VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Onko kukaan pelannut tuota Hellbladea Oculus Riftillä? Ei näytä olevan Oculuksen omassa kaupassa eli menee Steamin kautta. Ohjaukset taas mitä sattuu ja hirvee säätö edessä?
Puoliska tuntia ehdin pelata. Touchit eivät toimi valikossa kovin hyvin, en saanut kursoria liikutettua. Oliko tässä juoksua? Toucheilla pelatessa ei voinut kuin kävellä.
Muuten vaikutti aika hyvältä, visuaalinen anti on aika hienoa.
 
Puoliska tuntia ehdin pelata. Touchit eivät toimi valikossa kovin hyvin, en saanut kursoria liikutettua. Oliko tässä juoksua? Toucheilla pelatessa ei voinut kuin kävellä.
Muuten vaikutti aika hyvältä, visuaalinen anti on aika hienoa.
Jahka kerkeet kokeilla enemmän niin kerro haittaako pelatessa nuo kontrollit. Ei huvita ostaa peliä, jos kontrollit eivät ole kunnossa. Thx :)
 
Puoliska tuntia ehdin pelata. Touchit eivät toimi valikossa kovin hyvin, en saanut kursoria liikutettua. Oliko tässä juoksua? Toucheilla pelatessa ei voinut kuin kävellä.
Muuten vaikutti aika hyvältä, visuaalinen anti on aika hienoa.

Valitsin liikkuu tatilla helposti kaksi pykälää kerralla, muuten ei valittamista. Vai voiko siinä käyttää jotain hiiren kursorin tyylistä? Toucheilla pelatessa voi kyllä juosta, olisiko ollut toinen puristusliipasin.
 
Valitsin liikkuu tatilla helposti kaksi pykälää kerralla, muuten ei valittamista. Vai voiko siinä käyttää jotain hiiren kursorin tyylistä? Toucheilla pelatessa voi kyllä juosta, olisiko ollut toinen puristusliipasin.
Jaa, ei tuo toiminut ollenkaan noin. Mikähän tuossa nyt sitten mätti. Kursori/valinta ei liikkunut kummallakaan tatilla yhtään mihinkään. Oikean käden touchin napilla pystyi valinnan hyväksymään. Juoksu ei toiminut mistään napista. Vai voiko tuossa ihan alussa juosta?
Taitaisi päästä helpommalla kun laittaisi ohjaimen kiinni. Olisi varmaan muutenkin helpompi pelata ohjaimella.
 
Jaa, ei tuo toiminut ollenkaan noin. Mikähän tuossa nyt sitten mätti. Kursori/valinta ei liikkunut kummallakaan tatilla yhtään mihinkään. Oikean käden touchin napilla pystyi valinnan hyväksymään. Juoksu ei toiminut mistään napista. Vai voiko tuossa ihan alussa juosta?
Taitaisi päästä helpommalla kun laittaisi ohjaimen kiinni. Olisi varmaan muutenkin helpompi pelata ohjaimella.

Ei tuossa Touchien liikeseurannasta kyllä hyödy mitenkään, joten sama millä pelaa :) Muistaakseni ihan alussa ei voinut juosta (tai sitten en vain löytänyt heti oikeaa nappia).
 
Hellblade ei tue liikeohjaimia, näin lukee steamissä:
Tämä VR-peli vaatii joko peliohjaimen tai näppäimistön ja hiiren.
Visiirit
HTC vive
Oculus Rift
Gamepad-ohjain
Näppäimistö / Hiiri
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaako nyt hommata pc:lle mitään vr-kilkettä, vai onko kenties seuraava sukupolvi tuloillaan tai jotain muuta syytä odotella?
Vähän alkanut kiinnostamaan, mutta ei nyt mitään kiirettä kuitenkaan.
Todellisia seuraavan sukupolven laitteita joutuu vielä odottamaan aika pitkään. En toisaalta välttämättä suosittelisi nykyisiäkään hankkimaan, ellei tiedossa ole jokin pitkäikäinen käyttökohde. Laadukas sisältö on lopulta aika äkkiä pelattu läpi.

PSVR-puoli toisaalta osoittaa rohkaiseviakin merkkejä siitä, että ajan kanssa ilmaantuu ihan oikeasti hyviä pelejä. PC:llä Echo Combat saattaa mennä samaan kategoriaan.
 
En tiedä kuuluuko kysymykseni enemmän tuonne ohjelmointi / pelikehitys puolelle, mutta ajattelin tiedustella onko tällä puolella lainkaan henkilöitä, jotka tekee (tai on tehnyt), jollain pelimoottorilla matskua VR-puolelle?

Itse väsäilin keväällä yksinkertaisen waveshootterin Unityllä. Nyt olisi tarkoitus tehdä jotain vähän erilaista ja ajattelin, josko täällä olisi tyyppejä joiden kanssa vaihtaa ideoita jne.

Olen hurahtanut fotogrammetriaan ja mallit näyttävät VR-puolella vielä paremmalta. Tässä muutama fotogrammetrialla tehty malli kavereistani, jos joku haluaa kurkata.
Kaikki tekemäni mallit on rigattu, joten niiden animointi onnistuu muilta osin paitsi kasvoista. Otan myös mielelläni vastaan palautetta tehdyistä malleista.

https://skfb.ly/6BDAp

https://skfb.ly/6BDzP

https://skfb.ly/6BDzS

https://skfb.ly/6BDzZ

https://skfb.ly/6BDAz

Toinen kysymys kuuluu. Onko täällä halukkaita Beta-testaajia, jos ja kun saan väsäiltyä Unityllä hommia eteenpäin? Tai halukkaita, jotka haluaisivat itsensä VR-pelihahmoksi?
 
Eiliseltä lauantailta otin muutamia matseja talteen taktisesta verkkopelistä Firewall: Zero Hour (PSVR).

Tässä yhteisö nostaa pelin arvoa omalla panoksellaan. Suomalaisten kesken aina hauskempaa, mutta kyllä siellä välillä joku ulkolainenkin mahtuu mukaan mikäli kestää meidän jatkuvaa raportointia. Hyvä henki pysyy yllä, osin tämä on tietoisten valintojen seurausta (laseissa sisäänrakennettu mikforoni = kaikki voivat osallistua keskusteluun, ei team killejä, pelit yhden erän mittaisia = ei ragequittaajia, hosti tiimin isännällä=servu ei kaadu tappioihin ym).

Kirjoitushetkellä löytyy yhteisöstämme Firewall Zero Hour Suomi jo 45 pelaajaa. Tiedän vastaavia kotimaisia löytyvän muitakin, joten voidaan kait jo puhua VR-maailmassa jonkin sortin killeristä?

Verkkopeliä, 4 vs. 4:
 
En tiedä kuuluuko kysymykseni enemmän tuonne ohjelmointi / pelikehitys puolelle, mutta ajattelin tiedustella onko tällä puolella lainkaan henkilöitä, jotka tekee (tai on tehnyt), jollain pelimoottorilla matskua VR-puolelle?

Itse väsäilin keväällä yksinkertaisen waveshootterin Unityllä. Nyt olisi tarkoitus tehdä jotain vähän erilaista ja ajattelin, josko täällä olisi tyyppejä joiden kanssa vaihtaa ideoita jne.

Olen hurahtanut fotogrammetriaan ja mallit näyttävät VR-puolella vielä paremmalta. Tässä muutama fotogrammetrialla tehty malli kavereistani, jos joku haluaa kurkata.
Kaikki tekemäni mallit on rigattu, joten niiden animointi onnistuu muilta osin paitsi kasvoista. Otan myös mielelläni vastaan palautetta tehdyistä malleista.

https://skfb.ly/6BDAp

https://skfb.ly/6BDzP

https://skfb.ly/6BDzS

https://skfb.ly/6BDzZ

https://skfb.ly/6BDAz

Toinen kysymys kuuluu. Onko täällä halukkaita Beta-testaajia, jos ja kun saan väsäiltyä Unityllä hommia eteenpäin? Tai halukkaita, jotka haluaisivat itsensä VR-pelihahmoksi?
Hyvän näköisiä malleja :tup: Mitä vr-pelihahmoksi mallinnettavalta vaaditaan?
 
Hyvän näköisiä malleja :tup: Mitä vr-pelihahmoksi mallinnettavalta vaaditaan?

Kiitos palautteesta!

Vaatimuslista ei ole kovin pitkä:

- Asut / pystyt matkustamaan Turkuun tai lähimaastoon
- Osaat pysyä noin 5 - 10 minuuttia paikoillaan, kun räpsin kuvia

Kuvattavan pitää antaa mulle myös samalla lupa, että saan käyttää hänen malliaan.

Se mikä on hauskaa noissa malleissa on se, että noita pystyy tulostamaan esim. CJP kipsiprinttereillä täysillä väreillä. Mikä ei ole niin hauskaa on se, että noin 20cm. mallin tulostus maksaa noin 130€.
 


Second geniä rupeaa oikeasti tulemaan, itse ehkä 5k+ kääntymässä. Katsotaan revikoita lisää.


Luulen myös, että pitää vaihtaa tilaus tuohon 5k+ versioon... Screencapit teksteistä näyttää niin paljon paremmalta 5k+ laseilla. Harmillista sinänsä sillä uskon, että suurin osa tulee vaihtamaan noihin 5k+ laseihin, joten en välttämättä mahdu ensimmäiseen satsiin.

Harmi, kun ei tule noita 8kx laseja samaan syssyyn.
 
Jep, itsehän en ole backeri, joten thesidekick pistähän rapsaa heti, kun joskus saat lasit käyttöösi.
 
Saas nähdä mitä 5K+ retail hinnaksi tulee... jos alle tonnilla saa HMD:n + pari Vive base stationia niin ihme on.
 
Lupaavalta näyttää, etenkin 5K+. Jos Godray:n ero oikeasti on tuo verrattuna nykyisiin niin tuohan on aivan älytön harppaus. FOV samoin. Rautavaatimus ei kuulosta kuitenkaan kuulosta mahdottomalta jos 1080Ti:llä jo noilla saa ihan pelattavan kokemuksen.
8K:n tarkoitus/kohderyhmä jäi vähän epäselväksi.
 
Horisontaalinen resoluutio näyttäisi kasvavan kohtuullisesti 5K:ssa. Vertikaalisessa parannus on aika pieni. RGB-asettelusta plussaa mutta sitten taas LCD-paneeli on selvä miinus.
 
Mitenköhän paljon noin laajassa katselukulmassa geometriat vääristyy laidoilla päätä käännellessä? Ainakin itseäni häiritsee tosi paljon jos ääreisnäössä jutut menee "väärin". Riftinkin saa aina asetella tosi tarkkaan päähän.
 
Mitenköhän paljon noin laajassa katselukulmassa geometriat vääristyy laidoilla päätä käännellessä? Ainakin itseäni häiritsee tosi paljon jos ääreisnäössä jutut menee "väärin". Riftinkin saa aina asetella tosi tarkkaan päähän.
Tuossa @Gigabee n linkittämässä videossa tuota sivuttiin. Arvostelijan mielestä oli "noticeable but acceptable". Taitaa olla käyttäjästä kiinni kuinka paljon häiritsee.
Videosta sain sen käsityksen että tuo vääristymä on aika maltillista kuitenkin.
 
Tuossa @Gigabee n linkittämässä videossa tuota sivuttiin. Arvostelijan mielestä oli "noticeable but acceptable". Taitaa olla käyttäjästä kiinni kuinka paljon häiritsee.
Videosta sain sen käsityksen että tuo vääristymä on aika maltillista kuitenkin.

Pitäisi päästä itse kokeilemaan, koska edes videokuvasta on mahdoton arvioida miten pahasti veivaa. Veikkaan että tässä ongelmassa yhdistyy kaikki ipd:stä, silmien syvyydestä, yleisestä aseteltavuudesta ja kasvojen muodosta linssien hiontaan ja ajurin tekemiin kuvamuutoksiin. Silmälasien käyttäjät lienee tottuneempia ilmiöön.
 


Tuossa vielä kattavampi arvostelu, lähes kolmen tunnin.
Paljon vertailua muihin aikaisempiin laseihin ja toimivuutta pelien kanssa jne.
 
Osaako tuo SteamVR automaattisesti nostaa resoa nykyään jos ostaa paremman näyttiksen?
Osaa joo. Vaikkakin turhan primitiivisesti. En suosittelisi käyttämään sillä Steami muuttaa sitä resoa turhan herkästi.

Ei ole muuten ollut puhetta tuosta pimaxin vaatimuksista täällä niin pistetääs yleistä kyssäriä. Aikooko joku jolla on 1080 tai huonompi näyttis ostaa tuon pimaxin. Itse omistan gtx 1080:sen enkä ole ihan varma millaisia tehoja odottaa. Jokaisella beta testaajalla näytti olevan 1080 ti.
 
Osaa joo. Vaikkakin turhan primitiivisesti. En suosittelisi käyttämään sillä Steami muuttaa sitä resoa turhan herkästi.

Ei ole muuten ollut puhetta tuosta pimaxin vaatimuksista täällä niin pistetääs yleistä kyssäriä. Aikooko joku jolla on 1080 tai huonompi näyttis ostaa tuon pimaxin. Itse omistan gtx 1080:sen enkä ole ihan varma millaisia tehoja odottaa. Jokaisella beta testaajalla näytti olevan 1080 ti.
Jos tuossa ei ole toimivaa ASW vastinetta niin paukkuja tarvinnee aika paljon. Hitusenkin vaativampi peli niin noilla resoilla GTX1080 yskii jo välillä.
 
Kauheesti alko houkutteleen Pimax, mutta taidan vielä kituuttaa Riftillä ja katsotaan nyt vielä jonkun aikaa että muitakin next gen laitteita esitellään ennen kun teen päätöksen. Toisaalta tuo laajennettavuus kyllä toisi vähän futureproofingia.. :think:
 
Uuden koneen hankinta on käsillä ja aion nyt viimein hommata VR vehkeet siihen, koska olen jo kauan himoinnut tuota: https://store.steampowered.com/app/471660/Kingspray_Graffiti_VR/ En ole eläessäni testannut mitään näitä VR touhuja, ja suunnaton tietämykseni aiheesta rajoittuu siihen, että Viveen kai sopisi silmälasit sisään paremmin kuin Oculukseen. Kukaan koittanut edellämainittua Kingsprayta? Tai VR taiteilua muulla tapaa? Olen myös kuullut, että VR vehkeille on olemassa jotain räiskintäpelejä, joissa pelikokemus kutkuttelee samoja nystyröitä kuin vanhanliiton valopyssypeleissä. Tällaisistä kenelläkään mitään käryä? Mitään kriittistä mitä pitäisi tietää ennen hankintaa?
 
Viimeksi muokattu:
Uuden koneen hankinta on käsillä ja aion nyt viimein hommata VR vehkeet siihen, koska olen jo kauan himoinnut tuota: https://store.steampowered.com/app/471660/Kingspray_Graffiti_VR/ En ole eläessäni testannut mitään näitä VR touhuja, ja suunnaton tietämykseni aiheesta rajoittuu siihen, että Viveen kai sopisi silmälasit sisään paremmin kuin Oculukseen. Kukaan koittanut edellämainittua Kingsprayta? Tai VR taiteilua muulla tapaa? Olen myös kuullut, että VR vehkeille on olemassa jotain räiskintäpelejä, joissa pelikokemus kutkuttelee samoja nystyröitä kuin vanhanliiton valopyssypeleissä. Tällaisistä kenelläkään mitään käryä? Mitään kriittistä mitä pitäisi tietää ennen hankintaa?

Vivessä taitaa olla jonkinlainen etäisyyssäätö silmälaseja varten. Ja taitaa niihin muutenkin mahtua paremmin. Riftiinkiin mahtuu jos on tarpeeksi pienet kehykset.

Jos VR-räiskinnät kiinnostaa, niin Riftin ostajat saavat ilmaiseksi Robo Recallin, joka on ollut ainakin itselleni varmaan hienoin VR-kokemus. Kovin pitkä se ei ole, mutta uudelleenpeluuarvoa on jonkin verran. Joka kentässä on muutama erilainen tavoite, joita voi yrittää ensimmäisen läpipeluun jälkeen. Kannattaa käydä Youtubesta katselemassa klippejä siitä. Vivelläkin sen saa jollain tavalla toimimaan, mutta en tiedä että kuinka helposti.

Superhot oli myös melko hieno kokemus VR-versiona. Siinä aika liikkuu vain silloin kun itse liikkuu, ja aseilla/heittämällä esineitä/lyömällä pitää eliminoida päälle tulevat "viholliset". Parempi varmaan katsoa tästäkin videoita, kuin yrittää selittää tämän enempää :D

Sitten on ihan "perinteisiä" CS/COD/BF-tyyppisiä räiskintöjä, kuten Pavlov, Onward ja Bullets And More. Näissä liikkuminen perinteiseen tyyliin tattia/kosketuslevyä käyttäen saattaa ainakin aluksi aiheuttaa pahoinvointia, kun silmät näkevät liikkeen mutta keho ei tunne sitä. Siihen tottuu ajan myötä, jotkut paremmin ja jotkut vähän huonommin. Tämän takia esim. Robo Recallissa liikutaan ainoastaan teleporttaamalla, mikä toimii ainakin omasta mielestäni melko hyvin.

Tässä kolmannen kerran oma Vive vs. Rift -vertailu (kirjoitettu 28.11.2017), jos mietityttää erot niiden välillä:

Ellei ole tilaa ja tarvetta todella isolle pelialueelle, niin en keksi mitään syytä hommata Viveä Riftin sijaan. Harvassa pelissä tälle tosin on tarvetta, melkein kaikissa riittää kun seisoo paikallaan. Pelejä ei oikein voi suunnitella pelkästään isoa pelialuetta varten, koska harvoilla on tilaa isommalle kuin ~2x2 m alueelle. Ja voitte pelata samoja pelejä Steamin kautta, vaikka teillä olisi eri laitteet.

En ole koskaan Viveä koittanut, mutta lukemani perusteella lyhyesti plussat ja miinukset:

Vive:
+ Ehkä hieman parempi seuranta kuin Riftissä (käytännössä ei liene merkitystä)
+ Silmälasit taitaa mahtua paremmin lasien sisään
+ Majakat kattavat isomman alueen eivätkä ne tarvitse USB-paikkoja koneesta, ainoastaan verkkovirtaa
- "Vain" Steam sovelluskauppana (ei iso puute, sillä suurin osa peleistä kuitenkin siellä), ja Revivellä ilmeisesti onnistuu myös Oculus Storen käyttö
- Huomattavasti kalliimpi kuin Rift (699e + mahdollinen DAS)
- Ei integroituja kuulokkeita (Deluxe Audio Strap +120e, sama toiminnallisuus kuin Riftissä)
- Ohjaimet eivät niin ergonomiset ja mukavat kuin Touchit. Pitkulainen muoto saattaa tosin toimia paremmin joissain peleissä. Moni tykkää enemmän Touchien peukalotatista, kuin kosketuslevystä. Mielipidekysymyksiä. Toucheissa AA-patterit, Wandeissa akut. Jos virta loppuu kesken kaiken, Toucheihin voi vaihtaa nopeasti pariston lataamisen odottelun sijasta.

Rift:
+ Edullisempi hinta (449€ + tarvittaessa kolmas sensori 69e)
+ Integroidut, todella hyvät kuulokkeet
+ Käytettävissä sekä Oculus Storen että Steamin sisältö natiivisti
- Vain pienehköt silmälasit mahtuvat Riftin sisälle mukavasti
- Jokainen sensori vaatii oman USB-paikan, eli USB-lisäkorttia saattaa tarvita jos paikat/kaista loppuu kesken. Halpis kaksiporttinen Sharkoonin kortti Verkkokaupasta toiminut ainakin itselläni ihan hyvin.
- Sensorien kantomatka luullakseni pienempi kuin Viven majakoilla

Tuossa nyt tärkeimmät pointit, muut lisäilee ja korjaa jos tuli puhuttua palturia. Ja yritin olla mahdollisimman objektiivinen vaikka Riftin omistankin :D
 
+ Käytettävissä sekä Oculus Storen että Steamin sisältö natiivisti
Paitsi että touchit eivät toimi kaikissa peleissä ja jotain performance hittiä tulee steamvr:n kautta pelaamisessa (en ole itse testannut, mutta dirt rallyn ketjussa siitä taisi olla puhetta).. Ja muutenkin tuo tuntuu olevan sellainen vähän pielavetinen viritys.
 
Osaa joo. Vaikkakin turhan primitiivisesti. En suosittelisi käyttämään sillä Steami muuttaa sitä resoa turhan herkästi.

Ei ole muuten ollut puhetta tuosta pimaxin vaatimuksista täällä niin pistetääs yleistä kyssäriä. Aikooko joku jolla on 1080 tai huonompi näyttis ostaa tuon pimaxin. Itse omistan gtx 1080:sen enkä ole ihan varma millaisia tehoja odottaa. Jokaisella beta testaajalla näytti olevan 1080 ti.

Alunperin noissa tilaisuuksissa, jossa ne demotti laitetta ne käytti normi 1080 näyttistä. Fruit ninja, Job simulator ja sen sellaiset näyttivät pyörivän sillä ihan hyvin. Luulen kuitenkin, että graafisesti vaativimmissa peleissä 1080 menee kyykkyyn aika äkkiä.

Revikoissa näytti 1080ti:kin tukehtuvan, joissain ajopeleissä, lentosimuissa ja ainakin Hellbladessa. Sweviverillä on kuulemma tuo 2080ti pre-orderissa ja laittaa päivitettyjä lukemia, kun saa sen käsiinsä. Saas nähdä joutuuko tässä itsekin päivittämään tuohon 2080ti malliin. Mulla on siis 1080ti.

Kovasti kiinnostaa uusissa korteissa tuo DLSS. Mahtaakohan se toimia miten hyvin ja toimiiko VR-puolella lainkaan.
 
Itsellä mahtuu lasit just ja just riftiin mut ne on aika leveät kun pää on kokoa 60-61 välillä. Toki paras vaihtoehto ois ne VR laseihin tarkoitetut linssit vahvuuksilla.
 
Kerrotaan se myös PSVR:n puolelta, eli silmälasit mahtuvat hyvin alle kun lasien etäisyyttä silmistä pääsee helposti säätämään.
 

Kiitos tästä. Kenelläkään tietoa pääseekö näitä vehkeitä koittamaan jossain Tampereen seudulla? Verkkiksessä kenties? Silmälasini ovat suht pienet, mutta pää iso. Kovasti kiinnostaisi myös josko jollain on omakohtaista kokemusta taiteilusta VR vehkeillä, vaatiiko paljon tilaa jne. Valitettavasti ei taida olla kovin suosittuja nuo, haulla kun ei löytynyt kuin yksi osuma vuoden takaa ja sekin on vaihtoilmoitus jossa halutaan tuosta eroon.


Kingspray Graffiti VR

Nekopan vielä elävien kirjoissa?
 
Olen myös kuullut, että VR vehkeille on olemassa jotain räiskintäpelejä, joissa pelikokemus kutkuttelee samoja nystyröitä kuin vanhanliiton valopyssypeleissä.
Tähän nälkään ehdotan Onwardia, 5 vs 5 taktista räiskintää pelaajia tai AI:ta vastaan yksin tai cooppina.
Pavlov ei napannut yhtään kun sen demoa koitin Onwardin jälkeen...

Edit. niin tosiaan Riftit käytössä, enkä ole huomannut mitään (muuta mikä alla) ongelmaa SteamVRn kanssa.


Tähän liittyen olisikin kyssäriä, pelaileeko muut Onwardia?
Ite kun viimeksi pelasin niin pelin kalibrointi oli jotenkin hajonnut kun leijailtiin kaverin kanssa ilmassa.
SteamVR:ssä ja Oculuksessa etäisyys maasta oli oikein, pelissä vain sitten ei pystynyt nostamaan asetta/panoksia kun ei ylettynyt maahan ( :D ).
Tähän tullut muutamia päivityksiä viime kerran jälkeen, joten voinutkin korjaantua...
Edit. Onward päivitys korjasi.
 
Viimeksi muokattu:
Kerrotaan se myös PSVR:n puolelta, eli silmälasit mahtuvat hyvin alle kun lasien etäisyyttä silmistä pääsee helposti säätämään.
PSVR on käytettävyydeltään silmälasien kanssa kaikkein paras, mutta niissä(kin) immersio heikkenee sitä mukaa kun headsettiä siirtää kauemmaksi silmistä. Kannattaa siis pitää se headset mahdollisimman lähellä silmiä ja hommata linssien reunoille vaikkapa tällaiset estämään naarmuuntumista.
 
Kiitos tästä. Kenelläkään tietoa pääseekö näitä vehkeitä koittamaan jossain Tampereen seudulla? Verkkiksessä kenties? Silmälasini ovat suht pienet, mutta pää iso. Kovasti kiinnostaisi myös josko jollain on omakohtaista kokemusta taiteilusta VR vehkeillä, vaatiiko paljon tilaa jne. Valitettavasti ei taida olla kovin suosittuja nuo, haulla kun ei löytynyt kuin yksi osuma vuoden takaa ja sekin on vaihtoilmoitus jossa halutaan tuosta eroon.
Riftin mukana saa ilmaiseksi Quill (piirto) ja Medium (mallinnus). Vaikuttavat ihan päteviltä. Viven mukana taisi kai ainakin joskus tulla Tilt Brush.
Kingspray vaikuttaa hyvin pannukakkumaalailulta, verrattuna Quill ja Tilt Brush jotka sallii piirtää joka ulottuvuudessa
 
Riftin mukana saa ilmaiseksi Quill (piirto) ja Medium (mallinnus). Vaikuttavat ihan päteviltä. Viven mukana taisi kai ainakin joskus tulla Tilt Brush.
Kingspray vaikuttaa hyvin pannukakkumaalailulta, verrattuna Quill ja Tilt Brush jotka sallii piirtää joka ulottuvuudessa
Njoo, no graffiti on todennäköisesti kuitenkin meikäläisen kohdalla se, mitä varmaan tulee pääasiassa tehtyä. Talvi tulee, matalapaineiset pöntöt lakkaavat toimimasta koska kylmyys ja laillisia seiniäkin on ainoastaan kylän toisella puolella. Tuskin noilla kannukontrollia voi pitää yllä, jossei sitten jostain saa kannun näköistä ja kokoista ohjainta, jossa oikea venttiili, mutta tulisi edes jotain tehtyä. Kontrolli kun on sellainen asia, että jo 2kk tauko tekee hallaa.

Vaan vaativatko nuo määrättömästi tilaa? Tai mitään muuta tietämisen väärtiä, mitä noilla konstailuun tulee?
 
Njoo, no graffiti on todennäköisesti kuitenkin meikäläisen kohdalla se, mitä varmaan tulee pääasiassa tehtyä. Talvi tulee, matalapaineiset pöntöt lakkaavat toimimasta koska kylmyys ja laillisia seiniäkin on ainoastaan kylän toisella puolella. Tuskin noilla kannukontrollia voi pitää yllä, jossei sitten jostain saa kannun näköistä ja kokoista ohjainta, jossa oikea venttiili, mutta tulisi edes jotain tehtyä. Kontrolli kun on sellainen asia, että jo 2kk tauko tekee hallaa.

Vaan vaativatko nuo määrättömästi tilaa? Tai mitään muuta tietämisen väärtiä, mitä noilla konstailuun tulee?
Ainakin noissa yleensä pystyy liikuttelemaan, kiertämään ja skaalaamaan maailmaa ympärillään joten homma onnistuu vaikka istualtaan. Tietty jos nyt seinää maalaisi nii kai se auttais fiilistä jos siinä sais seistä ja liikkua luonnollisesti. Ehkä sellane 2m x 2m olisi sopiva tila jossa mahtuisi työskentelemään, isommat siirtymiset sitten ohjelman tarjoamalla liikkumistekniikalla. Sinänsä nuo rajavartijatekniikat toimivat piirtämisen kanssa ihan ok koska liikeradat eivät kai ole aivan mahdottoman nopeita ja refleksinomaisia. Eli siis kun nuo VR kakkulat varoittavat jos nyrkki tai pää lähestyy määriteltyä seinää.
 
Ainakin noissa yleensä pystyy liikuttelemaan, kiertämään ja skaalaamaan maailmaa ympärillään joten homma onnistuu vaikka istualtaan. Tietty jos nyt seinää maalaisi nii kai se auttais fiilistä jos siinä sais seistä ja liikkua luonnollisesti. Ehkä sellane 2m x 2m olisi sopiva tila jossa mahtuisi työskentelemään, isommat siirtymiset sitten ohjelman tarjoamalla liikkumistekniikalla. Sinänsä nuo rajavartijatekniikat toimivat piirtämisen kanssa ihan ok koska liikeradat eivät kai ole aivan mahdottoman nopeita ja refleksinomaisia. Eli siis kun nuo VR kakkulat varoittavat jos nyrkki tai pää lähestyy määriteltyä seinää.
Kiitos! Graffitissa tehdään pääsääntöisesti isoja kirjaimia ja varsinkin pitempien linjojen veto käy helpommin kun liikuttaa koko kroppaa, eikä pelkkää kättä, eli seisoessa sujuu varmasti paremmin kuin sohvan perukoilla. Pitänee koittaa googletella josko saisi jotain käsitystä siihen onko Vive vai Rift parempi tähän, vai onko sillä ylipäätään mitään merkitystä. Saa toki kertoa, josko tähän on jollakulla sanottavaa.
 
Kiitos! Graffitissa tehdään pääsääntöisesti isoja kirjaimia ja varsinkin pitempien linjojen veto käy helpommin kun liikuttaa koko kroppaa, eikä pelkkää kättä, eli seisoessa sujuu varmasti paremmin kuin sohvan perukoilla. Pitänee koittaa googletella josko saisi jotain käsitystä siihen onko Vive vai Rift parempi tähän, vai onko sillä ylipäätään mitään merkitystä. Saa toki kertoa, josko tähän on jollakulla sanottavaa.
Sähän voit vaikka kokeilla tehdä ilmassa niitä kuviteltuja liikkeitä siinä tilassa mihi aikoisit laitteet pystyttää. Aika yks yhteen se kuitenkin sitten vaatii tilaa VR:ssä jos aikoo luonnollisilla liikkeillä tehdä taidetta. Jos tuntuu siltä että siihen tilaan mahtuu, niin laitteita hommaamaan. Ergonomia taitaa rifteissä olla parempi kapuloissa, tosin en kyllä osaa sanoa kumpi enemmän muistuttaa spray-tölkkiä. Noh Toucheissa ainakin on se painettava thumbstick suunnilleen samassa kohtaa ku tölkin suutin :D
 
Sähän voit vaikka kokeilla tehdä ilmassa niitä kuviteltuja liikkeitä siinä tilassa mihi aikoisit laitteet pystyttää. Aika yks yhteen se kuitenkin sitten vaatii tilaa VR:ssä jos aikoo luonnollisilla liikkeillä tehdä taidetta. Jos tuntuu siltä että siihen tilaan mahtuu, niin laitteita hommaamaan. Ergonomia taitaa rifteissä olla parempi kapuloissa, tosin en kyllä osaa sanoa kumpi enemmän muistuttaa spray-tölkkiä. Noh Toucheissa ainakin on se painettava thumbstick suunnilleen samassa kohtaa ku tölkin suutin :D
Juu, tilaa piisaa siinä mielessä kyllä. Lähinnä mietin, että mahtuuko touhuamaan täälä pienemmässä huoneessa, vai pitääkö siirtää kone olohuoneeseen. Josta tulikin mieleeni, että onko mitään toivoa saada näitä vehkeitä toimimaan Steam Linkin läpi, vai pitääkö kone olla enemmän tai vähemmän tappituntumalla?

Mitä tulee thumbstikkiin, niin kuvittelisin että se tavallinen liipasin on tähän touhuun huomattavasti parempi vaihtoehto. Suuri osa kannukontrollista liittyy siihen kuinka sitä venttiiliä käyttää, eli sitä ei paineta aina pohjaan asti vaan sen mukaan paljonko haluaa maalia tulevan ulos kerralla, jonka kuvittelen onnistuvan huomattavasti paremmin liipasimella.
 
Juu, tilaa piisaa siinä mielessä kyllä. Lähinnä mietin, että mahtuuko touhuamaan täälä pienemmässä huoneessa, vai pitääkö siirtää kone olohuoneeseen. Josta tulikin mieleeni, että onko mitään toivoa saada näitä vehkeitä toimimaan Steam Linkin läpi, vai pitääkö kone olla enemmän tai vähemmän tappituntumalla?

Mitä tulee thumbstikkiin, niin kuvittelisin että se tavallinen liipasin on tähän touhuun huomattavasti parempi vaihtoehto. Suuri osa kannukontrollista liittyy siihen kuinka sitä venttiiliä käyttää, eli sitä ei paineta aina pohjaan asti vaan sen mukaan paljonko haluaa maalia tulevan ulos kerralla, jonka kuvittelen onnistuvan huomattavasti paremmin liipasimella.

En usko että sensorit toimii linkin kauttaa oculuksella tai vivelläkään. Joku voi korjata jos oon väärässä. Periaatteessahan link vaan monistaa sen koneen näytön.
 
Juu, tilaa piisaa siinä mielessä kyllä. Lähinnä mietin, että mahtuuko touhuamaan täälä pienemmässä huoneessa, vai pitääkö siirtää kone olohuoneeseen. Josta tulikin mieleeni, että onko mitään toivoa saada näitä vehkeitä toimimaan Steam Linkin läpi, vai pitääkö kone olla enemmän tai vähemmän tappituntumalla?
Kone samaan tilaan. Eksoottisemmat jatkoviritykset vaativat jo aika paljon askartelua. Steam Link jos edes teoriassa toimisi niin lisääntynyt latenssi varmaan aiheuttaisi pahoinvointia ja hankaloittaisi tarkkojen liikkeiden tekemistä. Linus Tech Tips muistaakseni joskus teki jonkun pidemmän jatkojohdotuksen thunderboltin tms avulla mutta taisi tulla melko hintava siitäkin, video niiltä ainakin löytyy aiheesta youtubesta.
 
Kiitos! Graffitissa tehdään pääsääntöisesti isoja kirjaimia ja varsinkin pitempien linjojen veto käy helpommin kun liikuttaa koko kroppaa, eikä pelkkää kättä, eli seisoessa sujuu varmasti paremmin kuin sohvan perukoilla. Pitänee koittaa googletella josko saisi jotain käsitystä siihen onko Vive vai Rift parempi tähän, vai onko sillä ylipäätään mitään merkitystä. Saa toki kertoa, josko tähän on jollakulla sanottavaa.
Olen melko varma, että Riftin ergonomia on tässä parempi, vaikka en ole Vivellä tätä nimenomaista peliä kokeillut. Liipaisimella tulee maalia. Peukalotatti ei tuohon hommaan taivu.
 
Itselläni on noin parikymmentä tuntia Kingspray Graffitia takana, joista yli puolet moninpelinä kaverin kanssa. Molemmilla Rift. Kaverilla oli kahdella sensorilla ja pidempänä heppuna vaikeuksia piirrellä tekstien yläosia, kun seuranta ei riittäny. Muistaakseni ei kuitenkaan kolmella ollut enää ongelmia. Tuossa pääsee kyllä teleporttaileman ja seisomaan mm. renkaiden ja tynnereiden päälle, kun työstää isompia juttuja, joten periatteessa voi istuenkin pelata aika hyvin. En ole mikään taiteellinen ihminen, mutta pelaaminen oli kyllä hauskaa Toucheilla ainakin omaan makuun. En ole hetkeen pelaillut, mutta muistaakseni tölkki oli kädessä asemoituna niin, että liipasin sopi sijainniltaan täydellisti maalaamiseen.
 
Itselläni on noin parikymmentä tuntia Kingspray Graffitia takana, joista yli puolet moninpelinä kaverin kanssa. Molemmilla Rift. Kaverilla oli kahdella sensorilla ja pidempänä heppuna vaikeuksia piirrellä tekstien yläosia, kun seuranta ei riittäny. Muistaakseni ei kuitenkaan kolmella ollut enää ongelmia. Tuossa pääsee kyllä teleporttaileman ja seisomaan mm. renkaiden ja tynnereiden päälle, kun työstää isompia juttuja, joten periatteessa voi istuenkin pelata aika hyvin. En ole mikään taiteellinen ihminen, mutta pelaaminen oli kyllä hauskaa Toucheilla ainakin omaan makuun. En ole hetkeen pelaillut, mutta muistaakseni tölkki oli kädessä asemoituna niin, että liipasin sopi sijainniltaan täydellisti maalaamiseen.
Noniin, kovin mukava kuulla käyttökokemuksia tuosta. Kiitos tästä. Rift on todennäköisesti se jonka tulen hankkimaan itsekin, kunhan käyn kaverilla testaamassa sopiiko kakkulat sinne sisään. Valitettavasti kyseisellä hepulla ei ole touchia, joten ei pääse Kingsprayta testaamaan. Kuulin myös, että tuossa naapurissa on Vive kaikilla herkuilla, joten pääsee sitäkin mahdollisesti testaamaan ennen hankintaa.

Ei teillä ole tullut bugeja vastaan Kingsprayssä? Netistä löytyy jotain kitinää noiden olemassa olosta, sekä joku joka valitti kontrollien vasenkätisyydestä, mutta nämä olivat kaikki vuodelta 2016 ja elän toivossa että nuo on pätsätty pois.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä kuuluuko kysymykseni enemmän tuonne ohjelmointi / pelikehitys puolelle, mutta ajattelin tiedustella onko tällä puolella lainkaan henkilöitä, jotka tekee (tai on tehnyt), jollain pelimoottorilla matskua VR-puolelle?

Itse väsäilin keväällä yksinkertaisen waveshootterin Unityllä. Nyt olisi tarkoitus tehdä jotain vähän erilaista ja ajattelin, josko täällä olisi tyyppejä joiden kanssa vaihtaa ideoita jne.

Olen hurahtanut fotogrammetriaan ja mallit näyttävät VR-puolella vielä paremmalta. Tässä muutama fotogrammetrialla tehty malli kavereistani, jos joku haluaa kurkata.
Kaikki tekemäni mallit on rigattu, joten niiden animointi onnistuu muilta osin paitsi kasvoista. Otan myös mielelläni vastaan palautetta tehdyistä malleista.

https://skfb.ly/6BDAp

https://skfb.ly/6BDzP

https://skfb.ly/6BDzS

https://skfb.ly/6BDzZ

https://skfb.ly/6BDAz

Toinen kysymys kuuluu. Onko täällä halukkaita Beta-testaajia, jos ja kun saan väsäiltyä Unityllä hommia eteenpäin? Tai halukkaita, jotka haluaisivat itsensä VR-pelihahmoksi?
Vähän on tullut tehtyä ihan vain harrastuksena. Jos teet Unityllä niin Unityn omassa Discordissa (Discord - Free voice and text chat for gamers) on jenggiä jotka auttavat mielellään (noin 10k jäsentä). Holotna (https://discord.gg/P6kXYT) on suomalainen Discord kannu joka on suunnattu aloittelijoille. Tekevät siis suomalaisia Unity tutorialeja omalla Youtube kanavalleen.

Itse olen jättänyt vr/pelinkehitys hommat hetkeksi sivuun ja keskittynyt koodin vääntöön.
 
Ei teillä ole tullut bugeja vastaan Kingsprayssä? Netistä löytyy jotain kitinää noiden olemassa olosta, sekä joku joka valitti kontrollien vasenkätisyydestä, mutta nämä olivat kaikki vuodelta 2016 ja elän toivossa että nuo on pätsätty pois.

Ei ollut mitään bugeja ja purkkia pystyi käyttämään molemmilla käsillä.
 
Vähän on tullut tehtyä ihan vain harrastuksena. Jos teet Unityllä niin Unityn omassa Discordissa (Discord - Free voice and text chat for gamers) on jenggiä jotka auttavat mielellään (noin 10k jäsentä). Holotna (https://discord.gg/P6kXYT) on suomalainen Discord kannu joka on suunnattu aloittelijoille. Tekevät siis suomalaisia Unity tutorialeja omalla Youtube kanavalleen.

Itse olen jättänyt vr/pelinkehitys hommat hetkeksi sivuun ja keskittynyt koodin vääntöön.

Kiitos näistä!

Pitää käydä kurkkaamassa, jos sieltä saisi vastauksia joihinkin ongelmiin. Tällä hetkellä testailen erilaisia kontrolleja tuollaiseen yläviistosta pelattavaan osioon. Tarkoitus olisi siis tehdä pää scene tavallaan "diablo -tyylisesti", mutta VR:ää hyödyntäen. Mapeista löytyisi sitten eventtejä, jotka olisi erilaisia minigameja. Tällä hetkellä ohjaaminen tapahtuu gamepadilla.Se toimii yllättävän hyvin ja omat kaverit juoksentelemassa/räiskimässä näyttää huvittavalta.
Hankalaksi tuon vaan tekee se, että meinasin käyttää noissa eventeissä viven kapuloita, joten ohjainten vaihto pelaamisen lomassa on vähän huono ratkaisu kun gamepadiä ei pysty ilman Viven kiekkoa träkkäämään... Testasin myös hahmon ohjaamista viven trackpädillä, mutta se oli tuskallista ja vaikeaa.

Minkälaista koodia sinä väännät?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 585
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom