VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Nyt vain tarvitaan joku isompi peli tukemaan vr:ää. Ei tarvitsisi olla kokonaan rakennettu vr:ää varten, vaan joku "mode" riittäisi (tyyliä Payday 2 Vr tai Elite Dangerous).

Tällainen oli Resident Evil 7, jonka pelasin alusta loppuun PSVR:llä. Kauhu toimii erinomaisesti lasien välittämänä. Moninverroin tehokkaammin kuin parin metrin päästä ruudulta.

Seuraavaksi lentopeli Ace Combat 7 tarjoaa muutamia tehtäviä PSVR-pelaajille. Vahinko, ettei koko hoitoa.

 
Onko kellään kokemusta kahden kortin pitämisestä koneessa? Uusi näyttis tulee ennen kuin uusi näyttö. Uudessa näyttiksessä ei ole DVI-outputtia niin en saa sitä kiinni nykyiseen näyttöön. Ajattelin että jos pistäisen uuden kortin vanhan kaveriksi koneeseen ja Vive kiinni siihen. Onnistuisikohan?
 
Onko kukaan testannut vielä Witching Tower VR:ää? Vaikuttaa mielenkiintoiselta - en tosin ole dungeon-tyyppisten pelien suurin ystävä.



Äsken tuli ostettua Steamista XING: The Land Beyond, hinta vain kympin.
 
Vois vihdoin ja viimein hommata jotkut kakkulat, aikaisempaa kokemusta ei ole ollenkaan. En siis tiedä mikä näyttää miltäkin. Mitä suosittelette tällä hetkellä? Oon katsellu Oculus Riftiä ja HTC Viveä. Omistan myös PS4 normiversion, niin lasit sillekin on mahdollista hommata, jos se on sisällöltään taikka muuten parempi. Tietokoneessa on 1080ti, joten luulisi suurimman osan peleistä pyörivän ok.

Hinta voi olla max tuo HTC Vive, jos se on selkeesti parempi kuin tuo Oculus. Voin kyllä vielä jonkun kuukauden odotellakin, jos on varmasti tulossa jotain parempaa lasia. Muuten hommaan jotkut enkä jää odottelemaan vuotta.
 
Vois vihdoin ja viimein hommata jotkut kakkulat, aikaisempaa kokemusta ei ole ollenkaan. En siis tiedä mikä näyttää miltäkin. Mitä suosittelette tällä hetkellä? Oon katsellu Oculus Riftiä ja HTC Viveä. Omistan myös PS4 normiversion, niin lasit sillekin on mahdollista hommata, jos se on sisällöltään taikka muuten parempi. Tietokoneessa on 1080ti, joten luulisi suurimman osan peleistä pyörivän ok.

Hinta voi olla max tuo HTC Vive, jos se on selkeesti parempi kuin tuo Oculus. Voin kyllä vielä jonkun kuukauden odotellakin, jos on varmasti tulossa jotain parempaa lasia. Muuten hommaan jotkut enkä jää odottelemaan vuotta.

Pimax 5k varmaankin olisi tällä hetkellä paras ratkaisu, eikä se taida edes sen kalliimpi olla kuin Vivekään.
 
Pimax 5k varmaankin olisi tällä hetkellä paras ratkaisu, eikä se taida edes sen kalliimpi olla kuin Vivekään.
Parempi mutta eikös se ole kalliimpi kuin normi vive ja paljon kalliimpi kuin rift jos laskee sensoreineen ja ohjaimineen? Saattaisi kyllä kannattaa odottaa, on kuitenkin sen verran parempi. Itse harkitsen riftistä vaihtoa tuohon kunhan koko paketti tulee tarjolle ja hinta varmistuu. Viven omistajat taitavat selvitä pelkällä silmikolla?
 
Joo, totta. Näköjään aika paljon pompsahtanut hinta noista backerihinnoista ja vissiin ei tule muuta kun se headsetti.

Samsung Odysseitä muistaaksen kanssa sai viidensadan pintaan ja on selkeästi parempi kuin Vive.
 
Molempia pitää ilmeisesti tilailla euroopan ulkopuolelta vai tuleeko tuo Pimaxi lähimaille myyntiin?
 
Vois vihdoin ja viimein hommata jotkut kakkulat, aikaisempaa kokemusta ei ole ollenkaan. En siis tiedä mikä näyttää miltäkin. Mitä suosittelette tällä hetkellä? Oon katsellu Oculus Riftiä ja HTC Viveä. Omistan myös PS4 normiversion, niin lasit sillekin on mahdollista hommata, jos se on sisällöltään taikka muuten parempi. Tietokoneessa on 1080ti, joten luulisi suurimman osan peleistä pyörivän ok.

Hinta voi olla max tuo HTC Vive, jos se on selkeesti parempi kuin tuo Oculus. Voin kyllä vielä jonkun kuukauden odotellakin, jos on varmasti tulossa jotain parempaa lasia. Muuten hommaan jotkut enkä jää odottelemaan vuotta.
Vaikuttaa kyllä asiaan mitä pelailet vai onko simuilu päälinja?
 
Ei ole päälinjaa vaan halu kokea kaikkea VR-materiaalia peleistä videoihin ja mitä vaan voikaan olla. Oliko Natsky sinulla jokin pointti tai kanta, että mihin mitkäki lasit on parhaimmat? Tietysti kyllä tulee varmasti kokeiltua eri simuilua, mutta näin alkuun ilman erityisiä lisähärpäkkeitä.
 
Nyt on prossu ja näyttis vaihdettu ja muutos on huima! Vielä on tulossa 2400MHz ramit ja max määrä mitä voi laittaa. Saa nähdä mitä ne vaikuttaa?
Tiesin odottaa muutosta parempaan mutta vaikutuksen suuruus yllätti.
No niin, muutos oli huima mutta nyt kun sain myös noi uudet 2400MHz 32Gb muistikammat 1600MHz 16Gb tilalle niin nyt meni jo uskomattoman puolelle. Riftit muuttu ihan uusiks kakkuloiks ja ajo- + lentosimuissa ohjaintuntumat hyppäs ultrahypyn parempaan, en ois uskonu!
No nyt on emossa maximit mitä siihen voi laittaa, tai no näyttistä ehkä voi vähän viilata, mutta prossun ja keskusmuistia osalta vissiin tapissa? Poweri on 750Wattinen, jotta rupeekohan sieltä pätkiin? Tuntuu että toi uus Turbo 1070TI haukkais vähemmän virtaskaa kun edellinen Gtx 980.
Tuskin tohon P8 Z77-V LX2 emoon on i7-3770k parempaa saatavilla kun on toi LGA 1155 kanta?
Edelleen kyselen vielä täällä ketjussa kun VR käyttö on pääasia tällä koneella.
 
Vois vihdoin ja viimein hommata jotkut kakkulat, aikaisempaa kokemusta ei ole ollenkaan. En siis tiedä mikä näyttää miltäkin. Mitä suosittelette tällä hetkellä? Oon katsellu Oculus Riftiä ja HTC Viveä. Omistan myös PS4 normiversion, niin lasit sillekin on mahdollista hommata, jos se on sisällöltään taikka muuten parempi. Tietokoneessa on 1080ti, joten luulisi suurimman osan peleistä pyörivän ok.

Hinta voi olla max tuo HTC Vive, jos se on selkeesti parempi kuin tuo Oculus. Voin kyllä vielä jonkun kuukauden odotellakin, jos on varmasti tulossa jotain parempaa lasia. Muuten hommaan jotkut enkä jää odottelemaan vuotta.

Itsellä on kokemusta vain Riftistä, joten suosittelen sitä :D Mukavat päässä, erinomaiset liikeohjaimet ja rakenteeltaan laadukas. Useita kertoja viikossa tulee pelattua, tällä hetkellä menossa tasohyppely Moss. Resoluutio ja fov voisivat olla paremmat, mutta lisäystä niihin (siten että pelit jopa ylipäätään pyörivät sulavasti) saadaan odottaa, kunnes vr-laseihin tulee uutta tekniikkaa foveated renderingin ja katseenseurannan muodossa. Toivon mukaan tämä tapahtuu seuraavan sukupolven vr-laseissa. Nykyisillä heikohko resoluutio tosin unohtuu äkkiä, sillä immersio ja fun factor ovat jo nyt niin korkealla.

Pimax 5k varmaankin olisi tällä hetkellä paras ratkaisu, eikä se taida edes sen kalliimpi olla kuin Vivekään.

En kyllä parhaaksi kutsuisi; Tom's Hardwaren mukaan edes RTX 2080 ei riitä paneelien resoluutiolle, vaan resoa joutuu pudottamaan. Myös Pimaxin rakennetta moititaan huteraksi ja jollain se taisi levitä käsiin parissa kuukaudessa. Lisäksi head strap on huonosti säädettävä, eivätkä paneelit ole OLEDejä, mikä tarkoittaa sitä että musta ei todellakaan ole mustaa.
 
Viven hankinnassa kannattaa huomioida mahdolliset lisäkulut. Se perus headstrappi on aika tuskainen pidemmissä pelisessioissa ja se "kunnollinen" maksaa heti satasen päälle. Ajan myötä, ehkä jo muutamassa kuukaudessa jomman kumman ohjaimen trackpad voi alkaa pettämään kovassa käytössä siten, että sen tarkkuus alkaa olemaan huonoa reunoilla. Kaiken päälle se voi hajota klikkauksen osalta niin, että pitää itse avata ja korjata (molemmat tunettuja ja yleisiä valmistusvikoja). Korvaavaa tuotetta melkein mahdoton saada, jos ostaa valmistajalta, koska kusettavat täysillä takuun osalta. Yksi korvaava ohjain maksaa yli 150euroa.

PS. en omista Viveä, mutta tein virheen ja suosittelin sitä yhdelle kaverille hänen käyttönsä perusteella ja tuli juuri tuollainen vikatilanne ohjaimeen muutaman kuukauden jälkeen. Jos päätyy sellaisen ostamaan, niin ostaa kaupasta, jonka kanssa voi hoitaa takuuasiat.

Redditistä löytyy enemmän kuin tarpeeksi tietoa Viven laite- ja takuuongelmista, joista kannattaa olla tietoinen ennen ostoa.
 
Ei ole päälinjaa vaan halu kokea kaikkea VR-materiaalia peleistä videoihin ja mitä vaan voikaan olla.

Itselläni on Samsung Odysseyt. Näiden resoluutio on melko riittävä. Näiden hinta tipahti juuri jenkeissä 350 $:iin, kun julkaisivat Odyssey+:n. Siinä on jotkut sub-pikselit, joiden pitäisi mainospuheiden mukaan poistaa SDE käytännössä kokonaan. Samalla nenäosaa levennettiin ja tehtiin jotain muuta pikku viilausta ja paino putosi reippaasti. Itselle kapeanenäisenä tuo nykyinen ratkaisu toimii jo hyvin, isommasta nenäaukosta luultavasti vuotaa vaan valoa läpi. Plussan hinta on julkaisussa 500 $. Ei saa Euroopasta kumpaakaan.

Simuhommaan ja hidastempoisiin peleihin suosittelisin näitä ensisijaisesti, nopeatempoisiin fps tms. kapulapeleihin en. Jostain luin, että laadukkaalla bluetooth adapterilla olisi paljon vaikutusta kuinka hyvin ohjaimet toimivat. Tiedä sitten. Itselläni saattaa välillä kadottaa hetkellisesti ohjaimen, vaikka se olisi kameran näkökentässä. Ehkä siksi kun ei ole suoraa näkökenttää bluetooth adapteriin.

Jostain kun löytäisin vielä I7-4790K prosessorin Xeon 1230 v3 tilalle 1150 kantaiseen emoon GTX 1080 kaveriksi, niin ilahtuisin.
 
Ei ole päälinjaa vaan halu kokea kaikkea VR-materiaalia peleistä videoihin ja mitä vaan voikaan olla. Oliko Natsky sinulla jokin pointti tai kanta, että mihin mitkäki lasit on parhaimmat? Tietysti kyllä tulee varmasti kokeiltua eri simuilua, mutta näin alkuun ilman erityisiä lisähärpäkkeitä.
Omaa hankintaa tehdessäni pääsin testaamaan Viveä ja Oculus Riftiä ja vaaka kallistui Riftin puolelle. Ajo- ja lentosimuja pääasiassa tulee harrastettua vaikka on ne käsikapulatkin välillä käytössä.
Silloinen foorumikirjoittelukin vaikutti valintaa tehdessäni kun tiesin hankintaa tehdessäni jo että istuma simuilu lento-ohjaimilla ja ratilla tulee kumminkin olemaan pääpointti. Silloin ei vielä Riftiin saanut käsikapuloita jotka tuli kyllä hankittua sitten kun tulivat myyntiin.
 
Vois vihdoin ja viimein hommata jotkut kakkulat, aikaisempaa kokemusta ei ole ollenkaan. En siis tiedä mikä näyttää miltäkin. Mitä suosittelette tällä hetkellä? Oon katsellu Oculus Riftiä ja HTC Viveä. Omistan myös PS4 normiversion, niin lasit sillekin on mahdollista hommata, jos se on sisällöltään taikka muuten parempi. Tietokoneessa on 1080ti, joten luulisi suurimman osan peleistä pyörivän ok.

Katso minkälaista sisältöä on laseille tiedossa. PlayStation VR palvelee tässä suhteessa erinomaisesti. Suosittelen aloittamaan tällä kun kerran konsoli jo löytyy valmiiksi. Aloituskynnys on hinnan puolesta matala.

 
Riftejä ja Vivejä löytyy varsin edullisesti käytettynä. Riftin haitta on vain kaksi sensoria jos ei ota lisäsensoria, olen huomannut tuon puutteen joissain peleissä.

Jopa Skyrim VR:ssä tulee joskus vahingossa käännyttyä siten että ei enää seuraa kunnolla käsiä. Pelaan pyörivällä tuolilla, sen vaihtaminen ei pyörivään auttaisi. Riftin ohjaimet olen huomannut hyviksi.
 
Paljon eri laseja kokeneena ja hyvin monille laseja suositelleena sanoisin että avainjuttu on selvittää lasien alustan kiinnostavuus. Mitä enemmän pääset käsiksi sellaiseen sisältöön joka sinua kiinnostaa, sitä varmemmin lasit pysyvät päässä eivätkä mene viikon päästä hyllylle keräämään pölyä. Vaikka tekniikka olisi kuinka hyvää, niin aina lopulta kyse on pelkästään sisällöstä.

Tuosta syystä yleensä turvallisin suositus on Oculus Rift. Pääset natiivisti käsiksi sekä Steam- että Oculus-alustan sisältöihin.
Oculuksen alustalla on myös muita etuja jotka harvoin pyörivät päälimmäisenä mielessä mutta joita arvostaa pitkässä juoksussa:
  • Selkeästi kehittynein softapuoli (Home 2, Dash, ASW...)
  • Usean vuodenkin jälkeen lasit jatkavat kehittymistä (softalla). Kohta julkaistaan ASW 2.0. Tasaisin välein jotain uutta.
  • Selkeästi paras customer-support. Ihan lähikokemuksesta tiedän että vastailevat esim. support-tiketteihin keskiverrolta vartissa ja vaikka takuu olisi palanut niin yhä saattaa saada uutta tavaraa tilalle.
  • Varaosia saa järkihintaan ilman postikuluja.
  • Kuuntelevat palautetta. Heidän UserVoiceen kun käy heittämässä (hyviä) toiveita niin ne yleensä jollain tähtäimellä toteutuvat.
  • Touchit. Touchit ovat yllättävän ratkaisevat. Viven kapulat ovat kuin kinttaat kädessä pelaisi Touchien jälkeen.
Riftin kipupisteet pyörivät lähinnä USB-vaatimusten ympärillä. 2 sensoria pyörii suhteellisen varmasti kaikilla, mutta kolmannen kanssa joutuu moni turvautumaan erilliseen USB-lisäkorttiin. Suosittelen kolmea sensoria heti kättelyssä.
 
Kiitos vastauksista kaikille! Vahvistaa kyllä sitä ajatusta, että voisi oculus riftin hommata. Käytettynähän noita saa 350-400e hintaan. Jos jostain syystä ei tykkääkään tai ei voi pahoinvoinnin takia pelailla, niin ei kauheasti rahaa menetä kokeiluun.

Jos VR on omalle kohdalle huippujuttu, niin eihän se ole mikään este hommata sit laseja myös pleikkarille, että saa lisää sisältöä. Erityisesti resident evil kiinnostaa, jos sitä nyt lasit päässä uskaltaa edes pelata...
 
Onko jossakin jotain manuaalia miten tuon Oculuksen uuden käyttöliittymähirvityksen pitäisi toimia? Joka kerta kun sen käynnistää, on keskitys pielessä, eikä missään tunnu löytyvän painiketta keskitykseen. Joku vissiin saanut neronleimauksen, että hei keskitystähän tarvitsee about joka käyttökerta, joten otetaan se pois tai vähintään piilotetaan se! Joku ohjauspaneeli leijuu edessä (tai keskitysongelmista johtuen vieressä) ja siinä on muutamia painikkeita, mutta ei sieltäkään keskitystä näytä löytyvän. Mm. settings-valikkoa on tosi kätevä tutkailla, kun naaman edessä leijuu suorituskykyvaroitus, jota ei saa suljettua ja jonka taakse pitää yrittää kurkotella, jotta näkisi mitä asetuksia siellä on valittavissa. Koneessa on kyllä potkua riittämiin, mutta koska 4GHz prossu on pari pykälää vanhempaa sukupolvea, on Oculus päättänyt että on syytä kyllä laittaa naaman eteen tällainen hillittömän kokoinen kiinteä ilmoitus asiasta.

Sen leijuvan paneelin painikkeissa ei myöskään lue mitään, joten kun yrittää sohia niitä nappeja jotta tietäisi mitä ne tekevät, aukeaa niitä perkeleen jonnemaisia leikkihuoneita, joilla ei ole mitään virkaa ja joista ei tunnu pääsevän poiskaan kuin rämppäämällä ohjaimien kaikkia mahdollisia painikkeita.

Ei ole aikoihin tullut tällaista paskatekelettä vastaan!

Edit.
Oculuksen sivuillakin on listattu vain se vanha UI:
Using Oculus Home

Saako tuota vanhaa käyttöliittymää jotenkin takaisin? Siinä ei ollut jonne-efektejä ja leijupaneeleita, mutta se oli kuitenkin ihan toimiva.
 
Onko jossakin jotain manuaalia miten tuon Oculuksen uuden käyttöliittymähirvityksen pitäisi toimia? Joka kerta kun sen käynnistää, on keskitys pielessä, eikä missään tunnu löytyvän painiketta keskitykseen.
Kun sulla on peli päällä ja painat Dashin auki, niin siinä näkyy se pelin kuva ja quit game nappi? Katso siihen napin viereen "Reset View".

Lisäksi reset nappi näyttäis löytyvän dash-barin (se mikä on alhaalla, täynnä nappeja) aivan oikeasta reunasta. Kellon yläpuolelta.

Hieman tosin tuntuu että sulla on jotain muutakin meneillään kun en muista itse tarvinneeni resetointia yli vuoteen. Enkä muista muidenkaan sitä kaipailleen. Siksi se varmaan vähän syrjemmässä nykyisin onkin.
 
Kiitos vastauksista kaikille! Vahvistaa kyllä sitä ajatusta, että voisi oculus riftin hommata. Käytettynähän noita saa 350-400e hintaan. Jos jostain syystä ei tykkääkään tai ei voi pahoinvoinnin takia pelailla, niin ei kauheasti rahaa menetä kokeiluun.

Veikkaan että vähintään 399 €:n tarjous tulee Oculuksen omaan kauppaan ensi kuun black fridayna tai cyber mondayna.

Onko jossakin jotain manuaalia miten tuon Oculuksen uuden käyttöliittymähirvityksen pitäisi toimia? Joka kerta kun sen käynnistää, on keskitys pielessä, eikä missään tunnu löytyvän painiketta keskitykseen.

Saako tuota vanhaa käyttöliittymää jotenkin takaisin? Siinä ei ollut jonne-efektejä ja leijupaneeleita, mutta se oli kuitenkin ihan toimiva.

Eikös se reset view löydy sen oikean käden liikeohjaimen asetusnapin takaa? Ja librarysta pitäisi löytyä environments, josta voi vaihtaa näkymän:

In the Home VR environment, click the right-most button across the bottom (looks like a cityscape). After you click it, you'll have to shut down and restart the desktop app for the change to take effect.
 
Eikös se reset view löydy sen oikean käden liikeohjaimen asetusnapin takaa? Ja librarysta pitäisi löytyä environments, josta voi vaihtaa näkymän:

In the Home VR environment, click the right-most button across the bottom (looks like a cityscape). After you click it, you'll have to shut down and restart the desktop app for the change to take effect.
Nuo ohjeet pätee siihen vanhaan Homeen. Dash ja Home 2.0 tuli käyttöön kaikille tuossa ~kuukausi sitten.
 
Kiitos vastauksista kaikille! Vahvistaa kyllä sitä ajatusta, että voisi oculus riftin hommata. Käytettynähän noita saa 350-400e hintaan. Jos jostain syystä ei tykkääkään tai ei voi pahoinvoinnin takia pelailla, niin ei kauheasti rahaa menetä kokeiluun.

Jos VR on omalle kohdalle huippujuttu, niin eihän se ole mikään este hommata sit laseja myös pleikkarille, että saa lisää sisältöä. Erityisesti resident evil kiinnostaa, jos sitä nyt lasit päässä uskaltaa edes pelata...
Oculucsella toimi myös takuu, vaikka toisin luulin. Minulla tiputti kissa Riftin CV1 hyllyltä ja rikki tämä oli sen tärähdyksen jälkeen (kuva pimeni kokonaan). Otin yhteyttä varmuuden vuoksi Oculuksen, en toivonutkaan voimassa oleva takuuta enää (Rift CV1 käytössä ensimetreistä lähtien). Mutta yllätykseksi Oculus pyysi tietoa minun koneesta ja info Oculus softa historiasta. Lähetin Riftin CV1 + pyydetyn softa heille ja viikon päästä tuli UUSI Rift kotiovelle saakka (Lappeenranta). Koko homma oli täysin ilmainen. Kuin myös minun viallisen Riftin lähettäminen heille tutkittavaksi. Olin ja olen vieläkin todella positiivisesti yllättynyt Oculuksen tiimin toiminta. Kiitos.
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaan että vähintään 399 €:n tarjous tulee Oculuksen omaan kauppaan ensi kuun black fridayna tai cyber mondayna.



Eikös se reset view löydy sen oikean käden liikeohjaimen asetusnapin takaa? Ja librarysta pitäisi löytyä environments, josta voi vaihtaa näkymän:

In the Home VR environment, click the right-most button across the bottom (looks like a cityscape). After you click it, you'll have to shut down and restart the desktop app for the change to take effect.
Libraryssä on vain asennettuja pelejä ja sovelluksia.

Mikä on "oikean käden liikeohjaimen asetusnappi"? Siitä Oculus-ikonilla varustetusta painikkeesta se näyttää vaihtavan vain avoimena olevan pelin/sovelluksen ja sen leijuvan pöydän välillä. Näköjään sitä pöytää voi nostaa/laskea ja vetää/työntää, mutta sivusuunnassa sitä ei voi siirtää. Resetillä se varmaan hoituisi jos sellainen olisi jossakin.

Ja kun nuo termit ovat muutenkin vähän epäselviä, niin mikä noista näkymistä on "Home VR environment"? Se jonnehuoneistoko, jota voi sisustaa ja leikkiä kotista? Siellä näkyy vain ilmassa leijuvat kädet. Mitään painikkeita ei ole missään. Vasemman ohjaimen Oculus-painikkeesta tulee valikko, jossa kaikki valinnat liittyvät vain sen nukkekodin sisustukseen jne. Sellainen ei voisi vähempää kiinnostaa. Oikean puolen vastaavasta painikkeesta hypätään sinne leijuvalle pöydälle.

Ja mistäs tässä paskeessa saa piilotettua oman nimen, vai onko se tätä Facebook-somekulttuuria, jossa omaa nimeä mainostetaan kaikille? Ei kiinnosta sellainenkaan.

Miten tällaista sekavaa beta-tuubaa kehdataan ylipäätään julkaista? Olisin ymmärtänyt siellä DK2-vaiheessa, mutta enää ei mene läpi. Pitää varmaan ostaa se PSVR uudestaan, siinä on ajateltu toiminnallisuutta ja käytettävyyttä ihan eri tavalla kuin tällaisessa kokeellisessa viritelmässä.
 
Libraryssä on vain asennettuja pelejä ja sovelluksia.

Mikä on "oikean käden liikeohjaimen asetusnappi"? Siitä Oculus-ikonilla varustetusta painikkeesta se näyttää vaihtavan vain avoimena olevan pelin/sovelluksen ja sen leijuvan pöydän välillä. Näköjään sitä pöytää voi nostaa/laskea ja vetää/työntää, mutta sivusuunnassa sitä ei voi siirtää. Resetillä se varmaan hoituisi jos sellainen olisi jossakin.

Ja kun nuo termit ovat muutenkin vähän epäselviä, niin mikä noista näkymistä on "Home VR environment"? Se jonnehuoneistoko, jota voi sisustaa ja leikkiä kotista? Siellä näkyy vain ilmassa leijuvat kädet. Mitään painikkeita ei ole missään. Vasemman ohjaimen Oculus-painikkeesta tulee valikko, jossa kaikki valinnat liittyvät vain sen nukkekodin sisustukseen jne. Sellainen ei voisi vähempää kiinnostaa. Oikean puolen vastaavasta painikkeesta hypätään sinne leijuvalle pöydälle.

Ja mistäs tässä paskeessa saa piilotettua oman nimen, vai onko se tätä Facebook-somekulttuuria, jossa omaa nimeä mainostetaan kaikille? Ei kiinnosta sellainenkaan.

Miten tällaista sekavaa beta-tuubaa kehdataan ylipäätään julkaista? Olisin ymmärtänyt siellä DK2-vaiheessa, mutta enää ei mene läpi. Pitää varmaan ostaa se PSVR uudestaan, siinä on ajateltu toiminnallisuutta ja käytettävyyttä ihan eri tavalla kuin tällaisessa kokeellisessa viritelmässä.
Konsolit ovat muutenkin kuluttajaystävällisempiä, niitä osaa käyttää lapsikin. Ja PS4 Pro + PSVR on huomattavan halvempi ratkaisu. Helppo ja edullinen jos suurempi rajoitteneisuus ei haittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä mennyt putkeen, kun osti USB3.0 -lisäkortin Ocuja varten...alkuun toimi, sitten kun piti pelata niin ei enää :facepalm:
USB3.0 lisäkortti ei toimi
Ensimmäiseksi tulisi mieleen että laita virranhallinnan lisäasetuksista valikoiva virranhallinta pois päältä ja laita "salli tietokoneen säästä virtaa sammuttamalla laite" laitehallinnan jokaisesta usbista pois päältä (tai jos varmasti tiedät hubien nimet niin niihin).

Edit. olitkin tehnyt tuon ekan. Oletko ottanut huomioon että kortti voisi olla viallinen? Kurkkaa onko kortti päällisin puolin ehjä. Voi myös olla että on tullut joku virtapiikki yms.
 
Viimeksi muokattu:
Libraryssä on vain asennettuja pelejä ja sovelluksia.

Mikä on "oikean käden liikeohjaimen asetusnappi"? Siitä Oculus-ikonilla varustetusta painikkeesta se näyttää vaihtavan vain avoimena olevan pelin/sovelluksen ja sen leijuvan pöydän välillä. Näköjään sitä pöytää voi nostaa/laskea ja vetää/työntää, mutta sivusuunnassa sitä ei voi siirtää. Resetillä se varmaan hoituisi jos sellainen olisi jossakin.

Ja kun nuo termit ovat muutenkin vähän epäselviä, niin mikä noista näkymistä on "Home VR environment"? Se jonnehuoneistoko, jota voi sisustaa ja leikkiä kotista? Siellä näkyy vain ilmassa leijuvat kädet. Mitään painikkeita ei ole missään. Vasemman ohjaimen Oculus-painikkeesta tulee valikko, jossa kaikki valinnat liittyvät vain sen nukkekodin sisustukseen jne. Sellainen ei voisi vähempää kiinnostaa. Oikean puolen vastaavasta painikkeesta hypätään sinne leijuvalle pöydälle.

Ja mistäs tässä paskeessa saa piilotettua oman nimen, vai onko se tätä Facebook-somekulttuuria, jossa omaa nimeä mainostetaan kaikille? Ei kiinnosta sellainenkaan.

Miten tällaista sekavaa beta-tuubaa kehdataan ylipäätään julkaista? Olisin ymmärtänyt siellä DK2-vaiheessa, mutta enää ei mene läpi. Pitää varmaan ostaa se PSVR uudestaan, siinä on ajateltu toiminnallisuutta ja käytettävyyttä ihan eri tavalla kuin tällaisessa kokeellisessa viritelmässä.
Vähän jo epäselvää mitä koitat tehdä. Se leijuva pöytä on Dash. En tiedä mitä meinaat näkymällä, mutta siis Home on se joka ilmestyy kun lasit pistää päähän (se huone jossa on tavaroita). Dash ja Home ovat erillisiä asioita. Jos haluat keskittää sen näkymän niin yhä, avaa Dash (ellei ole jo auki) ja sen laudan oikeasta reunasta, kellon yläpuolelta resetoi. Vie se laserosoitin siihen napin päälle niin hoksaat.

Eli lyhyesti:
- oik. käden Oculus-napista aukeaa Dash. Myös pelien sisällä.
- Kun lasit pistää päähän tulee Home. Home sulkeutuu kun pelin käynnistää.
- Näkymä resetoidaan Dashista.

Tuo "beta-tuuba" oli betassa jonkun vuoden ja mielestäni se on ehkä yksi parhaista asioista koko Riftissä. Koko PC:si voima siellä lasien alla, enää ei tarvitse sekoilla laseja päälle ja pois kun haluaa jotain säätää työpöydältä. Pelatessa voi lueskella Discordia samalla jne. Tämäkin viesti tulee Dashin ylitse kun odottelen kaveria serverille. Ja täytyy sanoa etten muista sen nyt aivan noin epäselvä olleen edes silloin ensimmäisenä päivänä kun kaikki oli puoli-rikki. Nyt vaan vähän syvää henkeä ja systemaattisesti käy napit läpi.
 
Vähän jo epäselvää mitä koitat tehdä. Se leijuva pöytä on Dash. En tiedä mitä meinaat näkymällä, mutta siis Home on se joka ilmestyy kun lasit pistää päähän (se huone jossa on tavaroita). Dash ja Home ovat erillisiä asioita. Jos haluat keskittää sen näkymän niin yhä, avaa Dash (ellei ole jo auki) ja sen laudan oikeasta reunasta, kellon yläpuolelta resetoi. Vie se laserosoitin siihen napin päälle niin hoksaat.

Eli lyhyesti:
- oik. käden Oculus-napista aukeaa Dash. Myös pelien sisällä.
- Kun lasit pistää päähän tulee Home. Home sulkeutuu kun pelin käynnistää.
- Näkymä resetoidaan Dashista.

Tuo "beta-tuuba" oli betassa jonkun vuoden ja mielestäni se on ehkä yksi parhaista asioista koko Riftissä. Koko PC:si voima siellä lasien alla, enää ei tarvitse sekoilla laseja päälle ja pois kun haluaa jotain säätää työpöydältä. Pelatessa voi lueskella Discordia samalla jne. Tämäkin viesti tulee Dashin ylitse kun odottelen kaveria serverille. Ja täytyy sanoa etten muista sen nyt aivan noin epäselvä olleen edes silloin ensimmäisenä päivänä kun kaikki oli puoli-rikki. Nyt vaan vähän syvää henkeä ja systemaattisesti käy napit läpi.
Olet täysin oikeassa. Ensikättelyssä, meni minullakin sormi suuhun. Ja suorasta vitutti pitkän VR tauon jälkeen, heti uuden opiskelu. Pienen käytön jälkeen tajusin, että kysymyksessä on todella hyvä Home.
 
Vähän jo epäselvää mitä koitat tehdä. Se leijuva pöytä on Dash. En tiedä mitä meinaat näkymällä, mutta siis Home on se joka ilmestyy kun lasit pistää päähän (se huone jossa on tavaroita). Dash ja Home ovat erillisiä asioita. Jos haluat keskittää sen näkymän niin yhä, avaa Dash (ellei ole jo auki) ja sen laudan oikeasta reunasta, kellon yläpuolelta resetoi. Vie se laserosoitin siihen napin päälle niin hoksaat.

Eli lyhyesti:
- oik. käden Oculus-napista aukeaa Dash. Myös pelien sisällä.
- Kun lasit pistää päähän tulee Home. Home sulkeutuu kun pelin käynnistää.
- Näkymä resetoidaan Dashista.

Tuo "beta-tuuba" oli betassa jonkun vuoden ja mielestäni se on ehkä yksi parhaista asioista koko Riftissä. Koko PC:si voima siellä lasien alla, enää ei tarvitse sekoilla laseja päälle ja pois kun haluaa jotain säätää työpöydältä. Pelatessa voi lueskella Discordia samalla jne. Tämäkin viesti tulee Dashin ylitse kun odottelen kaveria serverille. Ja täytyy sanoa etten muista sen nyt aivan noin epäselvä olleen edes silloin ensimmäisenä päivänä kun kaikki oli puoli-rikki. Nyt vaan vähän syvää henkeä ja systemaattisesti käy napit läpi.
Minulla ainakin aukeaa se leijuva paneeli ensimmäisenä kun laittaa lasit päähän, eli se lienee se Dash?

Varmaan tuo UI on ihan semisti ok sitten kun kaiken on muutamaan kertaan joutunut kantapään kautta opettelemaan, mutta intuitiivinen se ei ole millään tavalla, kun ei se kerro käyttäjälle mistä tapahtuu mitäkin. Eri painikkeita painelemalla pitää yrityksen ja erehdyksen kautta testailla, mutta ei minulla ole aikaa eikä varsinkaan kiinnostusta sellaiseen.

Ja tosiaan se sisustettava nukkekotihuone (Home?) on juuri sellaista jonnekamaa mitä en ymmärrä. Ei minua haittaa että se on olemassa niitä varten jotka virtuaalisisustuksesta ja hassunhauskoista avatareista ja muista vastaavista pitää, mutta ahdistaa kun sinne päätyy väärän painikkeen painamisen jälkeen aivan liian helposti ja sitten pitää katsella välianimaatioita kun "holohuone piirretään näkökenttään" jne. Ja kun ei se UI suoraan edes kerro miten sieltä pääsee takaisin.

Olisi kiva myös kuulla miksi se laitteiston suorituskykyvalitus on kiinteä ja kaiken muun edessä, varsinkin kun ei sillä ole mitään tekemistä laitteiston suorituskyvyn kanssa? Eihän tuossa ole mitään järkeä, ettei vaan olisi Mr. Zuckerberg itse päässyt vaikuttamaan sairalloisine näkemyksineen tähänkin? :D

Sen Dashin 5x5 pikselin kokoisen reset-painikkeen löysin nyt vihdoinkin siitä kellon yläpuolelta. Kiitos vinkistä, en olisi sitä sieltä muuten kyllä huomannut millään. Ikävä puoli on siinä että kun näkymän resetoi, käynnistyy sen jälkeen väkisin Home ja kun sieltä siirtyy takaisin Dashiin, on näkymä taas pikkuisen pielessä.

Käyttöliittymäsuunnittelun perusteita tällaiset kaikki, mutta ei ole tekijöitä liiemmin napannut sellaisia huomioida, kun on pitänyt vaan päästä innovoimaan uutta holodeckiä esiteltäväksi.

Ja nyt kun vauhtiin päästiin, niin mistä sen työpöydän saa lisättyä sinne Dashin näkymään, vai minne se nyt sitten tuleekin?

Edit.
Sellainen vielä, että onkos tämä joku bugi kanssa, kun minulla joka kerta se Oculuksen Windows-sovellus ilmoittaa yläpalkissa että "Would you like to set up Rift"? Kiitos kysymästä, se on kyllä jo konffattu ja toimii ihan ok, mutta niin se vain jankuttaa sitä yhtä sitkeästi kuin sitä surkuhupaisaa suorituskykyvalitustakin.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla ainakin aukeaa se leijuva paneeli ensimmäisenä kun laittaa lasit päähän, eli se lienee se Dash?

Varmaan tuo UI on ihan semisti ok sitten kun kaiken on muutamaan kertaan joutunut kantapään kautta opettelemaan, mutta intuitiivinen se ei ole millään tavalla, kun ei se kerro käyttäjälle mistä tapahtuu mitäkin. Eri painikkeita painelemalla pitää yrityksen ja erehdyksen kautta testailla, mutta ei minulla ole aikaa eikä varsinkaan kiinnostusta sellaiseen.

Ja tosiaan se sisustettava nukkekotihuone (Home?) on juuri sellaista jonnekamaa mitä en ymmärrä. Ei minua haittaa että se on olemassa niitä varten jotka virtuaalisisustuksesta ja hassunhauskoista avatareista ja muista vastaavista pitää, mutta ahdistaa kun sinne päätyy väärän painikkeen painamisen jälkeen aivan liian helposti ja sitten pitää katsella välianimaatioita kun "holohuone piirretään näkökenttään" jne. Ja kun ei se UI suoraan edes kerro miten sieltä pääsee takaisin.

Olisi kiva myös kuulla miksi se laitteiston suorituskykyvalitus on kiinteä ja kaiken muun edessä, varsinkin kun ei sillä ole mitään tekemistä laitteiston suorituskyvyn kanssa? Eihän tuossa ole mitään järkeä, ettei vaan olisi Mr. Zuckerberg itse päässyt vaikuttamaan sairalloisine näkemyksineen tähänkin? :D

Sen Dashin 5x5 pikselin kokoisen reset-painikkeen löysin nyt vihdoinkin siitä kellon yläpuolelta. Kiitos vinkistä, en olisi sitä sieltä muuten kyllä huomannut millään. Ikävä puoli on siinä että kun näkymän resetoi, käynnistyy sen jälkeen väkisin Home ja kun sieltä siirtyy takaisin Dashiin, on näkymä taas pikkuisen pielessä.

Käyttöliittymäsuunnittelun perusteita tällaiset kaikki, mutta ei ole tekijöitä liiemmin napannut sellaisia huomioida, kun on pitänyt vaan päästä innovoimaan uutta holodeckiä esiteltäväksi.

Ja nyt kun vauhtiin päästiin, niin mistä sen työpöydän saa lisättyä sinne Dashin näkymään, vai minne se nyt sitten tuleekin?
- Ei tarvitse arvata. Osoitat vaan nappia niin ilmestyy tooltippi jossa lukee esim. "library".
- Homea ei tarvitse odottaa missään vaiheessa. Voit heti laittaa pelin Dashista päälle kun lasit ovat naamalla. Samantekevää ehtikö huone latautua vai ei.
- Homesta ei pääse takaisin minnekään. Sulla ei ole peliä päällä jos olet siellä sun kodissasi. Se on se lähtötaso mistä ruvetaan availemaan asioita. Samaan tapaan kuin vanha Home.
- Tuo suorituskykyikkuna on harmillinen. Siihen ei varmaan auta muu kuin suositeltujen kamppeiden käyttö. Muistaakseni Oculus tuohon joskus antoi tulipaloselityksen ettei kyse ole pelkästään suorituskyvystä (jota Home ei kykene mittaamaan) vaan mahdollisesti puuttuvista ominaisuuksista. Aivan totta että saisi olla jossain sivussa pienemmällä. Oman kakkoskoneeni i7-3770K:n se vielä tunnistaa.
- Tuo resetointi-painike tulee luultavasti vielä siirtymään koska Oculus totesi itsekin että ne pienet ikonit olivat näillä resoluutioilla huono idea.
- Työpöydän saa Dashin niistä isoista painikkeista. Muistaakseni viimeinen, iso näytön kuva. Työpöydällä Touchin A painike on hiiren vas. klikki. Liipasinta kun piti hetken pohjassa, sai oikean klikin.

Mitä tulee siihen Homeen niin kannattaa antaa sillekin mahdollisuus sitten kun saat kerättyä vr-kamuja listallesi. Voitte kaikki kokoontua yhteen ja lähteä sitten Partynä peliin. Oculuksen ajatus olisi että jatkossa kun kerääntyy Partyyn ja partyn leader(?) heittää jonkun pelin päälle niin kaikilla käynnistyy peli ja jokainen joinii automaattisesti samoille servereille ym.

Mainitsit tuolla yllä vielä tuosta oman nimen näkymisestä. Siinä sun työpöydällä olevasta Oculus-softasta mene settings -> privacy -> privacy settings. Se oma nimi näkyy sinulle yhä siellä jossain valikossa, mutta muille vain nimimerkki.
 
- Ei tarvitse arvata. Osoitat vaan nappia niin ilmestyy tooltippi jossa lukee esim. "library".
Kaikkialla ei ole tooltippejä ja vaikka olisikin, ne eivät joko ole kuvaavia, tai sitten sormi menee millin liian pitkälle ja painike avaa kohteen, jonne käyttäjä ei koskaan olisi edes halunnut. Edellisellä viittasin osittain siihen, että alkuun ei välttämättä ole selvillä että niitä painikkeita voi osoitella sillä touchin laser-pointterillakin, niin helposti tulee huteja.

- Homea ei tarvitse odottaa missään vaiheessa. Voit heti laittaa pelin Dashista päälle kun lasit ovat naamalla. Samantekevää ehtikö huone latautua vai ei.
Odottelulla tarkoitin niitä noin 4-5s muutaman sekunnin animaatioita, kun UI piirtää eri kohteiden välillä tapahtuvan siirtymän animaation Star Treckin holodeckin tapaan. Dashin ja Homen välillä tätä ei tapahdu, mutta esim. siitä erillisestä Storesta Homeen ja takaisin siirryttäessä tapahtuu.

- Homesta ei pääse takaisin minnekään. Sulla ei ole peliä päällä jos olet siellä sun kodissasi. Se on se lähtötaso mistä ruvetaan availemaan asioita. Samaan tapaan kuin vanha Home.
Hetkonen, eikös se lähtötaso ole juuri se Dash ja Home on vaan erillinen huone, jota voi sisustaa ja jossa voi leikkiä? Näiden välillä voi pomppia sillä oikean puoleisen ohjaimen Oculus-painikkeella (mutta sekin pitää tietää, kun ei sitä kerrota).

Tuo suorituskykyikkuna on harmillinen. Siihen ei varmaan auta muu kuin suositeltujen kamppeiden käyttö. Muistaakseni Oculus tuohon joskus antoi tulipaloselityksen ettei kyse ole pelkästään suorituskyvystä (jota Home ei kykene mittaamaan) vaan mahdollisesti puuttuvista ominaisuuksista. Aivan totta että saisi olla jossain sivussa pienemmällä. Oman kakkoskoneeni i7-3770K:n se vielä tunnistaa.
Nuo ominaisuuskommentit ovat ihan pelkkää medialle tuotettua perusteetonta höpinää. Mitään sellaista VR-maailmaan vaikuttavaa ominaisuutta ei ole uudemmissa prosessoreissa, joihin i7-950 ei pystyisi. Raja on vaan vedetty putkikatseisesti johonkin, koska kellottamattomana tämä prossu ei todennäköisesti riittäisi vaativampiin kohteisiin. Tällaisenaan se riittää, mutta eivät vaan halua luottaa käyttäjän arviointikykyyn.

- Tuo resetointi-painike tulee luultavasti vielä siirtymään koska Oculus totesi itsekin että ne pienet ikonit olivat näillä resoluutioilla huono idea.
Ok, kuulostaa järkevältä.

Ja ikävä toistaa, mutta kuulostaa myös siltä, että on alunperin tyydytty siihen että asia on ollut testaajilla itsellään niin hyvin tiedossa, että eivät ole osanneet edes kuvitella että uudet käyttäjät eivät sitä tuollaisenaan löytäisi.

- Työpöydän saa Dashin niistä isoista painikkeista. Muistaakseni viimeinen, iso näytön kuva. Työpöydällä Touchin A painike on hiiren vas. klikki. Liipasinta kun piti hetken pohjassa, sai oikean klikin.
Minulla siinä ei ole kuin "Explore", "Library", "Social", "Notifications", "Settings", "Home" ja "Store". Jotain pitää siis vissiin asentaa jostakin, mutta mistä?

Mitä tulee siihen Homeen niin kannattaa antaa sillekin mahdollisuus sitten kun saat kerättyä vr-kamuja listallesi. Voitte kaikki kokoontua yhteen ja lähteä sitten Partynä peliin. Oculuksen ajatus olisi että jatkossa kun kerääntyy Partyyn ja partyn leader(?) heittää jonkun pelin päälle niin kaikilla käynnistyy peli ja jokainen joinii automaattisesti samoille servereille ym.
Pelikavereita löytyy kyllä, mutta VR-maailmassa ei ole niitä vielä liiemmin kaivannut.

Aika etäiseltä tuntuu ajatus, että pitäisi ensin kerääntyä jonkun virtuaalikotiin pyörimään, kun kuitenkin muuten ollaan jo entuudestaan samassa voipissa. Ymmärrän kyllä mikä ideologia Oculuksella tuosta on, mutta se ei ihan vielä ainakaan uppoa minulle.

Mainitsit tuolla yllä vielä tuosta oman nimen näkymisestä. Siinä sun työpöydällä olevasta Oculus-softasta mene settings -> privacy -> privacy settings. Se oma nimi näkyy sinulle yhä siellä jossain valikossa, mutta muille vain nimimerkki.
Ok, olinkin sen jo laittanut päälle, mutta se oli eri paikassa kuin nämä lasien kautta näkyvät asetukset, niin olin sen unohtanut. Varmaan ovat ajatelleet, että mahdollisen Alzheimerin vuoksi on hyvä, että käyttäjälle itselleen näytetään tämän oma nimi Homessa jne, mutta minun mielestäni se on siellä vain aiheuttamassa taas tarpeetonta sekaannusta.

Ei sillä, että minulla olisi mitään piiloteltavaa, mutta ei ole ollut tapana mainostaa omaa nimeä internetissä muutenkaan tarpeettomasti, niin en halua tehdä sitä tätäkään kautta.
 
Oculuksen softasta löytyy kyllä keino piilottaa kokonaan tuo laitteistoherja, luin juuri pari viikkoa sitten redditistä tuosta. Google auttanee.
Tuo oli aikaisemmin suoraan valikossa, mutta sen jälkeen poistui, kun laitteistovaatimuksia muutettiin ja softa ei enää herjannut sandy ja ivy bridge prossuista.

Nuo ominaisuuskommentit ovat ihan pelkkää medialle tuotettua perusteetonta höpinää. Mitään sellaista VR-maailmaan vaikuttavaa ominaisuutta ei ole uudemmissa prosessoreissa, joihin i7-950 ei pystyisi. Raja on vaan vedetty putkikatseisesti johonkin, koska kellottamattomana tämä prossu ei todennäköisesti riittäisi vaativampiin kohteisiin. Tällaisenaan se riittää, mutta eivät vaan halua luottaa käyttäjän arviointikykyyn.

Suurin ominaisuusero vanhassa raudassa taitaa olla AVX-käskyt, joita moni VR-peli käyttää ja muistaakseni i7 950 ei tue ollenkaan. Jotkut pelit voivat tuon vuoksi toimia huonosti tai jopa ei lainkaan.

siinä ei ole kuin "Explore", "Library", "Social", "Notifications", "Settings", "Home" ja "Store". Jotain pitää siis vissiin asentaa jostakin, mutta mistä?

Kyllä noiden oikealla puolella pitäisi olla vielä pari namiskaa, joista yksi on työpöytä. Muistaakseni nämä ovat tummemmalla taustalla kuin library ja store napit ym.
Työpöydän pitäisi olla käytettävissä, jos koneessa on yhteensopiva näytönohjain riittävän uusilla ajureilla, uusin versio oculuksen softasta. Näyttiksen tukema näyttöjen maksimimäärä ei saa olla käytössä (näyttisajurit luovat dashia varten yhden virtuaalinäytön). Ellei sitten vanhassa emossa/prossussa ole jotain puuttuvia ominaisuuksia jotka estävät toimimisen.
 
Minulla siinä ei ole kuin "Explore", "Library", "Social", "Notifications", "Settings", "Home" ja "Store". Jotain pitää siis vissiin asentaa jostakin, mutta mistä?
Onko sulla Windows 10 alla? Entä useita näyttöjä?
Win10:ssä uudistui pipeline miten noita työpöytiä renderöidään, mahdollistaen Dashin ilman mitään epämääräisiä viritelmiä.

Windows 10 kuuluu Riftien virallisiin minimivaatimuksiin (saattaa myös tämän takia tulla sulle se ärsyttävä pop-up).

Odottelulla tarkoitin niitä noin 4-5s muutaman sekunnin animaatioita, kun UI piirtää eri kohteiden välillä tapahtuvan siirtymän animaation Star Treckin holodeckin tapaan. Dashin ja Homen välillä tätä ei tapahdu, mutta esim. siitä erillisestä Storesta Homeen ja takaisin siirryttäessä tapahtuu.
Ahaa. Se Store on mielestäni huonoin ratkaisu koko systeemissä tällä hetken. Ei ole mitään syytä mennä sinne. On helpompi selata työpöytäsoftalla, vaikka sen Dashin läpi. Hieman vaikuttaa siltä että Oculuksella on jotain tulevaisuussuunnitelmia sille ja tuo toteutus on vain jokin placeholder. Saa nähdä.

0Ztxxuu.png

Vanha versio dashista, mutta tuossa näkyy desktop painike viimeisenä.
 
Laitteistovaroitusitkuja on redditissä ollut useita ja aika moni niistä ollut juuri noita, että tehojen puolesta ei olisi ongelmaa, mutta prossu ollut joku harvinaisempi välimalli, josta puuttuunu tuki jollekin asialle. SSE 4.2 puuttuminen oli yhdessä kohtaa esim. aiheena, kun mm. Insomniacsin pelit kaatui sen puutteeseen.

Tuosta i7-950 näyttää puuttuuvan juuri AVX-tuki, niin kuin TAspect muisteli.
 
Meinaakko ettei ole vaikutusta simun sujuvuuteen ja graffojen paranemiseen kun vaihtaa keskusmuistia 16Gb 1600Mhz uusiin 32Gb 2400Mhz kampoihin?
Miten perustelet tuota plasebo juttua?
En mene väittämään, mutta mitä minä olen testejä katsonut ja lukenut, niin muistien Mhz ei pitäisi vaikutta kuvanlaadun ei mitenkään. Ero jopa nopeudessa kuulema sen verran pieni (muutama fps), että tuskin meikäläisen silmä eroa huomaa ollenkaan. Korjatkaa, jos olen väärässä.
 
Ahaa, luit varmaan että kirjoitin " uskomattoman puolelle " koska näin kävi että prossun ja näyttiksen vaihto paransi tilannetta VR ominaisuuksiltaan rajallisessa masiinassa niin että simujen nykimättömään toimintaan pystyin muuttamaan graffat karkeasti ottaen Low asetuksista mediumille ja keskusmuistin kapasiteetin tuplaaminen ja nopeuden nostaminen sen jälkeen mahdollisti graffa asetusten nostamisen mediumilta high tasolle niin että simut pyörivät nykimättä ja pirun paljon paremmalla kuvan laadulla.
Tämä nimenomaan VR sovelluksissa ja uskon että koneen ominaisuudet, keskusmuistin nopeus ja määrä mukaanlukien meni sopivasti VR sovellusten hyvän toimivuuden vaativan tason rajan yli ja siitä tuo " uskomaton " muutos.
 
En mene väittämään, mutta mitä minä olen testejä katsonut ja lukenut, niin muistien Mhz ei pitäisi vaikutta kuvanlaadun ei mitenkään. Ero jopa nopeudessa kuulema sen verran pieni (muutama fps), että tuskin meikäläisen silmä eroa huomaa ollenkaan. Korjatkaa, jos olen väärässä.

1600MHz muisti on paha pullonkaula nykyprossuille.

2400MHz muisti nostaa muistikaistaa (memory bandwidth) 50%, tällä on suuri merkitys nimenomaan minimi-fps:ään ja tökkimisen vähenemiseen.
Latenssit toki huononevat tällöin yleensä hieman, esim CL9 -> CL10/CL11, mutta silti nopeusero on merkittävä.

Itsellä ainakin vaihto i5 2500K & 16gb 1600MHz -> i7 3770K & 16gb 2400MHz vaikutti merkittävästi pelien fps:ään ja sulavuuteen. Erot olivat parhaimmillaan 50% luokkaa, mikä ei selity millään pelkällä prossun vaihdolla.
Prossulle raskaissa peleissä ero oli isoin, kuten Project Cars, Assetto Corsa, Arma 3, GTA V, Witcher 3, Battlefieldit jne.

Nopealla 2400MHz muistilla varustettu 4.6GHz kellotettu i7 3770K vastaa suunnilleen vakio i7 6700K:ta 2400MHz DDR4 muistilla varustettuna. Joissakin tilanteissa tietysti jonkin verran hitaampi, ja alustassa huonommat ominaisuudet (M.2 SSD & USB3.1 puute ym.).

Muistimäärän tuplauksella ei ole useimmissa tapauksissa merkitystä, mutta siinäkin voi pientä etua saada tietyissä tilanteissa.
 
1600MHz muisti on paha pullonkaula nykyprossuille.

2400MHz muisti nostaa muistikaistaa (memory bandwidth) 50%, tällä on suuri merkitys nimenomaan minimi-fps:ään ja tökkimisen vähenemiseen.
Latenssit toki huononevat tällöin yleensä hieman, esim CL9 -> CL10/CL11, mutta silti nopeusero on merkittävä.

Itsellä ainakin vaihto i5 2500K & 16gb 1600MHz -> i7 3770K & 16gb 2400MHz vaikutti merkittävästi pelien fps:ään ja sulavuuteen. Erot olivat parhaimmillaan 50% luokkaa, mikä ei selity millään pelkällä prossun vaihdolla.
Prossulle raskaissa peleissä ero oli isoin, kuten Project Cars, Assetto Corsa, Arma 3, GTA V, Witcher 3, Battlefieldit jne.

Nopealla 2400MHz muistilla varustettu 4.6GHz kellotettu i7 3770K vastaa suunnilleen vakio i7 6700K:ta 2400MHz DDR4 muistilla varustettuna. Joissakin tilanteissa tietysti jonkin verran hitaampi, ja alustassa huonommat ominaisuudet (M.2 SSD & USB3.1 puute ym.).

Muistimäärän tuplauksella ei ole useimmissa tapauksissa merkitystä, mutta siinäkin voi pientä etua saada tietyissä tilanteissa.
Juuri näin oli minullakin havainnot ja tuota muistin määrä asiaa kokeilin niin että kun sain uudet muistit niin laitoin ensin kaikki neljä kampaa kiinni ja hain ETS2.een nykimättömät graffa asetukset ja sitten otin kaksi kampaa pois niin nykiminen alkoi "raskaimmissa" kohdissa. Pudotin asetuksia niin että nykiminen lakkasi ja sitten nostin takaisin sinne neljän kamman asetuksiin niin nykiminen palasi.
Sain selkeän eron graffatasoon kahdella tai neljällä kammalla ja selkein ero oli noilla pirun raskailla ETS2 ja ATS rekkasimuilla kun taas Assettolla, Dirt Rallylla ja Project Carsilla ero oli paljon pienempi mutta havaittava. Lentosimuissa suurimman eron sain X Plane 11 VR.llä.
Pelkällä näytöllä en testaillut ollenkaan koska simuilen aina VR.nä Oculus Riftillä.
Veikkaisin että näissä testeissä joista Avo Tomingas on lukenut ei ole ollut VR ohjelmat ja VR laitteet mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt pitäis sitten aloittaa tuon i7 3770k.n kellotuksen opiskelu. Suomenkielisistä kellotus ohjeista ottaisin mielelläni vinkkejä / linkkejä vastaan.
Englannin kielisiä ohjeita ja videoita näyttäis olevan guuggelimaailmassa mutta kun itsellä on kielitaito aika heikko niin ei uskalla lähteä kokeilemaan ettei tu käräytettyä prossua.
Kohta varmaan täytyy jatkaa kellotus asiaa tuolla oikeassa kellotusketjussa mutta tämän vielä tuuppasin tänne kun noista edellisistä viesteistä aukeaa vähän tuota taustaa.
 
Kiitos infosta.
Kysymys.
Minulla on VR varteen pc, missä on cpu: i7-6700K ja muisti: 16 GB DDR4 2666 Mhz.
Kysymys:
1. Parantuko suorituskyky merkittävästi VR käytössä, jos nostan muistin määrän 32 GB?
2. Onko käytännössä eroa 2400 vs 2666 Mhz ?
 
Viimeksi muokattu:
Mitenhä paranis oculuksen käyttö ajopeleissä jos konetta pöivittäisi nykyajan tasolle, nyt xeon 1231 v3 ja 12Gb muistia joku abitin emo muistaakseni. Gtx1080 korttina jota en meinannut päivittää.
Tai onko jörkeä edes? Lähinnä jotain käytettyä kampetta mietinnässä.
 
Kiitos infosta.
Kysymys.
Minulla on VR varteen pc, missä on cpu: i7-6700K ja muisti: 16 GB DDR4 2666 Mhz.
Kysymys:
1. Parantuko suorituskyky merkittävästi VR käytössä, jos nostan muistin määrän 32 GB?
2. Onko käytännössä eroa 2400 vs 2666 Mhz ?
Minkälaisilla grafiikkatasoilla esim. simulaattorit pyörii hyvin nykimättä tällä hetkellä?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 470
Viestejä
4 497 476
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom