VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Sais jo Quest 3 tulla. Quest 2 oli jo iso lahja PCVR pelaamiseen, tarkistin juuri että 350€ maksoi omani Gigantista julkaisussa.
Quest Pro hinta laskee, mutta en nää silti syytä päivittää Q2 -> pro:n. Mutta Q2 -> Q3 tulee olemaan kyllä pakkopäivitys. Tulisikohan vihdoinkin sellainen headset jolla voisi miettiä monitorien korvaamista.
 
Noniin uutta ongelmaa pico 4 kanssa eli apuja kaivataan! Tämmöstä pukkaa tälläkertaa ja välillä sitten kun käynnistää steamvrrän ja pukkaa lasit koneeseen kiinni niin tulee suoraan steamvr kohtasi vakavan virheen ja uudelleen käynnistäessä on lasit ja gamepad support estetty! Estot kun poistaa ja käynnistää uudelleen niin sama homma lisäosia on estetty ja kummassakin estot päällä äskettäisen kaatumisen vuoksi ja jännän tästä tekkee se että vielä eilen illalla pelasin ac ja kaikki toimi ihan oikein lasien irrottamiseen asti ja nyt aamusta yhtäkkiä alko tällaista herjaamaan ku tökkäsin lasit koneeseen ja en ees käyttäny konetta kiinni yön aikana... oon asentanut uusiksi steam vr 2 kertaan, kokeillut sekä betana että normina, asentanu streaming assistantin ja käynnistellyt adminin kautta ja päivitin lasit ym mutta ei taas ymmärrys eikä hermot riitä enää tapella näitten kanssa kanssa. Että onkos kellään ollu samoja ongelmia ja millä selvitty?
 

Liitteet

  • IMG_20230309_101856.jpg
    IMG_20230309_101856.jpg
    275,4 KB · Luettu: 54
Noniin uutta ongelmaa pico 4 kanssa eli apuja kaivataan! Tämmöstä pukkaa tälläkertaa ja välillä sitten kun käynnistää steamvrrän ja pukkaa lasit koneeseen kiinni niin tulee suoraan steamvr kohtasi vakavan virheen ja uudelleen käynnistäessä on lasit ja gamepad support estetty! Estot kun poistaa ja käynnistää uudelleen niin sama homma lisäosia on estetty ja kummassakin estot päällä äskettäisen kaatumisen vuoksi ja jännän tästä tekkee se että vielä eilen illalla pelasin ac ja kaikki toimi ihan oikein lasien irrottamiseen asti ja nyt aamusta yhtäkkiä alko tällaista herjaamaan ku tökkäsin lasit koneeseen ja en ees käyttäny konetta kiinni yön aikana... oon asentanut uusiksi steam vr 2 kertaan, kokeillut sekä betana että normina, asentanu streaming assistantin ja käynnistellyt adminin kautta ja päivitin lasit ym mutta ei taas ymmärrys eikä hermot riitä enää tapella näitten kanssa kanssa. Että onkos kellään ollu samoja ongelmia ja millä selvitty?
Captain obvious: Varmaan olet kokeillut konetta bootata?

Valitettavasti ei ole kovin paljon kokemusta Streaming Assistentista, kun Virtual Desktop on ollut helpompi käyttää. Sain kyllä SAn toimimaan Steam pelien kanssa mallikkaasti, mutta en sitten kirveelläkään saanut Steamin ulkopuolisia pelejä (DCS) käynnistymään. Voisko sulla olla joku USB-ongelma olla (softa taikka kovo).
 
Captain obvious: Varmaan olet kokeillut konetta bootata?

Valitettavasti ei ole kovin paljon kokemusta Streaming Assistentista, kun Virtual Desktop on ollut helpompi käyttää. Sain kyllä SAn toimimaan Steam pelien kanssa mallikkaasti, mutta en sitten kirveelläkään saanut Steamin ulkopuolisia pelejä (DCS) käynnistymään. Voisko sulla olla joku USB-ongelma olla (softa taikka kovo).
Juu kone on bootattu 3 kertaa ja käytetty kaikki uspi vehkeet irti koneesta ja vartin ilman mitään piuhoja oli kone ja n minuutti virtanappi pohjassa. Ja siis oikein yhdistää stream assistantin kautta lasit koneeseen ja kone tunnistaa lasit ja tulee näkyyn laseihin se "yhdistämis animaatio" mikä tulee aina ennenkuin steamvr käynnistyy mutta nyt steamvr vaan tuuttaa heti virhettä ja estot päälle ohjaimille ja laseille kun aukeaa. Jännä että nyt yhtäkkiä ois tullu joku usb ongelma kun kaikki kuitenkin toimi ihan oikein siihen asti että sammutin steamin ja irroitin lasit koneesta ja mitään usb vehkeitä en lisällyt tai poistanut muutakun nuo lasit irrotin sen jälkeen kun ajelut eilen lopetin ja aamulla pukkasin takasin koneeseen kiinni. Ja tuskin on kone päivitellyt ittiään eikä mikään yön aikana (tietääksen) ole muuttunu.. ihme homma taas
 
Viimeksi muokattu:
Oli se itsellekkin melkoinen wau efekti kun kokeilin ensimmäisiä picoja. quest2 linssit varmaan parhaat fresnel linssit mitä löytyy, mutta silti ero terävyydessä ja selkeydessä näkyi heti.

Onneksi nyt oikeastaan kaikki uutuudet 2022 eteenpäin ovat pancake linssejä, Sonya lukuunottamatta. Taisi vaan suunnittelu alkaa siellä turhan aikaisin ja jäätiin odottamaan PS5 myyntilukujen nousua. Pancaken yleistyminen kertoo kyllä hyvin mihin markkinat tällä hetkellä uskovat, ja samalla saadaan painoa ja kokoakin alas.
No ei ne kovin erikoiset olleet jos jo kaksi picoa olet palauttanut takaisin ja edelleen questin fresnelleillä menet eteenpäin ;)
 
No ei ne kovin erikoiset olleet jos jo kaksi picoa olet palauttanut takaisin ja edelleen questin fresnelleillä menet eteenpäin ;)
Palautusten syynä oli linssin aaltoilu ja pieni epätasaisuus linssien välillä, ei sitä ole quest prosta samaan malliin raportoitu ja pico4:ssakin paljon toimivia kommenttien perusteella. Linssilotossa vaan picolla enempi todennäköisyyttä saada heikompilaatuinen ja olen varsin paranoidi laadun suhteen, palautin PSVR:iäkin aikoinaan 3 kpl ennen neljättä johon olin tyytyväinen.

Valitettavasti täytyy mennä Quest2:lla eteenpäin, sen fresnel laatu on onneksi todella hyvä. Mieli tekee kyllä Quest Prota, ja olen kahden vaiheilla odottelenko syksymmälle Quest3 infoa vai käynkö kaupoilla. Ero ei välttämättä jää näiden kahden välillä isoksi, mutta varmaan Quest3:sta tulee suositumpi ja tuetumpi.
 
Palautusten syynä oli linssin aaltoilu ja pieni epätasaisuus linssien välillä, ei sitä ole quest prosta samaan malliin raportoitu ja pico4:ssakin paljon toimivia kommenttien perusteella. Linssilotossa vaan picolla enempi todennäköisyyttä saada heikompilaatuinen ja olen varsin paranoidi laadun suhteen, palautin PSVR:iäkin aikoinaan 3 kpl ennen neljättä johon olin tyytyväinen.

Valitettavasti täytyy mennä Quest2:lla eteenpäin, sen fresnel laatu on onneksi todella hyvä. Mieli tekee kyllä Quest Prota, ja olen kahden vaiheilla odottelenko syksymmälle Quest3 infoa vai käynkö kaupoilla. Ero ei välttämättä jää näiden kahden välillä isoksi, mutta varmaan Quest3:sta tulee suositumpi ja tuetumpi.
Allright.... Näköjään linsseissä suuriakin eroja keskenään. Itse kyllä ekan questin kanssa palautin kun oli kuolleita pixeleitä pari pahasti näkyvissä. Psvr2 onneksi oli kerrasta kunnollinen...niissäkin raportoitu jotain vesipisarajälkiä linssien sisällä ym. Murakin omassa ihan varmaan parhaasta päästä. Telkkareita olen sitten "vähän" enemmän palauttanut ;) luen itseni kanssa aika ylitarkaksi myöskin :)
 
Sais jo Quest 3 tulla. Quest 2 oli jo iso lahja PCVR pelaamiseen, tarkistin juuri että 350€ maksoi omani Gigantista julkaisussa.
Quest Pro hinta laskee, mutta en nää silti syytä päivittää Q2 -> pro:n. Mutta Q2 -> Q3 tulee olemaan kyllä pakkopäivitys. Tulisikohan vihdoinkin sellainen headset jolla voisi miettiä monitorien korvaamista.

Mun veikkaus on, että quest3 tulee quest pron linsseillä ja paneeleilla. Quest3:sta karsittu pois silmienseuranta ja osa pro:n sensoreista. Ohjain voi olla myös halvemmalla tehty. SOC todennäköisesti päivitetään uudempaan. hinta 600e +-50e. Pessimisti odottaisi hintaoptimoituja linssejä jolloin ei päästä pron tasolle.

Ei ole monitorinkorvaava tuote kuten ei ole varjon aerokaan. Tai no, jokaisella on oma standardi kuvanlaatuun. Ehkä joku q3:lla korvaa monitorin. En usko tomun laskeuduttua kuvanlaadun olevan 4k+hdr näytön tasolla. Puhutaan edelleen kompromissista. Jokainen valitsee mieluisimman kompromissin.
 
Viimeksi muokattu:
Mun veikkaus on, että quest3 tulee quest pron linsseillä ja paneeleilla. Quest3:sta karsittu pois silmienseuranta ja osa pro:n sensoreista. Ohjain voi olla myös halvemmalla tehty. SOC todennäköisesti päivitetään uudempaan. hinta 600e +-50e. Pessimisti odottaisi hintaoptimoituja linssejä jolloin ei päästä pron tasolle.

Ei ole monitorinkorvaava tuote kuten ei ole varjon aerokaan. Tai no, jokaisella on oma standardi kuvanlaatuun. Ehkä joku q3:lla korvaa monitorin. En usko tomun laskeuduttua kuvanlaadun olevan 4k+hdr näytön tasolla. Puhutaan edelleen kompromissista. Jokainen valitsee mieluisimman kompromissin.
Joo SOC uudempi ja 2 kertaa tehokkaampi kui Quest 2s, näyttö mahdollisesti vain normi LCD mut isompi reso ja samat pancake linssit kui Quest Prossa aika mahdollisesti, puhetta oli että uudet Luxecelin linssit tulisi mutta en kyl usko että kerkeää Q3 massa tuotantoon. Kaikki Quest 2 halo strapit aika mahdollisesti yhteensopivia Quest 3n kanssa,
 
Tässä pitää muistaa, että fresnel linssit eivät automaattisesti ole se huonompi vaihtoehto vaan niillä on useita etujakin. Esim tässä hyvä selitys valven pääsuunnittelijalta, miksi he indexiin fresnel linssit pistivät vaikka markkinoilla oli muita vaihtoehtoja: r/Vive - Comment by u/vk2zay on ”PSA: Alan Yates on the GearVR Lens mod”

Fresnel linssityyppi on myös edelleen ainut menetelmä, jolla fov saadaan yli 120asteen pitäen kirkkaus tarpeeksi isona.
5 vuotta vanha juttu. Meinaatko, ettei homma ole tuon jälkeen kehittynyt?

Itse en ole kyllä mitään merkittävää langattomuudesta johtuvaa kuvanlaadun heikkenemistä Quest 2:lla havainnut, ellei netti jostain syystä jotain pasko tai ole unohtunut kääpiöpornot taustalle lataamaan.

Kyllä siinä on ihan selvästi nähtävä ero. Siirryin Rift S ---> Quest2. Pelaa sitten linkillä tai langattomana.
 
Ja aina pitää muistaa, että jokaisen käyttäjän subjektiivinen kokemus on erilainen.

Todennäköisesti laseja käyttävä, jonka silmä jää lasien takia kauemmas linssistä, kärsii hieman huonommasta kuvasta (pienempi FOV, ei ihan niin optimoitu vääristymien korjaus).

Itsellä on HTC Vive Pro 2, ainoa mitä tein oli se että vaihdoin ohkaisemmat pehmusteet joilloin tulivat lähemmäksi kasvoja. Linssit eivät pelatessa aiheuta mitään ongelmaa, jossain menuissa pyöriessä tulee linssien rakenne näkyviin tai niitä julmia god ray säteitä, ainakaan niissä peleissä mitä pelaan ei ole ongelmia ollut.
 
5 vuotta vanha juttu. Meinaatko, ettei homma ole tuon jälkeen kehittynyt?
aspherical linsseissä on vielä pieniä distortio ongelmia pimax crystallilla ja varjo aerollakin sekä niissä on pakostakin pienempi fov. Pancake linsseillä tällä hetkellä suurin ongelma on juuri tuo kirkkauden puute, niistä saa jo sentään selvää, mutta vastapainoksi ruuduista pitää tehdä entistä kirkkaammat, joka taas lisää lämpöä. Kehitystä on tapahtunut, mutta ne samat fysiikan laeista johtuvat ongelmat ovat siellä edelleen :p
 
aspherical linsseissä on vielä pieniä distortio ongelmia pimax crystallilla ja varjo aerollakin sekä niissä on pakostakin pienempi fov. Pancake linsseillä tällä hetkellä suurin ongelma on juuri tuo kirkkauden puute, niistä saa jo sentään selvää, mutta vastapainoksi ruuduista pitää tehdä entistä kirkkaammat, joka taas lisää lämpöä. Kehitystä on tapahtunut, mutta ne samat fysiikan laeista johtuvat ongelmat ovat siellä edelleen :p
Ei Picon linssissä kirkkaus tuntunut mitenkään ongelmalta, enkä ole Quest Pronkaan tai HTC Vive XR Eliten puolella sellaisesta keskustelua nähnyt. Picossa kyllä tuuletin puhalsi otsaan, mutta ainakin omalla kohdalla se tuntui lisäävän kykyä pelata pidempäään, hikoilin vähemmän mitä Questin kanssa. Quest Prosta tai HTC:n uusimmasta ei vielä kokemusta.

Joka linssissä on tietenkin omat haasteensa, mutta kyllähän valmistajien suosimat valinnat kertovat paljon kehityksen suunnasta. Edutkin ovat joskus vain kuvaa laajemmat, pancake mahdollistaa selvästi kevyemmän ja pienemmän pääosan, mikä on aina hyvä juttu.
 
Nyt on pari vrk leikitty quest 2 kanssa ja hauska laitehan tuo on. Lapset leikkisi vaikka 24/7, itselle riittäisi 12h :D
Nyt pitäisi vain keksiä miten saisin VR lasit toimimaan pelkästään silminä pelissä ja näppis ja hiiri ohjaa. No man sky ohjaaminen on lähionnä tuskaa . Steam VR sun muut jo pelittääkin.

Linssien laadusta en osaa sanoa mitään kun kokemusta on S7 edge VR ajasta tasan 20minuuttia.
 
Tässä tänään ensimmäisen kerran tökkäsin Q2 pchen kiinni lyhyellä kaapelilla ja hieman tutkin vanhoja cv1 pelejä ja tökki melkaisesti. Minkälaista näyttistä tää vaatis hyvään kuvaan ja mikä olisi hyvä kaapeli hommaan? Kai emolevyn perus typeC liitin on oikea tuon liittämiseen, mutta onko emolevyn liittimessä jotain etuja onko mitä usb generaatiota. Itsellä melko vanha emolevy kun prosessorinakin muistaakseni vanha kunnon 6700k.

https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B09R1VC5L6/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1 Tämmöistä kaapelia miettinyt.
Onko joku saanut ton toimimaan hyvin airlinkillä? Pystyykö ajamaan esim project carsia vai onko liikaa latencyä? Cv1 parhautta kyllä oli autopelit.Näyttiksenä punanen 5700
 
Tässä tänään ensimmäisen kerran tökkäsin Q2 pchen kiinni lyhyellä kaapelilla ja hieman tutkin vanhoja cv1 pelejä ja tökki melkaisesti. Minkälaista näyttistä tää vaatis hyvään kuvaan ja mikä olisi hyvä kaapeli hommaan? Kai emolevyn perus typeC liitin on oikea tuon liittämiseen, mutta onko emolevyn liittimessä jotain etuja onko mitä usb generaatiota. Itsellä melko vanha emolevy kun prosessorinakin muistaakseni vanha kunnon 6700k.

https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B09R1VC5L6/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1 Tämmöistä kaapelia miettinyt.
Onko joku saanut ton toimimaan hyvin airlinkillä? Pystyykö ajamaan esim project carsia vai onko liikaa latencyä? Cv1 parhautta kyllä oli autopelit.Näyttiksenä punanen 5700
Itse ostin tämän ja ainakin toimii. kytkin juurikin emon USB-C liitäntään. Muuhun en osaa vastata.
 
Tässä tänään ensimmäisen kerran tökkäsin Q2 pchen kiinni lyhyellä kaapelilla ja hieman tutkin vanhoja cv1 pelejä ja tökki melkaisesti. Minkälaista näyttistä tää vaatis hyvään kuvaan ja mikä olisi hyvä kaapeli hommaan? Kai emolevyn perus typeC liitin on oikea tuon liittämiseen, mutta onko emolevyn liittimessä jotain etuja onko mitä usb generaatiota. Itsellä melko vanha emolevy kun prosessorinakin muistaakseni vanha kunnon 6700k.

https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B09R1VC5L6/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1 Tämmöistä kaapelia miettinyt.
Onko joku saanut ton toimimaan hyvin airlinkillä? Pystyykö ajamaan esim project carsia vai onko liikaa latencyä? Cv1 parhautta kyllä oli autopelit.Näyttiksenä punanen 5700
USB-geneissä ongelmana on se, että ne idiootit nimeää niitä jatkuvasti uusiksi. Vaatiiko tuo uuden 20gbps-liittimen emolta?
 
Voi olla että USB 3.0 ei riitä, vaan pitää olla 3.2. ehkä joku noista jotain tajuaa


  • Type: Full featured USB active optic cable. USB 3.2 Gen 1 Type-C
  • Signal Requirements: USB 3.2 Gen 1 Signaling 5 Gbps USB 2
 
Miten on porukalla joilla Quest(tai vaikka pico 4 jota käyttänyt langattomasti tietokoneen kanssa) sarjalainen ja ollut sekä Nvidia Rtx sarjan kortti ja Amd Rx 6xxxx/7xxxx sarjan kortti koette onko järkevää ostaa Amd näytönohjainta jos laseina on Quest 2(ja tulevaisuudessa todennäköisesti Quest 3)?

Itse miettinyt ostanko kesään mennessä vielä julkistamattoman Nvidian Rtx 4070 vai tarjoaisiko vielä julkistamaton Amd Rx 7800(xt) parempaa hinta/laatusuhdetta mutta tosiaan mietin mahtaakohan kuvanlaadussa olla merkittävää eroa Amd ja Nvidia uusimpien näytönohjaimien kanssa langattomassa VR käytössä.
 
Miten on porukalla joilla Quest(tai vaikka pico 4 jota käyttänyt langattomasti tietokoneen kanssa) sarjalainen ja ollut sekä Nvidia Rtx sarjan kortti ja Amd Rx 6xxxx/7xxxx sarjan kortti koette onko järkevää ostaa Amd näytönohjainta jos laseina on Quest 2(ja tulevaisuudessa todennäköisesti Quest 3)?

Itse miettinyt ostanko kesään mennessä vielä julkistamattoman Nvidian Rtx 4070 vai tarjoaisiko vielä julkistamaton Amd Rx 7800(xt) parempaa hinta/laatusuhdetta mutta tosiaan mietin mahtaakohan kuvanlaadussa olla merkittävää eroa Amd ja Nvidia uusimpien näytönohjaimien kanssa langattomassa VR käytössä.
Menin AMDn 5700 XTstä 3060 ti'hin ja ero on kyl aika iso, pelit pyörii ilman ärsyttävää välkkymistä tekstuureissa (tämä kuulemma on encoder ongelma AMD ajureissa aina VD tekijän ja sen moderaattoreiden mukaan) ja medium + 80 mbps bitrate asetuksel grafiikat on selkeesti paremman näköiset 3060 ti'ssä kuin 5700 XTssä. Hommasin GDDR6X version.
 
Miten on porukalla joilla Quest(tai vaikka pico 4 jota käyttänyt langattomasti tietokoneen kanssa) sarjalainen ja ollut sekä Nvidia Rtx sarjan kortti ja Amd Rx 6xxxx/7xxxx sarjan kortti koette onko järkevää ostaa Amd näytönohjainta jos laseina on Quest 2(ja tulevaisuudessa todennäköisesti Quest 3)?

Itse miettinyt ostanko kesään mennessä vielä julkistamattoman Nvidian Rtx 4070 vai tarjoaisiko vielä julkistamaton Amd Rx 7800(xt) parempaa hinta/laatusuhdetta mutta tosiaan mietin mahtaakohan kuvanlaadussa olla merkittävää eroa Amd ja Nvidia uusimpien näytönohjaimien kanssa langattomassa VR käytössä.

......
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole noista laseista eikä langattomuudesta kokemusta, mutta itse en AMD:n korttia ostaisi, jos käyttö painottuu VR:ään. Vaihdoin viime viikolla 6900xt -> 4080 eikä kaduta pätkääkään. Huomattavasti parempi kuvanlaatu ja sulavampi kokemus.
Olen kanssasi samaa mieltä siinä, että nvidia on tarjonnut paremman kokemuksen. Mutta minulla oli tilanne kuten sinullakin, eli amd vaihtui tehokkaampaan nvidia korttiin. Vertailu ei ole kovin reilu amd:tä kohtaan :D

Edit. Eipä ollutkaan ihan noin. Minulla olikin gtx1060->5600xt->gtx1660->3060...4070ti
 

Liitteet

  • Screenshot_20230315_112501_Chrome.jpg
    Screenshot_20230315_112501_Chrome.jpg
    210 KB · Luettu: 32
Viimeksi muokattu:
Olen kanssasi samaa mieltä siinä, että nvidia on tarjonnut paremman kokemuksen. Mutta minulla oli tilanne kuten sinullakin, eli amd vaihtui tehokkaampaan nvidia korttiin. Vertailu ei ole kovin reilu amd:tä kohtaan :D

Edit. Eipä ollutkaan ihan noin. Minulla olikin gtx1060->5600xt->gtx1660->3060...4070ti

Vertailu ei ole reilu, siitä olen samaa mieltä ja lihavoinkin tekstistäsi olennaisen.

edit. oli niin turhanpäiväinen toi viesti, että pistin poistoon
 
Viimeksi muokattu:
Langallisena pystyy AMD:lla pistämään bitratet kattoon joka tekee kilpailusta hieman tasaväkisemmän, mutta langattomana (missä bitratet rajoittuu rankasti) vie Nvidia voiton reilulla kädellä.
Nvidialla tosin on noita aivan perseestä olevia ongelmia mm. rautamonitoroinnin kanssa kun perus fancontrol ja afterburner vetää kaiken persiilleen stutteroinnilla.
 
Mitä olen 6900xt:llä quest 2:sta ajellut niin ainakin hl alyxin kanssa oli jatkuvaa nykimistä, mutta niin taisi olla kyllä vanhalla nvidiallakin joten ehkä ongelma oli questissa tai itse pelissä. Yleisellä tasolla radeonit on välillä aina hintaluokkaa alemmassa suorituskykyluokassa vr-peleissä, ja nämä uusimmat kortit taitaa olla vielä raakileet siihenkin verrattuna, joten en suosittele vr-painotteiseen ellei ole joku tietty peli mihin tarvii ja tietää toimiiko ok vai ei.

Sama homma radeoneilla on ylipäätään edelleen, vain ne benchmark-pelit toimii ongelmitta mutta jos lähtee sivuraiteille niin ongelmia ilmestyy ja devaajat sanoo ettei AMDn kortteja olla edes jaksettu testailla.
 
6700XT ja G2 ovat toimineet nätisti jo pari vuotta, yhtä ajuriryppyä lukuun ottamatta. Vanhalla ajurilla pärjäsi kunnes korjattiin. Vika on todennäköisesti Questissa.
 
Nyt ne alennukset rantautui Suomeenkin asti:
1200€
Uusimpien PCVR käyttöisten lasien hintapolitiikka näyttäisi siis olevan:
- Pico 4: 429€
- Quest Pro: 1199€
- HTC Vive XR Elite : 1489€

Täytyy sanoa että kyllähän tuo XR eliten form factor on erittäin kiinnostava, mutta ensiarvioissa tuntuu kyllä Quest Pro vievän muuten voiton. Nyt täytyisi vielä vaan omalta osalta päättää malttaakko odotella Quest3:sta - ja tokikin Pimax Crystal ja Bigscreen Beyondkin tulossa - vaiko ottaa joku noista kokeiluun.
 
Uusimpien PCVR käyttöisten lasien hintapolitiikka näyttäisi siis olevan:
- Pico 4: 429€
- Quest Pro: 1199€
- HTC Vive XR Elite : 1489€

Täytyy sanoa että kyllähän tuo XR eliten form factor on erittäin kiinnostava, mutta ensiarvioissa tuntuu kyllä Quest Pro vievän muuten voiton. Nyt täytyisi vielä vaan omalta osalta päättää malttaakko odotella Quest3:sta - ja tokikin Pimax Crystal ja Bigscreen Beyondkin tulossa - vaiko ottaa joku noista kokeiluun.
Joo Meta joutuu pitää Quest 3 hinnan lähellä Pico 4 hintaa ja alentamaan paljon Quest 2 hintaa, uudelleen XD
 
Joo Meta joutuu pitää Quest 3 hinnan lähellä Pico 4 hintaa ja alentamaan paljon Quest 2 hintaa, uudelleen XD
Ei tule quest 3 kilpailemaan pelkällä hinnalla picoa vastaan...eiköhän sieltä joku light halpis malli tule sitä varten. Itse en kyllä yhtäkään kiinakopiota lähde ostamasn ja eiköhän kohta käy sekin että tik tok/ pico jossain jenkkien mustalla listalla. Johon nyt ne suunnitteelee tiktok ohjelman blokkaamista jenkeissä.
 
Moro, olen siirtymässä ensimmäistä kertaa vr-maailmaan ja pistin tilaukseen Pico 4; nyt sitten mietin, että olisiko jollain suositella jotain hyvää usb-piuhaa, jota voisi käyttää pcvr-pelailuun? Pituutta varmaan saisi olla yli kolmemetriä? Pääasiassa varmaan käyttäisin vain piuhaa kun tarvitsee ladata samalla kun pelailee ja muuten sitten wifin kautta.
 
Aikoinaan itse ostin piuhat myös (niin 3m kuin 5m), mutta rehellisesti sanottuna, kerran kun on langattomasti pelannut niin paluuta piuhaan ei ole. Toki simu käytössä niin väliä ei ole.

Virtual Desktopilla ainakin itselläni kuva on todella tarkka langattomasti, käytän Ultra resoluutiota asetuksissa. Virtual Desktopissa on bitrateksi valittu maksimi eli 150Mbps ja network latency peleissä näyttää 2-3ms vaikka yksi seinä on tukiaseman ja headsetin välissä. Eli aika unelma noin pelata, en voisi kuvitellakkaan että piuhaa enää käyttäisi.

Tuo lataus ei ole ongelma, noissa kestää se 2h kovaa käyttöä akku ja jos haluaa vielä jatkaa, senkus otat powerbankin taskuun ja jatkat pelaamista.
 
Moro, olen siirtymässä ensimmäistä kertaa vr-maailmaan ja pistin tilaukseen Pico 4; nyt sitten mietin, että olisiko jollain suositella jotain hyvää usb-piuhaa, jota voisi käyttää pcvr-pelailuun? Pituutta varmaan saisi olla yli kolmemetriä? Pääasiassa varmaan käyttäisin vain piuhaa kun tarvitsee ladata samalla kun pelailee ja muuten sitten wifin kautta.
Helpompaa laittaa virtapankki kiinni kyseisellä piuhalla kuin vaihtaa wifi->kaapeliin, eikä tarvitse peliä sammuttaa välissä.
 
Noilla virtapankeillahan voi parantaa myös lasien käyttömukavvuutta, kun köyttää sen lasien takaremmiin kiinni niin tasapainottaa huomattavasti laseja. Itseä ainakin on Quest 1:n ja 2:n kanssa eniten häirinnyt pidemmissä sessioissa lasien etupainoisuus vaikka olisi parempikin panta käytössä. Tämä Quest 2 HTC Deluxe Audio Strapilla plus Ankerin isohkolla virtapankilla on niin tasapainoinen, että pysyy silmillä ilman kiristystäkin (ei tietenkään voi käyttää noin, kun linssit on sen verran kaukana). Lisää toki lasien kokonaispainoa, mutta en sitä en ole havainnut ongelmaksi.
 
Onko ideaa miksi Alyx muuttui nykiväksi ja ihme repeilyä kun vaihdoin 3060 - 3070 ti, vähiten ongelmia kun laittaa resot ihan täysille. HTC Vive Pro 2 laseina.
 
Haha, selvä, eli kysytäänpä sitten, että olisiko suositella mitään hyvää virtapankkia?
Suosittelen sellaista, joka antaa 3A, niin latautuvatkin samalla. 2,4A niukin naukin lataa ja 2,1A on lähinnä ylläpitävä.
Jos housuntaskussa aiot säilyttää, niin 1,2m on aika sopiva keskimittaiselle. 1m mittainen on aavituksen lyhyt.
Kapasiteetti sitten tarpeen mukaan. 5000mAh voi olla hiukan pieni, mutta 10000mAh tai 20000mAh antaa jo reilusti peliaikaa.

Omassa käytössä on Motonetistä ostettu 15000 mAh:n Cloudberry QC 3.0:lla ja digitaalisella numeronäytöllä, mikä on kyllä näppärä esim neljään varaustilapalloon verrattuna.
Valmistajia on paljon, joten ominaisuuksia ja hintaa kannattaa vertailla.
 
Tuli kaverilla about 4h testailtu PSVR2 laseja ja itse käyttänyt Q2 laseja jo vuosia.

Tuo "mura" efektin kyllä huomasi välittömästi, että jokin kalvo on linssin takana.
OLED paneelin musta väri on kyllä ylihypetetty omasta mielestäni. Vaikka pelasin Villagea piemeässä metsassä, ei silti mitään wow efektiä tullut ja minua ei yhtään häiritse Q2:n "harmaa" musta.

PSVR2:ssa säätömahdollisuudet oli kyllä erinomaiset, todella kattava IPD säätö sekä se että linssejä pystyy siirtämään eteen(lähemmäksi) tai taakse(kauemmaksi), eli pystyy nostamaan sweetspotin isoksi kun siirtää melkein ripsiin kiinni. Esim Q2 laseilla tämä onnistuu vain vaihtamalla ohuet pehmusteet tilalle, jonka itse olen tehnytkin ja auttoi paljon.

GT7:ssa alkoi silmät rasittumaan 45 min ajon jälkeen ja oli pakko pitää taukoa, tämä johtunee siitä että "oikea" FPS on vain 60 kun silmät ovat tottuneet natiiviin 120Hz Q2:n kanssa. Muissa peleissä, kuten Villagessa tai Horizontissa silmien rasitusta en huomannut ollenkaan. Quest2:lla silmät eivät ole koskaan rasittuneet. Toki en ole Q2:lla kauheasti autopelejä pelannut, ehkä voi johtua siitäkin.

Kuvanlaatuun liittyen, PSVR2 plussat oli iso sweetspot, nämä fersnel linssit tuntuvat paremmilta kuin Q2, mutta Q2 taas tuntuu tarkemmalta, esim jos katsoo läheltä yksityiskohtia. Tämä johtunee siitä että PSVR:ssa on vain 2 subpixeliä kun taas Q2:ssa on 3 subpixeliä. Eli esim Q2:lla Alyxissa, S&S yms peleissä kun katsoo asetta / käsiä lähietäisyydeltä, tulee "wow" fiilis resoluutiosta, mutta PSVR2:ssä jäi tälläinen tarkuudesta johtuva "wow" efekti puuttumaan. Tuon subpixelin eron lisäksi, tähän varmasti vaikuttaa se että PC:llä pystyy puskemaan paljon isompaa resoluutiota/supersamplausta laseille. Plussaa kuitenkin että PSVR2 laseilla ei tullut fiilistä että katsoisi kiikareiden läpi kuten Q2 laseilla tulee. Ja niinkuin mainitsin, sweetspot tuntui paljon isommalta kuin Q2.

Eli lyhyesti sanottuna PSVR2:ssa on hyvää isot linssit ja sweetspot, kun taas Q2 on kuin kiikareista katsoisi ja pieni sweetspot. Mutta toisaalta Q2 resoluutio tuntuu paljon paremmalta, eli aseet yms näyttää paljon tarkemmilta, tähän taas vaikuttanee PC:n tehot.
 
Tuli kaverilla about 4h testailtu PSVR2 laseja ja itse käyttänyt Q2 laseja jo vuosia.

Tuo "mura" efektin kyllä huomasi välittömästi, että jokin kalvo on linssin takana.
OLED paneelin musta väri on kyllä ylihypetetty omasta mielestäni. Vaikka pelasin Villagea piemeässä metsassä, ei silti mitään wow efektiä tullut ja minua ei yhtään häiritse Q2:n "harmaa" musta.

Hyvä tietää, tämä on itseäni kans askarruttanut Quest Pron kanssa kun sen local dimmingin saa nyt PC puolelle kans ja osa hehkuttaa night and day differenceä. Sielläkin muutama on sanonut että ero on pieni, eivätkä esimerkkikuvatkaan oikein vakuuttaneet.

Alan kans kallistua sille puolelle ettei nämä erot monestiikkaan ole ihan niin radikaaleja mitä innokkaimmat julistavat, ja siinä mielessä ehkä parempi odotella Quest3:sta vaikka paljon Quest Pron lissien tekemää kokonaiskuvaa hehkutetaankin ostaneiden toimesta.
 
Tuli kaverilla about 4h testailtu PSVR2 laseja ja itse käyttänyt Q2 laseja jo vuosia.

Tuo "mura" efektin kyllä huomasi välittömästi, että jokin kalvo on linssin takana.
OLED paneelin musta väri on kyllä ylihypetetty omasta mielestäni. Vaikka pelasin Villagea piemeässä metsassä, ei silti mitään wow efektiä tullut ja minua ei yhtään häiritse Q2:n "harmaa" musta.

PSVR2:ssa säätömahdollisuudet oli kyllä erinomaiset, todella kattava IPD säätö sekä se että linssejä pystyy siirtämään eteen(lähemmäksi) tai taakse(kauemmaksi), eli pystyy nostamaan sweetspotin isoksi kun siirtää melkein ripsiin kiinni. Esim Q2 laseilla tämä onnistuu vain vaihtamalla ohuet pehmusteet tilalle, jonka itse olen tehnytkin ja auttoi paljon.

GT7:ssa alkoi silmät rasittumaan 45 min ajon jälkeen ja oli pakko pitää taukoa, tämä johtunee siitä että "oikea" FPS on vain 60 kun silmät ovat tottuneet natiiviin 120Hz Q2:n kanssa. Muissa peleissä, kuten Villagessa tai Horizontissa silmien rasitusta en huomannut ollenkaan. Quest2:lla silmät eivät ole koskaan rasittuneet. Toki en ole Q2:lla kauheasti autopelejä pelannut, ehkä voi johtua siitäkin.

Kuvanlaatuun liittyen, PSVR2 plussat oli iso sweetspot, nämä fersnel linssit tuntuvat paremmilta kuin Q2, mutta Q2 taas tuntuu tarkemmalta, esim jos katsoo läheltä yksityiskohtia. Tämä johtunee siitä että PSVR:ssa on vain 2 subpixeliä kun taas Q2:ssa on 3 subpixeliä. Eli esim Q2:lla Alyxissa, S&S yms peleissä kun katsoo asetta / käsiä lähietäisyydeltä, tulee "wow" fiilis resoluutiosta, mutta PSVR2:ssä jäi tälläinen tarkuudesta johtuva "wow" efekti puuttumaan. Tuon subpixelin eron lisäksi, tähän varmasti vaikuttaa se että PC:llä pystyy puskemaan paljon isompaa resoluutiota/supersamplausta laseille. Plussaa kuitenkin että PSVR2 laseilla ei tullut fiilistä että katsoisi kiikareiden läpi kuten Q2 laseilla tulee. Ja niinkuin mainitsin, sweetspot tuntui paljon isommalta kuin Q2.

Eli lyhyesti sanottuna PSVR2:ssa on hyvää isot linssit ja sweetspot, kun taas Q2 on kuin kiikareista katsoisi ja pieni sweetspot. Mutta toisaalta Q2 resoluutio tuntuu paljon paremmalta, eli aseet yms näyttää paljon tarkemmilta, tähän taas vaikuttanee PC:n tehot.
Ainakin omaan silmään PSVR2 selkeästi tarkempi Star Warsissa, siinä ainoa peli jolla tehnyt vertailua Quest 2. PSVR2 on paljon tarkempi säätöjen kanssa, jos IPD, silmien seuranta tai lasien säätö päähän huonosti niin kuvanlaatu kärsii heti. Menikin hetki oppia säätämään kuva optimaaliseksi. Quest 2 toki hyvä laite kun toimii itsenäisesti ja langaton. Muuten PSVR2 hintaeron arvoisesti parempi.
 
Ainakin omaan silmään PSVR2 selkeästi tarkempi Star Warsissa, siinä ainoa peli jolla tehnyt vertailua Quest 2. PSVR2 on paljon tarkempi säätöjen kanssa, jos IPD, silmien seuranta tai lasien säätö päähän huonosti niin kuvanlaatu kärsii heti. Menikin hetki oppia säätämään kuva optimaaliseksi. Quest 2 toki hyvä laite kun toimii itsenäisesti ja langaton. Muuten PSVR2 hintaeron arvoisesti parempi.

Selvennykseksi vielä, vertailetko Star Warssia PCVR vai Q2 Standalone versioon, viestistäsi päätellen Standaloneen. Tuo minun kirjoittama teksti pohjautuu siis täysin PSVR2 vs PCVR ja Q2 PC graffat on aivan toista luokka kuin Q2 standalone mobiiligraffat.

Ja peleikkarilla säädin kyllä IPD:tä kunnolla. Vertailin pitkään tekstien selkeyttä lukemiseen ja pyörittelin IPD rullaa. Quest2:lla kun headsetin asento pitää olla täysin oikea, niin tämä hienosäätö on tuttua hommaa. :)
 
Selvennykseksi vielä, vertailetko Star Warssia PCVR vai Q2 Standalone versioon, viestistäsi päätellen Standaloneen. Tuo minun kirjoittama teksti pohjautuu siis täysin PSVR2 vs PCVR ja Q2 PC graffat on aivan toista luokka kuin Q2 standalone mobiiligraffat.

Ja peleikkarilla säädin kyllä IPD:tä kunnolla. Vertailin pitkään tekstien selkeyttä lukemiseen ja pyörittelin IPD rullaa. Quest2:lla kun headsetin asento pitää olla täysin oikea, niin tämä hienosäätö on tuttua hommaa. :)
Standalone versioon. PCVR vie vähän Quest 2:n parhaan ominaisuuden, eli itsenäisen toiminnan. Toki PCVR:llä tuli itselläkin käytettyä, langattomana kuva kärsi vähän liikaa, varmaan standalone vs langaton PCVR kuvanlaatu melkein samalla tasolla?
 
Standalone versioon. PCVR vie vähän Quest 2:n parhaan ominaisuuden, eli itsenäisen toiminnan. Toki PCVR:llä tuli itselläkin käytettyä, langattomana kuva kärsi vähän liikaa, varmaan standalone vs langaton PCVR kuvanlaatu melkein samalla tasolla?
Siis täh, eihän tuo pakkaus nyt juurikaan huononna kuvaa, vaikka kompressio erottuukin airlinkillä. Ja kun laittaa kunnon asetukset wirediin, ollaan jo hyvin lähellä natiivia.

Ja jos PC löytyy jo, ihan yhtä itsenäistä se käyttö senkin kanssa on. Erohan on huima standalone pelit vs. airlinkillä PCVR pelit.
 
Standalone versioon. PCVR vie vähän Quest 2:n parhaan ominaisuuden, eli itsenäisen toiminnan. Toki PCVR:llä tuli itselläkin käytettyä, langattomana kuva kärsi vähän liikaa, varmaan standalone vs langaton PCVR kuvanlaatu melkein samalla tasolla?

Eipä se Q2 standalone ominaisuus häviä minnekkään vaikka laseja PCVR käytössä käyttäisi. Kotona on hyvä pelata PCVR ja matkalla / ulkona / mökillä yms voi sitten pelata Beat Saberia standalonena.

Itse pelailen VirtualDesktopilla, Ultra asetuksella (4k reso?) langattomasti 150Mbps bitratella 2-4ms network viiveella. Taitaa vastaa melkein kaapelia, en itse ainakaan huomaa mitään viiveitä tai kuvanlaatu eroja että pelaanko langattomasti vai langallisesti, joten pelaan nykyään vain langattomasti.

Lähinnä sinun tapauksessa, et voi oikein verrata kännykkäpeliä vs pelikonsolia/PC:tä. Joten eipä ihme että sinulla PSVR2 tuntuu tarkemmalta kuin kännykkäpeli. :)
Eli jos teet vertailuja, niin vertaile omenoita keskenään, äläkä omenaa ja appelsiinia. Eli tässä tapauksessa, sinun pitää vertailla Starwarsissa PSVR2 ja PCVR versioita, eikä ottaa kännykkäpeli versiota mukaan (appelsiinia).
 
Moro, olen siirtymässä ensimmäistä kertaa vr-maailmaan ja pistin tilaukseen Pico 4; nyt sitten mietin, että olisiko jollain suositella jotain hyvää usb-piuhaa, jota voisi käyttää pcvr-pelailuun? Pituutta varmaan saisi olla yli kolmemetriä? Pääasiassa varmaan käyttäisin vain piuhaa kun tarvitsee ladata samalla kun pelailee ja muuten sitten wifin kautta.

valmistaudu että se kuvanlaatu on sitten aivan hirveä piuhan kautta, kun käyttää sitä picon softaa. VD:llä wifin kautta yhteys on melkein ainoa järkevä vaihtoehto picoilla
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 623
Viestejä
4 493 900
Jäsenet
74 264
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom