VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

En tiedä onko omat G2 v2 alkanut jotenkin vanhenemaan, vai johtuuko se siitä että on C2 Oled näyttönä, mutta tuntuu kun olisi joku värikylläisyyden poisto käytössä nykyään.

G2 ollut nyt kai kohta 3 vuotta ja ei näihin voi olla kun tyytyväinen, mutta nyt alkaa kaipaamaan varmaan OLED/AMOLED-paneelia.

Pelailu 100% lentosimuja.
 
En tiedä onko omat G2 v2 alkanut jotenkin vanhenemaan, vai johtuuko se siitä että on C2 Oled näyttönä, mutta tuntuu kun olisi joku värikylläisyyden poisto käytössä nykyään.

G2 ollut nyt kai kohta 3 vuotta ja ei näihin voi olla kun tyytyväinen, mutta nyt alkaa kaipaamaan varmaan OLED/AMOLED-paneelia.

Pelailu 100% lentosimuja.

Minusta tuntui kans että G2:ssa värit olivat jo uutuuttaan harmaanpaa kuin G1 laseissa oli, vaikkakin melkein jokaisessa arvostelussa kehuivat värikylläisyyttä.
 
Ei missään nimessä noita vanhoja, ne ainakin jää hyllylle pölyttymään koska vaativat piuhoja ja majakoita. Joko Q2 tai Pico4, senkus käynnistää ja alkaa pelaamaan, joko standalone tai wifin yli koneesta PCVR.
Vastaukset oli aika lailla sitä mitä odotinkin, mutta luultavasti ihan aiheesta.
Noista ehdotuksista (Q2, G2 ja Pico 4) tuo Quest 2 menee käytettynä melko lähelle Rift S:sää. CV-1 ja Rift S liikkuu käytettynä 100-200€ välillä ja muutama Quest 2 taisi löytyä tuohon 200-250€ tuntumaan. Pico 4 ja G2 en tainnut löytää alle 350€.
Itse en usko, että kuvanlaadusta jää kokemus kiinni itsellä nämä halvemmatkaan, mutta saattaa tosiaan olla, ettei niitä majakoita jaksa kovin usein alkaa virittelemään
 
Itse en usko, että kuvanlaadusta jää kokemus kiinni itsellä nämä halvemmatkaan, mutta saattaa tosiaan olla, ettei niitä majakoita jaksa kovin usein alkaa virittelemään

Millaisia odotuksia sulla on kuvanlaadulle? Kalleimmatkaan uudet kuluttajalaitteet eivät pääse monitorin tasolle kuvanlaadussa. Wanhoissa laitteissa kuvanlaatu on suorastaan karmaiseva. Immersio toki hyvä, mutta joo,... Kannattaa kalibroida odotukset, jos lähtee kovin wanhan laitteen ostamaan.
 
Vastaukset oli aika lailla sitä mitä odotinkin, mutta luultavasti ihan aiheesta.
Noista ehdotuksista (Q2, G2 ja Pico 4) tuo Quest 2 menee käytettynä melko lähelle Rift S:sää. CV-1 ja Rift S liikkuu käytettynä 100-200€ välillä ja muutama Quest 2 taisi löytyä tuohon 200-250€ tuntumaan. Pico 4 ja G2 en tainnut löytää alle 350€.
Itse en usko, että kuvanlaadusta jää kokemus kiinni itsellä nämä halvemmatkaan, mutta saattaa tosiaan olla, ettei niitä majakoita jaksa kovin usein alkaa virittelemään
Sinänsä jos vanhempaa katsoo eikä huoleta toi että kuvanlaatu tulee olemaan heikompi niin oikeastaan harkitsisin jotain Viveä tai Vive Prota (tai miksei Indexiäkin). Se antaisi hyvän pohjan päivityksille. Vanhoja majakoita voi käyttää uusien lasien ja ohjainten kanssa. Toki Vivejen heikkous on että Viven tyyliset sauvaohjaimet on aika lailla unohdettu design kaikissa uudemmissa VR-järjestelmissä joten esimerkiksi Indexin ohjaimia saattaa alkaa kaivata aika äkkiä. Toisaalta simupuolellahan tuokaan ei taas haittaa yhtään.
 
Käytetty Q2 vaan hankintaan ja jos VR kuume iskee vielä tuosta niin sitten päivittää Q2 -> Q3 loppuvuodesta kun tulee. Nuo CV1, Vive yms vanhat on aivan SER jätettä, kyllähän niillä pelailee, mutta jos parilla sadalla saa käytettyä Q2 niin miksi kiduuttaa itseään huonolla kuvanlaadulla sekä piuhoilla/majakoilla. Itsellänikin seisoi Vive ja CV1 hyllyssä kun ei vaan jaksa niiden piuhojen kanssa säätää. Q2 tulee melkein päivittäin pelailtua niin standalone (walkabout minigolf) kuin PCVR (skyrim, alyx, HL2vr modit yms yms...) koska senkus painaa virtanappulaa ja alkaa pelailemaan, sijainnilla ei mitään merkitystä.
 
Käytetty Q2 vaan hankintaan ja jos VR kuume iskee vielä tuosta niin sitten päivittää Q2 -> Q3 loppuvuodesta kun tulee. Nuo CV1, Vive yms vanhat on aivan SER jätettä, kyllähän niillä pelailee, mutta jos parilla sadalla saa käytettyä Q2 niin miksi kiduuttaa itseään huonolla kuvanlaadulla sekä piuhoilla/majakoilla. Itsellänikin seisoi Vive ja CV1 hyllyssä kun ei vaan jaksa niiden piuhojen kanssa säätää. Q2 tulee melkein päivittäin pelailtua niin standalone (walkabout minigolf) kuin PCVR (skyrim, alyx, HL2vr modit yms yms...) koska senkus painaa virtanappulaa ja alkaa pelailemaan, sijainnilla ei mitään merkitystä.
No eipä niissä majakoissa mitään ongelmaa ole kun ne on kerran paikalleen laittanut ja kuten tossa viittasin niin näissä on kyllä se etu että toimivat ihan tuoreiden high-end lasienkin kanssa jos alkaa myöhemmin houkuttaa esimerkiksi Bigscreen Beyond, Varjo Aero tai joku muu. Ei sillä, ei se käytetty Q2 huono vaihtoehto ole varmasti sekään varsinkin jos standalone-käyttö kiinnostaa.
 
Quest 2 on kyllä ihan hyvä tapa aloittaa VR hommat, kunhan odotukset eivät ole liian korkealla ja tarvittaessa on valmis panostamaan ergonomiaan paremman pääpannan muodossa.
Pico 4 olisi ehkä kuitenkin se oma valinta, jos juuri nyt pitäisi ostaa "halpis" lasit, sillä 99% tämänhetkisestä käytöstä on langatonta PCVR pelaamista.
Yksi iso plussa majakoita käyttävissa laseissa on, niiden kanssa on helpompi saada full body tracking toteutettua vive tai tundra trackerien kanssa (tosin jos ei pelaa VRChatia, niin ei taida FBT:lle paljoa käyttöä olla).
Näin Quest 2 käyttäjänä tuo ratkaisu tulee auttamatta liian kalliiksi ja Slime tracker ja vastaavat eivät taida ihan samaan laatuun ainakaan vielä pystyä. Noh uudet viven "insdisde out" trackerit on tulossa loppuvuonna...
 
KAT Walk C2+ korkattiin tänää ekaa kertaa ja kyllähän tämä totuttelua vaatii. Jostain syystä suunta ei pysy ja kävely on ainakin alkuun tosi epätasaista.

Skyrimiä ja Talos Principleä vähän testailin ja se nyt ainakin on huojentavaa, että ainakaan raudassa ei pitäisi olla suurempaa vikaa. Tiedä sitten mistä noi muut ongelmat johtuu.

Ei tämä alkuun ollu ehkä ihan sitä mitä lähdettiin hakemaan, mutta vasta puolisen tuntia kokemusta, niin päivitellään tuntoja myöhemmin. Hiki ainakin tulee ihan erilailla, kun pelkästään käsiä heiluttamalla.
 



Pimax Crystalista alkaa varsinaisia revikoita valumaan. Tämä jätti hypetyksen vähän vähemmälle. Vaikuttaa perus Pimax julkaisulta jossa paperilla on taas maailman täydellisin headset mutta käytännössä on kaukana plug'n'playstä eli joutuu yhtä sun toista softapuolella säätämään. Hieman toi silti polttelisi mutta kattoo nyt kun tässä on näitä muitakin highend headsettejä tulossa kuten Bigscreen Beyond ja ehkä jopa se Indexin seuraaja julkaistaan tänä vuonna.
 
Psvr 2 hakkeroitu....


Taitaa olla vähän yliampuvaa uutisointia:

- Day #68 of working on PSVR2: - Can pass authentication on PC. This means the PSVR2 thinks we're a PS5 and trusts us. We can continue with the real work now.
- Day #69 of working on PSVR2: - Can pass authentication on PC. - Doesn't change anything, PSVR2 *will not* go into VR mode. - *#&* this *)*&^#!
- Further development on the PSVR2 project has been paused.


Eli yhden muurin ohi pääsi, mutta tuo ei muuta mitään ja nyt koko projekti on tauolla.
 
Taitaa olla vähän yliampuvaa uutisointia:

- Day #68 of working on PSVR2: - Can pass authentication on PC. This means the PSVR2 thinks we're a PS5 and trusts us. We can continue with the real work now.
- Day #69 of working on PSVR2: - Can pass authentication on PC. - Doesn't change anything, PSVR2 *will not* go into VR mode. - *#&* this *)*&^#!
- Further development on the PSVR2 project has been paused.


Eli yhden muurin ohi pääsi, mutta tuo ei muuta mitään ja nyt koko projekti on tauolla.
Onkohan tullut sonylta ukaasit, että homma loppuu nyt tai joku on kusessa :)
 
Pimax Crystalista alkaa varsinaisia revikoita valumaan. Tämä jätti hypetyksen vähän vähemmälle. Vaikuttaa perus Pimax julkaisulta jossa paperilla on taas maailman täydellisin headset mutta käytännössä on kaukana plug'n'playstä eli joutuu yhtä sun toista softapuolella säätämään. Hieman toi silti polttelisi mutta kattoo nyt kun tässä on näitä muitakin highend headsettejä tulossa kuten Bigscreen Beyond ja ehkä jopa se Indexin seuraaja julkaistaan tänä vuonna.
Crystal on hieman outo "pienen FOV:n" välimalli Pimaxilta. Toisaalta hyvä koska saavat sisäänajon 12K(todellinen lippulaiva) varten joka käyttää suurelta osin samaa tekniikkaa kuin Crystal. En ostaisi koska ei kelpaa edes 12K trade-in ohjelmaan.

Hullaannuin ekaa kertaa vr-laseista vasta hiljattain ja esikoisena paljon kehuja saanut Pico 4. Ostin samalla GeekVR naamakehys/pehmuste moodin, että sai silmät lähes kiinni linsseihin ja maksimi FOV. Kyllähän se ihan kivalta näytti, mutta ~110 FOV ei ollut itselle lähellekään riittävä. Kiikarinäkymä mustine reunoineen tuhosi immersion täysin. Pico lähti takaisin sinne mistä oli tullutkin.

Parin viikon etsimisen jälkeen vihdoin ebaysta tarttui uutena Pimax 8K X KDMAS hintaan 920e. Kerkesin jo aiemmin päivittää myös koneen ja lasit saivat kaverikseen arvoisensa näyttiksen(4080). Kuvitelkaa G2 massiivisella sweetspotilla ja ~180 FOV. Näiden lasien kanssa voi oikeasti astua sisään vr-maailmaan ja se todellakin on hintansa arvoista. Laseista ei tosin saa kaikkea irti ilman 4090/80 näyttistä, eli kalliiksi tulee. Kertoo jotain myös siitä kuinka pahasti näyttikset laahaavat kehityksessä perässä. 8K X lasit joutui odottamaan 3 vuotta että sille julkaistiin tarpeeksi tehokas kumppani.

Pieni demonstraatio lasien tarkkuudesta 30-sarjan kortilla.

 
Viimeksi muokattu:
Pimaxit on kivat mut itellä oli kahdet ja molemmat kärsii huonosta stereo overlapista. 3D vaikutelma jää vähän ohueksi ja silmät ei tykkää.
 
Pimaxit on kivat mut itellä oli kahdet ja molemmat kärsii huonosta stereo overlapista. 3D vaikutelma jää vähän ohueksi ja silmät ei tykkää.
Tämä kuulostaa siltä, että DPI ei ole asetettu oikeaoppisesti sekä manuaalisesti että ohjelmaa käyttäen. Silmien etäisyys linsseistä vaikuttaa myös merkittävästi. 8KX 2075(Q4 2021) revisiossa on hyvin pitkälti kaikki pikkuviat korjattu.
 
Tämä kuulostaa siltä, että DPI ei ole asetettu oikeaoppisesti sekä manuaalisesti että ohjelmaa käyttäen. Silmien etäisyys linsseistä vaikuttaa myös merkittävästi. 8KX 2075(Q4 2021) revisiossa on hyvin pitkälti kaikki pikkuviat korjattu.

Säätäminen on tuttua, 5K plus rev2 ja sen jälkeen artisan mallit oli pitkään itellä.

Hyvä jos on parempaan menty.

Mut langattomuus on nyt itellä ehdoton vaade ja pannukakku linssit. Niin katsotaan mikä on seuraava.
 
Säätäminen on tuttua, 5K plus rev2 ja sen jälkeen artisan mallit oli pitkään itellä.

Hyvä jos on parempaan menty.

Mut langattomuus on nyt itellä ehdoton vaade ja pannukakku linssit. Niin katsotaan mikä on seuraava.
Joo, ilmeisesti aika paljon mennyt eteenpäin 5K plus ajoista jolloin nämä kaikki mahdolliset vääristymät olivat ihan yleisiä.

Langaton suorituskyky paranee myös merkittävästi lähitulevaisuudessa Snapdragon 8 Gen 2(AV1) myötä. En ostaisi ennen. Toki näytönohjaimen pitää myös tukea tuota(RTX 40-sarja).
 
KAT Walk C2+ korkattiin tänää ekaa kertaa ja kyllähän tämä totuttelua vaatii. Jostain syystä suunta ei pysy ja kävely on ainakin alkuun tosi epätasaista.

Skyrimiä ja Talos Principleä vähän testailin ja se nyt ainakin on huojentavaa, että ainakaan raudassa ei pitäisi olla suurempaa vikaa. Tiedä sitten mistä noi muut ongelmat johtuu.

Ei tämä alkuun ollu ehkä ihan sitä mitä lähdettiin hakemaan, mutta vasta puolisen tuntia kokemusta, niin päivitellään tuntoja myöhemmin. Hiki ainakin tulee ihan erilailla, kun pelkästään käsiä heiluttamalla.

Reilut 10km takana nyt C2:lla ja alkaa jo vähän tuntua paremmalta. Paljon olis kyllä valittamaista, jos sille linjalle lähtis, kun eihän tämä meno nyt ihan hirveen sujuvaa ole vieläkään ja vekotin vetää vieläkin ajoittain vasemmalle. Kävely ei ole kovin tarkkaa ja taaksepäin ja sivulle liikkumisessa on vielä paljon opeteltavaa.

Mutta, mutta. Immersio on kyllä tapissa ongelmista huolimatta. Ehkä suurin ero entiseen on se, että nyt ei tarvitse välittää yhtään "turvallisen alueen rajoista" kun on köytettynä yhteen paikkaan. Tekee ihmeitä kun moisen voi unohtaa täysin. Kuntoilun kannaltakin kyllä todella hyvä vekotin. Sadepäivinäkin kertyy mittariin metrejä.

Testipeleinä tähän mennessä Skyrim VR ja Talos Principle VR. Jossain vaiheessa ajattelin laittaa Alyxin tulille, kunhan ensin kolutaan vähän lisää Tamrielin maastoja.

Harjottelu jatkuu.
 
Reilut 10km takana nyt C2:lla ja alkaa jo vähän tuntua paremmalta. Paljon olis kyllä valittamaista, jos sille linjalle lähtis, kun eihän tämä meno nyt ihan hirveen sujuvaa ole vieläkään ja vekotin vetää vieläkin ajoittain vasemmalle. Kävely ei ole kovin tarkkaa ja taaksepäin ja sivulle liikkumisessa on vielä paljon opeteltavaa.

Mutta, mutta. Immersio on kyllä tapissa ongelmista huolimatta. Ehkä suurin ero entiseen on se, että nyt ei tarvitse välittää yhtään "turvallisen alueen rajoista" kun on köytettynä yhteen paikkaan. Tekee ihmeitä kun moisen voi unohtaa täysin. Kuntoilun kannaltakin kyllä todella hyvä vekotin. Sadepäivinäkin kertyy mittariin metrejä.

Testipeleinä tähän mennessä Skyrim VR ja Talos Principle VR. Jossain vaiheessa ajattelin laittaa Alyxin tulille, kunhan ensin kolutaan vähän lisää Tamrielin maastoja.

Harjottelu jatkuu.
Hyvä jos olet saanut toimivan pelin. Paljon löytyy tuosta negatiivista ja eritoten vaikeudesta saada laitetta palautettua jos ei ole tyytyväinen.

Varmaankin nuo mainitsemasi asiat palautuksiin syynä.
 
Hyvä jos olet saanut toimivan pelin. Paljon löytyy tuosta negatiivista ja eritoten vaikeudesta saada laitetta palautettua jos ei ole tyytyväinen.

Varmaankin nuo mainitsemasi asiat palautuksiin syynä.

Ymmärrän kyllä, että firma ei halua palautuksia tarjota kovin hepposin perustein. Pieni nyrkkipaja ja ton vekottimen painon takia postikulut on lähempänä 500 euroa kun satasta. Toki selvästi vialliset pitää korvata, mutta vähän mua korpeaa tää nykyajan kertakäyttökulttuuri, missä palautetaan toimivia laitteita kaatopaikalle rahdattavaksi pilvin pimein. Onneks toi nyt toimii pääosin ja kaikki osat taitaa olla aika helposti korvattavissa uusilla paitsi laitteen alla oleva päälähetin.

Niin tai näin, oon kyl ihan tyytyväinen, mut mä oon aika vähään yleensäkkin tyytyväinen. Mulle VR on niin hämmentävä tekniikka, et arvostan et tälläseen aikaan tässä eletään.
 
Paljon saa vielä tapahtua treadmillien saralla kuluttajaluokassa että noista innostuisi. Melko traagisesti lasten kengissä nämä kupit missä töpsötellään menemään luonnottamasti. 360 hihnan tuo vaatii, muuten ei tule mitään.
 
Pico 4 ollut täällä Steam/PCVR käytössä langattomana nyt pari viikkoa ja kokemukset ollut enimmäkseen hyviä, mutta:

90Hz virkistystaajuudella Virtual Desktop Godlike ja Ultra asetukset aiheuttaa artifakteja ruudulle. Silloin kun VD sovellus on käynnissä ja PCVR peli auki, niin jopa laitteen valikoissa näkyy vihreitä artifakteja.

Onko joku saanut toimimaan oikein? Tuntuu, että tuo XR2 piiri yksinkertaisesti ei jaksa pyörittää 90Hz natiiviresoa. High asetuksilla toimii hyvin.

72Hz virkistystaajuudella Virtual Desktopin Godlike resoluutio kuitenkin toimii ongelmitta.
Toinen ongelma on, että Godlike ei pyöri 90fps, vaikka koneella olisi kuinka paljon tehoja vapaana:
Screenshot_VirtualDesktop.Android_2023.05.21-04.58.54.104_803.jpegScreenshot_VirtualDesktop.Android_2023.05.21-04.55.03.043_436.jpeg

Molempien ongelmien selvittelyssä kokeillut säätää kaikkia asetuksia; automatic bitrate, manuaalisesti säädetty bitratea, h.264/hevc, spacewarp, frame buffering.

Tällä hetkellä käytän 72Hz / Godlike / HEVC / 110Mbps / Spacewarp: off.
Parempi kuvanlaatu on omaan silmään tärkeämpi kriteeri, vaikka 90Hz / High toimiikin ilman artifakteja ja lukittuna 90fps.
 
Viimeksi muokattu:
Pico 4 ollut täällä Steam/PCVR käytössä langattomana nyt pari viikkoa ja kokemukset ollut enimmäkseen hyviä, mutta:

90Hz virkistystaajuudella Virtual Desktop Godlike ja Ultra asetukset aiheuttaa artifakteja ruudulle. Silloin kun VD sovellus on käynnissä ja PCVR peli auki, niin jopa laitteen valikoissa näkyy vihreitä artifakteja.

Onko joku saanut toimimaan oikein? Tuntuu, että tuo XR2 piiri yksinkertaisesti ei jaksa pyörittää 90Hz natiiviresoa. High asetuksilla toimii hyvin.

72Hz virkistystaajuudella Virtual Desktopin Godlike resoluutio kuitenkin toimii ongelmitta.
Toinen ongelma on, että Godlike ei pyöri 90fps, vaikka koneella olisi kuinka paljon tehoja vapaana:
Screenshot_VirtualDesktop.Android_2023.05.21-04.58.54.104_803.jpegScreenshot_VirtualDesktop.Android_2023.05.21-04.55.03.043_436.jpeg

Molempien ongelmien selvittelyssä kokeillut säätää kaikkia asetuksia; automatic bitrate, manuaalisesti säädetty bitratea, h.264/hevc, spacewarp, frame buffering.

Tällä hetkellä käytän 72Hz / Godlike / HEVC / 110Mbps / Spacewarp: off.
Parempi kuvanlaatu on omaan silmään tärkeämpi kriteeri, vaikka 90Hz / High toimiikin ilman artifakteja ja lukittuna 90fps.
Näkyykö kuvassa aaltoilua? Juuri hain picot ja olen todella tyytyväinen tällä kertaa linssien edge-to-edge clarityyn mutta kuvan aaltoilu on ainakin still kuvissa (esim. virtual desktopin taustan pilvenpiirtäjä) häiritsevä kun liikuttaa sivuttain headsettiä. Muuten kuva on hyvä joten täytynee vielä kokeilla peleillä miten häiritsee ennen kuin mahdollisesti palautan.
 
Pico 4 ollut täällä Steam/PCVR käytössä langattomana nyt pari viikkoa ja kokemukset ollut enimmäkseen hyviä, mutta:

90Hz virkistystaajuudella Virtual Desktop Godlike ja Ultra asetukset aiheuttaa artifakteja ruudulle. Silloin kun VD sovellus on käynnissä ja PCVR peli auki, niin jopa laitteen valikoissa näkyy vihreitä artifakteja.

Onko joku saanut toimimaan oikein? Tuntuu, että tuo XR2 piiri yksinkertaisesti ei jaksa pyörittää 90Hz natiiviresoa. High asetuksilla toimii hyvin.

72Hz virkistystaajuudella Virtual Desktopin Godlike resoluutio kuitenkin toimii ongelmitta.
Toinen ongelma on, että Godlike ei pyöri 90fps, vaikka koneella olisi kuinka paljon tehoja vapaana:
Screenshot_VirtualDesktop.Android_2023.05.21-04.58.54.104_803.jpegScreenshot_VirtualDesktop.Android_2023.05.21-04.55.03.043_436.jpeg

Molempien ongelmien selvittelyssä kokeillut säätää kaikkia asetuksia; automatic bitrate, manuaalisesti säädetty bitratea, h.264/hevc, spacewarp, frame buffering.

Tällä hetkellä käytän 72Hz / Godlike / HEVC / 110Mbps / Spacewarp: off.
Parempi kuvanlaatu on omaan silmään tärkeämpi kriteeri, vaikka 90Hz / High toimiikin ilman artifakteja ja lukittuna 90fps.

Joko päivitit sekä Picon firmwaren ja Virtual desktopin uusimpaan versioon. Jotenkin tuntuu, että olisin nähnyt maininnan VD artifaktien korjauksesta, mutta en muista missä tuon näin. Kuulostaa kuitenkin samalta.
 
Joko päivitit sekä Picon firmwaren ja Virtual desktopin uusimpaan versioon. Jotenkin tuntuu, että olisin nähnyt maininnan VD artifaktien korjauksesta, mutta en muista missä tuon näin. Kuulostaa kuitenkin samalta.

Juuh, lähes kaikki mahdollinen tutkittu. Syykin taisi löytyä, kun Virtual Desktop Discordissa vinkattiin kaivamaan kehittäjätyökaluilla lämpötilat esiin.
Taitaapa olla maanantaikappale ja takuuvaihtoa pitää pyytää:
1684771029343.png
 
Näkyykö kuvassa aaltoilua? Juuri hain picot ja olen todella tyytyväinen tällä kertaa linssien edge-to-edge clarityyn mutta kuvan aaltoilu on ainakin still kuvissa (esim. virtual desktopin taustan pilvenpiirtäjä) häiritsevä kun liikuttaa sivuttain headsettiä. Muuten kuva on hyvä joten täytynee vielä kokeilla peleillä miten häiritsee ennen kuin mahdollisesti palautan.

En huomannut semmoista, mutta en ole testannut juuri tolla environmentilla / modelilla. Ghostingia on kyllä, kun vaikka pistää kameran pyörimään tai liikkuu sivuttain, mutta ei häiritse itseä juurikaan. Tuon parempia näyttöpaneeleita ei kuitenkaan vielä juuri löydy mainstream hintaisissa tuotteissa.
 
En huomannut semmoista, mutta en ole testannut juuri tolla environmentilla / modelilla. Ghostingia on kyllä, kun vaikka pistää kameran pyörimään tai liikkuu sivuttain, mutta ei häiritse itseä juurikaan. Tuon parempia näyttöpaneeleita ei kuitenkaan vielä juuri löydy mainstream hintaisissa tuotteissa.
Onnittelut jollei ole. Edge to edge clarity on omissa ihan huippuluokkaa, ja näillä laseilla tekee mieli pelata esim. Tabletop simulatoria paljon mieluummin mitä Quest2:lla. Mutta tuo kuvan sivuttaisliike pakottanee kuitenkin palauttamaan.

Tuon aaltoilun voi bongata kans siitä environmentista, missä on vuoria taustalla. Kun päätä kääntää sivuttain, vuoret tekevät ikäänkuin aaltomaista liikettä liikkeen myötä.
 
Mielenkiintoista tietoa tulevista quest 3 laseista...



Suurimmat huomiot artikkelista, uusi prossu tuo nopeutta lisää tuntuvasti, lasit tosi kevyet ja istui päähän napakammin, colour passtrought tosi hyvä...pystyy plararaamaan vaikka kännykkää noi päässä...eli AR puoli vakuuttava. Ohjaimet samantyyliset kuin pro mallissa...ei ole rinkuloita. Paljon oli mielenkiintoista...hype kasvaa...
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista tietoa tulevista quest 3 laseista...



Suurimmat huomiot artikkelista, uusi prossu tuo nopeutta lisää tuntuvasti, lasit tosi kevyet ja istui päähän napakammin, colour passtrought tosi hyvä...pystyy plararaamaan vaikka kännykkää noi päässä...eli AR puoli vakuuttava. Ohjaimet samantyyliset kuin pro mallissa...ei ole rinkuloita. Paljon oli mielenkiintoista...hype kasvaa...

Linsseistä ei tainnut olla oikein mitään mainintaa. Kovasti kyllä toivon että Q3 olisi pancake linssit kuten pro:ssa. Q2 tarkkuus on omasta mielestäni jo erinomainen, mutta linssit vaan ovat surkeat. Toisaalta PSVR2 fresnel linssit ovat yllättävän hyvät mitä pelaillut (iso sweetspot vs Q2), mutta PSVR2 OLED paneeli on surkea koska vähemmän sub-pixeleitä vs Q2 paneeli (Q2 tuntuu tarkemmalta) ja ainakin itselleni OLED mustalla värillä ei ollut mitään merkitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista tietoa tulevista quest 3 laseista...



Suurimmat huomiot artikkelista, uusi prossu tuo nopeutta lisää tuntuvasti, lasit tosi kevyet ja istui päähän napakammin, colour passtrought tosi hyvä...pystyy plararaamaan vaikka kännykkää noi päässä...eli AR puoli vakuuttava. Ohjaimet samantyyliset kuin pro mallissa...ei ole rinkuloita. Paljon oli mielenkiintoista...hype kasvaa...
Hyvä, kun markkinajohtajan laseja mainostetaan "could be apple competitor", kun apple ei ole edes tehnyt yksiäkään laseja :D en kyllä oikein päässyt tätä pidemmälle artikkelissa menettämättä kaikkea luottoa kirjoittajaa kohtaan.
 
Hyvä, kun markkinajohtajan laseja mainostetaan "could be apple competitor", kun apple ei ole edes tehnyt yksiäkään laseja :D en kyllä oikein päässyt tätä pidemmälle artikkelissa menettämättä kaikkea luottoa kirjoittajaa kohtaan.
Bloombergin tekstit ovat jokaisen omia, vastaa siis ”tasokkuudeltaan” minkä tahansa sivuston blogisteja. Näille on turha antaa juuri viihdearvoa isompaa arvoa. Ainakin pelipuolella nämä ovat osoittautuneet hyvin höttöisiksi.
 
Eikös tuo metan eventti ollut kohta, toki peleillä pääpaino mutta ilmeisesti laseistakin saatetaan jotain mainita.
 
Toivotaan että naamapehmusteet + headsträpit ovat yhteensopivia. Noihin kun on rahaa uponnut ja olisi kiva hyödyntää seuraavassa generaatiossa. Tuo etupaino tulee olemaan nähtävästi tuossakin ongelma, mutta sitä voi tasapainottaa sitten powerbankilla takaraivossa. Ja toivotaan että IPD säätö menis esim 74mm asti. Tällä hetkellä käytän Q2:lla maximia eli 68 ja sekin tuntuu liian kapealta.
 
Kai meta jättää hinnan, tarkat speksit jne. oculus connect tapahtumaan, joka pidetään syksyllä? Ei ainakaan mitään sellaisia vuotoja ole vielä näkynyt, joka antaisi olettaa quest3:en massavalmistuksen alkaneen. Oletan laitteen tulevan myyntiin vasta loppuvuodesta. Yleensä tehtaalta vuotaa tietoja ennen kuin laitteet on kaupassa.
 
Viimeksi muokattu:
Moro! Mitäs infrapuna lamppua suosittelisitte, kun tuota PS VR2:sta pitäisi päästä pimeässä pelaamaan?
 
Kai meta jättää hinnan, tarkat speksit jne. oculus connect tapahtumaan, joka pidetään syksyllä? Ei ainakaan mitään sellaisia vuotoja ole vielä näkynyt, joka antaisi olettaa quest3:en massavalmistuksen alkaneen. Oletan laitteen tulevan myyntiin vasta loppuvuodesta. Yleensä tehtaalta vuotaa tietoja ennen kuin laitteet on kaupassa.
Eiköhän julkaisu tapahdu Meta connect tapahtumassa syksyllä ja Quest 3 myynti alkaa sitten sen jälkeen.

Mark Zuckerberg sanoi että Quest 3 lähtöhinta on 300-500 dollaria eli varmaan 350-550 euroa. Toivonmukaan alimmassa versiossa on se 128gb muistia, 64gb ei enää riitä mihinkään!
 
Hyvin riittää, kertaakaan ei ole tullut tilasta puutosta omalla 64GB Q2:lla. Mutta eiköhän se ole 99% varma että 128 on Q3 pienempi versio kerta se on myös Q2 minimi nykyään.

Itsellä kanssa sama hinnat alkaen versio, eikä omassa käytössä ole ollut tilaongelmia.

Mutta esimerkiksi Medal of Honor on ~40Gb ja Androidissa on sellainen ongelma, että täysi APK pitää olla laitteella ennen asenusta. Ääriesimerkkinä siis tarvitsisi ohjelman kokoon nähden tuplaten tilaa.

Kyllä, tämän ympäri voi kikkailla esim. lataamalla assetit asennuksen jälkeen, mutta ei ole taattua, että julkaisija/kehittäjä niin jaksaisi tehdä.

Oman näkemyksen mukaan 64Gb laitteissa on nykyään ihan samanlainen ansa kuin aikanaan 8/16Gb hinnat alkaen -malleissa. (OT: Apple, syyttävä sormi osoittaa)
 
Viimeksi muokattu:
Mutta esimerkiksi Medal of Honor on ~40Gb

En tiennytkään tälläistä. Sit taitaa kyllä kehittäjä ampua omaan jalkaan kerta karkottaa osan pelaajista pois. Oma kokemuks kuitenkin on ollut että Q2 versio peleistä vie sen 1-4GB ja sitten PCVR versio samasta pelista sen 6-12GB. Esim population1 ja walkabout minigolf etc mitkä on crossbuy PCVR/Q2 ja helppo vertailla. Tuo 40GB mobiilipelistä tuntuu kyllä aika käsittämättömältä. PCVR version vielä ymmärtäisin jos veisi noin paljon, esim Asgard's Wrath on jo aika monta vuotta vanha peli ja vei huimat 140GB levytilaa koneella.
 
Tuo 40GB mobiilipelistä tuntuu kyllä aika käsittämättömältä. PCVR version vielä ymmärtäisin jos veisi noin paljon, esim Asgard's Wrath on jo aika monta vuotta vanha peli ja vei huimat 140GB levytilaa koneella.

Tällä hetkellä standalone puolella valtaosa peleistä menee indie-kategoriaan, jos ei kehittäjänsä, niin sitten monimutkaisuutensa kanssa. Nämä on just niitä kivoja, korkeintaan parin gigan "mobiili"pelejä.

Nyt on nousussa nuo entiset AAA-pelit, joita käännetään tai muuten väännetään virtuaalimuotoon ja ne sitten vievät kymmeniä gigoja. RE:kin taisi kaivata jotain luokkaa 12GB asennuksen aikana. Vähän ohi aiheesta mennen, toivon, että näitä saadaan enemmänkin, mutta pelkään, että Q3:n laitekanta jää niin pieneksi, että jäädään tavallaan teknisissä kyvykkyyksissä Q2:n vangiksi pidemmäksi aikaa.
 
Toivonmukaan alimmassa versiossa on se 128gb muistia, 64gb ei enää riitä mihinkään!
PCVR:lle riittää hyvin, SA.lle sitten riippuen kuinka isoja softia asentaa ja kuinka isoja ovat lähitulevaisuudessa.

En tiennytkään tälläistä. Sit taitaa kyllä kehittäjä ampua omaan jalkaan kerta karkottaa osan pelaajista pois. Oma kokemuks kuitenkin on ollut että Q2 versio peleistä vie sen 1-4GB ja sitten PCVR versio samasta pelista sen 6-12GB. Esim population1 ja walkabout minigolf etc mitkä on crossbuy PCVR/Q2 ja helppo vertailla. Tuo 40GB mobiilipelistä tuntuu kyllä aika käsittämättömältä. PCVR version vielä ymmärtäisin jos veisi noin paljon, esim Asgard's Wrath on jo aika monta vuotta vanha peli ja vei huimat 140GB levytilaa koneella.
MoH vie pc.llä 185GB :rolleyes:
Tuli palautettua paristakin eri syystä, mutta graafisesti ei ollut mikään nätti, jolla tuota kokoa voisi selittää.
Pop1 on muuten 45GB (Oculus appin ilmoittama asennus koko, kaupassa 48,3GB) vs. 5,23GB.
 


Amd uusimmat Rx 7xxx sarjalaiset edelleen ei ole korjattu VR ajureita.

Itse asiassa mulle näyttää H.265 (7900xtx), ehkä siitä syystä peli on aluksi 5-10s pätkivä laseissa (ei pc näytöllä), vähän samallalailla kuin videolla kaapelin kanssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 634
Viestejä
4 494 251
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom