VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Windowsin peliasetuksista löytyy muuten taas se vipu myös itse game modelle. Eli ei tarvitse säätää rekisterien kanssa. :tup:
 
Tuli tilattua kolmas sensori Riftille.
Kahdella ei saa fluenttia room scalea. Katveen mahis jää vaikka sensorit ovatkin vastakkaisissa kulmissa (toinen ylhäällä ja toinen kajarin päällä pöydällä).

Alkaa usbit käydä tiukille niin osaatteko suositella hyvää ja halpaa usb3 lisäkorttia?
Täällä ollut niistä juttua, mutta en nyt tähän hätään löydä...
Paljonko sulla on välimatkaa sensoreiden välillä? Mulla on 5 - 6 metriä ja Riftissä on koko ajan ollut semmoista pientä huojuntaa. Pääsääntöisesti tuo kaksi riittää mutta ärsyttävästi katoaa seuranta joskus harvoin ja selvähän tuo on ettei kaksi sensoria aina ohjaimia näe. Kerrotko sitten miten kolmas sensori vaikutti :)
 
Paljonko sulla on välimatkaa sensoreiden välillä? Mulla on 5 - 6 metriä ja Riftissä on koko ajan ollut semmoista pientä huojuntaa. Pääsääntöisesti tuo kaksi riittää mutta ärsyttävästi katoaa seuranta joskus harvoin ja selvähän tuo on ettei kaksi sensoria aina ohjaimia näe. Kerrotko sitten miten kolmas sensori vaikutti :)
Välimatka on tuollainen 4m, joten siitä ei johdu. Välillä vain tulee sellaista huojumista ja käsien katoilua.
Esimerkiksi Pingiksessä (Eleven) ei voi pärjätä kun tietyssä asennossa pientä pätkimistä. Onwardissa taas ase alkaa tehdä klipetiklappia, jos menee väärään paikkaan huoneessa.
Laittelen kokemuksia kunhan saan testailtua.

Tilasin ebaysta kun löyty 46€:llä, tiedä sitten kuinka luotettava on :D
(Oculus Sensor For Rift Virtual Reality Headset | eBay)
 
Noi riftin sensorithan "näkee" vain noin kolmeen metriin joten sitä kauemmas niitä ei toisistaan kannata sijoittaa.
 
Tuli tilattua kolmas sensori Riftille.
Kahdella ei saa fluenttia room scalea. Katveen mahis jää vaikka sensorit ovatkin vastakkaisissa kulmissa (toinen ylhäällä ja toinen kajarin päällä pöydällä).

Alkaa usbit käydä tiukille niin osaatteko suositella hyvää ja halpaa usb3 lisäkorttia?
Täällä ollut niistä juttua, mutta en nyt tähän hätään löydä...
Oculuksen epävirallinen suositus on aina ollut tämä: Amazon.com: Inateck PCI-E to USB 3.0 (5 Ports) PCI Express Card and 15-Pin Power Connector, Red (KT5001): Computers & Accessories
Varmaan jotain samantapaista verkkokaupasta tai jimmsistä löytyy. Eipä noilla juuri ole eroa.
 
Niin eli yhteensä kuusi metriä... Toinen näkee ensimmäiset kolme metriä ja toinen toiset kolme ;)

No kannattaa varmaan kuitenki vähän lomittain laittaa noita näkökenttiä että ei jää katvetta oli missä tahansa kohdassa pelialuetta miten päin tahansa.
 
No kannattaa varmaan kuitenki vähän lomittain laittaa noita näkökenttiä että ei jää katvetta oli missä tahansa kohdassa pelialuetta miten päin tahansa.
Totta, eihän niitä ihan vastakkain kuuden metrin päähän toisistaan voi laittaa. Mutta ei se kolme metriäkään ole ehdoton raja.
 
Nuo sensorit eivät näe ihmisen ruhon lävitse. Joten jos ruho blokkaa se lähempänä olevan sensorin ja toiseen sensoriin on matkaa sen yli 3m, ei yksikään sensori näe ohjaimien sijaintia. Tuloksena on sitten pätkimistä enemmän tai vähemmän.
 
Nuo sensorit eivät näe ihmisen ruhon lävitse. Joten jos ruho blokkaa se lähempänä olevan sensorin ja toiseen sensoriin on matkaa sen yli 3m, ei yksikään sensori näe ohjaimien sijaintia. Tuloksena on sitten pätkimistä enemmän tai vähemmän.
Kyllä, juuri näin se toimii. Lisäksi kahdella sensorilla syntyy aika helposti tilanne että kroppa peittää ohjaimen niin ettei kumpikaan sensori näe sitä vaikka välimatkaa ei olisikaan kolmea metriä.
Esimerkiksi rynkyn pitäminen vaikka Onwardissa tai Pavlov VR:ssä.
 
Tulipa ongelma, ostin 4K-näytön tuossa jokin aika sitten ja nyt päätin käynnistää Viven pitkästä aikaa.
Mulla on Vive näyttiksen HDMI-portissa ja näyttöön tulee kuva displayport-HDMI piuhalla.

Nyt kun Viven käynnistää niin tää päänäyttö menee pimeäksi ja alkaa renkkaamaan vaan lähteitä läpi, sammuilee ja käynnistelee itteään. Eli sekoaa totaalisesti.
Kellään muulla VR:n ja 4K näytön omistajalla samaa tullu vastaan?
Tarkemmin, kyseessä siis Telian tarjous-Samsung jota on tännekin tullu monille.

:facepalm:

Ratkaisinpa tämän nyt sitten niin, että Vive menee HDMI-DVI-adapterin kautta näyttikseen ja Samsung menee HDMI:n kautta.
Hyvin toimii enkä ole Viven kuvanlaadussakaan huomannut mainittavaa eroa HDMI:hin.
 
Onko muilla ilmestynyt Riftin sankaan tällaista:

28jwuom.jpg
1ibk75.jpg

Ensimmäisen aallon CV1, ei altistunut uv-valolle, säilytetty aina omassa laatikossaan, ei altistusta kemikaaleille.
 
Ei ole omassa CV1:ssä tuollaista, pöydällä säilytetty ja myös ensimmäisen aallon laite. Miten reagoi jos jollain miedolla puhdistusaineella pyyhkii?
 
Onko muilla ilmestynyt Riftin sankaan tällaista:

Ensimmäisen aallon CV1, ei altistunut uv-valolle, säilytetty aina omassa laatikossaan, ei altistusta kemikaaleille.

Kovasti näyttää että jollekkin kemikaalille altistuu. Värjäätkö hiuksia, tai käytätkö jotain muita kemikaaleja niissä? Tai rasvaatko käsiäsi, tai lotraatko käsidesiä joka välissä?
 
Ei ole omassa CV1:ssä tuollaista, pöydällä säilytetty ja myös ensimmäisen aallon laite. Miten reagoi jos jollain miedolla puhdistusaineella pyyhkii?

Pitää testata illalla, kyllä siitä ainakin sormeen jäi valkoista töhkää.


Kovasti näyttää että jollekkin kemikaalille altistuu. Värjäätkö hiuksia, tai käytätkö jotain muita kemikaaleja niissä? Tai rasvaatko käsiäsi, tai lotraatko käsidesiä joka välissä?

Ei ole hiuksia, eikä tuo kohta tosiaan altistu muulle kuin ilmalle. Ja toisella puolella tuota vaalentumista on huomattavasti enemmän.
 
Kiitos kun oikaisitte tämmöisen hätäilijän takaisin oikeille raiteille! i7 3770 prossu löytykin helposti käytettyjen markkinoilta ja pistin samantien tilaukseen.
Minkälainen ero käytännössä on Gtx 980 ja Gtx 980 ti.llä? Tai jos lähtisin tota Gtx 980 päivittään niin mikähän ois järkevä vaihtoehto varsinkin sellaisista mitä olis jo tuolla käytettyjen markkinoilla?
Muistikampojen nopeuden kattelen huomena.
Ja VR simuilu Oculus Riftillä on pääasiallinen käyttö masiinalla.
Se oli se pirunmoinen näkymän nykiminen ETS 2.lla mikä sai luulemaan että prossu vetelee viimesiä lauluja mutta sitten hokasin sen että se pe...leen Game mode sen aiheutti mutta olin kerenny jo tilauksen siitä pakettikoneesta laittaan. No sen onneks pystyy perumaan kun tilauskin on näköjään vielä käsittely tilassa.

Edit: 15.10. Tilattu GTX 1070 ti Turbo.
Nyt on prossu ja näyttis vaihdettu ja muutos on huima! Vielä on tulossa 2400MHz ramit ja max määrä mitä voi laittaa. Saa nähdä mitä ne vaikuttaa?
Tiesin odottaa muutosta parempaan mutta vaikutuksen suuruus yllätti.
 
Onko muilla ilmestynyt Riftin sankaan tällaista:
Ensimmäisen aallon CV1, ei altistunut uv-valolle, säilytetty aina omassa laatikossaan, ei altistusta kemikaaleille.
Juu on, paljon enemmänkin. Eiköhän tuo ole hien jäänteitä. Kovien BeatSaber ja Sprint Vector mättöjen myötä huomasin että alkoi kertymään.

Ilahduttavaa että joku muukin käyttänyt noita yhtä paljon :D
 
Juu on, paljon enemmänkin. Eiköhän tuo ole hien jäänteitä. Kovien BeatSaber ja Sprint Vector mättöjen myötä huomasin että alkoi kertymään.

Ilahduttavaa että joku muukin käyttänyt noita yhtä paljon :D
Ei ole hien jäänteitä, en ole koskaan hikoillut Rifti päässä. Ja jos tuo olisi hien jäänteitä, niin olisin kyllä huomannut jos hiki valuu sangan ulkopuolelle. Kostealla liinalla lähti kuitenkin pois :tup:
 
Hei, oletteko jo kokeilleet War Dustia?
Nyt saisi hyvällä -40% alennuksella jos viitsii EA:na ostaa: Save 40% on WAR DUST | 32 vs 32 Battles on Steam

Käytännössä Battlefield pelin varsin suorakätinen kopio in VR. Minulla on vasta neljä tuntia takana, mutta kyllähän tuo rapsuttaa sellaisesta kohdasta mistä muut VR-pelit eivät ole vielä rapsuttaneet. Isoja taisteluja, ajoneuvoja, tiimitoimintaa, eri classeja, unlockeja, useampi iso kartta ja ennen kaikkea: jatkuvaa toimintaa aulassa istuskelun sijaan.

EA tai ei, ns. ydinjuttu on jo melkolailla paketissa. Bugeja on luonnollisesti vielä runsaasti, mutta ainakin omalla kohdallani ne ovat kaikki olleet melko pieniä.
Pelaajia on ainakin vielä paljon. Tuohon olisi aika hauska saada joku fin-squad kasaan.
 
Pelaajia on ainakin vielä paljon. Tuohon olisi aika hauska saada joku fin-squad kasaan.

Ostin tuon tänään. Samalla meni ostolaariin Accounting+, jonka parissa tämä ilta kului. Jos "fin-squad" ei ole liian suoritepainotteinen, niin voisin joskus ilta-aikaan mukaan hypätä.
 
No ei todella kuulosta hyvältä. Facebookilla lienee massat mielessä Go:n ja jatkajien muodossa.
Kai sitä Viven, PiMaxin ja kumppaneiden suuntaan pitää katsella jatkossa..
Eipä tuosta nyt osaa sanoa mikä laite hyllytettiin. Ehkä pienempi HW refresh, joten seuraava pc laite olisi putkessa vasta paljon myöhemmin. Ehkä katseen seuranta ja varifocal display pitää saada kuntoon ensin.

OC5 kuitenkin Abrash seposti pitkät pätkät PC puolen kehityksestä.
 
"So while we aren’t quite ready to talk about the next version of Rift, PC VR is still a category we are investing in. It’s still a part of our strategy – we’re continuing work across product and content and you’ll see this manifest next year. Additionally, Nate [Mitchell, another Oculus co-founder,] continues to lead the Rift/PC team and there are no changes there."

En osaa sanoa mikä versio hyllytettiin. Oliko kyseessä liian kunnianhimoinen tai segmentti liian täynnä? Ensi vuonna saamme uutisia ja näemmä kilpaileeko oculus ominaisuuksilla vai hinnalla.
 
Toivotaan että PC kehitys on mukana Oculuksella vahvasti. Aika sen näyttää.
Ei tuo nyt hirveän lupaavalta vaikuta kun Palmer Luckey ja Brendan Iribe molemmat ovat lähteneet lätkimään Oculukselta. Vaikka taitaapa olla noin isoissa firmoissa ihan normaalia toimintaa. En hirveän tarkasti ole seurannut Oculusta, esimerkiksi noita Connecteja.
Onhan Oculuksella vielä Carmack :tup:
 
Veikkaan kyllä, että isot ja turhaan arvokkaat pelitietokoneet ovat katoava ilmiö normaaleissa kodeissa. VR pitää kuitenkin mennä massoihin, jos meinaa hengissä pysyä. Pelitietokone ei saa olla esteeksi siinä kehityksessä korkean hinnan takia. Juuri siinä on syy, miksi VR laiteet ovat siirtymässä pois PC rintamalta - sääli. Haluamme tai ei, raha määrä tässä maailmassa.
 
Autonomiset lasit 5G-kortilla ja Wi-Fi-tuella striimatut sisällöt. Siinä voisi olla saumaa massojen laitteeksi?
 
"So while we aren’t quite ready to talk about the next version of Rift, PC VR is still a category we are investing in. It’s still a part of our strategy – we’re continuing work across product and content and you’ll see this manifest next year. Additionally, Nate [Mitchell, another Oculus co-founder,] continues to lead the Rift/PC team and there are no changes there."

En osaa sanoa mikä versio hyllytettiin. Oliko kyseessä liian kunnianhimoinen tai segmentti liian täynnä? Ensi vuonna saamme uutisia ja näemmä kilpaileeko oculus ominaisuuksilla vai hinnalla.

Alkuperäisen jutun sanamuodot viittaavat nimenomaan halpisjulkaisuun eli laadukas, VR:ää eteenpäin vievä tuote sai kirveestä. Valitettavasti jokin kevyt resoluutiopäivitys on julkaisuna täysin yhdentekevä. Nykyisten VR-laitteiden suosiota pidättelee ennen kaikkea se, että ne ovat hyvin alkeellisia ja visuaalisesti heikkolaatuisia. Tie eteenpäin ei voi olla se, että pitäydytään huonossa tekniikassa.

Autonomiset lasit 5G-kortilla ja Wi-Fi-tuella striimatut sisällöt. Siinä voisi olla saumaa massojen laitteeksi?

Miksi? Köyhän miehen laseja on vaikka kuinka, ja niiden ainoa todellinen käyttötarkoitus on suttuinen, silmiä vääntävä VR-porno. Videokuva ja virtuaalitodellisuus ovat jo lähtökohtaisesti huono yhdistelmä, koska ainoa liike minkä video sallii on pään orientaatio.
 
Ison kohun saa aikaiseksi jokin täysin krediittiä vailla oleva anonyymi lähde. Kuukautta aikaisemmin Zuckerberg rummutti lavalla suunnitelmista tulevan Riftin ym. varalle. Oman näkemykseni mukaan mikään ei ole muuttunut, paitsi että Iribe lähti nauttimaan miljoonistaan. Se että sisäisesti kymmenistä protosta jokin päätyi umpikujaan on melko samantekevää.
 
Ison kohun saa aikaiseksi jokin täysin krediittiä vailla oleva anonyymi lähde. Kuukautta aikaisemmin Zuckerberg rummutti lavalla suunnitelmista tulevan Riftin ym. varalle. Oman näkemykseni mukaan mikään ei ole muuttunut, paitsi että Iribe lähti nauttimaan miljoonistaan. Se että sisäisesti kymmenistä protosta jokin päätyi umpikujaan on melko samantekevää.

Eihän yksikään legitiimi lähde yhtiön sisällä voi esiintyä omalla nimellään. Lähde voi hyvin olla Iribe itse, mutta hänkään ei voi edes lähtönsä jälkeen kommentoida yrityssalaisuuksia ilman, että tieto anonymisoidaan. Myöskään Oculuksen vastaus huhuihin ei ole järin vakuuttava.
 
Itse kaipaisin sisältöä. Tekniikka on ollut ihan riittävää kunhan tekeminen on vienyt huomion. Esimerkiksi Lone Echo oli jo sitä luokkaa ettei juurikaan tullut kiinnitettyä huomiota Riftin tekniikkaan. Kun taas Beat Sabressa FOV alkaa oikeasti haittaamaan kun joutuu valokapseleilla huitomaan vähän sinne päin kun FOV ei meinaa riittää.
Parempi reso ja FOV on vähän hankala toteuttaa kun alkaa vaatimaan konetehoa PALJON. Itse käytän Riftiä GTX 1070 näyttiksellä joka on riittänyt hyvin. Toki tiedän että Riftin reso on vaatimaton ja god ray:t häiritsevät aika paljon joten uutta rautaa olisi myös kiva nähdä.
 
Tänään tuli korkattua War Dust. Ensimmäiset pelit meni yrittäessä tajuta liikkumismekanismeja. Pilkkakirvestäkin sain maistaa, kun jotain pro moden käsillä vetäen liikkumista harjoittelin. Seuraavalla pelikerralla tajusin sentään kuinka classic modessa päästään juoksemaan. Susisurkea olin silti. Nyt pitäisi päättää palautanko pelin (jos voi) vai jatkanko harjoituksia. Hieman jätti vielä kylmäksi hengetön ammuskelu, mutta voi olla myös osaamisen puutteesta kyse.
 
Eihän yksikään legitiimi lähde yhtiön sisällä voi esiintyä omalla nimellään. Lähde voi hyvin olla Iribe itse, mutta hänkään ei voi edes lähtönsä jälkeen kommentoida yrityssalaisuuksia ilman, että tieto anonymisoidaan. Myöskään Oculuksen vastaus huhuihin ei ole järin vakuuttava.
Millä tavoin se ei ole ollut vakuuttavaa? Aika kategorisesti ovat todenneet Techcrunchin väitteet vääriksi. Alla esimerkiksi Nate Mitchellin kommentti. Natehan on siis Head of Rift.



Mitä tuosta pitäisi vielä avata tai jää epäselväksi?

Joku toisaalla ihmetteli ja piti epäilyttävänä että välttelevät termiä "Rift 2". Eiköhän tuo johdu ihan vain siitä että tuollaista protoa ei ole koskaan ollut. Oculus ei ole tähän mennessä nimennyt mitään protoaan noin. Tällä hetkellä pisimmällä tiedämme olevan Half Dome -prototyypin, joka esiteltiin tänä vuonna F8:ssa.

Anonyymejä lähteitä voi lähteä epäilemään lähtökohtaisesti silloin kun väitteet menevät kaikkea muuta kerrottua vastakarvaan. Salaliittoteoriat sitten erikseen.
 
Millä tavoin se ei ole ollut vakuuttavaa? Aika kategorisesti ovat todenneet Techcrunchin väitteet vääriksi. Alla esimerkiksi Nate Mitchellin kommentti. Natehan on siis Head of Rift.



Mitä tuosta pitäisi vielä avata tai jää epäselväksi?

Joku toisaalla ihmetteli ja piti epäilyttävänä että välttelevät termiä "Rift 2". Eiköhän tuo johdu ihan vain siitä että tuollaista protoa ei ole koskaan ollut. Oculus ei ole tähän mennessä nimennyt mitään protoaan noin. Tällä hetkellä pisimmällä tiedämme olevan Half Dome -prototyypin, joka esiteltiin tänä vuonna F8:ssa.

Anonyymejä lähteitä voi lähteä epäilemään lähtökohtaisesti silloin kun väitteet menevät kaikkea muuta kerrottua vastakarvaan. Salaliittoteoriat sitten erikseen.


Kaikki? PR-puhe on aina tarkoituksellisen epämääräistä, mutta huomionarvoista on, ettei kukaan Oculukselta suoraan kiistä TechCrunchin jutun ydinväitteitä. Päinvastoin muotoilut ovat niin ympäripyöreitä, että esimerkiksi Mitchell yllä ei juridisessa mielessä vahvista edes PC-pohjaisen CV2:n olevan tulossa. Ja vaikka todennäköistä on, että jotain PC:n kanssa toimivaakin tulee, ei ole lainkaan selvää a) millä aikataululla ja b) minkä tasoisena. TC-jutun ydin on siinä, että Oculus tähtää massamarkkinoille ja halpistuotteisiin ja että tällä olisi yhteys
Iriben lähtöön PC-divisioonasta. Míkään yrityksen tähän mennessä julkaisema kannanotto ei sodi tätä perusasiaa vastaan, vaikka se olisi hyvin helppo kiistää jopa PR-kielellä.
 
Kaikki? PR-puhe on aina tarkoituksellisen epämääräistä, mutta huomionarvoista on, ettei kukaan Oculukselta suoraan kiistä TechCrunchin jutun ydinväitteitä. Päinvastoin muotoilut ovat niin ympäripyöreitä, että esimerkiksi Mitchell yllä ei juridisessa mielessä vahvista edes PC-pohjaisen CV2:n olevan tulossa. Ja vaikka todennäköistä on, että jotain PC:n kanssa toimivaakin tulee, ei ole lainkaan selvää a) millä aikataululla ja b) minkä tasoisena. TC-jutun ydin on siinä, että Oculus tähtää massamarkkinoille ja halpistuotteisiin ja että tällä olisi yhteys
Iriben lähtöön PC-divisioonasta. Míkään yrityksen tähän mennessä julkaisema kannanotto ei sodi tätä perusasiaa vastaan, vaikka se olisi hyvin helppo kiistää jopa PR-kielellä.
  • CV2: Mitchell yllä sanoo "we're still driving forward on the Rift/PC platform with new hardware" joka viittaa juurikin tuleviin kuluttajalaseihin.
  • CV2: Mark Zuckerberg rummutti (taas) OC5:ssa Oculuksen 3:n askeleen roadmap:ia, jonka viimeinen kulmakivi on Rift.
  • CV2: Zuckerberg mainitsi OC5:ssa tulevan Oculus Riftin mutta sanoi ettei sitä julkaista OC5:ssä (puoli-vitsillä, mutta silti, aihetta ei väistelty).
  • CV2: Aikaisemmin tänä vuonna paljastettiin seuraavan Riftin yksi prototyypeistä, Half Dome.
  • CV2: Rifteille on ilmoitettu olevan tulossa Respawn Entertainmentin AAA-tason pelin, spekulaatio pyörii onko kyseessä CV2 launch title.
  • PC VR: 2016 Oculus sijoitti (jälleen) 250 000 000 dollaria pelikehitykseen. Tästä potista iso osa pyörii varmastikin Oculus-tuetun Stormlandin ja Respawnin pelin ympärillä.
  • PC VR: Oculus-rahoitettu iso Stormland peli on tulossa ensi vuonna, Rifteille.
  • PC VR: Jatkuvia Riftin softapäivityksiä, viimeksi eilen. Tuki on vankkaa.
  • PC VR: OC5:ssä demottiin tulevaisuuden visiota jossa työtä voi tehdä omalla koneella tehostetusti lasit päässä, mixed reality ympäristössä.
  • PC VR: OC5:ssä julkaistiin uudet mixed-reality softat jotka yhdistää perinteisiä 2D-työpöytäsoftia ja VR:ää.
  • ...
Toisin sanoen, iso kuva viittaa tuleviin Rifteihin ja Oculuksen PC VR alustan hyvinvointiin.

CV2:han ei ole mikään Oculuksen termi. Me käytämme sitä koska emme tiedä mikä lasien oikea nimi tulee olemaan. Ei siis kannata pidätellä hengitystä mistään kirjaimellisista "CV2" uutisista sillä he tulevat puhumaan vain seuraavista Rifteistä tai PC VR:stä. Mikäli he toimivat kuten aina ennenkin, siellä ei tiedetä myöskään talon sisällä vielä mikä se lopullinen "CV2" on. Kymmeniä eri rinnakkaisia protoja joista yhdistellään eri featureita ja katsotaan mikä toimii. Toiset päätyy umpikujaan ja toiset ei. Näppärä tapa pitää myös vuodot ja huhut kurissa.

Techcrunchin teoria on että yksi näistä protoista päätyi umpikujaan, Iriben, jolloin Iribe olisi lähtenyt. Mahdollista, mutta mitään konkreettista näyttöä siitä ei ole. Techcrunch tietenkin sitten clickbait hengessä nimesi artikkelinsa muotoon "Rift 2 cancelled" tjsp ja roskistulipalo oli valmis. PC VR:n lakkauttamishuhua saa nyt pyyhkiä siihen päivään asti että jokaisella on ne CV2:t käsissä.
Tuo jatkoteoria että Oculus tähtääkin nyt massamarkkinoille Rifteillä kuulostaa... helkutin hyvältä ajatukselta. Ei täällä kukaan (toivottavasti) odota että pääsisi ostamaan seuraavat +tonnin lasit. Hintojen pitäisi tulla alas päin, ei ylös.

Henkilökohtaisesti uskon että Half Dome 4k-ruuduilla on hyvin lähellä sitä miltä CV2 näyttää paperilla. Tuo tarkoittaisi myös suhteellisen ripeää aikataulua, joka on varmasti monen mielestä toivottavaa. Mielestäni Naten twiitti myös kevyesti vinkkaa tuota nopeampaa aikataulukäsitystä.

Näitä avainhenkilöitä tulee muuten lähtemään myös jatkossa. Oculuksella on +1400 ihmistä työstämässä, kyllä sieltä korvaavia käsiä löytyy.
 
4k ruudut on utopiaa, ei 2080TI riitä edes pixmax 5K:lle vielä. Jotain nerokasta ja sika halpaa teknistä kehitystä pitää tulla. Tai tää jää taas marginaali porukan touhuksi (kuolee sit veke)

Katseen seuranta systeemit ois yksi ratkaisu et kaikkea ei tarvii rendata mut se pitäs tehdä niin et silti lasien hinta painuu alas. 300-500e on pienen oman kaveripiirin perusteella sellainen kohtuu haarukka.
 
Techcrunchin teoria on että yksi näistä protoista päätyi umpikujaan, Iriben, jolloin Iribe olisi lähtenyt. Mahdollista, mutta mitään konkreettista näyttöä siitä ei ole. Techcrunch tietenkin sitten clickbait hengessä nimesi artikkelinsa muotoon "Rift 2 cancelled" tjsp ja roskistulipalo oli valmis. PC VR:n lakkauttamishuhua saa nyt pyyhkiä siihen päivään asti että jokaisella on ne CV2:t käsissä.
Tuo jatkoteoria että Oculus tähtääkin nyt massamarkkinoille Rifteillä kuulostaa... helkutin hyvältä ajatukselta. Ei täällä kukaan (toivottavasti) odota että pääsisi ostamaan seuraavat +tonnin lasit. Hintojen pitäisi tulla alas päin, ei ylös.

Henkilökohtaisesti uskon että Half Dome 4k-ruuduilla on hyvin lähellä sitä miltä CV2 näyttää paperilla. Tuo tarkoittaisi myös suhteellisen ripeää aikataulua, joka on varmasti monen mielestä toivottavaa. Mielestäni Naten twiitti myös kevyesti vinkkaa tuota nopeampaa aikataulukäsitystä.

Näitä avainhenkilöitä tulee muuten lähtemään myös jatkossa. Oculuksella on +1400 ihmistä työstämässä, kyllä sieltä korvaavia käsiä löytyy.

Jos otetaan totena se, että merkittävä PC-sektorin tuote peruttiin ja yrityksen toimintaa kuvaa termi "race to the bottom", näistä premisseistä ei nouse Half Domen tyyppinen high end -laite ja ripeä aikataulu. Korkean tason labratoimintaa ei sinänsä varmaankaan ajeta alas, mutta Iriben lähtö viittaa sellaiseen strategiseen siirtymään, jossa teknisesti korkeatasoinen PCVR ei ole fokuksena. Pikemminkin näyttää, että Oculus siirtää resurssit mobiiliin ja suljettuihin VR-laitteisiin. On mahdollista, että Oculus julkaisee jonkinlaisen kevyen päivityksen Riftille seuraavan kahden kolmen vuoden aikana, mutta olen lähestulkoon varma, että todellista toisen sukupolven laitetta ei ole tulossa.

Iribe on muuten esiintynyt Redditin puolella langoissa, joissa tätä PCVR:n kuolemaa toitotetaan, ja hän ei ole puolella sanalla vastustanut tätä tulkintaa.

Massamarkkinat ovat kiva juttu, mutta vain jos samaan aikaan on olemassa myös teknisesti korkealaatuinen tuote. VR tarvitsee vallankumouksellisen loikan teknologiassa ja visuaalisessa laadussa, jotta se voi nousta siivilleen. Mobiilikura ja nykyisen tasoinen Rift eivät vie mitään eteenpäin.
 
4k ruudut on utopiaa, ei 2080TI riitä edes pixmax 5K:lle vielä. Jotain nerokasta ja sika halpaa teknistä kehitystä pitää tulla. Tai tää jää taas marginaali porukan touhuksi (kuolee sit veke)

Katseen seuranta systeemit ois yksi ratkaisu et kaikkea ei tarvii rendata mut se pitäs tehdä niin et silti lasien hinta painuu alas. 300-500e on pienen oman kaveripiirin perusteella sellainen kohtuu haarukka.

Mainitsemasi silmäseurantaan perustuva foveated rendering on suhteellisen realistinen lisä ottaen huomioon että Half Domessa on silmien seuranta. Tietenkin oletuksella että Half Dome demoaa seuraavia Riftejä.

Michael Abrash taisi OC5:ssa mainita että se heidän AI-kiihdytetty foveated rendering jättää 95% pikseleistä rendaamatta. Suorituskyvyn kannalta se olisi melko käänteentekevää.
Iribe on muuten esiintynyt Redditin puolella langoissa, joissa tätä PCVR:n kuolemaa toitotetaan, ja hän ei ole puolella sanalla vastustanut tätä tulkintaa.
Ja sitten niitä lähteitä langoille. Tässä on Brendanin viestittelyt: biribe (u/biribe) - Reddit

VR tarvitsee vallankumouksellisen loikan teknologiassa ja visuaalisessa laadussa, jotta se voi nousta siivilleen.
Ei pidä paikkaansa. Massamarkkinoille mennään pääasiassa kahdella ominaisuudella: hinnalla ja sisällöllä. Peruskäyttäjälle on aivan se ja sama mitä rautaa siellä sisällä on, kunhan käyttäjällä on varaa ostaa laite kuusen alle ja että laite viihdyttää kuukaudesta toiseen sisällöllään. Tästä on näyttöä käytännössä kaikkialla (Switch, Wii, konsolit yleensäkin).

Oma ennustukseni on että se on all-in-one laitteet jotka VR:n lopulta vie massoille (hinta & käytön helppous & sisältö), mutta se ei tarkoita että PCVR hylättäisiin. AiO tulee nostamaan myös PCVR:ää siivellään lopulta kannattavaksi segmentiksi. Yksistään PCVR tuskin selviäisi.

Henkilökohtaisella tasolla PCVR voi olla jo lyönyt läpi, kuten itselläni. 2D-pelaaminen on siirtynyt kokonaan lasien alle, joka kertoo siitä että meillä on jo rauta, nyt vain puuttuu kaikille maistuva sisältö.
 
PSVR.

Sisältö ja hinta. Tässä järjestyksessä. Kun kohtaavat, aukeavat padot. Akilleen kantapäänä on yhä turhan monimutkaiset piuhotukset, olkoonkin valveutuneelle pleikkapelaajalle vielä voitettavissa.

Sisältöä on tullut odottamattoman kovalla tasolla. Viimeimmät Firewall ja Astro Bot, joiden kohdalla voidaan jo varovaisesti puhua killereistä, jotka liikuttavat laseja kaupan hyllyltä asiakkaille.

Nämä kaksi peliä käyvät hyvästä esimerkistä tasosta, jonka jälkeen karrikoiden ”ei ole enää paluuta” ruudulle. Silmät ovat nähneet liikaa.

Tässä toissapäiväinen striimi PvP-verkkopelistä Firewall: Zero Hour, jossa ensikertalainen VR-laseilla otetaan heti mukaan yhteisiin karkeloihin kera aseohjain.

 
Viimeksi muokattu:
Tuo Stormland on kyllä day 1 -ostos.

Pelasin viikonloppuna läpi Hellblade: Senua's Sacrificen ja oli kyllä välillä niin kuumottava ja ahdistava että never again :D Vr-toteutus (table top mode) toimi kyllä todella hyvin eikä parin tunnin sessiossa tullut yhtään epämiellyttävä olo. Saisi tulla kyllä enemmän vr-moodeja normipeleihin - joku Crysis tai Far Cry olisi kyllä shut-up-and-take-my-money.

Hellbladen jälkeen aloitin Moss-pelin, mannaa hermoille ensin mainitun jälkeen :happy:
 
Mainitsemasi silmäseurantaan perustuva foveated rendering on suhteellisen realistinen lisä ottaen huomioon että Half Domessa on silmien seuranta. Tietenkin oletuksella että Half Dome demoaa seuraavia Riftejä.

Michael Abrash taisi OC5:ssa mainita että se heidän AI-kiihdytetty foveated rendering jättää 95% pikseleistä rendaamatta. Suorituskyvyn kannalta se olisi melko käänteentekevää.

Ja sitten niitä lähteitä langoille. Tässä on Brendanin viestittelyt: biribe (u/biribe) - Reddit

Tässä. Vaikkei tuo mitään sinänsä todista, Iribe olisi hyvin voinut tuossa tai jossain muussa langassa todeta, että jotain hyvää on edelleen tulossa. Näin hän ei kuitenkaan tee.

Ei pidä paikkaansa. Massamarkkinoille mennään pääasiassa kahdella ominaisuudella: hinnalla ja sisällöllä. Peruskäyttäjälle on aivan se ja sama mitä rautaa siellä sisällä on, kunhan käyttäjällä on varaa ostaa laite kuusen alle ja että laite viihdyttää kuukaudesta toiseen sisällöllään. Tästä on näyttöä käytännössä kaikkialla (Switch, Wii, konsolit yleensäkin).

Oma ennustukseni on että se on all-in-one laitteet jotka VR:n lopulta vie massoille (hinta & käytön helppous & sisältö), mutta se ei tarkoita että PCVR hylättäisiin. AiO tulee nostamaan myös PCVR:ää siivellään lopulta kannattavaksi segmentiksi. Yksistään PCVR tuskin selviäisi.

Henkilökohtaisella tasolla PCVR voi olla jo lyönyt läpi, kuten itselläni. 2D-pelaaminen on siirtynyt kokonaan lasien alle, joka kertoo siitä että meillä on jo rauta, nyt vain puuttuu kaikille maistuva sisältö.

PSVR on jo markkinoilla, ja se on Sonyn näkökulmasta ollut pettymys. Sisältö on heikkoa, mutta niin on tekniikkakin, ja kuluttajien kannalta kummankin pitäisi olla kunnossa.

AiO-laitteiden nuhainen laskentateho taas asettaa selvän rajan sisällölle ja ohjaa näihin kevyisiin kasuaalikokemuksiin, joita VR-kaupat nytkin pullistelevat. En sinänsä pidä mahdottomana, että jostain tällaisesta tulisi hetkellinen joulumyynnin menestys. En kuitenkaan näe, että nykyisenkaltaisella kevyt-VR:llä on minkäänlaista pysyvää viehätystä.

Jos todella pelaat 2D-pelejä VR-laseilla, kuulut kyllä todella harvalukuiseen joukkoon. Itse en ihan ymmärrä, miksi tarkan ja korkealaatuisen 2D-kuvan sijaan kukaan valitsisi päätä painavan, hiostavan silmikon, jonka käytännön erottelukyky on SD-kuvan luokkaa. Olen omistanut Riftin julkaisusta asti, ja tällä viikolla siirsin sen varastoon, koska sillä ei ole ollut todellista käyttöä ainakaan puoleen vuoteen.
 
Olen yrittänyt myös pelata 2D.nä oculla pelejä, ei se vaan ole mistään kotoisin. Epämukava, hiostava potta. Kuvan laatu ihan hirveä, elokuviakaan ei tällä ole pystyny katsoo.
 
Jos todella pelaat 2D-pelejä VR-laseilla, kuulut kyllä todella harvalukuiseen joukkoon. Itse en ihan ymmärrä, miksi tarkan ja korkealaatuisen 2D-kuvan sijaan kukaan valitsisi päätä painavan, hiostavan silmikon, jonka käytännön erottelukyky on SD-kuvan luokkaa. Olen omistanut Riftin julkaisusta asti, ja tällä viikolla siirsin sen varastoon, koska sillä ei ole ollut todellista käyttöä ainakaan puoleen vuoteen.
Huonosti asettelin sanani. Tarkoitin siis että 2D-pelaaminen on vaihtunut VR-pelaamiseen. Nykyisellään pelailussa on War Dust ja Echo VR. 2D-pelien pelaamisessa (siis sellaisenaan) en näe pointtia VR:ssä.

Aikaisemminkin tästä maininnut, mutta tuota War Dustia kannattaa kokeilla jos on pitänyt Battlefield-peleistä.
 
PSVR.

Sisältö ja hinta. Tässä järjestyksessä. Kun kohtaavat, aukeavat padot. Akilleen kantapäänä on yhä turhan monimutkaiset piuhotukset, olkoonkin valveutuneelle pleikkapelaajalle vielä voitettavissa.

Sisältöä on tullut odottamattoman kovalla tasolla. Viimeimmät Firewall ja Astro Bot, joiden kohdalla voidaan jo varovaisesti puhua killereistä, jotka liikuttavat laseja kaupan hyllyltä asiakkaille.

Nämä kaksi peliä käyvät hyvästä esimerkistä tasosta, jonka jälkeen karrikoiden ”ei ole enää paluuta” ruudulle. Silmät ovat nähneet liikaa.

Tässä toissapäiväinen striimi PvP-verkkopelistä Firewall: Zero Hour, jossa ensikertalainen VR-laseilla otetaan heti mukaan yhteisiin karkeloihin kera aseohjain.


Kun on seikkaillut lähes kaikki suurimmat ja hieman pienemmät pelit niin voin sanoa että siirtymistä tapahtuu yllättävänkin paljon. Juurikin illan ratoksi menee kaikki vr kokemukset tällä hetkellä. Pitkäkestoista sisältöä ei vain yksinkertaisesti ole paljoa.

Moninpelit ovat kuolleita tai täynnä pieniä yhteisöjä (jotka toki ovat hyviä) jossa on liian taitavia pelaajia. Tästä koituu se, että pelit ovat epätasapainoisia. Varmasti on moni Echo Vr:ässä saanut vastaan jonkun tappajatiimin satojen tuntien kokemuksella.

Beat Saber on siitä hyvä, että se ei ole "multiplayer only". Joku päivä tupsahtaa enemmän tai vähemmän hyviä biisejä -> pelattavaa riittää.

Nyt vain tarvitaan joku isompi peli tukemaan vr:ää. Ei tarvitsisi olla kokonaan rakennettu vr:ää varten, vaan joku "mode" riittäisi (tyyliä Payday 2 Vr tai Elite Dangerous). Voin taata että vr setit jäävät hyllylle pitemmäksi aikaa kun Red Dead Redemption 2 tulee.
 
Ei vr-silmikot ainakaan kuole. Pahin mitä voi toistaiseksi tapahtua on, että ne jäävät hardcore-pelaajien välineiksi. Simuhommissa oli monta vuotta käytössä Track IR -liikkeenseuranta ja onhan nuo vr-lasit niihin verrattuna aika mannaa. Simuhommiin noita vähintään myös jatkossa tarvitaan.
 
StarVR lasit ainakin oli aika mahtava kokemus, että en todellakaan usko että VR mihinkään kuolee. Se nyt vaan kestää aikansa että uudet teknologiat kypsyvät.

Oculus kyllä tuntuu melko pateettiselta StarVR:n jälkeen että voi olla että Pimaxit täytyy hommata, vaikka en usko että nekään ihan samalle tasolla pääsevät.
 
Näkeekö jostain War Dustissa pingiä? Äsken ei ase välttämättä ampunut vaikka lipas täynnä kuteja. Kolme vihua linjalla eikä mitään saanut tehtyä. Toinen ihmetys on, että miten liitovarjon saa avattua? Nimim. lentotukialukselta ja katolta kuolemaan syöksynyt.

Edit: ei ampunut kun piti vetää liikkuvat taakse. Pingi on silti hirveä, onko serverit jenkeissä? Liitovarjo aukeaa, kun vapauttaa kädet ja tarraa olkahihnoista kiinni hypätessä.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 470
Viestejä
4 497 476
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom