Minulla tuo päivittyi jostain syystä vasta tänään ja olipas melkoinen sekamelska. Onhan se kieltämättä tavallaan nykyaikaisempi kuin vanha, mutta aina se ei ole pelkkää plussaa, sillä nyt on vähän sellainen fiilis että Oculus Homesta on yritetty väsätä jotain käyttöliittymän ja välimallin vr-demon risteytystä, eikä kumpikaan puoli ole erityisen toimiva. Oikeasti, mitä lisäarvoa kenellekään tuo esim. se että home-näkymässä voi ammuskella jousipyssyllä ja heitellä golf-palloja? Minä olen käsittänyt että sen pitäisi olla suoraviivainen paikka, josta ladata/ostaa ja käynnistää pelejä, mutta kun ei, ensin pitää vähän sisustaa virtuaalikotia ennen kuin löytyy koko valikkoa mistä pääsee käynnistämään niitä hankkimiaan pelejä.
Niin, ja nyt se UI valittaa entistäkin näkyvämmin keskellä ruutua kissan kokoisilla kirjaimilla kuinka "koneesi suorituskyky ei riitä", kun ei neljän gigahertsin i7 satu olemaan mukana jollakin helkutin yhteensopivuuslistalla. Aarrrgghh!!
Se Home 2.0 ja Dash eivät ole enää kiinni toisissaan, samaan tapaan kuin vanha home ja sen käyttöliittymä oli. Voipi olla että Oculus jossain kohtaa tarjoaa mahdollisuuden kytkeä Home 2:n pois päältä. Sen uskoisi selkeyttävän käyttöä, jos kokee ettei sitä kotitilaa tarvitse.
Mitä tulee Home 2:n lisäarvoon niin nyt kun olen itse tuota käyttänyt jo jonkun... vuoden(?) niin kaksi asiaa on noussut pinnalle:
1) Se tarjoaa erinomaisen tavan kokoontua vr-kavereiden kesken ennen peliä. Väki pistää lasit päähän ja suoraan loikkaa jonkun kotiin, siellä voi sitten jutustella samalla kun odottelee viimeisiä paikalle. Kun kaikki paikalla, party pystyyn ja peliin. Toivottavasti Oculus panostaa tähän puoleen myös jatkossa.
2) Memento-/palkintohuone. On lysti saada saavutuksia, palkintoja ym. ja pistää niitä hyllyille esille. Vähän kuin joku Steamin achievements-saitti mutta konkreettisempi. Monet pistää myös pelinsä näytille (pelilaatikot) ja niitä on odotellessa ihan hauska selata. Telkkareihin voi muuten streamata työpöydältä kuvaa ja kaikki näkee sen. Resot ei kyllä vaan mielestäni riitä siihen että tuosta olisi vielä iloa.
Olenpa minä käynyt taidenäyttelyssäkin toisen kotona:
Oculus Home / Art exhibition / Opening night with Artists : oculus
Myös storen osalta vaikuttaisi olevan jotain suunnitelmia, koska sille on alustettu oma kauppahuoneensa. Olisi hauska kyetä käpistelemään pelilaatikoita virtuaalikaupassa
Dash on sitten oma juttunsa ja omasta mielestäni se on varsin fantastinen. Se rikkoo juuri niitä rajoja joita aina toivoin että rikottaisiin. Voit ottaa työpöydältä yksittäisiä ikkunoita ja sijoitella niitä minne haluat. Samalla kun lennät E: D:ssä, voi koelaudalla pyöriä Netflix dashin kautta. Tai esim itse kun streamaan välillä pelejä, on minulla chatti jatkuvasti auki missä tahansa pelissä olenkin, videokontrollien lisäksi. Joitain käytettävyysongelmia vielä on nappien koon ja sijoittelun kanssa, mutta itse konsepti on mielestäni napakymppi.
Oculuksen trailerista näkyy tuota multi-screen käyttöä. Sen saa itselleen päälle asetuksista (se on vielä experimental feature).
Vähän tuollaista puolivalmista konseptointiahan tuo vielä on, mutta itse olen thumbs-up että varsin rohkeasti kokeilevat rikkoa noita perinteisiä UI-rajoja, nyt kun on siirrytty 2D-pinnoista 3D-tilaan.