänniä overlay datoja saa tuolla OTT:lla esiin.

Olenkohan vaan jotenkin puusilmä vai kokeilenko vääriä asioita? Johtuuko se vain siitä että ko. pelit on optimoitu toimimaan heikolla raudalla? Heittäkääpä siis ehdotuksia visuaalisesti hienoimman näköisistä peleistä/VR-kokemuksista. Lisäksi kiinnosstaa oikeasti laadukkaat 360/VR videot, kaikki mitä tähän mennessä löysin oli aika karseaa pikselimössöä. 2160p materiaali oli vähän siedettävämmän näköistä kuin 1440p, mutta ei siinäkään vielä hurraamista ollut. Pitäisi vissiin olla 8K tallentava kamera että oikeasti näyttäisi hyvältä? Erityisesti jotkut luontodokkarit tms. tiedejutut voisi kiinnostaa. Vai vaikuttaako näissä käytetty playeri? Kokeilin SkyBox VR playerillä muutamaa erilaista pätkää sekä YouTube VR videoita mitkä oli vielä heikompaa.

Lisäksi alkaa ärsyttää entistä enemmän pidemmän käytön jälkeen tuo FOV. Vähänkään hitaammissa peleissä tai kokemuksissa missä ympäristöä tutkii niin fiilistä pilaa aika pahasti kun tuntuu siltä kuin kurkistelisi puhelinVRtyylisen pahvilaatikon/kiikarin sisään. Noissa Beat Saber / SPT tyylisissä tätä ongelmaa ei toki ole. Saapa nähdä jos on kohta Rift S myynnissä... :D

Eipä siinä nyt mitään taikatemppuja ole vaan kompromisseja joutuu tekemään. Graafisesti otetaan takapakkia reilusti kun katseluetäisyys on niin lyhyt ettei edes 8k välttämättä riitä samaan tarkkuustasoon mihin normaalin näytön kanssa on tottunut. Siihen sitten jatkoksi se että graafisesti asetukset joudutaan pitämään usein minimissä että saataisiin massoille toimiviä pelejä (se 970 oli se alkuperäinen minimisuositus). Useimmiten graafista näyttävyyttä kuitenkin kompensoi VR:n tarjoama immersio. Parhaiten myös monesti toimii pelit joissa graafista autenttisuutta ei ole edes yritetty. Toisaalta sitten simulaattoreissa on oma viehätys oli ne sitten avaruuslentelyä, lentosimuja tai ajosimuja.
 
Noniin, taitaa ensihienous haihtua ja varustelukierre alkaa lähteä käsistä. Kävin nimittäin hakemassa RTX 2070 kortin testimielessä GTX970 tilalle jos vaikka kokemus siitä paranisi (tiedetään huono valinta kun käytetty 1080 ti on halvempi, mutta 450W poweri ei riitä). Mutta pakko kyllä sanoa että eipä ole kummoinen ero. Edelleen esim. Oculus Home/SteamVR kämpässä tai Beat Saber / Space Pirate Trainer / Brass Tactics Arena / Echo VR / The Lab ei näytä niin hyvältä kuin toivoisin. Sahalaitaa ja palikkaa tulvii silmille jokapuolelta ja tekstit on paikkapaikkoin todella suttuisia. Tuntuu kyllä kuvanlaadun osalta siltä että peleissä olisi menty n. 10-15v taaksepäin. Näissä siis yritin kaikissa asetuksista pistää ne harvat optiot tappiin mitä löytyy ja esim MSAA 8x jne.

Jotenkin rahalliseen panostukseen nähden yllättävän minimaalinen ero ainakin näissä titleissä, edelleen siis mielestäni näyttää aika heikolta grafiikat. Onko se tosiaan vaan kiinni siitä että tuo paneelin reso on niin huono että se ei yksinkertaisesti riitä vielä vai onko vielä jotain kikkoja millä sitä voi parantaa? Oculus Tray Toolilla kokeilin tuota Super Sampling asetusta rukata, mutta en nähnyt siinä oikeastaan mitään eroa oli se sitten 0, 1.5 tai 2. Se kyllä selvästi vaihtaessa "refreshaa" esim tuon Oculus Home tilan eli jotain se tekee, mutta muutos ei ole järin ihmeellinen. FPS counteri näytti pysyvän kyllä mukavasti siinä tasan 80 kohdalla ja muutenkin ihan jänniä overlay datoja saa tuolla OTT:lla esiin.

Olenkohan vaan jotenkin puusilmä vai kokeilenko vääriä asioita? Johtuuko se vain siitä että ko. pelit on optimoitu toimimaan heikolla raudalla? Heittäkääpä siis ehdotuksia visuaalisesti hienoimman näköisistä peleistä/VR-kokemuksista. Lisäksi kiinnosstaa oikeasti laadukkaat 360/VR videot, kaikki mitä tähän mennessä löysin oli aika karseaa pikselimössöä. 2160p materiaali oli vähän siedettävämmän näköistä kuin 1440p, mutta ei siinäkään vielä hurraamista ollut. Pitäisi vissiin olla 8K tallentava kamera että oikeasti näyttäisi hyvältä? Erityisesti jotkut luontodokkarit tms. tiedejutut voisi kiinnostaa. Vai vaikuttaako näissä käytetty playeri? Kokeilin SkyBox VR playerillä muutamaa erilaista pätkää sekä YouTube VR videoita mitkä oli vielä heikompaa.

Lisäksi alkaa ärsyttää entistä enemmän pidemmän käytön jälkeen tuo FOV. Vähänkään hitaammissa peleissä tai kokemuksissa missä ympäristöä tutkii niin fiilistä pilaa aika pahasti kun tuntuu siltä kuin kurkistelisi puhelinVRtyylisen pahvilaatikon/kiikarin sisään. Noissa Beat Saber / SPT tyylisissä tätä ongelmaa ei toki ole. Saapa nähdä jos on kohta Rift S myynnissä... :D
Ihmekös tuo, kun riftin resoluutio on 1280×1440/silmä. 1.gen WMR:kin on jo 1440x1440 eikä tuota miksikään fotorealistiseksi voi väittää. Mielestäni kuitenkin leluksi jo riittävä resoluutio ja mukavaa ajanvietettä :) Fakta kuitenkin on, että jos haluaisi edes kevyesti huijata aivoja, niin kyllä tuo resoluutio pitäisi olla isompi eikä pikselit saisi erottua->Pikselit saisi ainakin tuplata.

En ole mitään 8k laseja vielä nähnyt, mutta uskon niiden olevan aivan eri maailmasta -kuten niitä pyörittävien tietokoneidenkin tietysti tarvitsee olla... Ehkä noihin sitten n.5vuoden päästä pääsee tällainen tavallinen tallukkakin mukaan :sori: Siihen saakka odotellaan hintojen laskua
 
Nyt olisi maksullisen Riftcatin VRidgen lisäksi myös ilmainen ALVR päivittynyt tukemaan Questia: polygraphene/ALVR

Kyseessä on siis softa minkä avulla voi Questilla käyttää wlanin yli PCVR sovelluksia. Tarvitsee 5Ghz wlanin viiveiden minimoimisen ja kuvanlaadun maksimoimisen yms takia. Tätä voisi jo illalla kokeilla, kun ei mitään maksakkaan.
 
Nyt olisi maksullisen Riftcatin VRidgen lisäksi myös ilmainen ALVR päivittynyt tukemaan Questia: polygraphene/ALVR

Kyseessä on siis softa minkä avulla voi Questilla käyttää wlanin yli PCVR sovelluksia. Tarvitsee 5Ghz wlanin viiveiden minimoimisen ja kuvanlaadun maksimoimisen yms takia. Tätä voisi jo illalla kokeilla, kun ei mitään maksakkaan.
Kokemuksia odotellessa :tup:
 
Ihmekös tuo, kun riftin resoluutio on 1280×1440/silmä. 1.gen WMR:kin on jo 1440x1440 eikä tuota miksikään fotorealistiseksi voi väittää. Mielestäni kuitenkin leluksi jo riittävä resoluutio ja mukavaa ajanvietettä :) Fakta kuitenkin on, että jos haluaisi edes kevyesti huijata aivoja, niin kyllä tuo resoluutio pitäisi olla isompi eikä pikselit saisi erottua->Pikselit saisi ainakin tuplata.

En ole mitään 8k laseja vielä nähnyt, mutta uskon niiden olevan aivan eri maailmasta -kuten niitä pyörittävien tietokoneidenkin tietysti tarvitsee olla... Ehkä noihin sitten n.5vuoden päästä pääsee tällainen tavallinen tallukkakin mukaan :sori: Siihen saakka odotellaan hintojen laskua
Ei ole kukaan muukaan kun 8k laseja ei ole olemassakaan tällä hetkellä. "Pimax 8k":ssa on molemmille silmille 4k paneeli, mutta se ottaa vastaan vaan 1440p kuvasignaalia ja skaalaa siitä ylös. Lisäksi suurempi FOV tarkoittaa että tuokin täytyy jakaa laajemmalle alalle kuin tavanomaisemmissa laseissa. Tällä hetkellä parhaimman kuvatarkkuuden koko katetulle näkökentälle saa HP Reverbillä jossa on 2k*2k paneelit. Molemmat kun näyttävät pitkälti samaa kuvaa niin silmäkohtaisesta resoluutiosta puhuminen on järkevämpää.
 
Ei ole kukaan muukaan kun 8k laseja ei ole olemassakaan tällä hetkellä. "Pimax 8k":ssa on molemmille silmille 4k paneeli, mutta se ottaa vastaan vaan 1440p kuvasignaalia ja skaalaa siitä ylös. Lisäksi suurempi FOV tarkoittaa että tuokin täytyy jakaa laajemmalle alalle kuin tavanomaisemmissa laseissa. Tällä hetkellä parhaimman kuvatarkkuuden koko katetulle näkökentälle saa HP Reverbillä jossa on 2k*2k paneelit. Molemmat kun näyttävät pitkälti samaa kuvaa niin silmäkohtaisesta resoluutiosta puhuminen on järkevämpää.
Nauran täällä kovin :lol: 8K kusetus siis jälleen, hienoa Pimax. Kiitos @amblik tarkennuksesta!

Edit. Itse puhuisin mieluummin vielä 2,160x2,160 resoluutiosta kuin 2k:sta, sillä moni puhuu 1440 resoluutiosta 2k:na
 
Suurin osa potentiaalisista asiakkaista ei pysty maksamaan 2-5k€ tai kalliimpia kypäriä, tai suostu maksamaan niistä sitä vertaa.
Tätä tukee ainakin se että suosituin VR alusta pelaamiseen taitaa tällä hetkellä olla Playstation VR. Teknisessä mielessähän PSVR lasit eivät ole edes mitenkään erityisen edistyneet, mutta hinta on edullisemmasta päästä ja sille on paljon laadukasta sisältöä.
 
Samaa mieltä, mutta enemmän pikseleitä->Enemmän potentiaalisia asiakkaita->Pelikehittäjillä suuremmat intressit kehittää pelejä

Menee juuri päinvastaisesti. Pikselien määrä kasvattaa konevaatimuksia ja laitteen omaa hintaa eli kutistaa ostajakuntaa merkittävästi. Tällä hetkellä PC VR kehitys on muutenkin kirjaimellisesti sillisalaattia. Jatkuvalla syötöllä tulee uutta resoluutiota, fovia tai ohjainta tuettavaksi ja näiden tukeminen ei mene kuten normaaleilla peleillä. PSVR ja Quest taitaa olla kiinnostavampia kehittäjille jatkossa, koska tehty peli toimii kaikilla samoin.
 
Menee juuri päinvastaisesti. Pikselien määrä kasvattaa konevaatimuksia ja laitteen omaa hintaa eli kutistaa ostajakuntaa merkittävästi. Tällä hetkellä PC VR kehitys on muutenkin kirjaimellisesti sillisalaattia. Jatkuvalla syötöllä tulee uutta resoluutiota, fovia tai ohjainta tuettavaksi ja näiden tukeminen ei mene kuten normaaleilla peleillä. PSVR ja Quest taitaa olla kiinnostavampia kehittäjille jatkossa, koska tehty peli toimii kaikilla samoin.
Aivan. En ottanutkaan kantaa tässä vaiheessa laitteistovaatimuksiin tai hintaan vaan täysin teoreettisesti koko teknologian kiinnostavuuteen (parempi kuva kiinnostaa massoja varmasti enemmän kuin huono, mutta isompi hinta taas ei).
Olen aivan samaa mieltä, että hintojen on tultava alas, laitteistovaatimusten oltava kohtuullisia ja käytön oltava Plug&Play.

Quest on kyllä suuri askel oikeaan suuntaan, mutta onhan se nyt jokaisen myönnettävä, että se grafiikka on aivan hirveää. Kyllä, edelleen voi pelata 8 bittisellä Nintendolla ja olla hauskaa, mutta ei se massoihin uppoa...
 
Quest on kyllä suuri askel oikeaan suuntaan, mutta onhan se nyt jokaisen myönnettävä, että se grafiikka on aivan hirveää. Kyllä, edelleen voi pelata 8 bittisellä Nintendolla ja olla hauskaa, mutta ei se massoihin uppoa...

Kyllä ne on köyhemmän näköisiä kuin PC:llä, mutta minä en ainakaan sanoisi niitä hirveiksi, mielestäni kaukana siitä että voisi moisiksi sanoa. Aika moni noista pelaamistani peleistä on sellaisia, että jos ei olisi koskaan PC-versiota pelannut, niin ei osaisi sanoa eroa tai tietäisi grafiikan köyhyydestä mitään. Sain oman Questin viime torstaina ja ollut päivittäin käytössä ja PC jäänyt käyttämättä VR osalta. Viikonloppuna sain jopa pari tuttua tilaamaan laitteen itselleen muutaman pelikokeilun jälkeen. Aikasemmat wow-efektit PC-kokeilujen ja tilausintoilujen jälkeen kaatuneet siihen, että vaatii tonnin koneen sen puolentonnin headsetin lisksi ja oman pelihuoneen. Questilla pelattiin olkkarissa, autotallissa ja pihalla, kiitos pilvisyyden :)

En tiedä kenet näet massana, mutta mielestäni tämä laite nimenomaan on eka VR-laite, joka uppoaa masoille. Laskisin PSVR muutoin ekaksi, mutta omassa tuttavapiirissä sen heikkous on ollut sen virittely sopivaan paikkaan ilman seurantaongelmia ja tarjonnan painottuminen pois käsiohjaimista ja liikkumisesta.
 
Kyllä ne on köyhemmän näköisiä kuin PC:llä, mutta minä en ainakaan sanoisi niitä hirveiksi, mielestäni kaukana siitä että voisi moisiksi sanoa. Aika moni noista pelaamistani peleistä on sellaisia, että jos ei olisi koskaan PC-versiota pelannut, niin ei osaisi sanoa eroa tai tietäisi grafiikan köyhyydestä mitään. Sain oman Questin viime torstaina ja ollut päivittäin käytössä ja PC jäänyt käyttämättä VR osalta. Viikonloppuna sain jopa pari tuttua tilaamaan laitteen itselleen muutaman pelikokeilun jälkeen. Aikasemmat wow-efektit PC-kokeilujen ja tilausintoilujen jälkeen kaatuneet siihen, että vaatii tonnin koneen sen puolentonnin headsetin lisksi ja oman pelihuoneen. Questilla pelattiin olkkarissa, autotallissa ja pihalla, kiitos pilvisyyden :)

En tiedä kenet näet massana, mutta mielestäni tämä laite nimenomaan on eka VR-laite, joka uppoaa masoille. Laskisin PSVR muutoin ekaksi, mutta omassa tuttavapiirissä sen heikkous on ollut sen virittely sopivaan paikkaan ilman seurantaongelmia ja tarjonnan painottuminen pois käsiohjaimista ja liikkumisesta.
Tarkoitin sanoa, että Quest on hinnaltaan ja siihen suhteutettuna ominaisuuksiltaan vertaansa vailla. Kuvanlaatu voisi silti olla parempi ja tietenkin tekniikka maksaa, joten vaikka erikseen pro malli vaihtoehtona hinnalla x2. Itselleni ei varmaankaan tuota tule, ehkä versio 2 sitten joskus :)
 
Riftiin iski ilmeisen yleinen HW-vika, jossa oikean luurin äänet häviää. Siihen on ilmeisesti olemassa helppo korjaus, mutta yllättäen ASPAsta halusivat vaihtaa koko vehkeen uuteen. Laite on pre-ordattu ja kolmisen vuotta vanha.

Uusi HMD saapui, mutta valitettavasti kuva pätkii :grumpy: Noh, ei vissiin auta muu kuin ottaa taas ASPAan yhteyttä.
Uudessa oli tuo kasvoille tuleva vaahtomuovi selvästi pehmeämpi kuin alkupään laittessa, tuntui mukavammalla naamalla.
 
Uusi HMD saapui, mutta valitettavasti kuva pätkii :grumpy: Noh, ei vissiin auta muu kuin ottaa taas ASPAan yhteyttä.
Uudessa oli tuo kasvoille tuleva vaahtomuovi selvästi pehmeämpi kuin alkupään laittessa, tuntui mukavammalla naamalla.
Oot varmaankin varmistanut että maskin kaapelin liitin on pohjassa? Mulla oli ekassa Riftissä pätkimistä ja maskin liittimen irrotuksen ja uudelleen kiinnittämisen jälkeen pätkiminen loppu.
Mulle tuli eilen uusi vaihto Rifti ja tuntuu jotenkin paremmalta kun ensimmäinen jonka valmistusvuosi oli 2016. Oiskohan uudessa eri ohjelmat tai eri komponentteja kun vaati heti Oculus päivityksen kun löin maskin tulille.
 
Oot varmaankin varmistanut että maskin kaapelin liitin on pohjassa? Mulla oli ekassa Riftissä pätkimistä ja maskin liittimen irrotuksen ja uudelleen kiinnittämisen jälkeen pätkiminen loppu.
Mulle tuli eilen uusi vaihto Rifti ja tuntuu jotenkin paremmalta kun ensimmäinen jonka valmistusvuosi oli 2016. Oiskohan uudessa eri ohjelmat tai eri komponentteja kun vaati heti Oculus päivityksen kun löin maskin tulille.

Liitin oli huonosti maskissa kiinni, huomasin sen heti ja pukkasin sen paikalleen kunnolla. Mutta ei auta tuohon ongelmaan. Kokeilin myös vanhalla kaapelilla, mutta sama lopputulos. Mulla myös päivitti heti firmiksen tuohon maskiin, josta päättelin että maskissa oli vanha firmis. Päivittikö sulla siis myös firmiksen, vai Oculus home-softan?
 
Pienet testailut takana Steam VR pelien pelaamista Questilla ALVR avulla. Yllättävänkin hyvä kuva ja pään träkkäys, mutta ohjainten liikkuminen jätti kyllä toivomisen varaa. Vähänkin nopeammin käsiä liikuttaessa ohjaimien liike vaikutti hyppivältä, eikä sulavalta. Kuva kyllä menetteli vaikka hieman sellaista suttuisuutta vaikutti olevan kauemmas katsottaessa. Äänet eivät tulleet headsetin kautta, joten tuohon pitää joku koneeseen kiinnitetty kuuloke viritellä ainakin toistaiseksi. Onhan tuossa potentiaalia, ainakin hidastempoisempien pelien pelailuun Steamin kautta. Esim joku Star Shelter (tai jotkut escape room pelit) hyötyisi kyllä langattomasta vapaasta liikkumisesta. Toivottavasti saavat jotenkin parannettua tuota ohjaimien liikkeiden sulavuutta.

Asentaminen vaatii kyllä jonkin verran sadetansseja, joissa voin kyllä auttaa jos joku muukin haluaa tuota kokeilla.

Setuppina pelikone jossa 1080gtx, reititin joku Huawein 4G modeemi jossa tietokone ethernet piuhalla kiinni ja Quest 5Ghz wlanissa
 
Liitin oli huonosti maskissa kiinni, huomasin sen heti ja pukkasin sen paikalleen kunnolla. Mutta ei auta tuohon ongelmaan. Kokeilin myös vanhalla kaapelilla, mutta sama lopputulos. Mulla myös päivitti heti firmiksen tuohon maskiin, josta päättelin että maskissa oli vanha firmis. Päivittikö sulla siis myös firmiksen, vai Oculus home-softan?
Pyysi määrittämään Riftin ja siit päivityksestä en kyllä oo varma. Mitä se herjaa ton firmiksen päivityksessä?
 
Pyysi määrittämään Riftin ja siit päivityksestä en kyllä oo varma. Mitä se herjaa ton firmiksen päivityksessä?
Siis tuo firmis-päivitys meni ihan ok läpi, ei ongelmia. Mutta yhteys maskiin pätkäisee, jos sitä heiluttelen. Esim "määrittäminen" pysähtyy virheilmoitukseen siinä vaiheessa kuin maski pitäisi laittaa päähän. Yhteys kyllä palautuu toki hetken päästä, mutta katkeaa uudestaan jos heiluttelen maskia. Vaikuttaa vahvasti HW-virheeltä, joku kontakti voisi olla huono.

Onneksi en lähtenyt tuota kaupittelemaan pakettia avaamattta.
rift_HW_error.png
 
Nyt Rift-S:sää useamman päivän testanneena voi sanoa että olen tyytyväinen. Lastentauteja löytyy mutta kokonaisuutena ihan hauska vekotin. Lasit ovat siis ensimmäiset omat, aikaisemmat kokemukset lainavehkeistä (Vive/Go). Godrayt on vielä olemassa, mutta eivät omasta mielestä häiritse. SDE vähäistä. Sain säädettyä lasien kanssa sopimaan Steelseries Arctis 7 -kuulokkeet. Eivät istu aivan täydellisti, jolloin halo pitää asettaa istumaan hieman ylemmäksi päähän, jolloin lasit painavat kasvoja hieman. Kuitenkin äänimaailma parani huomattavasti. Ohessa muutamia plussia ja miinuksia omista kokemuksista.


+Käyttöönotto (Tosi helppo, muutama minuutti)

+Resoluutio (Kuva näyttää hyvältä)

+Ohjaimet ja liikeseuranta (Tarkka ja hyvä)

+Guardian (Varottaa hyvin, jos pelialueen reunalla. Alueen säätö on helppo ja yhteensovitus SteamVr:n kanssa toimii hyvin)

+Passthrough+ (Resoluutio ei paras mutta helpottaa huomattavasti huoneessa toimimista ilman, että tarvitsee laseja päästä ottaa)

+Hyvä hinta/laatu suhde ensimmäiseksi setiksi


-Sisäänrakennetut kaiuttimet (Ei surkeimmat, mutta ei hyvätkään)

-FOV (Kyllä sen kiikariefektin huomaa)

-Liikeseuranta (Edessä on pieni katvealue, joka häiritsee aseiden kuten kiväärien ja jousien käyttöä. Takaa tai sivusta esineiden ottamisessa tai käytössä en ole havainnut suurempaa ongelmaa)

-Lastentaudit (Satunnaista valkoista staattista välähtelyä kesken pelin, satunnaisesti unohtaa pelialueen, mutta tämä nopea korjata.)

-Langallisuus (Langattomuus on tulevaisuutta. Johto pyörii jaloissa, joissakin peleissä haittaa, joissakin ei. Muutaman kerran saanut säätää usb/dp liitäntöjen kanssa, kun laitteen tietokoneeseen kytkennän kanssa häikkää)
 
Onkohan nuo indexin kuulokkeet irroitettavat? Oletettavasti varmaan kyllä, mutta ei ole vielä omaan silmään osunut missään varmistusta.
 
Onkohan nuo indexin kuulokkeet irroitettavat? Oletettavasti varmaan kyllä, mutta ei ole vielä omaan silmään osunut missään varmistusta.

En pysty kyllä lähdettä antamaan mutta melko varma että näin jossain jutussa maininnan että ovat. En tosin usko että noita paremman äänenlaadun toivossa kannattaisi irrotella, tietysti jos tarve on saada paremmin ulkoiset äänet eristettyä niin sitten...
 
Siis tuo firmis-päivitys meni ihan ok läpi, ei ongelmia. Mutta yhteys maskiin pätkäisee, jos sitä heiluttelen. Esim "määrittäminen" pysähtyy virheilmoitukseen siinä vaiheessa kuin maski pitäisi laittaa päähän. Yhteys kyllä palautuu toki hetken päästä, mutta katkeaa uudestaan jos heiluttelen maskia. Vaikuttaa vahvasti HW-virheeltä, joku kontakti voisi olla huono.

Onneksi en lähtenyt tuota kaupittelemaan pakettia avaamattta.
rift_HW_error.png
Yksi sattumus vielä omista errorin aiheuttajista oli kun olin siirtänyt sensoreiden paikkaa ja olikin toinen menny väärin päin eli osoitti kohti ikkunaa niin silloin teki juuri tuota että kun maski oli aivan paikallaan niin OK mutta vähäkin liikettä niin heti erroria! Herjaa en enään muista kun on tosta aikaa.
Pari tuntia silloin kiroilin ja etin vikaa ennenkun huomasin oman töppäyksen.
 
Nyt Rift-S:sää useamman päivän testanneena voi sanoa että olen tyytyväinen. Lastentauteja löytyy mutta kokonaisuutena ihan hauska vekotin. Lasit ovat siis ensimmäiset omat, aikaisemmat kokemukset lainavehkeistä (Vive/Go). Godrayt on vielä olemassa, mutta eivät omasta mielestä häiritse. SDE vähäistä. Sain säädettyä lasien kanssa sopimaan Steelseries Arctis 7 -kuulokkeet. Eivät istu aivan täydellisti, jolloin halo pitää asettaa istumaan hieman ylemmäksi päähän, jolloin lasit painavat kasvoja hieman. Kuitenkin äänimaailma parani huomattavasti. Ohessa muutamia plussia ja miinuksia omista kokemuksista.

-Sisäänrakennetut kaiuttimet (Ei surkeimmat, mutta ei hyvätkään)

On kyllä surkeuksien surkeus että menivät huonontamaan laitteen kauan odotettua uutta versiota äänen suhteen. Se kuitenkin on aika hemmetin tärkeä osa VR-kokemusta :tdown:
 
Mikä olisi motiivi irroitukselle? Rift CV1:n ehdoton vahvuus on nuo laitteessa kiinni olevat kuulokkeet.
Omalla kohdalla esim juuri tuo mainittu tarve saada blokattua paremmin muut äänet ympäriltä. Riftinkään omia kuulokkeita ei tuon takia ole tullut käytettyä.
 
Mikä olisi motiivi irroitukselle? Rift CV1:n ehdoton vahvuus on nuo laitteessa kiinni olevat kuulokkeet.

Nuo Indexin kuulokkeet ei peitä korvia vaan leijuvat siinä korvan lähellä ilmassa. En tiedä mille nuo kuulostaa, mutta jos on esim. muksut leikkimässä tai oma eukko katsomassa telkkua samassa tai viereissä huoneessa, niin voisi kuvitella äänen vuotavan suuntaan tai toiseen.
 
Index on tulevista vr-kakkuloista näköjään aika ylivoimainen. Enää n. kuukausi :drool:

Tämä artikkeli aiheuttaa jo ostohousujen hypistelyä, vaikkakin hinta on vähän suolainen. Aika mielenkiintoista että tuossa on edelleen nuo majakat, olisin kuvitellut että niitä ei enää tarvita, kun täälläkin kerrottu että esim Rift S:n träkkäys on riittävän tarkkaa, joten miksi ihmeessä majakat lippulaivavekottimeen? Onko se sittenkin niin että träkkäyksessä on selvä ero?

Nuo luurit tosiaan varmasti vuotaa jonniin verran, mutta voisi kuitenkin olla toimiva ratkaisu, kunhan äänen laatu on dimangia. Pystyykös noita Oculus Homeen ostettuja pelejä kuinka vaivatta pelaamaan tuolla Indexillä?
 
Tämä artikkeli aiheuttaa jo ostohousujen hypistelyä, vaikkakin hinta on vähän suolainen. Aika mielenkiintoista että tuossa on edelleen nuo majakat, olisin kuvitellut että niitä ei enää tarvita, kun täälläkin kerrottu että esim Rift S:n träkkäys on riittävän tarkkaa, joten miksi ihmeessä majakat lippulaivavekottimeen? Onko se sittenkin niin että träkkäyksessä on selvä ero?

Tuohan on tämän hetken tarkin seuranta. Eikä haittaa, jos vetää jouskarin jänteen poskeen kiinni tai ropeloi miekkaa selästä.
 
Tämä artikkeli aiheuttaa jo ostohousujen hypistelyä, vaikkakin hinta on vähän suolainen. Aika mielenkiintoista että tuossa on edelleen nuo majakat, olisin kuvitellut että niitä ei enää tarvita, kun täälläkin kerrottu että esim Rift S:n träkkäys on riittävän tarkkaa, joten miksi ihmeessä majakat lippulaivavekottimeen? Onko se sittenkin niin että träkkäyksessä on selvä ero?

Nuo luurit tosiaan varmasti vuotaa jonniin verran, mutta voisi kuitenkin olla toimiva ratkaisu, kunhan äänen laatu on dimangia. Pystyykös noita Oculus Homeen ostettuja pelejä kuinka vaivatta pelaamaan tuolla Indexillä?

Kyllähän siinä träkkäyksessä vielä on merkityksellisiä eroja kun headsetillä on kuitenkin tuo sokea kulma taaksepäin, toistaiseksi ainakin hyvin lähelle kameroita tuominen ei onnistu (Carmack tosin sanoi, että pyrkivät työstämään tähän parannuksia) ja sitten vielä toinen ohjain voi peittää toisen jos ovat suoraan linjassa. Lähinnä nämä ovat ongelmia jos ohjain päätyy pidemmäksi aikaa sinne, jokusen sekunnin voidaan luottaa IMUjen lukemiin ilmankin kameroita joten esim miekat kyllä saa selän takaa vedettyä. Ei nyt mitenkään liian usein eteen tulevia puutteita, itsekin varsin tyytyväinen ollut Questiin joka on hitusen heikompi tossa suhteessa kuin Rift S, mutta kyllä siinä silti eroa saadaan vielä lighthouseilla. Sitten on tietysti jonkinlaisena etuna toistaiseksi varsin vähällä käytöllä ollut kokovartalotrackayksen mahdollisuus.

Revivellä pitäisi onnistua Oculus-pelienkin pelaaminen, tosin jos kyse ei ole varsinaisista Oculuksen yksinoikeuspeleistä niin saattaa olla että tukea ei täysin kattavasti löydy kun kiinnostus tuon Reviven kehittämisessä on keskittynyt enemmän noihin peleihin joita ei suoraan esim. Steamista ollenkaan löydy.
 
Questin Beat Saberille on julkaistu Custom träkkien lisäämiseen peliin työkalu. Linkki: NyanBlade/BeatSaberQuestInstaller

Käytännössä tuo vaatii vielä manuaalista säätämistä mutta tuo työkalu ohjaa käyttäjän tekemään tarvittavat temput. Käytännössä tuossa pitää ensin rekisteröityä developeriksi aivan samalla tavalla kuin jos haluaa käyttää esim ALVR tai VRidge (tai muita sideload paketteja/omia virityksiä). Biisit pitää yksitellen siirtää tuon ohjelman avulla, eli mitään pelin sisäistä download manageria ei vielä ole. Varmaan nuo pitää ladata uusiksi pitkän kaavan kautta jos Beat Saberiin tulee virallinen päivitys.
 
Questin Beat Saberille on julkaistu Custom träkkien lisäämiseen peliin työkalu. Linkki: NyanBlade/BeatSaberQuestInstaller

Käytännössä tuo vaatii vielä manuaalista säätämistä mutta tuo työkalu ohjaa käyttäjän tekemään tarvittavat temput. Käytännössä tuossa pitää ensin rekisteröityä developeriksi aivan samalla tavalla kuin jos haluaa käyttää esim ALVR tai VRidge (tai muita sideload paketteja/omia virityksiä). Biisit pitää yksitellen siirtää tuon ohjelman avulla, eli mitään pelin sisäistä download manageria ei vielä ole. Varmaan nuo pitää ladata uusiksi pitkän kaavan kautta jos Beat Saberiin tulee virallinen päivitys.

Harmittaa vietävästi että tuosta Questista ei ole Beat Saber koneeksi itselleni. Tracking ei vain pysy perässä ja ohjaimet katoilevat koko ajan. Ihan sama missä ympäristössä pelaa, lopputulos on kuitenkin sama.

Noin viikon on ollut tuo Quest ja noin 3 päivää aktiivisessa käytössä. Tuon kolmen päivän jälkeen laite lennähti hyllyyn ja tuskin on sieltä palaamassa muuhun kun demoamiseen. Sisältöä on liian vähän kun on pelannut peleistä kaikki mehut irti jo Riftillä. Kone puolen vr:lle on tulossa mm. No Mans sky, Stormland, Lone Echo 2, Valven uusi vr peli, Asgards Wrath, Respawnin uusi peli ja luultavasti lukuisien pelinkehittäjien porttauksia. Mitä Questillä on tarjottavana? Lisää minipelejä?

Olen selkeästi väärää yleisöä Questille. Se on hyvä laite ensimmäiseksi vr koneeksi ja hyvää ajanvietettä kavereiden kanssa missä vaan. Aloin kuitenkin nyt havahtua siihen että enhän minä tuota tule käyttämään juuri yhtään itseäni varten. John Carmack on nyt varmaan jokaisessa vr puheessan sanonut että sisältö on se ratkaisevin tekijä. Pelaanko kuukauden päästä vielä Super Hot:ia ja Robo Recallia? Tuskin. Tämän vuoksi palautin Questin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 466
Viestejä
4 497 383
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom