VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
SteamVR on näköjään onnistuttu pilaamaan jo versiossa 1.1.3, jossa mukaan tuli "motion smoothing". Tuosta versiosta eteenpäin WMR headseteillä esiintyy reviven kautta pelatuissa peleissä pään liikkeiden lagia ja liiketoiston stutterointia. Itse en missään vaiheessa pystynyt pelaamaan Oculus storen pelejä, koska pään liikkeet lagittivat niin pahasti että siitä aiheutui pahoinvointia. Samoin Dirt rally oli erittäin nykivä kokemus.

Onneksi SteamVR on mahdollista päivittää vanhempaan versioon seuraavasti:

Solution found:

Jackatack:
Jackatack:
This can be complicated for some users so I did the job for you :)

https://drive.google.com/file/d/1QGS8v36mrh7COTDNgDv2fLW1H1LF4Eve/view?usp=sharing

Everything is downloaded in this archive, you just have to delete the folder "SetamVr" (steam / steam apps / common / steamVr) & replace it with that of the archive and you will come back to the version before the cursed 1.1. 3.
In the event of a forced update, simply delete the SteamVr folder and put the archive folder back.

Good game to all


Lisää keskustelua aiheesta tässä ketjussa:
Dirt Rally jittery after SteamVR update · Issue #1121 · LibreVR/Revive

Jos jollakulla on samoja ongelmia WMR headsetillä reviven kautta pelatessa niin kannattaa testata tätä, on helppo homma.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.05.2017
Viestejä
1 881
Jokohan kohta kuuluisi jotain Oculuksen seuraavista vr-laseista :hungry: Ei haittaisi, vaikka olisi pelkästään resoluutiopäivitys ja inside-out-tracking - raudanhimo on kova!
 
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
341
Vähän samat fiilikset tietyllä tapaa. Käytän laseja vain simuhommiin ja Odyssey+ varmaan oli ihan ok, mutta Oculukset toimii softapuolella vaan niin hienosti ja lapsetkin osaa käyttää, että en mielelläni vaihtaisi Samsungiin.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 876
Vähän samat fiilikset tietyllä tapaa. Käytän laseja vain simuhommiin ja Odyssey+ varmaan oli ihan ok, mutta Oculukset toimii softapuolella vaan niin hienosti ja lapsetkin osaa käyttää, että en mielelläni vaihtaisi Samsungiin.
Onko oculuksessa jotain mikä sen sitten tekee helpommaksi tai WMR:n vaikeammaksi..?
 
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
341
Onko oculuksessa jotain mikä sen sitten tekee helpommaksi tai WMR:n vaikeammaksi..?
Ei ole kokemusta WMR:stä enkä halunnut sitä mitenkään moittia, pointti oli lähinnä siis se, että nyt kun on tähän Oculukseen ekosysteemiin tottunut niin en haluaisi ihan vain vaihtamisen takia vaihtaa. Pieni resonparannus ei ole itselleni riittävä syy.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
796
Ei ole kokemusta WMR:stä enkä halunnut sitä mitenkään moittia, pointti oli lähinnä siis se, että nyt kun on tähän Oculukseen ekosysteemiin tottunut niin en haluaisi ihan vain vaihtamisen takia vaihtaa. Pieni resonparannus ei ole itselleni riittävä syy.
WMR:n softapuoli on lukemani perusteella (olen ollut WMR-käyttäjä vasta muutaman kuukauden, joten henkilökohtaista kokemusta alkuajoista ei ole) kehittynyt ajan kuluessa huimasti, mutta tottahan se on, että WMR:n kanssa joutuu edelleenkin enemmän säätämään. Koskaan ei voi olla ihan varma, että kaikki toimii automaattisesti, vaan ennen pelin ostamista kannattaa aina lueskella foorumeita siltä varalta, että ongelmia on. Silloinkin kun kaikki noin periaatteessa toimii, niin kaikenlaisia pikkukiusoja saattaa esiintyä. Lisäksi prossutehoa vaaditaan (joskus merkittävästikin) enemmän, mikä ilmeisesti johtuu rajapintojen tulkkauksesta (esim. Oculus -> SteamVR -> WMR).

Isona plussapuolena WMR:ssä on tietysti inside-out -tracking, joka nykyisen toteutuksen pienistä heikkouksista huolimatta helpottaa ja yksinkertaistaa VR-elämää huomattavasti. Kameroiden asettelua ei tarvitse miettiä mitenkään, vaan voit vain kävellä minne huvittaa, jos kaapelien pituus sen sallii. Simuillessani voin istua PC-pöydän (jossa HOTAS-setuppini on kiinni) ääressä, ja room scale -pelailussa taas siirtyä parin metrin matkan tietokonepöydän vastakkaiselle puolelle room-scale -pelejä varten varattuun tilaan. Oculuksen kanssa tämä ei onnistu (yritetty on) tekemättä hankalia kompromisseja pelialueen koon suhteen (tai siirtämättä kameroita edestakaisin). Inside-out -tracking on ilman muuta VR:n tulevaisuus.

Mitä tuohon "pieneen resonparannukseen" tulee, niin saattaisit kyllä yllättyä, jos pääsisit kokeilemaan Odyssey+:aa. Kaikissa peleissä lisäresolla ei ole käytännössä merkitystä, mutta joskus ero on dramaattinen. Kun ensimmäistä kertaa pääsin kokeilemaan Elite: Dangerousia Odysseyn kanssa, niin hekottelin pitkän aikaa kuin idiootti, koska parannus immersioon oli niin hurja. Väittäisin jopa, että jos VR:n ensimmäinen sukupolvi olisi ollut kuvanlaadultaan Odysseyn tasolla, headsettejä olisi myyty paljon enemmän, ja VR-markkinat olisivat nyt paljon isommat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Mielestäni tuo inside out on konsepti jota kannattaa oikeasti yrittää kehittää esimerkiksi lisäämällä kameroita. Nuohan ovat melko matalan resoluution mustavalkokameroita, joten tuskin älyttömän hintaisia. Eri asia sitten niiden datan käsittely toki.

Toki jos VR-juttuja hoitaa aina yhdessä huoneessa ja on tilaa järkevästi laittaa majakat niin parempi ratkaisu se lienee. Itse olen kuitenkin arvostanut WMR:n kannettavuutta. Vielä kun keksisi jostain jonkun tarpeeksi pehmustetun mutta alkuperäistä laatikkoa pienemmän kantoratkaisun ohjaimille ja laseille.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 876
WMR:n softapuoli on lukemani perusteella (olen ollut WMR-käyttäjä vasta muutaman kuukauden, joten henkilökohtaista kokemusta alkuajoista ei ole) kehittynyt ajan kuluessa huimasti, mutta tottahan se on, että WMR:n kanssa joutuu edelleenkin enemmän säätämään. Koskaan ei voi olla ihan varma, että kaikki toimii automaattisesti, vaan ennen pelin ostamista kannattaa aina lueskella foorumeita siltä varalta, että ongelmia on. Silloinkin kun kaikki noin periaatteessa toimii, niin kaikenlaisia pikkukiusoja saattaa esiintyä. Lisäksi prossutehoa vaaditaan (joskus merkittävästikin) enemmän, mikä ilmeisesti johtuu rajapintojen tulkkauksesta (esim. Oculus -> SteamVR -> WMR).
Kommentti koskee oletettavasti Oculuksen reviveä, joka ei käsittääkseni tue WMR:ää. Joku on saanut tuon toimimaan (eli emuloidaan tms.?), mutta jotakin hattutemppuja ja mustaa magiaa siihen tarvitaan. Itse en ole saanut kombinaatiota toimimaan lainkaan. ->Ostan pelini windows kaupasta tai Steamista. Toistaiseksi ovat pyörineet hyvin ja myös ovat aika helppoja käyttää.

Se että Rift store saadaan joskus kikkailemalla toimimaan, niin se ei ole WMR:n vika tai ominaisuus.

Toki onmerkittävä asia on, että Oculukselta (tai windows kaupasta) ostetut pelit painavat kirjastossa seuraavaa lasitoimittajaa valittaessa -itsekään en vaihtaisi kovin helpolla toiseen systeemiin, sillä ostetun sisällön menetys ei ole oikein kohtuullista
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
924
VR-maailmassa tahtoo nuo yksinoikeuspelit olla vielä ongelmana kun joku kiva peli on julkaistu vain Oculukselle ja toinen on tehty vain Vivelle ja kolmas on optimoitu esim. Pimaxille.
Joskos joskus alkaisi yleistymään jonkun sortin universaali rajapinta jonka kautta kaikki toimisi tasaisesti yhtä hyvin/huonosti olipa käytössä sitten Vive, Rift, WMR, Pimax tai joku muu.
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
98
Väittäisin jopa, että jos VR:n ensimmäinen sukupolvi olisi ollut kuvanlaadultaan Odysseyn tasolla, headsettejä olisi myyty paljon enemmän, ja VR-markkinat olisivat nyt paljon isommat.
Odyssey oli ensimmäinen kaupallinen headset, jossa resoluution puolesta päästiin käyttökelpoiseen tasoon.
Ensimmäisten oculusten aikaan (DK1) uumoilin juuri, että 1.5k per silmä on se, mitä tarvitaan, että peleissä grafiikka on tarpeeksi selkeää ja teksti luettavaa.

Toki resoluutio on vieläkin melko riittämätön ja tarvitaan lopulta 4k per silmä foveated renderingillä ja eye trackingillä.

Muutoin olen ollut melko tyytyväinen tuotteeseen. Kapuloiden trackingissä on jotain isoa feilua varsinkin heittämisen kanssa. Tuntuu, että joko esineen irtipäästämisessä on viive, tai sitten softat lukevat käsien asentoa aivan väärin. Käytännössä ainoastaan zero caliberissa heittäminen toimii odysseylla niinkuin pitäisi.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Kommentti koskee oletettavasti Oculuksen reviveä, joka ei käsittääkseni tue WMR:ää. Joku on saanut tuon toimimaan (eli emuloidaan tms.?), mutta jotakin hattutemppuja ja mustaa magiaa siihen tarvitaan. Itse en ole saanut kombinaatiota toimimaan lainkaan. ->Ostan pelini windows kaupasta tai Steamista. Toistaiseksi ovat pyörineet hyvin ja myös ovat aika helppoja käyttää.

Se että Rift store saadaan joskus kikkailemalla toimimaan, niin se ei ole WMR:n vika tai ominaisuus.

Toki onmerkittävä asia on, että Oculukselta (tai windows kaupasta) ostetut pelit painavat kirjastossa seuraavaa lasitoimittajaa valittaessa -itsekään en vaihtaisi kovin helpolla toiseen systeemiin, sillä ostetun sisällön menetys ei ole oikein kohtuullista
Mitä tämä oikein tarkoittaa? Kyllähän Oculus storessa olevat pelit toimii WMR laseilla. Ainakin jotain demoja olen sinne ladannut ja Odyssey+:lla pyörittänyt.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 876
Juurikin tämän ohjeen mukaan tekemällä toimii pelit, ei tähän liity magiaa :p
Pointtini kuitenki oli, että joillain toimii ja joillain ei. Ja kun virallista tukea ei ole, ei saa myöskään tukea ongelmatilanteessa.

Ja mitään Oculusta vastaan minulla ei ole. Mielelläni itsekin tuolta pari peliä ostaisin
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Pointtini kuitenki oli, että joillain toimii ja joillain ei. Ja kun virallista tukea ei ole, ei saa myöskään tukea ongelmatilanteessa.

Ja mitään Oculusta vastaan minulla ei ole. Mielelläni itsekin tuolta pari peliä ostaisin
Jep, totta.

Mulla on toiminut suurin osa peleistä, mutta suorituskyky jättää ainakin omalla kokoonpanolla toivomisen varaa.

i5 3570k @ 4.4ghz, 16gb 2000mhz ram, 1070ti, 4x ssd.
Kannattaa kokeilla tuota viestissä numero #4016 postaamaani ohjetta SteamVR päivittämisestä vanhempaan versioon. Uusin versio on tällä hetkellä rikki ja tappaa monella suorituskyvyn. Myös itselläni kävi näin.
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
98
Jep, totta.

Kannattaa kokeilla tuota viestissä numero #4016 postaamaani ohjetta SteamVR päivittämisestä vanhempaan versioon. Uusin versio on tällä hetkellä rikki ja tappaa monella suorituskyvyn. Myös itselläni kävi näin.
Mulla tuli satunnaista stutteria esim lone echon kanssa, mutta ei se puhtain paperein pyörinyt ennenkään.
 
Liittynyt
07.03.2018
Viestejä
206
Mielenkiintoista millainen laite tule olemaan Oculus Quest ja sitä Oulus Riftin omistajan näkökulmasta katsottuna?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 110
Mielenkiintoista millainen laite tule olemaan Oculus Quest ja sitä Oulus Riftin omistajan näkökulmasta katsottuna?
Quest on standalone laite, ei korvaa Riftiä. Ennemminkin korvaa Go:n jos jotain. Pelit tulee olemaan väkisinkin graafisesti yksinkertaisempia kuin Riftillä.

Questin pointti on langattomuus, lisälaitteeton träkkäys ja erillisen tietokoneen tarpeettomuus.

Edit, varmaan pointtina on myös hinta ja laatu, verrattuna muihin vastaaviin.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
94
Onkohan tänä vuonna kesään mennessä tulossa isoilta valmistajilta mitään gen2 julkistuksia?
Pimax 5k+ vähän polttelis, mutta kyllä rift2 tuntuis paremmalta, vaikkei fovit niin hyvä esim kuin edellämainitussa varmaan ole. Mutta built-in kuulokkeet ja varmasti hiotumpi käyttökokemus jne. Valve laseistakaan tainnu mitään kuulua?
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
796
Onkohan tänä vuonna kesään mennessä tulossa isoilta valmistajilta mitään gen2 julkistuksia?
Pimax 5k+ vähän polttelis, mutta kyllä rift2 tuntuis paremmalta, vaikkei fovit niin hyvä esim kuin edellämainitussa varmaan ole. Mutta built-in kuulokkeet ja varmasti hiotumpi käyttökokemus jne. Valve laseistakaan tainnu mitään kuulua?
Pinnan alla muhii kaikenlaista, mutta julkaisuaikatauluista ei ole kenelläkään kuin arvauksia. Oma veikkaukseni on, että "oikea" gen2 jossa esim. foveoitu renderöinti ja langattomuus ovat ihan out-of-the-box -perusominaisuuksia, nähdään vasta 2020.

Edit: GDC 2019 alkaa ensi maanantaina, sieltä ehkä saadaan uutta tietoa valmistajien suunnitelmista.
 
Liittynyt
07.03.2018
Viestejä
206
Oculus Quest ensiesittelyssä minusta vihjailtiin, että gen2 (Oculus "Rift 2") jää sinne 2022 paikkeille. Eli sinne on pitkä matkaa vielä, jos tämä pitää paikkaansa.

Kaikki muut laiteet (Primaxit jne.) jäävät minulta ostamatta, koska kädet ja siihen liittyvät ohjaimet ovat minulle elintärkeitä VR elämyksen kannalta. Oculus Riftin touchit ovat täysin ylivoimaiset tässä asiassa (minun mielestä). Esim. Viven "kapulat" ovat liian isot ja epämukavat meikäläiselle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Oculus Quest ensiesittelyssä minusta vihjailtiin, että gen2 (Oculus "Rift 2") jää sinne 2022 paikkeille. Eli sinne on pitkä matkaa vielä, jos tämä pitää paikkaansa.

Kaikki muut laiteet (Primaxit jne.) jäävät minulta ostamatta, koska kädet ja siihen liittyvät ohjaimet ovat minulle elintärkeitä VR elämyksen kannalta. Oculus Riftin touchit ovat täysin ylivoimaiset tässä asiassa (minun mielestä). Esim. Viven "kapulat" ovat liian isot ja epämukavat meikäläiselle.
No siihen onkin pitkä matka sitten jos vasta 2022. Kapulat toki tärkeitä mutta eikös tässä matkan varrella tule kuitenkin jotain uutta niiden rintamalla esim knuckelsit jotka voi sit parittaa vaikka wmr laseihin...?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 110
No siihen onkin pitkä matka sitten jos vasta 2022. Kapulat toki tärkeitä mutta eikös tässä matkan varrella tule kuitenkin jotain uutta niiden rintamalla esim knuckelsit jotka voi sit parittaa vaikka wmr laseihin...?
Käsittääkseni 2022 ehkä olisi tarkoitus tuoda jotain uutta tekniikkaa, esim varifocal display tai silmän seurantaan perustuva foveated rendering. Uskoisin kuitenkin että väliin mahtuu ehkä jopa useampi päivitys resoon/fov, ja questista lainattu träkkäystekniikka
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
796
Käsittääkseni 2022 ehkä olisi tarkoitus tuoda jotain uutta tekniikkaa, esim varifocal display tai silmän seurantaan perustuva foveated rendering. Uskoisin kuitenkin että väliin mahtuu ehkä jopa useampi päivitys resoon/fov, ja questista lainattu träkkäystekniikka
Vaikka Oculus pitäisikin tupakkataukoa 2022 saakka, muut valmistajat tuskin jäävät niin kauaksi aikaa laiskottelemaan. Tai näin ainakin haluaisin uskoa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
94
No juu vähän isompi fov ja reso ja kuulokkeet integroituna. Juu on odyssey+ ja pimaxit. Jälkimmäisissä pitää itse hakkeroida, säätää headstrapit uusiksi jos kuulokkeet haluaa. Jne. WMR:ssä korpeaa mikkisoftan ja valve jaties minkä muun yhteensovittaminen, juu kyllä onnistuu, mutta vie taas tehoja kokoonpanosta tai vaatii potkua perha nasti koneelta.

Itsellä kellotettu 6700k, 32Gb rammia ja 1080ti jota pidän vielä keskitasoa parempana peleihin, mut vr vie tehoja ihan älyttömästi! Itsellä vain vr:rä autosimuihin, joten edelleen täytyy funtsia pimaxia jollei kohta puoliin rupea mitään järkevämpää näkymään, eli tänä vuonna. Jaksa ikuisesti aina odottaa. Htc perus vivellä parhaillaan. Siksi pimax mielessä.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Itsellä kellotettu 6700k, 32Gb rammia ja 1080ti jota pidän vielä keskitasoa parempana peleihin, mut vr vie tehoja ihan älyttömästi!
Näinhän se on, esim. Project cars 2 natiivi 90 fps vaatii melkeinpä kaiken silmäkarkin karsimista low:lle 1080Ti:llä. MUTTA onneksi WMR ympäristöstä löytyy oikein mainiosti toimiva ASW reprojection, jonka päälle laittamalla 45fps riittää. Sen pystyy vielä saavuttamaan med/high asetuksilla ja antialiasointia voi pitää paljon korkeammalla. Oikeastaan tuon 90 vs 45fps eron huomaa vain kun katselee ikkunasta sivulle, eteenpäin katsoessa eroa sulavuudessa ei juurikaan ole. Oliko tämä ASW jo tuttu ominaisuus?
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Mulla on edelleen ongelma saada toi Kartkraft toimimaan. Näkyy vaan logo, sitten jää harmaaksi ja taustamusa soi. Huomasin että Assetto Corsakaan toimi. Onkos näihin avuksi jotain? Melkein kallistun pian winukan uudelleen asennukseen koska toi 3dmark timespykään ei toimi, vain valkoinen ruutu. Tämä siis rtx 2080 koneessa, mutta 2080ti koneessa kaikki toimii
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 876
Mulla on edelleen ongelma saada toi Kartkraft toimimaan. Näkyy vaan logo, sitten jää harmaaksi ja taustamusa soi. Huomasin että Assetto Corsakaan toimi. Onkos näihin avuksi jotain? Melkein kallistun pian winukan uudelleen asennukseen koska toi 3dmark timespykään ei toimi, vain valkoinen ruutu. Tämä siis rtx 2080 koneessa, mutta 2080ti koneessa kaikki toimii
Itse taas väittäisin kortin olevan rikki, jos toisella toimii. Toki vielä kannattaa kokeilla DDU:ta vikasietotilassa


Näinhän se on, esim. Project cars 2 natiivi 90 fps vaatii melkeinpä kaiken silmäkarkin karsimista low:lle 1080Ti:llä. MUTTA onneksi WMR ympäristöstä löytyy oikein mainiosti toimiva ASW reprojection, jonka päälle laittamalla 45fps riittää. Sen pystyy vielä saavuttamaan med/high asetuksilla ja antialiasointia voi pitää paljon korkeammalla. Oikeastaan tuon 90 vs 45fps eron huomaa vain kun katselee ikkunasta sivulle, eteenpäin katsoessa eroa sulavuudessa ei juurikaan ole. Oliko tämä ASW jo tuttu ominaisuus?
Minulla tekee jostakin syystä niin, että kun GPU menee 100%:iin, niin fps tippuu ja samalla putoaa GPU 50%:iin. Ei tuossa muuten mitään, mutta ensin tulee isompi nykäisy pelissä ja sitten peli jää nykimään kunnes GPU usage nousee normaaliksi, eli lähemmäs 100%ia. Voisikohan tuo ASW mennä nykyisellä SteamVR versiolla jotenkin automaattisesti päälle?

Edit. Pelinä Project cars 2
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Itse taas väittäisin kortin olevan rikki, jos toisella toimii. Toki vielä kannattaa kokeilla DDU:ta vikasietotilassa
No ompa sulla turha väite sitte, kortti ei todellakaan ole rikki. Kyllä nuo kaikki muut toimii oikein mallikkaasti. Tossa koneessa ei oo kertaakaa toiminu jonku 2v aikana toi time spy ja kortteja ollut varmaan lähemmäs 10 erilaista. Winukkaa en ole vaan välissä laittanut uusiksi. Kyllä tuota ddu:ta on ollut pakko käyttää välissä. Joku bitti nyt vaan on poikittain..
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 876
No ompa sulla turha väite sitte, kortti ei todellakaan ole rikki. Kyllä nuo kaikki muut toimii oikein mallikkaasti. Tossa koneessa ei oo kertaakaa toiminu jonku 2v aikana toi time spy ja kortteja ollut varmaan lähemmäs 10 erilaista. Winukkaa en ole vaan välissä laittanut uusiksi. Kyllä tuota ddu:ta on ollut pakko käyttää välissä. Joku bitti nyt vaan on poikittain..
2080ti koneessa kaikki toimii
Kyllä, väite on turha jos ei ole pitkään aikaan toiminut. Tuota nyt ei vaan voi tietää, kun kerrot 2080ti:llä kaiken toimivan...
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Kyllä, väite on turha jos ei ole pitkään aikaan toiminut. Tuota nyt ei vaan voi tietää, kun kerrot 2080ti:llä kaiken toimivan...
Mitä nyt vasta n 3vko kortin olen omistanut mutta jos nyt joku kertoisi onko jokin tietty asetus joka pitäisi olla päällä tai pois päältä että assetto vaikka käynnistyisi? Peliin olen 2dna päässyt lasien kanssa. Pelistäkö tarvii tarvii laittaa openvr vielä päälle, steamin komento rivin lisäksi?
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 014
Näinhän se on, esim. Project cars 2 natiivi 90 fps vaatii melkeinpä kaiken silmäkarkin karsimista low:lle 1080Ti:llä. MUTTA onneksi WMR ympäristöstä löytyy oikein mainiosti toimiva ASW reprojection, jonka päälle laittamalla 45fps riittää. Sen pystyy vielä saavuttamaan med/high asetuksilla ja antialiasointia voi pitää paljon korkeammalla. Oikeastaan tuon 90 vs 45fps eron huomaa vain kun katselee ikkunasta sivulle, eteenpäin katsoessa eroa sulavuudessa ei juurikaan ole. Oliko tämä ASW jo tuttu ominaisuus?
Pitääkö asw laittaa jostain päälle wmrssä?
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Minulla tekee jostakin syystä niin, että kun GPU menee 100%:iin, niin fps tippuu ja samalla putoaa GPU 50%:iin. Ei tuossa muuten mitään, mutta ensin tulee isompi nykäisy pelissä ja sitten peli jää nykimään kunnes GPU usage nousee normaaliksi, eli lähemmäs 100%ia. Voisikohan tuo ASW mennä nykyisellä SteamVR versiolla jotenkin automaattisesti päälle?

Edit. Pelinä Project cars 2
ASW pois päältä GPU käyttö pitäisi olla 100%, koska näyttikseltä vaaditaan kaikki tehot sen 90fps saavuttamiseksi.
ASW päällä taas GPU käyttöaste tippuu selvästi, koska näyttiksen tarvitsee puskea vain 45fps.
Sinulla on nyt jotain hämärää vielä asetuksissa, ASW "auto" -asetuksella se toimii täysin huomaamattomasti eikä mitään isoja nykäisyjä tule.

Pitääkö asw laittaa jostain päälle wmrssä?
Tällä hetkellä se pitää laittaa päälle tuolla tekstieditorilla, koska on vielä "experimental feature". Mutta on kuitenkin helppo homma, parilta riviltä poistaa vain // -viivat ja tallentaa tuon ylempänä olevan ohjeen mukaan.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 876
Sinulla on nyt jotain hämärää vielä asetuksissa, ASW "auto" -asetuksella se toimii täysin huomaamattomasti eikä mitään isoja nykäisyjä tule.
En ole enabloinut ASW:ta vielä. Jokin tosiaan tuntuu olevan poikittain, sillä ei tuo minustakaan vaikuta kovin luonnolliselta käytökseltä. Toivoin että ASW vain olisi automaattisesti aktivoitunut jossakin päivityksessä tms.

Olenkin vaihtanut jo muistit, emolevyn sekä näytönohjaimen -Oletettavasti syyllinen on tuo ikivanha Windows asennus. Katsotaan miten käy kun saan sen uusiksi :btooth:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 110
Riittääkö teillä muka 45fps autopeleihin? Dirttiä ajaessa ainakin 45fps tuntui maasto päivittyvän aika turhan hitaasti, vaikka pään liikuttelu sulavaa olikin kun ASW potki. 90fps ajonäkymä ja tuntuma oli paljon parempi.

Eli 45fps esim tien vieressä olevat puut suorastaan tuntuivat hyppivän eteenpäin, kun taas 90fps ne vain liikkuivat nopeasti.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Riittääkö teillä muka 45fps autopeleihin? Dirttiä ajaessa ainakin 45fps tuntui maasto päivittyvän aika turhan hitaasti, vaikka pään liikuttelu sulavaa olikin kun ASW potki. 90fps ajonäkymä ja tuntuma oli paljon parempi.

Eli 45fps esim tien vieressä olevat puut suorastaan tuntuivat hyppivän eteenpäin, kun taas 90fps ne vain liikkuivat nopeasti.
First world problems... Valitako 90fps sulavuus mutta kököt grafiikat ja suttuinen kuva, vai 45fps hieman tökkivänä mutta paremmilla grafiikoilla ja paremmalla anti-aliasoinnilla. Molempia kokeilin, mutta ainakin project cars 2 kohdalla jälkimmäinen oli itselleni parempi. Dirt rallyssä on itselläkin 90fps, kun se on vauhdikkaampi peli.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 014
Oculus Rift S luultavasti julkaistaan ensi viikon GDC-messuilla.

Oijoiii, nyt jännätään! :nb: Menee kyllä saman tien ennakkotilaukseen :drool:
Itteä taas vituttaa välillä lenovon kans toi inside out kun se aiheuttaa epämääräisyyttä kun teet jotain vasemmalla ja katot samalla mitä oikealla näkyy. Tuossakin kuvituskuvassa on vain 4 kameraa nurkissa eli parhaimmillaankin sinne jää semmonen 90 astetta kuollutta taakse. tahtoisin olkkariin viven majakkajärjestelmän kolmella sensorilla niin sais laitettua katveettoman trackayksen. Oculuksen usbikamerat ei oikein toimis kun pisin olis 12.5-13metrisen piuhan päässä
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Toivon itse että markkinoilla olisi sekä inside-out että majakkatrackingiin perustuvia laitoksia, siis ainakin jos inside-outin rajoitukset pysyvät edes suunnilleen sellaisina kuin ne nyt ovat.

Majakat ovat tällä hetkellä selvästi parempi ratkaisu siinä vaiheessa kun ne on paikallaan. Siinä on kuitenkin oma suunnittelunsa asentaa ne sopiville paikoille ja jollakulla voi puolisokin varmaan tulla vastaan jos on sopivan huono parisuhde. Veikkaisin ettei ihan kaikkiin huoneisiin noita saa laitettua täydellisen sopiviin paikkoihin, etenkään esteettisesti. Tästä syystä etenkin halvempiin headsetteihin inside-out sopii erityisen hyvin, koska jos yhtään epäilee VR:stä nauttimistaan, on ihan kiva että kokeileminen on tehty mahdollisimman helpoksi. Ne headsetit joilla kokeillaan VR:ää ilman suurempaa sijoitusta ovat juurikin näitä 200€ WMR headsettejä tarjouksista.

Toki jo VR:stä vakuuttuneille ja enemmän rahaa siihen laittavillekin inside-out on asia joka voi, ainakin osalle, tuoda markkinoille lisäarvoa majakkatrackingin lisäksi: Inside-out vehkeitä on todella helppo demota kotinsa ulkopuolella koska kaiken laittaminen pelikuntoon uudessa paikassa vie vain pari minuuttia. Olen itse WMR-headsetillä ja peliläppärillä demonnut Beat Saberia pitkälti juurikin koska nuo kulkevat mukana.

Niin ja toki vaikkei inside outista itse suoraa hyötyisi yhtään mitenkään, kuten jo aiemmin saarnasin, helppokäyttöiset ja halvat mutta silti ihan hyvät VR-kokemukset tuovat lisäkäyttäjiä, mikä tuo lisäsisältöä. Lisäsisältö on yksi osa siitä, mitä VR tarvitsee lyödäkseen todella läpi. Toinen on varmaan se että saa tarpeeksi halpoja laseja joita jokin laite joka kotona on jo pyörittää, tai joita lasit itse pyörittävät.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Paras ratkaisu olisi mielestäni yhdistää inside out -träkkäykseen lisävarusteena ostettavat majakat. Yksikin lisämajakka tekisi jo ihmeitä, kun nuo olan takaa tapahtuvat heitot tunnistuisi paremmin. Sitten kaikki saisivat oletuksena helpon ratkaisun, jota voisi oman tarpeen/tilojen mukaan laajentaa.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 817
Paras ratkaisu olisi mielestäni yhdistää inside out -träkkäykseen lisävarusteena ostettavat majakat. Yksikin lisämajakka tekisi jo ihmeitä, kun nuo olan takaa tapahtuvat heitot tunnistuisi paremmin. Sitten kaikki saisivat oletuksena helpon ratkaisun, jota voisi oman tarpeen/tilojen mukaan laajentaa.
Ensin toki sinne headsetin sivuillekin kamerat, kummallista että säästetään muutaman euron komponenttia. Tuskin se laskentatehoa vie liikaa? Toki paras, jos kunnollisten kameroiden lisäksi vielä optiona mahdollisuus liittää majakoita haluttu määrä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Toivon itse että markkinoilla olisi sekä inside-out että majakkatrackingiin perustuvia laitoksia, siis ainakin jos inside-outin rajoitukset pysyvät edes suunnilleen sellaisina kuin ne nyt ovat.

Majakat ovat tällä hetkellä selvästi parempi ratkaisu siinä vaiheessa kun ne on paikallaan. Siinä on kuitenkin oma suunnittelunsa asentaa ne sopiville paikoille ja jollakulla voi puolisokin varmaan tulla vastaan jos on sopivan huono parisuhde. Veikkaisin ettei ihan kaikkiin huoneisiin noita saa laitettua täydellisen sopiviin paikkoihin, etenkään esteettisesti. Tästä syystä etenkin halvempiin headsetteihin inside-out sopii erityisen hyvin, koska jos yhtään epäilee VR:stä nauttimistaan, on ihan kiva että kokeileminen on tehty mahdollisimman helpoksi. Ne headsetit joilla kokeillaan VR:ää ilman suurempaa sijoitusta ovat juurikin näitä 200€ WMR headsettejä tarjouksista.

Toki jo VR:stä vakuuttuneille ja enemmän rahaa siihen laittavillekin inside-out on asia joka voi, ainakin osalle, tuoda markkinoille lisäarvoa majakkatrackingin lisäksi: Inside-out vehkeitä on todella helppo demota kotinsa ulkopuolella koska kaiken laittaminen pelikuntoon uudessa paikassa vie vain pari minuuttia. Olen itse WMR-headsetillä ja peliläppärillä demonnut Beat Saberia pitkälti juurikin koska nuo kulkevat mukana.

Niin ja toki vaikkei inside outista itse suoraa hyötyisi yhtään mitenkään, kuten jo aiemmin saarnasin, helppokäyttöiset ja halvat mutta silti ihan hyvät VR-kokemukset tuovat lisäkäyttäjiä, mikä tuo lisäsisältöä. Lisäsisältö on yksi osa siitä, mitä VR tarvitsee lyödäkseen todella läpi. Toinen on varmaan se että saa tarpeeksi halpoja laseja joita jokin laite joka kotona on jo pyörittää, tai joita lasit itse pyörittävät.
Toimiva Inside-out -tracking on laajemman sisältötarjonnan ohella merkittävimpiä askeleita kohti massojen vr-kokemusta. Ulkoisten majakoiden virittely ja johtohelvetti ei kiinnosta kuin pientä nörttiporukkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
251
Saa nähdä mitä sieltä Oculukselta tulee. Jonkun aikaa jo päivitystä odotellut, mutta toisaalta jos siinä ei ole isompi FOV niin tuskin pelkän reson takia ostan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 792
Viestejä
4 203 731
Jäsenet
70 988
Uusin jäsen
paallikkopc

Hinta.fi

Ylös Bottom