VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Quest 2:n myyntimääristä huolimatta itse spekuloisin vähän kriittisemmin tonne max 2v luokkaan. Meta on ollut kuitenkin aika brutaali noiden kanssa. Todellisuus on se että Quest 2 rajoittaa tällä hetkellä Quest 3:n menestystä rautarajoitteiden takia, joka osaltaan varmaan kannustaa tuen tappamiseen. Sen jälkeen kun Quest 2:n henkinen korvaaja eli Quest 3S julkaistaan tänä vuonna niin en näe että Metalla on enää mitään järkeä tukea Quest 2:sta ihan hirveän pitkään. Verrokkia voi tietenkin hakea Quest 1:n tukiajasta. Quest 1 julkaistiin toukokuussa 2019 ja sen tuki päättyi maaliskuussa 2023 eli tukea oli tuo hurjat 4v. Toki laitehan käsittääkseni toimii edelleen tuen puutteesta huolimatta. En toki tiedä kuinka ruusuista sen käyttö todellisesti on. Quest 2 julkaistiin lokakuussa 2020 eli sillä tulee vastaava neljä vuotta täyteen tämän vuoden lokakuussa. Toki asiaan varmasti vaikuttaa kuinka toi 3S menestyy myyntimäärien suhteen.
 
Quest 2:n myyntimääristä huolimatta itse spekuloisin vähän kriittisemmin tonne max 2v luokkaan. Meta on ollut kuitenkin aika brutaali noiden kanssa. Todellisuus on se että Quest 2 rajoittaa tällä hetkellä Quest 3:n menestystä rautarajoitteiden takia, joka osaltaan varmaan kannustaa tuen tappamiseen. Sen jälkeen kun Quest 2:n henkinen korvaaja eli Quest 3S julkaistaan tänä vuonna niin en näe että Metalla on enää mitään järkeä tukea Quest 2:sta ihan hirveän pitkään. Verrokkia voi tietenkin hakea Quest 1:n tukiajasta. Quest 1 julkaistiin toukokuussa 2019 ja sen tuki päättyi maaliskuussa 2023 eli tukea oli tuo hurjat 4v. Toki laitehan käsittääkseni toimii edelleen tuen puutteesta huolimatta. En toki tiedä kuinka ruusuista sen käyttö todellisesti on. Quest 2 julkaistiin lokakuussa 2020 eli sillä tulee vastaava neljä vuotta täyteen tämän vuoden lokakuussa. Toki asiaan varmasti vaikuttaa kuinka toi 3S menestyy myyntimäärien suhteen.
ja siis kyllähän quest 2 vielä varmasti pitkään iha toimiva peli on nykyisellä pelikattauksella (ja pcvr käytössä), mut uusien (standalone) pelien suhteen voipi alkaa oleen eri asia.
 
Viimeksi muokattu:
Edit: pistin Oculus Rift S:n jonkun muun ihmeteltäväksi, melkein omakustannehintaan. (otin 6,10€ vaivanpalkkaa, postit oli 8,90€)

Toivottavasti siitä on iloa. En hennonnut roskiin heittää, niin parempi näin.
 
Viimeksi muokattu:
Niin jos ny vielä rautalankana niin se on kirjaimellisesti hand tracking eli pelkkä käsien seuranta, joka on toteutettu ilmeisesti Ultraleapin moduulin avulla. Demona esim. tältä videolta:


ja se on enterprice lisenssillä varustettu. Siksi osittain korkeampi hinta.. jos joku sitä miettii miksi handtracking maksaa noin paljon.
 
Jaksanut enää odotella Valve Index 2 VR-laseja ja päädyin ostamaan Indexin käytettynä. Ihan hyvältä vekottimelta tuntuisi äkkiseltään, mutta aika tarkka tuntuu olevan että on juuri oikeassa kohdassa lasit päässä tai muuten alkaa tekstit ja muut "leviämään". Silmien välin etäisyyttä en kyllä kovin tarkasti osaa säätää ja eron lähinnä huomaa kun vetää säädöt äärilaidasta toiseen ja loppupeleissä jättää kohtuu keskelle säädön. Odotin ehkä myös hieman parempaa resoluutiota, kun paperilla tuo 1440x1600x2 kuulostaa isohkolta kun miettii tietokoneen näyttöä.Tietty ei tuo 1440p tietokoneen näyttökään näytä kummoiselta kun siihen työntää naaman kiinni.

Sitä kysyisin, että miten tuossa Steam VR saa Passtrought moden päälle, että saisi vaikka pöydältä otettua juotavaa? VR-asetuksista kyllä sain kamera-moodin päälle ja testattua tätä, mutta miten tämän saa päälle kesken pelin?
Mitä on Steam VR Home näkymässä olevat random lobbyt? Johonkin erehdyin menemään ja alkoi melkoinen Venäjän mongerrus ja muuta keinoa löytänyt pois kun sammuttaa koko Steam VR. :D

E: Passtrought mode löydetty, olikin ohjevideo ilmeisesti peilikuvana ja sillä en löytänyt tämän painiketta heti.
 
Viimeksi muokattu:
Apple Vision Pro:ta saa nyt Euroopasta:

Hintavahan tämä on kuin perhana, mutta ei voi kiistää etteikö kiinnostaisi. Sopivasti olisi reissuakin tulossa Euroopan eri maihin, joten täytynee vähintäänkin käydä apple storessa fiilistelemässä.

Ehdin jo Apple Vision Prota hieman kokeilla, mutta eivät antaneet messuilla pitää silmälaseja päässä, niin kokemus jäi aika ohkaiseksi. Toivottavasti Apple Storessa tämä ei ole ongelma.
 
Onko kukaan täällä seuraillut Immersed Visor lasien uutisia? Ensimmäinen demo pitäisi tulla syyskuussa, jonka jälkeen Founders Edition -mallit lähtee jossain kohti tilaajille.

Mietin tässä, kun olisi tarvetta työpöydälle (näytöille) jota olisi helppo liikutella, että pitäisikö laittaa ennakkotilaus vetämään. Sen voi ilmeisesti peruuttaa, jos syyskuun demo ei olekkaan sitä mitä odotti. Toki jos se on täysi floppi, niin todennäköisesti muutkin peruuttaa.

Saakohan luottokortti yhtiöltä rahat takaisin pahimmassa tapauksessa?

 
Onko kukaan täällä seuraillut Immersed Visor lasien uutisia? Ensimmäinen demo pitäisi tulla syyskuussa, jonka jälkeen Founders Edition -mallit lähtee jossain kohti tilaajille.

Mietin tässä, kun olisi tarvetta työpöydälle (näytöille) jota olisi helppo liikutella, että pitäisikö laittaa ennakkotilaus vetämään. Sen voi ilmeisesti peruuttaa, jos syyskuun demo ei olekkaan sitä mitä odotti. Toki jos se on täysi floppi, niin todennäköisesti muutkin peruuttaa.

Saakohan luottokortti yhtiöltä rahat takaisin pahimmassa tapauksessa?


Itse seruailen tuota. Olen Immersed ohjelmaa käyttänyt jonkin verran työnteossa Quest 3:n kanssa. Sen kun voi yhdistää myös USB-C kaapelilla läppärin kanssa joten ei tarvitse wifin kautta sekä pysyy virrat samalla. Toki nyt Virtual Desktop sai monen virtuaalinäytön tuen myös, mutta vaatii wifin.

Visor laseista, aika hitaastihan tuo on edennyt sekä (testi)käyttäjäkokemuksia ei ole vielä keltään kuullut ja tarkkoja speksejäkään eivät muistaakseni ole julkaisseet. Tämän takia monet epäilevät että onko koko laseja edes olemassa mutta kyllä itse uskon että sellaiset on.

Uskon kyllä että lähivuosina alkaa fyysisiä näyttökä korvaantumaan virtuaalilaseilla. Jo tälläkin hetkellä Q3 kun pystyy töitä tekemään, toki vaatii hieman kevyemmän ja isompiresoluutioiset lasit ennen kun niitä voisi suositella kaikille. Q3 linssit sekä FOV on kyllä erinomaiset.
Applen laseilla jo pystyy täysin korvaamaan näytöt ja jotku ovat niin jo tehneetkin, mutta +4k€ hintalappu on vain liian suolainen. Applen laseissa kun on niin paljon turhia ominaisuuksia mitkä nostavat hintaa, esim etupaneelin silmät.

Visor laseilla on kyllä mahdollisuus iskea kultasuoneen. Toivotaan vaan että FOV olisi siedettävä kun on tuohon Q3 foviin tottunut. Q2 lasit taas olivat kuin kiikareista olisi katsellut.
 
Crystal Lighti saapui tänään.

Kuulokkeiden vaihtoon tarkoitettu ruuvari oli ihan lelu, ja napsahti poikkikin. Noh, kaivoin kunnon meisselin esiin (köh), ja dmas:etkin saatiin paikalleen. Muuten asennus oli ongelmaton.

iRacingiä varten nämä hommasin, ja ensikokemalta tyypaten ero Reverb G2:iin on merkittävä. G2 sweet spot on todella pieni tähän verrattuna ja muutenkin kuva on todella tarkka.

Game area bugi taitaa olla vieläkin, eli hävitti jo pariin kertaan boundaryt (jotka ilmeisesti pakolliset?)

Samoin kriittisin silmin katseltuna pientä kalansilmäefektiä ainakin on kun liikuttelee päätä ympäriinsä, mutta simuillessa ei huomaa.
 
Crystal Lighti saapui tänään.

Kuulokkeiden vaihtoon tarkoitettu ruuvari oli ihan lelu, ja napsahti poikkikin. Noh, kaivoin kunnon meisselin esiin (köh), ja dmas:etkin saatiin paikalleen. Muuten asennus oli ongelmaton.

iRacingiä varten nämä hommasin, ja ensikokemalta tyypaten ero Reverb G2:iin on merkittävä. G2 sweet spot on todella pieni tähän verrattuna ja muutenkin kuva on todella tarkka.

Game area bugi taitaa olla vieläkin, eli hävitti jo pariin kertaan boundaryt (jotka ilmeisesti pakolliset?)

Samoin kriittisin silmin katseltuna pientä kalansilmäefektiä ainakin on kun liikuttelee päätä ympäriinsä, mutta simuillessa ei huomaa.

Minkälaisilla asetuksilla ja minkälaisella koneella saat minkälaiset FPS:t?
 
Minkälaisilla asetuksilla ja minkälaisella koneella saat minkälaiset FPS:t?
iReiskan sadekeli aiheuttaa tällä hetkellä ongelmia millä tahansa laittestolla raiskaimmissa skenaarioissa. Edellisellä kaudella laitoin semmoset asetukset pelissä, millä headroomia jäi sateeseen Reverb G2lla.

Käytännössä tiputin niihin verrattuma AAn 4x->2x ja täysreso Crystalista, eli reso nousi. Herkkuja on päällä varjoja ja peilejä, joten olen tyytyväinen suorituskykyyn. (Paitsi se sade oli ongelma tällä kaudella G2llakin melkein asetuksista riippumatta koppiautoilla).

Kokeilin aluksi epähuomiossa medium resolla 0.75 pikseleistä, mikä varmaan vastaa aikalailla Reverbin resoluutiota. Kuva oli tuollakin resolla tarkka ja sweetspot G2:sta laajempi. Eli jos joku miettii esim. G2-> Crystal upgradea, niin sanoisin että kivan upgraden, jos G2 suorituskykyyn on tyytyväinen.

Crystalissa muuten havaitsin pientä jitteriä toisessa silmässä kun liikuttaa nopeasti päätä. Tein tiketin ja vastasivat, että tunnettu ongelma ja tiimi työstää ratkaisua. Saapahan nähdä miten nopeasti, jos ikinä saavat korjattua.

Edit. Kone 5800x3d & 4090
Edit2. Ja 90fps. 120hz en ole kokeillut vielä, mutta epäilisin, että ei riitä puhti näillä grafiikka asetuksilla.
 
Viimeksi muokattu:
@CorporatePenguin Ovatko viimeiset parisen viikkoa herättäneet tai muuttaneet omia ajatuksiasi Crystal Lightin suhteen ? Mistä muuten ostit ja paljonko köyhdyit ? Ei ole tällä hetkellä vielä ostosaappaat jalassa koska Q3 & iRacing vielä kokematta mutta hieman ihmetyttää että suoraan Pimaxilta tilattaessa hintaa tulisi 970€ kun taasen simwearista 832€ ja kyse siis local dimming & no controllers versiosta.
 
@CorporatePenguin Ovatko viimeiset parisen viikkoa herättäneet tai muuttaneet omia ajatuksiasi Crystal Lightin suhteen ? Mistä muuten ostit ja paljonko köyhdyit ? Ei ole tällä hetkellä vielä ostosaappaat jalassa koska Q3 & iRacing vielä kokematta mutta hieman ihmetyttää että suoraan Pimaxilta tilattaessa hintaa tulisi 970€ kun taasen simwearista 832€ ja kyse siis local dimming & no controllers versiosta.
Pimaxilta suoraan tilasin. Otin myös ne paremmat kuulokkeet mukaan.

En ole hirveästi ehtinyt ajella, mutta viime kisassa tuli jotain träckäys ongelmaa, kun koko maisema heilu. Saatto olla osansa rigin kakkos tuulettimella, joka väpätti forcejen mukana. Yksi asetus tais olla väärin, mikä saattaa myös korjata (ympäristö valojen hz).

Mutta ei siis täysin varauksetta voi vielä suositella, vaikka kuva onkin hyvä.
 
Ostin torista 200€ käytettynä Quest 2. Ja voi jumalauta, että on paljon parempi headsetti Lenovo Mixed Realityyn verrattuna.
Ihan PCVR käytössäkin paljon parempi kuva ku laiton sen sharpeningin Qualitylle jne.
Löysin 17.90€ 5m usb3 kaapelin ihan pohjoismaisesta liikkeestä ja ihan hyvin toimii, mitä nyt joutuu Quest 2 aina reboottaa että suostuu käynnistää linkin. Vuoden paras hankinta ja yllätys että vähemmän lagia ku lenovon suoraa hdmi:llä laseissa. :D

Tulostelin 3D tulostimella pistol gripit Half-life 2 VR ja Half-life Alyx varten.
Sitte Rängarockiin ja Beatsaberiin tommoset marakassikahvat.
photo_2024-08-08_05-37-29.jpg

photo_2024-08-08_05-37-02.jpg
 
Ostin torista 200€ käytettynä Quest 2. Ja voi jumalauta, että on paljon parempi headsetti Lenovo Mixed Realityyn verrattuna.

Olisit mennyt Q3, olisi wow efekti ollut vielä parempi. Q3 korjaa kaikki Q2 ongelmat omasta mielestäni, eli esim etupainon, pienen FOV, huonon sweetspotin.
Q2 voi jäädä helposti pölyttymään ongelmiensa takia kun taas Q3 tekee enemmän mieli käyttää koska immersio on paljon parempi.
 
Olisit mennyt Q3, olisi wow efekti ollut vielä parempi. Q3 korjaa kaikki Q2 ongelmat omasta mielestäni, eli esim etupainon, pienen FOV, huonon sweetspotin.
Q2 voi jäädä helposti pölyttymään ongelmiensa takia kun taas Q3 tekee enemmän mieli käyttää koska immersio on paljon parempi.
Tosin 200 euroa Q2 on hyvä hinta kun Q3 maksaa aika paljon enemmän, siis jos ei halua käyttää enemmän rahaa, itsekin ostin silloin kauan aikaa sitten ensimmäisen sukupolven Hp windows lasit jollain n.250 eurolla ebaysta kun halusin kokeilla kunnolla VR, sen jälkeen sitten ollut uutena Go, Quest 1, 2 ja nyt 3.

Itse tosin miettinyt kun seurustelukumppani ei oikein lainaamastani Q2 innostunut että pitäisikö pistää myyntiin kun on 256gb malli ja kivasti tilpehööriä mukaan(silikoni "knuckels" ohjaimille, halo strap, vrcover pehmusteet) että millä summalla saisi sen myytyä.

Nyt hän tosin pari viikkoa sitten puhui että haluaisi kokeilla devata jotain peliä tms sille mutta ehkä hänen kannattaisi ensin kokeilla tehdä perus 2d peli tietokoneelle tai mobiilille ensin kuin hypätä VR maailmaan. Kuitenkin voi lainata mun Q3 joskus ja varmaan senkin päivitän joskus parempaan, Metan avattua käyttöjärjestelmänsä muille valituille kolmannen osapuolen valmistajille voi tulla ennen Q4 jo jotain mielenkiintoista jossa olisi isompi fov tms.
 
Tosin 200 euroa Q2 on hyvä hinta kun Q3 maksaa aika paljon enemmän

Katsoin just kuitista että omasta Q2 maksoin 350€ vuonna 2020, eli 4 vuotta sitten kun gigantista ostin.
Q3 lite tulee varmaan samaan 350€ hintaan tässä lähikuukausina koska edes Meta ei myy enää Q2:sta.

Q2 iso ongelma on sen vanha järjestelmäpiiri joka rajoittaa huomattavasti uusien pelien ja sovellusten kehitystä ja sen takia monesta pelistä on olemassa Q3 parannettu versio. Uusi järjestelmäpiiri myös parantaa PCVR pelaamista, koska mahdollistaa paremman decoodauksen kuin myös tukee 6Ghz wifiä.

Eli lähinnä jos miettii 200€ käytetystä Q2:sta tai jos hetken odottaa niin ~350€ Q3 lite:stä jolla on ainakin 4 vuotta pidempi elinikä kuin Q2:lla. Ja kohta Q2 tarjonta markkinoilla on niin valtava mikä tulee tekemään laitteesta puoli ilmaisen, eli laitteen arvo tulee tippumaan tuosta 200€ hyvin nopeasti.
 
No mulla oli se Mixed reality nii paska, että piti vaihtaa paristoja 4 tunni välein koska ne ohjeimet oli semmoset...
Ja jäin koukkuun nuihin vr "kuntoilupeleihin" niinku beatsaberi, pistolwhip ja rägnarock.
Piti sitte jotakin saaha tilalle nopiaa ja budjetti oli mahollisimman halpa ni Quest 2 oli sopiva siihen.
 
Eli lähinnä jos miettii 200€ käytetystä Q2:sta tai jos hetken odottaa niin ~350€ Q3 lite:stä jolla on ainakin 4 vuotta pidempi elinikä kuin Q2:lla. Ja kohta Q2 tarjonta markkinoilla on niin valtava mikä tulee tekemään laitteesta puoli ilmaisen, eli laitteen arvo tulee tippumaan tuosta 200€ hyvin nopeasti.


Ei pahalla, mutta "hetken kun odottaa niin sit" on huonohko vinkki tekniikan suhteen. Aina tulee jotain parempaa ja halvempaa. Sitten joskus.

Muuten kyllä samaa mieltä. Itsekin ostin Q2 350e aikanaan ja möin kyllä hyvään hintaan pois.
 
PSVR2 sai kyllä uuden elämän PC-adapterin ansiosta, kehuvat jopa Quest 3 paremmaksi. Ei malta odottaa että pääsee testaamaan. :geek:


Riippuu käyttötarkoituksesta. En voisi kuvitella palaavani taas langalliseen PCVR:ään. Q3 on kätevä kun voi pelata ihan missä päin asuntoa tahansa ja H.264+ 500mbps decoodauksella ei pahemmin compressio artifakteja ole näkyvissä edes kaukana olevilla kohteilla.
PSVR2 mura on aina näkyvissä, mutta siihen silmät tottuu ja sen oppii ignooraamaan, eli tuo ei ole niin paha juttu. Mutta Q3 on kuitenkin huomattavasti tarkempi, eli aseet yms kädessä näyttää tarkemmalta. Olisiko siihen vaikuttanut se että PSVR:ssä on vähemmän "subpixeleitä".
Mitä olen PSVR2:sta pelaillut niin FOV ja iso sweetspot oli jees. Mutta Quest3 pancake linssit on silti parempi kuin PSVR2:n fresnel linssit.

Jos PSVR2 osaisi hyödyntää eye trackingiä ja paria muuta ominaisuutta PC:llä, voisi olla kyllä kätevä. Virallisesti tuskin on tulossa, mutta epävirallisia tapoja taisi olla olemassa/tulossa.
 
Riippuu käyttötarkoituksesta. En voisi kuvitella palaavani taas langalliseen PCVR:ään. Q3 on kätevä kun voi pelata ihan missä päin asuntoa tahansa ja H.264+ 500mbps decoodauksella ei pahemmin compressio artifakteja ole näkyvissä edes kaukana olevilla kohteilla.
PSVR2 mura on aina näkyvissä, mutta siihen silmät tottuu ja sen oppii ignooraamaan, eli tuo ei ole niin paha juttu. Mutta Q3 on kuitenkin huomattavasti tarkempi, eli aseet yms kädessä näyttää tarkemmalta. Olisiko siihen vaikuttanut se että PSVR:ssä on vähemmän "subpixeleitä".
Mitä olen PSVR2:sta pelaillut niin FOV ja iso sweetspot oli jees. Mutta Quest3 pancake linssit on silti parempi kuin PSVR2:n fresnel linssit.

Jos PSVR2 osaisi hyödyntää eye trackingiä ja paria muuta ominaisuutta PC:llä, voisi olla kyllä kätevä. Virallisesti tuskin on tulossa, mutta epävirallisia tapoja taisi olla olemassa/tulossa.
Molemmissa omat etunsa, PSVR2:n eduksi mainitsevat isompi sweetspot, isompi FOV, paremmat värit ja mukavampi päässä. Pääasia että oma PSVR2 sai uuden elämän.
 
Molemmissa omat etunsa, PSVR2:n eduksi mainitsevat isompi sweetspot, isompi FOV, paremmat värit ja mukavampi päässä. Pääasia että oma PSVR2 sai uuden elämän.
Onko sweetspot oikeasti isompi? Itsellä ainakin mielikuva on toinen, kuten suurimmalla osalla arvioijia, ja häiritsee todella paljon ettei kaikissa peleissä saa liikuttaa silmiään kypärän sisällä vapaasti, kuten tilanne oli Q2:llakin. Edes GT7:ssä ei mielestäni kuva ole isolla sweetspotilla varustettu jos vertaa PC-peleihin( tosin ne ovat simulaattoreja, GT7 ei).
PSVR 1,5:llä ja Q3:lla Sweetspotia ei edes tahdo olla( PSVR 1 ja 1.5 ovat optiselta kantilta edelleen parhaimmalla linssitoteutuksella toteutettu kypärä, mutta tilavuutta vaativa).

Ja siitä olen täysin samaa mieltä ja eri mieltä, että se on mukavampi päässä. Mukavampi se on jos on Q3:n alkuperäinen remmi mutta millä tahansa lisävarusteella Q3 on huomattavasti mukavampi, etenkin kun kuulokekäyttöpakkoa ei ole.
PSVR 1.5 on edelleen mukavimmin päähän istuva kypärä ja BoBoVR:n M2 toiseksi mukavin( Q3:n kanssa, Q2:lla se ei ollut tasapainoinen) ja S3 kolmanneksi mukavin.

Mutta musta taso on todella surkea ollut Q3:ssa jos vertaa PSVR 2:een mutta jotain softaparannuksia on vielä tuloillaan ja on toteutettu edellisessä päivityksessä. Miten ne PC-käytössä vaikuttavat toimintaan, en tiedä. En hirveästi enää jaksa pelata PC-pelejä millään kypäristäni.


Makuasioita.
 
Mielenkiintoista nähdä millaisia seurannaisvaikutuksia tällä on.

Tuleeko PSVR2 pelejä vähemmän kun osa voi pelata kuitenkin niitä Steamin kautta? Ja näkyykö tämä nyt myös silmä/haptic tuettavien pelien määrässä jatkossa, kun PC puolikaan ei tue.

Netin juttujen mukaan Sony on lisensioinut silmäseurannan vain PS5 konsolille tobiilta. Jos openXR tuki ei ole mahdottoman vaikea tehdä, kai se toteutettavissa on, mutta se jäänee nähtäväksi miten moni urakkaa yrittää.
 
Viimeksi muokattu:
Molemmissa omat etunsa, PSVR2:n eduksi mainitsevat isompi sweetspot, isompi FOV, paremmat värit ja mukavampi päässä. Pääasia että oma PSVR2 sai uuden elämän.
Isompaa sweetspottia ei PSVR2:ssa todellakaan ole. Quest 3 sweetspot on markkinoiden parhaita. PSVR2 isoin miinus on fresnell linssit. Muuten varmasti pätevät lasit.
Onko niissä muuten lukittu 120Hz näyttö vai voiko valita esim 90Hz tilan?
 
Isompaa sweetspottia ei PSVR2:ssa todellakaan ole. Quest 3 sweetspot on markkinoiden parhaita. PSVR2 isoin miinus on fresnell linssit. Muuten varmasti pätevät lasit.
Onko niissä muuten lukittu 120Hz näyttö vai voiko valita esim 90Hz tilan?
Tuo suurempi FOV oli yhden tubettajan vertailusta, itse en ole Quest 3:sta kokeillut. Saa valittua 90 tai 120Hz.

Tuossa video, mutta onhan noita tubeen ilmestynyt jo useita muitakin.

 
Tuo suurempi FOV oli yhden tubettajan vertailusta, itse en ole Quest 3:sta kokeillut. Saa valittua 90 tai 120Hz.

Tuossa video, mutta onhan noita tubeen ilmestynyt jo useita muitakin.

No yllättäen MRTV. Sama heppu kehui joskus muinoin, kuinka HP Reverb G2:ssa on hyvä sweetspot :poop:.

PSVR2:ssa on Fresnel optiikka. Sillä ei kertakaikkiaan saa aikaiseksi terävää kuvaa muualle, kuin pienelle pläntille keskellä kuvaa.
Quest 3:ssa pancake optiikka, joka tarjoaa jo lähtökohtaisesti isomman terävän alueen ja juurikin Quest 3:n optiikkaa on kehuttu kaikkialla.

PSVR2 on minun silmissä DOA Fresnel optiikkansa takia.
 
Niin Q3:lla ja PSVR2:llahan on paperilla sama FOV mutta itselläkin tuntuu että PSVR2:ssa se on isompi. Tuokin on lopulta käyttäjäkohtaista, eli miten syvällä silmät on kasvoissa ja minkälaiset kasvonmuodot on verrattuna käytettäviin kasvosuojiin eli varmasti vaihtelee. Pitää varmaan jossain vaiheessa ostaa tuo TESTHMD by knob2001 (itch.io) ja katsoa mitä lukuja itsellä antaa.

Sweetspot Q3:ssa on tosiaan niin iso että kunhan heittää lasit vähän sinne päin niin kaikki on selkeätä, PSVR2:n kanssa saa olla tosiaan tarkempi, nykyään menee sekin jo heittämällä kohdalleen.
 
Tässä on jotain through the lens vertailuja ja lainaukset alhaalla:


My impressions: Regrettably, I will be selling my PSVR2. It's a decent PCVR headset and is essential for anyone who already owns one and wants to expand their game library/get in to PCVR. However, if you already have a Quest 3, I would still recommend Q3 as the superior PCVR option.

The PSVR2, even when used for PCVR, continues to suffer from issues that, for me, diminish the OLED experience. These issues include chromatic aberration, mura, distance phasing (where fine details faintly flicker), and slight image banding when moving your head quickly from left to right due to high persistence and the screen filter, which makes everything slightly less crisp. Even with high super sampling - The sweet spot is an issue and I'm finding myself constantly adjust the headset.

The Quest 3's pancake lenses and higher PPD make a noticeable difference, and features like the double-tap clear passthrough and flexible connectivity options such as Air Link, Virtual Desktop, Steam Link, and Mixed Reality make it a much better all-around PCVR headset.
 
Niin Q3:lla ja PSVR2:llahan on paperilla sama FOV mutta itselläkin tuntuu että PSVR2:ssa se on isompi.
Koko rendattu FOV eli minkä voi parhaimmillaan nähdä näkyy olevan PSVR2:lla 123 astetta vaakatasossa ja 106 pysty. Tämän tietokannan mukaan Q3:lla 108 ja 98.25 astetta joten ihan mukavasti isompaan PSVR2:lla pääsee jos silmät saa kohdalleen. Itse taidan nähdä tuon koko FOV:n koska näyttöjen reunatkin tulee näkyviin jos laitan etäisyyssäädön aivan lähimmilleen.
 
Tuskin mutta tilaa vaikka saksan amazonista? Sieltä tulee parissa päivässä hyvällä tuurilla. Oisko suomeen ollut 100€ ostoskorilla ilmaiset postikulut niin mieti tarviiko taloudessa jotain muuta romua tai vaikka kuivatettuja hedelmiä yms.
Säilyttääkö tämmönen questin akun eikä syö sitä? Oon vasta kokeillut quest3a langattomasti ja kun on normi 3.1 piuha seinässä, silti pelatessa syö akkua vaikkakin hitaammin.
 
Koko rendattu FOV eli minkä voi parhaimmillaan nähdä näkyy olevan PSVR2:lla 123 astetta vaakatasossa ja 106 pysty. Tämän tietokannan mukaan Q3:lla 108 ja 98.25 astetta joten ihan mukavasti isompaan PSVR2:lla pääsee jos silmät saa kohdalleen. Itse taidan nähdä tuon koko FOV:n koska näyttöjen reunatkin tulee näkyviin jos laitan etäisyyssäädön aivan lähimmilleen.

Yllättävän iso FOV on PSVR2 laseissa, jos nuo luvut pitää paikkaansa. Mutta vaikka pitäisikin, niin itse en näe hirveästi arvoa isolla FOV:lla, jos siitä FOV:sta vain pieni osa keskellä on terävää. Esim. HP Reverb G2:lla tuntui koko ajan, kuin olisi katsonut kiikareista läpi, mutta Varjo Aeroilla ei, vaikka FOV on noissa samaa tasoa.
 
Tässä on jotain through the lens vertailuja ja lainaukset alhaalla:
Mulla on molemmat quest3 ja psvr2. Ei voi yksiselitteisesti sanoa, että toinen olisi parempi. Menee mielipideasiaksi.

PSVR2 fyysinen mukavuus ja istuvuus päähän ja mekaniikat paljon paremmat kuin quest3 vakio tai elite strap.

Quest3 resoluutio on parempi ja oled moirea ei tietenkään ole lcd-paneeleissa. Toisaalta screen door effect näkyy ihan selkeästi quest3:ssakin niin pikselit eivät ole virheettömät. Standalone toimivuus ilman pc tai konsolia todella hieno juttu.

PSVR2 mustan taso ja värit on next level versus quest3 hailakat värit ja hohtava harmaa(ei mustaa ole nähnytkään). OLED moire huono asia, mutta sen unohtaa pelatessa ihan yhtälailla kuin screen door efektin. Haloja tulee kirkkaista asioista, mutta ei lähellekään niin pahasti kuin muissa fresnel-linsseillä olevissa laitteissa. Joku pinnote linsseissä mikä vähentää haloja. Halot ei ole ongelma toisin kuin vaikka quest1.

Jos meinais mahdollisimman hyvän vr-laitteen saada niin taitaa aikalailla applen vision pro olla kukkulan kuningas. Se maksaa sitten eri tavalla kuin halpikset missä on tehty kompromisseja. Vision pro:ssa micro oled niin ei tarvi tehdä kompromissia mustan tason, värien, linssien yms. kanssa.

1723527173511.png
 
Viimeksi muokattu:
Applen ongelma on toistaiseksi ohjaimissa, 3rd party tukea on tulossa, mutta sekin on vasta matkalla. Tällaisenaan käyttö on enempi productivity/media käytössä.

Katselin Q3:sta media hakemistosta löytyviä spatial videoita ja ero ei ollut iso AVP:n spatial videoihin, eroa silti hieman oli, mutta kyllä nuo Q3:nkin spatial videot näyttivät hyvin aidoilta. AVP:n läpikatselu on parempi kun Q3:sen, erityisesti tykkäsin kun läpinäkyyttä voi säätää portaattomasti. Ainakin Applen demon valaistussa tilassa ero oli selvä, mutta en osaa sanoa miten ero näkyisi huonommassa valaistuksessa.

Nyt kun Q3:seen tuli netflix 1080p tuki, sillä katselee sarjoja/elokuvia jo mielellään, vaikka resoluutio ei vieläkään ihan parasta ole. Tallennusmahdollisuus lisäisi käyttöä huimasti. Oculus TV:n puolella on jo välimuistiin korkealaatuisena tallennus, mutta se tuntuu liian hitaalta ja herkästi katkeavalta. Ne mitkä sain tallennettua näyttivät kyllä hyvältä.

Kumma että tuohon mediamatreriaalin määrään, laatuun ja tallennusmahdollisuuksiin ei ole kiinnitetty enempää huomiota. Sen verran hyvältä elokuvat ym. näyttävät että sekin lisäisi käyttäjien ja käytön määrää perus VR-pelaajien ohella. Ehkä tuo spatial videoiden tallentamisen ja katselun yleistyminen parantaa tilannetta, mutta tässä kaipaisi nyt isojen stream-firmojen laajempaa tukea.
 
Nyt kun Q3:seen tuli netflix 1080p tuki, sillä katselee sarjoja/elokuvia jo mielellään, vaikka resoluutio ei vieläkään ihan parasta ole.

Mun silmiin 2d-videot Q3:ssa näyttää samalta kuin mennävuosien ei niin hyvät 1080p videotykit. Värit on hailakat ja musta on hohtavaa harmaata. Varsinkin 2d videoissa screen door effect paistaa silmin toisin kuin immersiivisen 3d kontentin kanssa. Mä en vaihtais monitoria/telkkaria quest3:een leffojen/tuben katsomisessa, mutta makuasioitahan nämä on. Yhdelle kelpaa, toiselle ei. 3d videosisältö sen verran immersiivisempää, että ongelmat ei niin paista silmille ellei ole verrokkia kuten applen vision pro käytettävissä.
 
Mun silmiin 2d-videot Q3:ssa näyttää samalta kuin mennävuosien ei niin hyvät 1080p videotykit. Värit on hailakat ja musta on hohtavaa harmaata. Varsinkin 2d videoissa screen door effect paistaa silmin toisin kuin immersiivisen 3d kontentin kanssa. Mä en vaihtais monitoria/telkkaria quest3:een leffojen/tuben katsomisessa, mutta makuasioitahan nämä on. Yhdelle kelpaa, toiselle ei. 3d videosisältö sen verran immersiivisempää, että ongelmat ei niin paista silmille ellei ole verrokkia kuten applen vision pro käytettävissä.
Ainakin kun säädin kirkkautta alle puoliväliin ja katselin läpikatselutilassa, kuva oli netflxiillä siedettävä. Q3:ssa on jostain syystä ryssitty kontrasti säätö ja niimpä 99% peleistä olettaa kirkkauden olevan iso ja kontrastin nollassa ja autosäätää kuvan tuohon asetukseen. Kun browserin kautta katsoo, kirkkaudessa/kontrastissa on ehkä vähän enemmän pelivaraa, en ehtinyt vielä kunnolla kokeilla. Itse en tuota screendooria huomaa lainkaan Q3:lla, tai silmä ei kiinnitä siihen huomiota.

Jos katsot Q3:lla media hakemistossa olevia spatial videoita, niin sanoisin että Q3 tarjoaa 98% siitä mitä AVP. Todellisuus youtuben max. 4K-8K striimatuilla3D videoilla on pykälää kehnompi, ja ei se lähdemateriaali AVP puolellakaan ilmeisesti sen kummempaa vielä ole, lukuunottamatta Disney+ ja Apple-TV:tä jotka tukevat AVP:tä paremmin. Sitä en tiedä saako AVP:llä jo striimipalveluista videoita tallennettua, mikä parantaisi huomattavasti laatua.

Kunnon spatial videoiden lähteiden puute on minusta isompi pullonkaula kun se mihin Q3 ja AVP raudassa pstyvät. Ainakin itselle tulee Q3 spatial videoista jo wow efektiä, vaikka AVP piirun paremmaksi vielä pistää. Koko ajanhan rauta paranee, ja ehkä nuo spatial-videotkin yleistyvät jahka kuvauslaitteet yleistyvät ja stream-firmat heräävät.
 
Viimeksi muokattu:
Onko VR-käyttöön (PSVR2) merkittävää hyötyä jos ostaa 4080 Superin 4070 Ti Superin sijaan?

Riippuu mitä pelaa. Jos noita aitoja multiplatform VR-pelejä niin tuskin kannattaa kun ne on muutenkin kevyemmälle raudalle suunniteltu. Sit taas jos enemmän kiinnostaa noi simupelit tai aidot PCVR only-pelit niin niille toki ei riitä mikään rauta eli saat sen ehkä 10%-15% lisää suorituskykyä. En kuitenkaan tiedä onko siinäkään mitään järkeä suhteessa kustannuksiin ja sieltä on ensi vuonna 50xx:t tulossa joilla saa todennäköisesti suuremman hypyn samaan rahaan. Ehkä konkretisoituu parhaiten kysymykseen onko sulla jotain suorituskykyongelmia jossain käytössä?
 
Riippuu mitä pelaa. Jos noita aitoja multiplatform VR-pelejä niin tuskin kannattaa kun ne on muutenkin kevyemmälle raudalle suunniteltu. Sit taas jos enemmän kiinnostaa noi simupelit tai aidot PCVR only-pelit niin niille toki ei riitä mikään rauta eli saat sen ehkä 10%-15% lisää suorituskykyä. En kuitenkaan tiedä onko siinäkään mitään järkeä suhteessa kustannuksiin ja sieltä on ensi vuonna 50xx:t tulossa joilla saa todennäköisesti suuremman hypyn samaan rahaan. Ehkä konkretisoituu parhaiten kysymykseen onko sulla jotain suorituskykyongelmia jossain käytössä?
Lähtötilanteena siis rikkinäinen 5700XT eli tyhjä pöytä. Erot on alhasia 1080p-1440p resoilla mutta 4K näyttää vähän nousevan. PSVR2 menee yli 4K:n enkä mitään järkeviä VR benchmarkkeja löytänyt.

Hintaeroa toki 250e niin jotain muutamaa fps:ää en haluaisi sillä rahalla ostaa.
 
Mulla on molemmat quest3 ja psvr2. Ei voi yksiselitteisesti sanoa, että toinen olisi parempi. Menee mielipideasiaksi.

PSVR2 fyysinen mukavuus ja istuvuus päähän ja mekaniikat paljon paremmat kuin quest3 vakio tai elite strap.

Quest3 resoluutio on parempi ja oled moirea ei tietenkään ole lcd-paneeleissa. Toisaalta screen door effect näkyy ihan selkeästi quest3:ssakin niin pikselit eivät ole virheettömät. Standalone toimivuus ilman pc tai konsolia todella hieno juttu.

PSVR2 mustan taso ja värit on next level versus quest3 hailakat värit ja hohtava harmaa(ei mustaa ole nähnytkään). OLED moire huono asia, mutta sen unohtaa pelatessa ihan yhtälailla kuin screen door efektin. Haloja tulee kirkkaista asioista, mutta ei lähellekään niin pahasti kuin muissa fresnel-linsseillä olevissa laitteissa. Joku pinnote linsseissä mikä vähentää haloja. Halot ei ole ongelma toisin kuin vaikka quest1.

Jos meinais mahdollisimman hyvän vr-laitteen saada niin taitaa aikalailla applen vision pro olla kukkulan kuningas. Se maksaa sitten eri tavalla kuin halpikset missä on tehty kompromisseja. Vision pro:ssa micro oled niin ei tarvi tehdä kompromissia mustan tason, värien, linssien yms. kanssa.

1723527173511.png

Toi ny on ehkä vähän liikaa sanottu että Vision Pro olisi mahdollisimman hyvä VR-laite ja etteikö siinäkin olisi aika merkittäviä kompromisseja. Se on visuaalisesti, käytettävyydeltään ja tehoiltaan varmasti kärkeä mutta kompromissit sit tehty kuitenkin mm. painossa, ergonomiassa, ohjaustavassa, Applen ekosysteemisidonnaisuudessa, akkukestossa ja tietenkin siinä hinnassa. Ohjaustapa on käytännössä tappanut pelikäytön joka on kuitenkin suuri osa nykypäivän VR-käyttöä. 3rd party peli/peliohjaintukea tulee mutta eihän noi mitään massasuosiota koskaan saavuta kun ei tule laitteen mukana. Apple on ajanut tossa tietynlaista visiota tulevaisuuden AR/VR:stä, joka ei käytännössä kuitenkaan nykypäivänä oikein täysimittaisesti toteudu, joka käytännössä tarkoittaa rajoitettuja käyttötapauksia.
 
  • Tykkää
Reactions: pig
Lähtötilanteena siis rikkinäinen 5700XT eli tyhjä pöytä. Erot on alhasia 1080p-1440p resoilla mutta 4K näyttää vähän nousevan. PSVR2 menee yli 4K:n enkä mitään järkeviä VR benchmarkkeja löytänyt.

Hintaeroa toki 250e niin jotain muutamaa fps:ää en haluaisi sillä rahalla ostaa.
Kuten Joda tuossa laittoikin, jos pelaat ns. normipelejä niin 4070TI riittää mainiosti 90hz, itselläni 3080TI ja Q3. Jos taas haluat pelata NMS, FS2020 tai UEVR modilla pelejä, niin edes 4090 ei pääse 90hz kunnolla, noilla muutamilla raskaimmilla peleillä 4080 antaa pientä etua vrt. 4070TI.

PSVR2 tosin ei tue kai kun 90hz, joten sikäli voi olla raskaimpia pelatessa parempi ottaa puhdikkaampi GPU, esim. Q3:lla voi aina tiputtaa hz jotta saa resoluution täysille ja yksityiskohdat pidettyä ultralla. Jos tarvetta simuiluun tai UEVR modauksiin ei ole, niin 4070TI pitäisi kyllä riittää normipeleille 90hz pääsemiseksi.
 
itse ajattelin psvr2n pc ominaisuutta lähinnä pimeisiin kauhu peleihin. Mutta voihan se olla että fresnelit paskoo senkin suunnitelman kun adapteri saapuu.
Vr1 sestä ei vielä tietoa koska lähtee ekat asiakkaille. Aika lähellä ollaan kyllä.
 
Toi ny on ehkä vähän liikaa sanottu että Vision Pro olisi mahdollisimman hyvä VR-laite ja etteikö siinäkin olisi aika merkittäviä kompromisseja.

En mä noin sanonut, jos noin käsitit niin ehkä kirjoitin epäselvästi. Tarkoitus oli sanoa, että kun unohdetaan hinta-argumentti niin applen laite vaikuttaa sellaiselta missä on tehty vähiten kompromisseja kuvanlaadun suhteen. Kaikki vr laitteet on yhden tai toisenlaisia kompromisseja vielä pitkään.
 
Pico 5 ultra:
  • Qualcomm Snapdragon®️ XR2 Gen 2 Flagship Platform
  • PICO 4 Ultra gives you a resolution of 2160 × 2160 in each eye, with a refresh rate of up to 90 Hz.
  • Compared to PICO's previous model, you'll gain color correction, an increase in screen brightness by 25% and an increase in resolution rendering by 62%.
  • AV1 encoding compression rate is improved compared to HEVC/H.265. In the test environment, fragment decoding is enabled to optimize overall decoding latency by approximately 2 milliseconds.
  • PICO 4 Ultra is compatible with a Wi-Fi 7 wireless connection. When connected to a Wi-Fi 7 router, your transmission speed can reach over 3.0 Gbps, and your wireless streaming latency can be as low as 5 milliseconds. This is reduced by up to 30% when compared with previous models.
  • pico 4 users can get the ultra for 330 euros (upgrade price)
  • motion trackers 55e/pair.
  • So it turns out that Pico 4 Ultra seems to actually be using a single IR structured light projector similar to Quest 3. The other sensor dot is an IR camera to pick up ToF data.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom