VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Piti odottaa OC5:ttä, mutta ostinkin GTX 1080 ja Samsung Odyssey -silmikon. Omistan ennestään Gear VR:n. Testailin alkuasennushässäkän jälkeen vasta Google Earth VR -sovellusta.

Ensikokemuksia: resoluutioparannus Gear VR:ään nähden yllätti positiivisesti. Samoin SDE:tä on vähemmän kuin odotin. Fov on selvästi suurempi kuin Gear VR:ssä. Tokikin kaikissa on yhä parannettavaa, mutta en usko ettei tuolla hyvin nyt toimeen tulisi. Ohjainseuranta hukkaa kapulat välillä, mutta eipä tarvitse majakoita, jotka ovat tässä lapsiperheessä ehdoton ei. Kapulat itsessään istuu hyvin omaan käteen ja ovat ihan miellyttävät käyttää. Simuilussa silmikkoa on tarkoitus eniten käyttää, joten kelpo trade off.

Turhaan haukutaan kumminkin Gear VR:ää. Sen avulla on saanut aika hyvin käsityksen mistä on kyse ja se toimii ihan hyvin istumakokemuksissa. Laatuparannus kuvassa kuitenkin yllätti, kun noiden puhelintenkaan resoluutio ei ole ihan niin alhainen.
 
Tähän liittyen olisikin kyssäriä, pelaileeko muut Onwardia?
Ite kun viimeksi pelasin niin pelin kalibrointi oli jotenkin hajonnut kun leijailtiin kaverin kanssa ilmassa.
SteamVR:ssä ja Oculuksessa etäisyys maasta oli oikein, pelissä vain sitten ei pystynyt nostamaan asetta/panoksia kun ei ylettynyt maahan ( :D ).
Tähän tullut muutamia päivityksiä viime kerran jälkeen, joten voinutkin korjaantua...

Tuli tänään pitkästä aikaa pelailtua kapulapelejäkin (muuten jäänyt ajeluihin).
Onward toimi hienosti ja tämä ongelma oli poissa.

Kuva sooloiluista:
upload_2018-9-20_18-38-31.jpeg
"MISSÄ MEIDÄN MÖNKIJÄT ON!!??"
 
Viimeksi muokattu:
Edellä oleviin ensikokemuksiin vielä lisään, että aika pitkin hampain luopuisin enää integroiduista kuulokkeista. Helpottaa kummasti kun kaikki on setissä valmiina. Äänenlaatukin on tuntunut toistaiseksi täysin riittävältä. Vielä kun saisi silmikon langattomaksi, kun hankalaa on tuota tv-tason hyllyn takaa irroitella joka käyttökerran jälkeen.
 
Edellä oleviin ensikokemuksiin vielä lisään, että aika pitkin hampain luopuisin enää integroiduista kuulokkeista. Helpottaa kummasti kun kaikki on setissä valmiina. Äänenlaatukin on tuntunut toistaiseksi täysin riittävältä. Vielä kun saisi silmikon langattomaksi, kun hankalaa on tuota tv-tason hyllyn takaa irroitella joka käyttökerran jälkeen.

Vivessä kulkee korvanapit mukana, joten niiden laittaminen korviin on minimaalinen ärsyke.
 
Vivessä kulkee korvanapit mukana, joten niiden laittaminen korviin on minimaalinen ärsyke.
Kaikille ei korvanapit sovi, esimerkiksi minulle. PSVR:ää kokeillessa ei muuta vikaa ollut kuin ne napit. Kun ne eivät vaan pysy korvissa.
E: Uudemmat tulppamalliset siis, vanhat "Nokian handsfree" malliset meni joten kuten.
 
Kaikille ei korvanapit sovi, esimerkiksi minulle. PSVR:ää kokeillessa ei muuta vikaa ollut kuin ne napit. Kun ne eivät vaan pysy korvissa.
E: Uudemmat tulppamalliset siis, vanhat "Nokian handsfree" malliset meni joten kuten.
Makuasioitahan nämä toki ovat. Minä tykkäsin PSVR:n (kakkosversio) napeista. Riftin kuulokkeet ovat kätevät, mutta kaukana laadukkaista ja se mekanismi niissä on halvinta mahdollista rimpulapaskaa.
 
Tänään tajusin, että nythän muiden telkkarin käyttö ei enää estä pelailua olohuoneessa. Vaimo katsoi sohvalta possea ja minä ajelin Saksan maanteitä Countryradio soiden Euro Truck Simulator 2:ssa nojatuolista käsin. Mainiota :cool:
 
Makuasioitahan nämä toki ovat. Minä tykkäsin PSVR:n (kakkosversio) napeista. Riftin kuulokkeet ovat kätevät, mutta kaukana laadukkaista ja se mekanismi niissä on halvinta mahdollista rimpulapaskaa.

Enpä ole huomannut Riftin kuulokkeiden laadussa mitään moitittavaa. Vertailukohtana päivittäin käytössä olevat keskimääräistä laadukkaammat audiovehkeet, joten kiinnostaisi tietää, että mikä niissä on niin huonoa? Pika-analyysin perusteella basso aavistuksen epätarkka, mutta määrältään juuri sopiva, ja muutenkin kaikki osa-alueet hyvin tasapainossa. Puutteet kuitenkin niin pieniä, että normaalissa pelikäytössä ei pitäisi haitata yhtään. Jos on tottunut ylikorostuneeseen diskanttiin ja bassoon, kuten monissa ei-hifi-kuulokkeissa/kaiuttimissa tuppaa olemaan, niin silloin epäilemättä saattavat vaikuttaa "huonoilta".

Kuulokkeiden mekanismi on yksinkertainen, mutta erittäin toimiva. Ehkä vähän heppoisan oloinen, mutta käytännössä kuitenkin kestävä.
 
Itse käytän PSVR:n sekä Dell Visorin kanssa Koss Porta Proita. Ensin kuulokkeet päähän ja sitten lasit niin mahtuvat ihan hyvin. Varmaan päänupin koosta ja muodostakin kiinni toimiiko näin vai ei.
Porta Pro Premiumissahan on sitten mikrofoni ja volumesäätökin.
 
Enpä ole huomannut Riftin kuulokkeiden laadussa mitään moitittavaa. Vertailukohtana päivittäin käytössä olevat keskimääräistä laadukkaammat audiovehkeet, joten kiinnostaisi tietää, että mikä niissä on niin huonoa? Pika-analyysin perusteella basso aavistuksen epätarkka, mutta määrältään juuri sopiva, ja muutenkin kaikki osa-alueet hyvin tasapainossa. Puutteet kuitenkin niin pieniä, että normaalissa pelikäytössä ei pitäisi haitata yhtään. Jos on tottunut ylikorostuneeseen diskanttiin ja bassoon, kuten monissa ei-hifi-kuulokkeissa/kaiuttimissa tuppaa olemaan, niin silloin epäilemättä saattavat vaikuttaa "huonoilta".

Kuulokkeiden mekanismi on yksinkertainen, mutta erittäin toimiva. Ehkä vähän heppoisan oloinen, mutta käytännössä kuitenkin kestävä.

En kanssa ihan ymmärrä kritiikkiä. Aikoinaan kun Rift/Vive olivat vasta tulossa olin kriittinen Riftin integroidun ratkaisun suhteen keskinkertaisen laadun ja hintaa nostavan tekijän seurauksena. Ajattelin että tulen joka tapauksessa käyttämään parempia omia kuulokkeita. Nyt kun on sekä Viveä että Riftiä käyttänyt niin pidän integroituja kuulokkeita täysin ylivertaisena ratkaisuna niin omiin kuulokkeihin kuin integroituihin nappeihin verrattuna. Lopulta Vivelle oli pakko tilata Deluxe Audio Strap, jotta sai saman toiminnallisuuden myös sille.

Napit on mielestäni IMHO täysin onneton ratkaisu. Nappien laatu on keskinkertainen joka näkyy istuvuudessa, säätömahdollisuuksissa ja äänenlaadussa. Rasittavimpana piirteenä ainakin Viven napit putoavat joka pelikerralla n-kertaa korvista kun pelaa jotain vähän hiostavampaa ja liikkuvampaa peliä kuten vaikka Beat Saber (eli 75% VR-peleistä). Lisäksi ne tarvitsee joka kerta erikseen asetella korviin ja ovat yksi roikkuva johtohärpäke lisää.

Omien kuulokkeiden ongelma on lisäjohdotus sekä myös jollain tasolla päässä pysyminen. Ainut integroidun ratkaisun kanssa kilpaileva ratkaisu voisi olla omat langattomat kuulokkeet mutta niilläkin on todennäköisesti haasteita pysyä päässä massan takia eli puristusvoiman ja istuvuuden pitäisi olla keskimääräistä parempaa, jotta ne eivät lentelisi minne sattuu liikkeessä. Lisäksi langattomat kuulokkeetkin hieman hankaloittavat HMD:n pistämistä päähän ja sen ottamista väliaikaisesti pois päästä.
 
Viimeksi muokattu:
En kanssa ihan ymmärrä kritiikkiä. Aikoinaan kun Rift/Vive olivat vasta tulossa olin kriittinen Riftin integroidun ratkaisun suhteen keskinkertaisen laadun ja hintaa nostavan tekijän seurauksena. Ajattelin että tulen joka tapauksessa käyttämään parempia omia kuulokkeita. Nyt kun on sekä Viveä että Riftiä käyttänyt niin pidän integroituja kuulokkeita täysin ylivertaisena ratkaisuna niin omiin kuulokkeihin kuin integroituihin nappeihin verrattuna. Lopulta Vivelle oli pakko tilata Deluxe Audio Strap, jotta sai saman toiminnallisuuden myös sille.

Napit on mielestäni IMHO täysin onneton ratkaisu. Nappien laatu on keskinkertainen joka näkyy istuvuudessa, säätömahdollisuuksissa ja äänenlaadussa. Rasittavimpana piirteenä ainakin Viven napit putoavat joka pelikerralla n-kertaa korvista kun pelaa jotain vähän hiostavampaa ja liikkuvampaa peliä kuten vaikka Beat Saber (eli 75% VR-peleistä). Lisäksi ne tarvitsee joka kerta erikseen asetella korviin ja ovat yksi roikkuva johtohärpäke lisää.

Omien kuulokkeiden ongelma on lisäjohdotus sekä myös jollain tasolla päässä pysyminen. Ainut integroidun ratkaisun kanssa kilpaileva ratkaisu voisi olla omat langattomat kuulokkeet mutta niilläkin on todennäköisesti haasteita pysyä päässä massan takia eli puristusvoiman ja istuvuuden pitäisi olla keskimääräistä parempaa, jotta ne eivät lentelisi minne sattuu liikkeessä. Lisäksi langattomat kuulokkeetkin hieman hankaloittavat HMD:n pistämistä päähän ja sen ottamista väliaikaisesti pois päästä.
En minä niitä Riftin kiinteitä kuulokkeita muuten kritisoi kuin että äänenlaatu on keskinkertainen ja se mekanismi kömpelö. Paljon kätevämmät ne toki ovat kuin erilliset kuulokkeet.
 
Kiitos näistä!

Pitää käydä kurkkaamassa, jos sieltä saisi vastauksia joihinkin ongelmiin. Tällä hetkellä testailen erilaisia kontrolleja tuollaiseen yläviistosta pelattavaan osioon. Tarkoitus olisi siis tehdä pää scene tavallaan "diablo -tyylisesti", mutta VR:ää hyödyntäen. Mapeista löytyisi sitten eventtejä, jotka olisi erilaisia minigameja. Tällä hetkellä ohjaaminen tapahtuu gamepadilla.Se toimii yllättävän hyvin ja omat kaverit juoksentelemassa/räiskimässä näyttää huvittavalta.
Hankalaksi tuon vaan tekee se, että meinasin käyttää noissa eventeissä viven kapuloita, joten ohjainten vaihto pelaamisen lomassa on vähän huono ratkaisu kun gamepadiä ei pysty ilman Viven kiekkoa träkkäämään... Testasin myös hahmon ohjaamista viven trackpädillä, mutta se oli tuskallista ja vaikeaa.

Minkälaista koodia sinä väännät?
Ihan Javaa ja C# aloittelijan tasolla. Tai no perusteet alkaa kohta olla taputeltu. Humble Bundlessa tällä hetkellä pelin devaus kirjapaketteja halvalla. Kaikki Packt:in julkaisemia. Tiedä sitten laadusta. Nettisivuilla jokainen kirja 10e hintaan ja normi hinta 100e+ (mukamas). Kaipa sitä voisi ainakin hommata tuon ekan tierin. Vikassa tierissä näyttäisi olevan joku virtual reality kirja.
 
Napit on mielestäni IMHO täysin onneton ratkaisu. Nappien laatu on keskinkertainen joka näkyy istuvuudessa, säätömahdollisuuksissa ja äänenlaadussa. Rasittavimpana piirteenä ainakin Viven napit putoavat joka pelikerralla n-kertaa korvista kun pelaa jotain vähän hiostavampaa ja liikkuvampaa peliä kuten vaikka Beat Saber (eli 75% VR-peleistä). Lisäksi ne tarvitsee joka kerta erikseen asetella korviin ja ovat yksi roikkuva johtohärpäke lisää.

Viven napit kannattaa laittaa näin: . "Normaalisti" laitettuna huomaisin aikoinaan myös, että Holopointia pelatessa ne tippuivat korvista kun kääntyili. En ole kokeillut, mutta tuolla videossa näytetyllä nykyisellä systeemillä tuskin näin kävisi.
 
PS4+PSVR

Taas tuli uutta vastaan. Tämän viikonlopun vielä open betatestissä oleva Honor & Duty: D-Day mahdollistaa kaksi eri ohjainta, Aim Controlleri toimii kiväärinä ja taskussa/kainalossa pidettävä Move-kapula puolestaan pistoolina.

Lisäksi mielenkiintoista oli kokeilla samaisella pelillä ensimmäistä kertaa Battleroyalea VR:llä. Serverit ovat Team Deathmatchissa 32-pelaajalle, tuosta BR:stä en osaa varmasti sanoa oliko vielä suuremmalle väkimäärälle. Peliallue lähtötilanteessa, johon tiputaan laskuvarjolla, on todella iso. Rinkula pienenee ja tunnelmat tiivistyvät. Aseita, panoksia ja ensiapupakkauksia voi poimia sisältä ja rakennuksista sisältä (1-2 kerroksisia).

 
Ihan Javaa ja C# aloittelijan tasolla. Tai no perusteet alkaa kohta olla taputeltu. Humble Bundlessa tällä hetkellä pelin devaus kirjapaketteja halvalla. Kaikki Packt:in julkaisemia. Tiedä sitten laadusta. Nettisivuilla jokainen kirja 10e hintaan ja normi hinta 100e+ (mukamas). Kaipa sitä voisi ainakin hommata tuon ekan tierin. Vikassa tierissä näyttäisi olevan joku virtual reality kirja.

Okei,

Pitääpä kurkata itsekin minkälaista teosta siellä on tarjolla.

Humble bundlessa oli pirun hyvä unity paketti myynnissä pari viikkoa sitten. Sieltä sai just sellasia juttuja mitä itse tarvitsin (Gaia, Creature packiä jne.)
Oliko sulla itsellä mitkä lasit? Jos sulla oli Vive niin kiinnostaako sinua nähdä tai pikemminkin testata tuota keväällä tekemääni shootteria? Ottaisin mielellään palautetta vastaan ja haluasin tietää miten hyvin/huonosti se pyörii, en ole päässyt testaamaan sitä kuin 1080ti:llä. Siinä on kaikki hahmot highpoly malleja vaikka aika mössöä ovatkin (en osannut silloin tehdä niihin vielä uutta topologiaa ja photoscan oli opetteluasteella). Tarkoitus on hyödyntää tuossa olevaa koodia tossa toisen projktin eventeissä. (jos se ei ole siis älyttömän raskas jne.)

Toki, jos jollakin muulla on vive ja esim. joku gtx 1070 ja haluaa testata niin voi ilmoitella.

Koska kyseinen projekti meni juttujen opetteluun se sisältää jonkun verran copyright matskua. esim. poikani Nerf revolverin, jonka kuvasin kun treenasin photoscan-mallin tekemistä ja sen istuttamista unityyn. Toinen ase taitaa olla joku honkkarista ostettu, sen perään tuskin kukaan tulee kyselemään. :P

Tämän lisäksi musiikki on valittu teemaan sopivaksi, jonka varmaan moni tunnistaa.
 
Ei hitto, tullut nyt parina iltana muutamia tunteja pelattua Rec Roomin Paintballia. Siinä pystyy nykyään laittamaan liikkumisen tateille (smooth), joten sehän muuttui monta leveliä hauskemmaksi. Ennen siis oli teleport, ei toimi itelle.
Ilmaista pelaamista, ei hassumpaa.

PS. Tämähän on crossplatform peli eli voi pelata PC:llä ja PS:llä yhdessä :)
 
Viimeksi muokattu:
Tässä ensimmäisiä askeleita VR Battle Royalea. Grafiikassa on säästelty, mutta ei anneta sen vielä häiritä tässä beta-vaiheessa.

PS4Pro+PSVR+aseohjain
 
Viimeksi muokattu:
Okei,

Pitääpä kurkata itsekin minkälaista teosta siellä on tarjolla.

Humble bundlessa oli pirun hyvä unity paketti myynnissä pari viikkoa sitten. Sieltä sai just sellasia juttuja mitä itse tarvitsin (Gaia, Creature packiä jne.)
Oliko sulla itsellä mitkä lasit? Jos sulla oli Vive niin kiinnostaako sinua nähdä tai pikemminkin testata tuota keväällä tekemääni shootteria? Ottaisin mielellään palautetta vastaan ja haluasin tietää miten hyvin/huonosti se pyörii, en ole päässyt testaamaan sitä kuin 1080ti:llä. Siinä on kaikki hahmot highpoly malleja vaikka aika mössöä ovatkin (en osannut silloin tehdä niihin vielä uutta topologiaa ja photoscan oli opetteluasteella). Tarkoitus on hyödyntää tuossa olevaa koodia tossa toisen projktin eventeissä. (jos se ei ole siis älyttömän raskas jne.)

Toki, jos jollakin muulla on vive ja esim. joku gtx 1070 ja haluaa testata niin voi ilmoitella.

Koska kyseinen projekti meni juttujen opetteluun se sisältää jonkun verran copyright matskua. esim. poikani Nerf revolverin, jonka kuvasin kun treenasin photoscan-mallin tekemistä ja sen istuttamista unityyn. Toinen ase taitaa olla joku honkkarista ostettu, sen perään tuskin kukaan tulee kyselemään. :p

Tämän lisäksi musiikki on valittu teemaan sopivaksi, jonka varmaan moni tunnistaa.
Mulla on Rift ja GTX 1070 ja voisin _jossain_ välissä auttaa testaamisessa jos tarvetta ilmenee. Käyttö on hieman rajoitettua kun pelialue on olohuone :vihellys: Vaatii melkein sen että olen yksin kotona eli toteutuu aika harvoin.
Onkohan tuo iso homma portata Riftille?
 
Okei,

Pitääpä kurkata itsekin minkälaista teosta siellä on tarjolla.

Humble bundlessa oli pirun hyvä unity paketti myynnissä pari viikkoa sitten. Sieltä sai just sellasia juttuja mitä itse tarvitsin (Gaia, Creature packiä jne.)
Oliko sulla itsellä mitkä lasit? Jos sulla oli Vive niin kiinnostaako sinua nähdä tai pikemminkin testata tuota keväällä tekemääni shootteria? Ottaisin mielellään palautetta vastaan ja haluasin tietää miten hyvin/huonosti se pyörii, en ole päässyt testaamaan sitä kuin 1080ti:llä. Siinä on kaikki hahmot highpoly malleja vaikka aika mössöä ovatkin (en osannut silloin tehdä niihin vielä uutta topologiaa ja photoscan oli opetteluasteella). Tarkoitus on hyödyntää tuossa olevaa koodia tossa toisen projktin eventeissä. (jos se ei ole siis älyttömän raskas jne.)

Toki, jos jollakin muulla on vive ja esim. joku gtx 1070 ja haluaa testata niin voi ilmoitella.

Koska kyseinen projekti meni juttujen opetteluun se sisältää jonkun verran copyright matskua. esim. poikani Nerf revolverin, jonka kuvasin kun treenasin photoscan-mallin tekemistä ja sen istuttamista unityyn. Toinen ase taitaa olla joku honkkarista ostettu, sen perään tuskin kukaan tulee kyselemään. :p

Tämän lisäksi musiikki on valittu teemaan sopivaksi, jonka varmaan moni tunnistaa.
Tottahan toki. Itselläni Rifti ja Gtx 1080. Päivitystä tiedossa Pimaxin ohella. On ollut vähän kiireitä kouluasioiden ja töiden suhteen joten en välttämättä ihan heti kerkeä kokeilemaan. Jos haluat niin voit pistää koodin mukaan. Tuli juuri kaverikoodeja Space Junkies Betaan (fps avaruusräiskintää Ubisoftilta). Varasin yhden sinulle ja loput nyt heitän tähän halukkaille :

E787UHRKTYM4
QE447BREK7GD


Closed Beta 2
Tuolta voi lunastaa koodit.
ps. itsekkin ostin nuo assetit mutta en ole vielä kerennyt korkkaamaan.
Edit. Ja tuo beta siis alkaa huomenna ja kestää maanantaihin.
 
Viimeksi muokattu:
Santa Cruzin viralliseksi nimeksi tuli Oculus Quest. Hinta 400 dollaria. Julkaistaan ensi keväänä.

Oculus Quest | Oculus

Introducing Oculus Quest, Our First 6DOF All-in-One VR System, Launching Spring 2019 - Oculus


Lisäys: Michael Abrashin tulevaisuuteen katsastava esitelmä alkaa kohdasta 1:15:00.


6DOF lasit käsiohjaimilla ja hintana $399, eikä tarvitse mitään ulkoista laitetta kaveriksi? Hinta on ok, mutta ei varmasti ole luvassa graafisesti mitään erityisen sykähdyttäviä pelikokemuksia. :D
 
Onko jollain kokemusta Oculuksen sensorien seinään kiinnittämisestä? Katselin oheisen videon, jossa ukko jupisi pitkään siitä kuinka sensorit kannattaa kiinnittää korkealle. Oli itse hoitanut homman tuollaisilla https://goo.gl/KosrQH mutten viitsisi tilata mistään kaukaa, jos sattuisi lähempää saamaan, eikä teippaaminenkaan ole optio koska tapetit. Miten olette muut hoitaneet homman?

 
Viimeksi muokattu:
Onko jollain kokemusta Oculuksen sensorien seinään kiinnittämisestä? Katselin oheisen videon, jossa ukko jupisi pitkään siitä kuinka sensorit kannattaa kiinnittää korkealle. Oli itse hoitanut homman tuollaisilla https://goo.gl/KosrQH mutten viitsisi tilata mistään kaukaa, jos sattuisi lähempää saamaan, eikä teippaaminenkaan ole optio koska tapetit. Miten olette muut hoitaneet homman?


Itselläni on juuri tuollaiset linkin takana löytyvät telineet. Toinen on ruuvattuna seinään ja toinen hyllyn päällä.
 
6DOF lasit käsiohjaimilla ja hintana $399, eikä tarvitse mitään ulkoista laitetta kaveriksi? Hinta on ok, mutta ei varmasti ole luvassa graafisesti mitään erityisen sykähdyttäviä pelikokemuksia. :D
Niin eiköhän ne ole noita "demo"-pelejä, robo recall ym. Sen parempaa kokemusta ei tarvi odottaa.
Robo recall ei lähe itelle, kauheeta liipasinten spammausta vaan...
 
6DOF lasit käsiohjaimilla ja hintana $399, eikä tarvitse mitään ulkoista laitetta kaveriksi? Hinta on ok, mutta ei varmasti ole luvassa graafisesti mitään erityisen sykähdyttäviä pelikokemuksia. :D
Luultavasti ei, mutta kyllä itselläni mielenkiinto heräsi kun esittelijä ihan vain ohimennen mainitsi että peleihin kuuluu mm. Robo Recall ja The Climb. Jälkimmäinen luultavasti raskaimpia VR-natiivipelejä mitä on. Ei se ihan tossulaitekaan voi olla.

Vaan asiasta tärkeimpään: Echo Combat Beta on jälleen auki :eek:
 


Oculus Quest areenakäytössä, dead & buried. Pelaajat areenalla pelaavat samaa peliä moninpelinä ja ihmiset ulkopuolen voivat AR:nä tai näytöltä seurata peliä. Näkeekö tässä jonkun tulevaisuuden eSports muodon? Ainakin arcade-halleihin ja tapahtumiin aika kova sana.

Playing with the Future: Mixed Reality and Arena-Scale Gaming at OC5

Ilmassa on lievästi sellaisen ensimmäisen massoihin uppoavan vr-laitteen tuoksua.
 
Space Junkies on ihan hyvää arena-rämistelyä, mutta prkl tosiaan Echo Combatin viimeinen Beta ja uusi kartta uudella pelimoodilla taitaa kyllä viedä pidemmän korren. Julkaisu vissiin 15.11.

Space Junkiesta vielä, että kovasti tulee edelleen mieleen Quaket ja Unrealit. VR ja zero-G-lentely jonkin verran muuttaa asioita, mutta muuten perusräiskintää. Ihan hyvää sellaista.
 
Onko jollain kokemusta Oculuksen sensorien seinään kiinnittämisestä? Katselin oheisen videon, jossa ukko jupisi pitkään siitä kuinka sensorit kannattaa kiinnittää korkealle. Oli itse hoitanut homman tuollaisilla https://goo.gl/KosrQH mutten viitsisi tilata mistään kaukaa, jos sattuisi lähempää saamaan, eikä teippaaminenkaan ole optio koska tapetit. Miten olette muut hoitaneet homman?



Itsellä 3x tällaisia, kaksi kiinni verholaudassa ja yksi hyllyssä.
 
Jos tuolle uudelle Oculus Questille tulee Super Hotin, Beat Saberin tai Virtual Virtual Realityn tasoisia pelejä niin uskoisin menestyvän. Graafinen anti ei kuitenkaan ole määrävä tekijä pelikokemuksessa, vaan se voidaan mitoittaa raudan mukaan järkeväksi. Hinta on kyllä todella houkutteleva, toivottavasti sisältö kohtaa.

"Content is king"
 
Jos tuolle uudelle Oculus Questille tulee Super Hotin, Beat Saberin tai Virtual Virtual Realityn tasoisia pelejä niin uskoisin menestyvän. Graafinen anti ei kuitenkaan ole määrävä tekijä pelikokemuksessa, vaan se voidaan mitoittaa raudan mukaan järkeväksi. Hinta on kyllä todella houkutteleva, toivottavasti sisältö kohtaa.

"Content is king"
Oculuksella on nyt tärkeä työ luoda muotti jolla saadaan helposti väännettyä pc puolen vr peleistä/sovelluksista Quest kelpoisia. Mitä helpompi on tehdä Quest versio pelistä, sitä nopeammin saadaan itse sisältöä laitteelle. Itselle tuo Quest saisi käyttöä kannettavana Beat Saber masiinana sekä FPS pelien pelaamiseen ruohokentällä ;).
 
Myös Mech-rällästely Vox Machinae julkaistu. Pelissä pitäisi olla Crossplay-tuki, jolloin VR- ja näyttöläiset voivat pelata samassa pelissä. Mielenkiintoiset pari päivää kyllä ollut VR-rintamalla.
 
Jos tuolle uudelle Oculus Questille tulee Super Hotin, Beat Saberin tai Virtual Virtual Realityn tasoisia pelejä niin uskoisin menestyvän. Graafinen anti ei kuitenkaan ole määrävä tekijä pelikokemuksessa, vaan se voidaan mitoittaa raudan mukaan järkeväksi. Hinta on kyllä todella houkutteleva, toivottavasti sisältö kohtaa.

"Content is king"
Superhot oli jo OC5:ssä pelattavissa. Lisäksi mainittiin Robo Recall, Dead & Buried, The Climb ja muutama muu. 50+ peliä julkaisuun.

Crossplay tuki Echo VR ja Rec Roomin peleihin olisi kyllä kova sana. Siitä hyötyisi myös Rift-yleisö.
 
Tulis nyt vaan se seuraava rifti jo.
Riftin omistajana ei tuo quest oikeen nappaa. Jotenkin turhauttava julkistus tuo go jälkeen.
Toimiiko tuossa esim simulaattorit?
 
Tulis nyt vaan se seuraava rifti jo.
Riftin omistajana ei tuo quest oikeen nappaa. Jotenkin turhauttava julkistus tuo go jälkeen.
Toimiiko tuossa esim simulaattorit?

Tuskin istumapelit ovat Guestin päätarkoitus. Varmaan joku kevytlentely voi toimiakin. Joku DCS ei taida sitten toimia yhtään millään. Istumapeleissä tuo johto on kuitenkin varmaan vähiten tiellä, joten ei haukuta väärää puuta.
 
Tulis nyt vaan se seuraava rifti jo.
Riftin omistajana ei tuo quest oikeen nappaa. Jotenkin turhauttava julkistus tuo go jälkeen.
Toimiiko tuossa esim simulaattorit?

OC5 tapahtuman perusteella 2020-2021 taitaa tulla aikaisintaan. Oculus haluaa muutakin seuraavaan malliin, kuin vain tarkemman näytön ja laajemman FOV, jottei jokaisella tarvitse olla sitä 1080ti.

Tuo Oculus Quest on Androidia käyttävä mobiililaite, joten Windows pelit eivät siinä tule toimimaan. Simulaattorit ovat jo tarpeeksi raskaita työpöytäkoneillakin eli turha edes kuvitella niistä tulevan omia versioita tuolle, kun tehot on 4-7x heikommat verrattuna PCVR minimeihin.
 
OC5 tapahtuman perusteella 2020-2021 taitaa tulla aikaisintaan. Oculus haluaa muutakin seuraavaan malliin, kuin vain tarkemman näytön ja laajemman FOV, jottei jokaisella tarvitse olla sitä 1080ti.

Ja näin se minusta pitääkin tehdä, vaikka tarkoittaa vielä parin vuoden odotusta. Pieni resoluutiopäivitys on lopulta aika merkityksetön asia ainakin jos omistaa jo jonkin silmikon. Tarvitaan huomattava hyppy erottelukykyyn ja sitä myötä foveated rendering ja mielellään muuttuva tarkennusetäisyys. Nämä ovat vain sen verran isoja juttuja, että eivät tapahdu hetkessä.
 
Ja näin se minusta pitääkin tehdä, vaikka tarkoittaa vielä parin vuoden odotusta. Pieni resoluutiopäivitys on lopulta aika merkityksetön asia ainakin jos omistaa jo jonkin silmikon. Tarvitaan huomattava hyppy erottelukykyyn ja sitä myötä foveated rendering ja mielellään muuttuva tarkennusetäisyys. Nämä ovat vain sen verran isoja juttuja, että eivät tapahdu hetkessä.
Kuluttajan kannalta taas vaihtoehtoja on, silti rift on ainakin vielä suosiossa hintansa vuoksi. Ehkä jos markkinaosuus olisi notkahtamassa huomattavasti niin uutta riftiä aikaistetaan.
 
Kuluttajan kannalta taas vaihtoehtoja on, silti rift on ainakin vielä suosiossa hintansa vuoksi. Ehkä jos markkinaosuus olisi notkahtamassa huomattavasti niin uutta riftiä aikaistetaan.

Nykyisen Riftin myynnillä tuskin on Oculukselle juurikaan merkitystä. PC VR on nappikauppaa, jonka tarkoitus on vain pitää kanava auki seuraaviin tuotteisiin asti. Julkaisun aikaistaminen vaatisi, että uusi tekniikka on valmiina. Ei siellä nytkään varmasti valmista haudota, on vain isoja ongelmia ratkaistavana.
 
Ja HTC kasvattaa rautaetumatkaa. Selkeämmin Oculus kohdistaa tarjontansa köyhemmille ja HTC rikkaimmille?
Tässä oli ehkä pientä provoa mukana, mutta siis tavallaan olet aivan oikeassa ja aihe on mielenkiintoinen. HTC ei kykene käymään hintakilpailua Facebookin kanssa niin uskoisin että ainoa järkevä bisnesstrategia HTC:lle on lähteä metsästämään arcade-halleja ja PCVR enthusiast yleisöä. Menestystä tulee periaatteessa Oculuksen menestyksen siivellä sillä mitä enemmän Oculus saa ihmisiä VR:ään, sitä enemmän on myös niitä jotka huomaavat haluavansa jotain muuta (Vive). Hintaeroa on tehtävä jo pelkästään sillä että HTC tienaa raudalla siinä missä Oculus tähtää softakauppaan.

Se kuinka kestävä strategia tuo on jää nähtäväksi. Facebook kun on kerännyt niin valtaisat tutkimus-/kehitystiimit että vaatii jatkossa pieniä ihmeitä pysyä heidän perässä. Gen 1 oli vielä linssejä älypuhelinnäyttöjen edessä, mutta onko HTC valmiina seuraavaan sukupolveen onkin eri juttu, etenkin kun koko Vive on melko pitkälti Valven käsialaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 530
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom