VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Kertokaas VR tietäjät mitä tarkoittaa ETS 2 ja ATS rekkasimujen asetuksissa skaalaus?
Olen kyllä kokeillut että sen suurentaminen ehkä parantaa kuvaa mutta rupeaa nykimään aina rajummin mitä isommalle laittaa. Ja olen huomannut että supersamplingiä kun pienentää niin skaalausta voi suurentaa ja päinvastoin niin että skaalaus 100% niin samläyksen voi pitää 1.5 ssä ja sitten taas jos samläyksen pistää vaikka 1.2 een niin skaalauksen voi nostaa 150%.
Eli mitä se skaalaus oikeasti tekee?
 
Kertokaas VR tietäjät mitä tarkoittaa ETS 2 ja ATS rekkasimujen asetuksissa skaalaus?
Olen kyllä kokeillut että sen suurentaminen ehkä parantaa kuvaa mutta rupeaa nykimään aina rajummin mitä isommalle laittaa. Ja olen huomannut että supersamplingiä kun pienentää niin skaalausta voi suurentaa ja päinvastoin niin että skaalaus 100% niin samläyksen voi pitää 1.5 ssä ja sitten taas jos samläyksen pistää vaikka 1.2 een niin skaalauksen voi nostaa 150%.
Eli mitä se skaalaus oikeasti tekee?
In-game skaalaus ei tee mitään. Ini tiedosto räpellykseksi menee. Tässä vähän vanhentunut mutta toimiva ohje:

Steam Community :: Guide :: How to play ETS2/ATS in VR with HTC Vive/Oculus Rift/OSVR
 
In-game skaalaus ei tee mitään. Ini tiedosto räpellykseksi menee. Tässä vähän vanhentunut mutta toimiva ohje:

Steam Community :: Guide :: How to play ETS2/ATS in VR with HTC Vive/Oculus Rift/OSVR
Mitä tarkoitat ettei tee mitään?
Kyllä se mun simuissa jotain tekee kun 100%.sta rupee nostaan niin kuva terävöityy mutta rupee kuormittaan jotain paikkaa kuvanmuodostusketjussa niin että nykiminen alkaa ja pahenee kun prosentteja nostaa. Halusin vaan tietää mihin se teknisesti / ohjelmallisesti vaikuttaa.
Tuolta Rekkasimulaattorit osastolta sain jo aika hyvän vastauksen juuri siihen mitä halusin tietää.
Tuo ohje mikä linkin takaa löytyy on vissiin jo niin vanha ettei ainakaan päde uusimman Oculus ohjelman inien kanssa. Ei löytynyt samoja rivejä ja oletuksena näytti olevan että pitäis käyttää Steam VR.ää.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tarkoitat ettei tee mitään?
Kyllä se mun simuissa jotain tekee kun 100%.sta rupee nostaan niin kuva terävöityy mutta rupee kuormittaan jotain paikkaa kuvanmuodostusketjussa niin että nykiminen alkaa ja pahenee kun prosentteja nostaa. Halusin vaan tietää mihin se teknisesti / ohjelmallisesti vaikuttaa.
Tuolta Rekkasimulaattorit osastolta sain jo aika hyvän vastauksen juuri siihen mitä halusin tietää.
Tuo ohje mikä linkin takaa löytyy on vissiin jo niin vanha ettei ainakaan päde uusimman Oculus ohjelman inien kanssa. Ei löytynyt samoja rivejä kuin pari.
Skaalaus ja SS tekee saman asian eli muuttaa pelin renderöintiresoluutiota. Tästä sellainen sivuhuomautus että noita prosenttilukuja käytetään kahdella tavalla. Joskus esimerkiksi 200% tarkoittaa sitä että kuvan vaaka- ja pystyresoluutio tuplataan jolloin pelin renderöimä pikselimäärä nelinkertaistuu eli on siis aika paljon raskaampi. Toisinaan taas 200% tarkoittaa pikselimäärän kaksinkertaistumista joka vastaisi ensimmäisellä tavalla ilmoitettuna 1,4 kertaista vaaka- ja pystyresoluutiota.

Jos tuo @pingu5988 ohje oli vuoden takaa niin nehän on voineet korjata sen ettei skaalaus toiminut aikasemmin. Se että peli alkaa nykimään kyllä viittaa vahvasti siihen että asetus toimii ja ini tiedostojen muuttaminen on silloin turhaa.
 
Skaalaus ja SS tekee saman asian eli muuttaa pelin renderöintiresoluutiota. Tästä sellainen sivuhuomautus että noita prosenttilukuja käytetään kahdella tavalla. Joskus esimerkiksi 200% tarkoittaa sitä että kuvan vaaka- ja pystyresoluutio tuplataan jolloin pelin renderöimä pikselimäärä nelinkertaistuu eli on siis aika paljon raskaampi. Toisinaan taas 200% tarkoittaa pikselimäärän kaksinkertaistumista joka vastaisi ensimmäisellä tavalla ilmoitettuna 1,4 kertaista vaaka- ja pystyresoluutiota.

Joo, jotain tällaista ounastelinkin kun debug toolin sampläys ja peliasetuksen skaalaus vaikuttivat näkymään samalla tavalla. Nyt voi jatkaa säätämistä taas vähän loogisemmin kun epäilin jo omia havaintojakin kun ei ollu kunnon tietoo, kiitos taas tietäjille!
 
Muutama pitkä päivä takana Odyssey+:n käyttöä. Laitetaanpa muutamia huomioita:

Yleisvaikutelma on muovinen ja tulee fiilis, että laitetta kannattaa käsitellä hellästi, varsinkin kun rapakon takaa tilattu ja takuuasioista ei mitään käryä. Varsinkin kuulokkeiden kiinnikkeet ja pääpannan kiristysrulla jännittää.

Laite ei ole erityisen mukava päässä. Silmikon saa silmille hyvin, ja kuva on terävä. Pikseliverkkoa ei huomaa, jos ei erikseen mieti sitä. Silmikko pysyy hyvin paikallaan, mutta pannat painavat päätä jo puolen tunnin käytön jälkeen ja otsaan ilmestyy punainen juova. Valovuotoa on periaatteessa, mutta se ei häiritse millään tavalla. Myöskään silmikon kuvionti tai sateenkaaren värit eivät häiritse, ne näkyy kun ollaan esim. jossain Steam VR:n harmaassa odotustilassa latauksen aikana. Laitetta on nyt käyttänyt 6 eri henkilöä, ja suurinpiirtein samanlaisia kokemuksia kaikilla. Vaikka ergonomia ei ole vahvuus, silmikon kuitenkin vaihtaa henkilöltä toiselle varmaan noin 20 sekunnissa, säätämiseen menee itselläni noin 5-10 sekuntia.

Kuulokkeet ovat laitteen heikoin lenkki. Kun laite on muuten istuvasti päässä, kuulokkeet eivät meinaa yltää korville. Äänen laatu on myös surkea.

Kapulat ovat hieman liukkaat. Ergonomia ei ole muutenkaan ihan parasta, nappuloiden sijainti/tuntuma ei ole paras mahdollinen. Lisäksi kapuloiden lenkki on väärin suunniteltu, sitä ei voi säätää. Toinen kapula alkoi mennä itsestään päältä, ja paristokotelon kansikin rupesi irtoilemaan. Kiinnitin sen ilmastointiteipillä ja nyt ei mitään ongelmaa. Laite ei juurikaan hukkaa kapuloita, vaikka ollaan silmikon varassa, tämä itselleni mieluinen yllätys. Kai tässä on joku kamera+gyro -combo. Voi olla, että jossain tennispelissä jossa kapulat on enimmäkseen pois kamerasta, seurannan tarkkuus ei riitä. Kapulat taitavat syödä aikalailla virtaa. Ne toimivat AA paristoilla, 2kpl/kapula ja yhdet ja vaihdoin. Toivottavasti oli vaan valmiiksi vanhentuneen patterit ne alkuperäiset, muuten tulee käytölle hintaa.

Johto saisi olla ainakin metrin pidempi, nyt pitää olla tietokoneen keskusyksikkö takapuoli pelaajaan päin. Muuten tuo yhdistelmäjohto on oikein hyvin toteutettu.

Kokonaisuutena:
+ Hyvä kuvanlaatu tarkkuuden, kirkkauden ja värienkin osalta (muita silmikkoja en ole testannut, joten vertailukohtia ei ole)
- Ergonomia kauttaaltaan
- Ääni

Nyt vaan mielenkiinnolla odotellaan, kunnes joku tekee ergonomialtaan ja äänenlaadultaan toimivan laitteen tuohon hintaluokkaan. Jokohan ensi jouluna VR-silmikko alkaa olla hittilahja?
 
Muutama pitkä päivä takana Odyssey+:n käyttöä. Laitetaanpa muutamia huomioita:
Milläs raudalla tätä pyörität? Itselläni GTX 1070 riittää kohtuullisen hyvin Riftin kanssa. Riftissä on kuitenkin aika paljon pienempi reso, 1080x1200 per silmä ja Odyssey+ 1440x1600 per silmä.
Olisipa mielenkiintoista päästä vertaamaan.
 
Milläs raudalla tätä pyörität? Itselläni GTX 1070 riittää kohtuullisen hyvin Riftin kanssa. Riftissä on kuitenkin aika paljon pienempi reso, 1080x1200 per silmä ja Odyssey+ 1440x1600 per silmä.
Olisipa mielenkiintoista päästä vertaamaan.

i7 4770@3.9 GHz, 1070 Ti vakiona, 16 Gt RAM + SSD. En millään mitannut vielä, mutta ihan tuntuisi pyörivän pelit. Pieni pelko oli persiissä kun muilla kuin näyttiksellä on jo ikää.
 
Kai tämän ongelman voi laittaa tänne: miten saan Logitechin G27 ratin toimimaan Project Cars 2:ssa VR-tilassa? Toimii kyllä 2D-tilassa, muttei VR:ssä. SteamVR:n kautta tuonne peliin olen mennyt, ja sehän herjaa puuttuvista ohjaimista, G27 ei siis näy siellä. Kun menen PC2:een SteamVR:n kautta, G27 näkyy pelissä, mutta se ei toimi, ei reagoi kalibroinnissakaan ollenkaan. Neuvoja?
 
Kapulat taitavat syödä aikalailla virtaa. Ne toimivat AA paristoilla, 2kpl/kapula ja yhdet ja vaihdoin. Toivottavasti oli vaan valmiiksi vanhentuneen patterit ne alkuperäiset, muuten tulee käytölle hintaa.

Ladattavat AA paristot on lähes pakolliset Odysseyn ohjaimien kanssa, ne kestävät ehkä 5-7h pelata. Se on jo ihan ympäristöteko, kun muuten saat hakea kaupasta kottikärryillä pattereita. Patterit on lopussa jos ohjain katoaa itsestään seurannasta.
 
Ladattavista paristoista huonoja kokemuksia. Mutta jos oikein tulkitsen niin Odyssey+ hyväksyy sen alhaisemman jännitteen?
 
Onko joku seurannut käytettyjen PS VR -settien hintatasoa? Millaiseen hintaan kannattaisi ostatella PS VR -laseja, moveja, kameraa ja aim controlleria parin pelin kera? Uutta settiä laseilla, kameralla ja parilla pelillä saa vissiin 200e tuntumaan.
 
Kai tämän ongelman voi laittaa tänne: miten saan Logitechin G27 ratin toimimaan Project Cars 2:ssa VR-tilassa? Toimii kyllä 2D-tilassa, muttei VR:ssä. SteamVR:n kautta tuonne peliin olen mennyt, ja sehän herjaa puuttuvista ohjaimista, G27 ei siis näy siellä. Kun menen PC2:een SteamVR:n kautta, G27 näkyy pelissä, mutta se ei toimi, ei reagoi kalibroinnissakaan ollenkaan. Neuvoja?
Ainakin G29 toimii kun käynnistää normaali steamista tuon pelin vr tilassa. Ei siis SteamVR:n kautta.
Ja tää ratti tuntuu vaativan että on tuo logitech gaming software taustalla käynnissä.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Ainakin G29 toimii kun käynnistää normaali steamista tuon pelin vr tilassa. Ei siis SteamVR:n kautta.
Ja tää ratti tuntuu vaativan että on tuo logitech gaming software taustalla käynnissä.

Pitääpä vielä kokeilla noin, kiitos neuvoista.

Joo hyväksyy, ei pidä ostaa mitään kiinalaisia ja kapasiteettiä pitää löytyä se >2500mA

Joo, ei se siitä kiinalaisuudesta ole kiinni. Laatupattareissakin se jännite vaan on sen 1.2 V eikä 1.5, ja ei kelpaa kaikkiin laitteisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Ite oon käyttäny Dell Visorin ohjaimissa ihan verkkokauppa.comin halpis Liebermann 2500mAh ladattavia akkuja ongelmitta, tosin pelisessiot on pisimmillään ehkä tunnin.
Huomannut että kannattaa ottaa ne akut pois ohjaimista jos ne seisoo parikin päivää käyttämättömänä, tuntuu että kapuloissa sisällä ollessa akut purkautuu nopeammin.
Itsellä on akkuja kaksi settiä (2x4kpl) joten toinen setti on aina latingissa ja jos virta loppuu kesken pelailun niin paussi kestää vain sen että vaihtaa hyllystä/laturista uudet akut ohjaimiin ja meno jatkuu.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Riftin ohjaimiin oli olemassa tälläinen dokki jossa sai mukana tuollaiset sisäänrakennetut akut. Latauskin onnistui vain tökkäämällä ohjaimet dokkiin. Harmi että näitä tuli vain jenkkeihin ja valmistus on jo lopetettu.
 
Riftin ohjaimiin oli olemassa tälläinen dokki jossa sai mukana tuollaiset sisäänrakennetut akut. Latauskin onnistui vain tökkäämällä ohjaimet dokkiin. Harmi että näitä tuli vain jenkkeihin ja valmistus on jo lopetettu.
No eipä tuolla hirveästi tarvetta ole koska Touchit vievät niin vähän virtaa. Olisinko kaksi kolme kertaa vuoden aikana vaihtanut patterit.
 
Joo hyväksyy, ei pidä ostaa mitään kiinalaisia ja kapasiteettiä pitää löytyä se >2500mA

En löytänyt omista valikoimistani sellaisia akkuja, jotka toimisivat kunnolla Odyssey+:n ohjaimissa. Mm. Eneloopit testasin (sekä perus- että Pro-versiona). Akut eivät ole täysin uusia, joten ehkä sekin vaikuttaa asiaan. Ohjaimet kyllä toimivat jonkin aikaa, mutta varoittavat alusta asti matalasta jännitteestä, ja ilmeisesti sen takia myöskään tärinäefektit eivät toimi (taitaa olla virransäästötoiminto).

Olen katsellut 1,2V NiMH-akuille vaihtoehtoja (esim. näitä: Kentli 1,5V AA LiPo 2000 mAh), mutta en ole vielä tilannut mitään.
 
Aika moni itseni mukaan lukien on täällä sanonut, että Odyssey+ saa otsan kipeytymään vähänkään pidemmissä sessioissa. Itse pystyin noin tunnin pelaamaan kerrallaan, kunnes oli pidettävä tauko kipeän otsan takia.
Syy tähän on hyvin yksinkertainen, Samsung on pihtaillut pehmusteessa jota on liian vähän. Leikkasin kokeeksi vaahtomuovista 1cm paksuisen viipaleen ja pistin sen tuohon väliin lisäpehmusteeksi, eilen pelailin varmaan kolmisen tuntia eikä otsassa tuntunut mitään kipuja! Kannattaa kokeilla. Saa nähdä tulisiko tuohon myöhemmin joku kaupallinen ratkaisu, vaikka onhan tämä omakin tosi kaunis :rolleyes:. Takapehmustehan tuossa on riittävän paksu jo vakiona ja sen saa irroitettuakin, mutta tuota etummaista ei taida saada irti.

IMG_20181228_123039.jpg

En löytänyt omista valikoimistani sellaisia akkuja, jotka toimisivat kunnolla Odyssey+:n ohjaimissa.

Nuo minun käytössä olevat on tämmöiset: ANSMANN AG - NiMH Rechargeable battery AA / HR6 Typ 2500 (min. 2400 mAh) maxE 2 pcs. - Recharcheable Batteries - Rechargeable & Primary Batteries
Jostain marketista napattu mukaan, mutta kyllä nuo toimii.
 
Aika moni itseni mukaan lukien on täällä sanonut, että Odyssey+ saa otsan kipeytymään vähänkään pidemmissä sessioissa. Takapehmustehan tuossa on riittävän paksu jo vakiona ja sen saa irroitettuakin, mutta tuota etummaista ei taida saada irti.

IMG_20181228_123039.jpg



Nuo minun käytössä olevat on tämmöiset: ANSMANN AG - NiMH Rechargeable battery AA / HR6 Typ 2500 (min. 2400 mAh) maxE 2 pcs. - Recharcheable Batteries - Rechargeable & Primary Batteries
Jostain marketista napattu mukaan, mutta kyllä nuo toimii.

1.
Riippuu pään muodosta: juuri pelattu putkeen 3h, ainakaan omalla kohdallani en koe tuota ongelmaksi.
Kaverille tuli kylläkin punaisia raitoja naamaan melko lyhyen pelaamisen jälkeen. YMMV.

2.
Kiinnostavaa. Kun käytät noita ansmann ladattavia akkuja, niin
- Toimiiko 1.2V huolimatta ohjaimien haptic feedback?
- Onko punainen varoitus ikoni kokoajan päällä?

3.
Simple Odyssey Plus comfort mod! : WindowsMR
4.
Comfort Mod for Samsung Odyssey + : WindowsMR
5.
Another Comfort Mod for the Odyssey+ : WindowsMR
 
Viimeksi muokattu:
Kiinnostavaa. Kun käytät noita ansmann ladattavia akkuja, niin
- Toimiiko 1.2V huolimatta ohjaimien haptic feedback?
- Onko punainen varoitus ikoni kokoajan päällä?

Toimii tärinäefektit, eikä näy mitään varoitusikoneita. Mittasin yleismittarilla tuon Ansmannin pariston, 1,34V näyttää täyteen ladattuna.
 
Lenovo Exploreria tässä testaillut. Kuva ei jotenkin ole mielestäni kovin tarkka omiin silmiini, säätöalue ei ilmeisesti riitä.
 
Viimeksi muokattu:
Ikean Ladda, eli naamioitua Enelooppia vaan ostoon.
Kun tuppaa kiinamoskassa olemaan nuo mAh merkinnät tuplattuja siitä mitä ne oikeasti ovat.
Oliski vaan tuplattuja... "5000mah nimh rechargeable battery 1.2v" tuommosia tuppaa löytyy iha päikseen ku kiinasta etit, hintaa pari taalaa kappale. Joku oli joskus noita tilannu niin ei tainnu ykskään yltää 1000mAh
 
i7 4770@3.9 GHz, 1070 Ti vakiona, 16 Gt RAM + SSD. En millään mitannut vielä, mutta ihan tuntuisi pyörivän pelit. Pieni pelko oli persiissä kun muilla kuin näyttiksellä on jo ikää.

Täytyy ottaa vähän takaisin tätä. Project Cars 2:sta pelatessa koin heti alusta asti sellaista lievää pahoinvointia. Ensin ajattelin, että se on vaan joku autopelin juttu, kun istutaan paikoillaan ja pelissä mennään vauhdilla eteenpäin. Muissa peleissä ei mitään vastaavaa ollut.

Kuin kuitenkin se tapahtui sellaisina hetkittäisinä "muljahduksina", piti rueta miettimään. Huimauksen tunne siis vaihteli koko ajan. Laitoin sitten Steam VR:n asetuksista päälle tuon ruudunpäivitysmittarin. Kävi ilmi, että Project Cars 2:ssa ruudunpäivityksen 90 Hz raja eli 11,1 ms paukkuu koko ajan yli. Väliin se voi olla 11 ms:n pinnassa, mutta yleisemmin jotain 15-17 ms. Eli ei riitä koneessa potku pyörittämään ainakaan tätä peliä. Tässähän alkaa olla syytä rueta kasailemaan uuden konepaketin osia.
 
Dirt Rally Oculuksen storessa nyt vain 4.99€. Kannattaakohan ostaa? Arvostelut oli vähän laidasta laitaan.
 
No täytyy sitten ostella! Varmaan pyöriikin ihan hyvin (3770K 4.3ghz/1070ti) kun on niin vanha peli. Jostain luin että tämä oculus storen versio pyörisi steam versiota paremmin, eikä edes sisällä tavanomaista littu versiota. Mikä kyllä itseäni ei haittaa.
 
Täytyy ottaa vähän takaisin tätä. Project Cars 2:sta pelatessa koin heti alusta asti sellaista lievää pahoinvointia. Ensin ajattelin, että se on vaan joku autopelin juttu, kun istutaan paikoillaan ja pelissä mennään vauhdilla eteenpäin. Muissa peleissä ei mitään vastaavaa ollut.

Kuin kuitenkin se tapahtui sellaisina hetkittäisinä "muljahduksina", piti rueta miettimään. Huimauksen tunne siis vaihteli koko ajan. Laitoin sitten Steam VR:n asetuksista päälle tuon ruudunpäivitysmittarin. Kävi ilmi, että Project Cars 2:ssa ruudunpäivityksen 90 Hz raja eli 11,1 ms paukkuu koko ajan yli. Väliin se voi olla 11 ms:n pinnassa, mutta yleisemmin jotain 15-17 ms. Eli ei riitä koneessa potku pyörittämään ainakaan tätä peliä. Tässähän alkaa olla syytä rueta kasailemaan uuden konepaketin osia.

Ootko testannut laittaa päälle PC2:ssa tuota motion reprojectionia?
Windows Mixed Reality for SteamVR :: Motion reprojection available as experimental option for Beta users

Testasin dirt rallyllä ja toimi todella hyvin. Loppu se ihme jitterikin kun päätä kääntää myös. En tiedä onko tuo jokin ReViven softan ongelma tullut uudessa versiossa? En ole vielä project carssilla testannut.
 
Ääh... Gigantti ja Verkkokauppa ovat nähtävästi lopettaneet Oculus Riftin myynnin. Oli helppo suositella kavereille Gigantin tarjouksia kun tuote löytyi suoraan hyllystä. Toivottavasti vr-piste jää sentään Tammiston Giganttiin.
 
Poika sai joululahjaksi PSVR -lasit. Isikin on pelaillut pojan nukkumaanmenon jälkeen Skyrimiä joka VR:nä on taas astetta parempaa viihdettä. Pitihän nuo pistää PC:hen kiinni TrinusVR:n kanssa. Elite Dangerousia kokeilin ja pakkohan tuo oli maksaa tuosta se 15 eur että saa lennellä 10 minuuttia pidempään lasit päässä. War Thunderissa menee silmät killiin tähtäimen kanssa joten varmaan pitää seuraavalla kerralla kokeilla säätää IPD:tä. Move-ohjaimet saisi myös PC:lle toimimaan ja sattuu vielä olemaan kaksi PS3eye -kameraakin joilla saisi seurannan tarkemmaksi. Tosin sitten pitäisi aina linkittää PS4:lle takaisin ja uudelleen PC:lle... Vielä en ole sortunut ostamaan toista paria Move-ohjaimia :)

Mutta kyllä tämä on parhautta PS4:een kytkettynä. Varmaan tulee ostettua VR-pelejä lisää ja itsekin niitä veivattua vaikka olenkin vannoutunut PC-pelaaja.
 
Poika sai joululahjaksi PSVR -lasit. Isikin on pelaillut pojan nukkumaanmenon jälkeen Skyrimiä joka VR:nä on taas astetta parempaa viihdettä. Pitihän nuo pistää PC:hen kiinni TrinusVR:n kanssa. Elite Dangerousia kokeilin ja pakkohan tuo oli maksaa tuosta se 15 eur että saa lennellä 10 minuuttia pidempään lasit päässä. War Thunderissa menee silmät killiin tähtäimen kanssa joten varmaan pitää seuraavalla kerralla kokeilla säätää IPD:tä. Move-ohjaimet saisi myös PC:lle toimimaan ja sattuu vielä olemaan kaksi PS3eye -kameraakin joilla saisi seurannan tarkemmaksi. Tosin sitten pitäisi aina linkittää PS4:lle takaisin ja uudelleen PC:lle... Vielä en ole sortunut ostamaan toista paria Move-ohjaimia :)

Mutta kyllä tämä on parhautta PS4:een kytkettynä. Varmaan tulee ostettua VR-pelejä lisää ja itsekin niitä veivattua vaikka olenkin vannoutunut PC-pelaaja.
Astro Bot taitaa olla tämän hetken system seller tuolle PSVR:älle. Sopii kaikenikäisille.
 
Ootko testannut laittaa päälle PC2:ssa tuota motion reprojectionia?
Windows Mixed Reality for SteamVR :: Motion reprojection available as experimental option for Beta users

Testasin dirt rallyllä ja toimi todella hyvin. Loppu se ihme jitterikin kun päätä kääntää myös. En tiedä onko tuo jokin ReViven softan ongelma tullut uudessa versiossa? En ole vielä project carssilla testannut.

Sama juttu tuossa DCS lentosimussa, jos ilman tuota yrittää pelata niin stutteroi ihan älyttömästi. Liike näkyy ikään kuin kahtena. Mutta ASW päällä toimii mukavasti!
 
Ootko testannut laittaa päälle PC2:ssa tuota motion reprojectionia?
Windows Mixed Reality for SteamVR :: Motion reprojection available as experimental option for Beta users

Testasin dirt rallyllä ja toimi todella hyvin. Loppu se ihme jitterikin kun päätä kääntää myös. En tiedä onko tuo jokin ReViven softan ongelma tullut uudessa versiossa? En ole vielä project carssilla testannut.

Testasin tuota, ja ei kyllä auttanut ollenkaan, pikemminkin päinvastoin. Tuonhan saa näköjään myös automaatille, jolloin se menee päälle jos ei potku riitä. Samoin näköjään saa tuollaisen värikoodatun ilmoituksen sinne lasien yläreunaan, jos tuota käyttää. Pitää vielä tutkia lisää.

Dirt Rally ei toimi minulla VR-tilassa, ei edes silloin kun ajetaan. Ilmeisesti pitää asentaa Oculus ja Revive, että saa toimimaan?
 
Testasin tuota, ja ei kyllä auttanut ollenkaan, pikemminkin päinvastoin. Tuonhan saa näköjään myös automaatille, jolloin se menee päälle jos ei potku riitä. Samoin näköjään saa tuollaisen värikoodatun ilmoituksen sinne lasien yläreunaan, jos tuota käyttää. Pitää vielä tutkia lisää.

Dirt Rally ei toimi minulla VR-tilassa, ei edes silloin kun ajetaan. Ilmeisesti pitää asentaa Oculus ja Revive, että saa toimimaan?
Juu oculus ja revivillä pätsi niin pelaa oikeassa vr moodissa.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Nyt on muutama viikko takana Pimax 5K+ lasien parissa ja tässä lyhyt arvostelu ja vertailu normi Viveen ja GearVR modattuun Viveen.

Aikaisemmassa viestissä kerroin ongelmista, joita oli laitteen käyttöönotossa jne. ja ne saatiin hoidettua kuntoon Pimaxin supportin kautta. Sieltä otettiin mun koneeseen yhteyttä teamviewerillä ja joku kaveri, muutti mun majakoiden seriaalit powershelliä käyttäen ja muutti jotain muita asetuksia sen kautta. Tämän jälkeen lighthouset löyty ja pääsin testailemaan laseja.

Lasit tuli vastaavanlaisella head-strapilla, kuin vive ja tämä oli varmasti yksi suurimmista asioista, joka aiheutti kuvassa vääristymiä. Tulostin 3d-printterillä adapterit, joilla sai Deluxe audio strapin kiinni laseihin ja suurin osa vääristymistä katosi, kun lasit sai hirtettyä huomattavasti parempaan asentoon / erilaiseen kulmaan DASsilla. Lisäksi tuntuu, että kasvojen muoto vaikuttaa paljon käyttökokemukseen, koska muutama frendi, jotka ovat käyneet noita testaamassa eivät ole nähneet vääristymiä, kuin ihan ääreisnäössä.

Kuvanlaatua, SDE:tä ja sweetspottia, jos lähtee vertailemaan Viveen niin sanoisin, että nämä kaikki on huomattavasti parempia. modaamattomassa Vivessä en tykännyt yhtään minimalisesta sweetspotista, joka teki esim. Call of the starseedissä kirjojen ja tekstien lukemisesta todella ärsyttävää, kun joutuu heiluttamaan päätä, jotta voi lukea tekstiä. Modatussa vivessä pystyi lukemaan siten, ettei tarvinnut enää päätä heilutella kauheasti, mutta laitteen SDE tuli jollain tasolla näkyvämmäksi kun sweetspot laajeni. Oikeastaan ainoa asia mikä on heikompi 5k+:ssa on värit. Eikä ne ole mitenkään erityisen huonot, mutta hieman vaisummat, kuin vivellä.

Pimax 5k+:n käyttämä softa, pitool on kuraa ja konetta saa silloin tällöin boottailla, kun jompikumpi ohjain tai majakat ei lähde träkkäämään. Toki sitten kun nuo träkkää ja steamvr on päällä niin träkkäyksessä ei ole katkoja tai eroja viveen verrattuna. Yksi hyvä puoli tuossa Pitoolissa on. Se on se, että laitteen saa myös erikseen toimimaan ilman majakoita, eli sitä voi käyttää esim. VorpX:ssä tai Virtual desktopissa ilman, että lighthouset on päällä.

Lasit istuu ihan hyvin päässä ja tämä aiheuttikin aluksi hämmennystä, kun lasit tuntui olevan lärvillä ihan hyvin, mutta vääristymiä oli joka puolella. Huomasin, että kun vedän laseja millin pari kauemmas pupilleista niin vääristymät alkoivat hälvenemään. Aluksi yritin asentaa viven foamia tuohon päälle ja leikkelin muutaman palasen vaahtomuoviakin. Askartelu tuotti ihan ok tuloksen, mutta päätin kuitenkin tulostaa vielä adapterit Dassille, kun sellainen kerran oli olemassa. Nyt lasit istuu mukavasti, äänet tulee suoraan DASsiin ja vääristymät ovat melkein kokonaan poissa.

Pelaamisessa immersio on voimakkaampi viveen verrattuna, koska isompi FOV tuo yllättävän paljon "siellä olon" tunteeseen. Huomasin myös, että esim. Serious Samissa, missä normaalisti on saanut välillä sätkyn Vivellä, kun vihollinen on päässyt hiippailemaan kapean näkökentän johdosta ihan viereen. Tätä ei tapahdu läheskään niin helposti Pimaxilla sillä laajemmalla näkökentällä sivusta tulevat möröt spottaa helpommin ja monet pelit tuntuvatkin helpommalta.
En pelaile hirveästi simulaattoreita, mutta voin kuvitella, että esim. rallipeleissä sun muissa tuosta laajasta FOVista on kyllä varmasti hyötyä.

VorpX:ää testailin myös muutamien pelien kanssa ja Cinema modella oli oikein mukava pelata. Viveen verrattuna tähänkin oli tullut mukavasti buustia resoluution ja SDE:n johdosta.

Pimax 5k+ on raskas pyöritettävä, ja muutamissa peleissä on joutunut vääntämään asetuksia tai supersamplausta. Mulla on kuitenkin ihan ok rautaa käytössä (1080ti ja ryzen 1800x).

Yhteenvetona voisin sanoa, että Pimax on ihan kelpo päivitys modatusta vivestä ja jos kouluarvosanoja lähtisin jakelemaan sanoisin, että nykystandardien mukaan vive olisi sellainen 6 ja Pimax 5k+ olisi 8½.

Jos joku haluaa kysellä laitteesta tai muuta niin vastailen mielellään.

TLDR:

Positiiviset vs Vive

- Isompi FOV
- Parempi resoluutio
- Pienempi SDE
- Vahvempi immersio
- Voi käyttää myös 3DOF tilassa

Negatiiviset vs Vive

- Käyttämisen mutkattomuus
- Headstrap pitäisi korvata esim. "Deluxe audio strapilla" tai laittaa useampia face foameja pakettiin
- Pitool
- LCD paneelien värit eivät yllä OLED tasolle
- Raskas pyörittää
 
Nyt on muutama viikko takana Pimax 5K+ lasien parissa ja tässä lyhyt arvostelu ja vertailu normi Viveen ja GearVR modattuun Viveen.

Aikaisemmassa viestissä kerroin ongelmista, joita oli laitteen käyttöönotossa jne. ja ne saatiin hoidettua kuntoon Pimaxin supportin kautta. Sieltä otettiin mun koneeseen yhteyttä teamviewerillä ja joku kaveri, muutti mun majakoiden seriaalit powershelliä käyttäen ja muutti jotain muita asetuksia sen kautta. Tämän jälkeen lighthouset löyty ja pääsin testailemaan laseja.

Lasit tuli vastaavanlaisella head-strapilla, kuin vive ja tämä oli varmasti yksi suurimmista asioista, joka aiheutti kuvassa vääristymiä. Tulostin 3d-printterillä adapterit, joilla sai Deluxe audio strapin kiinni laseihin ja suurin osa vääristymistä katosi, kun lasit sai hirtettyä huomattavasti parempaan asentoon / erilaiseen kulmaan DASsilla. Lisäksi tuntuu, että kasvojen muoto vaikuttaa paljon käyttökokemukseen, koska muutama frendi, jotka ovat käyneet noita testaamassa eivät ole nähneet vääristymiä, kuin ihan ääreisnäössä.

Kuvanlaatua, SDE:tä ja sweetspottia, jos lähtee vertailemaan Viveen niin sanoisin, että nämä kaikki on huomattavasti parempia. modaamattomassa Vivessä en tykännyt yhtään minimalisesta sweetspotista, joka teki esim. Call of the starseedissä kirjojen ja tekstien lukemisesta todella ärsyttävää, kun joutuu heiluttamaan päätä, jotta voi lukea tekstiä. Modatussa vivessä pystyi lukemaan siten, ettei tarvinnut enää päätä heilutella kauheasti, mutta laitteen SDE tuli jollain tasolla näkyvämmäksi kun sweetspot laajeni. Oikeastaan ainoa asia mikä on heikompi 5k+:ssa on värit. Eikä ne ole mitenkään erityisen huonot, mutta hieman vaisummat, kuin vivellä.

Pimax 5k+:n käyttämä softa, pitool on kuraa ja konetta saa silloin tällöin boottailla, kun jompikumpi ohjain tai majakat ei lähde träkkäämään. Toki sitten kun nuo träkkää ja steamvr on päällä niin träkkäyksessä ei ole katkoja tai eroja viveen verrattuna. Yksi hyvä puoli tuossa Pitoolissa on. Se on se, että laitteen saa myös erikseen toimimaan ilman majakoita, eli sitä voi käyttää esim. VorpX:ssä tai Virtual desktopissa ilman, että lighthouset on päällä.

Lasit istuu ihan hyvin päässä ja tämä aiheuttikin aluksi hämmennystä, kun lasit tuntui olevan lärvillä ihan hyvin, mutta vääristymiä oli joka puolella. Huomasin, että kun vedän laseja millin pari kauemmas pupilleista niin vääristymät alkoivat hälvenemään. Aluksi yritin asentaa viven foamia tuohon päälle ja leikkelin muutaman palasen vaahtomuoviakin. Askartelu tuotti ihan ok tuloksen, mutta päätin kuitenkin tulostaa vielä adapterit Dassille, kun sellainen kerran oli olemassa. Nyt lasit istuu mukavasti, äänet tulee suoraan DASsiin ja vääristymät ovat melkein kokonaan poissa.

Pelaamisessa immersio on voimakkaampi viveen verrattuna, koska isompi FOV tuo yllättävän paljon "siellä olon" tunteeseen. Huomasin myös, että esim. Serious Samissa, missä normaalisti on saanut välillä sätkyn Vivellä, kun vihollinen on päässyt hiippailemaan kapean näkökentän johdosta ihan viereen. Tätä ei tapahdu läheskään niin helposti Pimaxilla sillä laajemmalla näkökentällä sivusta tulevat möröt spottaa helpommin ja monet pelit tuntuvatkin helpommalta.
En pelaile hirveästi simulaattoreita, mutta voin kuvitella, että esim. rallipeleissä sun muissa tuosta laajasta FOVista on kyllä varmasti hyötyä.

VorpX:ää testailin myös muutamien pelien kanssa ja Cinema modella oli oikein mukava pelata. Viveen verrattuna tähänkin oli tullut mukavasti buustia resoluution ja SDE:n johdosta.

Pimax 5k+ on raskas pyöritettävä, ja muutamissa peleissä on joutunut vääntämään asetuksia tai supersamplausta. Mulla on kuitenkin ihan ok rautaa käytössä (1080ti ja ryzen 1800x).

Yhteenvetona voisin sanoa, että Pimax on ihan kelpo päivitys modatusta vivestä ja jos kouluarvosanoja lähtisin jakelemaan sanoisin, että nykystandardien mukaan vive olisi sellainen 6 ja Pimax 5k+ olisi 8½.

Jos joku haluaa kysellä laitteesta tai muuta niin vastailen mielellään.

TLDR:

Positiiviset vs Vive

- Isompi FOV
- Parempi resoluutio
- Pienempi SDE
- Vahvempi immersio
- Voi käyttää myös 3DOF tilassa

Negatiiviset vs Vive

- Käyttämisen mutkattomuus
- Headstrap pitäisi korvata esim. "Deluxe audio strapilla" tai laittaa useampia face foameja pakettiin
- Pitool
- LCD paneelien värit eivät yllä OLED tasolle
- Raskas pyörittää

Niin paljon toivoisi että tuon Pimaxin olisi tehnyt Valve tai Oculus. Se mistä ei puhuta tarpeeksi näissä Pimax keskusteluissa on tuo raudan riittämättömyys. Täytyy ymmärtää että suurin osa peleistä pyörii 45-70fps tuolla resoluutiolla. Jos gtx 1080ti ei riitä, eikä laseissa ole omaa motion smoothingia niin siihen kaatuu. Vr:än suurkuluttajana toivoisi että ei tarvitsisi jokaiseen peliin säätää omaa supersamplingia.

Nyt jos vielä tilaisin tuon 5k+ ja siihen Pimaxin omat ohjaimet ja majakat niin kauankohan vielä kestäisi? Taitaa mennä ensi juhannukseen. Vielä kun on tulossa Valven oma headset ja knuckles ohjaimet siihen väliin (ja kenties muita julkistuksia?).

Näyttää tällä hetkellä siltä että simulaattorifaneille tämä voisi vielä upota. Tuote työnnettiin markkinoille aivan liian nopeasti mutta silti ihmisiä ei vaikuta kiinnostavan muu kuin se että sde on vähentynyt ja fovi on isompi. Yritetään katsoa sormien välistä vähän jokaista huonoa puolta. Seuraava ohjelmistopäivitys voi olla -50% tehoista pois tai +50% tehoihin lisää.

Jos ei kilpailijoita tänä vuonna näy, niin luultavasti syksyllä menee ostoon ja odotettavissa olisi jo Pimaxin oma motion smoothing. Peukut pystyyn että Pimax ei heitä hanskoja tiskiin voitolle päästyään :tup:.
 
Täytyy toivoa, että nuo saisivat jonkinlaisen motion smoothin tuohon lisättyä tai vaihtoehtoisesti jonkinlaista silmänseurantaa... Luin Pimaxin redditistä, että niiden pitäisi demottaa jonkinlaista eyetrackingiä CESsissä ensi viikolla, mutta saas nähdä minkälainen esitys sieltä on tulossa. Itse olen huomannut, että Unreal enginellä tehdyt pelit vaativat melkein järjestäen tuon "parallel projection" täpän aktivoinnin ja tuo syö tehoja paljon. Melkeinpä noissa peleissä joutuu juuri säätämään asetuksia alaspäin.

Aktiivisesti ne koittaa tuota Pitoolia päivittää, mutta tuntuu, että jokainen päivitys rikkoo jotain mikä toimi aikaisemmin. :D Nyt uusimmassa päivityksessä laitteeseen tuli kirkkauden säätö, mikä oli positiivista.

Maksoin laitteesta noin 430 euroa kuljetuksineen, joten eihän tuo sinänsä ihan mahdottoman hintainen päivitys ollut. Vielä kun tulisi nuo tilpehöörit, jotka kickstarttaajille luvattiin. Lähinnä tuo pimaxin käyttämä leap motion kiinnostaisi, että pääsisi sen kanssa leikkimään unityssä.
 
Jos ei kilpailijoita tänä vuonna näy, niin luultavasti syksyllä menee ostoon ja odotettavissa olisi jo Pimaxin oma motion smoothing. Peukut pystyyn että Pimax ei heitä hanskoja tiskiin voitolle päästyään :tup:.

SteamVR kertoi, että win10+nvidia saisi jonku smoothingin. Eikö se päde Pimaxiin?
 
SteamVR kertoi, että win10+nvidia saisi jonku smoothingin. Eikö se päde Pimaxiin?

Pimaxissa ei toimi mikään noista SteamVR:n puolen tekniikoista. Ei tuo uusi "motion smoothingia" eikä "async repo". Niillä pitäisi olla tulossa heidän oma ASW:n kaltainen Brain warp, mutta sitä ei ole saatu vielä istutettua tuonne Pitooliin.
 
Saakos tollaseen lenovon exploreriin edullisesti noit controllereita? vai tekeekö niillä mitään jos jotain autosimuja/vuoristoratoja ja katoilla pomppimista harrastaa?
 
Tarpeeksi hyviä arvosteluja lueskeltuani ennakkoon tilasin Pimax 5k plussan viikko sitten.
Kiitos thesidekick fiiliksistä!

Pelkästään ajosimu käyttöön menee tämä ( iracing ). Tulkoot vaikka kesällä, päivitän sitten vasta näyttiksen / prossun
 
Saakos tollaseen lenovon exploreriin edullisesti noit controllereita? vai tekeekö niillä mitään jos jotain autosimuja/vuoristoratoja ja katoilla pomppimista harrastaa?

Käsittääkseni mitkä tahansa WMR kontrollerit toimii, ei tarvitse olla nimenomaan Lenovo, kun nuo on kaikki ihan samanlaisia ja keskustelevat suoraan tietokoneen kanssa bluetoothilla. Lasien kamerat vaan näkee ne kontrollerissa olevat valot eikä keskustele suoraan kapuloiden kanssa.

Jos pelaat vain ratilla/padilla niin et tarvitse kontrollereita, paitsi jos jonkun pelin valikot jostain syystä vaatii että pitää
Jimms näkyy myyvän Dell:n kontrollereita hintaan 109e
Dell Visor Controllers -peliohjaimet, musta - 109,00€

Muualla voi olla halvempia/kalliimpia mutta tuo nyt tuli nopsaan vastaan.
 
Saakos tollaseen lenovon exploreriin edullisesti noit controllereita? vai tekeekö niillä mitään jos jotain autosimuja/vuoristoratoja ja katoilla pomppimista harrastaa?
Ei tarvii ohjaimia jos on pelille on omat ohjaimet eli eilen väänsin muutaman kierroksen iRacingia ratilla ja Eliteä hotasilla, näihin ei tarvinnut, mutta muuten on tuo rampautettu kokemus. Esim steam VR pyytää minua painamaan jotain nappia, mutta eipä ole mitä painaa. Osta ohjaimet jos jostain löydät. Tilasin jo omani jimssiltä. Koska lenovoja ei saa erikseen myydä missään ja netissä jenkitkin valittaa, että ei meinaa löytyä mistään pelkkiä ohjaimia. Tosiaan mikä tahansa merkki pitäisi käydä, koska ovat käytännössä identtisiä.

Lenovon sivuilta sai 259€ koko setin ainakin eilen (edit: ja tänään), kun klikkaili jotain kuponkialenappulaa.

Laitetaan samaan 4h käyttökokemukset. Tausta oculus ollut päässä messuilla. Thats it.
Asennus: Tökkäsin koneeseen ja kaikki asentui itekseen (win10 slow track development editon) ja softa avautui. Pikakalibrointi istuminen only modessa. Meni läpi mutta olin 180 vinossa. Huomasin myöhemmin, uusi kalibronti korjasi tämän. Pyörin hetken demohuoneessa ja katselin asteroids "piirretyn?"

Sitten Steam VR + wmr lisäosa, niin sitten sekin alkoi toimia. Eliten siirsin steamiin, vissiin turhaan, mutta toimi heti hienosti. iRacingissa piti ratin pikanappulaan laittaa "reset seat position" jotta istui järkevässä kohtaa autoa, alunperin naama oli käytännössä ratin yläpuolella, melkein katossa. Muuten kaikki toimi heti.

Kuvanlaadusta: Elitessa ja iRacingissa on helppo lukea kaikki tekstit, muistelen että oculuksessa olisi ollut epäterävämpi kuva. Ollaan hyvin lähellä riittävää. Ei leffan katsomiseen, vaikka virtuaalihuoneen sohvalla istuessa tulikin leffateatteriolo kun katson antman traileria. Reso ei riitä tuohon. Mutta peleihin riittää paremmin, koska kaikki liikkuu koko ajan. Olin siis positiivisesti yllättynyt. Hinta / laatu on tosi kova jos ajatellaan tuota 259€ settinä.

Istuvuudesta: Kävi omaan päähän, headsetti istuu tämän päälle hyvin. Silmälasit mahtuu alle. Ja niitä tarvii. Lähinäkö ei riitä. Ihan sama kuin katselisi ilman laseja maisemaa. Onneksi tilasin juuri uudet lasit, niin vanhat on tämän alla naarmuuntumisen pelosta, mutta voi olla turha pelko. Isompi ongelma on se, että kun painaa lasit lähelle nassua ja sitten sovittelee VR settiä, niin onnistuu rasvanaamaansa tuhrimaan noi ja sen huomaa. :D
 
Viimeksi muokattu:
Verkkokauppa.com Onkos noistakellään kokemuksia? Näköjään poistunu verkkokaupan valikoimasta mutta onko nuo verrattavissa mihinkään?

Joo ja olinuo lenovot vielä tarjouksessa. Hmm
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 387
Viestejä
4 493 847
Jäsenet
74 199
Uusin jäsen
trajanie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom