VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Itselllänikin oli jo aerot ostokorissa mutta aloin empimään tuon 90hz virkistystaajuuden suhteen, kun nykyisellään indexit ja 144hz.

Monitorilla pelatessa 144hz tiputus 60hz:iin tuntuu kuin sitä kuuluisaa diashowta katselisi, tiedä sitten miltä 90hz tuntuu laseissa...
 
Itselllänikin oli jo aerot ostokorissa mutta aloin empimään tuon 90hz virkistystaajuuden suhteen, kun nykyisellään indexit ja 144hz.

Monitorilla pelatessa 144hz tiputus 60hz:iin tuntuu kuin sitä kuuluisaa diashowta katselisi, tiedä sitten miltä 90hz tuntuu laseissa...
No ihan valittavissahan toi Indexin kanssa on eli ei muuta kuin vertailemaan. Toki ainakin aiemmin aika harva, varsinkaan näyttävämpi, VR-peli todella pystyi sitä kuvaa tuottamaan 144Hz virkistystaajuudelle. Tuolta osin tilanne tietysti kokoajan paranee kun tulee uutta rautaa.
 
Itselllänikin oli jo aerot ostokorissa mutta aloin empimään tuon 90hz virkistystaajuuden suhteen, kun nykyisellään indexit ja 144hz.

Monitorilla pelatessa 144hz tiputus 60hz:iin tuntuu kuin sitä kuuluisaa diashowta katselisi, tiedä sitten miltä 90hz tuntuu laseissa...

Indexeissä huomattavasti pienempi resoluutio kuin Aeroissa. 144 FPS Aeroilla olisi lähinnä märkä päiväuni. Ainakin autosimulaattoreissa.
4090:n avulla saa sen 90 FPS sopivilla asetuksilla.
 
Näköjään Varjo Aerot ovat alehinnalla Verkkokaupassakin. Polttelisi kyllä kovasti simulaattoritouhuja varten, mutta en löytänyt pikaisella googlettelulla vastausta siihen toimivatko Aerot sellaisenaan esim. DCS:n kanssa vai vaaditaanko kaveriksi silti base stationit.
 
Näköjään Varjo Aerot ovat alehinnalla Verkkokaupassakin. Polttelisi kyllä kovasti simulaattoritouhuja varten, mutta en löytänyt pikaisella googlettelulla vastausta siihen toimivatko Aerot sellaisenaan esim. DCS:n kanssa vai vaaditaanko kaveriksi silti base stationit.

1kpl base stationeita asennettuna eteen osoittamaan käyttäjää päin riittää simukäyttöön
 
1kpl base stationeita asennettuna eteen osoittamaan käyttäjää päin riittää simukäyttöön

Itse suosittelen kyllä Varjon lasien kaveriksi vähintään kahta base stationia varsinkin jos meinaa DCS:ää pelata. Päätä saattaa hyvinkin joutua pyörittelemään pöllön lailla siellä ohjaamossa ja vain edessä oleva ei riitä tällöin seuraamaan liikettä riittävästi. Rauhallinen MSFS lentely onnistuu kyllä yhdellä.
 
Itse suosittelen kyllä Varjon lasien kaveriksi vähintään kahta base stationia varsinkin jos meinaa DCS:ää pelata. Päätä saattaa hyvinkin joutua pyörittelemään pöllön lailla siellä ohjaamossa ja vain edessä oleva ei riitä tällöin seuraamaan liikettä riittävästi. Rauhallinen MSFS lentely onnistuu kyllä yhdellä.
Katon rajaan kun laittaa osoittamaan kohti niin yksi riittää täällä hyvin, ja voi pöllöillä. Itellä on kaks mut siumuissa käytän vaan yhtä. Roomscalessa sitten kahdella.
 
Palasin tauon jälkeen taas aiheseeni. Kuvan sameus pelistä toiseen riippuu käytännössä vain ja ainoastaan pikselien määrästä tai tekstuurien tasosta. Jätin globaalin resoluution lopulta 2160 x 1.4 eli noin 3024. Testasin Red matter ykköstä ja nyt näköjään päivitetyin tekstuurein Red Matter kakkosta ja myös hetken aikaa tahkosin Super Hot vr ää. Koitin myös tätä aiemmin mainittua The gallery episode 2 sta.
Aloitin testailut Red matter ykkösellä ja siinä ei ollut resoluution nostosta tai laskusta oikeastaan yhtään mitään haittaa tai hyötyä. Tämä siis kun pikselimäärä tai millä nimellä se siinä pelissä nyt kulkikaan oli 1.0. Niin lähellä kuin kauempana olevat objektit ja hahmon omat kädet olivat eivät mössöä mutta sameita. Alemmalla resoluutiolla lisääntyi tietenkin sahalaita, mutta kovin vähän. Nostin globaalin resoluution lähes kaksinkertaiseksi natiiviin nähden. Mikään ei oikeastaan muuttunut. Rajummat sahalaidat väheni jos niitä oli ollenkaan aiemminkaan. Mutta objektit edelleen sameita. Pudotin takaisin 3024 nurkille ja nostin pelistä pikselitiheyttä tms. Avot. Kone kyykytty kuin seinään ja fps putosi maan tasolle mutta objektit niin lähellä kuin kaukana alkoivat olla vihdoin teräviä.

Vaihdoin Red Matter 2 een nyt uusituilla tekstuureilla. Mulla oli siinä aiemmin pixel density eli tiheys nostettuna 1.4 een. Ihmettelin että miten jo päävalikossa fps on merenpinnan tasolla. Pudotin pikselitiheyden 1.0aan ja eikun testailemaan. Voi pojat. Nyt on sitä mitä olen kuvitellut reverb g2 mainospuheiden ja revikoiden perusteella kuvan terävyyden olevan. Ei veitsenterävää mutta lähennellään jo. Jos pikselitiheyttä vähänkin nostin niin fps oli pohjamudissa mutta terävyys ehkäpä vielä parani. Resoluution muutosta en tässäkohtaa muistanut edes kokeilla kun siihen ei ollut mitään tarvetta. Tekstuurit eikä valot tai varjot väpättäneet eikä mitään ihmeellistä.

Siirryin Episoden pariin. Tässäkään en kokeillut enää resoluution eroa kun se ei ensimmäisessäkään testipelissä tuntunut vaikuttavan mihinkään. Vaan kokeilin eri asetuksia pysytellen samassa globaali resoluutiossa. Aiemmin kun kerroin episoden supersamplauksesta. Niin se todennäköisesti on sama kuin noissa muissa tuo pikselitiheys eikä AA kerroinmäärä. Tekstuureiden vilkkuminen taitaapi olla vain tämän pelin ongelma. Vilkkumiset kun nääs tapahtuu objetien saumoissa ja reunoissa. Ei keskellä. Vilkkumiset ovat kaikenlisäksi vielä ehkäpä heijastuksia tai muita sellaisia kikkoja, niitä on vaan lähes jokaisen suoran pinnan saumoissa. Sopivan rasterinen kuvio myös värisee selvästi. Vaikka resoluutio on aika kova niin sahalaitaa piisaa ja reilusti piisaakin jos pikselisamplays on matalana. Sitä kun nostin niin sahalaidat kutistu, gpu kuorma kasvoi kunnes fps droppasi. Vilkkumiset olivat silti läsnä vaikka asetukset olivat lähes täysillä ja fps kaameita pohjalukemia ja kuva nyki sen myöte ihan jäätävästi.

SuperHot vr toimii täydellä resoluutiolla kuten kuuluukin ilman vikoja. Jalat huutaa hoosiannaa kun väistelee luoteja. :)

Kaikissa peleissä oli pelikohtainen resoluutiosäätö 100%.

Joo o. Se voi olla että 1080ti joutaisi minun kohdalla eläkkeelle.
 
Siis eikö "globaali resoluutio" x "pikselitiheys" ole se lopullinen resoluutio? Todennäköisesti helpommalla pääsisi säätämällä vain yhtä noista.
Eli siis reson jättäis "100%" steamissa
 
Huomenna ilmeisesti saattaa tulla Quest 3:set jo ennakkotilaukseen, koska lasit julkaistaan Meta Connect tapahtumassa. 10.10. sitten alkanee virallisesti myynti. Eilen ainakin julkaistiin Virtual desktopin betassa AV1 codekki, jota Quest 3 sitten tukee. Pitäisi olla 40% "taloudellisempi" kuin HEVC 10bit, eli jos oikein ymmärin niin verrattuna PICO 4:seen, saisi samanlaatuista kuvaa, mutta paremmilla FPS lukemilla...
 
Yleensä olen pyrkinyt itse katsomaan nuo julkaisut mutta tällä kertaa taidan jättää välistä kun eikö kaikki speksit ym. ovat jo ennakkoon tiedossa ?

Price: $499 (128GB) [Confirmed], $649 (512GB)
Expected launch date: September 27
Expected release date: October 10
CPU: Qualcomm Snapdragon XR2 (Gen 2)
RAM: 8GB
Storage: 128GB [Confirmed], 512GB
Display: LCD with 2064 x 2208 pixels per eye
Full-color passthrough: 4MP 18 PPD
Refresh rate: 120 Hz
Weight: 509 grams
Battery life: up to 3 hours
Backwards compatible: Yes [Confirmed]
Connectivity: Wi-Fi 6, Bluetooth 5.0

 
Huomenna ilmeisesti saattaa tulla Quest 3:set jo ennakkotilaukseen, koska lasit julkaistaan Meta Connect tapahtumassa. 10.10. sitten alkanee virallisesti myynti. Eilen ainakin julkaistiin Virtual desktopin betassa AV1 codekki, jota Quest 3 sitten tukee. Pitäisi olla 40% "taloudellisempi" kuin HEVC 10bit, eli jos oikein ymmärin niin verrattuna PICO 4:seen, saisi samanlaatuista kuvaa, mutta paremmilla FPS lukemilla...
Jos quest3 toimii yhtä hyvin kuin pico4 mutta 120fps ja hz niin kyllähän noihin päivittää.
 
Huomenna ilmeisesti saattaa tulla Quest 3:set jo ennakkotilaukseen, koska lasit julkaistaan Meta Connect tapahtumassa. 10.10. sitten alkanee virallisesti myynti. Eilen ainakin julkaistiin Virtual desktopin betassa AV1 codekki, jota Quest 3 sitten tukee. Pitäisi olla 40% "taloudellisempi" kuin HEVC 10bit, eli jos oikein ymmärin niin verrattuna PICO 4:seen, saisi samanlaatuista kuvaa, mutta paremmilla FPS lukemilla...
AV1 ei vaikuta fps lukemiin vaan sitä että kuvanlaatu on parempi samalla määrällä dataa tai sitten saat yhtä hyvän kuvanlaadun alhaisemmalla viivellä kun alennat Virtual Desktopista vaikkapa 100mbps->60mbps.

AV1 toimii myös vain Nvidian uusimilla Rtx 4xxx ja Amd rx 7xxxx sarjalaisilla.

AV1 on iso juttu viiveen&kuvanlaadun kannalta.
 
Harvoin kääntyy suoraan dollarit euroiksi.

Luotan tähän enemmän, itse en ainakaan saa alveja pois, jolloin menisi alle 500€.
q3.PNG
Jaahas, ei olisi pitänyt luottaa. Nyt hinta tuolla 569€
 
Jos tilaa gigantista, niin voiko palauttaa ihan myymälään jos ei vaikka se oma peli "toimikaan" näillä laseilla?
 
Mikähän siinä on että Samsung Odysseyn ja Reverb G2 tyylisiä laseja ei enää tehdä?

Siis yksinkertaisia langallisia headsettejä, inside-out trackingillä. Ainoat tarpeet kehitykselle ~2Kx2K resoluutioinen OLED paneeli, ja ehkä hieman laajempi sweetspot linsseihin. Käytännössä PSVR2 mutta PC yhteensopivana. Luulisi että noille on kysyntää ajo/lentosimu puolella.

Onko niin että ainut tapa tehdä rahaa VR markkinoilla on stand-alone headseteillä joilla on oma sovelluskauppa, tai super high-end headseteillä joihin ympätään kaikki mahdollinen teknologia ja nostetaan sen perusteella hinta pilviin?

Onkohan tulossa mitään headsettejä jotka hyödyntää samoja paneeleja kuin PSVR2?
 
Onkos tuo meta connect 2023 nyt niinku seiskalta tänään? Metan sivuilla oli kellonaika ilmoitettuna alkavaksi 10:00 AM PST. Ainakin viime kerroilla on saanut olla aika kärppänä tuon Kyöstin tilaamisen kanssa ettei ole juuttunut alkurynnistykseen.
 
Onkos tuo meta connect 2023 nyt niinku seiskalta tänään? Metan sivuilla oli kellonaika ilmoitettuna alkavaksi 10:00 AM PST. Ainakin viime kerroilla on saanut olla aika kärppänä tuon Kyöstin tilaamisen kanssa ettei ole juuttunut alkurynnistykseen.
Meinaatko että sen saisi tilattua vain Metan omilta sivuilta? vai tuleeko myös kauppojen valikoimiin? Gigantilla on jo sivu olemassa, joka aktivoitunee sitten julkaisun jälkeen: https://www.gigantti.fi/product/gaming/vr-pelaaminen/meta-quest-3-vr-lasit-128-gb/
 
Mikähän siinä on että Samsung Odysseyn ja Reverb G2 tyylisiä laseja ei enää tehdä?

Siis yksinkertaisia langallisia headsettejä, inside-out trackingillä. Ainoat tarpeet kehitykselle ~2Kx2K resoluutioinen OLED paneeli, ja ehkä hieman laajempi sweetspot linsseihin. Käytännössä PSVR2 mutta PC yhteensopivana. Luulisi että noille on kysyntää ajo/lentosimu puolella.

Onko niin että ainut tapa tehdä rahaa VR markkinoilla on stand-alone headseteillä joilla on oma sovelluskauppa, tai super high-end headseteillä joihin ympätään kaikki mahdollinen teknologia ja nostetaan sen perusteella hinta pilviin?

Onkohan tulossa mitään headsettejä jotka hyödyntää samoja paneeleja kuin PSVR2?
Suurin syy varmaan että WMR taitaa olla aika lailla kuollut Microsoftin kiinnostuksenpuutteeseen. Muita yrittäjiä tällä mallilla ei oikein ole ollut kuin HTC ja eivät ole olleet niin onnistuneita. Halvemmanpuoleiset PC-lasit on pienen markkinan takia ollut kokoajan haastava tuote myydä ja Quest linkin kanssa sitten vielä ajoi hinnan aiempaakin alemmas. Saa nähdä olisiko Valvella jotain kerrottavaa pian aiheeseen liittyen vaikka ihan tuollaista toivomasi kaltaista sieltä ei taida todennäköisesti olla tulossa.
 
Tod näk Metan oma kauppa on kuitenkin nopein toimittamaan ja halvin (ei postikuluja). Lisäksi metan supportin kanssa asiointi on kyllä ollut aina todella jouhevaa.
Mutta siinä ei ole varmaankaan yhtä toimivaa palautusoikeutta, kuin esim kivijalassa täällä Suomessa.
 
Suurin syy varmaan että WMR taitaa olla aika lailla kuollut Microsoftin kiinnostuksenpuutteeseen. Muita yrittäjiä tällä mallilla ei oikein ole ollut kuin HTC ja eivät ole olleet niin onnistuneita. Halvemmanpuoleiset PC-lasit on pienen markkinan takia ollut kokoajan haastava tuote myydä ja Quest linkin kanssa sitten vielä ajoi hinnan aiempaakin alemmas. Saa nähdä olisiko Valvella jotain kerrottavaa pian aiheeseen liittyen vaikka ihan tuollaista toivomasi kaltaista sieltä ei taida todennäköisesti olla tulossa.

Mä luulen , että kehityspaukut on yrityksillä langattomissa tällähetkellä.
Ongelma niissä on kyllä vielä kuvanlaadussa jos vertaa langalliseen. Akku tuo myös tietysti painoa lisää.
 
Minusta aika outoa, että VR laseja voi sen 30pv ajan palauttaa. En itse ainakaan haluaisi mallia joka on jonkun päästä on jo 100 tuntia ehtinyt mehuja imeä. Ehkä olen liian hygieniafriikki mutta en kyllä ostaisi sukkiakaan jotka ovat päiviä jonkun jalassa olleet.
 
Minusta aika outoa, että VR laseja voi sen 30pv ajan palauttaa. En itse ainakaan haluaisi mallia joka on jonkun päästä on jo 100 tuntia ehtinyt mehuja imeä. Ehkä olen liian hygieniafriikki mutta en kyllä ostaisi sukkiakaan jotka ovat päiviä jonkun jalassa olleet.
Aika helppo noihin on se kasvomaskiosuus vaihtaa.
 
Minusta aika outoa, että VR laseja voi sen 30pv ajan palauttaa. En itse ainakaan haluaisi mallia joka on jonkun päästä on jo 100 tuntia ehtinyt mehuja imeä. Ehkä olen liian hygieniafriikki mutta en kyllä ostaisi sukkiakaan jotka ovat päiviä jonkun jalassa olleet.
Ottaen huomioon VR-pahoinvoinnin, niin on vain hyvä että kiinnostuneet voivat kokeilla riskittä. Mitä enemmän käyttäjiä sitä parempi meille, jotka VR:ää käyttävät.
 
Mutta siinä ei ole varmaankaan yhtä toimivaa palautusoikeutta, kuin esim kivijalassa täällä Suomessa.
Ei siinä mielessä jos voit palauttaa kauppaan 5min ajomatkan päähän. Palautuskäytännön ehdot löytyvät kyllä Meta Storen sivuilta.

Maksuton palautus ja 30pv kokeiluaika
Tuo alkaa tilauksen lähettämisestä, jos pilkkua haluaa viilata. Mutta tuote pitää lähettää 14 pvän sisällä palautusprosessin aloituksesta.
Eli tuo voi olla jopa 30+14pvää - toimitukseen kulunut aika:hmm:
 
Onkos tuo meta connect 2023 nyt niinku seiskalta tänään? Metan sivuilla oli kellonaika ilmoitettuna alkavaksi 10:00 AM PST. Ainakin viime kerroilla on saanut olla aika kärppänä tuon Kyöstin tilaamisen kanssa ettei ole juuttunut alkurynnistykseen.
Itse laskin että olisi klo 20.00(ennen varmaan joku preshow missä ehkä jotain trailereita tms).
 
Quest 3:sta on jo oikeastaan kaikki info olemassa, linkki alla josta löytyy vertailuja ja kuvia Q3 vs Q pro. Sääli että vain 8GB ram sekä FOV sama kuin Q2 (toki tämän jo Meta kertoi itse kuukaus pari takas). Tuo FOV saa kyl vähän epäröimään että pitäiskö sittenkin odottaa kevääseen Pico 5:sta ja sinnitellä sinne asti vielä Q2:lla...

 
Siis eikö "globaali resoluutio" x "pikselitiheys" ole se lopullinen resoluutio? Todennäköisesti helpommalla pääsisi säätämällä vain yhtä noista.
Eli siis reson jättäis "100%" steamissa
Totta. Pääsis todella paljon helpommalla jos "samaa" asiaa ei pystyisi säätää monelta eri kantilta. Eli globaali, pelikohtainen ja vielä pelissä pikselitiheys.
 
Mistä tuon connectin edes näkee? On kyllä harvinaisen sekavaksi tehty…
Näyttää alkavan vasta puolen tunnin kuluttua. Täältä voi rekisteröityä mukaan:
 
Viimeksi muokattu:
NDA meni umpeen 20.00, revikoita alkaa sataa



Muuttui yksityiseksi mut kerkesin kattoo. Oli tyytyväinen kuvanlaatuun vs quest2.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: GPO
Tilattavissa jo metan sivuilla, 13.10. Saapuvaksi. Ekat saa 10.10. Taidan odottaa itse suomikauppoja.
 
Hieman tuo houkuttelee, mutta odottelen kunnon arvostelut ja testit siitä, kuinka hyvin toimii pc:n kanssa.
 
Jos on jotain ongelmia sen maksun läpimenossa nii ite piti ainakin poistaa tallennettu kortti ja lisää sen saman kortin tiedot oston yhteydessä että meni läpi.
 
Jos on jotain ongelmia sen maksun läpimenossa nii ite piti ainakin poistaa tallennettu kortti ja lisää sen saman kortin tiedot oston yhteydessä että meni läpi.
Mulla oli kans ongelmaa maksun kanssa. Pankki alkoi kyseleen, että onko huijaaja asialla. Hyväksyin maksun tekstarilla ja päivitin kortin tiedot metan ostossivulla. Kortin päivittäminen ei korjannut tilannetta. Piti perua tilaus ja tehdä uusiksi.
 
Metan sivuilta kun tilaa niin arvioitu toimituspäivä näyttäis olevan 12.10. Varmaan fiksumpaa hakea Gigantista 10.10 heti aamulla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 690
Viestejä
4 496 015
Jäsenet
74 271
Uusin jäsen
Esa.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom