VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Eli Pico 4 lähti tilaukseen. Varmuudeksi vielä 256gb malli. Enään se on Gigantista kiinni pelataanko ensi vkl. Half life alyxia...
 
Huomasin muuten näin jälkijunassa että cyberpunk 2077 oli tehty vr modi. Asentelin eilen ja testailin niin voi pojat :D

Tää kyllä kiinnostaisi täälläkin :).
Itsellä Quest 1 ja näytönohjain hakusessa. Iracing pitäisi pyöriä hyvin, se on se tärkein, mutta olisihan se kiva pystyä pelaamaan muutakin :).

Toimisko tää 7900 xtx:llä? Mikä näyttis sulla oli käytössä?
 
Tää kyllä kiinnostaisi täälläkin :).
Itsellä Quest 1 ja näytönohjain hakusessa. Iracing pitäisi pyöriä hyvin, se on se tärkein, mutta olisihan se kiva pystyä pelaamaan muutakin :).

Toimisko tää 7900 xtx:llä? Mikä näyttis sulla oli käytössä?

Enpä kyllä osaa sanoa yhtään amd leiristä. Discordista pikainen search amd hakusanalla löysi että AER2 pitäisi toimia myös amd:n korteilla. Ei vaan taida hirveästi vr kohderyhmä harrastaa punaista leiriä.. Mutta kokeilemalla toki selviää, toki siitä sen kympin patreonin kautta joutuu köyhtymään.

Itseltä löytyy 4090 ja tuo nyt toki jaksaa resoluutiot tapissa pyörittää cyberpunkkiakin tuolla vr modilla. Raytracingistä ei toki tarvitse haaveilla mutta nykypäivän vr:ssä ei ole kyllä muutenkaan ajankohtaista joten :D Muutama kymmenen tuntia takana cyberpunkkia vr:ssä pelaten ja vaikuttaisi siltä että koko peli on ihan hyvin pelattavissa kokkulat päässä. VR mahaa kyllä saattaa vaatia pelin "cutscenet" missä kamera lukittuu pre-skriptattuihin skeneihin. Itse en onneksi kärsi vr pahoinvoinnista niin ei ole häirinnyt vaikka muutamissa kohdin koko vr kamera heittää täysin ylösalaisin kun hahmo nousee maasta ylös jne.. Mutta vähän kyllä varauksella suhtautuisin tuon stoorin läpipelaamiseen jos on taipumusta vr-pahoinvointiin. Semmosta volttia heittää kuitenkin :p
 
Onko täällä kukaan kokeillut 7900 xtx nyt uusimmilla ajureilla? Eli olisko VR nyt toimivampi 7900 xtx :llä? Iracingia pitäis päästä ajamaan taas syksyllä ja joku näyttis pitäisi hommata…
 
Kiitti. Äkkiseltään sieltä en löytänyt 7900x:n tai 7900xtx:n VR testejä ja aikas vanhoja olivat siellä muutkin testit. Täytyy vaan odotella ja toivoa jos joku VR pelaaja täällä sattuisi omistamaan 7900xt:n tai 7900xtx:n ja jakamaan kokemuksia uusimmista ajureista….Ei vaan taida olla suosiossa VR pelaamiseen nää AMD kortit. Ja syy tietty on, että huonohkosti ne on pärjännyt verrattuna Nvidiaan.
 
En ole huomannut mitään eroja eri ajuriversioilla 7900XTX:llä.
Olisi kirjastossa useampiakin pelejä joilla testailla miten uusimmat ajurit toimivat, mutta perunallakin pyörivää Pop1:a vain tullut tahkottua.
 

Jonkin verran kehitystä tapahtunut, mutta…..


Ongelmia vielä on…
 
Viimeisimmän päivityksen jälkeen täällä parani kyllä VR selvästi, mm. IL2:ssa pystyy nostamaan reson 60 -> 100 % niin että FPS yleensä 90, Flight Simulator pyörii vähän aiempaa paremmilla asetuksilla (mm. FSR2 quality) ehkä 45 -> 55 FPS. Reverb G2 -lasit käytössä. Ei harmita 7900 XTX enää...
 
Onko löytynyt suositeltavia HALPOJA (alle 100e) reitittimiä langattomalle VR:lle? Virtual Desktopin discordissa on joitain suosituksia, mutta saatavuus Suomessa on aika heikko. Esim. Netgear WAX202 (Wifi 6) ei meinaa löytyä mistään (britti-Amazonilta saisi, mutta sitten tulee päälle mm. tullimaksut ja ALV +24%), ja ASUS RX55 (Wifi 6) samoin kiven takana, tosin se poistettiin ilmeisesti suosituslistalta juuri, kun siinä oli ongelmia yli 300 mbs nopeuksilla. TP-Linkkejä on tuolla kehotettu välttämään, "as they have a lot of issues".

Onko esim. näitä kukaan kokeillut:
-TP-Link Archer C6 (Wifi 6)
-ASUS RT-AX53U (Wifi 6)

Käytössä Quest 2, mutta saatan hommata Quest 3:n, joka olisi Wifi 6E laite. Täten reitittimen soisi olla edes hieman future-proof, eli mielellään ei Wifi 5, vaan Wifi 6 ylemmät nopeudet hyvin hanskaava, vaikka ei olisi Wifi 6E. (Halpoja ja VR-käyttöön hyviä Wifi 6E reitittimiä ei taida olla vielä?)
 
Onko löytynyt suositeltavia HALPOJA (alle 100e) reitittimiä langattomalle VR:lle? Virtual Desktopin discordissa on joitain suosituksia, mutta saatavuus Suomessa on aika heikko. Esim. Netgear WAX202 (Wifi 6) ei meinaa löytyä mistään (britti-Amazonilta saisi, mutta sitten tulee päälle mm. tullimaksut ja ALV +24%), ja ASUS RX55 (Wifi 6) samoin kiven takana, tosin se poistettiin ilmeisesti suosituslistalta juuri, kun siinä oli ongelmia yli 300 mbs nopeuksilla. TP-Linkkejä on tuolla kehotettu välttämään, "as they have a lot of issues".

Onko esim. näitä kukaan kokeillut:
-TP-Link Archer C6 (Wifi 6)
-ASUS RT-AX53U (Wifi 6)

Käytössä Quest 2, mutta saatan hommata Quest 3:n, joka olisi Wifi 6E laite. Täten reitittimen soisi olla edes hieman future-proof, eli mielellään ei Wifi 5, vaan Wifi 6 ylemmät nopeudet hyvin hanskaava, vaikka ei olisi Wifi 6E. (Halpoja ja VR-käyttöön hyviä Wifi 6E reitittimiä ei taida olla vielä?)
Tiedonsiirtoviiveen ero on kyllä aika marginaalisen pieni wifi5 vs wifi6 käytetyillä bitrateilla. Pakkaus ja purku aiheuttaa paljon enemmän joten näyttiksen paukut varmaan kannattaa enemmän. Päästäänköhän tuolla Kyösti kolmosella tuonne 300Mbps streamauksessa kun kakkonenkin saa aika isot viiveet 150Mbps nopeuksilla.
 
Onko löytynyt suositeltavia HALPOJA (alle 100e) reitittimiä langattomalle VR:lle? Virtual Desktopin discordissa on joitain suosituksia, mutta saatavuus Suomessa on aika heikko. Esim. Netgear WAX202 (Wifi 6) ei meinaa löytyä mistään (britti-Amazonilta saisi, mutta sitten tulee päälle mm. tullimaksut ja ALV +24%), ja ASUS RX55 (Wifi 6) samoin kiven takana, tosin se poistettiin ilmeisesti suosituslistalta juuri, kun siinä oli ongelmia yli 300 mbs nopeuksilla. TP-Linkkejä on tuolla kehotettu välttämään, "as they have a lot of issues".

Onko esim. näitä kukaan kokeillut:
-TP-Link Archer C6 (Wifi 6)
-ASUS RT-AX53U (Wifi 6)

Käytössä Quest 2, mutta saatan hommata Quest 3:n, joka olisi Wifi 6E laite. Täten reitittimen soisi olla edes hieman future-proof, eli mielellään ei Wifi 5, vaan Wifi 6 ylemmät nopeudet hyvin hanskaava, vaikka ei olisi Wifi 6E. (Halpoja ja VR-käyttöön hyviä Wifi 6E reitittimiä ei taida olla vielä?)
Minä laitoin tämän:
Toistaiseksi ei valittamista. Tosin silloin kun ostin niin oli reilusti halvempi. Outlet tuotteena ostin alle viidellä kympillä. 2.4 GHz verkossa ilmeisesti aika heikko esitys mutta eipä VR:ssä sitä tarvitse.
 
Tiedonsiirtoviiveen ero on kyllä aika marginaalisen pieni wifi5 vs wifi6 käytetyillä bitrateilla. Pakkaus ja purku aiheuttaa paljon enemmän joten näyttiksen paukut varmaan kannattaa enemmän. Päästäänköhän tuolla Kyösti kolmosella tuonne 300Mbps streamauksessa kun kakkonenkin saa aika isot viiveet 150Mbps nopeuksilla.
Eiköhän tämä ole hyvinkin realistista. Nytkin Virtual Desktop H.264+ (a ka H.265) mahdollistaa max. 400 Mbps, tosin minun wifi 5 verkko antaa parhaimmillaan 280 Mbps Quest2:lla. Yli 300 en ole vielä nähnyt omassa setissä, ehkä näkisin jos seuraisin tuota koko ajan, nyt olen vain katsonut sen aluksi.
 
Ei ole tullut PCVR puolen julkaisuja seurattua kohta pariin vuoteen (oikeastaan Alyxin jälkeen). Onko nykyisellään julkaistu jotain erityisen hyviä pelejä? Laitteistona Quest 1 ja PC, tuli päivitettyä rautaa niin voisi testailla pitkästä aikaa paremmilla tehoilla, mutta vanhoja pelejä ei uusiksi jaksa. Suosikit on olleet Alyx ja Arizona Sunshine, lisäksi autopelit tietty. Walking deadit ja RE VR:llä ovat liian pelottavia vaikka varmasti muuten itselle uppoaisivat :)
 
Ainakaan htc vive ei toimi kätevästi. steamvr kaappaa htc viven headsetin eikä picoa kun sen starttaa. Pitää erikseen ajaa skripat jolla disabloi htc viven lasit silloin kun haluaa käyttää picoja. Itsellä on permana disabloituna vive-lasit ja pelkät watchman donglet käytössä. Haiskahtaa oudolta jos muka indexit käyttäytyisi eri tavalla
Joo, Indexit näyttäisi toimivan erillailla. Justiinsa kokoeilin irallia ja assettoa, aluksi Picolla langattomasti
streaminassistantin kautta, ja sen jälkeen Indexeillä. Hyvin näytti pelittävän. Eli tuli turhaan ostettua tuo rtx2080 tuohon varakoneeseen :( kun yhdelläkin koneella näyttäisi pärjäävän.
 
Viimeisen päivityksen jälkeen on Quest 2/Link kaapelin kanssa ongelmia. Ei yhdistä, ei löydä Quest 2-ta jne. Joskus useamman restardin jälkeen "tuurilla" saan yhteyden ja silloin joskus puutu äänet Questista. Käytössä alkuperäinen Link kaapeli. Kokeiltu erilaisia kaapeleita ja erilaisia usb portteja. Ei apua. Pikkuisen ottaa päähän toi jatkuva säätäminen. Mistä täällä kerta pitäisi vika etsiä? Apua.
 
Ei ole tullut PCVR puolen julkaisuja seurattua kohta pariin vuoteen (oikeastaan Alyxin jälkeen). Onko nykyisellään julkaistu jotain erityisen hyviä pelejä? Laitteistona Quest 1 ja PC, tuli päivitettyä rautaa niin voisi testailla pitkästä aikaa paremmilla tehoilla, mutta vanhoja pelejä ei uusiksi jaksa. Suosikit on olleet Alyx ja Arizona Sunshine, lisäksi autopelit tietty. Walking deadit ja RE VR:llä ovat liian pelottavia vaikka varmasti muuten itselle uppoaisivat :)
Vertigo 2 on aika pitkälti half life alyxin vertainen tekele jota voisi suositella melkein kaikille. Muuta jos haluaa testailla niin Wanderer oli positiivinen yllätys ja Battlegroup Vr toimi lopulta todella hyvin. The Las Clockwinder on jepa jos ei pelien lyhyys haittaa
 


7900 xtx alkaa olemaan ihan ok vaihtoehto VR:ssä. Uusimmat ajurit tuonut suorituskykyä lisää pelattavalle tasolle.
 
Vertigo 2 on aika pitkälti half life alyxin vertainen tekele jota voisi suositella melkein kaikille. Muuta jos haluaa testailla niin Wanderer oli positiivinen yllätys ja Battlegroup Vr toimi lopulta todella hyvin. The Las Clockwinder on jepa jos ei pelien lyhyys haittaa
Vähän pelkään että asetat odotukset turhan korkealle tolla että sanot pitkälti alyxin vertaiseksi, hyvin pienen tiimin indie-peli tuo kuitenkin on eli ihan sellasta tuotannon tasoa ei voi odottaa kuin Alyxissä.
 
Vähän pelkään että asetat odotukset turhan korkealle tolla että sanot pitkälti alyxin vertaiseksi, hyvin pienen tiimin indie-peli tuo kuitenkin on eli ihan sellasta tuotannon tasoa ei voi odottaa kuin Alyxissä.
:p ei se nyt vr:ää mullista, mutta kaikki toimii todella hyvin pakettina eikä niitä "ähh onpas ripulisesti tehty" juttuja tullut kuten yleensä vr peleissä tahtoo tulemaan vastaan
 
:p ei se nyt vr:ää mullista, mutta kaikki toimii todella hyvin pakettina eikä niitä "ähh onpas ripulisesti tehty" juttuja tullut kuten yleensä vr peleissä tahtoo tulemaan vastaan
Mun mielestä jo se, että on olemassa Vr-pelejä missä ollaan fyysisesti mukana, saa ne joka tapauksessa niin eri tasolle kun mikään mitä on ollu ennen, et vertailu näyttötasosiin peleihin on aika turhaa. Mitä sit jos grafiikka ei oo 4k, kunhan heilutat niitä käsiä.
 
Into the radius on ollut todella positiivinen kokemus. Yli 15h mennyt heittämällä ja vielä on paljon pelattavaa jäljellä. Peliin saa myös modeja PCVR puolella ja peli saa vielä päivityksiä + Into the radius 2 on tekeillä.
Aluksi peli oli turhan pelottava mutta se helpottaa suht nopeasti kun tajuaa mitä äänet tarkoittaa etc. Pelin asemekanismit ovat erinomaiset ja huomaa että devaajat on upottanut tunteja tähän peliin.

Quest 2 käsienseuranta on nykyään aivan huippu, tuli eilen lentokentällä ilman ohjaimia surffailtu nettiä reilun tunnin. Ja ohjaaminen toimii painamalla eikä tartte "nipistää" niinkuin ennenvanhaa. Ja vielä passthru käytössä samalla environmenttina niin kunnon AR kokemus ja futuristinen fiilis. Jengi vähän ihmetteli ympärillä, ne tuskin tajusi että näin heidät koko ajan samalla kun surffailin nettiä.

Odotan oikein innolla Q3, tää tulee mullistamaan niin paljon asioita ja tekee matkustamisesta luksusta kun "60 tuumanen" näyttö aina mukana (sellainen jota ei ole pilattu huonoilla linsseillä). Tämän lisäksi toivon kovasti että on riittävän hyvä korvaamaan työkäytössä fyysiset monitorit, Q2 kokeilin ja ollaan niin lähellä tätä (Immersed äppi paras tähän) joten uskon kyllä että Q3 kanssa onnistuu työnteko vaikka saunassa omassa rauhassa. :)
 
Viimeksi muokattu:
Olen tossa pelaillut vuoden pari vanhoja vr pelejä ja uudempiakin. Useasti pelissä kuvanlaatu on aikalailla hirveä. Tekstuurit lattanoita ja sahalaitaa viivoissa enemmän kuin stihlin sahassa. Kaikenlisäksi kuva ikäänkuin vilkkuu tai väpättää. En tarkoita fps puutetta enkä lasien virkistystaajuuden puutetta. Käytössä on hp revereb g2. Esimerkkinä voin ottaa vaikka pelit The gallery episode 1 ja 2. Molemmissa saa otettua käyttöön vaikka millaisia ruudun pehmennys tekniikoita ja samplattua niitä uudelleen ja uudelleen. Jos poistan käytöstä kaikki super samplaukset ja pidän resoluutio valinnan steamista puolikkaalla eli 40%. Kuva on aivan hirveää mössää. Toki kun resoluutio on matala. Mutta tämä outo välkyntä tai väpätys on olemassa. Se korostuu etenkin kun pinnat on pelialueissa suoria ja pystyjä. Välkkyminen pitää ajatella niin että ihankuin näkisin kun ruutu piiretään uudelleen ja uudelleen. :) Kun nostan resoluution 80% iin eli vakioon, mössö tietenkin vähenee mutta ei todellakaan paljoa. Vilkkuminen tai väpätys on edelleen olemassa. Koitin liu-uttaa resoluutioliukua reilusti ohi 100% aina 200% asti eli selvästi ohi lasien kovemman resoluution. Sahalaidat ovat edelleen olemassa ja vilkkuminen/väpätys myös. 200% kyykytti koko koneen muutenkin :D

Johtuuko noi viivojen sahalaitaisuus vain siitä että perus resoluutio laseissa ei riitä todellakaan niiden vähentämiseen kun silmät ovat kiinni näytöissä ? Fps saa kyykkäämään heti kun pistän jonkin gpu osaamista SS päälle ja nostan samplaus kertoja rajusti. Tämä ihmetyttää näissä peleissä kovasti kun tiedän vanhastaan että 4x tai vaikka 8x SS rasittaa lujasti konetta tietenkin. Mutta näissä peleissä voi lukemaa kasvattaa yli 20. Mennessäni yli 15arvon nousee cpu kuorma kattoon ja fps samalla tietenkin romahtaa kuin seinään ja alkaa pudottaa ruutuja pois välistä pysyäkseen 90fps ssä. Mikä aiheuttaa omat ongelmansa tietenkin.
Nämä resoluutio ja supersamplaus asetukset ovat niin rajusti peli ja laitekohtaisia että ei tunnu niissä olevan minkään sortin standardia että miten ne kuuluisi ilmoittaa käyttäjälle.

Puhumattakaan sitten reverbin kuvanlaadusta itsessään. Se on ihan ookoo. Mutta on käsittämätöntä miten ei hp tai mikkosofta saa aikaiseksi koodata näytön taustavalon kirkkauden säätömahdollisuutta. On aivan hanurista katsoa kuvaa minkä pitäisi olla musta. Mutta mustan sijaan se on tumman harmaa, vieläpä aivan selvästi. Tekee jostain jännityspelin kuvasta todella vammaisen ja sotkee kaikkia tummia sävyjä selvästi mikä tekee tekstuureista ja niiden väreistä juurikin latteita. Tietenkin vastaavasti kaikki kirkkaat paikat ovat kirkkaita. Värisävyissä on varmasti korostumaa ehkä punaisen ja viheän suuntaan. Mutta se on vähemmän paha kuin harmaa "musta ". LCD näytöt joo o, mutta kamoon. OVR toolsilla on mahdollista jälkikäteen viilaa väriasetuksia globaalisti. Mutta se on lisäpurkka jo kaiken muun ruudun kuvakäsittelyn päälle. Eli aivan älytön lisäkuorma koneelle. Tuossakaan ei ole taustavalon säätöä.

Eli oonko vaan ns kultasilmä jota ärsyttää räikeät virheet kuvassa.? Vai poistaisiko investointi kovempaan koneeseen nuo välkkymiset jne?

Paljon juttua mutta koittakaa kestää.
 
Pistetäänpä kysymys tänne oikeaan ketjuun...


Kuukauden tauon jälkeen uuden koneen asennus ja Quest2+Steam kombo ei toimi enää lainkaan...
Ihan sama mitä kautta käynnistää instansseja niin Steamin kautta vedetyt pelit avautuvat vain ikkunassa, eivät lähde VR moodiin (Airlink).
Ihan sama onko open xr / steam xr päällä, desktoppiin pääsee normaalisti ja pelit käynnistyvät, mutta ikkunassa.
Äänet kuuluu normaalisti yms.
Normaalit netin ohjeet käynyt lävitse.

Löytyykö vinkkejä tai linkkejä?
 
Pistetäänpä kysymys tänne oikeaan ketjuun...


Kuukauden tauon jälkeen uuden koneen asennus ja Quest2+Steam kombo ei toimi enää lainkaan...
Ihan sama mitä kautta käynnistää instansseja niin Steamin kautta vedetyt pelit avautuvat vain ikkunassa, eivät lähde VR moodiin (Airlink).
Ihan sama onko open xr / steam xr päällä, desktoppiin pääsee normaalisti ja pelit käynnistyvät, mutta ikkunassa.
Äänet kuuluu normaalisti yms.
Normaalit netin ohjeet käynyt lävitse.

Löytyykö vinkkejä tai linkkejä?

Kokeile piuhalla tai VD:llä niin näet onko ongelma sidottu Airlinkin kanssa vai ei. Jos PCVR pelailet langattomasti niin VD on kyllä must have omasta mielestäni, paljon parempi kuva ja toiminnalisuudet vs airlink.
 
Pistetäänpä kysymys tänne oikeaan ketjuun...


Kuukauden tauon jälkeen uuden koneen asennus ja Quest2+Steam kombo ei toimi enää lainkaan...
Ihan sama mitä kautta käynnistää instansseja niin Steamin kautta vedetyt pelit avautuvat vain ikkunassa, eivät lähde VR moodiin (Airlink).
Ihan sama onko open xr / steam xr päällä, desktoppiin pääsee normaalisti ja pelit käynnistyvät, mutta ikkunassa.
Äänet kuuluu normaalisti yms.
Normaalit netin ohjeet käynyt lävitse.

Löytyykö vinkkejä tai linkkejä?
Tämä ei ole ratkaisu, mutta ehkä johdattelee oikeaan suuntaan: Nuin käy VR-sovellusta tehdessä kun unohtaa säätää kaikki projektin asetukset oikein. Sovellus toimii kyllä laseissa, mutta vain ikkunassa eikä koko näkökentässä.

Epäilen syylliseksi Oculuksen PC-sovellusta tai SteamVR:ää. Jos oot tehny säätöjä OculusTrayToolilla, niin laittasin kaikki sieltä myös defaultiksi.
Missä kohti kuva menee laseissa ikkunaan? Näkyykö se Linkin sovellus mistä käynnistät SteamVR:n oikein?

Ps. Joku tämmönen samankaltainen ongelma löyty, mutta kun en itse Air Linkkiä käytä niin hankala sanoa mitä tuossa edes tehdään.
 
Jos oot tehny säätöjä OculusTrayToolilla, niin laittasin kaikki sieltä myös defaultiksi.
Missä kohti kuva menee laseissa ikkunaan? Näkyykö se Linkin sovellus mistä käynnistät SteamVR:n oikein?

Ps. Joku tämmönen samankaltainen ongelma löyty, mutta kun en itse Air Linkkiä käytä niin hankala sanoa mitä tuossa edes tehdään.

Star Trek Bridge crew menee Steamin kautta normaalisti VR tilaan, Alyx & DCS jää ikkunaan...eli Airlink (näemmä) toimii normaalisti.
En ole senkummemmin tehnyt mitään säätöjä Oculus tai Steam appiin kun juuri asentanut ohjelmat (uudelle) koneelle.

Eli Airlinkin kautta yhdistettyä Desktoppiin kaikki toimii ja näkyy normaalisti, tietyt ohjelmat eivät vaan siirry tuohon "VR tilaan" vaan jäävät "VR ikkunaksi" työpöydälle, ohjaimet/osoittimet näkyy ja liikkuu siinä ikkunan moodissa mutta klikkaukset eivät esim. toimi, eli ei voi klikata "Accept" ikkunaa vaikka kohdistin on kohdallaan.


:hmm:
 
Olen tossa pelaillut vuoden pari vanhoja vr pelejä ja uudempiakin. Useasti pelissä kuvanlaatu on aikalailla hirveä. Tekstuurit lattanoita ja sahalaitaa viivoissa enemmän kuin stihlin sahassa. Kaikenlisäksi kuva ikäänkuin vilkkuu tai väpättää. En tarkoita fps puutetta enkä lasien virkistystaajuuden puutetta. Käytössä on hp revereb g2. Esimerkkinä voin ottaa vaikka pelit The gallery episode 1 ja 2. Molemmissa saa otettua käyttöön vaikka millaisia ruudun pehmennys tekniikoita ja samplattua niitä uudelleen ja uudelleen. Jos poistan käytöstä kaikki super samplaukset ja pidän resoluutio valinnan steamista puolikkaalla eli 40%. Kuva on aivan hirveää mössää. Toki kun resoluutio on matala. Mutta tämä outo välkyntä tai väpätys on olemassa. Se korostuu etenkin kun pinnat on pelialueissa suoria ja pystyjä. Välkkyminen pitää ajatella niin että ihankuin näkisin kun ruutu piiretään uudelleen ja uudelleen. :) Kun nostan resoluution 80% iin eli vakioon, mössö tietenkin vähenee mutta ei todellakaan paljoa. Vilkkuminen tai väpätys on edelleen olemassa. Koitin liu-uttaa resoluutioliukua reilusti ohi 100% aina 200% asti eli selvästi ohi lasien kovemman resoluution. Sahalaidat ovat edelleen olemassa ja vilkkuminen/väpätys myös. 200% kyykytti koko koneen muutenkin :D

Johtuuko noi viivojen sahalaitaisuus vain siitä että perus resoluutio laseissa ei riitä todellakaan niiden vähentämiseen kun silmät ovat kiinni näytöissä ? Fps saa kyykkäämään heti kun pistän jonkin gpu osaamista SS päälle ja nostan samplaus kertoja rajusti. Tämä ihmetyttää näissä peleissä kovasti kun tiedän vanhastaan että 4x tai vaikka 8x SS rasittaa lujasti konetta tietenkin. Mutta näissä peleissä voi lukemaa kasvattaa yli 20. Mennessäni yli 15arvon nousee cpu kuorma kattoon ja fps samalla tietenkin romahtaa kuin seinään ja alkaa pudottaa ruutuja pois välistä pysyäkseen 90fps ssä. Mikä aiheuttaa omat ongelmansa tietenkin.
Nämä resoluutio ja supersamplaus asetukset ovat niin rajusti peli ja laitekohtaisia että ei tunnu niissä olevan minkään sortin standardia että miten ne kuuluisi ilmoittaa käyttäjälle.

Puhumattakaan sitten reverbin kuvanlaadusta itsessään. Se on ihan ookoo. Mutta on käsittämätöntä miten ei hp tai mikkosofta saa aikaiseksi koodata näytön taustavalon kirkkauden säätömahdollisuutta. On aivan hanurista katsoa kuvaa minkä pitäisi olla musta. Mutta mustan sijaan se on tumman harmaa, vieläpä aivan selvästi. Tekee jostain jännityspelin kuvasta todella vammaisen ja sotkee kaikkia tummia sävyjä selvästi mikä tekee tekstuureista ja niiden väreistä juurikin latteita. Tietenkin vastaavasti kaikki kirkkaat paikat ovat kirkkaita. Värisävyissä on varmasti korostumaa ehkä punaisen ja viheän suuntaan. Mutta se on vähemmän paha kuin harmaa "musta ". LCD näytöt joo o, mutta kamoon. OVR toolsilla on mahdollista jälkikäteen viilaa väriasetuksia globaalisti. Mutta se on lisäpurkka jo kaiken muun ruudun kuvakäsittelyn päälle. Eli aivan älytön lisäkuorma koneelle. Tuossakaan ei ole taustavalon säätöä.

Eli oonko vaan ns kultasilmä jota ärsyttää räikeät virheet kuvassa.? Vai poistaisiko investointi kovempaan koneeseen nuo välkkymiset jne?

Paljon juttua mutta koittakaa kestää.

Ei ole noita tullut pelattua enkä oikein tunnista tuommoista varsinaista välkkymistä mutta nuo mainitsemasi pelit on alkuperäisen Riftin/Viven aikakaudelta 4-5 vuoden takaa jolloin pelit suunniteltiin Nvidian 970:lle joka tarkoitti aika rankkaa graafista hittiä kun tehot ei riitä. Tämä on nyt kääntynyt päälaelleen kun PCVR-tehoja olisi enemmän mutta uudet pelit suunnitellaan massojen takia Questin mobiiliprossulle niin menty vähän ojasta allikkoon ja graafiset tehot edelleen rajoittaa pelien näyttävyyttä. Quest3 nyt toivottavasti nostaa rimaa vähän enemmän. Eli jos nyt haluaa jotain benchmarkkia mikä on sun laseilla teknisesti mahdollista niin kannattaa varmaan testailla vaikka Alyx, Lone Echo, Resident Evil 7, Hubris, Red Matter 2 tms. jotka ovat tuolta näyttävimmästä päästä tai sitten PC:n puolelta noita simuja kuten MSFS tai Assetto Corsa Competizione. Mitä tulee mustan harmauteen taitaa tosiaan olla vaan LCD-paneelien ominaisuus, josta pääsee eroon vaihtamalla OLED-laseihin mutta sieltä tulee sitten omat optiset haasteet.
 
Ja varsinkin kun pelissä tökkäsee päälle aa niin kuvassa ei tapahdu paljon mitään. Siksi tämä on niin sekavaa.
Supersamplingilla saa äkkiä todella raskaaksi reson. Joku 1.2-1.3x antaa jo aika hyvän tuloksen ja sen kaverina joku todella kevyt antialias tekniikka korkeintaan.
 
Paljon juttua mutta koittakaa kestää.

Kurkkaileppa through the lens videoita ja kattele näyttääkö niissäkin samalta. Niitä sahalaitoja kyllä jostain peleistä löytyy mutta harvemmin ne alkuharmituksen jälkeen pelejä pilaavat. Anti-aliasing jutut näkyy vr-peleissä paljon herkemmin kuin lättäruudulla; niitä voi nvidia control paneelista forcettaa isommalle. Anti-aliasing syö kyllä gpu:n kyykkyyn nopeasti sillä sen 1920x1080 (2m pikseliä) ruudun sijaan sampletat 2160 x 2160 per silmä (9m pikseliä) ja siihen päälle vielä vr:n tuomat distortiokorjaukset eli about 15% lisää pikseleitä ihan tuolla 100% resoluutiolla niin puhutaan jo melkein viisinkertaisesta pikselimäärästä per aliasing kierros . Jokaiselle noista pikseleistä pitää laskea se anti-aliasing arvo niin kone vaan kyykkää :D
Käytännössä steamvr:lle 100% ja sitten fpsvr:n kanssa säätelee reson ja aa:n er peli siten että headroomia jää mukavasti ettei nykäisyjä pahemmin tule.

Tuo mustat harmaita on kyllä sellanen, että ilman oled paneeleja ei siitä päässä eroon. Quest pro:ssakin local dimming sitä vähän pienentää, mutta sitten saakin kivat bloomiympyrät kirkkaille valoille. Koneeseen panostaminen ei juuri näitä ongelmia oikeastaan poista, mutta paremmilla laseilla niitä pystyy pienentämään. Samalla jokaisessa lasissa on omat värimaailmansa ja fiiliksensä hyvässä sekä pahassa.
 
Tuli tilattua tuo Pico 4 kun on Gigantissa tarjouksessa (päivitys Quest 1:stä ja PCVR käyttöön lähinnä). Testasin tuossa illasta pitkästä aikaa Quest 1 + VD komboa ja tuossa oli samaa ongelmaa kuin aikaisemmin eli pelin latausajat (Alyx ja DR2) ovat aivan tolkuttoman pitkät, molemmissa menee useampi minuutti latausikkunoissa. Lisäksi uutena ongelmana Alyx oli pelikelvoton eli äänet tulivat noin 5 sekunnin viiveellä ja kuva jäätyili vähän väliä. Pitää melkein yrittää selvitellä kuntoon ennenkuin Pico saapuu ettei ole sen kanssa heti samat ongelmat ja mene maku uuden laitteen kanssa niin siksi ajattelin hieman kysellä onko tullut kellään vastaan vastaavaa? Troubleshootingina varmaan pitää seurailla hieman mitä prosesseja tuolla jyllää lataamisen aikaan ja tappaa kaikki selkeät ylimääräiset yksitellen (monitorointi, näppäimistön hallinta yms kilkkeet jotka voisi olla potentiaalisia syypäitä). Ja varmaan hyvä testata myös Steam Linkin kautta piuhalla välissä.
 
Tuli tilattua tuo Pico 4 kun on Gigantissa tarjouksessa (päivitys Quest 1:stä ja PCVR käyttöön lähinnä). Testasin tuossa illasta pitkästä aikaa Quest 1 + VD komboa ja tuossa oli samaa ongelmaa kuin aikaisemmin eli pelin latausajat (Alyx ja DR2) ovat aivan tolkuttoman pitkät, molemmissa menee useampi minuutti latausikkunoissa. Lisäksi uutena ongelmana Alyx oli pelikelvoton eli äänet tulivat noin 5 sekunnin viiveellä ja kuva jäätyili vähän väliä. Pitää melkein yrittää selvitellä kuntoon ennenkuin Pico saapuu ettei ole sen kanssa heti samat ongelmat ja mene maku uuden laitteen kanssa niin siksi ajattelin hieman kysellä onko tullut kellään vastaan vastaavaa? Troubleshootingina varmaan pitää seurailla hieman mitä prosesseja tuolla jyllää lataamisen aikaan ja tappaa kaikki selkeät ylimääräiset yksitellen (monitorointi, näppäimistön hallinta yms kilkkeet jotka voisi olla potentiaalisia syypäitä). Ja varmaan hyvä testata myös Steam Linkin kautta piuhalla välissä.
Kokeile sillä Kyöstillä jo nyt piuhalla, nii tiedät onko se langaton verkko mikä tossa piiputtaa. Noin muuten pitäisi vähä enemmän tietää raudasta ja resoista, että vois arvailla syitä.
 
Kokeile sillä Kyöstillä jo nyt piuhalla, nii tiedät onko se langaton verkko mikä tossa piiputtaa. Noin muuten pitäisi vähä enemmän tietää raudasta ja resoista, että vois arvailla syitä.

Joo pitää testata piuhalla. Mielestäni latausaikaongelma tuli jossain kohtaa itsestään (pitkän VR tauon jälkeen) jossa laitteisto ei muuttunut, tuossa välissä oli varmaan n kappaletta päivityksiä Steam VR:än, Oculuksen runtimeen, Virtual Desktopiin ja siihen päälle vielä jos on itse asentanut softaa. Nykyisellään PC:n rautaa on hieman päivitetty (prossuksi 5800X3D ja näyttikseksi 4070) ja homma on noin muuten ihan hallussa eli sama dedikoitu router on käytössä ja asetukset samat kuin aiemmin Ryzen 3600 ja 2700 Superin kera. Samoilla SSD levyillä pelit on kuitenkin kuin aiemmin ja perus 2D pelaamisessa ei ongelmia ole niin sen takia tässä tuntuu olevan jokin varsin erikoinen ongelma. Kaippa tuosta jotain selviää kun ehtii kunnolla tehdä vianmääritystä
 
AppleInsider päässyt testaamaan pari tuntia Vision Prota jonkun laitteen omistavan insiderin kautta ilman Applen valvontaa ja NDA:ta toki rikkoen: Using the Apple Vision Pro - a glimpse at the future of spatial computing

Kuvanlaatu odotetun hyvä, FOV samalla tasolla nykyisten headsettien kanssa, gesturet toimii hyvin, safari välttävästi. Ipad-softat toimii mutta vaatisi enemmän custom porttauksia. Akkukesto vain tunnin mutta epäilee että johtuu osittain deviversion analytiikoista. Painava jonka seurauksena sai 1.5h jälkeen kevyttä "niskan väsymistä". Laite käy myös hieman lämpimänä muttei häiritsevästi.
 
Viimeksi muokattu:
Lone echot löytyy ja molemmat Red matterit. Pää ei kestä yhtään metriä ajaa mitään ajopeliä. Kieltämättä nyt kun muistelen niin vilkkumista/välkkymistä ei esiinny yhtään tai todellavähän noissa peleissä. Vaikka ajan lone echoja Reviven kautta. Lone echo ykkönen on huomattavasti köykäisempi kuin kakkonen ja silti sekin pistää niin gpu kuin jopa cpu tiukille. Lone echo 2 potkasee molemmilta jalat alta heti kun vähänkin koskee grafiikka-asetuksiin. Joten sen myötä on kaikenmaailman grafiikka omituisuuksia silmilllä. Red Matter ykkönen grafiikaltaan vähän samalla tasolla noiden ongelmapelien kanssa. Snadisti suttunen grafiikka vaikka tekis mitä. Kakkonen siitä parantaa selvästi ja toimii notkeamminkin. :)
Alyx toimii todella hyvin. Ei mitään muuta puutetta kuin tuo mustan puute eli harmaus.

Kyllä mä vähän luulen että gpu päivitys olisi aika hyvä juttu tehdä. Vaikka muu kone on ns ser tasoa. Pidättäytyy vain mainstream korteissa.
 
Joo pitää testata piuhalla. Mielestäni latausaikaongelma tuli jossain kohtaa itsestään (pitkän VR tauon jälkeen) jossa laitteisto ei muuttunut, tuossa välissä oli varmaan n kappaletta päivityksiä Steam VR:än, Oculuksen runtimeen, Virtual Desktopiin ja siihen päälle vielä jos on itse asentanut softaa. Nykyisellään PC:n rautaa on hieman päivitetty (prossuksi 5800X3D ja näyttikseksi 4070) ja homma on noin muuten ihan hallussa eli sama dedikoitu router on käytössä ja asetukset samat kuin aiemmin Ryzen 3600 ja 2700 Superin kera. Samoilla SSD levyillä pelit on kuitenkin kuin aiemmin ja perus 2D pelaamisessa ei ongelmia ole niin sen takia tässä tuntuu olevan jokin varsin erikoinen ongelma. Kaippa tuosta jotain selviää kun ehtii kunnolla tehdä vianmääritystä

Selvisihän se lopulta, olikin tosiaan hieman erikoisempi ongelma eli tietyissä WD Blue sarjan SSD levyissä on ongelmaa että ns. vanhan datan lukeminen alkaa jossain kohtaa kestämään ja nämä VR pelithän on juuri asennettu tuolle levylle vuosia sitten. Ongelman huomasi hyvin kun siirsi HL Alyxia Steamin kautta toiselle SSD levylle, siinä meni noin 7 tuntia. Siirsin vastaavan kokoisen pelin toiseen suuntaan niin kesto oli pari minuuttia.

Pico 4 itsessään vaikuttaa hyvältä kapistukselta PC VR hommiin kyllä, testasin peräjälkeen Questia ja tuota niin kyllähän oledin mustat ovat hyvät mutta muuten Pico on kuin laittaisi silmälasit päähän, sen verran on eroa tarkkuudessa eli tulee varmasti pidettyä lasit. Muutenkin laatuvaikutelma on todella hyvä ja vaikka monet ovat haukkuneet istuvuutta, omaan pärstään passaa varsin hyvin
 
Selvisihän se lopulta, olikin tosiaan hieman erikoisempi ongelma eli tietyissä WD Blue sarjan SSD levyissä on ongelmaa että ns. vanhan datan lukeminen alkaa jossain kohtaa kestämään ja nämä VR pelithän on juuri asennettu tuolle levylle vuosia sitten. Ongelman huomasi hyvin kun siirsi HL Alyxia Steamin kautta toiselle SSD levylle, siinä meni noin 7 tuntia. Siirsin vastaavan kokoisen pelin toiseen suuntaan niin kesto oli pari minuuttia.

Pico 4 itsessään vaikuttaa hyvältä kapistukselta PC VR hommiin kyllä, testasin peräjälkeen Questia ja tuota niin kyllähän oledin mustat ovat hyvät mutta muuten Pico on kuin laittaisi silmälasit päähän, sen verran on eroa tarkkuudessa eli tulee varmasti pidettyä lasit. Muutenkin laatuvaikutelma on todella hyvä ja vaikka monet ovat haukkuneet istuvuutta, omaan pärstään passaa varsin hyvin
Tilaa vielä AMVR naamapehmuste niin mukavuus kasvaa toiseen potenssiin :tup: Ehdottomasti hintansa arvoinen!
Sitten jos pitää pelata pitkiä pätkiä niin näihin saa aika hienoja akkusysteemeitä. Itselle on riittänyt noin kahden tunnin käyttöaika hyvin. Toki budjettiratkaisuna voi laittaa virtapankin taskuun ja piuhan Picoon.
 
Ensimmäiset tuotantoversio Bigscreen Beyondit ovat lähetetty.

1694165228406.png
 
Bigscreen beyond taitaa olla ihan OK päivitys Indexistä tai muusta vanhemmasta valven ekosysteemistä, mutta jos ei löydy majakoita ja ohjaimia jo ennestään, en nää tuossa kauheasti järkeä.

Quest 3 kolkuttaa jo oven takana, 10.10.2023 taitaa olla suht varma myyntipäivä kerta moni kauppa on vahingossa tuon päiväyksen laittanut delivery dateksi ja ennakkotilattaviksi tulevat varmasti viimeistään syksyn vikalla viikolla.
 
Pitäisikö Oculus CV1 olla yhteensopiva Windows 11 kanssa?
Päivitin uuteen koneeseen ja käyttöjärjestelmään, niin enää näkyy vain pelkkää mustaa. Oculuksen ohjelma kyllä tunistaa lasit mutta kuvaa ei näy...
 
Tuli verrattua Pico 4 fovia (koska se tuntui pieneltä vaikka on kehuttu ihan hyväksi) Quest ykköseen ja yllätykseksi Q1 tarjosi paremman. Tämä johtuu varmaan tuosta vakio facial interfacesta ja pääni muodosta eli vaikka se istuu hyvin ja miellyttävästi, silmät jää aivan liian kauas linsseistä. Tulikin eilen testailtua ilman interfacea ja fov on aivan älyttömän laaja, yllättävän hyvä pitää päässäkin kun nojaa sopivasti ripaan :D Valoahan se vuotaa paljon ja näkee sivuille koko huoneen mutta esim alyxia testasin niin immersio lähes kasvoi kun selästä kaivoi lipasta niin heilahti aina oikea käsikin silmissä.

Seurailen silti jos tuota AMVR silicon face coveria tulis saataville, tuo 50 euron 3-1 setti ei jotenkin houkuttele kun laite istuu päähän tarpeeksi hyvin ilmankin.

EDIT: Tilasin tuon AMVR 3-1 setin kun eihän tuo silikoninen interface ole ehkä yksistään optimaalinen vaan menisi väkisellä läjään kiristäessä. Lähemmäs ruutuja pääseminen korjaa kuitenkin niin paljon ongelmia kuvan kanssa että olisiko tuon viiden kympin väärti, laitan kokemuksia kunhan saapuu
 
Viimeksi muokattu:
Quest 3 kolkuttaa jo oven takana, 10.10.2023 taitaa olla suht varma myyntipäivä kerta moni kauppa on vahingossa tuon päiväyksen laittanut delivery dateksi ja ennakkotilattaviksi tulevat varmasti viimeistään syksyn vikalla viikolla.

Meta Connect syyskuun 27.-28. eli silloin.
 
Tuli verrattua Pico 4 fovia (koska se tuntui pieneltä vaikka on kehuttu ihan hyväksi) Quest ykköseen ja yllätykseksi Q1 tarjosi paremman. Tämä johtuu varmaan tuosta vakio facial interfacesta ja pääni muodosta eli vaikka se istuu hyvin ja miellyttävästi, silmät jää aivan liian kauas linsseistä. Tulikin eilen testailtua ilman interfacea ja fov on aivan älyttömän laaja, yllättävän hyvä pitää päässäkin kun nojaa sopivasti ripaan :D Valoahan se vuotaa paljon ja näkee sivuille koko huoneen mutta esim alyxia testasin niin immersio lähes kasvoi kun selästä kaivoi lipasta niin heilahti aina oikea käsikin silmissä.

Seurailen silti jos tuota AMVR silicon face coveria tulis saataville, tuo 50 euron 3-1 setti ei jotenkin houkuttele kun laite istuu päähän tarpeeksi hyvin ilmankin.

Näinhän se menee, oli headset mikä tahansa, niin silmät kannattaa saada mahdollisimman lähelle linssejä jotta saisi mahdollisimman ison sweetspotin + FOV. Itsellä Quest2:ssa AMVR:n ohuimmat pehumsteen ja ripset melkein osuvat linsseihin joka on just hyvä. Toki inhoan näitä fresnel linssejä koska ovat tarkat vain keskeltä, saispa jo pancake linssit. Q2 -> pico4 päivitystä oli vaikea perustella pelkästään parempien linssien takia, mutta Quest 3 menee heti hankintaan kun tulee.
 
itsekkin ajattelin ostaa Quest3:sen heti julkkarissa, beyond voisi olla hyvä, mutta se tarvisi majakatkin. Pico4 oli mainio mutta kaikissa kokeilemissani yksilöissä oli laatuongelmia paneelissa, joten palautin kaikki.

Voisin kuvitella että Metalla on panostettu paljonkin eri renderöintitekniikohin, joten saanemme nähdä Connectissa varsin näyttävääkin pelikuvaa Quest3:lla. Se onkin sitten mielenkiintoisempaa miten tehohyppäys saadaan hoidettua niin että Quest2 omistajat pysyvät perässä, ainakin alkuvaiheessa. Muuten vaarana on jumiutuminen alempaan Quest2 tasoon.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 667
Viestejä
4 495 498
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom