VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Missään uutisessa tai go:n sivuilla ei kerrottu että mihin ekosysteemiin tuo uusi vehje kuuluu. Olettaisin että käy ja kukkuu androidilla, koska mainostetut apit löytyy myös gear vr:lle. Ohjainkin on saman tyylinen, mutta äänenvoimakkuussäätimet on siirtyneet headsettiin. Kovasti myös ulkoasu muistuttaa googlen daydreamiä harmaine väreineen.

Nyt kun riftin hinta on pysyvästi tiputettu, niin onkohan mitään järkeä harkita noita mikkisoftan VR-settejeä (samsung hmd odyssey ym) kalliimmalla hinnalla (499$)? Ilmeisesti pyörii huonommallakin raudalla, mutta jos oletetaan että kone pyörittää myös riftiä kelvollisesti niin kumpi on järkevämpi?
 
Mä taidan ite koittaa tuota Samsungia seuraavaksi. Vähän isompi reso kiinnostaa ja jos paneeli on parempi ilman godray ilmiötä niin sekin plussaa. Myös kuullokkeet laadukkaammat.
Nuo muut windows kakkulat taitaa olla aika turhia oculuksen rinnalla.
 
Nyt kun riftin hinta on pysyvästi tiputettu, niin onkohan mitään järkeä harkita noita mikkisoftan VR-settejeä (samsung hmd odyssey ym) kalliimmalla hinnalla (499$)? Ilmeisesti pyörii huonommallakin raudalla, mutta jos oletetaan että kone pyörittää myös riftiä kelvollisesti niin kumpi on järkevämpi?

Se huonommalla raudalla pyöriminen on toteutettu siten, että mm. päivittää vain 60hz nopeudella näyttöjä, joka taas voi esim. johtaa helpommin pahoinvointiin. Jos ei ole kiire, niin kannattaa odottaa Samsungin julkaisu ja kaikki vertailut Riftiin. Sisältöhän on vielä oma juttunsa, meinaan Microsoftin laitteiden Steam tuen tasokkuudesta ei ole tietoa ja ylipäätään muista tekniikoista. Oculuksen ATW/ASW on varsinkin noissa simuissa tai raskaissa VR peleissä aika kova apu.
 
Steamissa yksi yllätys hyvä fps tuli vastaan.



Ilmainen demo jolla voi kokeilla.

Koko version kesto about 10h , ja lisäksi jatkoa tulee samaan hintaan myöhemmin.
 
Mitähän helvettiä tolla Oculus GO:lla oikein tehdään kun ei ole mitään päätelaitetta? Luetaan uutisia? :D
En varmastikaan ole kohdeyleisöä, koska imo VR on parhaimmillaan tarkoitettuna pelaamiseen.. mutta ei nyt aukene tuon laitteen tarkoitusperä millään.
 
Mitähän helvettiä tolla Oculus GO:lla oikein tehdään kun ei ole mitään päätelaitetta? Luetaan uutisia? :D
En varmastikaan ole kohdeyleisöä, koska imo VR on parhaimmillaan tarkoitettuna pelaamiseen.. mutta ei nyt aukene tuon laitteen tarkoitusperä millään.
Varmasti samoja asioita kuin Gear VR:llä, eli pelataan mobiili VR-pelejä, katsellaan 360-videoita/kuvia ym.
 
Joo eli kohtuullisen turha julkaisu.
Riippuu ihan mistä näkökulmasta asiaa katselee. GearVR omistajia on kuitenkin jo miljoonia vaikka hintalappuna on yhteensä vähintään se $600-800. Tämä on $200, eikä vaadi erillistä puhelinta, joka on myös aina varattuna käytön ajan. Tuolla saadaan esim. iPhonettajat tai vaikka Doro-käyttäjät mukaan. Mielestän tuolla vehkeellä voi olla siis valtava vaikutus koko VR, koska se saattaa olla monelle se eka VR-laite, josta sitten siirtyä kalliimpiin ja parempiin. Käyttäjäkunnan kasvaessa sisältöä alkaa myösa tulemaan enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Radium puhuu asiaa, massat pitää saada mukaan ja siihen tarvitaan joku verme minkä kanssa ei tarvi säätää.
 
Tuo H3VR on huikea peli.
toinen missä aseet ladataan manuaalisesti on Pavlov VR steamissa. Suosittelen sitäkin.
 
TPCastilta on tulossa Riftin kanssa yhteensopiva langaton adapteri vuoden loppuun mennessä: Wireless VR | TPCAST | Unleash the VR World

Sain Riftin kaapelin pois jaloista pyörimästä väsäämällä sille joustavan ripustuksen kattoon, mutta kyllä se silti koko ajan jossain määrin häiritsee. TPCast lähtee kyllä hankintaan mahdollisimman pian, olettaen että arvostelut ovat hyviä.
 
TPCastilta on tulossa Riftin kanssa yhteensopiva langaton adapteri vuoden loppuun mennessä: Wireless VR | TPCAST | Unleash the VR World

Sain Riftin kaapelin pois jaloista pyörimästä väsäämällä sille joustavan ripustuksen kattoon, mutta kyllä se silti koko ajan jossain määrin häiritsee. TPCast lähtee kyllä hankintaan mahdollisimman pian, olettaen että arvostelut ovat hyviä.
Tuon kanssa ei taida pystyä käyttämään omia kuulokkeita, kun tuo mötti tulee juuri sangan kohdalle.
 
Riippuu ihan mistä näkökulmasta asiaa katselee. GearVR omistajia on kuitenkin jo miljoonia vaikka hintalappuna on yhteensä vähintään se $600-800. Tämä on $200, eikä vaadi erillistä puhelinta, joka on myös aina varattuna käytön ajan. Tuolla saadaan esim. iPhonettajat tai vaikka Doro-käyttäjät mukaan. Mielestän tuolla vehkeellä voi olla siis valtava vaikutus koko VR, koska se saattaa olla monelle se eka VR-laite, josta sitten siirtyä kalliimpiin ja parempiin. Käyttäjäkunnan kasvaessa sisältöä alkaa myösa tulemaan enemmän.

Mutta mitä tällä on tarjottavana, että se antaisi sen vau fiiliksen ja laittaa käyttäjän uppoutumaan siihen aina vaan uudelleen, ehkä myös päivittämään laitteen parempaan tulevaisuudessa?
 
Tässä itse kahden vaiheilla että ottaako Lenovon MR headsetti vai odotella Samsungia... Kummallakin on speksin puolesta hyvät ja huonot puolet:

Lenovo
- resoluutio
+ ei kiinteitä kuulokkeita

Samsung
+ resoluutio
- kiinteät? kuulokkeet (joista ei kerrota mitään muuta kuin että ne on AKG:n)

Pointti on lähinnä se että kun on jo itsellä hyvä (pelikäyttöön) 7.1 headsetti niin tuommoinen Samsungin "all-in-one" ratkaisu on vähän turhake, varsinkin kun missään ei kerrota onko se stereo, x.y, vai mitä.
 
Tässä itse kahden vaiheilla että ottaako Lenovon MR headsetti vai odotella Samsungia... Kummallakin on speksin puolesta hyvät ja huonot puolet:

Lenovo
- resoluutio
+ ei kiinteitä kuulokkeita

Samsung
+ resoluutio
- kiinteät? kuulokkeet (joista ei kerrota mitään muuta kuin että ne on AKG:n)

Pointti on lähinnä se että kun on jo itsellä hyvä (pelikäyttöön) 7.1 headsetti niin tuommoinen Samsungin "all-in-one" ratkaisu on vähän turhake, varsinkin kun missään ei kerrota onko se stereo, x.y, vai mitä.

Erillisten kuulokkeiden turaaminen VR-lasien päälle on minusta sen verran ärsyttävää, että en edes ostaisi laseja ilman integroituja kuulokkeita. Samsung on noista MS-leirin laseista lisäksi ainoa, joka tarjoaa mahdollisesti lisäarvoa verrattuna Riftiin/Viveen. Muilla on huomattava ekosysteemiriski mutta ei mitään rautaominaisuuksia, joilla erottua myönteisesti edellä mainituista.
 
Mutta mitä tällä on tarjottavana, että se antaisi sen vau fiiliksen ja laittaa käyttäjän uppoutumaan siihen aina vaan uudelleen, ehkä myös päivittämään laitteen parempaan tulevaisuudessa?

Pelkästään Oculuksen Introduction to VR videot esim. ovat olleet ainakin omissa demotuksissa wow monelle ja osa halunnut katsoa heti uudestaan. Vastaavia kun alkaa olemaan tarjolla enemmän tai kuten ensi viikolla tulevan Blade Runnerin tyylisiä kokemuksia, niin ei tuo hinta ainakaan ole enää iso kynnys. Tuossahan on parempi reso ja linssit kuin Rifissä ja mm. Netflix yms. suoraan mukana.

Aika moni pelityyppi toimii ilman liikeseurantaa, kunhan on tehty se huomioiden. Bigscreenit ja vastaavat ovat tulossa myös noille myöhemmin tai ovat jo saatavilla. Varsinkin nuo sosiaaliset VR-kokemukset saattavat olla hyvä houkutin parempaan laitteistoon, kun toiset pelaajat voivat käyttää käsiä ja liikkua ja itsellä kääntyy vain pää.
 
Erillisten kuulokkeiden turaaminen VR-lasien päälle on minusta sen verran ärsyttävää, että en edes ostaisi laseja ilman integroituja kuulokkeita. Samsung on noista MS-leirin laseista lisäksi ainoa, joka tarjoaa mahdollisesti lisäarvoa verrattuna Riftiin/Viveen. Muilla on huomattava ekosysteemiriski mutta ei mitään rautaominaisuuksia, joilla erottua myönteisesti edellä mainituista.

No jaa.. Ite käyttäny langatonta headsettiä alusta asti Viven kanssa, enkä helvetissä niitä Viven paskanappeja pistäs korviini missään nimessä.
 
Ainakin riftien kuullokkeet on aivan riittävän laadukkaat pelaamiseen, enkä todellakaan jaksaisi räpeltää irrallisten kuullokkeiden kanssa.
Saahan toki nuokin pois laseista jos niin haluaa.
 
Ainakin riftien kuullokkeet on aivan riittävän laadukkaat pelaamiseen, enkä todellakaan jaksaisi räpeltää irrallisten kuullokkeiden kanssa.
Saahan toki nuokin pois laseista jos niin haluaa.

Sama homma. Joskus gearvr kanssa kun joutui käyttämään erillisä luureja niin oli kyllä perseestä ottaa tuo viritys pois. Puhumattakaan siitä että menis luureista ja vr-headsetistä erilliset piuhat koneeseen (no ok saa ne niputettua mutta jos haluaa niitä luureja muutenkin käyttää...)
 
Riftin kuulokkeet on kyllä loistavat, ulkonäön perusteella pidin ihan onnettomana mutta nuo ovat musiikin ja pelien kanssa kyllä todella hyvät.

Äänen suunnat kuuluvat lisäksi erittäin selkeästi, oli melko wow efekti alkuun :)
 
Voisin kuvitella, että nuo Samsungin AKG kuullokkeet ovat vielä hiukan paremmat kuon oculuksen omat.
No ens vuonna se selviää kun laitan sen tilaukseen.
 
Vivellekin olis kohta saatavilla toi parempi headstrap kuulokkeineen, 150e hinta Verkkokaupassa.
Kova hinta pelkistä kuulokkeista, mutta koska kokeilin tota uutta versiota Gamescomissa niin pakko varmaan hommata koska oli päässä paljon paremman tuntunen kuin toi alkuperäinen tarranauhapaske.
 
Vivellekin olis kohta saatavilla toi parempi headstrap kuulokkeineen, 150e hinta Verkkokaupassa.
Kova hinta pelkistä kuulokkeista, mutta koska kokeilin tota uutta versiota Gamescomissa niin pakko varmaan hommata koska oli päässä paljon paremman tuntunen kuin toi alkuperäinen tarranauhapaske.

Webhallenista tuota on saanut tilattua jo muutaman kuukauden suunnilleen samaan hintaan HTC Vive Deluxe Audio Strap. Itse tilasin muistaakseni elokuun alkupuolella ja toimitus oli noin viikon päästä perillä. Ihan hyvä kapistus. Samaisilta sivuilta löytyy myös TPcastin ennakkotilaukset Vivelle.
 
Joo, eiköhän sitä tule tuo Samsungin Odyssey HMD odotettua, seuraavaksi sitten pitääkin toivoa että se tulee myös myyntiin muuallekin kuin Microsoft Storeen, se kun ei toimita suomeen rautaa...
 
Riftissä tuokin on toteutettu hyvin kun äänilähde menee automatic laseille kun laitat lasit tulille.
 
Tämmösellä softalla on pikkusen helpompi vaihtaa ääni outputtia kuin windowsin omalla:

Tekee siis käytännössä tuonne tehtäväpalkin oikeaan reunaan ikonin mistä aukeaa suoraan output menu jota voi klikata eikä tarvitse avata sitä playback devices menua ja valita oletuksia sieltä.
 
Tämmösellä softalla on pikkusen helpompi vaihtaa ääni outputtia kuin windowsin omalla:

Tekee siis käytännössä tuonne tehtäväpalkin oikeaan reunaan ikonin mistä aukeaa suoraan output menu jota voi klikata eikä tarvitse avata sitä playback devices menua ja valita oletuksia sieltä.


Winukan omaa kaiutinta kun klikkaa vasurilla, saa yläreunasta vaihdettua myös toistolaitteen, ei tarvitse avata ominaisuuksia.
 
Joo, eiköhän sitä tule tuo Samsungin Odyssey HMD odotettua, seuraavaksi sitten pitääkin toivoa että se tulee myös myyntiin muuallekin kuin Microsoft Storeen, se kun ei toimita suomeen rautaa...
Jos tuo twiitti on totta niin aika yllättävää ettei Samsung myy headsettiä Euroopassa.

 
Loistavaa! Onko kuinka pelottava? Meinaan, että hädin tuskin uskalsin ekan Metron pelata ruudulta, ei mitään jakoja että sen voisi VR:llä pelata, niin saako unohtaa myös tämän Arktikan?

Toinen tehtä oli helvetin pelottava. Koko ajan pimeää ja mörrejä hyppii naamalle. Tuo toinen tehtävä on ollut se pimein ja pelottavin. Nyt olen neljännessä tehtävässä eikä ole yhtä pelottavia kohtia ollut. Todella hyvä peli. Pienistä asioista huomaa että peli on ollut muhimassa aika kauan 4a:n verstaalla (isot kädet, skaalaus ja huonot asetukset). Kannattaa vääntää vaikeusaste kaakkoon kun on aika tylsää helpoimmalla.

Nyt pelasin toisen tehtävän ja olihan se aika jännä :D Mutta jos on Metron uskaltanut pelata läpi ja selvinnyt paskomatta housuunsa, niin uskaltaa kyllä tätäkin pelata. Aseisiin saa myös taskulamput ja lisälaitteen, joilla vihollisen ääriviivat näkyvät. Tehtävissä ei taida olla tallennusmahdollisuutta, joten yksi tehtävä pitää pelata läpi aina kerralla. Oli jotenkin vapauttava tunne, kun ökö juoksi varjoista kohti ja nasautin sitä revolverilla otsaan, jolloin se tipahti kuolleena maahan :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 457
Viestejä
4 489 232
Jäsenet
74 239
Uusin jäsen
viemäri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom