VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Tähän väliin shameless plug:

Jos joku haluaa halvalla ja helposti Lenovo Explorerin omistajaksi, niin täällä olisi tarpeettomaksi käynyt silmikko hintaan 120€ (uudenveroisessa kunnossa).

Tiedustelut YV:llä.

EDIT: Lenovo löysi jo uuden kodin.
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni mitkä tahansa WMR kontrollerit toimii, ei tarvitse olla nimenomaan Lenovo, kun nuo on kaikki ihan samanlaisia ja keskustelevat suoraan tietokoneen kanssa bluetoothilla. Lasien kamerat vaan näkee ne kontrollerissa olevat valot eikä keskustele suoraan kapuloiden kanssa.

Jos pelaat vain ratilla/padilla niin et tarvitse kontrollereita, paitsi jos jonkun pelin valikot jostain syystä vaatii että pitää
Jimms näkyy myyvän Dell:n kontrollereita hintaan 109e
Dell Visor Controllers -peliohjaimet, musta - 109,00€

Muualla voi olla halvempia/kalliimpia mutta tuo nyt tuli nopsaan vastaan.

Tuohon lihavoituun, ei se ihan noin mene: Odyssey+ nimenomaan keskustelee sisäisellä bluetoothilla kapuloiden ja silmikon välillä, tietokoneessa ei tarvita bluetoothia.
 
Jos jollaki on vielä myynnissä joitain VR-vermeitä nii laittakaa yv. kun tuntuu menevän kaupan ennenkö ne on edes kauppa alueella :D
 
Ostin vrcoverilta basic setin, niin on kyllä aikamoinen pettymys. Ei istu päähän kunnolla, eli ilmeisesti pään muodolla aika paljon väliä. FOV pienempi ja pehmusteet kiinnittyy aika hepposen oloisesti. Testin jälkeen palasin takaisin oculuksen perus versioon. Ainoastaan kangassuojan virittelin tuohon kiinni...harmi sinällänsä, kun nuo pehmusteet olisi kuitenkin ollut helppo puhdistaa, mutta näin tällä kertaa.
 
Ostin vrcoverilta basic setin, niin on kyllä aikamoinen pettymys. Ei istu päähän kunnolla, eli ilmeisesti pään muodolla aika paljon väliä. FOV pienempi ja pehmusteet kiinnittyy aika hepposen oloisesti. Testin jälkeen palasin takaisin oculuksen perus versioon. Ainoastaan kangassuojan virittelin tuohon kiinni...harmi sinällänsä, kun nuo pehmusteet olisi kuitenkin ollut helppo puhdistaa, mutta näin tällä kertaa.

Minä tilasin myös sen perussettiä laajemman kombosetin ja hieman pettynyt olen kiinnityksiin. Kyllä ne siihen nyt jäi ja sopii päähän, mutta heppoiset ovat. Tuntuu etteivät takuulla kestäisi jatkuvaa irroittelua ja vaihtelua.
 
Kai tämän ongelman voi laittaa tänne: miten saan Logitechin G27 ratin toimimaan Project Cars 2:ssa VR-tilassa? Toimii kyllä 2D-tilassa, muttei VR:ssä. SteamVR:n kautta tuonne peliin olen mennyt, ja sehän herjaa puuttuvista ohjaimista, G27 ei siis näy siellä. Kun menen PC2:een SteamVR:n kautta, G27 näkyy pelissä, mutta se ei toimi, ei reagoi kalibroinnissakaan ollenkaan. Neuvoja?
Itellä G27 on toiminut tähän asti hyvin. Nyt kun sitten piti kaverille sitä sitten esitellä niin ei pirullakaan alkanut toimia.
Itellä ongelmana se, että ratin ohjaimet toimii alussa, mutta kun valikoissa pyörii niin kohta ei toimi enää mikään (ratti, hiiri tai näpis).
Sillee sain demo-ajelut päälle ku nopeesti vaan hiirellä kliksuttelin autoon.
Ennen tämä ongelma ilmeni vain kun alt-tabbasi, nyt tuntuu menneen huonompaan suuntaan.
Tuolloin ei jaksanut selvitellä yhtään enempää. Ainoa muutos on, että ostin season passin. Pitää varmaan verifioida jne ja katella skulaako. Mut into taas vähän lopahti kun ei toiminut plug&play tyylillä.
 
Onko kukaan pelannut Budget Cuts peliä. Ainakin joissain leveleissä suunnattomia framerate ongelmia. Oculus Tray Toolilla katselin käyriä niin vaihteli 20fps - 90fps vaikka tuijotti seinää tekemättä mitään. GPU render timet pyöri 1-2 millisekunnin paikkeilla mutta CPU app time jopa 40ms.

i7-6800k, 1080Ti, 32GB DDR4
 
Onko kukaan pelannut Budget Cuts peliä. Ainakin joissain leveleissä suunnattomia framerate ongelmia. Oculus Tray Toolilla katselin käyriä niin vaihteli 20fps - 90fps vaikka tuijotti seinää tekemättä mitään. GPU render timet pyöri 1-2 millisekunnin paikkeilla mutta CPU app time jopa 40ms.

i7-6800k, 1080Ti, 32GB DDR4
Pelasin tuota joskus vähän aikaa ja muistaakseni pysyi kyllä 90fps koko ajana vaikka kokoonpanona oli vain FX-8350, 1060 ja 16GB DDR3
 
Astro Bot taitaa olla tämän hetken system seller tuolle PSVR:älle. Sopii kaikenikäisille.

Lisäksi myös:

  • Firewall Zero Hour aseohjaimella (4 vs. 4 taktista verkkoräiskintää)
  • Beat Saber, kahdella Move-ohjaimella (rytmipeli, tulokset vertailuun verkon yli)
  • Resident Evil 7 (perusohjaimelle täysimittainen AAA-luokan kauhupeli)
Siitä alkuun.
 
Itellä G27 on toiminut tähän asti hyvin. Nyt kun sitten piti kaverille sitä sitten esitellä niin ei pirullakaan alkanut toimia.
Itellä ongelmana se, että ratin ohjaimet toimii alussa, mutta kun valikoissa pyörii niin kohta ei toimi enää mikään (ratti, hiiri tai näpis).
Sillee sain demo-ajelut päälle ku nopeesti vaan hiirellä kliksuttelin autoon.
Ennen tämä ongelma ilmeni vain kun alt-tabbasi, nyt tuntuu menneen huonompaan suuntaan.
Tuolloin ei jaksanut selvitellä yhtään enempää. Ainoa muutos on, että ostin season passin. Pitää varmaan verifioida jne ja katella skulaako. Mut into taas vähän lopahti kun ei toiminut plug&play tyylillä.

Sain muuten toimimaan tämän Dirt Rallyssa ja Project Cars 2:ssa. Joku vinkkasi (kiitos Vili) että pitää olla se Logitechin Gaming softa taustalla. Asennuksen jälkeen tuo Logitechil kilke sitten starttaakin aina itsestään Windowsin käynnistyessä. Rupes pelaamaan. Toki edelleenkin välillä ratti ei toimi pelissä, mutta boottauksen jälkeen alkaa aina toimimaan. Joten tuon kanssa voi juuri ja juuri elää. On muuten paska firma tämä logitech, softat ihan kuraa ja tuki muutenkin heikkoa.
 
Viimeksi muokattu:
Sain muuten toimimaan tämän Dirt Rallyssa ja Project Cars 2:ssa. Joku vinkkasi (kiitos Vili) että pitää olla se Logitechin Gaming softa taustalla. Asennuksen jälkeen starttaa aina itsestään Windowsin käynnistyessä. Rupes pelaamaan. Toki edelleenkin välillä ratti ei toimi pelissä, mutta boottauksen jälkeen alkaa aina toimimaan. Joten tuon kanssa voi juuri ja juuri elää. On muuten paska firma tämä logitech, softat ihan kuraa ja tuki muutenkin heikkoa.
Sama homma oli MOMO Forcella. Ihmettelin kun Force Feedback ei toiminut niin Logitech Gaming softan asennus auttoi.
 
pitää olla se Logitechin Gaming softa taustalla.
Juu, tää on perusjuttuja näiden vanhojen Logien kans.

Ps. Se softa on muuten tosi annelista. Jos uusi sen kanssa, niin varaudu re-installoimaan sitä sillon tällön ;)
 
Mulla täällä vanha Logitech G25 toimii edelleen vaikka ollut tosi kovassa käytössä mutta Oculus Rift risaa äänien kanssa!
Nyt rupes oikea kuuloke pätkimään ja vika paikallistui nauhakaapeliin mikä on pannan sisällä ja sellaisella osiolla että naputtelin Riftin takaisin nippuun ja nyt mennään erillisillä kuulokkeilla!
Aiemmin olen korjaillut vasenta kuuloketta ja kerran ostanut uudet varaosakuulokkeet mutta nyt tosiaan vika tuolla pannan sisällä. Pätkii ja katkoo kun pantaa venyttelee ja liikuttelee!
Onko kellään ollut vastaavaa ja ootteko saanut korjattua?
Yksin kun on himassa niin tietty hienoo vetää soundit hyvien kajarien kautta mutta välillä tai oikeestaan aika paljon joutuu ajeleen tai lentään kuulottimilla.
 
Pelasin tuota joskus vähän aikaa ja muistaakseni pysyi kyllä 90fps koko ajana vaikka kokoonpanona oli vain FX-8350, 1060 ja 16GB DDR3
Tein varsin puhtaan win10 installaation koneelle kun ollut jo puolitoista vuotta edellisestä. Täysin puhtaalta pöydältä vain geforce ajurit ja pakolliset softat asennettuna tuo Budget Cuts pyörii rankasti frameja droppaillen ja Asynchronic Space Warpping generoi freimejä tiuhaa tahtia niin että countteri oculus debug perf monitorissa huutaa punaisena koko ajan. Peli on pelattavissa ASW:n kanssa mutta jos disabloi ASW:n siinä toivossa että peli olisi mahdollisimman artifakti vapaa ASW sekoilusta niin ei toivoakaan koska leksa lentää melko nopeasti kun fps sahaa missä sattuu. CPU kuorma näyttää olevan parilla threadilla täysin katossa tuota peliä pelatessa.

Harmi. Kävin haukkumassa devaajan steam arvostelussa ja annoin punaisen peukun. Hyvä mutta paskasti tehty peli.
 
Onko normaalia että lasit kun säätää keskeltä teräväksi niin sivuilta menee sumeaksi kun tarkentaa silmillä sinne.... Vai onko vika minussa.

Miten tämä jotenkin vaikea selittää...

edit: no nyt vihdoin löysin oikeilla hakusanoilla tästä asiaa netistä.
Vaikuttaisi olevan normaalia. Vit mit paskaa...
 
Viimeksi muokattu:
Onko normaalia että lasit kun säätää keskeltä teräväksi niin sivuilta menee sumeaksi kun tarkentaa silmillä sinne.... Vai onko vika minussa.

Miten tämä jotenkin vaikea selittää...

edit: no nyt vihdoin löysin oikeilla hakusanoilla tästä asiaa netistä.
Vaikuttaisi olevan normaalia. Vit mit paskaa...

Mikä laite sulla on? Onko säädettävä IPD? Ei ainakaan Odyssey+:ssa mene kovin sumeaksi, ei edes ihan äärilaidassa. Ihan täysin terävä kuva ei toki ole, mutta eipä tuolla ole itselle merkitystä, koska tulee vähän päätä käännettyä vaistomaisesti. Oiskohan tässä myös yksilöeroja, siis ihmisten silmissä.
 
Onko normaalia että lasit kun säätää keskeltä teräväksi niin sivuilta menee sumeaksi kun tarkentaa silmillä sinne.... Vai onko vika minussa.

Miten tämä jotenkin vaikea selittää...

edit: no nyt vihdoin löysin oikeilla hakusanoilla tästä asiaa netistä.
Vaikuttaisi olevan normaalia. Vit mit paskaa...

Kaikilla laseilla ongelmaa on enempi tai vähempi. Halvat lenvot jne kärsii pienestä sweep spotista eniten, Odyssey paras noista wmr vehkeistä (itsellä on) , ocu vielä parempi (sekin löytyy minulta).

Vielä ei ole linssiä yhdessäkään millä ongelmaa ei täysin olisi. Tekniikan rajoitukset. (optiikka)
 
Mikä laite sulla on? Onko säädettävä IPD? Ei ainakaan Odyssey+:ssa mene kovin sumeaksi, ei edes ihan äärilaidassa. Ihan täysin terävä kuva ei toki ole, mutta eipä tuolla ole itselle merkitystä, koska tulee vähän päätä käännettyä vaistomaisesti. Oiskohan tässä myös yksilöeroja, siis ihmisten silmissä.

Hei PCB,

- Sweetspotissa on laitteiden välillä vaihtelua.
- Tässä on varmasti paljonkin henkilökohtaisia eroja, IPDssä, ja silmien optiikassa on vaihtelua. Laitteet tehdään "peruskäyttäjälle" sopiviksi, eli harvalla meillä mätsää...
- Odyssey+ vaatii ainakin itselläni yllättävän paljon asemointia (itselleni erinomaisesti soveltuvan Vive + Dac pakettiin verrattuna) ennenkuin saan kuvanlaadun kohdalleen.
- Käytätkö laseja? Osalla kavereista vasta lasien kanssa tuli skarppia
(vaikka kaverilla silmien optiikan pitäisi tarkentaa lähellä olevaan paneeliin ilman vääristymää, go figure...)
 
Käytätkö laseja? Osalla kavereista vasta lasien kanssa tuli skarppia
(vaikka kaverilla silmien optiikan pitäisi tarkentaa lähellä olevaan paneeliin ilman vääristymää, go figure...)
eikös silmien mielestä tuo paneeli ole parin kolmen metrin päässä ja linssien takia tarkennuskin toimii samoin kuin esim telkkaria katsoessa.
 
Onko kukaan kokeillut tuota Contractors:ia. Onward ei koskaan oikein iskenyt mutta Pavlovia tulee välillä pelailtua. Tuo Contractors vaikuttaa olevan monen mieleen.
 
Viimeksi muokattu:
Hei PCB,

- Sweetspotissa on laitteiden välillä vaihtelua.
- Tässä on varmasti paljonkin henkilökohtaisia eroja, IPDssä, ja silmien optiikassa on vaihtelua. Laitteet tehdään "peruskäyttäjälle" sopiviksi, eli harvalla meillä mätsää...
- Odyssey+ vaatii ainakin itselläni yllättävän paljon asemointia (itselleni erinomaisesti soveltuvan Vive + Dac pakettiin verrattuna) ennenkuin saan kuvanlaadun kohdalleen.
- Käytätkö laseja? Osalla kavereista vasta lasien kanssa tuli skarppia
(vaikka kaverilla silmien optiikan pitäisi tarkentaa lähellä olevaan paneeliin ilman vääristymää, go figure...)

No moro moro. Varmaan on eroja, niin ajattelen itsekin. Ja optiikassa on rajoitteensa, samoin kuin jokaisen yksilöllisissä silmissä. Siksi kyselinkin että mikä laite jne.

Itselläni taas Odyssey+ on taas kohdallaan, kunhan vaan nakkaa lasit silmille ja ei yritä nostaa niitä korkealle. Eli mahdollisimman alas. Tuntuu olevan muillakin omia lasejani kokeilleella sama kokemus. Mulla edes IPD:n hieman poikkeavat arvot ei onnistu kuvaa rikkomaan merkittävästi. Vaikuttaisi, että 68 mm on mulla paras asetus, mutta en juuri huomaan eroa esim. 66 mm:iin. Positiivisin yllätys oikeastaan, että tuo kuva on hyvä ja tarkka ilman sen kummempia säätöjä.

Minulla on piilolinssit joissa vahvuus -1,25 eikä hajataittoa nimeksikään. Testasin juuri äsken ilman linssejä, ja en näe kovinkaan paljon huonommin, silti kuva ei ole ihan niin terävä. Ero on kuitenkin hiuksenhieno. Puolisolla vahvuudet n. -3,5, ei pysty ilman silmälaseja/piilolinssejä käyttämään VR-laseja ollenkaan kun ei erota mitään.

Tiedostan kyllä, että on todennäköisesti niin, että minun naamani ja silmäni sattuu vain olemaan hyvä tuohon Odyssey+:n muotoon. Jos jotakin näissä VR-laseissa yleisesti ottaen kannattaisi parantaa (resoluution lisäksi), olisi IPD-säädön lisäksi syvyysuuntaista säätöä ja ergonomiaa muutenkin. Miten edes tehdään laseja joissa ei ole IPD-säätöä? Oculushan taitaa olla ergonomisin, Vivekin käsittääkseni ihan ok (ei omaa kokemusta).
 
Viimeksi muokattu:
Nyt lyhyt revikka 200€ black fridayna maksaneesta Lenovo Explorerista muuta PC-VR settiä kokeilemattomana.

Vahva hajataitto, keskikokoiset silmälasit. Hyvin menevät lasien sisälle eikä tästä ongelmaa. IPD 66.5 näissä laseissa - hirvitti vähän että onko liikaa kun ei fyysistä säätöä ole, mutta ihan hyvältä tuo näyttää. Vaikuttanee sweet spottiin siinä mielessä toki että ihan laidassa menee melkoisen sumeaksi kuva. Sweet spot on silti käyttökelpoisen kokoinen.

Isoin WMR:n vika on tämä inside-out tracking. Tracking on ihan hyvää suurimmassa osassa tapauksista, mutta kärsii hieman esim. Gornissa kun luontainen tapa työntää keihästä olisi pitää toista kättä sivulla ehkä hieman selänkin takana. Lyhyet reissut selän taakse ovat ok, mutta keihään pitäminen valmiudessa on vähän nihkeää. Suhteellisen harvoinpa tuo iso ongelma on, ja toisaalta inside-out tracking vähentää setupin tarvetta niin hitosti että on se mainittavana myös hyvänä puolena: Vein tuon läppärin kanssa suvun joulupäivälliselle ja oli melko hitti. Etenkin kun puhutaan halvemman pään laitteesta niin kannettavuus on ihan kiva feature siinä mielessä että tätä voi kantaa reissussa mukana pienemmällä kynnyksellä: Tekisi mieli ottaa mukaan kun tiedossa on puolen vuoden duunikomennus Alankomaihin.

Erinomainen ostos tuohon hintaan VR:n tutustumiseksi. Alunperin ajattelin odotella seuraavaa sukupolvea ja päivittää tietokoneen samalla jos VR silloin yhä kiinnostaa. Nyt tiedän että kiinnostaa, ainakin jos alustalle tulee uutta sisältöä tarpeeksi. 200€ + läjän pelejä hinta edestä tästä nyt ainakin saanee iloa.
 
No moro moro. Varmaan on eroja, niin ajattelen itsekin. Ja optiikassa on rajoitteensa, samoin kuin jokaisen yksilöllisissä silmissä. Siksi kyselinkin että mikä laite jne.

Mulla edes IPD:n hieman poikkeavat arvot ei onnistu kuvaa rikkomaan merkittävästi. Vaikuttaisi, että 68 mm on mulla paras asetus, mutta en juuri huomaan eroa esim. 66 mm:iin.


Jep, toi IPD arvo on varsin mielenkiintoinen:
Optikon mukaan pitäisi olla 70.0 mm, itselläni noin 68.0 mm säätö vaikuttaa toimivammalta
(Ehkä noissa visiirin näyttämissä arvoissa on heittoa)

Kyllä, keskeltä kuva on skarppi.

Yksi kaveri näki myös lähes "yhtä hyvin" ilman lasejaan. Ero ei ollut mainittava.
Toinen kommentoi ilman laseja liian sumeaksi, lasien kanssa toimi.


>Miten edes tehdään laseja joissa ei ole IPD-säätöä?

Valmistajan valitsema strategia.
Jos jokainen osa prosessissa, niin suunnittelussa kuin toteutuksessakin, tähtää alhaiseen hintaan, niin kaikki muu kuin välttämätön karsitaan pois.

Esimerkiksi tuon Lenovo Explorer:in hinta/laatu suhde on ollut ajoittain ihan älytön, 99e

Toisaalta pitkään markkinoilla ollut (April 5th, 2016) OG HTC Vive maksaa vieläkin _ihan_ kipeästi (ja yhä, monen vuoden jälkeen (itseni kohdalla) paras tuote, hakkaa DAC:illa paranneltuna tuon uuden Vive Pron mm. käyttömukavuudessa, äänenlaadussa...)


>Oculushan taitaa olla ergonomisin

Kaikissa on varmasti omat hyvät puolensa.
Se on tuurista kiinni miten kivuttomasti visiiri sattuu sopimaan omaan naamaan.
(ja foorumit on väärällään "comfort mod"eja kaikkiin visiireihin, koska keskivertonaamaa ei kovin moni omista)

Oculuksen ohjaimet (monen muunkin mielestä) ovat ylivoimaisesti parhaita markkinoilla olevista (verrattuna HTC Vive, Odyssey +, Lenovo Explorer, Gear VR)


>Vivekin käsittääkseni ihan ok (ei omaa kokemusta).

Kallein vaihtoehto, ja rahalla saa myös vastinetta.
HTC Vive:ä voit siis käyttää lasien kanssa, piilolinsseillä, tai teetättää itselle sopivat linssit. Käyttäjien tekemiä modauksia todella hyvin saatavilla.

Myös syvyyssäätö löytyy IPD säädon lisäksi, (voit säätää molempia silmiä erikseen, mitä en muissa visiireissä ole huomannut) ja vaihtamalla visiiriin ohuemman pehmusteen, saat vielä lisättyä FOV/Sweetspottia.

Suosittelen kaikille käymistä Tammiston gigantissa ja testaamaan 6 eri VR headsettiä, niin saa hyvän käsityksen siitä mikä sopisi itselle parhaiten.
(Ehkä he ovat saaneet tuon Vive Pro:nkin jo kiinni koneeseen, viimeeksi oli kaapelit pitkin pöytää...)


Kysymys:

Kun katselet Plussassa sweetsspotista hieman sivuun, niin oleko havainnut että värit siirtyisivät "sivuun" toisistaan, hieman saman kaltaisesti kuin oheisessa kuvassa?

--
Protip:

Ladattavat akut halvalla, testattu Samsung Odyssey+ kanssa toimiviksi

LADDA Akkuparisto - IKEA

Akkuvertailu:
Panasonic Eneloop vs IKEA LADDA | Are They The Same?

color shift.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärtääkseni tuo VR:n katsominen onnistuneesti ilman lasia perustuu siihen että teknisesti silmät tarkentuvat VR-käytössä parin sentin päähän. Likinäköinen voisi siis teoriassa käyttää VR-laseja ilman optista näön korjausta. Sen sijaan hajataitto ja kaukonäkö ovat ongelmia.

Itselläni on hieman likinäköä ja melko vahva hajataitto, mistä oletettavasti jälkimmäinen on syy sille miksi VR-käytössä tarvitsee lasit.
 
Silmät tarkentuvat muutaman metrin päähän. Riippuu vähän laseista ja niiden optiikasta. Itse olen likinäköinen ja näen noin metriin tarkasti ja sen jälkeen alkaa sumenemaan. Oculusta voin käyttää joten kuten ilman laseja mutta on se selvästi skarpimpi lasien kanssa.
 
Riftin muille käyttäjille kysymys:
Miten hyvin teillä on 2 sensorin 360 setti toiminut? Itsellä on n. 2m x 2.5m pelialue ja huoneen vastakkaisissa nurkissa (takakajarin ja etukajarin päällä) ja aika liki virheetön tracking. Ainoa heikko kohta on jos tarvitsee fyysisesti lattiaan asti laskea kädet, jolloin saattaa hetkeksi kadottaa, mutta todella harvoin on tarvetta tuolle.
Täytyy melkein iskeä takakajarin päälle vielä joku koroke, jolloin saisi hieman alaspäin kohdistettua ja oletettavasti paranis tuo lattialla konttaaminen.

Eli omassa kämpässä ja kyseisellä pelialueella en edes koe kolmatta sensoria tarpeelliseksi. Toki jos sattuu tulemaan halvalla käytetty, niin samahan se on ostaa :D
 
Hyvin on toiminut Rift kahdella sensorilla pääasiassa. Mulla sensorit kanssa lähes pelialueen nurkissa. Toinen on about 1,5 metrin korkeudella ja toinen katon rajassa. Joissain tilantessa tulee katvealue. Esimerkiksi rynkyt pitäminen aiheuttaa joskus pientä sekoilua seurannassa kun toinen käsi peittää ohjaimen. Todella harvinaisia tilanteita eikä ole juuri minua haitannut.
 
Ymmärtääkseni tuo VR:n katsominen onnistuneesti ilman lasia perustuu siihen että teknisesti silmät tarkentuvat VR-käytössä parin sentin päähän. Likinäköinen voisi siis teoriassa käyttää VR-laseja ilman optista näön korjausta. Sen sijaan hajataitto ja kaukonäkö ovat ongelmia.

Itselläni on hieman likinäköä ja melko vahva hajataitto, mistä oletettavasti jälkimmäinen on syy sille miksi VR-käytössä tarvitsee lasit.

Ocun ja muiden lasien linssien optiikka tarkentaa kuvan parin metrin päähän. Eli jos ilman laseja näkee pienet kirjaimet hyvin lukea parin metrin päästä niin silloin myös VR potat toimii.

Itsellä -2.0 ja -2.5 , ilman piilareita ei tule mitään ocun tai odysseyn käytöstä.


VAHVA suositus : VR Optician - Prescription Glasses for Virtual Reality Headsets
Itsellä tuolta ocuun linssit, ihan parhautta. Myös odysseyhyn tilaan moiset, sen verta hyvä laatu oli noissa riftin linsseissä. (ollu jo pari vuotta )
 
VAHVA suositus : VR Optician - Prescription Glasses for Virtual Reality Headsets
Itsellä tuolta ocuun linssit, ihan parhautta. Myös odysseyhyn tilaan moiset, sen verta hyvä laatu oli noissa riftin linsseissä. (ollu jo pari vuotta )

Tilasin linssit tuolta ennen joulua. Tilausvahvistus tuli samantien, eikä sen jälkeen ole kuulunut yhtään mitään. Laitoin viimeviikolla mailia asiasta, johon ei ole ainakaan toistaiseksi vastattu. Muilla vastaavia kokemuksia?

Edit: no nyt kun pääsin valittamasta niin tuli mailia että tilaus on lähetetty.
 
Viimeksi muokattu:
Tein varsin puhtaan win10 installaation koneelle kun ollut jo puolitoista vuotta edellisestä. Täysin puhtaalta pöydältä vain geforce ajurit ja pakolliset softat asennettuna tuo Budget Cuts pyörii rankasti frameja droppaillen ja Asynchronic Space Warpping generoi freimejä tiuhaa tahtia niin että countteri oculus debug perf monitorissa huutaa punaisena koko ajan. Peli on pelattavissa ASW:n kanssa mutta jos disabloi ASW:n siinä toivossa että peli olisi mahdollisimman artifakti vapaa ASW sekoilusta niin ei toivoakaan koska leksa lentää melko nopeasti kun fps sahaa missä sattuu. CPU kuorma näyttää olevan parilla threadilla täysin katossa tuota peliä pelatessa.

Itsellä pyöri sekä demo vuonna 2016 että koko versio 2018 ongelmitta. 2016 oli R290X. Olisiko raudassa jotain vikaa sinulla?
 
Itsellä pyöri sekä demo vuonna 2016 että koko versio 2018 ongelmitta. 2016 oli R290X. Olisiko raudassa jotain vikaa sinulla?
Vika löytyi pelistä. Pelin steam foorumeilla developer syytää unityä ja sen paskaa object culling toteutusta. ASW on syytä pitää päällä koska peli saattaa pyöriä miten sattuu koska se pyörii pääosin yhdessä threadissa ja isossa levelissä voi olla tuhansia ja taas tuhansia kippoja ja kuppeja joita CPU joutuu päivittämään koko ajan vaikka niitä ei ruudulla näkyisi.

Eli paskalla enginellä paskasti koodattu peli. Ei muuta.
 
Laitoin ensi kertaa lentosimulaattorin ohjaimet silmikon kanssa kiinni usb-portteihin. Ajoin Revive dashboardista Condor 2:sen. Peli ei tunnista VR-moodissa ohjaimia. Jos poistun pelistä ja käynnistän ilman VR:ää, toimii kaikki normaalisti vaikka silmikko on yhä portissa kiinni. Loppuuko tuossa usb-väylästä potku vai mitä? Ohjaimina on TM Warthog Hotas-setti ja CH Pro Throttle. Joikkari, kaasu ja polkimet ovat omissa usb-paikoissa. Target GUI on taustalla päällä, joka saa lukemaan TM Hotasin yhtenä ohjaimena.

Kai tuota voisi itsekin testailla, jos vaan tuo tv ei olisi koko iltaa varattu.
 
Nyt lyhyt revikka 200€ black fridayna maksaneesta Lenovo Explorerista muuta PC-VR settiä kokeilemattomana.

Vahva hajataitto, keskikokoiset silmälasit. Hyvin menevät lasien sisälle eikä tästä ongelmaa. IPD 66.5 näissä laseissa - hirvitti vähän että onko liikaa kun ei fyysistä säätöä ole, mutta ihan hyvältä tuo näyttää. Vaikuttanee sweet spottiin siinä mielessä toki että ihan laidassa menee melkoisen sumeaksi kuva. Sweet spot on silti käyttökelpoisen kokoinen.

Nyt tiedän että kiinnostaa, ainakin jos alustalle tulee uutta sisältöä tarpeeksi. 200€ + läjän pelejä hinta edestä tästä nyt ainakin saanee iloa.


Lenovo oli todella kevyt pitää päässä muihin verrattuna, kuvakin oli mielestäni kirkas ja hyvälaatuinen.
Jos vain oma IPD on yhteensopiva tuon kanssa, niin parempaa hinta/laatua on vaikea löytää.


Modi / Lenovo Explorer Windows VR Lens Adapter


Just a tip you probably already know (but just in case you dont..) : switch paddings of front/back for better FOV + sweet spot.
 
Viimeksi muokattu:
Mitää sovellusehdotuksia VR ensikäyttäjälle? videoita/sovelluksia lähinnä että saa ihmetellä. Oculus Rift
 
Mitää sovellusehdotuksia VR ensikäyttäjälle? videoita/sovelluksia lähinnä että saa ihmetellä. Oculus Rift

Riftin mukana tuleva Robo Recall oli kyllä ihan hyvä action-pläjäys.
Google Earth myös hauska VR:llä.
DeoVR Video player videoiden katseluun (sikäli kun on videot jo omasta takaa).

Maksullisista peleistä eniten tullut temmottua Fallout 4 VR:ää.
Beat Saberia kokeilin vasta muutama päivä sitten. Saakelin hieno ja koukuttava peli.
 
Itse sanoisin että siinä missä The Lab on kiva kokeiltava alkuun ja Google Maps VR myös, ne oikeasti jännät kokemukset ovat olleet:

1. Superhot VR
2. Gorn
3. Beat Saber

Kaksi ensimmäistä hyötyvät huomattavasti jos on paljon tilaa, mutta omassa melko ahtaassa olohuoneessanikin ovat onnistuneet. Superhot on vaikeampi kovin rajallisella tilalla.
 
Itse en Skyrim VR:stä syttynyt. Se on Skyrim kauniilla maisemilla. Varmasti tosin olisi vaikuttavampi jos ei olisi useampaa kymmentä tuntia tullut pelattua alkuperäistä.
 
Ja onko tuo Skyrim nyt paras ensikosketus VR:ään? Seuraavaksi kai ehdotellaan Elite Dangeroussia... :D
 
Ja onko tuo Skyrim nyt paras ensikosketus VR:ään? Seuraavaksi kai ehdotellaan Elite Dangeroussia... :D
Skyrimin hyvä puoli on että voi pelata istualtaan. Ei tule törmäiltyä niin. Mikä siinä on vaikeaa jos muuten pelit on tuttuja?

Alkuun voi opetella demoilla yms. Superhot on viihdyttävä eikä tarvitse liikkua nopeasti. Elitessä tuskin vr on se vaikea osa.
 
Nyt rupes oikea kuuloke pätkimään ja vika paikallistui nauhakaapeliin mikä on pannan sisällä ja sellaisella osiolla että naputtelin Riftin takaisin nippuun ja nyt mennään erillisillä kuulokkeilla!
Aiemmin olen korjaillut vasenta kuuloketta ja kerran ostanut uudet varaosakuulokkeet mutta nyt tosiaan vika tuolla pannan sisällä. Pätkii ja katkoo kun pantaa venyttelee ja liikuttelee!
Onko kellään ollut vastaavaa ja ootteko saanut korjattua?
Yksin kun on himassa niin tietty hienoo vetää soundit hyvien kajarien kautta mutta välillä tai oikeestaan aika paljon joutuu ajeleen tai lentään kuulottimilla.
Onko oikeesti niin että kellään muulla ei ole ollut Oculus Riftissä mitään ongelmia kuulokkeiden kanssa?
 
Onko oikeesti niin että kellään muulla ei ole ollut Oculus Riftissä mitään ongelmia kuulokkeiden kanssa?

Itsellä oli ongelmia jo heti ensimmäisenä päivänä, kun Riftin sain siinä ensimmäisessä alennuksessa 450€ hinnalla. Aina silloin tällöin ääni alkaa pätkimään oikealta puolelta. Kuulokkeen ruuvia kiristämällä on tähän asti selvinnyt.

Valitettavasti en osaa neuvoa, miten tuon saisi korjattua, mutta muille tiedoksi: Tuo on yleinen ongelma ja todennäköisesti ilmenee viimeistään silloin, kun tarpeeksi paljon on liikuttanut ja venyttänyt sitä pantaa. Jotkut ovat jopa teipanneet pannan toisen puolen niin, ettei se pääse liikkumaan ja näin ollen rikkomaan pannan sisällä olevaa piuhaa.

Oculuksen Redditistä löytyy aika ajoin juttua tuosta ja varmastikin (toivottavasti) ohjeita sen korjaukseen.
 
Laitoin ensi kertaa lentosimulaattorin ohjaimet silmikon kanssa kiinni usb-portteihin. Ajoin Revive dashboardista Condor 2:sen. Peli ei tunnista VR-moodissa ohjaimia. Jos poistun pelistä ja käynnistän ilman VR:ää, toimii kaikki normaalisti vaikka silmikko on yhä portissa kiinni. Loppuuko tuossa usb-väylästä potku vai mitä? Ohjaimina on TM Warthog Hotas-setti ja CH Pro Throttle. Joikkari, kaasu ja polkimet ovat omissa usb-paikoissa. Target GUI on taustalla päällä, joka saa lukemaan TM Hotasin yhtenä ohjaimena.

Kai tuota voisi itsekin testailla, jos vaan tuo tv ei olisi koko iltaa varattu.

Ei auttanut, vaikka käytti vaan yhtä ohjainta ja kokeillen eri usb-portteja. Ojauspaneelissa ohjaimet toimivat. Kokeilin ensi kertaa Elite Dangerousta ja siinä vaikutti olevan sama homma. Kuitenkin WarThunderissa toimivat kaikki ohjaimet mukisematta huolimatta siitä, miten ne on liitetty koneeseen tai käyttääkö Target -softaa. Mysteeri.

EDIT:
Tämä ratkesi. Apu löytyi Frontier Support Knowledgebasesta. Steamin Big Picturessa piti disabloida ohjainasetuksista PS4, Xbox ja geneerinen peliohjaintuki. Nyt Condor2:ssa ja Elite Dangerouksessa toimivat ohjaimet mukisematta.
 
Viimeksi muokattu:
Dirt rallyssa ainakin huomasin kovin huonohkon kuvanlaadun riftillä.. pitääkö mun ladata tuo tray tool ja koittaa sillä säätää? Vai ajaako steamvr saman asian? Valitti jotain ettei käy steamvr kans noi
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 493 078
Jäsenet
74 195
Uusin jäsen
J2323

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom