VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Kuitenkin Pimax myynyt jo useamman kymmenen tuhatta VR-lasia, että sinänsä pohjia löytyy.

Olihan tämä uusi jo tammikuussa (?) testiversiona jossain testissä.
 
Kuitenkin Pimax myynyt jo useamman kymmenen tuhatta VR-lasia, että sinänsä pohjia löytyy.

Olihan tämä uusi jo tammikuussa (?) testiversiona jossain testissä.

Noh.. kyllä toi uusikin vähän vaikuttaa samalta kuin edellinen eli yritetään ratsastaa paperilla hyvältä näyttävillä spekseillä, joita markkinoidaan vielä yliampuvasti. Todellisuudessa homma ei kuitenkaan oikein toimi erilaisten purkkaratkaisujen tai käytännöllisyyden takia.
 
Kuitenkin Pimax myynyt jo useamman kymmenen tuhatta VR-lasia, että sinänsä pohjia löytyy.

Olihan tämä uusi jo tammikuussa (?) testiversiona jossain testissä.

Onhan se nyt aika läppää että tarvitaan seuraavan gen vehkeet jotta härveli toimii edes ja onko sekin vasta minimi vaatimus... Toki menee vielä vuosia toimivaan vr lasiin mut anyway.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Raaka resoluution kasvattaminen ei tätä kilpailua tule voittamaan, koska näytänohjainten laskentakyky kasvaa liian hitaasti. Se suomalaisfirman toteutus foveated renderingistä kuuluu olevan vaikuttava.
 
Raaka resoluution kasvattaminen ei tätä kilpailua tule voittamaan, koska näytänohjainten laskentakyky kasvaa liian hitaasti. Se suomalaisfirman toteutus foveated renderingistä kuuluu olevan vaikuttava.
Onko se nyt fullscene fullhd rendaus ja silmän seuranta+ tarkennetulle alueelle 4k rendaus -> jollekki 4k näytölle eli reunoilla on 4k->fullhd downscale ja näkökentän keskellä on true 4k?
 
Multi-res shading olisi kyllä toivottu ominaisuus autopeleihin ilman foveated renderingiäkin. Eli kuvan keskiosa olisi esim. 4k resolla ja loppuosa kuvasta normaalilla resoluutiolla. Itse ainakin tulee kisaillessa tuijoteltua tuota keskiosaa varmaan 95% ajasta.

VRWorks - Multi-Res Shading

Eli käytännössä supersampling vain osaan ruutua.
 
Onko se nyt fullscene fullhd rendaus ja silmän seuranta+ tarkennetulle alueelle 4k rendaus -> jollekki 4k näytölle eli reunoilla on 4k->fullhd downscale ja näkökentän keskellä on true 4k?

En tiedä yksityiskohtia, mutta en nyt yllättyisi, jos joku firman työntekijä tai laitetta kokeillut tätä lukee.

Multi-res shading kuulostaisi uskottavalta softapuolen toteutuksena. Muuten käy liian raskaaksi.
 
Windows 10:n asennus meni jonkin aikaa sitten uusiksi, mutta tiedostot ovat tallella. Olen koittanut etsiä Riftin pelien save game -tiedostoja ja olen löytänyt tähän mennessä vain Lone Echon. Tietääkö joku, missä mahtaa luurata Robo Recallin ja Mage's Talen save gamet?
 
Windows 10:n asennus meni jonkin aikaa sitten uusiksi, mutta tiedostot ovat tallella. Olen koittanut etsiä Riftin pelien save game -tiedostoja ja olen löytänyt tähän mennessä vain Lone Echon. Tietääkö joku, missä mahtaa luurata Robo Recallin ja Mage's Talen save gamet?
Mage's Talea en omista mutta Robo Recall
C:\Users\%käyttäjänimi%\AppData\Local\RoboRecall\Saved\SaveGames
 

Hyvää potaskaa tuossa tekstissä tai sitten oli ensimmäiset kakkulat mitä arvpn toimittaja pääsi kokeilemaan.

when I took a brief Holotour of Machu Picchu, I genuinely felt like I was there, floating above the mountains on a hot air balloon. Color reproduction is fantastic, and there was none of the screendoor effect that so often plagues VR headsets of lesser quality. The 110-degree field of view also contributes to the feeling of immersion, which is especially apparent when viewing 360-degree videos and photos.

110 asteen immersio on sitä, että tuntuu olevan laskettelulasit tai joku näköä rajoittava härveli päässä.

"Tunsin oikeasti olevani paikalla"... juuh...


Itse laite varmaan ihan mielenkiintoinen.
 
Aika painava toi samsung (625g) kun vertaa riftiin (470g)
 
Nyt kun näitä mikkisoftan mixed reality headsettejä tulee markkinoille vasemmalta ja oikealta, niin mitäs eroa niillä on verrattuna viveen ja riftiin?
 
Eikös tuo mixed reality ole juurikin mitä nimi kertookin, eli lasien läpi näkee oikean maailman johon laseilla lisätään haluttua materiaalia haluttuun paikkaan?
 
Nyt kun näitä mikkisoftan mixed reality headsettejä tulee markkinoille vasemmalta ja oikealta, niin mitäs eroa niillä on verrattuna viveen ja riftiin?
Eikös tuo mixed reality ole juurikin mitä nimi kertookin, eli lasien läpi näkee oikean maailman johon laseilla lisätään haluttua materiaalia haluttuun paikkaan?

Kyllä juurikin näin. Esim asunnossa on tyhjä seinä ja niillä laseilla pystyy ns. liittämään jonkun videon tai sääennusteen(näin joskus esimerkin tän tyyppisestä) tai muuta sellaista sille seinälle ja näyttää siltä kuin se olisi oikeasti siinä.

Eli mahdollistaisiko nämä lasit tulevaisuudessa sen että voin katsoa jonkun leffan FHD tai jopa 4k(?) resolla (että se laatu olisi lähes sama kuin tv:ssä) kun nyt voin katsoa vain telkkarista.. Pitää joskus ensi vuoden aikana ostaa jotkut mixed reality lasit kun hintaakin paljon vähemmän kuin Vivellä. Mielenkiinnolla odotan.
 
Eikös tuo mixed reality ole juurikin mitä nimi kertookin, eli lasien läpi näkee oikean maailman johon laseilla lisätään haluttua materiaalia haluttuun paikkaan?
Microsoftin mixed reality on vain heidän VR/AR/MR platformin nimi. Nuo kaikki tänä vuonna tulevat lasit ovat tavallisia VR laseja ilman AR/MR ominaisuuksia. Tulevasuudessa platformi tukee varmaan myös AR/MR laseja, mutta niiden teknologia voi hyvinkin olla vielä useamman vuoden päässä ennen kuin ne ovat valmiita massamarkkinoille.

@mikkelson Eroa Rift/Viveen on inside out tracking eli lasien seuranta on itse laseissa joten ne ei tarvitse ulkoisia kameroita/sensoreita. Niissä on myös hieman parempi resolutio riippuen lasien valmistajasta, Samsungilla 1440x1600 ja muissa 1440x1440 per silmä.

 
Ja seuranta tapa aiheuttaa sen että katvealuetta käsien seurannassa riittää :/ jospa noissa tulee sit tuki ulkopuoliselle sensorille joskus, vaikka lisävarusteena.
 
Kysytääs raadin mielipidettä tässä:

Tarkoitus ois päivitellä ny allekirjoituksissa näkyvää VR masiinaa, nykyinen I3 + 1060 6gb pyörittelee pelaamiani pelejä loistavasti , mutta useampi oikea ydin ei haittaa jatkossa.

Eli vaihtoehtoina minun pienellä budjetilla :

- prossu nykyiseen kantaan I5 6600 tai 7500 jne , käytettynä suht halvalla saa.

- uusi emo ja I3 8100 (netin mukaan nopea ja halpa 4 ydin) tai AMD ryzen 1300?? (halvalla ytimiä paljo). Tämä uudempaan emoon/kantaan siirtyminen hieman maksaa , mutta vanhasta MSI Z170 mortarista ja tuosta I3sta saanee hieman rahaa. Uusi lankku olisi tulevaisuutta ajatellen ehkä hyvä ajatus?
 
Kattele käytettynä mahdollisimman tehokas prossu mihin budjetti riittää.
Kuinka nopeaa muistia sulla on?
 
Microsoftin mixed reality on vain heidän VR/AR/MR platformin nimi. Nuo kaikki tänä vuonna tulevat lasit ovat tavallisia VR laseja ilman AR/MR ominaisuuksia. Tulevasuudessa platformi tukee varmaan myös AR/MR laseja, mutta niiden teknologia voi hyvinkin olla vielä useamman vuoden päässä ennen kuin ne ovat valmiita massamarkkinoille.

@mikkelson Eroa Rift/Viveen on inside out tracking eli lasien seuranta on itse laseissa joten ne ei tarvitse ulkoisia kameroita/sensoreita. Niissä on myös hieman parempi resolutio riippuen lasien valmistajasta, Samsungilla 1440x1600 ja muissa 1440x1440 per silmä.



Saas nähdä pitääkö päivittää rifti tuohon jos ei oculukselta ala pian tulla tietoa uudesta mallista.
Toki näistäkään ei vielä käyttökokemuksia kellään vielä ole.
 
Huomenna julkaistaan Metro-pelisarjan kehittäjän AAA-VR-peli Arktika.1! Kylläpä vr-sormet jo syyhyää :D
 
Saas nähdä pitääkö päivittää rifti tuohon jos ei oculukselta ala pian tulla tietoa uudesta mallista.
Toki näistäkään ei vielä käyttökokemuksia kellään vielä ole.

Vähän jänskättää miten noiden Mä$än VR-kikottimien kanssa käy. Arveluttaa tuo träkkäyksen tarkkuus kun ei ole ulkoisia majakoita/sensoreita. Träkkäyksen tarkkuus taitaa vaikuttaa melkoisesti siihen, että kuinka hyvin "aivot menevät huijaukseen", ja sitä kautta koko VR-elämykseen. Toivottavasti nämä tuotteet kuitenkin onnistuvat, hintataso taisi olla selvästi matalampi kuin rift/vive, ja sitä todellakin kaivataan jotta homma lähtisi lentoon.

Vaikea kuitenkaan uskoa että nämä voisivat olla teknisesti parempia kuin rift/vive juurikin träkkäyksen takia. Huolena tietysti on, että jos nämä lasit ovat oleellisesti huonommat kuin rift/vive, voiko käydä niin, että mahdollinen asiakaskunta toteaa, että "VR on mämmiä", ja massamarkkinat ottavat vain takapakkia.
 
Viimeksi muokattu:
Joo vielä kertauksena eli Microsoftin seuraavien kuukausien aikana tulevat MR-headsetit ovat pelkkiä VR eli niissä ei ole lainkaan mitään kameraa oikean maailman näkemiseen. Niiden seuranta ei vaadi mitään sensoreita, mutta toimivaan seurantaan ei huone saa esim. olla liian pimeä, koska se perustuu pelkkää kamerakuvaan eikä käytä mitään IR/Laserjuttuja käsittääkseni. Mielestäni Microsoft sanonut, ettei mitään ulkoisia lisäsensoreita ole tulossa koskaan.

Ohjaimia pystyy seuraamaan tarkasti vain, kun ne ovat etuosan kameroiden näkökentässä. Ulkopuolella se seuranta muuttuu epävarmemmaksi ja jää muiden ohjaimessa olevien sensorien varaan ja on osittain arvailua riippuen mitä niillä tekee. Sivuille tähtäily, kivääreilla, jousilla tai lonkalta ampuminen ei esim. ole yhtä tarkkaa, kuin Vivellä/Riftillä, mutta ei ihan mahdotontakaan. Lähinnä jos kehittäjä testaa ja tukee erikseen MR, niin nuo tilanteet voi kikkailla tai toteuttaa eri tavalla MR-headseteille, niin ettei ilman tarkkaa vertailua ei välttämättä erota eroja.
 
Vähän jänskättää miten noiden Mä$än VR-kikottimien kanssa käy. Arveluttaa tuo träkkäyksen tarkkuus kun ei ole ulkoisia majakoita/sensoreita. Träkkäyksen tarkkuus taitaa vaikuttaa melkoisesti siihen, että kuinka hyvin "aivot menevät huijaukseen", ja sitä kautta koko VR-elämykseen. Toivottavasti nämä tuotteet kuitenkin onnistuvat, hintataso taisi olla selvästi matalampi kuin rift/vive, ja sitä todellakin kaivataan jotta homma lähtisi lentoon.

Vaikea kuitenkaan uskoa että nämä voisivat olla teknisesti parempia kuin rift/vive juurikin träkkäyksen takia. Huolena tietysti on, että jos nämä lasit ovat oleellisesti huonommat kuin rift/vive, voiko käydä niin, että mahdollinen asiakaskunta toteaa, että "VR on mämmiä", ja massamarkkinat ottavat vain takapakkia.

Lähinnä nuo Samsungin lasit on noista ne ainoana jotka tarjoaa jotain parempaa.
Tuo träkkäys ei itellä niin tärkeä kun käytän laseja lähinnä simulaattorissa.
Resoluutio lisä kiinnostaa aina ja nuo kuullokkeetkin saattaa olla aika hyvät.
 
Lähinnä nuo Samsungin lasit on noista ne ainoana jotka tarjoaa jotain parempaa.
Tuo träkkäys ei itellä niin tärkeä kun käytän laseja lähinnä simulaattorissa.
Resoluutio lisä kiinnostaa aina ja nuo kuullokkeetkin saattaa olla aika hyvät.

Eikös siinä tapauksessa kannata odottaa tai harkita Pimaxin kakkuloita, jos koneen tehot riittää?
 
Nojoo, mutta niiden hurja resoluutio jo vähän epäilyttää jaksaako mikään vehje pyörittää niitä 90fps.
 
No sitähän ne sanoi jo kickstarter sivuilla että vähintään 1080 ti / nextgen ;) Eipä taida 1080 ti:kään kahta 4k näyttöä ihan noilla frameilla pyörittää. Ainakaan mitään ajosimua.
 
Ostinpa ennakkoon itsekin Arktikan.
Parina päivänä päässyt testailemaan Elite Dangerousia. Todella paljon vaikutti luettavuuteen kun vaihtoi HUDin vihreäksi. Myös muut säädöt EDprofiler softassa vaikuttivat oikeasti kuvanlaatuun.
Vinkkejä asetuksiin katsoin tästä ketjusta.
Pari tutoriaalia pelasin, advanced combat trainingia en päässyt läpi. On aika hienoa olla aluksen puikoissa Riftillä :cool:
Robo Recall meni jo läpi. Toistaiseksi ollut parhaimmasta päästä Riftillä.
 
Ostinpa ennakkoon itsekin Arktikan.
Parina päivänä päässyt testailemaan Elite Dangerousia. Todella paljon vaikutti luettavuuteen kun vaihtoi HUDin vihreäksi. Myös muut säädöt EDprofiler softassa vaikuttivat oikeasti kuvanlaatuun.
Vinkkejä asetuksiin katsoin tästä ketjusta.
Pari tutoriaalia pelasin, advanced combat trainingia en päässyt läpi. On aika hienoa olla aluksen puikoissa Riftillä :cool:
Robo Recall meni jo läpi. Toistaiseksi ollut parhaimmasta päästä Riftillä.

Jep, se default oranssi HUD on VR:lle myrkkyä. Sinertävät/vihertävät HUDit on parhaita ja tekstitkin hienosti luettavissa.
Itsellä vastaava kuin tässä kuvassa:
2718784-elite+dangerous.png


Jos Elite kolahtaa enemmänkin niin sigusta sitten Eliten suurimpaan suomalaisyhteisöön jutustelemaan. ;)
 
Jep, se default oranssi HUD on VR:lle myrkkyä.
Ei voi yleistää kaikiin headsetteihin. Tämä on ainoastaan pentile paneelien ominaisuus, koska niissä on virheita pikseleitä täyden resoluution verran ja punaisia ja sinisia pikseleitä puolet vähemmän.
 
Tuo träkkäys ei itellä niin tärkeä kun käytän laseja lähinnä simulaattorissa.
Hyvä träkkäys ei ole vain room scalea vaan sitä että kun katsot suoraan eteenpäin niin headsetin kuva myös pysyy tarkasti paikallaan eikä siinä ole mitään ylimääräistä heilumista. Tai siten jos käännät päätä sivulle niin kuva päivityy täsmällisesti pään asennon ja paikan mukaan. Hyvä träkkäys on tärkeää jokaisessa pelissä.

Itsellä ei ainakaan ole mitään syytä epäillä etteikö Mixed Reality headsettien träkkäys olisi hyvä. Ainoat ennakkotesteissa havaitut pienet ongelmat ovat käsien träkkäyksessä. Siinäkin Tested yllättyi kuinka paljon suurempi träkkäyskameran FOV on verrattuna headetin FOViin. Ennen omaa kokeilua ne ja moni muu luuli että kameran FOV olisi yhtä kapea kuin headsetin näkökenttä.
 
Tätä minäkin luulen, että itse headsetin träkkäys toimii. Puutteet voi sitten ilmetä jollain tavoin kapuloiden kanssa.
Eihän sellaista laitetta markkinoille voisi laittaa jos itse silmikko kadottaa itseään.
 
Kysymys on lähinnä siitä, että kuinka tarkka se träkkäys on. Riftissä ja vivessä on syystä ulkoiset apulaitteet tätä varten. Tuon videon perustella träkkäys perustuu stereokameraan ja siitä ilmeisesti algoritmilla päätellään muutokset positiossa ja kulmassa (jos nyt oikein ymmärsin) - oikeastaan varsin kekseliästä! Ja videossa eivät tuoneet esille heikkouksia pään seurannassa, että jospa se toimisi. Erionomainen kehityssuunta, että päästään eroon ulkoisista pömpeleistä.
 
Kylläpäs on munakkaat äänet noissa Arktika.1:n aseissa :D Paras ampumatuntuma mitä on tullut vastaan. Vaikuttaa varsin mainiolta peliltä, mitä alkua vähän ehdin testaamaan. Metro-pelien fanit varmasti tykkäävät :D
 
Kylläpäs on munakkaat äänet noissa Arktika.1:n aseissa :D Paras ampumatuntuma mitä on tullut vastaan. Vaikuttaa varsin mainiolta peliltä, mitä alkua vähän ehdin testaamaan. Metro-pelien fanit varmasti tykkäävät :D

Loistavaa! Onko kuinka pelottava? Meinaan, että hädin tuskin uskalsin ekan Metron pelata ruudulta, ei mitään jakoja että sen voisi VR:llä pelata, niin saako unohtaa myös tämän Arktikan?
 
Onkohan se resident evil muuten tulossa pian oculukselle? Sonyn yksinoikeus vr lisenssi kun taitaa piakkoin päättyä.
Siinä kyllä sellainen peli luultavasti, että ravat housuissa samantien.
 
Ei voi yleistää kaikiin headsetteihin. Tämä on ainoastaan pentile paneelien ominaisuus, koska niissä on virheita pikseleitä täyden resoluution verran ja punaisia ja sinisia pikseleitä puolet vähemmän.

Sanoisin että ei voi yleistää kaikkiin peleihin. Elitessä tuo on ongelma tiettävästi sekä Riftillä että Vivellä.
 
Loistavaa! Onko kuinka pelottava? Meinaan, että hädin tuskin uskalsin ekan Metron pelata ruudulta, ei mitään jakoja että sen voisi VR:llä pelata, niin saako unohtaa myös tämän Arktikan?

Pääsin vasta ensimmäisen tehtävän alkuun, eikä vastaan ole vielä tullut ököjä, joten paha sanoa :D Ei tämä tunnelmaltaan ole yhtä ahdistava (ainakaan vielä) kuin Metro 2033. Ja jumankeuta noilla aseilla on lysti paukutella, näkee että on nähty vaivaa :D Se jykevä ääni ja osuma viholliseen - mikä nautinto! Kerron pelottavuuskertoimesta lisää kun etenen pelissä.
 
Loistavaa! Onko kuinka pelottava? Meinaan, että hädin tuskin uskalsin ekan Metron pelata ruudulta, ei mitään jakoja että sen voisi VR:llä pelata, niin saako unohtaa myös tämän Arktikan?
Toinen tehtä oli helvetin pelottava. Koko ajan pimeää ja mörrejä hyppii naamalle. Tuo toinen tehtävä on ollut se pimein ja pelottavin. Nyt olen neljännessä tehtävässä eikä ole yhtä pelottavia kohtia ollut. Todella hyvä peli. Pienistä asioista huomaa että peli on ollut muhimassa aika kauan 4a:n verstaalla (isot kädet, skaalaus ja huonot asetukset). Kannattaa vääntää vaikeusaste kaakkoon kun on aika tylsää helpoimmalla.
 
Ensivaikutelmat Arktikasta ensimmäisen tehtävän jälkeen:

Tarina tuntuisi olevan tähän mennessä varsin tylsä ja mitäänsanomaton. Ampuminen on ihan kivaa, äänet hyvät, mutta tunnelmaa syö vähän huono fysiikanmallinnus... vihuihin osumisesta ei saa oikein kunnon mielihyvää. Tuntuisi myös, että joskus osa kudeista hipoo ja näyttää osuvan vihulaista, mutta ilman osumarekisteröintiä. Toisaalta esim. Medium-tasolla pelatessa peli on aika hektistä, joten hyvin menneen taistelun jälkeen fiilis on kuin olisi toimintasankari.

Teleporttaus määrättyihin paikkoihin on vähän tylsää ja monesti olen vähän pihalla, missä olen ja missä elossa olevat viholliset ovat teleporttauksen jälkeen. Toisaalta ainakin ensimmäisessä tehtävässä oli niin paljon esteitä taistelukentillä, että normi teleporttaus voisi ehkä olla hankalaa. Locomotion ei varmaan toimisi tässä pelissä, ellei hahmolla olisi esim. grappling hookkia.


Jostain syystä omalla GTX 970:llä peli jäätyy vähän väliä 1-2 sekunnin ajaksi. Pitänee testata enemmän... voi olla, että Wintoosa vaatii uudelleenkäynnistämistä. Tai sitten peli ei vain toimi hyvin MSI Afterburnerin ja kellotusten ollessa päällä.

Kyllä tämä parempi tuntuisi olevan kuin Serious Sam The Last Hope, joka on ihan hyvä peli. Sellaista keskitasoa parempaa Arcade-räiskintää.

Päivitettyä näkemystä sitten ehkä myöhemmin.
 
Hitto ei vieläkään seuraavaa riftiä tullut.
Taitaa tulla merkin vaihto vielä eteen.
 
Siis olenko ymmärtänyt oikein, että toi 'Santa Cruz' versio on kanssa standalone eikä sitä voi liittää PC:hen?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 455
Viestejä
4 489 186
Jäsenet
74 239
Uusin jäsen
viemäri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom