Tuli kaverilla about 4h testailtu PSVR2 laseja ja itse käyttänyt Q2 laseja jo vuosia.
Tuo "mura" efektin kyllä huomasi välittömästi, että jokin kalvo on linssin takana.
OLED paneelin musta väri on kyllä ylihypetetty omasta mielestäni. Vaikka pelasin Villagea piemeässä metsassä, ei silti mitään wow efektiä tullut ja minua ei yhtään häiritse Q2:n "harmaa" musta.
PSVR2:ssa säätömahdollisuudet oli kyllä erinomaiset, todella kattava IPD säätö sekä se että linssejä pystyy siirtämään eteen(lähemmäksi) tai taakse(kauemmaksi), eli pystyy nostamaan sweetspotin isoksi kun siirtää melkein ripsiin kiinni. Esim Q2 laseilla tämä onnistuu vain vaihtamalla ohuet pehmusteet tilalle, jonka itse olen tehnytkin ja auttoi paljon.
GT7:ssa alkoi silmät rasittumaan 45 min ajon jälkeen ja oli pakko pitää taukoa, tämä johtunee siitä että "oikea" FPS on vain 60 kun silmät ovat tottuneet natiiviin 120Hz Q2:n kanssa. Muissa peleissä, kuten Villagessa tai Horizontissa silmien rasitusta en huomannut ollenkaan. Quest2:lla silmät eivät ole koskaan rasittuneet. Toki en ole Q2:lla kauheasti autopelejä pelannut, ehkä voi johtua siitäkin.
Kuvanlaatuun liittyen, PSVR2 plussat oli iso sweetspot, nämä fersnel linssit tuntuvat paremmilta kuin Q2, mutta Q2 taas tuntuu tarkemmalta, esim jos katsoo läheltä yksityiskohtia. Tämä johtunee siitä että PSVR:ssa on vain 2 subpixeliä kun taas Q2:ssa on 3 subpixeliä. Eli esim Q2:lla Alyxissa, S&S yms peleissä kun katsoo asetta / käsiä lähietäisyydeltä, tulee "wow" fiilis resoluutiosta, mutta PSVR2:ssä jäi tälläinen tarkuudesta johtuva "wow" efekti puuttumaan. Tuon subpixelin eron lisäksi, tähän varmasti vaikuttaa se että PC:llä pystyy puskemaan paljon isompaa resoluutiota/supersamplausta laseille. Plussaa kuitenkin että PSVR2 laseilla ei tullut fiilistä että katsoisi kiikareiden läpi kuten Q2 laseilla tulee. Ja niinkuin mainitsin, sweetspot tuntui paljon isommalta kuin Q2.
Eli lyhyesti sanottuna PSVR2:ssa on hyvää isot linssit ja sweetspot, kun taas Q2 on kuin kiikareista katsoisi ja pieni sweetspot. Mutta toisaalta Q2 resoluutio tuntuu paljon paremmalta, eli aseet yms näyttää paljon tarkemmilta, tähän taas vaikuttanee PC:n tehot.