VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Kerran on tullut vähän huono olo pelatessa (känni oli päällä), muuten on jaksanut 4-5 tunninkin sessioita ilman mitään ongelmia. Immersio on niin huikea, ensimmäistä "PUBG"-tyylistä odotellessa.

Tuntuu että silmätkin jotenkin tottuivat käsittelemään lasien tietoa paremmin noin viikon jälkeen, eikä kiinnitä niin huomiota enää pikku kauneusvirheisiin, onko muut huomanneet tämmöistä?

Ootko kokeillut Onwardia? Oli aika kiva kokemus kun ilmaisen viikonlopun testailin. Kontrollit toucheilla oli vähän oudot kun Vive peli on mutta pystyi pelaamaan kuitenkin. Toki lähempänä CS:ää kuin PUBG:tä jos pelimuotoa meinaat.

Itsellä god ray häiritsee edelleen. Sen sijaan SDE tai kapea FOV ei juurikaan häiritse.
 
Ootko kokeillut Onwardia? Oli aika kiva kokemus kun ilmaisen viikonlopun testailin. Kontrollit toucheilla oli vähän oudot kun Vive peli on mutta pystyi pelaamaan kuitenkin. Toki lähempänä CS:ää kuin PUBG:tä jos pelimuotoa meinaat.

Itsellä god ray häiritsee edelleen. Sen sijaan SDE tai kapea FOV ei juurikaan häiritse.
Tarvii ottaa testiin.

Sain ite godrayt aika minimiin kun asensin lasit päähän uudelleen Redditin ohjeilla. En tiä auttaako mutta aina kantsii kokeilla.

 
Tuo ja ohuempi maski auttaa, silmät lähemmäs linssejä. Jää enemmän ääreisnäön kiusaksi heijastelut.
 
Assetto nyt ei käyttöliittymän osalta muutenkaan ole ihan paras VR kannalta kun koko launcher ei toimi VR:ssä vaan pitää näytöltä valita radat ja autot yms. Oculuksella tosin on ihan kohtuu helppo kurkkia sieltä nenän ja lasien väliin jäävästä raosta noi :D

Itse olen käynnistänyt AC:n kylmän viileästi Virtual Desktopin kautta. Olen kylläkin mutuillut sitä kuinka paljon taustalla pyörivä VirtualDesktop kuormittaa jo ennestään suht kuumana käyvää näytönohjainta. Ilmeisesti kuvaamasi metodi (ilman VD:a tms.) olisi GPU-tehokkaampi, joten pitäisi varmaan kokeilla.
 
Onkos kukaan pelaillut tuota Robo Recallia Vivellä? Saan sen aina pienen pelailun jälkeen toimimaan, mutta ääniä ei ole. Reviven kautta suoraan jos koittaa käynnistellä niin tulee joku UE4 crash ja ei edes starttaa.
 
Varoituksen sana: Doom Vfr on lukittu Riftin käyttäjiltä. Ampuvat itseään jalkaan kun menettävät puolet ostajakunnasta. No, omapahan on valinta. Jos ei ala korjauksia näkyä niin pitänee myydä tuo pelikoodi.


Edit. Steam on tainnut puuttua asiaan. Pelin pitäisi toimia Riftillä. En voi varmistaa.
 
Viimeksi muokattu:
Varoituksen sana: Doom Vfr on lukittu Riftin käyttäjiltä. Ampuvat itseään jalkaan kun menettävät puolet ostajakunnasta. No, omapahan on valinta. Jos ei ala korjauksia näkyä niin pitänee myydä tuo pelikoodi.


Edit. Steam on tainnut puuttua asiaan. Pelin pitäisi toimia Riftillä. En voi varmistaa.

Eikös näiden välillä ollut jotain riitaa oikeudessa ja eivät sen takia halua Oculukselle julkaista VR-pelejään? Näin luin jostain joskus.
 
Varoituksen sana: Doom Vfr on lukittu Riftin käyttäjiltä. Ampuvat itseään jalkaan kun menettävät puolet ostajakunnasta. No, omapahan on valinta. Jos ei ala korjauksia näkyä niin pitänee myydä tuo pelikoodi.


Edit. Steam on tainnut puuttua asiaan. Pelin pitäisi toimia Riftillä. En voi varmistaa.

Yksinoikeuspelejä on puolin ja toisin, ei se Oculus ole yhtään sen parempi tässä asiassa.. :grumpy:
 
Varoituksen sana: Doom Vfr on lukittu Riftin käyttäjiltä. Ampuvat itseään jalkaan kun menettävät puolet ostajakunnasta. No, omapahan on valinta. Jos ei ala korjauksia näkyä niin pitänee myydä tuo pelikoodi.


Edit. Steam on tainnut puuttua asiaan. Pelin pitäisi toimia Riftillä. En voi varmistaa.


Ainakin joku näyttäs pelaavan sitä tuolla WMR:llä...
 
En tiedä toimiiko linkki oikein, mutta tuolta voi kattella Viven yksinoikeuspelejä, tai pelejä jotka ovat julkaistu vain Vivelle.
Mm. Payday 2 on vain Vivelle joka on muuten aika jees.

Steam Search

Ei näistä mikään ole yksinoikeuspeli. Viven merkki tarkoittaa vain, että on "virallisesti" tuettu, mutta se ei rajaa lainkaan esim Riftiä tai WMR pois ellei tekijät erikseen estä. Doom on jo haukuttu lyttyyn eli joku amatööritiimi tai ei-ikinä VR pelannut joukko tehnyt PC porttauksen ja Riftin esto oli kai bugi muun roskan ohella :p

BTW Payday 2 tekijätkin ovat päivittäneet Riftin käyttäjille korjauksia/ominaisuuksia siinä VR betassa, viimeksi eilen tuli taas lisää :)
 
Miten häiritsevää Oculuksessa on tuo väli josta osa puhuu kun katsoo alas (näkee lattian ja näppiksen jne)? simuille tuo siis olisi parempi dcs world, assetto corsa, project cars 2 jne. hinnan taki tuo Rift kiinnostaisi enemmän, ja tila olisi tällä hetkellä vain joku 1,5m x 2m mutta saa isomman kunhan järjestelee.
 
Miten häiritsevää Oculuksessa on tuo väli josta osa puhuu kun katsoo alas (näkee lattian ja näppiksen jne)? simuille tuo siis olisi parempi dcs world, assetto corsa, project cars 2 jne. hinnan taki tuo Rift kiinnostaisi enemmän, ja tila olisi tällä hetkellä vain joku 1,5m x 2m mutta saa isomman kunhan järjestelee.
Mulla itellä vr cover tossa päällä niin ei oikeestaan enään ollenkaan tule valoa tuolta nenäkolosta. Ei se kyllä häirinnyt aikaisemminkaan ihmeemmin.
 
Täälä tulee lähes jokaisesta vr pelistä huono olo. Kärsin kyllä kaikenlaisista matkapahoinvoinneista ja muista muutenkin. Karmeimmat fiilikset tähän mennessä on Eliten mönkijällä temppuilu ja eilen kokeilin Alien Isolationia. Alienin kanssa meinas aivot nyrjähtää. Pikku hiljaa vaan siedätys hoitoa päivittäin...
 
Suunnitelmissa hankkia Aim -aseohjain. Onko täällä kokemuksia?

Videolla Eurogamerin toimittaja pelaa eilen julkaistua Doom VFR:ä tällä aseohjaimella:
 
Ei kannata aloittaa "vaikeimmilla" peleillä VR kanssa. Elite ja kaikki keinotekoisen liikkumisen pelit on aika pahoja alussa ja perässä tulee autopelit ja muut simut, jos ei ole immuuni. Tietty jos kestää tehdä sitä päivittäin, niin voi nopeammin tottua :)
 
Ei kannata aloittaa "vaikeimmilla" peleillä VR kanssa. Elite ja kaikki keinotekoisen liikkumisen pelit on aika pahoja alussa ja perässä tulee autopelit ja muut simut, jos ei ole immuuni. Tietty jos kestää tehdä sitä päivittäin, niin voi nopeammin tottua :)
Mutta eihän sitä pelkkää job simulaattoria jaksa aamusta iltaan jauhaa. Erikoista muuten että joistain ei tule pahoinvointia ollenkaan. Ei minkäänlaista
 
Viimeksi muokattu:
Itse pääsin aika nopeasti yli pahoinvoinnista. Arizona Sunshinellä kokeilin ensimmäistä kertaa locomotionia, mutta melkein heti tuli paha olo. Laitoin sitten strafen pois päältä ja pykälät kääntymiseen (30-45 astetta hyvä). Vieläkin tuli paha olo, mutta hitaammin. Pelasin aina niin pitkään ennen kuin tuli paha olo, ja vähän enemmän. Tällä taktiikalla paha olo hälveni nopeasti. Nopeasti sitten laitoinkin strafen takaisin päälle. Astettainen kääntyminen on edelleen päällä peleissä, mutta lähinnä siitä syystä, että mielestäni se toimii erinomaisesti FPS-peleissä (takaa mm. nopeamman kääntymisen).
 
Mutta eihän sitä pelkkää job simulaattoria jaksa aamusta iltaan jauhaa. Erikoista muuten että joistain ei tule pahoinvointia ollenkaan. Ei minkäänlaista

Kyllähän niitä muita pelejä löytyy vaikka kuinka paljon. Myös kevyemmillä ohjaistavoilla alussa ja pikkuhiljaa etenee niin voi tottua ilman pahoinvointia, esim roomscale -> teleport -> dash teleport -> forward slide - >free slide.
 
Pyh, suoraan vaan syvään päähän ja Detachediin pyörimään painottomaan tilaan. :hungry:
Jopa tällanen rautavatsa joutuu pysäyttämään liikkeen siinä välillä kun alkaa tekemään heikkoa. Ja minä en tosiaan saa mitään pahoinvointioireita Dirt Rallyssa, Elitessä, enkä missään muussakaan tähän mennessä pelaamassani pelissä. Paitsi tosiaan Detachedissa.
 
Tyhmä kysymys. Mulla on näytönohjaimessa 2xDVI 1xHDMI 1xDP liitännät. Mulla on 2 näyttöä ja Oculus rift. Oculus riftissä HDMI liitäntä toisessa näytössä dvi ja toisessa hdmi. Miten nämä kannattaisi liittää koneeseen? Laitanko HDMI-näyttöön DVI tai DP adapterin/kaapelin väliin? Toimiiko näyttö DVI->HDMI tai DP->HDMI muutoksella?

Edit: Näytöt siis 1920x1080 tarkkuudella. Kaapeleita löytyi DVI-HDMI ja DVI-D-HDMI. Mitäs eroa noilla?
 
Viimeksi muokattu:
Tyhmä kysymys. Mulla on näytönohjaimessa 2xDVI 1xHDMI 1xDP liitännät. Mulla on 2 näyttöä ja Oculus rift. Oculus riftissä HDMI liitäntä toisessa näytössä dvi ja toisessa hdmi. Miten nämä kannattaisi liittää koneeseen? Laitanko HDMI-näyttöön DVI tai DP adapterin/kaapelin väliin? Toimiiko näyttö DVI->HDMI tai DP->HDMI muutoksella?

Edit: Näytöt siis 1920x1080 tarkkuudella. Kaapeleita löytyi DVI-HDMI ja DVI-D-HDMI. Mitäs eroa noilla?

Viven kanssa huomasin että VR-laite kannattaa kytkeä natiivisti ilman adapteria/muuntokaapelia. DVI-HDMI-muutos toisaalta lienee yhtä hyvä kuin HDMI-HDMI, koska ymmärtääkseni tiedon muoto on sama, johdot vain menee kaapin sisällä eri lailla.

Tällä hetkellä minulla on vive HDMI-HDMI, näyttö DVI-DVI ja televisio DP-adapteri-HDMI
 
Tuli ladattua TriDef VR -nimisestä softasta 7 päivän kokeiluversio. Kyseessä siis VorpX:n tapainen softa, jonka avulla voi pelata perinteisiä "2d"-pelejä VR-laseilla kolmiulotteisena. TriDef tukee tällä hetkellä yli 900 peliä ja listaa pystyy katsomaan tästä linkistä. Tuetut pelit on pääasiassa hieman vanhempaa sorttia, mutta toisaalta uudet ja raskaammat pelit vaatisivat aikamoista tehomyllyä pyöriäkseen kunnolla. Softa on helppokäyttöinen ja toimiva VorpX verrattuna ja tukee paljon enemmän pelejä.

Mitä tässä olen ehtinyt testailemaan niin hyväksi todettuja pelejä ovat: Torchlight 2, Dragon Age Inquisition ja Fifa 2017. Jokainen niistä pyörii ja näyttää hyvältä 7700k + 1070 + Vive combolla. The Witcher 3:a testasin myös, mutta omasta koneesta loppuu auttamatta tehot kesken. Muuten näytti kyllä hyvälle ja toimi ihan ok. Cities Skylines toimii myös tällä, mutta kyseinen peli soveltuu paremmin perinteiseltä näytöltä pelattavaksi.

Softan kautta pystyy myös käyttämään työpöytää ja virtuaalisen näytön kokoa, etäisyyttä ja kaarevuutta voi säätää. Kaikenkaikkiaan erittäin hyvä kokemus ja varsinkin Fifa 2017 ja Torchlight on hyviä kokemuksia kolmiulotteisena pelattuna :)
 
No nyt on tullu otettua ensituntumia riftistä viikonlopun ajan, ja onhan se vaikuttava kokemus. :cool:

Kaikkihan ei minulla lähtenyt toimimaan napista.

Ensinnäkin oculus on blacklistannut USB3-piirin joka on minun koneessa, googlella löytyi ohje jolla ohittaa ongelma. USB2-porttien käyttö ei ollut vaihtoehto, kun on portit kortilla. :btooth:

Toinen ongelma tuli sitten kuvan saamisessa riftiin, mutta tämäkin saattaa johtua näyttiksestä joka sattuu olemaan minulla. Koneessa on Asus DCII Radeon 290, joka osaa olla ronkeli. Displayport ei ole ikinä toiminut kuten leffoissa, joten piti hommata DVI -> HDMI -adapteri. Lennosta rift sekä näyttö irti koneesta, rift koneeseen kiinni ja odotellaan kunnes ilmestyy kuva, tämän jälkeen näytön voi myös kytkeä takaisin. :D

Tuli ihan Plug & Pray -ajat mieleen, ei ole aikoihin ollu moista taistelua. :rofl:
 
Ensimmäiset pelihetket otettu pleikkarin aseohjaimella, Aim Controllerilla.

Alle perjantaina ilmestynyt Doom VFR, joka herättänyt mielenkiintoa sen sulavan ohjauksensa puolesta joka ei ole ole ihan päivänselvää ollut VR:llä. Pelkästään teleportaatiolla en olisi peliä ostanut. Nyt liikkuminen tapahtuu aseohjaimen tateilla, kuin perusohjaimella. Tärinät löytyvät, mutta niihin törmäsin turhan harvoin, olisi kiva saada ampumiseen mukaan rekyylin tunnetta. Ote aseohjaimesta on hyvän jämäkkä ja näppäimet löytyvät sieltä niin että lasit naamallakin ne löytää liipaisimien lisäksi. Teleportaatio on jätetty hyppyjä varten, ne on helppo tehdä kakkosliipaisimesta ja aseella osoittamaan kohtaan. Onnistuu siis myös nopeissa tilanteissa ilman hakemista. Tätä tukevia pelejä ilmestynyt kourallinen ja lisää on tulossa ensi vuonna.

 
Fallout 4 Vr julkaistaan about viikon päästä. Mitkäs on fiilikset porukalla tuota Fallout 4 Vr:ää kohtaan. Onko jo ennakkotilattu vai odotatteko arvosteluja? Onko tämä se suunnannäyttäjä muille vr pelikehittäjille?
 
Fallout 4 Vr julkaistaan about viikon päästä. Mitkäs on fiilikset porukalla tuota Fallout 4 Vr:ää kohtaan. Onko jo ennakkotilattu vai odotatteko arvosteluja? Onko tämä se suunnannäyttäjä muille vr pelikehittäjille?

Kuten olen muutamaan kertaan todennut, pääsin kokeilemaan tuota Gamescomissa eikä se nyt niin tajunnan räjäyttävää ollut että 50-60e siitä maksaisin.
Jos antaisivat alennusta ennestään FO4:n omistajille niin parikymppiä voisin maksaa, en enempää.
Imo noin laaja peli ei sovellu mitenkään pelattavaksi room scalessa, istualtaan ehkä mutta sitten menettää osan sen alkuperäisestä ideasta. Mutta mää oonkin laiska paska enkä jaksa heilua room scalessa muutenkaan kovin kauaa kerrallaan.. :D
 
Kuten olen muutamaan kertaan todennut, pääsin kokeilemaan tuota Gamescomissa eikä se nyt niin tajunnan räjäyttävää ollut että 50-60e siitä maksaisin.
Jos antaisivat alennusta ennestään FO4:n omistajille niin parikymppiä voisin maksaa, en enempää.
Imo noin laaja peli ei sovellu mitenkään pelattavaksi room scalessa, istualtaan ehkä mutta sitten menettää osan sen alkuperäisestä ideasta. Mutta mää oonkin laiska paska enkä jaksa heilua room scalessa muutenkaan kovin kauaa kerrallaan.. :D
Pelaajanvalinta.fi myy 40€. Näin isoja pelejä vr:älle ei ole juurikaan muita kuin tuo Elite. Itse olen Vrchattiä pelannut 90 tuntia seisoaltaan. Toisaalta tulee urheiltua aika paljon niin jaksaa seistä pitempiäkin sessioita.
 
Itellä on ollu tärkeää että jalkojen alla on joku joogamatto taiteltuna neljään kertaa. Lisäksi pitää hoitaa kääntymiset fyysisesti eikä tatilla, niin jalat säilyy jossain hapessa. Ilman noita on kyllä tunnissa jo jalkapohjat ihan jumissa.
 
Meno meni Doom VFR:ssä vielä entistä smoothimmaksi tuosta videosta, kun säädin kääntymisen portaattomaksi. Nyt pelaaminen on aseohjaimen tattien osalta samalla tasolla kuin mihin on normipeleissä padilla tottunut. Lisäksi päällä ohjataan kranaatinheitintä ja aseohjaimella tietty asetta.

Kun saisi vielä ne tärinät ampumiseen.
 
@Nisupulla oot hankala luettava
upload_2017-12-4_23-21-59.png
 
Oculus VR-bril met gebogen display | LetsGoDigital
We discovered a new patent from Oculus. It contains a VR-headset with a curved electronic display.

The curved display is configured to output image light corrected for optical distortion. Conventionally with flat panel displays, additional optical components (lenses) have to be used to correct optical aberration.

The display will be cylindrically curved and also includes a fiber optic taper. This will allow for a wider FOV, as you can see in the sketches.
 
Oculuksen storessa käynnissä touchin 1v juhla-alennukset, voimassa 24 tuntia.

Kokemukset – Touch Flash Sale | Oculus

Löytyy mm.
Lone Echo ensimmäistä kertaa alennuksessa, -25% (29,99€)
Superhot -60% (9,99€)
I Expect You to Die -60% (9,99€)
Arktika 1 -50% (14,99€)
Dead and Buried 1€ (Viven omistajille, revive)

Ja paljon muuta.
Mielestäni huomattavasti paremmat alet kuin Black Fridayna oli kummassakaan, steamissa tai oculuksen storessa.
 
Onko kukaan viritellyt noita "jojo" johto systeemejä kattoon? Arktika myös kiinnostaisi ostaa kun sitä täällä taidettu jopa kehua...
 
Oliko toi arktika mistään kotoisin?

Redditissä kysyttiin samaa alennusmyynnin ketjussa, vastauksena löysin tämmöisen:
"It's a very polished game with some of the best guns in a VR game.
It is a static cover shooter with teleport loco, which some people seem to dislike, but if you are ok with that then the game is very good at what it does.
I really like it myself. At that price it's a steal imo."

Lähinnä olen lukenut tuosta että oli pientä ongelmaa skaalan kanssa tuossa pelissä, että mm. pelihahmon kädet näyttävät liian suurilta jne.
Tuota on käsittääkseni haukuttu päivitysten puutteesta, mutta toisaalta ei myöskään julkaistu keskeneräisenä.

Ostin itse tuon Arktikan, ja lisäksi Lone Echon, SuperHotin ja I Expect You to Die:n.
 
Tuli sitten eilen tilattua vive :happy: perjantaiksi näyttäisi tulevan ehkä jollei mitään ongelmia ole, seuraavaksi odotellaan steamin joulu tarjouksia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 600
Viestejä
4 501 817
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom