VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 254
Aikoinaan itse ostin piuhat myös (niin 3m kuin 5m), mutta rehellisesti sanottuna, kerran kun on langattomasti pelannut niin paluuta piuhaan ei ole. Toki simu käytössä niin väliä ei ole.

Virtual Desktopilla ainakin itselläni kuva on todella tarkka langattomasti, käytän Ultra resoluutiota asetuksissa. Virtual Desktopissa on bitrateksi valittu maksimi eli 150Mbps ja network latency peleissä näyttää 2-3ms vaikka yksi seinä on tukiaseman ja headsetin välissä. Eli aika unelma noin pelata, en voisi kuvitellakkaan että piuhaa enää käyttäisi.

Tuo lataus ei ole ongelma, noissa kestää se 2h kovaa käyttöä akku ja jos haluaa vielä jatkaa, senkus otat powerbankin taskuun ja jatkat pelaamista.
 
Liittynyt
07.01.2020
Viestejä
1 211
Moro, olen siirtymässä ensimmäistä kertaa vr-maailmaan ja pistin tilaukseen Pico 4; nyt sitten mietin, että olisiko jollain suositella jotain hyvää usb-piuhaa, jota voisi käyttää pcvr-pelailuun? Pituutta varmaan saisi olla yli kolmemetriä? Pääasiassa varmaan käyttäisin vain piuhaa kun tarvitsee ladata samalla kun pelailee ja muuten sitten wifin kautta.
Helpompaa laittaa virtapankki kiinni kyseisellä piuhalla kuin vaihtaa wifi->kaapeliin, eikä tarvitse peliä sammuttaa välissä.
 
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
626
Noilla virtapankeillahan voi parantaa myös lasien käyttömukavvuutta, kun köyttää sen lasien takaremmiin kiinni niin tasapainottaa huomattavasti laseja. Itseä ainakin on Quest 1:n ja 2:n kanssa eniten häirinnyt pidemmissä sessioissa lasien etupainoisuus vaikka olisi parempikin panta käytössä. Tämä Quest 2 HTC Deluxe Audio Strapilla plus Ankerin isohkolla virtapankilla on niin tasapainoinen, että pysyy silmillä ilman kiristystäkin (ei tietenkään voi käyttää noin, kun linssit on sen verran kaukana). Lisää toki lasien kokonaispainoa, mutta en sitä en ole havainnut ongelmaksi.
 
Liittynyt
11.05.2019
Viestejä
287
Onko ideaa miksi Alyx muuttui nykiväksi ja ihme repeilyä kun vaihdoin 3060 - 3070 ti, vähiten ongelmia kun laittaa resot ihan täysille. HTC Vive Pro 2 laseina.
 
Liittynyt
07.01.2020
Viestejä
1 211
Haha, selvä, eli kysytäänpä sitten, että olisiko suositella mitään hyvää virtapankkia?
Suosittelen sellaista, joka antaa 3A, niin latautuvatkin samalla. 2,4A niukin naukin lataa ja 2,1A on lähinnä ylläpitävä.
Jos housuntaskussa aiot säilyttää, niin 1,2m on aika sopiva keskimittaiselle. 1m mittainen on aavituksen lyhyt.
Kapasiteetti sitten tarpeen mukaan. 5000mAh voi olla hiukan pieni, mutta 10000mAh tai 20000mAh antaa jo reilusti peliaikaa.

Omassa käytössä on Motonetistä ostettu 15000 mAh:n Cloudberry QC 3.0:lla ja digitaalisella numeronäytöllä, mikä on kyllä näppärä esim neljään varaustilapalloon verrattuna.
Valmistajia on paljon, joten ominaisuuksia ja hintaa kannattaa vertailla.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 254
Tuli kaverilla about 4h testailtu PSVR2 laseja ja itse käyttänyt Q2 laseja jo vuosia.

Tuo "mura" efektin kyllä huomasi välittömästi, että jokin kalvo on linssin takana.
OLED paneelin musta väri on kyllä ylihypetetty omasta mielestäni. Vaikka pelasin Villagea piemeässä metsassä, ei silti mitään wow efektiä tullut ja minua ei yhtään häiritse Q2:n "harmaa" musta.

PSVR2:ssa säätömahdollisuudet oli kyllä erinomaiset, todella kattava IPD säätö sekä se että linssejä pystyy siirtämään eteen(lähemmäksi) tai taakse(kauemmaksi), eli pystyy nostamaan sweetspotin isoksi kun siirtää melkein ripsiin kiinni. Esim Q2 laseilla tämä onnistuu vain vaihtamalla ohuet pehmusteet tilalle, jonka itse olen tehnytkin ja auttoi paljon.

GT7:ssa alkoi silmät rasittumaan 45 min ajon jälkeen ja oli pakko pitää taukoa, tämä johtunee siitä että "oikea" FPS on vain 60 kun silmät ovat tottuneet natiiviin 120Hz Q2:n kanssa. Muissa peleissä, kuten Villagessa tai Horizontissa silmien rasitusta en huomannut ollenkaan. Quest2:lla silmät eivät ole koskaan rasittuneet. Toki en ole Q2:lla kauheasti autopelejä pelannut, ehkä voi johtua siitäkin.

Kuvanlaatuun liittyen, PSVR2 plussat oli iso sweetspot, nämä fersnel linssit tuntuvat paremmilta kuin Q2, mutta Q2 taas tuntuu tarkemmalta, esim jos katsoo läheltä yksityiskohtia. Tämä johtunee siitä että PSVR:ssa on vain 2 subpixeliä kun taas Q2:ssa on 3 subpixeliä. Eli esim Q2:lla Alyxissa, S&S yms peleissä kun katsoo asetta / käsiä lähietäisyydeltä, tulee "wow" fiilis resoluutiosta, mutta PSVR2:ssä jäi tälläinen tarkuudesta johtuva "wow" efekti puuttumaan. Tuon subpixelin eron lisäksi, tähän varmasti vaikuttaa se että PC:llä pystyy puskemaan paljon isompaa resoluutiota/supersamplausta laseille. Plussaa kuitenkin että PSVR2 laseilla ei tullut fiilistä että katsoisi kiikareiden läpi kuten Q2 laseilla tulee. Ja niinkuin mainitsin, sweetspot tuntui paljon isommalta kuin Q2.

Eli lyhyesti sanottuna PSVR2:ssa on hyvää isot linssit ja sweetspot, kun taas Q2 on kuin kiikareista katsoisi ja pieni sweetspot. Mutta toisaalta Q2 resoluutio tuntuu paljon paremmalta, eli aseet yms näyttää paljon tarkemmilta, tähän taas vaikuttanee PC:n tehot.
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
610
Tuli kaverilla about 4h testailtu PSVR2 laseja ja itse käyttänyt Q2 laseja jo vuosia.

Tuo "mura" efektin kyllä huomasi välittömästi, että jokin kalvo on linssin takana.
OLED paneelin musta väri on kyllä ylihypetetty omasta mielestäni. Vaikka pelasin Villagea piemeässä metsassä, ei silti mitään wow efektiä tullut ja minua ei yhtään häiritse Q2:n "harmaa" musta.
Hyvä tietää, tämä on itseäni kans askarruttanut Quest Pron kanssa kun sen local dimmingin saa nyt PC puolelle kans ja osa hehkuttaa night and day differenceä. Sielläkin muutama on sanonut että ero on pieni, eivätkä esimerkkikuvatkaan oikein vakuuttaneet.

Alan kans kallistua sille puolelle ettei nämä erot monestiikkaan ole ihan niin radikaaleja mitä innokkaimmat julistavat, ja siinä mielessä ehkä parempi odotella Quest3:sta vaikka paljon Quest Pron lissien tekemää kokonaiskuvaa hehkutetaankin ostaneiden toimesta.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 837
Tuli kaverilla about 4h testailtu PSVR2 laseja ja itse käyttänyt Q2 laseja jo vuosia.

Tuo "mura" efektin kyllä huomasi välittömästi, että jokin kalvo on linssin takana.
OLED paneelin musta väri on kyllä ylihypetetty omasta mielestäni. Vaikka pelasin Villagea piemeässä metsassä, ei silti mitään wow efektiä tullut ja minua ei yhtään häiritse Q2:n "harmaa" musta.

PSVR2:ssa säätömahdollisuudet oli kyllä erinomaiset, todella kattava IPD säätö sekä se että linssejä pystyy siirtämään eteen(lähemmäksi) tai taakse(kauemmaksi), eli pystyy nostamaan sweetspotin isoksi kun siirtää melkein ripsiin kiinni. Esim Q2 laseilla tämä onnistuu vain vaihtamalla ohuet pehmusteet tilalle, jonka itse olen tehnytkin ja auttoi paljon.

GT7:ssa alkoi silmät rasittumaan 45 min ajon jälkeen ja oli pakko pitää taukoa, tämä johtunee siitä että "oikea" FPS on vain 60 kun silmät ovat tottuneet natiiviin 120Hz Q2:n kanssa. Muissa peleissä, kuten Villagessa tai Horizontissa silmien rasitusta en huomannut ollenkaan. Quest2:lla silmät eivät ole koskaan rasittuneet. Toki en ole Q2:lla kauheasti autopelejä pelannut, ehkä voi johtua siitäkin.

Kuvanlaatuun liittyen, PSVR2 plussat oli iso sweetspot, nämä fersnel linssit tuntuvat paremmilta kuin Q2, mutta Q2 taas tuntuu tarkemmalta, esim jos katsoo läheltä yksityiskohtia. Tämä johtunee siitä että PSVR:ssa on vain 2 subpixeliä kun taas Q2:ssa on 3 subpixeliä. Eli esim Q2:lla Alyxissa, S&S yms peleissä kun katsoo asetta / käsiä lähietäisyydeltä, tulee "wow" fiilis resoluutiosta, mutta PSVR2:ssä jäi tälläinen tarkuudesta johtuva "wow" efekti puuttumaan. Tuon subpixelin eron lisäksi, tähän varmasti vaikuttaa se että PC:llä pystyy puskemaan paljon isompaa resoluutiota/supersamplausta laseille. Plussaa kuitenkin että PSVR2 laseilla ei tullut fiilistä että katsoisi kiikareiden läpi kuten Q2 laseilla tulee. Ja niinkuin mainitsin, sweetspot tuntui paljon isommalta kuin Q2.

Eli lyhyesti sanottuna PSVR2:ssa on hyvää isot linssit ja sweetspot, kun taas Q2 on kuin kiikareista katsoisi ja pieni sweetspot. Mutta toisaalta Q2 resoluutio tuntuu paljon paremmalta, eli aseet yms näyttää paljon tarkemmilta, tähän taas vaikuttanee PC:n tehot.
Ainakin omaan silmään PSVR2 selkeästi tarkempi Star Warsissa, siinä ainoa peli jolla tehnyt vertailua Quest 2. PSVR2 on paljon tarkempi säätöjen kanssa, jos IPD, silmien seuranta tai lasien säätö päähän huonosti niin kuvanlaatu kärsii heti. Menikin hetki oppia säätämään kuva optimaaliseksi. Quest 2 toki hyvä laite kun toimii itsenäisesti ja langaton. Muuten PSVR2 hintaeron arvoisesti parempi.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 254
Ainakin omaan silmään PSVR2 selkeästi tarkempi Star Warsissa, siinä ainoa peli jolla tehnyt vertailua Quest 2. PSVR2 on paljon tarkempi säätöjen kanssa, jos IPD, silmien seuranta tai lasien säätö päähän huonosti niin kuvanlaatu kärsii heti. Menikin hetki oppia säätämään kuva optimaaliseksi. Quest 2 toki hyvä laite kun toimii itsenäisesti ja langaton. Muuten PSVR2 hintaeron arvoisesti parempi.
Selvennykseksi vielä, vertailetko Star Warssia PCVR vai Q2 Standalone versioon, viestistäsi päätellen Standaloneen. Tuo minun kirjoittama teksti pohjautuu siis täysin PSVR2 vs PCVR ja Q2 PC graffat on aivan toista luokka kuin Q2 standalone mobiiligraffat.

Ja peleikkarilla säädin kyllä IPD:tä kunnolla. Vertailin pitkään tekstien selkeyttä lukemiseen ja pyörittelin IPD rullaa. Quest2:lla kun headsetin asento pitää olla täysin oikea, niin tämä hienosäätö on tuttua hommaa. :)
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 837
Selvennykseksi vielä, vertailetko Star Warssia PCVR vai Q2 Standalone versioon, viestistäsi päätellen Standaloneen. Tuo minun kirjoittama teksti pohjautuu siis täysin PSVR2 vs PCVR ja Q2 PC graffat on aivan toista luokka kuin Q2 standalone mobiiligraffat.

Ja peleikkarilla säädin kyllä IPD:tä kunnolla. Vertailin pitkään tekstien selkeyttä lukemiseen ja pyörittelin IPD rullaa. Quest2:lla kun headsetin asento pitää olla täysin oikea, niin tämä hienosäätö on tuttua hommaa. :)
Standalone versioon. PCVR vie vähän Quest 2:n parhaan ominaisuuden, eli itsenäisen toiminnan. Toki PCVR:llä tuli itselläkin käytettyä, langattomana kuva kärsi vähän liikaa, varmaan standalone vs langaton PCVR kuvanlaatu melkein samalla tasolla?
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
610
Standalone versioon. PCVR vie vähän Quest 2:n parhaan ominaisuuden, eli itsenäisen toiminnan. Toki PCVR:llä tuli itselläkin käytettyä, langattomana kuva kärsi vähän liikaa, varmaan standalone vs langaton PCVR kuvanlaatu melkein samalla tasolla?
Siis täh, eihän tuo pakkaus nyt juurikaan huononna kuvaa, vaikka kompressio erottuukin airlinkillä. Ja kun laittaa kunnon asetukset wirediin, ollaan jo hyvin lähellä natiivia.

Ja jos PC löytyy jo, ihan yhtä itsenäistä se käyttö senkin kanssa on. Erohan on huima standalone pelit vs. airlinkillä PCVR pelit.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 254
Standalone versioon. PCVR vie vähän Quest 2:n parhaan ominaisuuden, eli itsenäisen toiminnan. Toki PCVR:llä tuli itselläkin käytettyä, langattomana kuva kärsi vähän liikaa, varmaan standalone vs langaton PCVR kuvanlaatu melkein samalla tasolla?
Eipä se Q2 standalone ominaisuus häviä minnekkään vaikka laseja PCVR käytössä käyttäisi. Kotona on hyvä pelata PCVR ja matkalla / ulkona / mökillä yms voi sitten pelata Beat Saberia standalonena.

Itse pelailen VirtualDesktopilla, Ultra asetuksella (4k reso?) langattomasti 150Mbps bitratella 2-4ms network viiveella. Taitaa vastaa melkein kaapelia, en itse ainakaan huomaa mitään viiveitä tai kuvanlaatu eroja että pelaanko langattomasti vai langallisesti, joten pelaan nykyään vain langattomasti.

Lähinnä sinun tapauksessa, et voi oikein verrata kännykkäpeliä vs pelikonsolia/PC:tä. Joten eipä ihme että sinulla PSVR2 tuntuu tarkemmalta kuin kännykkäpeli. :)
Eli jos teet vertailuja, niin vertaile omenoita keskenään, äläkä omenaa ja appelsiinia. Eli tässä tapauksessa, sinun pitää vertailla Starwarsissa PSVR2 ja PCVR versioita, eikä ottaa kännykkäpeli versiota mukaan (appelsiinia).
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
219
Moro, olen siirtymässä ensimmäistä kertaa vr-maailmaan ja pistin tilaukseen Pico 4; nyt sitten mietin, että olisiko jollain suositella jotain hyvää usb-piuhaa, jota voisi käyttää pcvr-pelailuun? Pituutta varmaan saisi olla yli kolmemetriä? Pääasiassa varmaan käyttäisin vain piuhaa kun tarvitsee ladata samalla kun pelailee ja muuten sitten wifin kautta.
valmistaudu että se kuvanlaatu on sitten aivan hirveä piuhan kautta, kun käyttää sitä picon softaa. VD:llä wifin kautta yhteys on melkein ainoa järkevä vaihtoehto picoilla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 096
valmistaudu että se kuvanlaatu on sitten aivan hirveä piuhan kautta, kun käyttää sitä picon softaa. VD:llä wifin kautta yhteys on melkein ainoa järkevä vaihtoehto picoilla
Varmaan mahdollista olisi käyttää VD wifin kautta ja samalla sujauttaa joku varavirtamöykky taskuun ja ladata laseja sen avulla.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 837
Siis täh, eihän tuo pakkaus nyt juurikaan huononna kuvaa, vaikka kompressio erottuukin airlinkillä. Ja kun laittaa kunnon asetukset wirediin, ollaan jo hyvin lähellä natiivia.

Ja jos PC löytyy jo, ihan yhtä itsenäistä se käyttö senkin kanssa on. Erohan on huima standalone pelit vs. airlinkillä PCVR pelit.
Lähinnä tuo Star Wars verrokkina kun se molemmille löytyy ja Quest 2:lle standalone versiona, mutta kyllä kuvan tarkkuuden vertailu onnistuu myös standalone versiolla vaikka polygoneja vähemmän onkin, vaikka vain Quest 2 menussa. On sitä tullut pelattua PCVR:nä toki myös, silti koen PSVR2:n kuvanlaadun paremmaksi, kuten moni testaajakin, mutta lienee makuasioita, PSVR2 vain vaatii selvästi enemmän säätöä että kuvan saa optimaalisen tarkaksi.

Eipä se Q2 standalone ominaisuus häviä minnekkään vaikka laseja PCVR käytössä käyttäisi. Kotona on hyvä pelata PCVR ja matkalla / ulkona / mökillä yms voi sitten pelata Beat Saberia standalonena.

Itse pelailen VirtualDesktopilla, Ultra asetuksella (4k reso?) langattomasti 150Mbps bitratella 2-4ms network viiveella. Taitaa vastaa melkein kaapelia, en itse ainakaan huomaa mitään viiveitä tai kuvanlaatu eroja että pelaanko langattomasti vai langallisesti, joten pelaan nykyään vain langattomasti.

Lähinnä sinun tapauksessa, et voi oikein verrata kännykkäpeliä vs pelikonsolia/PC:tä. Joten eipä ihme että sinulla PSVR2 tuntuu tarkemmalta kuin kännykkäpeli. :)
Eli jos teet vertailuja, niin vertaile omenoita keskenään, äläkä omenaa ja appelsiinia. Eli tässä tapauksessa, sinun pitää vertailla Starwarsissa PSVR2 ja PCVR versioita, eikä ottaa kännykkäpeli versiota mukaan (appelsiinia).
Kyllä se tarkkuus ero erottuu muuallakin, Star Wars nyt peleistä ainoa joka molemmilla.

Ei Quest 2 huono ole, mutta langattomuus ja PCVR oikeastaan sen ainoat edut. Quest 3 varmaan menee jo edelle tai vähintään tasaa puntit.
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
610
Ei Quest 2 huono ole, mutta langattomuus ja PCVR oikeastaan sen ainoat edut. Quest 3 varmaan menee jo edelle tai vähintään tasaa puntit.
Nuo edut ovatkin sitten aika suuret :D tosin standalonen suppeampaa tarjontaa lukuunottamatta, samat tarjoaa Pico4 ja itse asiassa vähän enemmänkin (kunhan sattuu se hyvälaatuinen yksilö).

Olisi kyllä mielenkiintoista päästä kokeilemaan Quest Prota, sen verta paljon sitä kehutaan PCVR käytössä. Sääli että PCVR ei ole Metan strategiassa, niin laseja piti myydä MR/business jutuilla ja PCVR käyttöä ei moni edes ajatellut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 254
Q2 etu on myös natiivi 120Hz. PSVR2:sta kun pelaili, huomasi että virkitystaajuus oli aivan jotain muuta kuin tuo 120Hz mihin tottunut ja jotku pelit tuntuivat lagisilta. Vähän kuin joutuisi PC:llä pelaamaan 60Hz vaikka on tottunut 144Hz.

Quest Pro olisi kyllä houkutteleva, mutta koska noita lisäpalikoita on tullut ostettua Q2:lle niin paljon (eri head sträppei yms) niin menisi vähän tuhlauksen puolelle. Joten itse odottelen Q3 ja tuolla Q2 pärjää mainiosti siihen asti. Q2 jää sitten lapsille tai vieraille niin voi sitten pelata esim Walkabout minigolffia yms saman katon alla.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
6 805
Q2 etu on myös natiivi 120Hz. PSVR2:sta kun pelaili, huomasi että virkitystaajuus oli aivan jotain muuta kuin tuo 120Hz mihin tottunut ja jotku pelit tuntuivat lagisilta. Vähän kuin joutuisi PC:llä pelaamaan 60Hz vaikka on tottunut 144Hz.

Quest Pro olisi kyllä houkutteleva, mutta koska noita lisäpalikoita on tullut ostettua Q2:lle niin paljon (eri head sträppei yms) niin menisi vähän tuhlauksen puolelle. Joten itse odottelen Q3 ja tuolla Q2 pärjää mainiosti siihen asti. Q2 jää sitten lapsille tai vieraille niin voi sitten pelata esim Walkabout minigolffia yms saman katon alla.
PSVR2 tukee 90Hz ja 120Hz. Riippuu pelintekijästä mille taajuudelle tekevät pelit. GT7:een tuli 1.31 päivityksessä tv/monitori moodiin 120Hz tila. Toivo elää, että optimoisivat VR version myös 90Hz tai 120Hz taajuuteen ja pääsis eroon reprojektiosta.
 
Viimeksi muokattu:

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 837
Nuo edut ovatkin sitten aika suuret :D
Toisille joo, itsellä Quest 2 jäi hyllyyn muutaman kuukauden aktiivisen pelaamisen jälkeen koska PCVR ei ollut niin "plug & play", mutta vaikka PSVR on enemmän plug & play niin voihan sama käydä PSVR2:lle. Katsotaan.
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
610
PSVR2 tukee 90Hz ja 120Hz. Riippuu pelintekijästä mille taajuudelle tekevät pelit. GT7:een tuli 1.31 päivityksessä tv/monotori moodiin 120Hz tila. Toivo elää, että optimoisivat VR version myös 90Hz tai 120Hz taajuuteen ja pääsis eroon reprojektiosta.
Näyttäisi että moni valitsee pienemmän pahan, lasketaan mahd. resoluutiota ja annetaan pelin muuten pyöriä normaaliin 60hz grafiikkaan, sen sijaan että alettaisiin kokeilla, mistä efekteistä yms. karsia, jotta peli saataisiin kunnon resoluutiolle ja hertzeille. Ns. pikkupelit sitten eri asia, jotka pyörivät jo Questillakin 90hz.

Ensinmainittu on paljon helpompi tapa, ja sikäli ymmärrettävämpi, etenkin kun PSVR2 myynnit lähteneet rauhallisesti liikkeelle. Hyvähän tuo olisi jos tilanne paranisi, totesin nyt vaan tämänhetkisen tilanteen noille AAA-flatpelien käännöksille.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
6 805
Näyttäisi että moni valitsee pienemmän pahan, lasketaan mahd. resoluutiota ja annetaan pelin muuten pyöriä normaaliin 60hz grafiikkaan, sen sijaan että alettaisiin kokeilla, mistä efekteistä yms. karsia, jotta peli saataisiin kunnon resoluutiolle ja hertzeille. Ns. pikkupelit sitten eri asia, jotka pyörivät jo Questillakin 90hz.

Ensinmainittu on paljon helpompi tapa, ja sikäli ymmärrettävämpi, etenkin kun PSVR2 myynnit lähteneet rauhallisesti liikkeelle. Hyvähän tuo olisi jos tilanne paranisi, totesin nyt vaan tämänhetkisen tilanteen noille AAA-flatpelien käännöksille.
Ei ole ilmaisia lounaita. Jos meinaa saada fps:aa jo optimoidussa pelissä ylöspäin niin se on jostain laskettava asetuksia tai ostettava PC ja kalleinta rautaa(jos peli on pc:lle tarjolla).

imho. ihan turha alustasotia vr:n kanssa. Niin harvalla pelaajalla on VR laite, että toivoisi kaikkien vr-ratkaisujen menestyvän ja markkinan kasvavan.

Jos on jo ps5/ps5 kiinnostaa niin psvr2 on kiva lisä ps5:en kaveriksi. Jos ei halua pc/ps5 niin quest2 tms. on kiva. Jos on pc ja haluaa entry level vr:n niin quest2 on kiva. Jos pinkka kestää niin varjon aero, highend pc kera 4090:en jne. Kaikille laitteille on tarkoituksensa ja ei yksi laite kata kaikkien ihmisten tarpeita.
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
610
Ei ole ilmaisia lounaita. Jos meinaa saada fps:aa jo optimoidussa pelissä ylöspäin niin se on jostain laskettava asetuksia tai ostettava PC ja kalleinta rautaa(jos peli on pc:lle tarjolla).

imho. ihan turha alustasotia vr:n kanssa. Niin harvalla pelaajalla on VR laite, että toivoisi kaikkien vr-ratkaisujen menestyvän ja markkinan kasvavan.

Jos on jo ps5/ps5 kiinnostaa niin psvr2 on kiva lisä ps5:en kaveriksi. Jos ei halua pc/ps5 niin quest2 tms. on kiva. Jos on pc ja haluaa entry level vr:n niin quest2 on kiva. Jos pinkka kestää niin varjon aero, highend pc kera 4090:en jne. Kaikille laitteille on tarkoituksensa ja ei yksi laite kata kaikkien ihmisten tarpeita.
Sulla on nyt jotenkin ajatus aina että minä alustasodin. :D Voisit lopettaa, ei minua kiinnosta sota, vaan teknologia ja käytetyt ratkaisut.

Pohdin ihan realistisesti PSVR2 tilannetta ja näyttää siltä että moni valitsee tuon helpomman vaihtoehdon ts. reprojektion.

Tottakai 90hz vaatii myös rautaa PCVR-puolella, mutta ei se parasta vaadi esim. oma 3080TI pyörittää lähes kaikki VR-pelit 90hz:llä, monet 120hz. PSVR on n. 2070S tasoinen ja kun itselläni oli aiemmin se GPU, niin tiedän hyvin miten nihkeästi RE3 pyöri sillä VR-modilla. Toki pelinkehittäjillä on ihan eri resurssit mitä pahaisella modin tekijällä, mutta kyllä se osviittaa antaa miksi ilman FSR tyylisiä ratkaisuja niin moni pelinkehittäjä päätyy reprojektioon.
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
979
Sulla on nyt jotenkin ajatus aina että minä alustasodin. :D Voisit lopettaa, ei minua kiinnosta sota, vaan teknologia ja käytetyt ratkaisut.

Pohdin ihan realistisesti PSVR2 tilannetta ja näyttää siltä että moni valitsee tuon helpomman vaihtoehdon ts. reprojektion.

Tottakai 90hz vaatii myös rautaa PCVR-puolella, mutta ei se parasta vaadi esim. oma 3080TI pyörittää lähes kaikki VR-pelit 90hz:llä, monet 120hz. PSVR on n. 2070S tasoinen ja kun itselläni oli aiemmin se GPU, niin tiedän hyvin miten nihkeästi RE3 pyöri sillä VR-modilla. Toki pelinkehittäjillä on ihan eri resurssit mitä pahaisella modin tekijällä, mutta kyllä se osviittaa antaa miksi ilman FSR tyylisiä ratkaisuja niin moni pelinkehittäjä päätyy reprojektioon.
Kyllähän ps5 tehot varmaan tulee vastaan miksi tuota reprojektiota käytetään, niin näillä pitää mennä. Kyllä varmaan optimointia parannetaan tulevaisuudessa sen mikä pystytään ja itse ollut jo tähänkin ihan tyytyväinen että sai konsolille pcvr tasoiset graffat. Kaikki mitä tulee jatkossa on vain plussaa. Etenkin sitä toivon että tuota fovoated renderingiä käytetään vielä paremmin ja laajemmin sekä aloitusnäkymä voisi olla enemmän vr tyylinen kuin toi tylsä flätti ruutu. Meta händlää kyllä tuon 100 - 0. Sekä parempi videotuki saisi olla.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
6 805
Kyllähän ps5 tehot varmaan tulee vastaan miksi tuota reprojektiota käytetään, niin näillä pitää mennä. Kyllä varmaan optimointia parannetaan tulevaisuudessa sen mikä pystytään ja itse ollut jo tähänkin ihan tyytyväinen että sai konsolille pcvr tasoiset graffat. Kaikki mitä tulee jatkossa on vain plussaa. Etenkin sitä toivon että tuota fovoated renderingiä käytetään vielä paremmin ja laajemmin sekä aloitusnäkymä voisi olla enemmän vr tyylinen kuin toi tylsä flätti ruutu. Meta händlää kyllä tuon 100 - 0. Sekä parempi videotuki saisi olla.
Mä uskon, että ihan hyvin gt7 vois pyöriä 90fps kunhan hieman karsitaan detaileja/resoa. Ihan samalla tapaa kuin monitorimoodi toimii nyt 120fps. Jättäisivät käyttäjälle valinnan "silmäkarkkia 60fps, performance 90fps".

Tehoja jos miettii niin ps5 on ihan jotain muuta kuin quest2 tai quest3 standalonet akun varassa. Samalla tapaa joku 4090gpu+zen4 pc on ihan jotain muuta kuin ps5. Joka alustassa on omat kompromissinsa missä tarvittavan rahapinkan paksuus alustan ostamiseen ei liene ihan pieni kompromissi.

Uskon, että psvr2 tilanne on aika erinäköinen vuoden päästä kuin nyt julkaisuikkunassa. Julkaisupelit on tuotu kiireellä ulos. GT7:nkin on sellainen peli, että sitä kehitetään vielä vuosikausia eteenpäin. Voi löytyä 90/120fps päivitystä tai sitten reprojisioalgoritmi paranee ja peleihin tulee uutta reprojisiota tukevaa päivitystä.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
6 805
Hyvä päivitys!
Hyvä huomioida, että local dimming vaatii tuen peliltä. Toisaalta hyvä noin, pakottaa pelintekijän miettimään toteutusta niin vois kuvitella lopputuloksen olevan parempi kuin automatiikalla.
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
610
Hyvä huomioida, että local dimming vaatii tuen peliltä. Toisaalta hyvä noin, pakottaa pelintekijän miettimään toteutusta niin vois kuvitella lopputuloksen olevan parempi kuin automatiikalla.
Vanhentunut tieto. Kuten tuossa linkissä sanottiin, tuo local dimming on jo monelle tulleessa päivityksessä v51 vakiona automaaginen ja toimii suoraan kaikissa PCVR sovelluksissa Ilman app päivityksiä.
 
Liittynyt
16.03.2023
Viestejä
9
valmistaudu että se kuvanlaatu on sitten aivan hirveä piuhan kautta, kun käyttää sitä picon softaa. VD:llä wifin kautta yhteys on melkein ainoa järkevä vaihtoehto picoilla
Joo, päädyin pelaamaan pelkästään wifin kautta tämän palstan suositusten mukaisesti, ku löytyi kelpo reititinkin jo kotoa. half life Alyx ollut kyllä suht. hieno kokemus! Ainoa negatiivinen asia tässä on, että nyt on hirveä tarve päivittää tietokonetta, että saa parempaa laatua silmille :D
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 254
Joo, päädyin pelaamaan pelkästään wifin kautta tämän palstan suositusten mukaisesti, ku löytyi kelpo reititinkin jo kotoa. half life Alyx ollut kyllä suht. hieno kokemus! Ainoa negatiivinen asia tässä on, että nyt on hirveä tarve päivittää tietokonetta, että saa parempaa laatua silmille :D
Suosittelen, päivitin itse 2060 -> 3070, joka mahdollisti VD:ssä high -> ultra asetuksen ja ero on iso. Picossa tais olla vielä "godlike" asetus. Kun ton VD:n reson saa ultralle/godlikelle niin tekee mieli pelata vanhatkin pelit uudestaan läpi, sen verran "wow" efektiä aiheuttaa hyvä reso. Tästä samasta syystä pusken omaan 1440p näyttöön 4k resoa hyödyntäen DLDSR:ää, toimii siis ihan kaikkien pelien kanssa. Tää ei nyt varsinaisesti liity VR:ään mutta sama idea.

PS: jos Alyx uppoaa, niin suosittelen myös HL2 ja sen episodeja pelaamaan VR:ssä, niihin kun löytyy Steamista suoraan VR asennus ja graffat saa modeilla lähes Alyxin tasoiseksi.
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
610
Half-life 2:sen modeja olen itsekkin pelannut, pyörivät kyllä ok.
Mutta vieläkin isompi pommi on tiedosssa praydogin universal unreal4 modin myötä.

Tälläkin hetkellä jo n. 40% n. 250 testatusta Unreal4 pelistä pyörii virheettömästi. Koko lista testatuista: Upcoming Universal Unreal VR Injector from praydog - Alex's testing notes

Kunhan tämä tulee saataville, tulee PCVR pelien määrä nousemaan huimasti. Natiiville ei tietysti lyö täysin vertoja, mutta esim. RE7:kan pelasin praydogin modilla läpi. Ainoastaan muutenkin ärsyttävä laiva-alue vaati fps:ää sen verran että yökkötunnetta iski myös VR:ssä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.05.2019
Viestejä
287
Half-life 2:sen modeja olen itsekkin pelannut, pyörivät kyllä ok.
Mutta vieläkin isompi pommi on tiedosssa praydogin universal unreal4 modin myötä.

Tälläkin hetkellä jo n. 40% n. 250 testatusta Unreal4 pelistä pyörii virheettömästi. Koko lista testatuista: Upcoming Universal Unreal VR Injector from praydog - Alex's testing notes

Kunhan tämä tulee saataville, tulee PCVR pelien määrä nousemaan huimasti. Natiiville ei tietysti lyö täysin vertoja, mutta esim. RE7:kan pelasin praydogin modilla läpi. Ainoastaan muutenkin ärsyttävä laiva-alue vaati fps:ää sen verran että yökkötunnetta iski myös VR:ssä.
HL vr modet pyörii vähän liiankin hyvin omassa, pitäisi saada vähän hidastettua. Itsellä ei ole koskaan ollut pahoinvointia mutta näiden kanssa kyllä kun kaikki toimii ylinopeudella.
 
Liittynyt
16.03.2023
Viestejä
9
Suosittelen, päivitin itse 2060 -> 3070, joka mahdollisti VD:ssä high -> ultra asetuksen ja ero on iso. Picossa tais olla vielä "godlike" asetus. Kun ton VD:n reson saa ultralle/godlikelle niin tekee mieli pelata vanhatkin pelit uudestaan läpi, sen verran "wow" efektiä aiheuttaa hyvä reso. Tästä samasta syystä pusken omaan 1440p näyttöön 4k resoa hyödyntäen DLDSR:ää, toimii siis ihan kaikkien pelien kanssa. Tää ei nyt varsinaisesti liity VR:ään mutta sama idea.

PS: jos Alyx uppoaa, niin suosittelen myös HL2 ja sen episodeja pelaamaan VR:ssä, niihin kun löytyy Steamista suoraan VR asennus ja graffat saa modeilla lähes Alyxin tasoiseksi.

Kuulostaa hyvältä! Itsellä on HL2 jopa kokonaan pelaamatta, joten nyt olisi kyllä hyvä tilaisuus! Kallistahan hupia tästä on muodostumassa, mutta olen pitkästä aikaa innoissani "uudesta teknologiasta", joten olen valmis vähän panostamaan. Itselle jättää toi Pico 4 sen verran ikävät jäljet naamaan pelisessioiden jälkeen, että pistin myös tällaisen uuden face coverin tilaukseen PICO 4 PU Leather Face Cover(3-in-1)
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 254
Ite tykkään pitää varavirtapankkii vasta painona Quest 2s, saisivat alkaa jo korjata etupaino ongelman pikku hiljaa...
Softapäivitykselläkö ajattelit että korjaavat Q2 etupainon? :)
Q3 tää ongelma on varmasti jo ratkaistu, ei vissiin Pico4:kään taida etupainoa olla. Q2:lla helppo ratkasu oli 3d tulostaa pidike powerbankille. Noita 3d tulostimiahan löytyy nykyään vähän joka puolelta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 096
En nyt iha :rofl: Joo Q3 näyttää tasa painoselta mut toivottavasti eivät tee kiinteetä strappii kuten Quest Pro's...
Veikkaisin että kolmos kyöstille tulee samalla tavalla optiot kun kakkoselle, eli voit ostaa erilaisilla lisävarusteilla sen. Esim Q2 akullinen headstrappi tasapainottaa sen jo aika hyvin, eli sinällään tuo tasapaino on ollut julkaisusta lähtien "korjattu". Eri juttu sitten minkä laatuisia nuo ovat olleet.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
79
Joo, päädyin pelaamaan pelkästään wifin kautta tämän palstan suositusten mukaisesti, ku löytyi kelpo reititinkin jo kotoa. half life Alyx ollut kyllä suht. hieno kokemus! Ainoa negatiivinen asia tässä on, että nyt on hirveä tarve päivittää tietokonetta, että saa parempaa laatua silmille :D
Saako kysyä, että millasilla reitittimillä porukka täällä ajaa VD wifin kautta? Itsellä alkaa olla polte päivittää wifi6 reitittimeen niin saisi lisää kaistaa laseille. PC alkaa olla jo ajan tasalla 4080 kanssa. (Quest 2 lasit käytössä)
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 408
Saako kysyä, että millasilla reitittimillä porukka täällä ajaa VD wifin kautta? Itsellä alkaa olla polte päivittää wifi6 reitittimeen niin saisi lisää kaistaa laseille. PC alkaa olla jo ajan tasalla 4080 kanssa. (Quest 2 lasit käytössä)
Minulla airlink ja Asus ZenWifi XT8 Tri-band WiFi 6 Mesh, hyvin on toiminut. Toinen tukiasema pojan huoneessa joka hoitaa myös olkkarin.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 456
Saako kysyä, että millasilla reitittimillä porukka täällä ajaa VD wifin kautta? Itsellä alkaa olla polte päivittää wifi6 reitittimeen niin saisi lisää kaistaa laseille. PC alkaa olla jo ajan tasalla 4080 kanssa. (Quest 2 lasit käytössä)
5ghz ac:kin riittää hyvin, kunhan nopeus on vähintään 1200mbps ja samassa verkossa ei ole muita laitteita. Näin ainakin itse totesin kun kokeilin wifi6:sta ja päädyin jatkamaan wifi5:llä. Wifi6 voi kyllä saada 1-2ms pienemmän latenssin, mutta tuo on laite ja tapauskohtaista mitenpäin käy
 
Liittynyt
26.01.2022
Viestejä
12
Ymmärsinkö oikein, että Oculus Quest 2 on siis spekseiltään täysin sama tuote kuin Meta Quest 2? Nimibrändi on vain muuttunut ja tästä syystä hintaa laitettu pakettiin lisää?
Metasta ei näköjään edes ole 64GB-versiota tarjolla niin melkein tekisi mieli lähteä kalastelemaan käytettynä tuota "vanhempaa" versiota, jos suorituskyvyssä ei mitään eroa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
558
Ymmärsinkö oikein, että Oculus Quest 2 on siis spekseiltään täysin sama tuote kuin Meta Quest 2? Nimibrändi on vain muuttunut ja tästä syystä hintaa laitettu pakettiin lisää?
Metasta ei näköjään edes ole 64GB-versiota tarjolla niin melkein tekisi mieli lähteä kalastelemaan käytettynä tuota "vanhempaa" versiota, jos suorituskyvyssä ei mitään eroa.
Sama laite.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 880
Ymmärsinkö oikein, että Oculus Quest 2 on siis spekseiltään täysin sama tuote kuin Meta Quest 2? Nimibrändi on vain muuttunut ja tästä syystä hintaa laitettu pakettiin lisää?
Metasta ei näköjään edes ole 64GB-versiota tarjolla niin melkein tekisi mieli lähteä kalastelemaan käytettynä tuota "vanhempaa" versiota, jos suorituskyvyssä ei mitään eroa.
Hintaa ei laitettu lisää sen takia että nimi muuttui vaan ihan erillisenä päätöksenä, mutta Oculus brandista halusivat tosiaan jonkin takia luopua ja alkaa tota yhtiön uutta metaversumiin viittaavaa Meta-nimeä käyttää näiden VR-vermeiden yhteydessä.
 
Liittynyt
16.03.2023
Viestejä
9
Saako kysyä, että millasilla reitittimillä porukka täällä ajaa VD wifin kautta? Itsellä alkaa olla polte päivittää wifi6 reitittimeen niin saisi lisää kaistaa laseille. PC alkaa olla jo ajan tasalla 4080 kanssa. (Quest 2 lasit käytössä)
Itsellä käytössä ASUS RT-AC87U , jossa olen 5 GHz taajuudessa kiinni. Omiin puusilmiin toi on toiminut hyvin, joten en ole tuntenut tarvetta päivittää wifi6-reitittimeen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
224 829
Viestejä
3 978 575
Jäsenet
67 961
Uusin jäsen
Tsingiz

Hinta.fi

Ylös Bottom