VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Revikoita katseltuani ja luettuani että myös cross-play ja cross-buy (mikäli kehittäjä haluaa) on tuettu Riftin ja Questin välillä niin pakko se Quest oli laittaa tilaukseen. Toivottavasti niissäkin peleissä missä ei cross-buytä tueta saisi kuitenkin alennuksen toisesta versiosta jos jo omistaa sen toiselle laitteelle. Sinänsä fiksu veto Oculukselta että saavat ihmiset paremmin sitoutumaan omaan ekosysteemiinsä, kun nyt harmittaa kun jotkut Questille tulevat pelit olen ostanut Steamistä!

Quest on minusta kaikista mielenkiintoisin julkaisu näistä uusista varmaan juuri sen takia että enimmäkseen tuolla riftilläkin viime aikoina tullut vaan pelattua noita Questillekin sopivia pelejä ja nyt sitä voi tehdä missä vaan ilman johtoja!

Valven knucklesit on sitten toinen joita olisi kiva päästä kokeilemaan.
 
Onkohan tuossa Questin hankinnassa mitään järkeä jos kotona on esim. Rift S:ään kykenevä PC?

Joku tuossa Questissa vetää vaan puoleensa, ainoa harmi tietysti, että autosimuiluja sillä ei voi harrastaa.

Hintojen puolesta Oculuksen tuotteet ovat myös houkuttelevia.
 
Pitääpä odotella jos tuolta joku Odysseyn tappaja tulis se meinaan löytyy kotoa, mutta jos selkeesti parempi tulis niin vois vaihtaa.
Auto simuja lähinnä pelailen, pitää vaan odotella kunnon testejä .
 
Cybershoes indiegogo sivustolle tullut päivitys että tuotanto alkaa pikkuhiljaa starttaamaan oikeasti. Logistiikkaa vielä hakusessa mutta kovasti lupailevat toimitusta tälle kesälle. Updatesissa kuvaa järjestelyistä, muutamasta osasta ja tuolin tuotantoversiosta.

Cybershoes: A Step Into Virtual Reality Games
 
Onkohan tuossa Questin hankinnassa mitään järkeä jos kotona on esim. Rift S:ään kykenevä PC?

Joku tuossa Questissa vetää vaan puoleensa, ainoa harmi tietysti, että autosimuiluja sillä ei voi harrastaa.

Hintojen puolesta Oculuksen tuotteet ovat myös houkuttelevia.

Taidan nyt tai myöhemmin tilata Questin, vaikka olen pääasiassa simumiehiä. Saa roudattua helposti mukana ja yhden arvostelun mukaan toimii ulkonakin, kunhan ei ole suorassa auringonpaisteessa. Hauska olisi vetää vaikka jotain tennistä omalla nurtsilla.
 
On kyllä arkkitehdeille vänkä vehje AR/VR silmikot. Joskus vanhaa kotitaloa mallinsin simuhommiin SketchUpissa ja löysin tänään SketchUp viewerin kokeiluversion WMR:lle. Mallirakennusta pystyi pyörittelemään pienoismallina halutun kokoisena halutussa kohtaa näkökentäs 6dof ja lisäksi pystyi siirtymään oikeaan mittakaavaan kulkemaan vaikka rakennuksen portaita ja katselemaan miltä ratkaisut näyttää oikeassa koossa. Vänkää oli.
 
Pistin nyt Valven Indexin ennakkovaraukseen ilman majakoita ja ohjaimia, koska luulisi yhden original Viven majakan riittävän tarvittavaan seurantaan myöhemmin ja toimivan simuilussa.

Mieli voi tosin tässä muuttua ja tilaan aikaisemmin Pimaxin 5k+ssan.
Oon ollut tosi tyytyväinen nykyiseen original Samsungin Odysseyyn, mutta edelleen isompi fov ja reso vähemmällä sde:llä kiinnostaisi kun koneessakin riittäisi potkua.

Jos joku myymässä omaa Pimaxiaan uudemmalla versiolla ilman lastentauteja, niin voisin olla halukas ostamaan. Vaihdossa voisin pistää tuon Samsungin Odysseyn.

Eletään mielenkiintoisia aikoja.
 
Pakko myöntää että laitoin itsekin Indexistä varauksen, olisin laittanut heti kun oli mahdollista jos olisi tiennyt ettei ole sitova eikä raha liiku, mutta koska viivyttelin niin 30.9 "erään" vasta ehdin mukaan. Vai oliki noita aluksi ihan ostettavissa?
 
Pakko myöntää että laitoin itsekin Indexistä varauksen, olisin laittanut heti kun oli mahdollista jos olisi tiennyt ettei ole sitova eikä raha liiku, mutta koska viivyttelin niin 30.9 "erään" vasta ehdin mukaan. Vai oliki noita aluksi ihan ostettavissa?
Ensimmäisen erän kohdalla olisi pitänyt vinguttaa visaa samoin tein. Siinähän kävi niinkin hauskasti että valve pisti tilin lukkoon joiltain halukkailta epätavallisen maksuliikenteen johdosta. Johtuukohan pitkät odotusajat siitä? Kuulin nimittäin että valve on ottanut yhteyttä ihmisiin jotka ovat yrittäneet ostaa indexiä epäonnistuneesti. Ehkä ensimmäistä erää on nyt tavallaan myyty enemmän kuin sitä oli tarkoitus.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäisen erän kohdalla olisi pitänyt vinguttaa visaa samoin tein.
No sitten, ihan hyvä vain että saa harkinta-aikaa.:D Turhan kallis sijoitus, mutta saapahan sulatella ajatusta muutaman kuukauden.
 
Vastaan itselleni:
C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\SteamVR\resources\config kansiosta tarvitsee editoida vrcompositor_actions.json tiedostoa niin, että toggleDashboard on arvossa optional mandatoryn sijasta.

Sen jälkeen voi itse editoida steamvr overlayn toiseen näppäin(komboon) tai ladata valmiin mappayksen.

Itse latasin sellaisen jossa tuplaklikkaus menunapilla avaa ja sulkee overlayn.

Kylläpä elämä parani merkittävästi sen seurauksena :D

Kerroppa vielä loputkin ohjeet tai ohjeen lähde. Onnistuin vasta vaihtamaan tuon toggleDashboardin optionaliksi. Miten saan vaihdettua sen napin tuoksi tuplaklikkaukseksi?
 
Ei ole vielä tainnut tulla lisä tietoa Htc:n cosmoksesta? Vielä odotan siitä tietoa ennen kun hankin rift s:n ei kyllä indexiä tule hankittua tuolla hinnalla :dead:

HTC:n tuntien Cosmos ei paini hinnaltaan lainkaan Rift S:n tai Questin tasolla, vaan saa laittaa ykkösen eteen. Kiinnostava laite saattaa toki olla.
 
Kerroppa vielä loputkin ohjeet tai ohjeen lähde. Onnistuin vasta vaihtamaan tuon toggleDashboardin optionaliksi. Miten saan vaihdettua sen napin tuoksi tuplaklikkaukseksi?

controller bindings
VR compositor
Lataa käyttäjien tekemien layouttien joukosta "Menu buttons as system button".

Tuossa on menun tuplaklikki steamvr overlay.
 
Varovaisen innostunut Oculus Questista. Tässä on lähestytty VR:ää sopivan kuluttajavetoisesti, erityisesti tuo rajoittamaton Room Scale houkuttelee kovasti. Hinta on yläkanttiin toki, mutta toisaalta tuohon ei muita hankintoja tarvitse tehdä (kuten tietokone/konsoli). Miesluolaa pitää vain lähteä nyt riisumaan kaikesta turhasta, kuten huonekalut. :D

New Yorkin poliisi NYPD harjoittelee videolla autonomisilla VR-laseilla. Aseohjainta Oculus kyllä kaipaisi, niitä onneksi löytyy 3D-tulostajien valikoimista.

 
Indexin ensimmäisenä ennakkovarauspäivänä laitoin sen 1079 euron kokonaisuuden huvikseen ostoskoriin ja kokeilin mitä tapahtuu, jos yritän maksaa ostoksen PayPal-tilillä, jonka saldo on 0. No ostotapahtumahan tietenkin epäonnistui, enkä ajatellut sitä sen enempää. Tänään oli aamulla tullut Valvelta viesti, että he pahoittelevat epäonnistunutta ostoyritystäni ja että minulle on varattu kyseinen tuote ensimmäisestä satsista, joka toimitetaan 28.6. mennessä. Saan ensi viikolla viestin, kun voin suorittaa ostotapahtuman loppuun. Noh, mikäs siinä - kai se on sitten ostettava :D
 
Pakko myöntää että laitoin itsekin Indexistä varauksen, olisin laittanut heti kun oli mahdollista jos olisi tiennyt ettei ole sitova eikä raha liiku, mutta koska viivyttelin niin 30.9 "erään" vasta ehdin mukaan. Vai oliki noita aluksi ihan ostettavissa?
Niin se mieli muuttuu, Oculus Rift S tilattu, katsotaan sitten kun Indexistä tulee viestiä että vaihtuuko.:D
 
Melkein harmittaa kun en tilannut indexiä nyt. En jaksa lokakuulle odottaa, ehkä rift s riittää.
 


VR huone edistyy. Sensorit , vive majakka pimaxin varten ja Oculus ny seinillä. Vielä tosin maali tohon pitkälle seinälle / tai tapetti ja pöytä nurkkaan paikalleen ja kone rullien päälle pöydän alle , listat myös pitäs laittaa lattianrajaan.
 
Valitettavasti et ehkä siltikään pääsisi testailee Questiasi kuin vasta virallisen launchin myötä 21.5

Some Oculus Quests Shipped Early From Walmart But Are Unusable

Tuli siinä mieleen että olin aiemmin päivällä selainnut vanhoja riftin tilausviestejä kun tarkistin kuinka kauan siinä kesti toimitus tilauksesta ja taisin jotain linkkiä sieltä vahingossa klikata joten sieltä ilmeisesti tuli vaan uusi vahvistusviesti. Se vaan hämäsi kun oli laskutuspäivä 2019-5-3. Orders sivulla on Quest kuitenkin vielä TBA tilassa. :)

Onneksi tuossa nyt ei kuitenkaan pitkä odotus ole.
 
Index ohjaimet tilattu.

Saas nähdä kuinka nopeasti päästään pelaamaan:
Valvella on varasto Tilburgissa, alankomaissa, josta he hoitavat toimitukset EU alueelle.

Alunperin piti odotella kaikessa rauhassa hintojen laskemista, mutta kävi vähän vanhanaikaisesti:

Törmäsin diiliin, ja ostin kerralla 4 tukiasemaa.
...ja sitten oli pakko ostaa uudet ohjaimet ^_^
 
HTC:n tuntien Cosmos ei paini hinnaltaan lainkaan Rift S:n tai Questin tasolla, vaan saa laittaa ykkösen eteen. Kiinnostava laite saattaa toki olla.

Näitä kommentteja HTC:n ahneudesta nähtiin paljonkin ennen Valve Indexin julkaisua ja redditissähän uskottiin koko setin hinnan olevan 600 taalaa ja lighthouse maksaisi 70 euroa. Valve kuitenkin myy lighthouse tukiasemaa 159 euron hintaan ja HTC myi 149 euroa? Nuo hinnat eivät siis perustu pelkästään HTC:n ahneuteen, vaan tuo lighthouse teknologia on vaan yksinkertaisesti huomattavan kallista rakentaa...?
 
HTC tuotot rautafirmana perustuvat melkein täysin raudan myyntiin, joten niissä oli toki aina isompi hintalappu nyt ja jatkossa.

Valvella olisi ollut varaa myydä alemmilla hinnoilla, varsinkin kun on Steamin rahasäkkivirrat apuna, mutta ilmeisesti arvioivat väärin tai sitten on vain rahastuksesta kyse. Ehkä se, että päättivät tehdä kaiken jenkeissä kasvatti hintoja merkittävästi, koska sillon SteamVR tracking 2.0 julkistuksen yhteydessä ilmoittivat sen olevan halvempi kokonaisuutena ja esim. noiden Base stationien piti olla merkittävästi halvempia valmistaa.

Tuon teknologian kalleus yleisesti nähtiin jo siitä, ettei ketään kiinnostanu käyttää sitä kuluttajamarkkinoilla vaikka Valve tarjosi ilmaiseksi. Taitaa kaikki muut nykyiset hyödyntäjät olla jotain harrastaja, B2B tai Premium-/rahastusluokan settejä(?)
 
Näitä kommentteja HTC:n ahneudesta nähtiin paljonkin ennen Valve Indexin julkaisua ja redditissähän uskottiin koko setin hinnan olevan 600 taalaa ja lighthouse maksaisi 70 euroa. Valve kuitenkin myy lighthouse tukiasemaa 159 euron hintaan ja HTC myi 149 euroa? Nuo hinnat eivät siis perustu pelkästään HTC:n ahneuteen, vaan tuo lighthouse teknologia on vaan yksinkertaisesti huomattavan kallista rakentaa...?

Ei HTC:n muutkaan VR-laitteet/silmikot hinnallaan kilpaile. En ole valmis vielä Indexin takia mielipidettä muuttamaan.
 
HTC tuotot rautafirmana perustuvat melkein täysin raudan myyntiin, joten niissä oli toki aina isompi hintalappu nyt ja jatkossa.

Valvella olisi ollut varaa myydä alemmilla hinnoilla, varsinkin kun on Steamin rahasäkkivirrat apuna, mutta ilmeisesti arvioivat väärin tai sitten on vain rahastuksesta kyse. Ehkä se, että päättivät tehdä kaiken jenkeissä kasvatti hintoja merkittävästi, koska sillon SteamVR tracking 2.0 julkistuksen yhteydessä ilmoittivat sen olevan halvempi kokonaisuutena ja esim. noiden Base stationien piti olla merkittävästi halvempia valmistaa.

Tuon teknologian kalleus yleisesti nähtiin jo siitä, ettei ketään kiinnostanu käyttää sitä kuluttajamarkkinoilla vaikka Valve tarjosi ilmaiseksi. Taitaa kaikki muut nykyiset hyödyntäjät olla jotain harrastaja, B2B tai Premium-/rahastusluokan settejä(?)

Vai voiko tuossa painaa joku sopimus HTC:n ja Valven välillä, ettei hintoja poljeta.
 
Vai voiko tuossa painaa joku sopimus HTC:n ja Valven välillä, ettei hintoja poljeta.

En usko, että Valve olisi mitään tuollaisia sopimuksia tehnyt, jos kerran tarkoitus oli yhdessä vaiheessa tavoitteena saada VR leviämään ja varsinkin, kun oli ne 2.0 esittelyt halpuudesta. Tai no ne halpuuspuheet esitettiin tosin vain rautavalmistajille :think:
 
Itse veikkaisin että valven hinnat yhdistyy valmistuskapasiteettiin. Korkea hinta -> parempi kate saatavilla olevalla volyymilla. Ehkä tässä haetaan kuitenkin vasta kokemusta ja palautetta.
 
Itse laitoin Rift s:n ennakkotilaukseen Oculuksen sivuilta, 23.5 oli arviolta toimitus. Onko muilla millaisia kokemuksia CV1:n suhteen Oculuksen omasta takuusta? Vai kannattaisikohan vaihtaa "kotimaiseen Giganttiin" oman turvan vuoksi?

Ruotsin Elgiganttenillä näkyy olevan reilun kympin halvempi (4990kr)
 
Itse laitoin Rift s:n ennakkotilaukseen Oculuksen sivuilta, 23.5 oli arviolta toimitus. Onko muilla millaisia kokemuksia CV1:n suhteen Oculuksen omasta takuusta? Vai kannattaisikohan vaihtaa "kotimaiseen Giganttiin" oman turvan vuoksi?

Ruotsin Elgiganttenillä näkyy olevan reilun kympin halvempi (4990kr)
Gigantin kautta voit tarkistaa että säädöt ovat sopivat palautusoikeuden takia
 
Oculuksen takuu toimi ainakin omalla kohdalla. Kuva alko katoileen ja välkkymään. Itse totesin kaapelin vialliseksi ja pistin supporttiin mailia. Muutaman kuvan ja mailin vaihdon jälkeen pistivät uuden kaapelin postiin. Alle viikossa oli kaapeli kotona.
 
Gigantin kautta voit tarkistaa että säädöt ovat sopivat palautusoikeuden takia

Toi on kyl tosi, mut en silti ole varma onko ihan 30€ arvoista (Koskaan en ole mitään palauttanut, mutta kerta se ensimmäinenkin).

Ainoa mikä oikeastaan harmittaa on tuo software ipd-säätö. Oma ipd 66 mm, joten en usko että siitä jää kiinni, ainakin jos ekoja revikoita uskoo. Go:ta kerran kokeilleena, lyhyen kokeilun pelasi ihan hyvin omille silmille.
 
Viimeksi muokattu:
HP Reverb Review – An Impressive Headset Stuck with Windows VR Controllers
"Unfortunately, overall clarity is held back in a large way by plainly visible mura. Mura looks a lot like the screen door effect but is actually the result of poor consistency in color and brightness between pixels."

Tekstistä saa hyvin selvää, screen dooria ei juuri ole mutta tuo ylläoleva huonojen ohjainten lisäksi tiputtaa reverbin kilpailusta pois osaltani. Eli minulla on valinta rift S:n ja Indexin väliltä kun Cosmoksesta ei kuulu mitään.
 
iRacing-foorumilta bongattu tieto, HP chatin kautta tieto että US julkaisu siirtyi 6.5 > 8.5 eli luultavasti viimeistään ensi viikolla revikoita myös loppukäyttäjienkin toimesta.
 
This is What 'Virtual Desktop' Looks Like on Oculus Quest

Eli... Questit naamalle, vr desktop käyntiin ja omalla koneella oikealla raudalla pyörivä peli on sitten pelattavissa? Mitä tästä jää puuttumaan minkä saisi suoraan koneeseen kytkettävillä laseilla?

Ymmärrän tuon niin, että kaikki tapahtumat näkyvät virtuaaliruudulta. VR-pelitkin näkyvät ruudulla eikä pelaajan ympärillä. Esim. Dirt Rally monesti ainakin minulla bugittaa kisaa käynnistäessä ja kisa käynnistyy virtuaaliruudussa. Kaikki toimii 6dof, mutta ruudun välityksellä.
 
Miksi se pitää olla tuollai virtuaali ruudussa, eikä kokonaan ympärille venytettynä? Miksi kukaan tuollai haluaisi käyttää VR laseja, eikö se pointti juuri ole päästä edessä olevasta ruudusta eroon?
Eikö noilla Quest laseilla voi pelata ollenkaan muita pelejä, kuin vartavasten just niille tehtyjä?
Virtual Desktop on virtuaali näyttö jolla käyttää esim tavan työpöytää ja tavan sovelluksia, jotka ei välttämättä ole kovinkaan käytettäviä "venytettynä ympärille". Erikseen on sovelluksia jotka "emuloi" vr-tilan ja lähettää sen näkymän langattomana headsettiin. Varmasti questiin tulee myös tälläinen ja siihen myös liikeohjain tuki yms, mutta viiveet ja kuvanlaatu voi kärsiä verrattuna langallisiin.

Edit: mutta joo Quest on tarkoitettu ensisijaisesti vain Questille tehtyjen pelien/ohjelmien käyttöön, eikä esim Steamin käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
HP Reverb Review – An Impressive Headset Stuck with Windows VR Controllers
"Unfortunately, overall clarity is held back in a large way by plainly visible mura. Mura looks a lot like the screen door effect but is actually the result of poor consistency in color and brightness between pixels."

Tekstistä saa hyvin selvää, screen dooria ei juuri ole mutta tuo ylläoleva huonojen ohjainten lisäksi tiputtaa reverbin kilpailusta pois osaltani. Eli minulla on valinta rift S:n ja Indexin väliltä kun Cosmoksesta ei kuulu mitään.

Onhan noita vaihtoehtoja, jos jaksaa muutaman kuukauden odotella. Acerin ConceptD Ojo on tulossa tänä vuonna. Se tarjoaa saman resoluution kuin Reverb ja lisäksi myös mekaanisen IPD-säädön. Ojossa saattaa tosin olla samat paneelit kuin Reverbissä, eli myös mahdolliset kuvanlaatuongelmat saattavat olla samoja.

Q3:n aikana tulossa on Vive Pro Eye, joka tuo mukanaan (messuilla sitä testaamaan päässeiden henkilöiden kommenttien mukaan) hyvin toimivan katseenseurannan ja foveoidun renderöinnin (resoluutiosta ei taida tässä vaiheessa olla tietoa). HTC:llä on työn alla myös PC-headsetti, jossa on sisäänrakennettu langaton yhteys, mutta en tiedä voisiko kyseessä olla Vive Pro Eye vai jokin ihan muu malli. Yksi maininta siitä löytyy tuolta:

JUst Got Back From the AMD 50th Anniversary Open House! (Pics + Info) : realAMD

A wireless VR headset demo with an unreleased HTC wifi-based headset (it's not the Vive or the Cosmos). It runs a 5Ghz (planned to also have 60Ghz in the future) connection. There was no wireless adapter with this one.
 
Q3:n aikana tulossa on Vive Pro Eye, joka tuo mukanaan (messuilla sitä testaamaan päässeiden henkilöiden kommenttien mukaan) hyvin toimivan katseenseurannan ja foveoidun renderöinnin (resoluutiosta ei taida tässä vaiheessa olla tietoa).

Vive Pro Eyen resoluutio on 2880x1600. Suunnattu yrityskäyttöön, joten hyvin todennäköisesti maksaa todella paljon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 438
Viestejä
4 496 044
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
Taru.nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom