VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Arktika 1 yksi vuoden parhaista vr peleistä. Ette tule pettymään. Tietysti jos on nirso pikkuasioiden kanssa (esim. node teleporttaus ja isot kädet) niin saattaa pettyä. 15e hintaan loistava ostos.

Edit. Tänään muuten julkaistaan Oculus Core 2.0 Beta illalla.
 
Oliko toi arktika mistään kotoisin?
Hyvä peli on. Jos Robo Recall nappaa niin todennäköisesti toimii myös Arktika.1.
Eilen meni Arktika.1 läpi. Hyvä peli oli, voin suositella. Puzzlet oli tosi kivaa vaihtelua räiskintään. Juonikin oli ihan OK.
Vähän turhan samalla kaavalla tehty kuin Robo Recall. Vähemmän liikuntaa tässä saa kun ei voi päitä repiä irti.
Ei tullut kaikkia aseita kokeiltua kun ei raha sitten kuitenkaan riittänyt kaikkiin ennen pelin loppua. Myös kilpi jäi kokonaan käyttämättä vaikka sen ostinkin.
Uudelleen peluusta en tiedä, eipä se hirveästi toisi. Ei tässä ollut mitään endless tms moodia kun läpäisi.
Yagat oli kyllä oikeasti pelottavia. Onneksi niitä ei kovin paljon näkynyt :D
 
Pakkohan se oli nyt alennuksesta itsekkin ostaa Lone Echo, I Expect You To Die ja Arktika.1. Toivottavasti noita nyt vielä ehtii pelaamaan.
 
Oculus äijät, Onko teidän lens spacing kalibrointinäkymän "press any button to continue" tjsp. -teksti harmaan reunakehyksen sisällä?

Syksyn poltellut Veeärrä -maailmaan liittyminen ja samalla tätä ketjua silmäillyt. Mustasta perjantaista hommasin Oculuksen Riftin ja Touchit ja olen ollut helkkarin tyytyväinen! Kaikki sujunut täysin ongelmitta, ennenkuin nyt.

Aamuisella liitin näytön tilalle television, jotta isommalta ruudulta pystyy jengi paremmin seuraamaan vieressä pelaamista. Televisio vaatii HDMI -liitännän ja koska meikällä näyttiksenä GTX1080, jonka ainokainen HDMI -piuha varattu Riftille, niin liitin TV:n display-port adapter kaapelilla koneeseen. Kaikki meni muuten hyvin paitsi:

Pelatessa huomasin, ettei kaikki tunnu olevan kuin aiemmin. Vähän tilannetta tutkailtaessa huomasin, että vasemman linssin tuottama musta on selvästi harmaampaa kuin oikean kaikissa peleissä. Lisäksi em. Lens spacing kalibroinnissa musta on harmaampaa, rakeisempaa tähän tyyliin. Lisäksi tuo ekalla rivillä mainittu kehys tuli näkyviin, jota en aiemmin muista ko. näkymässä olleen.

Jotenkin amatöörille tuli mieleen että vasemman linssin gamman säädöt hyppäsi vinksalleen tai jotain sellaista? Johtuikohan tuosta näytön vaihdoksesta vai mitä ihmettä? Näytönohjaimen ajurit asensin jo uusiksi ilman vaikutusta.
 
Oculus äijät, Onko teidän lens spacing kalibrointinäkymän "press any button to continue" tjsp. -teksti harmaan reunakehyksen sisällä?

Syksyn poltellut Veeärrä -maailmaan liittyminen ja samalla tätä ketjua silmäillyt. Mustasta perjantaista hommasin Oculuksen Riftin ja Touchit ja olen ollut helkkarin tyytyväinen! Kaikki sujunut täysin ongelmitta, ennenkuin nyt.

Aamuisella liitin näytön tilalle television, jotta isommalta ruudulta pystyy jengi paremmin seuraamaan vieressä pelaamista. Televisio vaatii HDMI -liitännän ja koska meikällä näyttiksenä GTX1080, jonka ainokainen HDMI -piuha varattu Riftille, niin liitin TV:n display-port adapter kaapelilla koneeseen. Kaikki meni muuten hyvin paitsi:

Pelatessa huomasin, ettei kaikki tunnu olevan kuin aiemmin. Vähän tilannetta tutkailtaessa huomasin, että vasemman linssin tuottama musta on selvästi harmaampaa kuin oikean kaikissa peleissä. Lisäksi em. Lens spacing kalibroinnissa musta on harmaampaa, rakeisempaa tähän tyyliin. Lisäksi tuo ekalla rivillä mainittu kehys tuli näkyviin, jota en aiemmin muista ko. näkymässä olleen.

Jotenkin amatöörille tuli mieleen että vasemman linssin gamman säädöt hyppäsi vinksalleen tai jotain sellaista? Johtuikohan tuosta näytön vaihdoksesta vai mitä ihmettä? Näytönohjaimen ajurit asensin jo uusiksi ilman vaikutusta.
Laita suoraan Oculuksen tukeen viestiä. Laittavat yleensä nopeasti takaisin viestiä. Ei kannata mitään diy juttuja alkaa tekemään ettei pahene tilanne. Voit kyllä kokeilla laittaa kaikki piuhat samalla tavalla kuin ennen ja katsoa ilmeneekö sama uudestaan. Veikkaan että adapterissa tai Riftissä vikaa. Koneessa en usko olevan vikaa tuon selostuksen mukaan.
 
Luultavasti television lisäys adapteria käyttäen vaihtoi näyttiksen väritilaa.

En nyt äkkiseltään muista mikä asetus pitäisi olla käytössä, mutta väärä asetus aiheuttaa muistaakseni juurikin mustien sävyjen harmautta riftissä.
 
Steamin suomi 100 alessa ois ylämäkihiihtoa :P
 
@Nisupulla oot hankala luettava
upload_2017-12-4_23-21-59.png

Katos vaan. Itsellä valkoinen pohja, niin en tuota ole huomannut.

Viittasin aiempaan videoon, jossa vedän Doom VFR:ä PSVR:llä ja sen aseohjaimella. Nyt säädin vielä kääntymisen tapahtumaan toisella aseohjaimen tateista, niin että liikkuminen virtuaalitodellisuudessa tapahtuu aivan vastaavasti kuin pelaisi normi fps-räiskettä television ruudulla padi kourassa, pehmeästi ilman pykäliä. Tämä peli on nyt todiste siitä, miten tämä laji voi menestyä ja kasvaa myös VR:ssä, jopa kilpailullisella tasolla.
 
Luultavasti television lisäys adapteria käyttäen vaihtoi näyttiksen väritilaa.

En nyt äkkiseltään muista mikä asetus pitäisi olla käytössä, mutta väärä asetus aiheuttaa muistaakseni juurikin mustien sävyjen harmautta riftissä.

No, niitä ei oo kun kaksi mistä valita, niin ei pitäs olla vaikea löytää oikeaa, jos se tuosta on kiinni. TV varmaankin ymmärtää molempia (jos ei ole pakotettu toista niistä päälle TV:n asetuksista).
 
Lenovo Explorer saatu laitettua kuntoon kun tuli ostettua se BF viikonlopun tarjouksesta, en jaksanut alkaa odotella Samsungia. Ensikokemuksia:

1) Laadullisesti setti on täys kymppi, ei mitään valittamista. Laatikkokin jossa se tulee on nätti :)
2) Asennus ja käyttöönotto: Pari tuntia tappelua koska
- Tämä on NIRSO kuin perkele käytettävästä USB-ohjaimesta, jos se EI OLE kiinni portissa jota ohjaa Microsoftin ajuri, "Fuck you man!"
- Tämä ei oikein tykkää siitä jos on kiinni koneessa kun boottaa -> piuhat irti koneesta AINA kun boottaat.
3) Kuvanlaatu, hieman parempi kuin deviversiossa jota pääsin ennen launchia kokeilemaan, jotain kehitystä on siis välissä tapahtunut. Meikulle kuva on aivan riittävä :)
4) Äänet, evt, käytän erillistä 7.1 headsettiä

Sitten sitä muuta "Perkele miksi asia X ei toimi!" settiä, lähinnä SteamVR:ää koskien:

1) Asus AI Suite 3 -> Oli asennettuna, SteamVR ei suostunut käynnistymään ennen kuin poisti.
2) SteamVR kaatuu unknown error 308:aan -> Tunti googlailua kunnes löytyi vinkki katsoa .vrpaths sisältö -> config ja logs pathit osoitti asemalle jota ei ollut edes olemassa! Nuo kun korjasi niin johan kukkui.

Lisää kokemuksia kunhan kerkeän pelaamaankin jotain :p

Lone Echo hommattu Oculuksen storesta ja asennuksessa, Elite Dangerous pitää masentaa kanssa Steamin puolelle jotta pääsee säätämään siinäkin. Subnautica on yksi niistä joka kiinnostaa myös VR:llä.

Harmittavasti ETS2 ja ATS eivät tulle toimimaan koska SCS ei ole päivittänyt VR betaa?
 
Lenovo Explorer saatu laitettua kuntoon kun tuli ostettua se BF viikonlopun tarjouksesta, en jaksanut alkaa odotella Samsungia. Ensikokemuksia:

1) Laadullisesti setti on täys kymppi, ei mitään valittamista. Laatikkokin jossa se tulee on nätti :)
2) Asennus ja käyttöönotto: Pari tuntia tappelua koska
- Tämä on NIRSO kuin perkele käytettävästä USB-ohjaimesta, jos se EI OLE kiinni portissa jota ohjaa Microsoftin ajuri, "Fuck you man!"
- Tämä ei oikein tykkää siitä jos on kiinni koneessa kun boottaa -> piuhat irti koneesta AINA kun boottaat.
3) Kuvanlaatu, hieman parempi kuin deviversiossa jota pääsin ennen launchia kokeilemaan, jotain kehitystä on siis välissä tapahtunut. Meikulle kuva on aivan riittävä :)
4) Äänet, evt, käytän erillistä 7.1 headsettiä

Sitten sitä muuta "Perkele miksi asia X ei toimi!" settiä, lähinnä SteamVR:ää koskien:

1) Asus AI Suite 3 -> Oli asennettuna, SteamVR ei suostunut käynnistymään ennen kuin poisti.
2) SteamVR kaatuu unknown error 308:aan -> Tunti googlailua kunnes löytyi vinkki katsoa .vrpaths sisältö -> config ja logs pathit osoitti asemalle jota ei ollut edes olemassa! Nuo kun korjasi niin johan kukkui.

Lisää kokemuksia kunhan kerkeän pelaamaankin jotain :p

Lone Echo hommattu Oculuksen storesta ja asennuksessa, Elite Dangerous pitää masentaa kanssa Steamin puolelle jotta pääsee säätämään siinäkin. Subnautica on yksi niistä joka kiinnostaa myös VR:llä.

Harmittavasti ETS2 ja ATS eivät tulle toimimaan koska SCS ei ole päivittänyt VR betaa?
Kuten jo varmaan olen sanonut, näitä WMR headsettejä ei kyllä näinä päivinä kannata ostaa ellei boikotoi Facebookkia tai Htc:tä. Tuota pientä resoluution bumppausta tuskin huomaa. Mr:ää ei taida vielä olla ollenkaan, mutta Microsoftin mukaan pitäisi joskus tulla olemaan. Pelaamiseen ehdoton valinta on Rifti tai Vive tuen takia. Ohjaimia en lähtisi edes vertailemaan. En todellakaan löydä yhtäkään syytä ostaa WMR headsettiä Riftin tai Viven yli.
 
Joo en minäkään, mutta nostan hattua pioneereille jotka uskaltaa kokeilla uutta. :tup:
 
Toimiiko muuten Lone Echo hyvin istualtaan? Mun Room Scale vaatii koko huoneen siivoamista kun taas istuallaan voi pelailla tietokoneen ääressä.
 
Kuten jo varmaan olen sanonut, näitä WMR headsettejä ei kyllä näinä päivinä kannata ostaa ellei boikotoi Facebookkia tai Htc:tä. Tuota pientä resoluution bumppausta tuskin huomaa. Mr:ää ei taida vielä olla ollenkaan, mutta Microsoftin mukaan pitäisi joskus tulla olemaan. Pelaamiseen ehdoton valinta on Rifti tai Vive tuen takia. Ohjaimia en lähtisi edes vertailemaan. En todellakaan löydä yhtäkään syytä ostaa WMR headsettiä Riftin tai Viven yli.


Itsellä ei ollut tuollaisia ongelmia. Ainoa ongelma mikä oli, oli tuo MS kauppa mutta nyt on Steam ja ei tarvii sitä enää vääntää.

Mitään MR:ää ei siis ole eikä tule koska nuo kamerat eivät operoi täyäsin visuaalisen valon rangella, joten niiden kuva ei ole mitenkään käytettävissä.

Itse löydän useitakin syitä ostaa WMR headsetin ja taas vähemmäin syitä ostaa Rift tai Vive.
ESMES:
+ Parempi reso / linssit.
+ Mukavampi päässä.
+ Pystyy käyttämään lasit päässä.
+ Vitusti vähemmän roinaa.


Ja erityisesti tuo parempi näyttö + paremmat linssit on todella iso asia koska se on Viven ja Riftin heikoin lenkki imho. Kaikki muut plus puolet ovat sitten taas plussaa.


Itsellä isoin ongelma on, että mun koneen usbi controlleri ei meinaa jaksaa kaikkea vitun rojua mitä siinä on kiinni kerrallaan ja pitää vähän karsia käytön mukaan.
 
Itsellähän ne suurimmat syyt tämän hankintaan vs. Rift / Vive oli se että kahdesta edellämainitusta saan aivan julmetun päänsäryn, syy lienee kombinaation resoluutiosta / refresh ratesta.

Ja toinen todella painava syy on se että tätä ei tarvitse ottaa pois päästä jos pitää katsella näyttöä / ympärilleen välillä, display unit on saranoitu ja sen voi vaan kääntää ylös, pois edestä.

Tuohon että pelaamiseen Rift / Vive olisi ehdoton valinta en kyllä yhdy, ihan yhtälailla nämä pelaavat siinä.
 
Vakavassa harkinnassa olisi ostaa Oculus tai Vive autosimuja varten, koska hinnat on tippunut ihan kiitettävästi. Pitäisi vaan jossain päästä testaamaan, että onko se oikeasti niin "kauhean" näköistä, kuten täällä osa väittää. Itse en ole niinkään, pikseleiden perään. Mutta immersio on varmasti huikea autopeleissä.
 
onko se oikeasti niin "kauhean" näköistä
Tämä on katsojakohtaista. kun on tottunut pelaamaan 1440p144 näytöllä niin se kypärä kaikkine virheiheen voi vaikuttaa huonolta. Jos taas 1080p60 ->kypärään niin eihän se reso siitä huonone.

Jotku ihmiset oppii ajaan Fordeillaki vaikka ihan hirveä screen door efekti niissäki.
 
Vakavassa harkinnassa olisi ostaa Oculus tai Vive autosimuja varten, koska hinnat on tippunut ihan kiitettävästi. Pitäisi vaan jossain päästä testaamaan, että onko se oikeasti niin "kauhean" näköistä, kuten täällä osa väittää. Itse en ole niinkään, pikseleiden perään. Mutta immersio on varmasti huikea autopeleissä.
Luultavasti petyt kun ensi kerran laitat lasit päähän. Kestää noin 15min kun et edes huomaa pikseleitä. Kun on omistanut lasit pidemmän aikaa niin ei tule enää edes keskusteltua asiasta.
 
Tämä on katsojakohtaista. kun on tottunut pelaamaan 1440p144 näytöllä niin se kypärä kaikkine virheiheen voi vaikuttaa huonolta. Jos taas 1080p60 ->kypärään niin eihän se reso siitä huonone.

Jotku ihmiset oppii ajaan Fordeillaki vaikka ihan hirveä screen door efekti niissäki.

1080p/60hz 27" näytöllä, tässä vielä toistaiseksi mennään ja itselleni se on riittänyt oikein hyvin. Vähän sulavuutta olen kyllä enemmän alkanut kaipaamaan ja vr toisi siihenkin vähän nostetta.

Luultavasti petyt kun ensi kerran laitat lasit päähän. Kestää noin 15min kun et edes huomaa pikseleitä. Kun on omistanut lasit pidemmän aikaa niin ei tule enää edes keskusteltua asiasta.

Joo, näin olen vähän lueskellut, että nopeasti ihmiset laseihin tottuvat ja pikselit on enää sivuseikka. Varmasti aikamoinen wou efekti tulee, kun lasit lykkää päähään. Moni on sanonut, että näytöstä pelaaminen tuntuu sen jälkeen hyvinkin ankealta.

edit. Mitenkäs tämä minun rauta riittäisi vr kokemukseen:

Xeon E3-1231v3
Asus H97-PRO
GTX 1070
16GB DDR3
2x250GB SSD
 
Viimeksi muokattu:
Pikselimiehet käsittää vr-lasit pelkkinä näyttöinä. Ero kokemuksessa on kuitenkin luokkaa "istun koneen ääressä" vs "istun auton sisällä". Toki rift/vive ei tarkkuutensa puolesta ole parhaimmillaan simuissa jossa pitää nähdä kauas.
 
Jos taas 1080p60 ->kypärään niin eihän se reso siitä huonone.
Kyllä se huononee tuossakin tapauksessa kun lasien resoluutio on vain 1080x1200 per silmä ja lisäksi tuosta resoluutiosta näkyy lissien läpi vain noin 80-90% riippuen silmän etäisyydestä joka vaihtelee eri ihmisten välillä.

Toiseksi, lasien kautta näkyvä kuva vastaa kooltaan suunnileen sitä että katsotaan lähes 100" kuvaa metrin päästä joten kuva näyttää tietenkin paljon epätarkemmalta kuin vaikka 24" monitorilla 60 cm päästä.

Mutta silti, immersio ja pelikokemus on vaan niin paljon parempi että kuvanlaadun puutteet ei ainakaan minua haittaa. Todella hyvien ja useiden kymmenien tuntien kestävien AAA pelien puute on itselle suurin miinus tämän hetken VR:ssä.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi vaan jossain päästä testaamaan, että onko se oikeasti niin "kauhean" näköistä, kuten täällä osa väittää. Itse en ole niinkään, pikseleiden perään. Mutta immersio on varmasti huikea autopeleissä.

Grafiikalla et voi perustella VR-laitteiden hankintaa. Molemmille silmille tuodaan sen 90-120 kuvaa sekunnissa, on selvää ettei päästä samoihin kuin television tai monitorin ruudulla. Potku ei riitä raudasta ja vaikka riittäisikin, onko se kuitenkaan niin oleellista?

Immersio, "siellä" olemisen tunne syntyy nopeasti kun kuva seuraa pään liikkeitä. Näin se tekee jo ihan passiivisen sivusta seuraajan roolissa. Esimerkkinä upea Apollo 11 kuulentoa seuraava VR-teos alkuvuodesta. Halutessaan pääsee toki ohjaksiin lennon keskeisiin hetkiin, kuten kuuhun laskeutumiseen.



Tahdon sanoa tällä sitä, ettei grafiikan autenttisuuden tavoitteluun kannata laittaa liikoja painoarvoa. Testasin kesällä Gamescomissa tulevia VR-pelejä niin pleikkarilla kuin PC:llä, eikä niissä missään grafiikan tarkkuus ollut olennaista immersion kannalta. Toki se Star Trekin holodeck on siellä unelmissa, mutta ennen sitä mennään näillä.

Tässä ajelen Driveclubin testiversiota.
 
Xeon ja 1070 riittää vallan mainiosti pelailuun. Itselläni radeon 290x ja ei ongelmaa kun vaan asetuksia laittaa sopivaksi. Sen olen huomannut, että resoluution riittäminen riippuu myös aika paljon pelatusta pelistä. Dirt Rallya pelatessa resoluutio riittää mielestäni tosi hyvin, koska seuraava mutka on yleensä lähellä ja kartturin ohjeistakin tietää minkälainen mutka tulossa. Assetto Corsaa pelatessa taas seuraava mutka voi olla huonon tarkkuuden takia hankala arvioida, koska muoto ja maisemat ovat hieman hankalat hahmottaa. Ratojen ulkoa oppiminen tietysti auttaa tuohon aika paljon. En ole itse autopeli-ihminen ennen paljoa ollut, mutta Dirt Rally on kyllä Oculuksella ja hyvällä ratilla erittäin mahtava kokemus. Myös Assetto Corsa ja Project Cars2 ovat todella hyviä :tup:
 
Kyllä se huononee tuossakin tapauksessa kun lasien resoluutio on vain 1080x1200 per silmä ja lisäksi tuosta resoluutiosta näkyy lissien läpi vain noin 80-90% riippuen silmän etäisyydestä joka vaihtelee eri ihmisten välillä.

Toiseksi, lasien kautta näkyvä kuva vastaa kooltaan suunnileen sitä että katsotaan lähes 100" kuvaa metrin päästä joten kuva näyttää tietenkin paljon epätarkemmalta kuin vaikka 24" monitorilla 60 cm päästä.

Mutta silti, immersio ja pelikokemus on vaan niin paljon parempi että kuvanlaadun puutteet ei ainakaan minua haittaa. Todella hyvien ja useiden kymmenien tuntien kestävien AAA pelien puute on itselle suurin miinus tämän hetken VR:ssä.
Ehkä tuo Fallout 4 Vr pitää sut kiireisenä seuraaviin AAA-julkasuihin.
 
Tämä on katsojakohtaista. kun on tottunut pelaamaan 1440p144 näytöllä niin se kypärä kaikkine virheiheen voi vaikuttaa huonolta. Jos taas 1080p60 ->kypärään niin eihän se reso siitä huonone.

Jotku ihmiset oppii ajaan Fordeillaki vaikka ihan hirveä screen door efekti niissäki.

Pikselimiehet käsittää vr-lasit pelkkinä näyttöinä. Ero kokemuksessa on kuitenkin luokkaa "istun koneen ääressä" vs "istun auton sisällä". Toki rift/vive ei tarkkuutensa puolesta ole parhaimmillaan simuissa jossa pitää nähdä kauas.

Hohhoijjaa taas mitä tuubaa. Ei tässä nyt varmaan kukaan mihinkään norminäyttöihin vertaa ja on aikamoista roskaa sanoa ettei reso huonone jos on tottunut käyttämään 1080p-näyttöä kun laseilla katseluetäisyys on noin 50x lähempänä. Eiköhän tässä nyt jokainen ymmärrä että immersio on VR:n kanssa ihan eri tasolla ja on sinänsä hienoa ajaa vr-maailmassa vaikka niitä autopelejä. Kyse on vaan siitä että se immersio kovasti kärsii siitä kun et näe 200m päässä olevaa mutkaa kunnolla ja monet peleistä näyttää VR-lasien läpi graafisesti joltain 2000-luvun peliltä. Lisäksi nuo realiteetit eivät aukea oikein millään tasolla yhdestäkään Youtube-videosta eli ainut tapa kokea ja arvioida asiaa on lasien testaus jossain.
 
Joo kokeilemaan vaan johonkin jos mahdollista. Itselle nuo rifit ovat ehdottomat autosimuilussa.
Tammikuussa ostan luultavasti Samsungin lasit jos osoittautuvat paremmiksi kuin riftit, kun pääsen niitä ensin testaamaan.
 
Alla olevalta videolta näkee mielestäni kohtalaisen hyvin, että miltä kuva näyttää Riftillä. Saattaa näyttää jopa paremmalta laseilla kuin tuossa. Ero on huomattava verrattuna 1080p näyttöön, mutta itse en voisi enää ikinä palata takaisin näyttöihin ajosimulaattorien kanssa. Se mitä kuvanlaadussa hävitään, voitetaan moninkertaisesti takaisin syvyysnäössä ja yleisessä "istun oikeasti autossa"-fiiliksessä. Esim. kun katsoo virtuaalikäsiä ratissa, ja vaikka ne olisivat hieman eri kohdassa kuin todellisuudessa, niin aivot todella luulevat, että ne on omat kädet mitkä sitä virtuaalirattia kääntää.

Jotkut harvat ovat testanneet VR-laseja ja palanneet näyttöhin, koska grafiikka on liian huonoa, eikä muka näe tarpeeksi kauas. Tämä on ongelma lähinnä uutta rataa opetellessa, kun lähestytään hidasta mutkaa 300 km/h. Mutta rata-ajo ilman radan ulkoa osaamista nyt on aika erikoista, eli en näe sitä itse ongelmana. Rallia (RBR) on tullut ajeltua aika vähän laseilla, mutta en ole siinäkään huomannut mitään ongelmia näkyvyyden suhteen.

 
Joo, vituttaahan toi riffien kuvanlaatu. Mutta ennen triplat nykyisin riffit, ja ei enään koskaan paluuta näyttöihin.
 
Kyllä se huononee tuossakin tapauksessa kun lasien resoluutio on vain 1080x1200 per silmä ja lisäksi tuosta resoluutiosta näkyy lissien läpi vain noin 80-90% riippuen silmän etäisyydestä joka vaihtelee eri ihmisten välillä.

Microsoftin laseissa se on 1440x1440 per silmä , joka on aika huomattava parannus vrt Rift/Vive jo yksinään.
 
Microsoftin laseissa se on 1440x1440 per silmä , joka on aika huomattava parannus vrt Rift/Vive jo yksinään.

Mutta, näissä laseissahan on suurimpana miinuksena se, että kovin suurta pelitukea ei ole vielä saatavilla. Jos olen oikein lukenut ja ymmärtänyt.
 
Mutta, näissä laseissahan on suurimpana miinuksena se, että kovin suurta pelitukea ei ole vielä saatavilla. Jos olen oikein lukenut ja ymmärtänyt.

Periaatteessa jos se toimii SteamVR:llä, se toimii myös WMR laseilla, se on sitten eri asia kuinka hyvin ohjainkapulat on tuettuna, että löytyykö komennot sieltä mistä pitäisi.

Itse en ole vielä kerennyt pelaamaan kun työt puskee päälle.
 
Microsoftin laseissa se on 1440x1440 per silmä , joka on aika huomattava parannus vrt Rift/Vive jo yksinään.
On toki parempi, mutta ei vielä läheskään riittävä niille jotka haluavat 65" 4k televisiota vastaavan tarkkuuden 2-3 metrin katseluetäisyydeltä. Resoluutio pitää tuplata vähintään kaksi tai jopa kolme kertaa ennen kuin kuvan tarkkuus on lähes kaikille riittävällä tasolla. Tuon jälkeen asia voi olla hifistelyä onko 8k ja 16k per silmä välillä niin merkittävää eroa.

Exclusive: How NVIDIA Research is Reinventing the Display Pipeline for the Future of VR, Part 2
 
Joo kokeilemaan vaan johonkin jos mahdollista. Itselle nuo rifit ovat ehdottomat autosimuilussa.
Tammikuussa ostan luultavasti Samsungin lasit jos osoittautuvat paremmiksi kuin riftit, kun pääsen niitä ensin testaamaan.

Missä pääset testailemaan ja mistä aiot ostaa ? Itseänikin saattaisi kiinnostaa vaikka Riftit omistankin mutta mistä ostaa, se on ainakin tällä hetkellä hyvä kysymys.
 
Olen varmaan poikkeus, kun ei ole tuo pikselimäärä koskaan haitannut tipan vertaa VR:ssä.. :think:
 
Missä pääset testailemaan ja mistä aiot ostaa ? Itseänikin saattaisi kiinnostaa vaikka Riftit omistankin mutta mistä ostaa, se on ainakin tällä hetkellä hyvä kysymys.
Reilu kuukauden päästä Losissa. Siinähän se ongelma onkin kun parhaat windows lasit eivät ilmeisesti edes ilmesty Euroopan markkinoille.

Olen varmaan poikkeus, kun ei ole tuo pikselimäärä koskaan haitannut tipan vertaa VR:ssä.. :think:
Eipä se ole minuakaan haitannut, mutta enpä laita pahakseni lisäpikseleillekkään. Nyt kun tulee mahdollisuus hommata vähän paremmat niin sijoitan.
Vähän sama asia kuin tietokoneen komponenttien päivittäminen. Lisävääntö on aina mukavaa :)
 
Pelasin just Lone Echon läpi. Olipa melkoinen kokemus! Ei käynyt pikselit eikä god rayt mielessä koko aikana kun tuota pelasin. Headsetin piuha vähän häiritsi ja sitä piti välillä oikoa. Se tulee katon kautta mutta ei ole ihan optimaalisesti näinkään.
Tätä peliä voi suositella melkeinpä kaikille. Liikkumistapa sellainen että tuskin tulee motion sicknessiä.
E: Musiikin puute lisäsi oman tunnelman peliin. Tuli vähän avaruusseikkailu 2001 viboja.
 
DOOM VFR läpäisyn jälkeen aika siirtyä aseohjaimen mukana tulleeseen peliin Farpoint. Tässä haaksirikkoudutaan planeetan pinnalle ja lähdetään ase tanassa tutkimaan paikkoja ja etsimään johtolankoja muista ihmisistä.

Aseohjain, Aim Controller, toimii myös tässä erinomaisesti. Tärinät ovat suuremmassa roolissa kuin Doomissa. Holotähtäin tulee hyvin esille tähdätessä ja liikkuminen on jouhevaa. Piipun alta löytyy kranaatinheitin, joko laserohjattu tai sitten ei. Koska pelissä edetään pääasiassa suoraviivaisesti eteenpäin, kääntymättä juuri laisinkaan, pysyy myös virtuaalihahmo suurinpiirtein 1:1 siinä asennossa missä pelaajakin. Tämä erotuksena Doomiin, jossa sai välillä resetoida PSVR-lasit asennon nollaamiseksi.

Aseohjaimesta puuttuu perätukki, jotkut ovat sellaisen itse rakentaneet 3D-tulostimella oikean asennon pitämiseksi. Pakka pysyy kyllä pääsääntöisesti kasassa ilmankin. Parasta tässä on päästä viimein kurkkimaan suojan takaa kuljettaen asetta mukana.

Seuraavaksi viikolla ilmestyneen verkkopelipäivityksen kimppuun (1 vs. 1).

 
Viimeksi muokattu:
Miten dirt rallyssa kannattaa laittaa asetukset Riftille. Näyttiksenä GTX970. Laitoin grafiikat ultralle ja debug toolista Pixels Per Display Pixel Override asetuksen 1.5 niin pyörii jossain 45fps. Kannattaako reso pitää 1920x1080? Kannattaako dirt rally asetuksista koskea multisampling asetukseen? Entäs mikä se tuo ASW on?
 
Nyt on pelaamistakin ehtinyt kokeilla ja voi kyllä sanoa että ensimmäisen 5min jälkeen ei pikseleitä kyllä erottanut ellei ihan väkisin alkanut etsimään. Lone Echossa väänsin resoluution 1.5x :ään ja AA x4 , riitti meikulle että näytti kivalta ja pyöri hienosti.

Kuten aiemmin totesin, kontrollien kanssa on WMR kapuloilla pikkuisen hakemista aluksi, mutta ihan hyvin ne tuntuivat asettuvan kapuloihin.
 
Mutta, näissä laseissahan on suurimpana miinuksena se, että kovin suurta pelitukea ei ole vielä saatavilla. Jos olen oikein lukenut ja ymmärtänyt.


Eipäs levitellä tuubaa, joka ei pidä paikkaansa:

Kaksi kuukautta sitten ei ollut pelejä, nyt on. Ja koko ajan tulee lisää.

Niinkuin täälläkin sanottiin jo, niin isoin kysymys on, että miten kapulat toimii ja kuinka hyvin toimii.

Tohon muuten vielä lisäys, että "No thumbstick support". Riippuu pelistä. Osassa on, osassa ei.
 
Viimeksi muokattu:
Huomenna se tulee. Fallout 4 Vr. En koskaan pelannut Fallout 4 niin on itselle vuoden odotetuin peli. Huhujen mukaan pelistä löytyisi dlc:t. Tarkka julkaisuaika on tänä yönä 02:00.
 
Ehdoton suositus tuolle pleikkarin aseohjaimelle, Aim controllerille.

Vedin juuri ohjaimen mukana tulleen Farpointin läpi. Esittelee uuden lähestymistavan fps-räiskintään. Seuraat katseella maastoa ja tarkastelet sitä väliin nostamalla aseen tähtäimen näkökenttääsi. Käy luontevasti, niin kuin sen pitääkin mennä. Tarkkuuskivääristä haulikon kautta perusrynkkyyn.

Pätevä esitys ja tällä kohti ensivuoden uusia VR-asepelejä. Firewall Zero Hour vaikuttaa lupaavimmalta (4 vs. 4, taktinen nettiräiske tyyliin Rainbow Six).

playstation-vr-aim-controller.jpg
 
Pari tuntia Riftillä tullut tuota Fallout 4 VR:ää pelattua ja peli toimii "hyvin"Riftillä. Grafiikat ovat default asetuksilla todella huonot. Tämä on varmaan ensimmäinen vr peli jota sanon rumaksi. Tähän ongelmaan on kuitenkin ratkaisu. Tuon korjauksen jälkeen peli näyttää todella hyvältä. Voi myös vääntää SS:ää jos haluaa.

Toinen ongelma on vielä ratkaisematta. Riftiä käyttäessä UI:ta on todella vaikea käyttää. Tämä on hyvin lähellä rikkoa koko pelikokemus, sillä UI:n käyttö on lähes tuuripeliä Riftin ohjaimilla. Muuten pelin on todella toimiva kokonaisuus. Tuttua Bethesdaa julkaista rikkinäisiä pelejä, jotka yhteisö korjaa. Kannattaa vielä odottaa hetki ennenkuin ostaa Riftille.
 
60 euron hintalappu on se juttu miksi en aio FO4:ää ostaa vaikka arvosteluissa tippuisi kultaa ja mirhamia.
Olen jo kerran FO4:n ostanu, tuo on pelkkää ahneutta Bethesdalta.
Olisivat antaneet edes alennusta ennestään FO4:n omistaville mutta ei.. :rolleyes:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 600
Viestejä
4 501 817
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom