VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Tuossa muutamana päivänä pyörinyt mielessä ajatus jos olisi sellainen "VR"-headsetti jolla voisi korvata TV:n/Näytön.
Ei tarviisi minkäänlaista trackingia (ehkä), kunhan vain saisi ison 4k-tarkkuuden (tai ainakin lähelle) kuvan esim. leffojen katseluun omassa rauhassa, tai pelailuun omassa rauhassa.
Tähän kun saisi tuotua kuvan ja äänen kuulokkeille langattomasti mistä tahansa HDMI-laitteesta, olipa se tietokone, PS4, X One, Bluray-soitin tai vaikka digiboksi.

PSVR:llä joskus pelaillut normaaleja pelejä isolla kuvalla, tämä on ollut ihan kivaa mutta tarkkuutta on kaivannut lisää ja kuva tuppaa hiljalleen "vaeltamaan" jolloin joutuu aika ajoi resetoimaan näkymää ettei tarvitse olla pää kenossa.
Viimeisimpänä The Witness joka ei siis ole VR-peli, mutta kiva sitä oli pelata PSVR:llä ~120" kuvalla. Toki tarkkuus tuolla normi 50" 4k-televisiolla on aivan eri planeetalta mutta immersio tuolla isolla kuvalla oli parempi vaikkei oikea VR-peli olekkaan.

Oculus Go:n suuntaan tuossa vilkuilin mutta siihen ei taida saada kuvaa ulkoisesta bluray-soittimesta että voisi katsella leffoja.
 
Toimiva Inside-out -tracking on laajemman sisältötarjonnan ohella merkittävimpiä askeleita kohti massojen vr-kokemusta. Ulkoisten majakoiden virittely ja johtohelvetti ei kiinnosta kuin pientä nörttiporukkaa.

Olen ihan samaa mieltä. Kysymys onkin että kuinka helposti inside outin saa majakoiden tasolle ilman että tulee muita ongelmia.

Periaatteessa tukemalla kameroita joka paikkaan, käytännössä en tiedä kuinka helppoa täydellisen tai lähes täydellisen näkökentän saaminen on.
 
Sonylta patentti piuhattomalle VR:lle. Tämä saattaa olla käytännössä PSVR2, joka voisi ilmestyä jossain vaiheessa PS5:lle.

PlayStation-VR-Wireless.png


Lähde: A Wireless PlayStation VR Patent Has Been Filed By Sony
 
Oculus Go:n suuntaan tuossa vilkuilin mutta siihen ei taida saada kuvaa ulkoisesta bluray-soittimesta että voisi katsella leffoja.
Ulkoisesta soittimesta ei toimi, mutta PC kuvan voi striimata siihen ja sitä kautta voi katsoa 2d/3d bluray elokuvia.
 
Olen ihan samaa mieltä. Kysymys onkin että kuinka helposti inside outin saa majakoiden tasolle ilman että tulee muita ongelmia.

Periaatteessa tukemalla kameroita joka paikkaan, käytännössä en tiedä kuinka helppoa täydellisen tai lähes täydellisen näkökentän saaminen on.

Tuohan se ongelma onkin. Vaikea uskoa että inside-out trackingissä päästäisiin samalle tasolle ihan hetkeen jos koskaan. Toiseksi tuossa "Ulkoisten majakoiden virittely ja johtohelvetti ei kiinnosta kuin pientä nörttiporukkaa." haisee kovasti käyttökokemus Oculuksen kanssa. Viven ratkaisu on helppoudessaan eri planeetalta suhteessa Riftiin. Käytännössä toi on tasapainoilua trackingin laadun, asentamisen helppouden, HMD:n painon/ergonomian ja muiden asioiden välillä.
 
Ensin toki sinne headsetin sivuillekin kamerat, kummallista että säästetään muutaman euron komponenttia. Tuskin se laskentatehoa vie liikaa? Toki paras, jos kunnollisten kameroiden lisäksi vielä optiona mahdollisuus liittää majakoita haluttu määrä.
Mobiililaitteissa on laskentateho on suurin haaste ja vaikka PC:llä se ei olisi ongelma, niin kuvan siirtäminen PC:lle on rajoittava tekijä. Samat usb kontrollerien kaistanleveysongelmat voivat tulla eteen Riftilläkin kun on käytössä enemmän kuin kaksi kameraa.
 
Jos nyt haluaisi hypätä VR-maailmaan simulaattorien muodossa (lähinnä X-plane ja dirt rally 2.0, jotkin truck simut), niin mikä olisi järkevä paketti?
Pikaisella googlauksella esim oculus kolmella sensorilla olisi hyvä? Paljonko pitää budjetoida oikeasti toimivaan settiin?

PC:stä löytyy ryzen 2600, 16GB ram ja 2080ti.
 
Jos nyt haluaisi hypätä VR-maailmaan simulaattorien muodossa (lähinnä X-plane ja dirt rally 2.0, jotkin truck simut), niin mikä olisi järkevä paketti?
Pikaisella googlauksella esim oculus kolmella sensorilla olisi hyvä? Paljonko pitää budjetoida oikeasti toimivaan settiin?

PC:stä löytyy ryzen 2600, 16GB ram ja 2080ti.
Simuihin et tarvitse kolmatta sensoria. Itsellä rift ja xplane. Ongelmia tulee että sensorit eivät näe pöydän alle, jolloin kaikkiin kytkimiin et pääse touchilla käsiksi. Vr-hiiri taas vie prossutehoja jota xplane vr vie paljon. Tuleva vulkan päivitys voi korjata tätä tilannetta. Lisäksi riftin tarkkuus tekee sen että mittareita on vaikea nähdä (käytä zoomia tai kumarru lähelle). I4790k on pullonkaulana, gtx1070 riittää hyvin.

X-Planeen voi kokeilla ilmaista lisäridemoa Download FSFlyingSchool 2019 for X-Plane 11 and 10 Demo (for Windows)
Tuossa kaikki ominaisuudet mutta lentoalue rajattu. Windowsin puheohjausta voi käyttää, itsellä ei tosin toiminut kun cortana ei tajua englantiani. Yleisesti kyllä toimii suomalaisellakin ääntämyksellä, minulla vaan niin huono. Nyt tarjouksessa, mutta suositan ensin testaamaan demolla.
 
Jos nyt haluaisi hypätä VR-maailmaan simulaattorien muodossa (lähinnä X-plane ja dirt rally 2.0, jotkin truck simut), niin mikä olisi järkevä paketti?
Pikaisella googlauksella esim oculus kolmella sensorilla olisi hyvä? Paljonko pitää budjetoida oikeasti toimivaan settiin?

PC:stä löytyy ryzen 2600, 16GB ram ja 2080ti.
Huomenna alkaa GDC jossa julkistetaan uusi Rift S. Kyseessä siis parannettu malli. Kannatta odotella sitä.
 
Jos nyt haluaisi hypätä VR-maailmaan simulaattorien muodossa (lähinnä X-plane ja dirt rally 2.0, jotkin truck simut), niin mikä olisi järkevä paketti?
Pikaisella googlauksella esim oculus kolmella sensorilla olisi hyvä? Paljonko pitää budjetoida oikeasti toimivaan settiin?

PC:stä löytyy ryzen 2600, 16GB ram ja 2080ti.

En kyllä simukäyttöön ostaisi Oculusta Riftiä ainakaan, vaatimaton kuvan laatu ja Oculuksen vahvuus eli ohjainten tarkka seuranta menee osin hukkaan. Ergonomiahan kyllä taitaa olla paras. Ennemmin joku parempiresoinen WMR-setti, tai jos on rahaa polttaa niin Vive Pro.
 
Jos nyt haluaisi hypätä VR-maailmaan simulaattorien muodossa (lähinnä X-plane ja dirt rally 2.0, jotkin truck simut), niin mikä olisi järkevä paketti?
Pikaisella googlauksella esim oculus kolmella sensorilla olisi hyvä? Paljonko pitää budjetoida oikeasti toimivaan settiin?

PC:stä löytyy ryzen 2600, 16GB ram ja 2080ti.

Ei ei ei... unohda se Rift. Siinä on oikeasti paska kuvanlaatu, etkä saa mittareista tai kaukaisista kohteista mitään selvää lentopeleissä. Odyssey+ ehdottomasti, parempi reso eikä ole lainkaan screen door efektiä.

Ps. Dirt rally 2 ei tue toistaiseksi VR:ää.
 
Tuohan se ongelma onkin. Vaikea uskoa että inside-out trackingissä päästäisiin samalle tasolle ihan hetkeen jos koskaan. Toiseksi tuossa "Ulkoisten majakoiden virittely ja johtohelvetti ei kiinnosta kuin pientä nörttiporukkaa." haisee kovasti käyttökokemus Oculuksen kanssa. Viven ratkaisu on helppoudessaan eri planeetalta suhteessa Riftiin. Käytännössä toi on tasapainoilua trackingin laadun, asentamisen helppouden, HMD:n painon/ergonomian ja muiden asioiden välillä.
Oculus on ihan paskaa käytettävyydeltään ja majakoiden konffaus on siitä vain pieni osa, mutta kyllä tuo kommentti koski silti yleisesti kaikkia VR-settejä, joissa on käytössä ulkoiset majakat. PSVR kärsii tästä "johtohelvetistä" kaikkein vähiten, mutta toisaalta se on myös epätarkin.

Kyse on tosiaan kompromissista, mutta jos VR-kokemusta halutaan laajentaa harrastelijoita suuremmalle massalle, kokonaisuuden pitäisi olla nykyistä käytettävämpi ja helpommin lähestyttävä. Pelkästään inside-out -seurannalla ei tietenkään kuuhun mennä, mutta se olisi yksi merkittävä edistysaskel kunnolla toimiessaan. Langattomuus olisi toinen merkittävä askel. Ja tietenkin laadukkaampi ja nykyistä monipuolisempi sisältö.
 
Ei ei ei... unohda se Rift. Siinä on oikeasti paska kuvanlaatu, etkä saa mittareista tai kaukaisista kohteista mitään selvää lentopeleissä. Odyssey+ ehdottomasti, parempi reso eikä ole lainkaan screen door efektiä.

Ps. Dirt rally 2 ei tue toistaiseksi VR:ää.

Tälle ja kaikille edellisille kommentoijille, tunnuitte nyt kovasti takertuvan tuohon oculukseen, vaikka kysyin juuri edellisessä lauseessa suosituksia hyvästä paketista, en siitä miksi oculus rift ei ole hyvä. En ole siis yhtään vielä muutama yt videota lukuunottamatta tutustunut koko maailmaan, joten hieman armeliaampi lähestymistapa voisi toimia paremmin...

Mikä on screen door efekti? Mikä resoluutio riittää peleissä siihen, että esim lentokoneiden mittaristosta saa selvää?

Haluan tarkan trackingin ja kolmannesta sensorista vaan on moni sanonut, että vie seurannan tarkkuuden aivan uudelle tasolle.

Dirt Rally 2 saa VR tuen kevään/kesän aikana ilmesesti ja siihen asti Dirt Rally toimii. Myös assetto corsa, ets, ym haluaisin kokeilla.

En xplanessa kyllä tuota touchia käyttäisi vaan yokea ja ihan fyysisiä ohjaimia, lasit vaan immersion vuoksi.
 
Tälle ja kaikille edellisille kommentoijille, tunnuitte nyt kovasti takertuvan tuohon oculukseen, vaikka kysyin juuri edellisessä lauseessa suosituksia hyvästä paketista, en siitä miksi oculus rift ei ole hyvä. En ole siis yhtään vielä muutama yt videota lukuunottamatta tutustunut koko maailmaan, joten hieman armeliaampi lähestymistapa voisi toimia paremmin...

Mikä on screen door efekti? Mikä resoluutio riittää peleissä siihen, että esim lentokoneiden mittaristosta saa selvää?

Haluan tarkan trackingin ja kolmannesta sensorista vaan on moni sanonut, että vie seurannan tarkkuuden aivan uudelle tasolle.

Dirt Rally 2 saa VR tuen kevään/kesän aikana ilmesesti ja siihen asti Dirt Rally toimii. Myös assetto corsa, ets, ym haluaisin kokeilla.

En xplanessa kyllä tuota touchia käyttäisi vaan yokea ja ihan fyysisiä ohjaimia, lasit vaan immersion vuoksi.
Simukäytössä kolmannesta sensorista ei ole hyötyä. Se on room scalea varten. Joka sekin toimii ihan OK kahdellakin sensorilla.
Puhtaaseen simukäyttöön hommaisin itse Odyssey+:n. Siinä on huomattavasti parempi tarkkuus kuin Riftissä. Olen itse kokeillut Vive Pro:ta ja Riftiä, ja ero on iso. Odyssey+ on käsittääkseni aika lähellä Vive Pro:ta.
Screen door effect tarkoittaa sitä kuinka hyvin pikselien välin erottaa.
Elite Dangerous olen pelannut Riftillä, ihan hyvin se toimii. Tarkkuus ei ihan riitä kunnolla, mutta kun kumartuu lähemmäs tekstejä niin näkee. Oikeastaan tarkkuutta enemmän Riftissä häiritsee God Rays, ne ovat todella selviä virheitä tummissa kohtauksissa.
Tuossa kuva mitä se tarkoittaa.
569557579_1280x720-300x169.jpg
 
Tälle ja kaikille edellisille kommentoijille, tunnuitte nyt kovasti takertuvan tuohon oculukseen, vaikka kysyin juuri edellisessä lauseessa suosituksia hyvästä paketista, en siitä miksi oculus rift ei ole hyvä. En ole siis yhtään vielä muutama yt videota lukuunottamatta tutustunut koko maailmaan, joten hieman armeliaampi lähestymistapa voisi toimia paremmin...

Mikä on screen door efekti? Mikä resoluutio riittää peleissä siihen, että esim lentokoneiden mittaristosta saa selvää?

Haluan tarkan trackingin ja kolmannesta sensorista vaan on moni sanonut, että vie seurannan tarkkuuden aivan uudelle tasolle.

Dirt Rally 2 saa VR tuen kevään/kesän aikana ilmesesti ja siihen asti Dirt Rally toimii. Myös assetto corsa, ets, ym haluaisin kokeilla.

En xplanessa kyllä tuota touchia käyttäisi vaan yokea ja ihan fyysisiä ohjaimia, lasit vaan immersion vuoksi.

Arvelit Oculuksen olevan hyvä, joten ystävällisesti neuvottiin pysymään erossa. Koska et tee simukäytössä trackingilla mitään, sehän ei sulla ole tehokkaassa käytössä jos vaan lasit päässä ja kädet ratilla tai lentokoneen kaasuvivulla. Tuohon headsetin liikkeeseen se majakaton träkkäys riittää kyllä.

Screen door efekti on pikseliverkon näkyvyys. Jos on huono resoluutio tai tekniikka, verkko on häiritsevä.

Odyssey+:ssa on hyvä reso ja lisäksi screen door efektin häivytys jollain tekniikalla mittareiden lukuun. Itse olen Odyssey+:n kuvan laatuun tyytyväinen.

Odyssey+ on vaan WMR-laite, joten vain Oculus-yhteensopivien pelien ajaminen Revive:n kautta voi syödä hurjasti tehoa. Oliko niin että Dirt Rally 2 oli tulossa vain Oculukselle?
 
Dirt Rally 2 saa VR tuen kevään/kesän aikana ilmesesti ja siihen asti Dirt Rally toimii. Myös assetto corsa, ets, ym haluaisin kokeilla.

Edelliset kommentoijat jo ehtikin vastailla kysymyksiisi. Kun aikomuksena on pelata Dirttiä ja Assetto corsaa, niin on aivan pakko sanoa varoituksen sana: näissä molemmissa peleissä VR toteutus on tasoa "jälkikäteen päälleliimattu purkkaviritys". Jos odotat bugitonta plug & play pelikokemusta, niin tulet pettymään. Molemmat pelit vaatii aika paljon ohjelmien/asetusten kanssa säätämistä ja vilisee bugeja, joten kylmät hermot vaaditaan :rolleyes:
 
Oculus on ihan paskaa käytettävyydeltään

Olen tästä kyllä eri mieltä. Minulla on Rifti juuri käytettävyyden vuoksi - alakouluikäiset lapsetkin osaa tuota käyttää, kun se ei vaadi kuin headsetin nostamisen pöydältä niin kaikki toimii. Majakat on asennettu kun laitteen hankin ja koskaan ei ole tarvinnut tehdä niille mitään.

Jos ostaisin VR-vekottimen pelkästään oman simukäyttöön, niin Odyssey+ olisi oma valintani tämän hetken tarjokkaista.

Edelliset kommentoijat jo ehtikin vastailla kysymyksiisi. Kun aikomuksena on pelata Dirttiä ja Assetto corsaa, niin on aivan pakko sanoa varoituksen sana: näissä molemmissa peleissä VR toteutus on tasoa "jälkikäteen päälleliimattu purkkaviritys". Jos odotat bugitonta plug & play pelikokemusta, niin tulet pettymään. Molemmat pelit vaatii aika paljon ohjelmien/asetusten kanssa säätämistä ja vilisee bugeja, joten kylmät hermot vaaditaan :rolleyes:

Itse olen pelaillut Assetto Corsaa viime aikoina, ja siinähän on itse ajamisen kannalta aivan hyvä ja bugiton VR-toteutus. Se päällelliimaus näkyy toki niissä valikoissa - on tylsää ottaa silmikko päästä vaihtaakseen autoa tms.
 
Olen tästä kyllä eri mieltä. Minulla on Rifti juuri käytettävyyden vuoksi - alakouluikäiset lapsetkin osaa tuota käyttää, kun se ei vaadi kuin headsetin nostamisen pöydältä niin kaikki toimii. Majakat on asennettu kun laitteen hankin ja koskaan ei ole tarvinnut tehdä niille mitään.
No jaa. Mitä nyt keskitys arpoo välillä minne sattuu ja käyttöliittymä on monin paikoin epäintuitiivinen, eikä missään sanota mikä painike tekee mitäkin. Toimivuus mm. Steam-pelien kanssa on ihan arpapeliä. Sensoreita ei välillä tunnisteta, vaikka ne olisivat toimineet monta viikkoa ongelmitta. Lopputuloksena pitää ajaa Oculuksen täysin täydellisen epäkelpo kalibrointisofta uusiksi pahimmillaan monta kertaa, kun se on sitä mieltä, että kohdistus on perseellään (vaikka kamerat olisi asennettu ihan oikein). Äänet tulevat välillä kuulokkeista ja välillä kaiuttimista, hieman kuun asennosta riippuen. Tätä voi yrittää petrata asentamalla kolmannen osapuolen apuohjelmia, jotka toimivat kuten näillä harrastelijaprojekteilla nyt yleensä on tapana.

Lisäksi Oculus home on tarkoitettu kerrallaan vain yhden tunnuksen käyttöön. Aikuisten epämääräisten ohjelmien/pelien ja historiatietojen piilottaminen valikoista lasten pelaamista varten on hankalaa ja paikoin jopa mahdotonta.

Majakoiden viritteleminen seinille ja niille piuhojen hommaaminen ja piilottaminen on tietenkin aina tapauskohtaista, mutta harvoin niitä saa kovinkaan kauniisti asennettua, ainakaan kovin pienellä vaivalla. Tämä nyt ei kuitenkaan ole pelkästään Oculuksen ongelma, joten se siitä.

Mutta joo, näillä eväillä olen tosiaan vähän eri mieltä tuosta käytettävyydestä. Mm. PSVR on näiltä osin täysi vastakohta. Asennat kerran ja kaikki toimii (paitsi keskitys, joka vaeltaa siinä vieläkin enemmän). Kuten sanottua, kompromisseja nämä ovat kaikki tässä vaiheessa. Pitää vaan valita vähiten huono vaihtoehto omaa käyttöä ajatellen.
 
Meillä on selvästi eri kokemukset Riftin käytöstä. Laitteet on olleet pari kuukautta käytössä enkä ole aloituksen lisäksi ajanut kalibrointisoftaa koskaan eikä sensorit ole olleet ikinä hukassa, myöskään näitä äänilähdeongelmia ei ole ollut vaikka koneessa taitaa olla viisikin erilaista äänilaitetta. Ehkä on ollut hyvä tuuri!
 
Oma kokemukseni Riftillä oli, että Oculuksen omassa sovellusympäristössä kaikki toimi kuin junan vessa. SteamVR sen sijaan oli vuodesta toiseen täyttä ripulia, ja ainoa varma asia oli, että jokin seuraava päivitys rikkoo perustoiminnallisuuden. Äänten ohjaus oikeaan lähteeseen toimi suurin piirtein ei koskaan. Oculus Homessa ei ollut ikinä kymmenesosaakaan näistä ongelmista.
 
Odyssey+ ei saatavilla Suomesta? Vive pro maksaakin 1500€, se menee yli budjetin.
 
Odyssey+ ei saatavilla Suomesta? Vive pro maksaakin 1500€, se menee yli budjetin.

Jenkeistä saa Odyssey+:aa tilattua, Suomesta ei saatavilla. Tässä ketjussa aika moneen kertaan käsitelty erilaiset tilausvaihtoehdot hintoineen, selailee vaan taaksepäin.
 
Jos nyt haluaisi hypätä VR-maailmaan simulaattorien muodossa (lähinnä X-plane ja dirt rally 2.0, jotkin truck simut), niin mikä olisi järkevä paketti?
Pikaisella googlauksella esim oculus kolmella sensorilla olisi hyvä? Paljonko pitää budjetoida oikeasti toimivaan settiin?

PC:stä löytyy ryzen 2600, 16GB ram ja 2080ti.
Ei missään nimessä kannata tilata juuri nyt mitään vr-laseja, kun ensi viikolla on GDC-messut, jossa julkistetaan ainakin yhdet uudet vr-lasit.
 
Oculus on ihan paskaa käytettävyydeltään ja majakoiden konffaus on siitä vain pieni osa, mutta kyllä tuo kommentti koski silti yleisesti kaikkia VR-settejä, joissa on käytössä ulkoiset majakat. PSVR kärsii tästä "johtohelvetistä" kaikkein vähiten, mutta toisaalta se on myös epätarkin.

Kyse on tosiaan kompromissista, mutta jos VR-kokemusta halutaan laajentaa harrastelijoita suuremmalle massalle, kokonaisuuden pitäisi olla nykyistä käytettävämpi ja helpommin lähestyttävä. Pelkästään inside-out -seurannalla ei tietenkään kuuhun mennä, mutta se olisi yksi merkittävä edistysaskel kunnolla toimiessaan. Langattomuus olisi toinen merkittävä askel. Ja tietenkin laadukkaampi ja nykyistä monipuolisempi sisältö.

Mun pointti oli että Vive tarjoaa tällä hetkellä parhaan trackingin käytännössä kahdella majakalla, joissa on yhteensä kaksi virtajohtoa ja 0 säätöä asentamisen jälkeen. En siis kategorisesti luokittelisi kaikkia majakkaratkaisuja paskoiksi esim. Oculus kokemusten perusteella vaan väittäisin että tuollaisella toteutuksella majakat on käytännössä täysin non-issue myös massojen näkökulmasta. Vastapainona inside-outilla on kasa fyysisen maailman haasteita ratkaistavana jos haluaa trackingin samalle tasolle.
 
No jaa. Mitä nyt keskitys arpoo välillä minne sattuu ja käyttöliittymä on monin paikoin epäintuitiivinen, eikä missään sanota mikä painike tekee mitäkin. Toimivuus mm. Steam-pelien kanssa on ihan arpapeliä. Sensoreita ei välillä tunnisteta, vaikka ne olisivat toimineet monta viikkoa ongelmitta. Lopputuloksena pitää ajaa Oculuksen täysin täydellisen epäkelpo kalibrointisofta uusiksi pahimmillaan monta kertaa, kun se on sitä mieltä, että kohdistus on perseellään (vaikka kamerat olisi asennettu ihan oikein). Äänet tulevat välillä kuulokkeista ja välillä kaiuttimista, hieman kuun asennosta riippuen. Tätä voi yrittää petrata asentamalla kolmannen osapuolen apuohjelmia, jotka toimivat kuten näillä harrastelijaprojekteilla nyt yleensä on tapana.
Itse ajan aina Oculuksen sensor setupin ennen kuin alan käyttämään Riftiä room scalessa. Mulla tahtoo sensorit aina hieman liikkua joten tuo varmistaa häiriöttömän seurannan. Menee siinä se pari minuuttia. Seuranta ei ole minulla koskaan karannut Riftistä kesken käytön. Ohjaimet ovat jonkin kerran joka johtunee suoraan siitä että mulla ei ole kuin kaksi sensoria.
SteamVR pelien kanssa on tosiaan aina enemmän tai vähemmän arpapeliä miten sattuu toimimaan. Aika rasittavaa käynnistellä esimerkiksi Beat Saberia useampia kertoja uudelleen kun välillä ei näy kuva, ja välillä ääni kuuluu kaiuttimista Riftin sijasta. Viimeksi sentään meni ensimmäisellä käynnistyksellä oikein :)
Oculuksen oman storen kanssa ei ole ikinä ollut mitään ongelmia.
 
Mun pointti oli että Vive tarjoaa tällä hetkellä parhaan trackingin käytännössä kahdella majakalla, joissa on yhteensä kaksi virtajohtoa ja 0 säätöä asentamisen jälkeen. En siis kategorisesti luokittelisi kaikkia majakkaratkaisuja paskoiksi esim. Oculus kokemusten perusteella vaan väittäisin että tuollaisella toteutuksella majakat on käytännössä täysin non-issue myös massojen näkökulmasta. Vastapainona inside-outilla on kasa fyysisen maailman haasteita ratkaistavana jos haluaa trackingin samalle tasolle.
Mjooh, ehkä se oli vähän liian raflaavasti sanottu, mutta en silti jaksa arvostaa sitä johtojen vetämistä ja majakoiden pulttaamista seinälle (eikä sitä niiden ulkonäköä varmasti arvosta kukaan). Mutta kuten sanoit, ei ole aukoton se inside-outtikaan.
 
Mjooh, ehkä se oli vähän liian raflaavasti sanottu, mutta en silti jaksa arvostaa sitä johtojen vetämistä ja majakoiden pulttaamista seinälle (eikä sitä niiden ulkonäköä varmasti arvosta kukaan). Mutta kuten sanoit, ei ole aukoton se inside-outtikaan.

Mun tapauksessa lienee syytä mainita, että on oma huone räpellystä&testaamista varten, joten majakoiden sijoittelu tai ulkonäkö ei ole ongelma. Mites huoneen koko 3x3m riittääkö VR leikkeihin room scale tilassa?
 
Mun tapauksessa lienee syytä mainita, että on oma huone räpellystä&testaamista varten, joten majakoiden sijoittelu tai ulkonäkö ei ole ongelma. Mites huoneen koko 3x3m riittääkö VR leikkeihin room scale tilassa?
Kyllä 3x3m riittää ihan hyvin. Itselläni on ilman erikoisjärjestelyitä pelattavaa tilaa huoneen hieman hassusta muodosta johtuen jotain 2x1,5m ja se ei riitä juurikaan muuhun kuin istuviltaan pelaamiseen, varsinkaan kun reunoilla on kaiken maailman lasikaappeja jne.
 
Aika hyvin inside out -seurannan kanssa pärjää, kun tiedostaa rajoitukset. Joskus seuranta on kadonnut epähuomiossa, viimeisimpänä The Forestissa kun hakkasin kirveellä mäntyä ja päädyin katselemaan samalla takavasemmalle, mitä siellä tapahtuu. Jonkun sekunnin kuluttua lakkasi kuulumasta kirveen osuminen puuhun, kun seuranta hukkui.

Peliseura tuonne joskus kelpaisi, serverit näyttää jostain syystä aina tyhjää? Mukana listalla pitäisi olla kuitenkin myös pannukakkupelaajat.
 
Langattomuus on oikea suunta. Tähän pitäisi vielä saada Firewall: Zero Hourin (PSVR) kaltainen taktinen verkkoräiskintä aseohjaimella, ja lasit lähtisi hankintaan.

 
Viimeksi muokattu:
Steamissa oleva BigScreen Beta tuntuu aika jännältä, ja yllättävän käytettävältä.
Nytkin kirjoitan tätä viestiä WMR-headsetti päässä ja edessä näkyy kaareva noin 3m päässä oleva ~150" kaareva "näyttö" jossa näkyy normaali windowsin työpöytä 4k resoluutiolla.
Selainta joutuu toki zoomaamaan jonkun verran ja työpöydän ikonien teksteistä ei saa mitään selvää, mutta nettisurffaus onnistuu ja tekstiäkin saa syötettyä kunhan osaa kirjoittaa näkemättä näppäimistöä. :comp:
Jos normaali näyttö olisi FullHD resoluutiolla eikä 4k kuten nyt, niin tekstit olisi varmaankin luettavissa ihan hyvin, tämä kun peilaa virtuaalinäytölle sen saman kuvan mikä on oikeassa näytössä.

Tuossa muutamia leffatrailereita pyöritellyt Youtubesta ja kyllähän nuo näyttää aika hyvälle.

Aika leikkimistä mutta hauskaa näiden kanssa on kikkailla.

Edit: huu! Destiny 2:sta pysty pelaamaan bigscreenin kautta kun ei ole Steam-peli. FPS vaan ei päätä huimannut mutta kokeilemaan pystyi ja kyllähän tuota pelaili jotensakkin. D2:n oma fps-countteri oli kyllä kokoajan 60 fps mutta ilmeisesti bigscreeni ei saanut päivitettyä kuvaa riittävällä tahdilla.

Isolla kuvalla Artefacts Edgen tornin huipulta hyppääminen ottaa kivasti mahanpohjasta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ei ei... unohda se Rift. Siinä on oikeasti paska kuvanlaatu, etkä saa mittareista tai kaukaisista kohteista mitään selvää lentopeleissä. Odyssey+ ehdottomasti, parempi reso eikä ole lainkaan screen door efektiä.

Ps. Dirt rally 2 ei tue toistaiseksi VR:ää.
Näitä juttuja, että Riftillä ei näe lentosimuissa mittareiden lukemia, olen ihmetellyt kun mun Rifteillä ainakin näen lentosimuissa ja ajosimuissa mittarilukemat ihan hyvin.
 
SteamVR.ää ei ole pakko käyttää kaikkien Steamin simujen kanssa. Rift toimii Oculus Homella hyvin ja niissä simuissa mitkä vaativat SteamVR.n käyttöä tulee noita harmeja Riftiin mistä tuolla aiemmin on ollut mainintoja. Onneks noita SteamVR.n käyttöä vaativia simuja ei oo omassa kirjastossa kun pari ja ne onkin jäänyt vähemmälle käytölle.
 
Itsellä edelleen rift ja odyssey (orginaali).

Simuista:

DCS:

Riftillä isollakaan PD ei saa pienistä mittareista kunnolla selvää ilman zoomia tai reipasta kumartelua.

Odysseyllä mittareiden luettavuus on huomattavasti helpompaa. Zoomin käyttöä ei tarvi jatkuvasti, eikä yleensä tarvii edes kumartua.

Kuva on mielyttävän paljon terävämpi ja etenkin maakohteiden näkeminen ja kaukana oleva maisema on selvempi.



Molempia ku pystyn testaa vuoron perään ni eroa on , odysseyllä maiseman epäselvyys ei hypi niin silmille kesken taiston mitä riftillä.
 
Itsellä edelleen rift ja odyssey (orginaali).

Simuista:

DCS:

Riftillä isollakaan PD ei saa pienistä mittareista kunnolla selvää ilman zoomia tai reipasta kumartelua.

Odysseyllä mittareiden luettavuus on huomattavasti helpompaa. Zoomin käyttöä ei tarvi jatkuvasti, eikä yleensä tarvii edes kumartua.

Kuva on mielyttävän paljon terävämpi ja etenkin maakohteiden näkeminen ja kaukana oleva maisema on selvempi.



Molempia ku pystyn testaa vuoron perään ni eroa on , odysseyllä maiseman epäselvyys ei hypi niin silmille kesken taiston mitä riftillä.
Itsellä X-Planessa riftillä on hankalaa saada selvää edes kompassista. Sellaiset mittarit joissa numeroilla ei ole väliä menettelevät. Autosimuissa tarkkuus on ollut mielestäni riittävä, samoin Skyrimissä, BeatSaberissa yms. Lentosimut ovat oikeastaan ainoita joihin kaipaa lisää tarkkuutta ja olisi valmis myös maksamaan lisää. Siitä huolimatta Rift voittaa näytöllä pelaamisen kirkkaasti niissä.

Odotan kovasti mitä paljastuu Rift S:stä tällä viikolla. Nyt jos olisin ostamassa niin odottaisin tuota julkistusta ja harkitsisin kovasti Odysseys plussaa. Itse asiassa olisin jo aiemmin vaihtanut Odysseykseen jos se olisi Suomesta saatavissa takuineen. Oma budjetti on välillä 300e - 600e, Riftin ostin muistaaksen usb-lisäkortin kanssa hieman yli 300 eurolla käytettynä ja olen ollut tyytyväinen ostokseen. Se oli halpa tapa kokeilla VR-ympäristöä ja tutustua peleihin, sekä huomata mitä haluaa.
 
Kyllähän sitä varovaisen innokkaana odottaa Rift S:ää.
Jos se hävittää (ainakin iso parannus) screen door ja god rays efektit niin kyllä menee hankintaan.
Toki träkkäys pitää säilyä vähintään samalla tasolla.
Itellä pelaaminen fifty-sixty roomscaleja ja auto-simuja.
Molemmissa em. efektit vievät sen ylimmän fiiliksen.
 
Mikä simu ja mikä lentokone?
Aerofly fs2 ja Il2 BOS näkyy mittarit oikeen hyvin ja DCS.ssä niissä muutamassa mitkä oon ladannut.
X plane 11 ja FSX koneista ainakin pienemmissä näkyy mittarit ja osassa matkustajakoneita näkyy ja niissä missä mittaristot on kaempana ei näy kunnolla. Tarkistelen vielä konetyypit missä näkyy huonosti kunhan vaihdan lento-ohjaimet pöytään. Nyt on ajosimu buumi päällä ja esim Dirt Rallyn mittaristojen näkyvyydestä Riftillä olikin jo tuolla aiemmin juttua.
 
Useemman kerran käynyt testailemassa kaveri jolla on piilolinssit sanoo että ei erota semmoisista mittareista numeroita mitkä itse näen ihan hyvin. Sanoo näkevänsä muuten ihan OK ja testattiin telkkarilla katselemalla tekstitystä niin kaukaa kun kämpässä pysty ja vaikutti siinäkin että kaveri näkee yhtä hyvin kun meikäläinenkin mutta Riftillä ei näe. Asettelua ja silmienvälisäätöä ja kaikkea kokeiltiin mutta ei auttanu.
Hemmo oli ostamassa uusia VR vehkeitä itelleen mutta ton testin myötä jätti ostamatta. Täytyy antaa vinkkiä sille noista Odyssein+ laitteista kun ei ole foorumilaisia.
 
Onkos jotain, mistä selkeästi jää oculuksen kanssa paitsi? Sille tuntuu ainakin hyvä tuki olevan eri alustoilla, mutta onko sillä todellisuudessa isoa merkitystä?
 
Onkos jotain, mistä selkeästi jää oculuksen kanssa paitsi? Sille tuntuu ainakin hyvä tuki olevan eri alustoilla, mutta onko sillä todellisuudessa isoa merkitystä?
Oculuksen huonot puolet: sensoreille pitää vetää usbit, resoluutio pienimmästä päästä. Ohjaimet on taas aina mielipiteitä.
 
Oculuksen huonot puolet: sensoreille pitää vetää usbit, resoluutio pienimmästä päästä. Ohjaimet on taas aina mielipiteitä.
En sanoisi mielipiteeksi, riftin ohjaimet voittavat viven ohjaimet reilusti. Muiden ohjaimista ei ole kokemusta.

Riftin roomscalen jotkut ovat saaneet toimimaan kahdella, itse en ole alkanut vetämään sensoria vastakkaiselle seinälle. Inside-out kuulostaa ajatuksena hyvältä mutta en ole testannut. Omat kokemukseni rajoittuvat vain Viveen ja Riftiin, näistä pidän Riftiä parempana. Riftin etuna mukavuus, voi pelata pitkiäkin aikoja. Myös pehmusteen pesu on helppoa.
 
Mites toi eri lento- ja ajosimujen toimivuus Odysseus+.lla? Ymmärsinkö oikein että on säätämistä eri "apuohjelmien" kanssa?
Onko kukaan vielä huomannu missään Oculus Rift S.lle hintaa?
 
Mites toi eri lento- ja ajosimujen toimivuus Odysseus+.lla? Ymmärsinkö oikein että on säätämistä eri "apuohjelmien" kanssa?
Onko kukaan vielä huomannu missään Oculus Rift S.lle hintaa?
Eikö tuo Rift S vasta esitellä keskiviikkona jos hyvin käy? Sekään ei ole varmaa.
 


Nopea yhteenveto

+ tarkempi kuva kuin perus riftissä, OG odysseyhin vertasi
+ träkkäys toimi moitteetta ainakin siinä pelissä mitä kokeili

- FOV pienempi kuin riftissä (itse veikkaisin samaksi kun GO:ssa, mikä on ymmärrettävää)

...menee kyllä noilla puheilla ostoon itellä, ihan jo liikuteltavuuden ja pelien kannalta

edit ja ihan niinkuin olisin kuullut mainittavan hinnaksi 399
 


Nopea yhteenveto

+ tarkempi kuva kuin perus riftissä, OG odysseyhin vertasi
+ träkkäys toimi moitteetta ainakin siinä pelissä mitä kokeili

- FOV pienempi kuin riftissä (itse veikkaisin samaksi kun GO:ssa, mikä on ymmärrettävää)

...menee kyllä noilla puheilla ostoon itellä, ihan jo liikuteltavuuden ja pelien kannalta

edit ja ihan niinkuin olisin kuullut mainittavan hinnaksi 399

Saako tuota tietokoneeseen kiinni vai pelkkä stand-alone? Luulen S:n olevan aika samanlainen kuin Quest näytöltään mutta saa nähdä.
 
Saako tuota tietokoneeseen kiinni vai pelkkä stand-alone? Luulen S:n olevan aika samanlainen kuin Quest näytöltään mutta saa nähdä.
Stand-alone, tosin eiköhän siihen joku wlan viritelmä tule millä saa tietokoneeseen yhdistettyä. Tuskin viiveiden yms takia vain on kovin hyvä siinä hommassa.

Rift S voi muuten olla spekseiltään sama, mutta FOV lienee isompi. Questissa FoV on minimoitu laskentatehon vähyyden takia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 328
Viestejä
4 491 816
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom