VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Aivan varmasti tulee myyntimenestys, jos se lunastaa lupaukset ja on oikeasti hyvä markkinoituun käyttötarkoitukseen.
Miten määrittelet myyntimenestyksen? Sonyn psvr2 on myynyt nyt noin 600000 yksikköä ensimmäisen 6 viikon aikana. Sonyn myyntiä on netissä väitetty flopiksi. Verollinen hinta applen laitteelle melkein 4k$. Tuskin vision pro myy edes samalla tahdilla kuin flopiksi väitetty psvr2.
 
Miten määrittelet myyntimenestyksen? Sonyn psvr2 on myynyt nyt noin 600000 yksikköä. Tuota on netissä väitetty flopiksi. Verollinen hinta applen laitteelle melkein 4k$. Tuskin tuo myy edes samalla tahdilla kuin flopiksi väitetty psvr2.

Kaikki kunnia Sonylle, mutta kyllä Applen hype-koneisto on vielä ihan eri luokkaa. Samat heput jotka ostaa 2500€ Macbookkeja, ostaa nämä lasit silmiä räpäyttämättä. Apple myi lähemmäs 30 miljoonaa mäkkiä 2022.
 
Kaikki kunnia Sonylle, mutta kyllä Applen hype-koneisto on vielä ihan eri luokkaa. Samat heput jotka ostaa 2500€ Macbookkeja, ostaa nämä lasit silmiä räpäyttämättä. Apple myi lähemmäs 30 miljoonaa mäkkiä 2022.
Hienoa on, jos laite myis tuollaisia määriä. Mäkkihuhusaitit kuten macrumors ja 9to5mac ovat kirjoitelleet eka vuoden myyntiodotuksista sadoissa tuhansissa kappaleissa. Mä veikkaan, että vision pro jää alle psvr2:en myyntimäärän. psvr2 myynee 1-2miljoonaa kipaletta eka vuoden aikana.
 
Hienoa on, jos laite myis tuollaisia määriä. Mäkkihuhusaitit kuten macrumors ja 9to5mac ovat kirjoitelleet eka vuoden myyntiodotuksista sadoissa tuhansissa kappaleissa. Mä veikkaan, että vision pro jää alle psvr2:en myyntien.

Tuskin noita valmistetaankaan lähellekään samaa määrää kuin mäkkejä alkuun, mutta pointtina että Applen tuotteille on melko iso markkina. Tietty voi olla että laite on lopulta pettymys, mutta en usko että Apple päästää tuotetta markkinoille jos se on huono.
 
Tuskin noita valmistetaankaan lähellekään samaa määrää kuin mäkkejä alkuun, mutta pointtina että Applen tuotteille on melko iso markkina. Tietty voi olla että laite on lopulta pettymys, mutta en usko että Apple päästää tuotetta markkinoille jos se on huono.
En mä usko, että se on pettymys kun apple ei odota mitään massiivisia myyntejä lähtöönsä. Toi on kallis highend laite. Applelta on huhuttu tulevan myöhemmin halvempia mainstream laitteita. Niitä myytäneen kaksin käsin,... Vision pro:n vois ajatella pro devaajalaitteena ja yhdenlaisena paaluna millä tullaan markkinalle isolla kohinalla.
 
Siinä Apple näytti tulevaisuuden, ihan lähivuosina heti kun tuollaisista laseista tulee pienemmät ne korvaavat älypuhelimet.

Pari vuotta sitten yritin useamman päivän hyötykäyttää Quest 1:stä tuolla tavalla, mutta Immersed ei silloin vielä tukenut edes sitä mustavalkoista Quest1:n läpinäkemistä joten kokemukset jäi heikoiksi vaikka teoriassa se toimi jo silloin. Hiiren ja näppäimistön näkeminen on niin tärkeää että ne on pakko nähdä, ja huonokin läpinäkemisen resoluutio riittäisi.
 
Siinä Apple näytti tulevaisuuden, ihan lähivuosina heti kun tuollaisista laseista tulee pienemmät ne korvaavat älypuhelimet.

Pari vuotta sitten yritin useamman päivän hyötykäyttää Quest 1:stä tuolla tavalla, mutta Immersed ei silloin vielä tukenut edes sitä mustavalkoista Quest1:n läpinäkemistä joten kokemukset jäi heikoiksi vaikka teoriassa se toimi jo silloin. Hiiren ja näppäimistön näkeminen on niin tärkeää että ne on pakko nähdä, ja huonokin läpinäkemisen resoluutio riittäisi.
Aika tarkkaan 5x pikseleitä vision pro versus quest1. Toki pelkkä pikselimäärä ei kerro paljoa, kun linssit, pikseleiden laatu jne. Lidar auttanee vision pro:ssa, kun sillä saanee pelkän rgb-pikselidatan lisäksi vaikka etäisyyttä näppikseen ja hiireen niin helpompi saada oikea maailma vr maailman sisään 1:1:een.
 
Toki hype on hypeä, mutta Applen esityksessä Cook lähti siitä että firma on tehnyt Mäcin, Iphonen ja nyt tämän. Ja esim Iphonen osalta on kyllä reilua sanoa että Applen lanseeraus oli avaus joka määritti sitten koko älypuhelinten kategoriaa siitä eteenpäin. AR romua samoin kuin pieniä kosketusnäyttöjä on tehty ennenkin, mutta nyt Apple lanseerasi AR vermeen.

No tosiaan hype sikseen, itse en käytä mitään applen laitteita enkä tule siksi tuotakaan hankkimaan. Mutta Aika turha verrata PSVR:ään (josta itseltä löytyy ykkönen) tuotetta jonka lupaus on oikeasti korvata täysin se hyväkin TV ja sen ohella tehdä paljon muuta tuottavuuden yms parissa. Jos vastaava olisi ensi vuoden alkuun tulossa PC (+android) puolelle niin ostamista pitäisi vakavasti harkita.
 
Toki hype on hypeä, mutta Applen esityksessä Cook lähti siitä että firma on tehnyt Mäcin, Iphonen ja nyt tämän. Ja esim Iphonen osalta on kyllä reilua sanoa että Applen lanseeraus oli avaus joka määritti sitten koko älypuhelinten kategoriaa siitä eteenpäin. AR romua samoin kuin pieniä kosketusnäyttöjä on tehty ennenkin, mutta nyt Apple lanseerasi AR vermeen.

Apple saiteilla ollut juttua, että cook näkee ar/vr:n mahdollisuutena jättää oman ison jalanjälkensä applen historiaan. Muut applen tällä hetkellä myymät laitteet ja softat voi aikalailla johtaa steve jobsin aikaiseen appleen. Ensimmäinen steve jobsin jälkeinen iso tuote ja ensimmäinen tim cook tuote. Tän takia esitys taisi referoida mac, iphone jne. Ison asian äärellä ollaan. Joko kruunaa tai floppaa cookin ajan applen johdossa.

Ei näytä uploadvr yms. saavan vielä testata vision pro:ta. Kuvia laitteesta vain ilmestyy ja "ei saa koskea".
 
Ehkä tulevaisuudessa näemme optikko-liikkeen mainoksia: ”Osta Apple Vision linssit, saat tavalliset silmälasit kaupan päälle!” : )
 
Vaikea kyllä kuvitella käyttävänsä VR-pottaa työpäivän ajan koodaamiseen ihan jo yleisen ergonomian takia. Pitäisi lähestyä mallia silmälasit keveyden puolesta. Ratkaiseva tekijä on nimenomaan ergonomia, ei niinkään resoluutio.

Pelaamisessa potan hyväksyy immersion takia, mutta tuo Applen pelipuoli ei ole ikinä kovin houkutteleva ollut. Ehkä leffat olisi paras käyttötapa Applen kakkuloille.
 
Apple saiteilla ollut juttua, että cook näkee ar/vr:n mahdollisuutena jättää oman ison jalanjälkensä applen historiaan. Muut applen tällä hetkellä myymät laitteet ja softat voi aikalailla johtaa steve jobsin aikaiseen appleen. Ensimmäinen steve jobsin jälkeinen iso tuote ja ensimmäinen tim cook tuote. Tän takia esitys taisi referoida mac, iphone jne. Ison asian äärellä ollaan. Joko kruunaa tai floppaa cookin ajan applen johdossa.

Ei näytä uploadvr yms. saavan vielä testata vision pro:ta. Kuvia laitteesta vain ilmestyy ja "ei saa koskea".


Mulla on sellainen perstuntuma et tää Applen Vision Pro:t tulee onnistumaan. Ohessa pari väitettä joista jokainen saa vetää omat johtopäätöksensä:

  1. Apple on ainoa yritys, jolla on resurssit tuottaa laadukasta VR/AR softaa sekä siihen soveltuvaa hardista ja paketoida tämä saumattomaksi kokonaisuudeksi omassa ekosysteemissään. Yksikään muu yritys ei pysty näitä kolmea yhdistämään yhtä hyvin kuin Apple.
  2. Tunnettavuus. Apple taitaa vieläkin olla arvokkain brändi, ja kuten äskettäin keskusteltiin, fanipojat vievät nämä käsistä
  3. Rauta. Vision Prot ovat raudaltaan kuluttajaelektroniikan terävintä high-endiä linsseistä prosessointikykyyn.
Myyntimääräksi veikkaan itsekin alle PSVR2, mutta jos nämä jos nämä prot myy jo pari sataatuhatta ensimmäisen vuoden aikana niin näkisin sen ihan onnistuneena tuotejulkistuksena aivan uuteen (Applen) segmenttiin. Eihän iPhone 1 ollut mikään järisyttävä myyntimenestys, vaan sen jälkeiset iteraatiot.

Sitten pari bonusmietettä.

  • Mites yritysmaailma? Löytyykö AR-sovelluksille käyttökohteita yrityksissä? Miten yhdistetään Windows-ekosysteemissä pyörivät yritykset Applen ekosysteemiin?
  • Pelit. Tehoa löytyy, mutta juuri mitään VR käyttökohteita peleille ei näytetty. Johtuuko siitä, että M2 on kuitenkin liian tuhnu sellaisen pyörittämiseen?
 
Mulla on sellainen perstuntuma et tää Applen Vision Pro:t tulee onnistumaan. Ohessa pari väitettä joista jokainen saa vetää omat johtopäätöksensä:

Jos vision pron näyttö on niin hyvä että se pääsee lähelle monitori/4k televisio tasoa niin mulle ihan no brainer ostos. Alikellotetunkin m2:en tehot riittää käyttöön mikä korvaa mun nykyisen läppärin. Vision Pro olis erittäin oiva matkustuskumppani. Tällä hetkellä ei ole isoa telkkaria niin välttäis telkkarin/videotykin ostamisenkin mikä on ollut mielenpäällä. Hinta toki arveluttaa, mutta jos sillä korvaa läppäri+iso ruutu kombon ja bonuksena kulkee kätevästi mukana 3kk kesälomareissun suomeen + muut matkustukset niin ei paha.

Bonuksena se, että ehkä vision pro inspirois pitkästä aikaa kodastelemaan jotain muuallekin kuin pöytälaatikkoon. Vois appstoressa pieruappsillakin tehdä taskurahaa ennen kuin isot tulee ja vie markkinan.
 
Tuntuu tosi konservatiivisilta arviot joidenkin satojen tuohansien myynnistä ekana vuonna, jos tuotetta on saatavilla ja se toimii kuten pitäisi/luvattu. Samsungin taittuvia puhelimia menee tänä vuonna 20 miljoonaa noin luksustuotetta edustavana verrokkina, ja tämäkin on stand alone tuote joka ei rikkaan ihmisen viihdekäyttöä varten (lentokoneessa esim.) vaadi edes Iphonea taskusta. Ja niitä joilla Applen ympäristö on jo muutenkin käytössä on, useampi sata miljoonaa. PS5 myyntimäärä on alle 40 miljoonaa ja PSVR2 on tosiaan sille lisälaite jolle on aika vähän sisältöä ja 95% ei lähde sillä korvaamaan TV:tä.
 
  • Mites yritysmaailma? Löytyykö AR-sovelluksille käyttökohteita yrityksissä? Miten yhdistetään Windows-ekosysteemissä pyörivät yritykset Applen ekosysteemiin?
  • Pelit. Tehoa löytyy, mutta juuri mitään VR käyttökohteita peleille ei näytetty. Johtuuko siitä, että M2 on kuitenkin liian tuhnu sellaisen pyörittämiseen?
Yrityspuolella se olemassaoleva AR-markkina on paljolti suhteellisen samanlaiseen hintaan saatavilla olevan Microsoftin Hololensin hallussa. Apple ei tässä kuitenkaan kovin paljon esitellyt mitään sen tyyppisiä sovellutuksia vaan lähinnä mainostivat sitä samaa toimistotyöskentelyä mitä Metakin on Quest Pron kanssa ajanut (heikoin tuloksin) takaa. Mahdollisesti siksi että monet käyttötarkoitukset siellä ovat sellaisia ettei mikään kamerapassthrough näytöille ole oikein ideaalinen ratkaisu waveguide-optiikan sijaan.

Pelipuolella tällä olisi varmasti mahdollisuuksia siinä missä Quest 2 on onnistunut myymään kuitenkin miljoonittain pelejä jotka pyörii paljon pienemmillä tehoilla, mutta Apple vaikuttaa jostain syystä aika välinpitämättömältä pelien suhteen kun eivät VR-pelejä juuri edes maininneet eikä mitään ohjainratkaisua ole tarjolla. Menetetty mahdollisuus minusta koska VR/AR-pelinkehittäjiä varmasti riittäisi jotka olivat tästäkin alustasta kiinnostuneita.
 
Mulla on sellainen perstuntuma et tää Applen Vision Pro:t tulee onnistumaan. Ohessa pari väitettä joista jokainen saa vetää omat johtopäätöksensä:

  1. Apple on ainoa yritys, jolla on resurssit tuottaa laadukasta VR/AR softaa sekä siihen soveltuvaa hardista ja paketoida tämä saumattomaksi kokonaisuudeksi omassa ekosysteemissään. Yksikään muu yritys ei pysty näitä kolmea yhdistämään yhtä hyvin kuin Apple.
  2. Tunnettavuus. Apple taitaa vieläkin olla arvokkain brändi, ja kuten äskettäin keskusteltiin, fanipojat vievät nämä käsistä
  3. Rauta. Vision Prot ovat raudaltaan kuluttajaelektroniikan terävintä high-endiä linsseistä prosessointikykyyn.
Myyntimääräksi veikkaan itsekin alle PSVR2, mutta jos nämä jos nämä prot myy jo pari sataatuhatta ensimmäisen vuoden aikana niin näkisin sen ihan onnistuneena tuotejulkistuksena aivan uuteen (Applen) segmenttiin. Eihän iPhone 1 ollut mikään järisyttävä myyntimenestys, vaan sen jälkeiset iteraatiot.

Sitten pari bonusmietettä.

  • Mites yritysmaailma? Löytyykö AR-sovelluksille käyttökohteita yrityksissä? Miten yhdistetään Windows-ekosysteemissä pyörivät yritykset Applen ekosysteemiin?
  • Pelit. Tehoa löytyy, mutta juuri mitään VR käyttökohteita peleille ei näytetty. Johtuuko siitä, että M2 on kuitenkin liian tuhnu sellaisen pyörittämiseen?
Yritysmaailmaan tämän näen ensisijaisesti kuten ipadin julkaisutilaisuudessa ensimmäinen ajatus oli että tämä on ihan ehdoton työkäyttöön missä sitä eniten tullut käytettyäkin. Mikkis on mielestäni perus toimisto-ohjelmat saanut alustavapaaksi ja monessa sovelluksessa selain apit mielestäni jo paremmat kuin winkkarilla ajettuna. Winkkaria kun tarvii niin sitä ajaa virtualisoituna tai pilvessä eli en näe suurta ongelmaa ekosysteemien välillä millä käyttöliittymää pyöritetään. Apple business-käyttäjiä juuri niillä aloilla eniten missä tätä tuotetta pystytään hyödyntämään

Mahtavaa että antoivat devaajille oikeasti lähes vuoden aikaa eikä sössitty kuten M1-kanssa piti syksyksi saada ohjelmat ulos. Koska tänään demotestaajat jo olleet vaikuttuneita laadusta niin saavat varmasti viilattua 8-10kk aikana jiiriin tuotteen.

Myyntiestimaatti täytyy olla kova sillä ei R-sirua olisi kehitetty ihan muutamia satoja tuhansia per vuosi varten. Koko TMSC 3nm kapa käytössä niin kyllä näitä pitäisi kauppoihin riittää 2024-2025. Applella on vaikeuksia keksiä riittävän kalliita koneita kun jopa kalleimpia versioita myydään yllättävän isoja määriä.
 
Bonuksena se, että ehkä vision pro inspirois pitkästä aikaa kodastelemaan jotain muuallekin kuin pöytälaatikkoon. Vois appstoressa pieruappsillakin tehdä taskurahaa ennen kuin isot tulee ja vie markkinan.
Siirry vain sieki Unityn leiriin sieltä Unrealista. ;-) (Toivottavasti en sekottanu sinua johonki toiseen :D)

Apple is working with Unity to get apps and games running on Apple Vision Pro, and can run simultaneously, side-by-side, with other apps.






Unity stock jumps 17% on Apple Vision Pro partnership
 
Itelle noi Applen lasit olivat pettymys. Sanoisin että jos Steve Jobs olisi vielä hengissä niin lasit näyttäisivät aurinkolaseilta ja menisivät taskuun jonka tietty Jobs olisi lavalla näyttäny.

Hyvänä asiana näen sen että nyt Applekin on VR jutuissa mukana niin ehkäpä tuo VR/AR teknologia ja sovellukset kehittyy entisestään. Voihan nämä olla ihan hyvät jos oikeesti ovat mukavat päässä ja noita voisi sen 2-3 tuntia putkeen käyttää.
 
Itelle noi Applen lasit olivat pettymys. Sanoisin että jos Steve Jobs olisi vielä hengissä niin lasit näyttäisivät aurinkolaseilta ja menisivät taskuun jonka tietty Jobs olisi lavalla näyttäny.
Vielä ei ole sen aika. Sanoisin että meidän lapset kun kasvaa teineiksi niin heillä on jotain tuon tyylistä fantsua nokallaan jos nyt mitään on. Hyvänä puolena tässä itse näen että mOLED siirtyy massaan ja ehkä Quest4 ja muut on sitten mOLED paneelilla.

E: Applen olisi pitänyt vähintäänkin demota No Mans Sky tai Resident Evil 4 VR pelaamista. Tosin ongelma taitaa olla tehon puute, ainakin kun vertaan miten omalla M2-pro mäkillä pyörii pelit. No Mans Sky testasin niin 4k25fps kulkee. Voi olla alikellotetulla ja puolet hitaammalla karvalakki M2:lla aika karua menoa... no siinäpä se syy taitaa ollakkin että miksi ei näytetty kuin jotain apple arcade paskaa.

E2: Julkaisu vain jenkeissä 2024 alussa. Eli eurooppaan arviolta 2024 kesä/syksy... jolloin on Quest4 ja muuta uutta roinaa myös rinnalla. Voi olla että tuolloin on järkevämpi tehdä vertailua että mikä on järkevä ja mikä ei.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli niin kovat hololens deja-vu:t tuosta videosta, että nämä on pakko kokea itse ennen kuin pystyy muodostamaan mielipidettä. Apple tuskin on sortunut tuomaan markkinoille MS:n tapaan todella kuralaatuista puolivalmistetta. Ammattikäyttöä ajatellen on kiinnostavaa nähdä kuinka avoimen ekosysteemin kykenevät tuohon tekemään - Apple tuntien pitänee odotella että kilpailijat pääsevät raudan kanssa samalle tasolle. Jos tuohon ei pysty tekemään "omia softia" niin ammattikäyttöön voi jäädä aika pienelle, tai ainakin mun olisi hankala perustella tuon hintaista hankintaa pomolle: "...no mutta kun saisin 100" AR-näytön tajuutsä... :-D" Mielenkiintoinen tuote!
 
Vielä ei ole sen aika. Sanoisin että meidän lapset kun kasvaa teineiksi niin heillä on jotain tuon tyylistä fantsua nokallaan jos nyt mitään on. Hyvänä puolena tässä itse näen että mOLED siirtyy massaan ja ehkä Quest4 ja muut on sitten mOLED paneelilla.

E: Applen olisi pitänyt vähintäänkin demota No Mans Sky tai Resident Evil 4 VR pelaamista. Tosin ongelma taitaa olla tehon puute, ainakin kun vertaan miten omalla M2-pro mäkillä pyörii pelit. No Mans Sky testasin niin 4k25fps kulkee. Voi olla alikellotetulla ja puolet hitaammalla karvalakki M2:lla aika karua menoa... no siinäpä se syy taitaa ollakkin että miksi ei näytetty kuin jotain apple arcade paskaa.

E2: Julkaisu vain jenkeissä 2024 alussa. Eli eurooppaan arviolta 2024 kesä/syksy... jolloin on Quest4 ja muuta uutta roinaa myös rinnalla. Voi olla että tuolloin on järkevämpi tehdä vertailua että mikä on järkevä ja mikä ei.
Kannattaa nyt toki muistaa, että vaikka foruumilla VR:n pääasiallinen käyttö lieneekin pelailua, niin kyseessä on kuitenkin jokseenkin rajallinen segmentti ainakin toistaiseksi. Esityksen perusteella kuitenkin tavoitteena on korvata näytöt toimistolta ja telkkarit kotona, niin markkina on jonkin verran suurempi, on se sitten realistista tässä kohtaa tai ei.
Akunkesto kyllä mainittiin, eli 2h sillä langan päässä roikkuvalla akulla ja "all day use when plugged in" mitä se ikinä sitten tarkoittaakaan. 2h battery life
All day tarkoittanee tuossa sitä, että niin kauan kuin seinästä vaan virtaa tulee, niin voi käyttää.
 
Tuo telkkareiden korvaus kotona on vähän pipe-dream. Telkkaria kun yleensä katselee monta ihmistä yhtä aikaa. Tai mistä minä tiedän, onko maailmassa niin paljon rikkaita yksineläjiä että huushollissa ei telkkaria tarvi kuin itselle ja sitten kotona oltaisiin tuommoinen potta päässä. Kokkaillessa siinä tuo potta päässä ja virtuaalisesti joku sarja pyörisi seinällä 100" koossa mitä vilkuilisit.

En tiedä... vähän liian kallis laite vietäväksi rasvaisen pannun lähelle.
 
Noihinhan viitataan siis AR laseina, mutta rakenteeltaan ne ovat VR-lasit jotka täyttävät koko näkökentän + pimentävät raot jotta VR operointi toimisi ja pysytään luomaan kokonaan VR toimisto tms.

AR siinä muodossa jossa näyttö esim toisi lisätietoa, tunnistaisi rekisterinumeroita ja kasvoja, mittaisi etäisyyttää ja tilavuuksia jne jne. (ihan jo Terminator elokuvista tutulla tavalla) ei tunnu noille laseille ominaiselta koska ovat enemmän kliinisiin sisätiloihin suunnitellut selvästi ja ovat tosiaan aika isot.

Eli kyseessä on omasta mielestäni VR lasit joiden kyky tuoda muu ympäristö käyttäjän näkyviin on kyllä korkeammalla tasolla kuin aikaisemmissa malleissa. Mutta AR vaatisi enemmän aitoa reaktiota ja lisäarvon tuottamista myös siihen "realityyn", eikä sitä että se reality on siellä VR-kokemuksen taustalla taustakuvana ja lähinnä estämässä törmäilyä.
 
Reilut 10km takana nyt C2:lla ja alkaa jo vähän tuntua paremmalta. Paljon olis kyllä valittamaista, jos sille linjalle lähtis, kun eihän tämä meno nyt ihan hirveen sujuvaa ole vieläkään ja vekotin vetää vieläkin ajoittain vasemmalle. Kävely ei ole kovin tarkkaa ja taaksepäin ja sivulle liikkumisessa on vielä paljon opeteltavaa.

Mutta, mutta. Immersio on kyllä tapissa ongelmista huolimatta. Ehkä suurin ero entiseen on se, että nyt ei tarvitse välittää yhtään "turvallisen alueen rajoista" kun on köytettynä yhteen paikkaan. Tekee ihmeitä kun moisen voi unohtaa täysin. Kuntoilun kannaltakin kyllä todella hyvä vekotin. Sadepäivinäkin kertyy mittariin metrejä.

Testipeleinä tähän mennessä Skyrim VR ja Talos Principle VR. Jossain vaiheessa ajattelin laittaa Alyxin tulille, kunhan ensin kolutaan vähän lisää Tamrielin maastoja.

Harjottelu jatkuu.

25km:n jälkeen alkaa meno olemaan jo pikkusen sujuvampaa. Vasemmalle kallistuminen ja siitä johtuva luistelun tunne vieläkin vähän häiritsee vaikka sitä saikin jonkun verran vähennettyä Windowsin säädöillä.

Oikein pätevä peli kyllä, jos kattoo asiaa siltä kantilta, että tässä sitä nyt vaan kävellään Half Life Alyxissä tai Skyrim VR:ssä. Mutta kuten sanottu vaativa kuluttaja kyllä löytäisi paljonkin valitettavaa. Ite oon ihan semi-tyytyväinen. Sellanen 8/10 tulee tällä hetkellä.
 
Onko ollu mitään tietoa miten standalonessa pelien ohjaus tapahtuisi? Jos pelkillä käsillä niin aika kapeaksi jää tarjonta. Jotkut Quest Pro ohjainten kaltaiset missä on oma träkkäys pelastaisi tietysti tilanteen, mutta ei sellaisia ainakaan esitelty kai? Gamepadilla nyt tietty jotain simujen tapaisia voi pelailla mutta kyllä vr pelit vaatii spatiaalisia ohjaimia.
 
Jos yhden asian nostaa esille tuosta Marques videolta. Laite on raskas eikä sitä jaksa pitää kauaa päässä. Eli haaveet että tämä korvaa monitorit ja näytöt ja käytät työpäivän sitä päässä jää edelleen haaveeksi.

Näytön resoluutioon ei ottanut kantaa. Antoi vain vaikutelman että se on riittävä.




Apple Vision Pro Impressions TLDR: Boldatut omia hajatelmia videon katsomisen lomassa.

- Silmien seuranta on äärimmäisen hyvä. painottaa sanaa äärimmäisen. "Its like magic"
- Katseen seurannan palaute UI:lla on välitön.
- Käsigestureille on oma kalibrointiprosessi ja tuntui toimivan äärimmäisen hyvin kalibroinnin jälkeen
- Pönttö ei ole läpinäkyvä vaan siinä on OLED näyttö ulospäin jossa näytetään kuvaa naamasta tai muusta.
- Headsetissä pyörii VisionOS. Eli se on kokonaan oma käyttöjärjestelmä johon on omat softat.
- Kirjoittajan hajatelmaa: Tuskin siis Android Studiota saa ladata VisionOS:lle ja alkaa devaamaan. Ei onnistu. Pitää olla rinnalla esim M2 mäkki tai MacStudio josta striimaat Android Studiota "seinälle".
- Jahas Marques sanookin että jos haluaa käyttää mac softaa niin kaiva taskua ja osta pöydälle Macbook tai MacStudio.
- Tällöin voit tehdä työhommiakin Vision Pro:lla hienosti peilaten mac softat "AR maailmaan".
- Kirjoittajan hajatelmaa: 4000e lasit + 2500e Macbook + 1400e iphone 14 pro = 8000e "base package" lol.
- Kypärässä on iWatch tyylinen rulla jolla voi rullata lisää/vähemmän immersiota. Eli kuinka paljon oikeaa maailmaa peitetään tai näytetään.
- Headset on tosi raskas. Metallia, lasia... hyvin rakennettu. Mutta RASKAS. Puolituntia käyttöä oli aika maksimi. 8h työpäivä... hmmmm...
- 2h käyttöaika akulla... sillä ei katso edes yhtä elokuvaa... jos jaksaa pitää pönttöä niin kauan päässä.
- Marques mielipide hinnasta. It's expensive... like it is ALOT. Only Apple can pull this of.
- Tämä ei selvästi ole massoille. Rich persons toy.
 
Eiköhän Applella ole tarkoitus saada kehittäjät tekemään sisältöä laseille ja sitten ne todelliset AR lasit(joita voi käyttää koko valveillaoloajan kun ovat tavallisten silmälasien näköiset ja vain hieman painavammat) jotka vaativat iPhonen ja maksavat huhujen mukaan n.500 dollaria ole se mihin tähtäävät massamarkkinoille.

Ennustan että ne tavallisten silmälasien kokoiset ja painoiset AR lasit tulevat olemaan isompi juttu kuin VR(tosin varmaan AR laseillakin voi VR sisältöä käyttää mutta VR tulee olemaan peleissä ja niche käytössä olemaan parempi vaihtoehto).

Jos jotakuta kiinnostaa erityisesti noi äly-ja AR lasit niin olen tehnyt jonkin aikaa sitten niille sopivan keskutelupalstan:

 
Kiva kuulla onko resot varjon tasolla. Silti kyseessä on vr lasit, itse ei pystynyt kyllä paria tuntia kauempaa pitämään, naama hikoilee ja tulee huono olo. Aika sissi saa olla jos vetää 10h työpäivän ja piirtelee vaikka autocadia kuten tuossa videolla. Ja katsoo perään apple tvstä siilo sarjan ykköskauden maratonina.
 
Eiköhän Applella ole tarkoitus saada kehittäjät tekemään sisältöä laseille ja sitten ne todelliset AR lasit(joita voi käyttää koko valveillaoloajan kun ovat tavallisten silmälasien näköiset ja vain hieman painavammat) jotka vaativat iPhonen ja maksavat huhujen mukaan n.500 dollaria ole se mihin tähtäävät massamarkkinoille.

Ennustan että ne tavallisten silmälasien kokoiset ja painoiset AR lasit tulevat olemaan isompi juttu kuin VR(tosin varmaan AR laseillakin voi VR sisältöä käyttää mutta VR tulee olemaan peleissä ja niche käytössä olemaan parempi vaihtoehto).

Jos jotakuta kiinnostaa erityisesti noi äly-ja AR lasit niin olen tehnyt jonkin aikaa sitten niille sopivan keskutelupalstan:

Itse jo kiinnostuin rokid max laseista, ja kovasti ovat kehuttukin nimenomaan videolaseiksi ja suurin asia itselle että noissa näönkorjaus löytyy vielä itse laseista mikä järisyttävän hyvä näin silmälasien käyttäjänä... Noitakaan ei vielä esim. Amazon de ssä edes saatavilla että voisi testailla edes.... Toimisi sopivan androit luurin, steam deckin ym. Kautta..... Ja noistakin saadaan takuulla myöhemmin vielä parempi tarkkuuksisia malleja että 6 dof malleja.... Kyllä itsekkin jossain vaiheessa haluan jotkut android pohjaiset kunnon AR/MR lasit kunhan tuosta vielä hetken kehittyvät.... Jotka ovat siis mallia ja luokkaa normilasien kokoiset.
 
Strategisesti iso julkistus Applelta ja odottavat varmaan että jonkinlaisella aikavälillä tuo seitsemän miljardin investointi tullaan saamaan takaisin. Eli isoja myyntejä odotellessa.
 
Kiva kuulla onko resot varjon tasolla. Silti kyseessä on vr lasit, itse ei pystynyt kyllä paria tuntia kauempaa pitämään, naama hikoilee ja tulee huono olo. Aika sissi saa olla jos vetää 10h työpäivän ja piirtelee vaikka autocadia kuten tuossa videolla. Ja katsoo perään apple tvstä siilo sarjan ykköskauden maratonina.
About 50% enempi pikseleitä kuin varjossa. Huhuavat, että paneelit olis väännetty mutkalle, kun tuottaa paremman graafisen lopputuloksen. Ehkä noita pääsee joskus apple storessa testaamaan.

VR/AR laitteita vaikea myydä, kun ne pitää kokea että tajuaa. Applella kaksi valttia jotka voivat realisoitua myynneiksi tai sitten ei. Paksu lompakko mikä mahdollistaa pitkän aikavälin suunnitelmat versus kvartaalitalous. Tähän liittyen nykyinen laite ei ole massamarkkinalaite. Halvempi massamarkkinalaite tulee myöhemmin. Toinen valtti apple storet, joissa massat pääsevät laitteita kokeilemaan. Jos kallis laite synnyttää "haluan ton, mutta maksan vain X" niin tuolla saa pedattua kysyntää halvemmalle laitteelle.

Softa, appsit ja pelit myös lienee kondiksessa siinä kohtaa kun halvemmat laitteet tulevat kauppoihin. Ehkä 2025, 2026?
 
About 50% enempi pikseleitä kuin varjossa. Huhuavat, että paneelit olis väännetty mutkalle, kun tuottaa paremman graafisen lopputuloksen. Ehkä noita pääsee joskus apple storessa testaamaan.

VR/AR laitteita vaikea myydä, kun ne pitää kokea että tajuaa. Applella kaksi valttia jotka voivat realisoitua myynneiksi tai sitten ei. Paksu lompakko mikä mahdollistaa pitkän aikavälin suunnitelmat versus kvartaalitalous. Tähän liittyen nykyinen laite ei ole massamarkkinalaite. Halvempi massamarkkinalaite tulee myöhemmin. Toinen valtti apple storet, joissa massat pääsevät laitteita kokeilemaan. Jos kallis laite synnyttää "haluan ton, mutta maksan vain X" niin tuolla saa pedattua kysyntää halvemmalle laitteelle.

Softa, appsit ja pelit myös lienee kondiksessa siinä kohtaa kun halvemmat laitteet tulevat kauppoihin. Ehkä 2025, 2026?
Tosin veikkaan että moni joka kokeilee Apple storessa tuota tulee ostamaan... Metan VR lasit jotka paljon halvemmat.
 
Tosin veikkaan että moni joka kokeilee Apple storessa tuota tulee ostamaan... Metan VR lasit jotka paljon halvemmat.
Jos noin käy se on mun kirjoissa hieno juttu. Kaikki myydyt vr/ar laitteet ja kasvava käyttäjämäärä on hyvä asia.

Aika erilainen käyttötarkoitus, softakokemus ja kuvanlaatu tosin quest vs. Vision pro. Pelikonsoli vs. Tietokone ihan relevantti vertailukohta.
 
Viimeksi muokattu:
RTVR:n tarkkana tunnettu Ben Lang saanut testata laseja ja kirjoittaa ensivaikutelmistaan:

Passthroughin laadusta sanoo että best-in-class ja pystyi lukemaan puhelimen ruudulta tekstiä ongelmitta, mutta arvioi että vielä parisen laitesukupolvea menee ennen kuin vaikutelma alkaa lähestyä sitä että silmillään katselee suoraan todellisuutta. Passthrough-kameraresoluutiossa parantamisen varaa siinä missä varsinaisessa lasien resoluutiossa ja linssien terävyydessä ei juurikaan pystynyt huomaamaan puutteita siinä määrin, että vaikkei "retina"-tasoisesta pikselitiheydestä olekaan kyse niin eron huomaamiseksi pitäisi ryhtyä erikseen testaamaan. Käyttöliittymäratkaisuja kehuu mutta kritisoi että vaikka ergonomia on ihan ok niin siinä ei ole mitään kotiväelle kirjoittamisen arvoista vaan varsin etupainoiset lasit top strapinkin kanssa ja Quest Pro luultavasti mukavampi. Vakiopanta ei vakuuttanut juurikaan joten povaa tarvikepantojen yleisyyttä.
 
6DOFReviewsiltä vähän provokatiivisempi mielipide Applen strategisista valinnoista:



Ei toi mikään iso tekijä VR-piireissä ole ja täysin Applen esityksen perusteella heitetty mutu laitetta näkemättä. Vielä kovin provokatiivisesti ilmaistuna mutta on tuossa silti omat pointtinsa.

Applehan myy tuommosta unelmaa, jossa käyttäjä viettää puolet päivästään lasit päässä ja tekee kaiken lasien kanssa. Perusmaallikko uskoo esityksen perusteella tuohon surutta mutta sitten kun tota miettii vähän pintaa syvemmälle nykyteknologian (akkukesto, paino, ergonomia, suorituskyky, ääniohjaus) ja softapuolen rajoitteita (applen ekosysteemit vs. muut esim. työ- ja pelikäytössä) niin onhan tossa noita haasteita aika paljon jotka kyseenalaistaa tuota strategista valintaa. Lyhyellä tähtäimellä konsepti on haastava eli mietityttää olisiko kuitenkin jonkinlainen perinteisempi VR-sovellus/pelinäkökulma ollut silti ollut teknologian kypsymistä ja pienentymistä odotellessa parempi vaihtoehto tai ainakin joku noiden hybridi.

Varjon toimarin kommentit Kauppalehdessä ehkä vähän mukailee tota:
”Olemme tämän teknologian selkeä pioneeri. Ei kukaan asiakkaamme tutki Parkinsonin tautia tai suunnittele autoja Applen sovelluksilla. Vakava työ tehdään pc-pohjaisilla ohjelmistoilla.”
Toikkanen luottaa siihen, että edes Applen kaltainen jättiläinen ei pysty siirtämään ohjelmistokehittäjien fokusta pois pc-maailmasta. Hän vertaa tuoreita Vision Pro -laseja tietokoneisiin.
”Mac on ollut olemassa jo kymmeniä vuosia, mutta pc:t eivät ole kadonneet mihinkään.”

”Vaaditaan valtava määrä sosiaalista hyväksyttävyyttä, ennen kuin teknologia yleistyy kuluttajamarkkinoilla. Tämä laite on ensimmäinen askel sitä kohti, mutta matka on pitkä”, Toikkanen sanoo.


Valitettavasti tosta voi rivien välistä tulkita että Aeroille tuskin tulee seuraajaa (tosin jää nyt vähän epäselväksi kysyikö toimittaja puhtaasti uusista tuotteista vai kuluttajamarkkinoista):
Kuluttajamarkkinoiden huomiosta Varjo ei aio nyt lähteä kilpailemaan, eikä vastausta Applen laitteelle ole luvassa.
”Uusia tuotejulkaisuja ei meiltä tässä vaiheessa tule. Kehitys tietysti jatkuu, sillä olemme yrityksenä riippuvainen omista keksinnöistämme.”


Kyllähän tuohon ns. "vakavan työkäytön" ja viihdekäytön väliin jää varmasti toimialoja joissa lasit voivat työkäytössäkin toimia. Esimerkiksi graafinen ala, joka on muutekin Apple-orientoitunut tai ihan normaali toimistotyö nykyisessä etätyömaailmassa. Niissäkin on kuitenkin painolastina noi fyysiset rajoitteet kuten akkukesto ja laitteen ergonomia sekä jossain määrin myös sen puolen pc-pohjaisuus.

Ja kylläkin tähänkin keskusteluun taas pätee klassikko eli uuden teknologian kehitys/merkitys yliarvioidaan lyhyellä tähtäimellä ja aliarvioidaan pidemmällä aikavälillä. Kyl tässä todennäköisesti vuosikymmen odotellaan että noi lasit saadaan puristettua johonkin perinteisten lasien kokoluokaan järkevällä akkukestolla jolloin tämä mixed reality visio voisi realisoitua arkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Googletin tuon Varjon toimarin ja klikkasin sattumalta uutisen auki vuodelta 2012, jossa hän kertoi et noksulla on puhelin hommat hyvin hallussa :) Kaveri siis silloin ollut matkapuhelinyksikön johtaja Nokialla. Toivottavasti Varjolla ei lähetä ihan älyttömästi aliarvioimaan Applen kakkuloita. Varmasti paljon opittavaakin löytyy puolin ja toisin.
 
Mä näkisin, että Varjon ja Applen laitteet on kilpailee kumminkin eri kategoriassa. Toiset on standalone ja toiset taas simulaattori ja simulaatiokäyttöön joka vaatii kovaa rautaa kaveriksi. Toki varmaan lähentyvät toisiaan kun kehitys kehittyy ja homma alkaa menemään vielä enemmän langattomaan suuntaan.
Kilpailu on hyvästä ja kehiin saattaa ilmestyä vielä isoja tekijöitä mukaan lisää.
Mielenkiintoista on kuinka Microsoft ryssi tämän aikalailla joka osa-alueella. Lähti alkuhypeen mukaan ja sitten WMR jäi puolitiehen ja on taitaa kuolla pikkuhiljaa pois.
Ne jotka satsaa tosissaan jää peliin mukaan. Meta selvästi hallitsee nyt pelipuolta ja Apple kaappaa toimisto ja viihdekäytön ilmeisesti ilman VR pelipuolta ainakin alkuun. Saa nähdä vastaako Meta kilpailuun jollain vastaavalla high-end tuotteella vai satsaako tästä edespäin vain massalle tarkoitettuihin tuotteisiin. Varmasti käy kova kuhina monessa suunnittelupöydässä tällähetkellä.
Seuraavat 5 vuotta on ihan varmasti VR puolella kovinta kehitystä mitä tähän asti on nähty.
 
Miksiköhän Valven suunnalla on ollut niin hiljaista. Index on hyvä laite mutta ikä alkaa jo näkyä..
 
Miksiköhän Valven suunnalla on ollut niin hiljaista. Index on hyvä laite mutta ikä alkaa jo näkyä..
Sieltä tullaan sitten julkaisupäivän kanssa ulos kun tullaan.
Ovat kyllä hyviä pitämään radiohiljaisuuden mediaan päin.
Ovathan he myöntäneet, että työn alla on mahdollisesti useammatkin lasit, monetko julkaistaan on toinen juttu.
 
Menikin esityksestä ohi mutta ilmeisesti sen mukana tuleekin top strap tota sen painoa kompensoimaan. Aika monihan noista puoli tuntia testanneista on kommentoinut tuon painavan sen verran ettei todennäköisesti useampaa tuntia jaksa pitää. Aika perus Applea ettei tuota tuotu mitenkään esille muuten.

 
Menikin esityksestä ohi mutta ilmeisesti sen mukana tuleekin top strap tota sen painoa kompensoimaan. Aika monihan noista puoli tuntia testanneista on kommentoinut tuon painavan sen verran ettei todennäköisesti useampaa tuntia jaksa pitää. Aika perus Applea ettei tuota tuotu mitenkään esille muuten.


Tuota käsiteltiin tossa Road to VR:n kokeiluartikkelissa. Kommentoi että tuntuu etupainoiselta vaikka tota top strapia käyttääkin ja että vois toimia paremmin jos ois edestä taakse eikä poikittainen.
 



Normilla ehkä yksityiskohtaisin video käyttökokemuksista ja pystyy analysoimaan hieman tarkemmin kun testannut vähän kaikkia VR-laitteita vs. nämä MKBHD ja muut geneeriset tech youtuberit. Samalla mukava puolen tunnin läpikäynti mutta jonkinlaiset ranskalaiset viivat:
  • Arvaili 23M pohjalta reson olevan 3840x3000 per silmä ja ehkä 90Hz paneeli
  • Painavampi kuin oletti
  • Pehmusteet eivät osuneet poskiin kunnolla jonka jälkeen Apple vaihtoi pehmusteet toisiin muttei saanut silti kunnollista istuvuutta
  • Applen edustajan mukaan 2h akkukesto ei ole pelkkää selaimen käyttöä vaan kaikenlaista käyttöä
  • Applen edustaja ei kommentoinut akun hotswap-kyvykkyydestä mutta totesivat että akkua voi ladata USB-C:llä samalla kun käyttää eli ehkä toi sitten on se "all-day" käyttötapa
  • Passthrough "lower end of HD", pehmeyttä reunoilla, huomasi katsovansa kuvaa kameran läpi mutta riittävä
  • Kehui AR/VR-näkyvyyden säätötoiminnallisuutta
  • FOV:n osalta hieman pettymys, FOV häviää Indexin FOV:lle ja ehkä pientä tunnelinäköä
  • Linssit toimii hyvin eli kirkas näkyvyys läpi linssin ja aika iso sweetspot
  • Katseella ja käsieleellä kontrollit olivat intuitiiviset ja toimivat hyvin vaikka käsillä huitoo ympäri päätä
  • Pinch to zoom toimii myös hyvin
  • Kuvanlaatu hyvää eri käyttötapauksissa (kuvat, selain, 3d-mallit)
  • Facetime demo: ilman oman naaman skannausta, "uncanny valley" efekti häiritsee eli virtuaaliavatar näyttää uskottavalta muttei ole riittävän uskottava
  • AppleTV demo: ensimmäistä kertaa 4k, 3d-kuva hyvällä kuvanpäivitysnopeudella
  • Dinosaurus demo: graafisesti näyttävä
  • Spatial audio kuulosti hyvältä
  • Ei saanut testata ipad/ios-sovelluksia tai virtuaalinäppäimistöä, mietti miten esim. multitouch voidaan toteuttaa ilman haptista palautetta
  • Ei saanut testata macin virtuaalityöpöytää
  • Eivät näyttäneet ulospäin näkyvän eyesight toiminnallisuuden kuvaa ollenkaan
 
Viimeksi muokattu:
Saatan kysyä tyhmiä mutta kysyn kuitenkin. Pico 4 tulossa taloon ja yhteyttä tietokoneesta mietin. Mulla tulee nyt ethernet kaapeli TP-Link Archer AX 1800 reitittimestä tietokoneeseen. Reititin hoitaa kaiken talon wifi liikenteen joten siihen en Picoa halua.
Voiko Picolle tehdä oman reitittimen siten, että kytkee TP-Linkistä tulevan piuhan uuteen reitittimeen, toisen koneeseen ja reititin sillaksi? Käyttää siis toista reititintä pelkkänä langattomana tukiasemana pelkälle Picolle? Tuohon taitaa riiittää vähän vaatimattomapikin reititin?
 
Viimeksi muokattu:
Saatan kysyä tyhmiä mutta kysyn kuitenkin. Pico 4 tulossa taloon ja yhteyttä tietokoneesta mietin. Mulla tulee nyt ethernet kaapeli TP-Link Archer AX 1800 reitittimestä tietokoneeseen. Reititin hoitaa kaiken talon wifi liikenteen joten siihen en Picoa halua.
Voiko Picolle tehdä oman reitittimen siten, että kytkee TP-Linkistä tulevan piuhan uuteen reitittimeen, toisen koneeseen ja reititin sillaksi? Käyttää siis toista reititintä pelkkänä langattomana tukiasemana pelkälle Picolle? Tuohon taitaa riiittää vähän vaatimattomapikin reititin?

Miksi et halua käyttää AX 1800 wifiä? 2.4Ghz ja 5Ghz wifeillä voi olla eri SSID (verkon nimi), ja yhdistät kaikki normilaitteet 2.4Ghz wifiin ja sitten Picon 5Ghz wifiin.

Ja myös tuo toinen vaihtoehto toimii fine. Ja tosiaan "jälkimmäisen" reitittimen kannattaa laittaa siltaavaan (bridge) tilaan jotta vältytään tupla palomuurilta/NATilta. Se kummassa tietokone on kiinni piuhalla, ei ole mitään merkitystä. Itselläni oli sama setuppi koska tietokone ja VR tila oli eri kerroksissa talossa ja molemmissa kerroksissa oma WiFi reititin. Talon sisällä meni kaapelointi sitten noiden 2 Wifi reitittimien välillä.

Ja VR headseteille on itseasiassa parempi mitä laadukkaampi reititin on. Ihan minimivaatimus on että pitää tukea 5Ghz wifiä, mutta olisi kuitenkin hyvä olla Wifi6 (AX):ta tukeva reititin.
 
Voiko Picolle tehdä oman reitittimen siten, että kytkee TP-Linkistä tulevan piuhan uuteen reitittimeen, toisen koneeseen ja reititin sillaksi? Käyttää siis toista reititintä pelkkänä langattomana tukiasemana pelkälle Picolle? Tuohon taitaa riiittää vähän vaatimattomapikin reititin?
Näin minulla: "yleis"reititin --piuha-- VR-reititin --piuha-- pc. Lasit langattomasti VR-reitittimessä. Eli ei siis sinun vanhasta reitittimestä kahta lähtevää piuhaa, vaan yksi, jos oikein ymmärsin kirjoituksen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 651
Viestejä
4 494 949
Jäsenet
74 266
Uusin jäsen
ufozz112

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom