VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Toivottavasti tuo uusi Vive puskee kelkkaa vähän pidemmälle, eikä vain toisi pientä resoluution bumppausta. Ehkä paremmat linssit ja jotain muuta. Muistaakseni sanoivat joskus että uudet linssit olisivat kehityksessä.
 
Kunpa tuossa tulevassa Vivessä olisi Oculuksen tyyliset ohjaimet ja vakiona kunnon kuulokkeet, sitten saisi lähteä Rift myyntiin pikapikaa.

Laajensin VR aluetta nyt 3x3 metriin eli sama mikä oli ennen Vivellä käytössä. Kun seisoo keskellä huonetta eli missä kaikkien kameroiden signaali on heikoimmillaan, Rift hieman sätkii ja korkeus hypähtelee ajoittain, vaikkakin melko harvoin. Ei hirveästi kyllä vakuuta.

Laskentatehoa syövät IR kamerat romukoppaan ja HTC:n Lighthouse systeemi standardiksi kautta valmistajien sanon mie.
 
Kunpa tuossa tulevassa Vivessä olisi Oculuksen tyyliset ohjaimet ja vakiona kunnon kuulokkeet, sitten saisi lähteä Rift myyntiin pikapikaa.

Laajensin VR aluetta nyt 3x3 metriin eli sama mikä oli ennen Vivellä käytössä. Kun seisoo keskellä huonetta eli missä kaikkien kameroiden signaali on heikoimmillaan, Rift hieman sätkii ja korkeus hypähtelee ajoittain, vaikkakin melko harvoin. Ei hirveästi kyllä vakuuta.

Laskentatehoa syövät IR kamerat romukoppaan ja HTC:n Lighthouse systeemi standardiksi kautta valmistajien sanon mie.

Afterburner aiheutti minulla tuota hikkaamista.

Toisekseen lighthouse tekniikka ei nykyisellään sovellu hyvin inside-out träkkäämiseen, mihin taas constellation sopiii vallan mainiosti. Erillisistä majakoista/sensoreista/kameroista kuitenkin kaikki varmaan haluavat eroon.
 
Toisekseen lighthouse tekniikka ei nykyisellään sovellu hyvin inside-out träkkäämiseen, mihin taas constellation sopiii vallan mainiosti. Erillisistä majakoista/sensoreista/kameroista kuitenkin kaikki varmaan haluavat eroon.

Eipä nuo Viven sensorit seinällä enää asentamisen jälkeen ainakaan itseäni häiritse. Omasta mielestäni muut ominaisuudet on syytä laittaa kuntoon ensin ja sensoriton seuranta vasta sen jälkeen. Omalla toivelistalla kärjessä olisi mukavampi ergonomia, parempi resoluutio, pienempi SDE ja suurempi FOV. Saapa nähdä vastaako uusi Vive näihin toiveisiin.
 
Eipä nuo Viven sensorit seinällä enää asentamisen jälkeen ainakaan itseäni häiritse. Omasta mielestäni muut ominaisuudet on syytä laittaa kuntoon ensin ja sensoriton seuranta vasta sen jälkeen. Omalla toivelistalla kärjessä olisi mukavampi ergonomia, parempi resoluutio, pienempi SDE ja suurempi FOV. Saapa nähdä vastaako uusi Vive näihin toiveisiin.
Kehitys etenee joka rintamalla ja näin lapsen kengissä oleva tekniikka vasta hakee mistä massat ovat valmiita maksamaan.

Resoluutio ja katselukulma ovat aika helposti asteittain parannettavia ominaisuuksia, siinä missä träkkäyksen vaihto pahimmillaan muuttaa hyvinkin paljon. Tai no onhan tuolla näyttöpuolellakin nuo Varjon käyttämät tekniikat mitkä varmasti eivät mitään ihan simppeleimpiä ole.
 
Jos tuosta Viven mainoskuvasta haluaisi vetää jotain ennakkojohtopäätöksiä ja toivoa salaa, niin olisivatko kehittäneet oman version Varjon silmienseurantatekniikasta..? :think:
 
Jos tuosta Viven mainoskuvasta haluaisi vetää jotain ennakkojohtopäätöksiä ja toivoa salaa, niin olisivatko kehittäneet oman version Varjon silmienseurantatekniikasta..? :think:

Itse ajattelin, että sillä haluttaisiin korostaa kehittyneempää optiikkaa jolla kuva pysyy skarppina FOVin reunoille asti sekä kasvanutta resoluutiota.

Lisäksi julkaisupäivämäärä 8.1.18 tietty herättää toiveita, että resoluutio olisi 8K. Tähän voisi viitata myös Palmer Luckeyn (ex-Oculus) tuore twiitti:



Voi olla kyllä liian aikaista tälläselle, tosin Voltahan on jo kulman takana :)
 
Itse ajattelin, että sillä haluttaisiin korostaa kehittyneempää optiikkaa jolla kuva pysyy skarppina FOVin reunoille asti sekä kasvanutta resoluutiota.

Lisäksi julkaisupäivämäärä 8.1.18 tietty herättää toiveita, että resoluutio olisi 8K. Tähän voisi viitata myös Palmer Luckeyn (ex-Oculus) tuore twiitti:



Voi olla kyllä liian aikaista tälläselle, tosin Voltahan on jo kulman takana :)


Millähän koneella tuollasia laseja pitäis pystyä käyttämään? :D
 
Ei sitä täyttä resoa ole pakko ajaa, silti se tuo etuja SDE:n kannalta vaikka ajaisi pelkällä 2k/4k resolla.
 
Vive/SteamVR majakat, mukaan lukien ne uudet on aikamoinen hintalisä VR-settiin, joten ne tulee kuolemaan aika nopsaan pois kuluttajatuotteista hintakilpailussa ja kaikki siirtyy WMR/Cruz tyyliseen. Ei niitä edes ole ottanut käyttöön kovin moni valmistaja vieläkään vaikka ovat "ilmaiseksi" olleet tarjolla pitkään. Jäävät VR-arcade/premium tuotteisiin.
 
Vive/SteamVR majakat, mukaan lukien ne uudet on aikamoinen hintalisä VR-settiin, joten ne tulee kuolemaan aika nopsaan pois kuluttajatuotteista hintakilpailussa ja kaikki siirtyy WMR/Cruz tyyliseen. Ei niitä edes ole ottanut käyttöön kovin moni valmistaja vieläkään vaikka ovat "ilmaiseksi" olleet tarjolla pitkään. Jäävät VR-arcade/premium tuotteisiin.

Ainakin itseäni kiinnostaa nimenomaan paras ja premium VR:ssä kuten tekniikassa yleensäkin. Uskon kalliille hintaluokalle olevan markkinoita myös kuluttajapuolella jatkossakin. Ostaahan porukka tonnin näytönohjaimia, miksei siis myös VR laseja - varsinkín jos/kun kehitystä tapahtuu ja laitteista tulee entistä houkuttelevampia.
 
Ainakin itseäni kiinnostaa nimenomaan paras ja premium VR:ssä kuten tekniikassa yleensäkin. Uskon kalliille hintaluokalle olevan markkinoita myös kuluttajapuolella jatkossakin. Ostaahan porukka tonnin näytönohjaimia, miksei siis myös VR laseja - varsinkín jos/kun kehitystä tapahtuu ja laitteista tulee entistä houkuttelevampia.

Joo kyllä niitä ostajia on aina, mutta ei sillä pienellä kohderyhmällä tee rahaa näissä hintaluokissa. Tällä hetkellä ne uudetkin basestationit nostaa hintaa vähintään 150e, jos vertaa viimeisimpään hintatietoon Valven postauksista. Noilla hinnoilla ja muutekin tekniikkaan liittyvillä ongelmilla ei tuosta standardia tule.
 
Onhan Viven julkaisusta kohtapuoliin kulunut 2 vuotta, että olisi jo aikakin tulla paranteluja asiaan jos toiseenkin. Innolla odotan mitä Valve on saanut aikaan.
 
Onko täällä Pavlov VR:n pelaajia? Ihan mukavaa CS räiskintää. Harmillisen vähän pelaajia ja pelimuotoja, toivottavasti molempia tulee joskus lisää.
 
Pelasin vasta tänään ekaa kertaa Hot Dogs, Horseshoes & Hand Grenadesia ja tuohan on aivan mahtava! Jo nyt yli 150 tarkasti mallinnettua asetta, jotka pitää ladata manuaalisesti. Ai että kun tulisi jokin Rainbow Sixin kaltainen VR-peli, jossa tällainen asemekaniikka...

 
Onko täällä Pavlov VR:n pelaajia? Ihan mukavaa CS räiskintää. Harmillisen vähän pelaajia ja pelimuotoja, toivottavasti molempia tulee joskus lisää.
Tuo on vittumainen jos pitää asetta oikeassa kädessä ja se lataus veivi on väärällä puolella niin kädet melkosen sekasin. Pitää kahtoo saako vaihdettua.
 
Tuo on vittumainen jos pitää asetta oikeassa kädessä ja se lataus veivi on väärällä puolella niin kädet melkosen sekasin. Pitää kahtoo saako vaihdettua.
Totta tuo, tosin ei tuo niin tarkka ole että saa pyssyn ladattua väärältä puoleltakin kun vetäisee käden vähän aseen läpi ;)
 
Tuo on vittumainen jos pitää asetta oikeassa kädessä ja se lataus veivi on väärällä puolella niin kädet melkosen sekasin. Pitää kahtoo saako vaihdettua.

Onhan se oikeessakin elämässä vittumaista ladata AK vasurilla. Yleensä kannattaa kallistaa koko asetta niin että saa ylä tai alakautta kurotettua ;)
 
Vuodon perusteella sieltä ois tulossa Vive Pro:
  • 1440x1600 per silmä
  • Integroitu audio
  • HTC:n oma wireless adapteri tulossa Q3
Ei jatkoon.
 
Vuodon perusteella sieltä ois tulossa Vive Pro:
  • 1440x1600 per silmä
  • Integroitu audio
  • HTC:n oma wireless adapteri tulossa Q3
Ei jatkoon.

Olishan tuossa 78% lisää pikseleitä. Jos on vielä vähän optiikka parantunut niin kyllä tuo minusta olisi aika mukava upgrade. Vielä kun saisi touchin tyyppiset ohjaimet niin kyllähän tuota voisi harkita!
 
Sama resoluutio kuin Samsung Odysseyssä, jota pääsen ensi viikolla testaamaan.
Onhan tuokin upgrade, mutta ehkä odotin hiukan enemmän itsekkin.
 
Vuodon perusteella sieltä ois tulossa Vive Pro:
  • 1440x1600 per silmä
  • Integroitu audio
  • HTC:n oma wireless adapteri tulossa Q3
Ei jatkoon.
Ja hintaa 1k+€ suomessa vissiin vielä, kun nykynen on 800€, joten ei paljoa taida myyntiä olla.

Resoluutio on ihan ok, 2k tosin olis parempi.
 
En oikein ymmärrä tuosta resoluutiosta valittamista. 78% enemmän pixeleitä on ihan törkeän paljon enemmän kuin olisi luullut.

Resoluutiota ei noin vaan "nosteta" kun nykyisetkit VR pelit pyörivät kunnolla vain topend koneilla, jotka kalliiden VR lasien kanssa muodostavat todellisen niche markkinan. Tehovaatimusten ja hintojen korotus vain johtaisi koko VR markkinan tuhoon/hidastumiseen.
 
En oikein ymmärrä tuosta resoluutiosta valittamista. 78% enemmän pixeleitä on ihan törkeän paljon enemmän kuin olisi luullut.

Resoluutiota ei noin vaan "nosteta" kun nykyisetkit VR pelit pyörivät kunnolla vain topend koneilla, jotka kalliiden VR lasien kanssa muodostavat todellisen niche markkinan. Tehovaatimusten ja hintojen korotus vain johtaisi koko VR markkinan tuhoon/hidastumiseen.

Mielestäni resoluutio ei todellakaan ole ok, paitsi ehkä jollekin halpismallille. Vuonna 2018 lippulaivalaitteissa pitäisi olla 4k per silmä ja hdmi 2.1, siis parasta mitä on saatavilla. Tämähän on Vive Pro eli tältä kai voisi odottaa viimeisintä tekniikkaa premium hinnalla niille, joiden lompakko sen kestää. Myydäänhän Titan V näyttiksiäkin isolla rahalla, miksei siis VR laseja? Nyt sieltä tulee käytännössä samaa pentile SDE kuraa jota olemme kaksi vuotta jo katsoneet ja samoilla näyttöpaneeleilla kuin halpis Windows MR-laseissa.

Tässä vertailu Viven ja Samsung Odysseyn välillä (Odysseyssa on sama reso ja todennäköisesti sama paneeli kuin uudessa Vivessä), ero on aika pieni kun ottaa huomioon että laitteiden välillä on kulunut kaksi vuotta: https://i.imgur.com/xS5KVZz.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni resoluutio ei todellakaan ole ok, paitsi ehkä jollekin halpismallille. Vuonna 2018 lippulaivalaitteissa pitäisi olla 4k per silmä ja hdmi 2.1, siis parasta mitä on saatavilla. Tämähän on Vive Pro eli tältä kai voisi odottaa viimeisintä tekniikkaa premium hinnalla niille, joiden lompakko sen kestää.
Laitetaanko samantien 16K per silmä ja 1000 FPS? Edelleenkin, markkina on käytännössä syntymävaiheessa ja erittäin vaikeassa ja hitaassa sellaisessa. Nimiliitteet ovat pelkkää semantiikkaa. Onhan PS4 Pro:kin Pro, mutta silti suunnattu kuluttajamarkkinoille eikä länsimaalaisen teknologiakuplan top 1% joilla on varaa laittaa kotiinsa kymppitonnien pelistudio.

Myydäänhän Titan V näyttiksiäkin isolla rahalla, miksei siis VR laseja? Nyt sieltä tulee käytännössä samaa pentile SDE kuraa jota olemme kaksi vuotta jo katsoneet ja samoilla näyttöpaneeleilla kuin halpis Windows MR-laseissa.
Koska näyttikset on kypsiä ja yleisessä käytössä olevia tuotteita joille on käyttötarkoituksia laidasta laitaan. Täydellinen vastakohta siis sille mitä VR-tekniikka edustaa. Valve/HTC pyrkivät tekemään tuottoa ja rakentamaan VR bisnestä ihan yleisesti eivätkä vain myymään paria PoC:ia miljonääreille.

Nvidian on helppo laittaa myyntiin joku 3k research näyttis kun heillä on kymmeniä muita kortteja joita myydään realistisilla hinnoilla massamarkkinoille.
 
Kyllä se on hyvä, että homma kehittyy. Vanhoja malleja saa halvalla ja niitä ostaa ne joiden kone ei uusia pyöritä.
Niin se kehitys kehityy. Jos homma ei etene niin sittenhän vasta homma tyrehtyykin. Koskee melkein kaikkea tekniikkaa.
Mulle tuokin reso on jo plussaa ja ostan nuokin. Parempi reso on aina plussaa simuilussa.
 
Suuri osa noista lisäpikseleistä on kuitenkin sen Viven sweetspotin ulkopuolella, joten hyöty minimaalinen, jos eivät ole samalla parantaneet linssejä. Siitä joskus aikaisemmin linkatusta Vive vs Odyssey näkee karkeasti eron.
 
Mjaa, enpä taida palauttaa oculusta giganttiin takasin, ei nyt niin paljoa kohauttanut tuo uus vive. 400e vs todennäkönen 1000e, enpä tuossa mitään nähnyt mikä tekis tuosta tuplasti arvokkaamman.

Mistäs muute mahtas saada halvimmalla oculukseen sensorin? Pari mielenkiintosta roomscale peliä olis mitä vois testata.
 
Viimeksi muokattu:
En oikein ymmärrä tuosta resoluutiosta valittamista. 78% enemmän pixeleitä on ihan törkeän paljon enemmän kuin olisi luullut.

Resoluutiota ei noin vaan "nosteta" kun nykyisetkit VR pelit pyörivät kunnolla vain topend koneilla, jotka kalliiden VR lasien kanssa muodostavat todellisen niche markkinan. Tehovaatimusten ja hintojen korotus vain johtaisi koko VR markkinan tuhoon/hidastumiseen.

Jep, kyllä 78% lisää kelpaa hienosti, kun tuo nykyinenkin reso on asia jota ei edes huomaa enää.
Tuskin tulee kuitenkaan päivitettyä Pro:hon, nykyisessä on tunteja niin helvetisti että käytetään ensin vanha "loppuun", ei tuota tuhat tuntia hikoiltua Viveä enää kehtaa myydäkään kellekään.. :D
Toki, jos tuon pelkän headsetin saisi halvemmalla kuin koko paketin koska majakathan löytyy niin voisi toki harkita.. :think:

Eniten pisti silmään tuolla yhdellä videolla että edelleen tuo helvetin paska tarrakangasnauha tuossa pään päällä vrt se parempi headstrap jota myydään 150e hintaan nykyiselle Vivelle.. :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Ei se resoluution nosto haittaa, pelejä voi aina ajaa pienemmällä resolla ja skaalata ylös päin :)
 
Mjaa, enpä taida palauttaa oculusta giganttiin takasin, ei nyt niin paljoa kohauttanut tuo uus vive. 400e vs todennäkönen 1000e, enpä tuossa mitään nähnyt mikä tekis tuosta tuplasti arvokkaamman.

Mistäs muute mahtas saada halvimmalla oculukseen sensorin? Pari mielenkiintosta roomscale peliä olis mitä vois testata.

Eikös se 25e tai jotain noin ole ihan suoraan oculta halvin?
 
Jep, kyllä 78% lisää kelpaa hienosti, kun tuo nykyinenkin reso on asia jota ei edes huomaa enää.
Tuskin tulee kuitenkaan päivitettyä Pro:hon, nykyisessä on tunteja niin helvetisti että käytetään ensin vanha "loppuun", ei tuota tuhat tuntia hikoiltua Viveä enää kehtaa myydäkään kellekään.. :D
Toki, jos tuon pelkän headsetin saisi halvemmalla kuin koko paketin koska majakathan löytyy niin voisi toki harkita.. :think:

Eniten pisti silmään tuolla yhdellä videolla että edelleen tuo helvetin paska tarrakangasnauha tuossa pään päällä vrt se parempi headstrap jota myydään 150e hintaan nykyiselle Vivelle.. :facepalm:

Ilmeisesti alkuun tulee juuri pelkän headsetin sisältävä upgrade kitti nykyisille omistajille. Vähän kieltämättä kiinnostaa mutta riippuu tietenkin hinnasta. Toisaalta sitten taas mietityttää tuleeko sieltä 2.0 trackerit ja knucklesit full kitin mukana myöhemmin ja millä hinnalla. Vähän pelkään että osa kerrallaan päivittäessä käy kuitenkin niin että käytännössä maksaa enemmän kuin ostamalla kokonaan uuden full kitin.
 
Mitähän vastaa tämä alkaa kilpailemaan ? Kyseessä kumminkin täysverinen VR silmikko eikä mikään puhelin viritys,

Se on silti mobiilivehje pääasiassa eli kisaa kategoriassa GearVR, Oculus Go yms. "leluohjaimella" ja ilman sijaintiseurantaa.
 
Huawei VR 2 Official Launch Recap – VeeR VR – Medium
Mitähän vastaa tämä alkaa kilpailemaan ? Kyseessä kumminkin täysverinen VR silmikko eikä mikään puhelin viritys, 1660x1440 per silmä ja 90hz. Liittimenä usb-c ja näytöt ilmeisesti LCD, hinta n. 300 dollaria.
Tuo LCD pahasti epäilyttää. Olikohan juuri uutisissa pyörineissä Pimax (tjsp) 8K laseissa myös jonkinlainen "Fast LCD" jonka pitäisi muka vastata OLED:ia, mutta sitten käytännössä aivan hirveä viive ja kuva venyy kuin kuminauha VR käytössä.
 
Tuo LCD pahasti epäilyttää. Olikohan juuri uutisissa pyörineissä Pimax (tjsp) 8K laseissa myös jonkinlainen "Fast LCD" jonka pitäisi muka vastata OLED:ia, mutta sitten käytännössä aivan hirveä viive ja kuva venyy kuin kuminauha VR käytössä.
Oliko tuolle Pimax näytön uutiselle lähdettä?
 
Paljonkohan tuo uus Vive tulee maksamaan? Oculus Rift tilauksessa Gigantista 399 e hintaan, mutta vielä kerkeis perua. DK2 oli aikoinaan ja reso oli mielestäni liian huono miellyttävään kokemukseen ja sde häiritsi. Eihän tuo CV1 paljoa tuosta paranna, mutta hinku on päästä taas testaamaan kun tarjonta kasvanu viimeajoista merkittävästi. :)
 
Paljonkohan tuo uus Vive tulee maksamaan? Oculus Rift tilauksessa Gigantista 399 e hintaan, mutta vielä kerkeis perua. DK2 oli aikoinaan ja reso oli mielestäni liian huono miellyttävään kokemukseen ja sde häiritsi. Eihän tuo CV1 paljoa tuosta paranna, mutta hinku on päästä taas testaamaan kun tarjonta kasvanu viimeajoista merkittävästi. :)

Eiköhän se ainakin sen kiloeuron verran.
 
Eiköhän se ainakin sen kiloeuron verran.

En jotenkin jaksa uskoa että taas olisi Vivellä tonnin hintalappu. Pimaxilta tulossa 5K/8K laseja puolella tuosta hinnasta, niin kyllä HTC:n pitää reagoida tuohon hintakilpailuun, olkoonkin että tuote on todennäköisesti paljon laadukkaampi.
Laitetaan nyt oma veikkaus, pelkkä upgrade-kit Viven ennestään omistaville 400-600e ja koko setti 700-800e. :)
 
Jep, kilpailu kiristyy ja aivan överiks ei voi enää hinnoitella laitetta. Veikkaan että nykyisen hinta tippuu tuonne 400€ luokkaan ja uus pro nykyisen paikalle 700-800€ hinnalla.
 
En jotenkin jaksa uskoa että taas olisi Vivellä tonnin hintalappu. Pimaxilta tulossa 5K/8K laseja puolella tuosta hinnasta, niin kyllä HTC:n pitää reagoida tuohon hintakilpailuun, olkoonkin että tuote on todennäköisesti paljon laadukkaampi.
Laitetaan nyt oma veikkaus, pelkkä upgrade-kit Viven ennestään omistaville 400-600e ja koko setti 700-800e. :)

Pimaxin lasit maksaa tuon 500$, ilman kapuloita ja majakoita, niiden kanssa +300$ ja tietenkin tulli vielä päälle jos sinne jää. Eli melkein tonnin paukku se tuo pimax 8k:kin maksaa kaikenkaikkiaan, halvemmalla tietenkin jos ei kapuloita ja majakoita tarvi.
 
HTC: Vive Pro to Launch With Updated Wand Controller, Not Valve's 'Knuckles'

Ei ole luvassa knucklesia Pro:n mukana. Kyllä tämä Vive Pro vähän turhalta julkaisulta lopulta tuntuu, varsinkin kun hinta on oletettavasti ensimmäisen sukupolven luokkaa. En usko että Vive Pro tuo VR:n pariin juuri ketään joka ei olisi jo ensimmäisessä sukupolvessa ollut mukana. Todelliset uudet innovaatiot ja suurta yleisöä kiinnostavat edistysaskeleet nähdään varmaan vasta ensi vuonna, jolloin toivottavasti saadaan uudet ohjaimet sekä resoluutiota kunnolla ylös ja fov suuremmaksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 593
Viestejä
4 501 530
Jäsenet
74 232
Uusin jäsen
asic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom