Noh XR-4 nyt on muutenkin kovin pro-puolelle kallellaan eli hinnat sen mukaiset eikä läheskään niin kuluttajatuote kuten Aero. Suomihinnoilla sit olisi varmaan 2x tosta kun kaikki pitäisi rakentaa Suomeen about nollista ja volyymit pieniä eli ei kyllä oikein mitään järkeä.
Somnium VR1 julkaisu myös hintansa. Vähän erikoinen ominaisuuspajatso eli yhteensä 8 eri varianttia laseista eri ominaisuuksilla. Alvittomat hinnat välillä 1899-3989€. En oikein tiedä mitähän järkeä tommosenkin varianttipajatson pyörittämisessä on. Luulisi että olisi merkittävästi halvempaa tukea esim. vain kolmea varianttia tuotantoputken läpi ja olisi kuluttajallekin sitä kautta lopulta parempi. Toki heillä nyt muutenkin vähän tuntuu olevan opettelua toi touhu. Somniumin sivut on kyllä ihan syvältä eli en tiedä minne noi viralliset hinnoittelukuvat siellä on haudattu joten 3rd party sivun kautta. Ennakkovaraus aukesi ilmeisesti pari päivää sitten, päättyy 10.8. jonka jälkeen virallinen julkaisu 12.8. jolloin varsinainen myyntikin alkaa.
VR Flightsim Guyn tuntuma versioista:
joo kauppa on auki vaan ennakko varaajille toistaiseksi. en muista kauanko näin jatkui.
Veikkaan että tuo varianttien määrä on sen takia niin suuri että nuo eri lisäosat heidän maskiinsa maksavat kuitenkin sen verran enemmän kuin yleensä.
moni miettiikin tuolla miksi esim HT Tai eyeTracking maksaa niin paljon.
suurin erohan on tietenkin että maski on lähtökohtaisesti hiukan eri ajatuksella kasattu.
kaikki on kotokutoista niin hyvässä varmaan kun huonossakin . hand trackin on leap motion mutta mukana tulee enterprice lisenssi, joten hinnan vertaaminen ei ole ihan niin helppoa.
samoin Eye tracking on töysin omaa käsialaa.
Ideana on ollut rakentaa laite jonka köyttöikä on siinniteltu 3-5 vuoden jänteelle. eli paneleista ja optiikasta on otettu kaikki mahdollinen irti. Somniumilla on sijoituksia hyper visionissa jne joten he ovat hyvin tietoisia milloin oikeasti on mahdollista tehdä panceikeilla ja micro oledeilla mitäkin. Myös vrgineers on ollut mukana kehityksessä ollen myös prahalainen yritys.
isoin pointti maskissa on että se on kestävä,
muokattava (kaikki cad mallit julkaistaan) se tarkastetaan täysin ennen lähetystä linsseistä lähtien kalliilla koneilla. 0 virhe pikseli politiikka ja täysin avoin ohjelmisto joten mikään data ei ulkopuolelle mene ellet halua.
Somnium spacen toimitusjohtaja Artur on ollut koko prosessin ajan discordissa aamusta aamuun kommentoimassa ja keskustelemassa prosessista. Yrittäjänä itse ihan huge respect miestä kohtaan. Myöskin tuo Vrgoneersin mukana olo antaa isosti uskoa tuotteen laatuun.
Olen jonkun verran keskustellut henkilökohtaisti heidän toimarinsa kanssa.
Itsellä on sen verran kova luotto firmaan että tilasin Titan edition itselleni kun nyt kerran olin sadan ensinmäisen joukossa. jossain 30 sijan tuntumassa olin tilauksessa joten toimitus jonossa pitäis aika etu nenässä saada. Vaikkei kyllä ollut mikään paras hetki itselle mitään hankkia ajankaan takia.
olen odottanut jo monta vuotta laadukasta niin teknksesti kuin visualisesti vaatimukset täyttävää light house maskia. sen verran tein kompromissia että luovuin ajatuksesta MR kamera malliin hinnan noustessa niinkin korkealle. Ei sillä ymmärrän kyllä hinnan täysin.
Odotan mielenkiinnolla päästä vertaamaan myös 3d ”flat screen” pelejä maskin läpi tuohon tupla projektori järjestelmään.
perusteluitani eyetrackingille on että prossu on hiukan jo pölyinen 8700k@5ghz ja näyttis vain 4080superi
hand trackingille se että kuulemma tämä tulee tukemaan leap motionin micro movementsejä ja qr koodeja voi käyttää trackauksessa. tuolla voi olla vuoden parin sisään käyttöä ja mielessä on myös yksi projekti jossa hand trackingille voisi olla käyttöä.
Somnium ei ole vielä viimeostellyt local dimming ominaisuutta joka oli esim steven flight sim guyn käytössä vain noin 10% efective.
nöytöstä löytyy yli 500 dimming zonea per paneeli ja kuulemma he tekevät local dimmingin tavalla mitä ei ole ikinä nähty. lainaten muistin varasta.
isoin pelko itsellä on painon suhteen mutta
en usko että siitä tulee ongelma modattavuuden ansioista. Muutenkin itsellä sessiot tulee
oleen suht lyhkäsiä.
Varmasti on kuten stewe sanoi että
crystal light on monelle ”parempi” vaihtoehto koska itse paneli on sama ja crystal toimittaa ison osan prosentuaalisesti visualeista ja hinta
on murto osan. Me ihmiset kun olemme tottuneet valitsemaan sen mahdollisimman halvan hinnan ja yhteiskunta muutenkin on pakottanut kaikki karsimaan kuluja.
Itse kuitenkin arvostan isosti mitä Somnium yrittää tehdä ja sitä että softa toimii aina kellon lilla, ja build quality ja quality control on parhaasta päästä.
Itsellä ei ole pimaxista kokemusta 4k jälkeen muuta kuin että luvuin 8kx kickstarterista minuutteja ennen sen sulkeutumista koska pimax edustaja valheteli päin naamaa. Joten en sillain voi sanoa laadusta mitään nykyää muuten kuin toisen köden tietoa.
mikäli on kiinnostusta, voin raportoida kokemuksia tänne maskin saavuttua ja kokeilun jälkeen.