Aidontuntuinen äänimaailma on tärkeä osa VR-kokemusta.
Beyond Surround Sound: Audio Advances in VR - Oculus
Beyond Surround Sound: Audio Advances in VR - Oculus
Jos muilla ongelmia temppuilevien usbien kanssa, niin korjausyrityksenä voi device managerissa uninstalloida "usb 3 extensible host controllerin". Uudelleenkäynnistettäessä winukka löytää palikan ja uudelleenasentaa ajurit. Tämä pakottaa löytämään kaikki USB-laitteet ja kättelemään yhteydet uudelleen tyhjältä pöydältä ilman migraatiota. Lopputuloksena pitäisi olla vakaa yhteys laitteisiin.Onko muilla aiheuttanut tuo uusi päivitys (ajuripäivitys?) ongelmia? Toinen sensori haluaa nyt välttämättä olla aina usb2 -tilassa, mitä nyt ennen toimi molemmat usb3:na.
Noniin, nämäkin tulossa viimein. Kickstarter menny heittämällä yli. Toivottavasti aikataulu pitää.Pimaxilla 8K VR lasit kickstarterissa:
Pimax: The World's First 8K VR Headset
Speksit:
Tätä ois jännä päästä kokeilemaan. Viven omistajille halvin pledge 499$, jos käyttää Viven omia base stationeita ja ohjaimia.
FAQista poimittua:Noniin, nämäkin tulossa viimein. Kickstarter menny heittämällä yli. Toivottavasti aikataulu pitää.
En löytänyt mistään, että onko toi paneeli pentile vai ei?
Vaikea sanoa, luin saman, mutta ei käy tuosta ilmi.FAQista poimittua:
"We use customized low persistence liquid (CLPL) display.
CLPL is a new patented display tech we developed with our partner for VR specifically.
CLPL display featured with less liquid respond time and higher refresh rate. We have completely eliminated ghosting and improved brightness with the CLPL display. CLPL tech is on the same level with OLED in VR era. There are only minor differences in color contrast/temperature between CLPL and OLED. Also, CLPL can reach higher PPI/PPD with the same cost.
Our co-founders have over 20 years experience in display era, including many years in VR. Some of the core team members come from display industry and maintain close relationships with display suppliers. That's one of the reasons why we care about visual so much."
Onkohan tuo sitten joku ihan heidän oma paneelitekniikkansa?
- For the next generation GPU, support 8K input with 90Hz refresh rate.Pimaxilla 8K VR lasit kickstarterissa:
Pimax: The World's First 8K VR Headset
Speksit:
Tätä ois jännä päästä kokeilemaan. Viven omistajille halvin pledge 499$, jos käyttää Viven omia base stationeita ja ohjaimia.
Näinhän se on että kannattaa odottaa noita. Etenkin kun kyseessä on tuollainen kiinan off-brand valmistaja. Gearbestistä saa varmaan reilusti halvemmalla pari kuukautta julkaisun jälkeen.Pimax 8K resoluutio on siis 2 x 4k eli 3840x2160 per silmä. Ja kun displayportin kautta ei voi tällä hetkellä siirtää kuin 4k @ 90 Hz niin käytännossä resoluutio on vain 1920x2160 per silmä jonka lasit skaalaa paneelin täyteen resoluutioon. Tämä siis noilla halvimmilla malleilla joissa on vain yksi DP liitin. Laseista on tulossa myös kalliimpi malli jossa on kaksi DP tuloa joka mahdollistaa täyden 2 x 4k resoluution syöttämisen laseille.
Toinen ongelma laseissa on tuo 200 FOV. Tällä hetkellä kaikki VR pelit ja enginet renderöivät grafiikan samalla tavalla kuin 2d näytöille eli tasaiselle pinnalle josta seuraa että yli 180 asteen FOV on mahdoton saavuttaa. Jos halutaan noin iso FOV se pitäisi renderoidä useammasta kapeammasta palasta, esim 2 x 100 astetta. Tämä siis tarkoittaa sitä että engineja pitää muuttaa jotta ne alkavat tukemaan noin suurta FOV:a. Piman on ratkaissut asian hieman kyseenalaisella tavalla eli niin että peli renderoi pelin alle 180 FOV:lla ja lasit sitten skaalaavat/venyttävät kuvan lasien todelliseeen FOV:iin. Lopputulos näyttää samalta kuin monet pelit 3 monitorin setupilla eli kuvan reunat venyvät pahasti.
Itse en ainakaan ennakkotilaisi Pimaxin laseja vaan suosittelen odottamaan kunnes ne ovat valmiit ja niistä on nähty kunnollisia testeja mikä on lasien todellinen suorituskyky. Kiinavalmistajien lupaukset ja speksit ei välttämättä aina vastaa todellisuutta joten parempi odottaa mitä sieltä oikeasti tulee. Träkkäys tuskin tulee olemaan ongema kun se käyttää Viven träykkäystä, mutta nuo resoluutio, FOV ja mahdollisesti myös liiketoiston ongelmat voivat olla suuria pettymyksiä Rift/Viven laatuun tottuneelle.
Joo, ja Pimaxin markkinointiosasto kirkkain silmin jaksaa esim. heidän foorumeillaan väittää että ihan on kyllä 8K kuvaa, vaikka se ei millään tavoin pidä paikkaansa.Pimax 8K resoluutio on siis 2 x 4k eli 3840x2160 per silmä.
Tää ei itseasiassa pidä paikkaansa, DisplayPortin yli voi siirtää oikeaa 8K kuvaa 60 Hz virkistystaajuudella, kunhan kuvan pakkaa (DSC). Tuo kaista DP:ssä siis riittää kyllä mainiosti tällaiseen puolivillaiseen 2x4K @ 90 Hz kuvaan, mutta kun Pimax ei sitä osaa tehdä.Ja kun displayportin kautta ei voi tällä hetkellä siirtää kuin 4k @ 90 Hz niin käytännossä resoluutio on vain 1920x2160 per silmä jonka lasit skaalaa paneelin täyteen resoluutioon.
Ja tämähän tässä vielä on se kamalin asia. Sen sijaan että käyttäisivät DP:n koko kaistaa, tehdään joku kummallinen kahden piuhan ratkaisu. Kaiken lisäksi tuo on foorumeista päätellen tulossa niinkin aikaisin kuin toukokuussa 2018 saataville.Laseista on tulossa myös kalliimpi malli jossa on kaksi DP tuloa joka mahdollistaa täyden 2 x 4k resoluution syöttämisen laseille.
Vai niin, oletin virheellisesti ettei DP kykenisi tuon siirtämiseen kun ovat tekemässä myös kahden johdon ratkaisua. Ei tullut mieleenkään että tekevät sen turhaanTää ei itseasiassa pidä paikkaansa, DisplayPortin yli voi siirtää oikeaa 8K kuvaa 60 Hz virkistystaajuudella, kunhan kuvan pakkaa (DSC). Tuo kaista DP:ssä siis riittää kyllä mainiosti tällaiseen puolivillaiseen 2x4K @ 90 Hz kuvaan, mutta kun Pimax ei sitä osaa tehdä.
Itselläkin on ollut VR Coverin setti nyt kohta kuukauden, en ole vielä oikein osannut päättää pidänkö vai palautanko. Muovi tässä on hieman vähemmän joustavaa joten muotoilu painaa hieman poskipäitä. Löysäämällä tarpeeksi ongelman saa aika pieneksi. Mukana tuleva kankainen suojus on ehdoton ettei naamaan jää jälkiä, mutta tuo lisää jo paksuuttaa ohuemmallakin pehmusteella sen verran, että mielestäni FOV huononee ainakin omassa käytössäni. Widmo Vr cover originaalin oculuksen palikan kanssa voisi olla se paras ratkaisu itselle, mutta tuntuu suolaiselta maksaa $19 pelkästä kankaasta, paljonko lie postit vielä päälle.Tuli riftiin VR coverit vihdoin. Perus setti ohuella pehmusteella. On kyllä todella paljon parempi kuin oculuksen oma viritys, ei paina kasvoja läheskään yhtä paljon ja istuu erittäin hyvin.
Mukana tuli vielä lisä suojus, on miellyttävä materiaalia ja sen kanssa ei hiosta kyllä yhtään.
Ei ole kyllä vääristymiä vaikka miten katsoo j kaveri ja vaimokin testannut.Eikö teillä vääristy näkymät jos FOV muuttuu isommaksi, ilman että sitä kompensoidaan softassa? Itsellä ainakin kakkulat pitää normaalistikkin asetella tosi tarkkaan päähän ettei päätä liikuttaessa asiat "liiku väärin". Varsinkin tuon VR coverin ohuen maskin kanssa ilmiö on vain voimistunut ja tuntuu ettei täysin oikeaa kohtaa enää edes ole. Ehkä olen vain herkkis ilmiölle. Hitaassa liikkeessä tällä ei ole niin väliä, mutta nopeammassa tuo kyllä ärsyttää niin aivoja kuin vatsaa. Itsellä pitäisi varmaan saada jopa hitusen kauemmaksi silmistä linssit, vaikka en käytäkkään silmälaseja.
En usko että vika on optiikassa, korkeintaan minun silmissä. Jo DK2:lla ääreisnäössä tapahtuva vääristymä oli läsnä jos linssit oli säädetty mahdollisimman lähelle silmiä (DK2 pystyi säätämään tätä). Voihan se olla ettei useimmat ihmiset edes tiedosta tätä kun laseilla keskitytään tuijottamaan lähinnä keskellä tapahtuvia asioita. Enivei linssien etäisyys silmistä ainakin omien kokemusten mukaan vaikuttaa siis muuhunkin kuin pelkkään FOViin. Mietin vain että onko muut huomanneet vastaavaa. Usein tarpeeksi tarkka laitteen sijoittelu päähän parantaa tilannetta, mutta helpostihan nuo nyt vähän aina liikahtelevat jos paljon heiluu.Ei ole kyllä vääristymiä vaikka miten katsoo j kaveri ja vaimokin testannut.
Eihän pelien piirtämä FOV sinäänsä muutu , linssit vain peittävät näkökenttää paremmin mitä lähempänä silmää.
Kuulostaa todella oudolta tuo maisemien eläminen, itsellä suorat viivat ovat peleissä suoria vaikka miten veivaa maisemia. Ei silmälaseja täälläkään.
Oletko varma että Oculus on ehjä, onko linssivikainen yksilö?
ASW saa maisemat elämään joskus netin mukaan mutta ei kyllä ole itsellä tullu vastaan.
Se että pelin piirtämä fov ei muutu on nimenomaan syy miksi geometria näyttää vääristyneeltä. Pelin renderöinnissä pitäisi käyttää täsmälleen samaa fovia joka muodostuu näytön koosta ja silmän etäisyydestä näytöön. Tuossa on asiaa selvietty kuvien kanssa ja liittyy myös Pimaxin headsettiin. Projection and Distortion in Wide-FoV HMDsEihän pelien piirtämä FOV sinäänsä muutu , linssit vain peittävät näkökenttää paremmin mitä lähempänä silmää.
Pitääpä ruveta tarkkailemaan onko pelisession kestolla tälläistä korjaavaa vaikutusta. Ainakin alkuun huomaan sen tosi herkästi. Pitäisi varmaan hommata sopivasti vääristävät oikeat lasit niin voisi totuttaa aivot ennen tositoimia@Excessus kyllä minäkin näin alussa geometrian vääristymiä, mutta muutaman viikon käytön jälkeen ne hävisivät kun aivot oppivat kompensoimaan ne. Samoin käy mulle aina kun vaihdan uusin silmälaseihin. Pari päivää kaikki näyttää vääristyneeltä ja sitten siihen tottuu.
Itse lueskelin Pimaxin forumeilta, että kuvasignaali olisi 2560x1440, jonka lasit upscalettaa 3840x2160 per silmä. Tuota 2560x1440 resoa pitäisi pystyä siirtämään displayport 1.3:n kautta @240hz, eli tuo heidän "brainwarp" jolloin kuva piirretään vuoronperään silmästä toiseen @180hz voi teoriassa toimia.Pimax 8K resoluutio on siis 2 x 4k eli 3840x2160 per silmä. Ja kun displayportin kautta ei voi tällä hetkellä siirtää kuin 4k @ 90 Hz niin käytännossä resoluutio on vain 1920x2160 per silmä jonka lasit skaalaa paneelin täyteen resoluutioon. Tämä siis noilla halvimmilla malleilla joissa on vain yksi DP liitin. Laseista on tulossa myös kalliimpi malli jossa on kaksi DP tuloa joka mahdollistaa täyden 2 x 4k resoluution syöttämisen laseille.
Tähän he sanoivat löytäneen ratkaisun: Pimax official declarations on 200 degrees rendering solutions , mutta saapa nähdä.Toinen ongelma laseissa on tuo 200 FOV. Tällä hetkellä kaikki VR pelit ja enginet renderöivät grafiikan samalla tavalla kuin 2d näytöille eli tasaiselle pinnalle josta seuraa että yli 180 asteen FOV on mahdoton saavuttaa. Jos halutaan noin iso FOV se pitäisi renderoidä useammasta kapeammasta palasta, esim 2 x 100 astetta. Tämä siis tarkoittaa sitä että engineja pitää muuttaa jotta ne alkavat tukemaan noin suurta FOV:a. Piman on ratkaissut asian hieman kyseenalaisella tavalla eli niin että peli renderoi pelin alle 180 FOV:lla ja lasit sitten skaalaavat/venyttävät kuvan lasien todelliseeen FOV:iin. Lopputulos näyttää samalta kuin monet pelit 3 monitorin setupilla eli kuvan reunat venyvät pahasti.
Tuo mitä kirjoitin aikasemmin oli minun, Testedin ja monien muiden väärinkäsitys siitä että fovin vääristyminen johtuisi siitä Pimax venyttäisi tarkoituksella kuvaa kun sen fovin on niin leveä ettei sitä pysty renderöimään oikein. Todellinen syy, jonka doc-ok selvitti, olikin se että Pimaxin paneelit ovat eri asennossa kuin Rift/Vivessä. Siis Pimaxin yhden silmän fov on alle 180 joten sen renderöinti ei ole ongelma, mutta tällä hetkellä pelimoottorit olettavat että paneelit ovat suorassa eikä hieman vinossa kunten Pimaxissa. Mutta tuohon asiaa on tulossa korjaus SteamVr:ään että se voi kertoa pelimoottorille paneelin fovin lisäksi myös paneelin asennon jolloin tästä asiasta aiheuva perspektiivin vääristyminen poistuu.Tähän he sanoivat löytäneen ratkaisun: Pimax official declarations on 200 degrees rendering solutions , mutta saapa nähdä.
Doc-ok taisi mainita muutama päivä sitten, että kyseinen päivitys olisi tullut heinkäkuussa SteamVR:n puolelle.Tuo mitä kirjoitin aikasemmin oli minun, Testedin ja monien muiden väärinkäsitys siitä että fovin vääristyminen johtuisi siitä Pimax venyttäisi tarkoituksella kuvaa kun sen fovin on niin leveä ettei sitä pysty renderöimään oikein. Todellinen syy, jonka doc-ok selvitti, olikin se että Pimaxin paneelit ovat eri asennossa kuin Rift/Vivessä. Siis Pimaxin yhden silmän fov on alle 180 joten sen renderöinti ei ole ongelma, mutta tällä hetkellä pelimoottorit olettavat että paneelit ovat suorassa eikä hieman vinossa kunten Pimaxissa. Mutta tuohon asiaa on tulossa korjaus SteamVr:ään että se voi kertoa pelimoottorille paneelin fovin lisäksi myös paneelin asennon jolloin tästä asiasta aiheuva perspektiivin vääristyminen poistuu.
Oho! Täytyy katsastaa, vaikka en tykkää peleissä noista piirroselokuvahahmoista.Huomenna alkaa sitten From other Suns beta. Nähdään siellä.
Tarkoitus hommata lasit firmalle kehitys-käyttöön (etunenässä WebVR, ReactVR), mutta myös vapaa-ajan huveihin. Oli ideana hommata HTC Vive. Mutta kysymys: onko olemassa parempia vermeitä hinta-/laatusuhteeltaan jo nyt tai lähiaikoina tulossa? Ja jos haluaisi käyttää myös Macilla, niin löytyykö sille vaihtoehtoja?
Pimax 8k tulee päihittämään Viven leikiten jos saadaan parempi tuki tuolle FOV:ille. Laite siis vielä Kickstartterissa, eli jos on kiire niin kannattaa hommata Rifti tai Vive.Tarkoitus hommata lasit firmalle kehitys-käyttöön (etunenässä WebVR, ReactVR), mutta myös vapaa-ajan huveihin. Oli ideana hommata HTC Vive. Mutta kysymys: onko olemassa parempia vermeitä hinta-/laatusuhteeltaan jo nyt tai lähiaikoina tulossa? Ja jos haluaisi käyttää myös Macilla, niin löytyykö sille vaihtoehtoja?
MIT (react/LICENSE at master · facebook/react · GitHub), joten no problemos.Offtopiccia:
Jos oikeasti kehität jotain mielenkiintoista niin kannattaa katsoa tuon Reactin lisenssi ehdot
OFFTOPIC:MIT (react/LICENSE at master · facebook/react · GitHub), joten no problemos.
Tarkoitat varmaan pessimistisin. Kaikki pienimmätkin asiat nostetaan eteen ja kaikki ne hyvät puolet jätetään varjoon. Katsotaan nyt miltä se consumer version vaikuttaa ja haukutaan sitten. Omasta mielestäni tuo Pimax vaikuttaa kaikin puolin paremmalta laitokselta. Tietysti voi olla jotain softa puolen pngelmia alussa mutta tämä laite voi olla juuri se käännekohta jota vr tarvitsee. Olisi kiva nähdä vähän optimistisempia katseita, sillä tämä voi tarjota juuri sen kilpailun mitä "scene" tarvitsee (fov, pixel-density...)ihan mielenkiintoinen juttu Pimax 8 k:sta.
Vähän kriittisempi ote kaikinpuolin.
Hyvin niillä toi kickstarteri on lähtenyt ja toivottavasti tulisi onnistunut laite, tekis hyvää
koko scenelle imo.
All you need to know about Pimax 8K... should you buy it? - The Ghost Howls