Olen tossa pelaillut vuoden pari vanhoja vr pelejä ja uudempiakin. Useasti pelissä kuvanlaatu on aikalailla hirveä. Tekstuurit lattanoita ja sahalaitaa viivoissa enemmän kuin stihlin sahassa. Kaikenlisäksi kuva ikäänkuin vilkkuu tai väpättää. En tarkoita fps puutetta enkä lasien virkistystaajuuden puutetta. Käytössä on hp revereb g2. Esimerkkinä voin ottaa vaikka pelit The gallery episode 1 ja 2. Molemmissa saa otettua käyttöön vaikka millaisia ruudun pehmennys tekniikoita ja samplattua niitä uudelleen ja uudelleen. Jos poistan käytöstä kaikki super samplaukset ja pidän resoluutio valinnan steamista puolikkaalla eli 40%. Kuva on aivan hirveää mössää. Toki kun resoluutio on matala. Mutta tämä outo välkyntä tai väpätys on olemassa. Se korostuu etenkin kun pinnat on pelialueissa suoria ja pystyjä. Välkkyminen pitää ajatella niin että ihankuin näkisin kun ruutu piiretään uudelleen ja uudelleen.
Kun nostan resoluution 80% iin eli vakioon, mössö tietenkin vähenee mutta ei todellakaan paljoa. Vilkkuminen tai väpätys on edelleen olemassa. Koitin liu-uttaa resoluutioliukua reilusti ohi 100% aina 200% asti eli selvästi ohi lasien kovemman resoluution. Sahalaidat ovat edelleen olemassa ja vilkkuminen/väpätys myös. 200% kyykytti koko koneen muutenkin
Johtuuko noi viivojen sahalaitaisuus vain siitä että perus resoluutio laseissa ei riitä todellakaan niiden vähentämiseen kun silmät ovat kiinni näytöissä ? Fps saa kyykkäämään heti kun pistän jonkin gpu osaamista SS päälle ja nostan samplaus kertoja rajusti. Tämä ihmetyttää näissä peleissä kovasti kun tiedän vanhastaan että 4x tai vaikka 8x SS rasittaa lujasti konetta tietenkin. Mutta näissä peleissä voi lukemaa kasvattaa yli 20. Mennessäni yli 15arvon nousee cpu kuorma kattoon ja fps samalla tietenkin romahtaa kuin seinään ja alkaa pudottaa ruutuja pois välistä pysyäkseen 90fps ssä. Mikä aiheuttaa omat ongelmansa tietenkin.
Nämä resoluutio ja supersamplaus asetukset ovat niin rajusti peli ja laitekohtaisia että ei tunnu niissä olevan minkään sortin standardia että miten ne kuuluisi ilmoittaa käyttäjälle.
Puhumattakaan sitten reverbin kuvanlaadusta itsessään. Se on ihan ookoo. Mutta on käsittämätöntä miten ei hp tai mikkosofta saa aikaiseksi koodata näytön taustavalon kirkkauden säätömahdollisuutta. On aivan hanurista katsoa kuvaa minkä pitäisi olla musta. Mutta mustan sijaan se on tumman harmaa, vieläpä aivan selvästi. Tekee jostain jännityspelin kuvasta todella vammaisen ja sotkee kaikkia tummia sävyjä selvästi mikä tekee tekstuureista ja niiden väreistä juurikin latteita. Tietenkin vastaavasti kaikki kirkkaat paikat ovat kirkkaita. Värisävyissä on varmasti korostumaa ehkä punaisen ja viheän suuntaan. Mutta se on vähemmän paha kuin harmaa "musta ". LCD näytöt joo o, mutta kamoon. OVR toolsilla on mahdollista jälkikäteen viilaa väriasetuksia globaalisti. Mutta se on lisäpurkka jo kaiken muun ruudun kuvakäsittelyn päälle. Eli aivan älytön lisäkuorma koneelle. Tuossakaan ei ole taustavalon säätöä.
Eli oonko vaan ns kultasilmä jota ärsyttää räikeät virheet kuvassa.? Vai poistaisiko investointi kovempaan koneeseen nuo välkkymiset jne?
Paljon juttua mutta koittakaa kestää.