VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Tässä maistiaisia, mitä raymarchingilla saa aikaan pelkällä shaderilla ja matematiikalla. Siitä vaan proof of conceptia väsäämään spatial on demand VR renderöijälle:


ja vähän monimutkaisempi scene alan gurulta (mm Pixarilla vaikuttanut) Inigo Quilezilta:

Nämä siis täysin säteenseurantaa, ei rasterointia.
Turha kai sitä on ray marchingilla tehdä, kun kaikissa moderneissa näyttökorteissa on perinteistä säteenseurantaa tukeva kiihdytys. Primäärisäde per pikseli linssikorjatusti ja siitä sit kompleksisuus räjähtää käsiin. Minecrat, metro exodus enhanced edition, portal rtx ja varmaan joku muukin peli tehty rautakiihdytetyllä säteenseurannalla. Nvidialla ollut turingista lähtien rtcoret mukana raudassa.

Carmack kommentoi psvr2:sta tälleen. Mielenkiintoinen idea olis laskea pikselit säteitä seuraamalla just in time synkattuna näyttöön,...



quake 2 rtx olisi otollinen kohde testata linssikorjattua säteenseurantaa. Koko peli opensourcessa ja käyttää rautakiihdytettyä säteenseurantaa: GitHub - NVIDIA/Q2RTX: NVIDIA’s implementation of RTX ray-tracing in Quake II
 
Viimeksi muokattu:
Pari vuotta ollut CV1 käytössä ja mietin että jos niitä päivittäisi johonkin suuntaan. Pikaisella selailulla vaihtoehtoina ainakin olisi Reverb G2, Pico 4, ja Quest 2, onko muita hyviä? Stand-alone ei ole ehdoton kun tulee käytettyä tietokoneen kanssa, pelailtua tulee kaikkea simulaatioista room scaleen. Itsellä on aika kapea silmien väli (CV1 käytössä 59-60mm asetus joka tuntuu oikealta), joka saattaa rajata joitain vaihtoehtoja pois. Esim. Pico 4 taitaa olla minimi 62mm?

Eniten parannusta etsin varmaan kuvanlaatuun, muuten ollut ihan tyytyväinen.
 
Pari vuotta ollut CV1 käytössä ja mietin että jos niitä päivittäisi johonkin suuntaan. Pikaisella selailulla vaihtoehtoina ainakin olisi Reverb G2, Pico 4, ja Quest 2, onko muita hyviä? Stand-alone ei ole ehdoton kun tulee käytettyä tietokoneen kanssa, pelailtua tulee kaikkea simulaatioista room scaleen. Itsellä on aika kapea silmien väli (CV1 käytössä 59-60mm asetus joka tuntuu oikealta), joka saattaa rajata joitain vaihtoehtoja pois. Esim. Pico 4 taitaa olla minimi 62mm?

Eniten parannusta etsin varmaan kuvanlaatuun, muuten ollut ihan tyytyväinen.

Room scale-peleissä on kyllä langattomuus iso plussa. Pilaa immersiota aika paljon, kun joutuu koko ajan varoa ettei kompastu kaapeliin.
 
Tämä ei pidä paikkaansa. Jos valitsee alle 62mm, Pico varoittaa, että nenällä voi käydä tila ahtaaksi. Napilla voi kuitata ja jatkaa alemmas.
Aivan, näin luinkin äsken. Vaikea arvioida oman nenän kokoa suhteessa laseihin mutta ilmeisesti nuo pannukakkulinssit antavat enemmän anteeksi IPD:n suhteen muutenkin.

Room scale-peleissä on kyllä langattomuus iso plussa. Pilaa immersiota aika paljon, kun joutuu koko ajan varoa ettei kompastu kaapeliin.
CV1:llä tullut pelattua niin ei paremmasta tiedä, enemmän tulee varottua ettei lyö nyrkillä seinään/näyttöön.
 
Eniten parannusta etsin varmaan kuvanlaatuun, muuten ollut ihan tyytyväinen.
Omaa kokemusta on Reverb G2 ja Pico 4 naamareista, joten voin jotain kuvanlaatu huomioita kirjata:
  • Reverbin näytöt porukan tarkimmat, joskin Pico yltää melkein samaan tarkkuuteen.
  • Ainoastaan Picossa pancake-linssit, jotka mahdollistavat isomman sweet spotin ja laajemman terävän kuvan alueen. Tosin kuvassa voi olla pieniä aaltoiluja ja vääristymiä reunoilla.
  • FOVissa en hirmuisia eroja huomannut, paperilla kai Pico vähän parempi.
  • Reverbissä kaapelilla displayport kuva ilman pakkaus artifakteja. Myös latenssi parempi kuin muissa.
  • Picoa ja Questia taas voi käyttää langattomasti (Virtual Desktop). Toimii yllättävän hyvin, mutta pakkaus hieman pehmentää kuvaa. Toisaalta langattomuus on todella mukava ominaisuus jopa simulaattoreissa. Questissa käsittääkseni myös hyvin toimiva usb-c mahdollisuus. Picossa sama periaattessa, mutta olen ymmärtänyt ettei toimi yhtä hyvin kuin langaton.
Kokonaisuutena kuvanlaadun osalta olen päätynyt Picoon. Linsseillä on tässä suuri merkitys, ja muutenkin aika tasapainoinen paketti. Ei kuitenkaan täydellinen.
 


LTT testaili PSVR2:sta ja jonkinlaisena VR-intoilijanakin tunnettu Linus tuntui olevan varsin vaikuttunut vehkeestä. Vaikuttaa kyllä pirun kovalta headsetiltä ja toivoa vaan saattaa, että saataisiin joku vastaava setti PC:lle. PS5:n suljettuun puutarhaan en missään nimessä halua lähteä, koska jo nyt nimenomaan VR-modit on olleet PC-puolella ainakin itselle se "oikea killer app" VR-hommissa.

Muttajoo, varsinkin tuo "FOVeated rendering" vaikuttaa toimivalta ja ennen kaikkea järkevältä tavalta säästää tehoja, kun oikeasti se tarkan näön alue on ihan pirun pieni ja tuo laite osoittaa, että katseenseuranta on täysin mahdollista toteuttaa tehokkaasti ja toimivasti. Toisaalta taitaa vaatia peliltä tuen ja PC-puolella aniharvassa headsetissä taitaa tuota ominaisuutta olla, joten PC-maailmassa siitä ei varmaan ihan hirveästi iloa olisi vaikka tuki löytyisikin itse laitteesta kun pelit ei kuitenkaan tue.
 
Pari vuotta ollut CV1 käytössä ja mietin että jos niitä päivittäisi johonkin suuntaan. Pikaisella selailulla vaihtoehtoina ainakin olisi Reverb G2, Pico 4, ja Quest 2, onko muita hyviä? Stand-alone ei ole ehdoton kun tulee käytettyä tietokoneen kanssa, pelailtua tulee kaikkea simulaatioista room scaleen. Itsellä on aika kapea silmien väli (CV1 käytössä 59-60mm asetus joka tuntuu oikealta), joka saattaa rajata joitain vaihtoehtoja pois. Esim. Pico 4 taitaa olla minimi 62mm?

Eniten parannusta etsin varmaan kuvanlaatuun, muuten ollut ihan tyytyväinen.
P4:ssä parempi kuvanlaatu kuin Q2, muutenhan noi on melkoisen identtiset laitteet käytöltä ja käyttöjärjestelmältä. Jos ei ole Metaan pelikirjastoa kerännyt niin ottaisin P4:n.
Tosin olen pelannut VD:llä Metatilin pelejä Picolla.
Sen verran pienistä eroista kuitenkin puhutaan, että taidan laittaa P4:n myyntiin ja pitää Q2:n kunnes jotain parempaa tulee saataville sopivaan hintaan.

G2:sta ei kokemusta.
Hetkellisesti joudun käyttämään kuulokkeita piuhalla, ja on ärsyttävää kun on tottunut johdottomuuteen.
 


LTT testaili PSVR2:sta ja jonkinlaisena VR-intoilijanakin tunnettu Linus tuntui olevan varsin vaikuttunut vehkeestä. Vaikuttaa kyllä pirun kovalta headsetiltä ja toivoa vaan saattaa, että saataisiin joku vastaava setti PC:lle. PS5:n suljettuun puutarhaan en missään nimessä halua lähteä, koska jo nyt nimenomaan VR-modit on olleet PC-puolella ainakin itselle se "oikea killer app" VR-hommissa.

Muttajoo, varsinkin tuo "FOVeated rendering" vaikuttaa toimivalta ja ennen kaikkea järkevältä tavalta säästää tehoja, kun oikeasti se tarkan näön alue on ihan pirun pieni ja tuo laite osoittaa, että katseenseuranta on täysin mahdollista toteuttaa tehokkaasti ja toimivasti. Toisaalta taitaa vaatia peliltä tuen ja PC-puolella aniharvassa headsetissä taitaa tuota ominaisuutta olla, joten PC-maailmassa siitä ei varmaan ihan hirveästi iloa olisi vaikka tuki löytyisikin itse laitteesta kun pelit ei kuitenkaan tue.

Eye-tracked foveated renderingiä (ETFR) ei moni PSVR2 pelikään tue, ainakaan näin aluksi. Sen sijaan perus fixed foveated renderingille löytyy tukea runsaasti ja mm. Questin puolelta. PC puolella tehoja on yleensä sen verran että sitä harvemmin käytetään.

Ilmeisesti openXR:n kautta on tulossa mm. FS2020:iin tuki ETFR:lle Quest Prolle.
 
OpenXR toolkit tukee tosiaan tuota fixed foveated renderingiä. Sitä tuli käytettyä DCSn kanssa kun tuntuu ettei mikään GPU riitä (3090).

Ei sekään mikään hopealuoti ole optimoinnissa, mutta kiva pieni buusti. Samaa buustia voi varmaan odottaa eye tracked versiolta.

Tosin nykyisissä fressnel linsseissä on niin pieni sweet spot että melkein sama käyttää fixed versiota, kun ainoa linssien puolesta terävä kohta on kuvan keskellä. :)
 
Kaikenlaisia vikoja löytyy kypäristä. Onko toi varjon julkaisussa ollut vika korjattu?

.
Tuossa joku mainitisikin, että tuo vääristymän on korjattu. Kuitenkin tämä korjaus aiheutti itselle kyllä harmittavamman redshift sivuilmiön: . Aikaisemmin pystyi vaihtamaan profiilia aikaisempaa ja valita redshiftin ja tuon vääristymän välillä; vääristymään tottui itse hyvin, mutta tuo redshift ragettaa aina, kun pienen tauon jälkeen kypärää pistää päähän.
Periaatteessa softalla korjattavissa sillä esim iracingissä openxr toolkitillä tuon saa asetuksiä vänkäämällä pois. Itse tässä fixiä pari kuukautta odotellut ja pitänyt pientä vr taukoa tuon takia. Muut lasit kun tuntuu vähän pahvilta tuon jälkeen :p
 
Onkohan LTT testaillut Pico4:sta ollenkaan... Pico4 on kuitenkin tosi kehuttu PCVR käyttöön.
Pointti videolla tuntui olevan hinta/laatu ja käytön helppous. Picon kaveriksi 600e pc niin ei sillä kovin pitkälle pötkitä + pc maailman tuunaustarpeet versus konsolin "it just works".

Mielenkiintoinen asia mitä en ollut tullut ajatelleeksi niin sonylla ei ole kompressioartifaktoja kuvassa versus moni pc-ratkaisu(quest2, langattomat yhteydet). Mielenkiintoista olisi tietää missä formaatissa psvr2 siirtää kuvan pleikkarilta kypärään.
 


Muttajoo, varsinkin tuo "FOVeated rendering" vaikuttaa toimivalta ja ennen kaikkea järkevältä tavalta säästää tehoja, kun oikeasti se tarkan näön alue on ihan pirun pieni ja tuo laite osoittaa, että katseenseuranta on täysin mahdollista toteuttaa tehokkaasti ja toimivasti. Toisaalta taitaa vaatia peliltä tuen ja PC-puolella aniharvassa headsetissä taitaa tuota ominaisuutta olla, joten PC-maailmassa siitä ei varmaan ihan hirveästi iloa olisi vaikka tuki löytyisikin itse laitteesta kun pelit ei kuitenkaan tue.

Se on aivan loistava, kun se toimii. Itsellä varjossa iracingissä kokeiltu ja ei sitä kyllä huomaa silloin kun se on käytössä. Iracingissä se oli käytännössä 50% ilmaista tehoa: https://vimeo.com/manage/videos/753414050?embedded=true&source=video_title&owner=52405558 .

Tuossa psvr2:ssa linuskin kyllä nopealla huomasi ne huonot puolet vaikkei niitä jäänyt jauhamaan. Inside-out tracking toimii ok, muttei täydellisesti. Peleissa resoluutiota on laskettu ja osassa titlejä fps on asyncroitu 45fps, joka näyttää aika kummitusmaailmalta, jos tasaiseen 90fps on muilla laseilla tottunut. Tämä on varmaan se suurin syy, miksi porukka horizonia pelatessa vetää yrjöt :P
Myös noissa paneeleissa on hyvät värit, mutta niissä on juuri näistä oledeista johtuen omat ongelmansa:

Tosin, jos minulla olisi ps5, niin ostaisin kyllä tuon pelkästään gt7:n pelaamiseen :P
 
Se on aivan loistava, kun se toimii. Itsellä varjossa iracingissä kokeiltu ja ei sitä kyllä huomaa silloin kun se on käytössä. Iracingissä se oli käytännössä 50% ilmaista tehoa: Vimeo .

Tuossa psvr2:ssa linuskin kyllä nopealla huomasi ne huonot puolet vaikkei niitä jäänyt jauhamaan. Inside-out tracking toimii ok, muttei täydellisesti. Peleissa resoluutiota on laskettu ja osassa titlejä fps on asyncroitu 45fps, joka näyttää aika kummitusmaailmalta, jos tasaiseen 90fps on muilla laseilla tottunut. Tämä on varmaan se suurin syy, miksi porukka horizonia pelatessa vetää yrjöt :p
Myös noissa paneeleissa on hyvät värit, mutta niissä on juuri näistä oledeista johtuen omat ongelmansa:

Tosin, jos minulla olisi ps5, niin ostaisin kyllä tuon pelkästään gt7:n pelaamiseen :p


Onneksi tuo reprojisointiongelma on oletettavasti korjattavissa joko päivityksellä algoritmiin tai suunnittelemalla tulevaisuuden pelit hieman keveämmiksi että ne pyörivät natiivin 90 tai 120fps. En inhoaisi, jos peleissä olisi valittavissa 60fps+reprojisio("karkkimodi") ja 90fps/120fps performanssi moodi. Aika moni ps5 peli tukee jo useampia eri resoluutiota/fps:ia niin ei tuo vr:aankan ole mahdoton tehdä.

Julkaisupelit on julkaisupejä. Horizoniin tuli muuten ensimmäinen päivitys tänään. GT7 yleensä päivittyy kerran kuussa.
 
Pointti videolla tuntui olevan hinta/laatu ja käytön helppous. Picon kaveriksi 600e pc niin ei sillä kovin pitkälle pötkitä + pc maailman tuunaustarpeet versus konsolin "it just works".

Mielenkiintoinen asia mitä en ollut tullut ajatelleeksi niin sonylla ei ole kompressioartifaktoja kuvassa versus moni pc-ratkaisu(quest2, langattomat yhteydet). Mielenkiintoista olisi tietää missä formaatissa psvr2 siirtää kuvan pleikkarilta kypärään.
RE8 vertailu osoitti että kevyempikin PC pääsee abouttia samaan ja picohan on 200€ halvempi kuin PSVR2. Toki sitten ratkaisee käytön helppous, pelivalikoima ym. mutta näistä vertailuista tuppaa lähes aina unohtumaan softan hinta joka on huomattavasti halvempi steamin puolelta mitä suljetuista storeista. Vähän enemmän pelejä ostava saa kyllä raudan hintaa äkiä takaisin.

Jos Quest Pro käyttäjiä on uskominen, niin siinä kompressio on lähes olematon ja moni reverbin ja indexin käyttäjä pitänyt kuvaa parempana. Kompression vastapainoksi saa sitten langattomuuden, joka on todella iso plussa jos pelaa muita kun simutyylisiä tai istuttavia pelejä. Pico4:ssa kompressio kyllä erottui vähän, ehkä siksikin että siinähän on todella korkea resoluutio.

En inhoaisi, jos peleissä olisi valittavissa 60fps+reprojisio tai 90fps tai 120fps moodi jossa vähennetään karkkia pyörimisen parantamiseksi. Aika moni ps5 peli tukee jo useampia eri resoluutiota/fps:ia niin ei tuo vr:aankan ole mahdoton tehdä.

Tuliko Sonylta mimmoisia parannuksia PSVR:n aikana reprojisointiin? Muistelen ettei oikein mitään? Toki mahdollista että Metan tapaan pukkaa uutta ASW:tä kehittäjille, mutta Sonyn kohderyhmän peruskuluttajat, jotka haluavat vain helppokäyttöisyyttä, eivät välttämättä ole tässä niitä äänekkäimpiä vaatijia. Suuremmaksi tarpeeksi voi tulla kehittää VR tukea olemassaoleviin AAA-peleihin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo kompressio on siitä hauska, että sen näkee vain, kun se piirrettävä kuva on tarpeeksi "monimutkaisen kiireinen". Yksinkertaiset geometriat näyttävät hyvältä, mutta sitten esim liikkuva viidakko green hellissä tai tarkasti rasteroidut kontit half life alyxissä ovat aikamoista puuromössöä. Toisaalta jotkin vrchatin yksinkertaiset huoneet ovat sen verran yksiväristä höttöä että eroa dp-piuhaan saa kyllä suurennuslasilla pysätyskuvista etsiä.

Toisia se ei haittaa, että 5% peliajasta ruudulla pörrää muhjuinen potaatti, kun taas toisista sen täysin immersion tuhoava asia.

Toinen iso ongelma tuossa langattomuudessa on suurempi latenssi. Jos ne silmäkarkit pitää tapissa, niin latenssi pomppaa 50ms; jos sietää vähän muhjumpaan, niin yleensä 30ms. Tuo kuitenkin on juuri sen verran paljon, että nopeissa tilanteissa sen huomaan; esim vaihteiden vaihtaminen äänien perusteella ajopeleissä tai beat saberin kovimmat kartat.

Käytännössä tuo wifi langaton toimii peruskäytössä todella hyvin, jos ei paremmasta tiedä. Hifistelijät kuitenkin niistä sitten jaksavat inistä. Vähän kuin verrataan 5e applen nappikuulokkeita tuhannen euron sennheisereihin; molemmilla kuuluu ääni nautittavasti ja vasta kun parempaan on tottunut niin halvempi tuntuu aivan käyttökelvottomalta. Tulevaisuudessa wigig2 tyyliset suoralähettimet korjaavat sekä kompression ja latenssin sillä niillä päässään dp-piuhojen kaltaisiin lukemiin datan määrässä ja nopeudessa.
 
RE8 vertailu osoitti että kevyempikin PC pääsee abouttia samaan ja picohan on 200€ halvempi kuin PSVR2. Toki sitten ratkaisee käytön helppous, pelivalikoima ym. mutta näistä vertailuista tuppaa lähes aina unohtumaan softan hinta joka on huomattavasti halvempi steamin puolelta mitä suljetuista storeista. Vähän enemmän pelejä ostava saa kyllä raudan hintaa äkiä takaisin.

Jos Quest Pro käyttäjiä on uskominen, niin siinä kompressio on lähes olematon ja moni reverbin ja indexin käyttäjä pitänyt kuvaa parempana. Kompression vastapainoksi saa sitten langattomuuden, joka on todella iso plussa jos pelaa muita kun simutyylisiä tai istuttavia pelejä. Pico4:ssa kompressio kyllä erottui vähän, ehkä siksikin että siinähän on todella korkea resoluutio.



Tuliko Sonylta mimmoisia parannuksia PSVR:n aikana reprojisointiin? Muistelen ettei oikein mitään? Toki mahdollista että Metan tapaan pukkaa uutta ASW:tä kehittäjille, mutta Sonyn kohderyhmän peruskuluttajat, jotka haluavat vain helppokäyttöisyyttä, eivät välttämättä ole tässä niitä äänekkäimpiä vaatijia. Suuremmaksi tarpeeksi voi tulla kehittää VR tukea olemassaoleviin AAA-peleihin.

En mä jaksa tähän mun isin alusta on paras pissauskisaan lähteä. Mulla on pc ja ps5. Pelaan molemmilla ja pc:en kaverin myös vr-kypärä niin tiedän sen puolen menot ja hintatasot hyvin. psvr2 on kiva laite, JOS on jo ps5.

PS5:en myötä on yleistynyt 40,60 ja 120fps moodien valinta peleissä tai vähintään prefer quality, prefer peformance asetukset. Reprojisio pointti olis null&void, jos sais valita joko 60fps+reprojisio tai 90fps/120fps moodin missä karkkia grafiikassa hieman vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:
PS5:en myötä on yleistynyt 40,60 ja 120fps moodien valinta peleissä tai vähintään prefer quality, prefer peformance asetukset. Reprojisio pointti olis null&void, jos sais valita joko 60fps+reprojiso tai 90fps/120fps moodin missä karkkia grafiikassa hieman vähemmän.
Tokihan se kiva olisikin. Jäin vain miettimään sitä onko Sonylla mitään indikaatiota sellaisesta. Ymmärtääkseni siirtyminen vaikkapa 60hz -> 90hz ei ole mitenkään yksinkertainen toteutettava kun jokaisen pelinkehittäjän on ratkottava mitä tiputetaan pois ja mitä pidetään jotta saadaan 33% nopeammin tehtyä kaikki. Se voi olla melkein yhtä iso työ kun vain toisen optimointi ja 2x työmäärä voi olla liikaa vaadittu. Resoluutiostakaan kun ei varmasti haluta karsia, mikä olisi helpoin reitti.

Ennemmin kun monivalintaan, uskon itse jonkinmoiseen simppeliin FSR:ään, jolla ei tarvisi liikoja karsia ja yhä useampi peli käyttäisi 90hz. DLSS on jo käytössä SteamVR puolella. Tai vaihtoehtoisesti Metan tyyliin tuodaan jotain uutta ASW:tä tarjolle, mihin tulevissa peleissä sitten tartutaan. Aika näyttää.
 
En mä jaksa tähän mun isin alusta on paras pissauskisaan lähteä. Mulla on pc ja ps5. Pelaan molemmilla ja pc:en kaverin myös vr-kypärä niin tiedän sen puolen menot ja hintatasot hyvin. psvr2 on kiva laite, JOS on jo ps5.

PS5:en myötä on yleistynyt 40,60 ja 120fps moodien valinta peleissä tai vähintään prefer quality, prefer peformance asetukset. Reprojisio pointti olis null&void, jos sais valita joko 60fps+reprojiso tai 90fps/120fps moodin missä karkkia grafiikassa hieman vähemmän.
Jokainenhan saa tietysti hommata ihan millaisen vr setin haluaa ja kuluttas rahaa siihen vaikka äärettömästi mutta se nyt on ihan selvä että millään halvalla pelipc paketilla et pääse lähellekään ps5/psvr2 komboa. Eiks se nyt ollut muutenkin fakta että etenkin noissa pcvr modeissa tarvitaan raakaa gpu tehoa millä saadaan hyvin pyörimään pelit.

Se mikä tossa omassa psvr2 on eniten ärsyttänyt niin se että toi ipd säätö liian herkästi säätyy itsekseen kun vähänkin laseja päälle laittaessa osuu siihen säätökiekkoon. Pitäis kyllä joku lukitus siinä olla.

Voi kun tulisi ps5 päivityksessä joku pikavalinta tuolle niin voi nopeasti tarkistaa missä kohtaa se säätö on...suht nopeasti sen nytkin kaivaa mutta vois olla heti siinä vr asetuksissa päällimmäisenä kun avaat valikon.
 
Viimeksi muokattu:
Huomasin VR lasien hintojen suorastaan romahtaneen ja nyt tuli tilattua Q2. odotan innolla että saapuvat.
 
Tosin, jos minulla olisi ps5, niin ostaisin kyllä tuon pelkästään gt7:n pelaamiseen :p
Tässä jo riittävä syy ostaa tuo PSVR 2, aivan helvetin loistava kampe GT7:n kanssa. Laite kyllä pieksää esim. Quest 2:n kaikissa muissa osa-alueissa paitsi äänitoteutuksessa, syy miksi tuohon vertaan on, että kokemusta muista uudemmista laseista ei ole.
 
Tässä jo riittävä syy ostaa tuo PSVR 2, aivan helvetin loistava kampe GT7:n kanssa. Laite kyllä pieksää esim. Quest 2:n kaikissa muissa osa-alueissa paitsi äänitoteutuksessa, syy miksi tuohon vertaan on, että kokemusta muista uudemmista laseista ei ole.
Paitsi langattomuudessa, pelivalikoiman määrässä (etenkin kun PC käytössä saa standalonen päälle PC pelitkin) + hinnassa (jos vain stand alone käytössä). Ei nämä asiat koskaan niin suoraviivaisia ole.

GT7 lienee se system seller, vaikka ehkä Sony sellaista odotti Horizonin suunnalta.
 
Viimeksi muokattu:
Paitsi langattomuudessa, pelivalikoiman määrässä (etenkin kun PC käytössä saa standalonen päälle PC pelitkin) + hinnassa (jos vain stand alone käytössä). Ei nämä asiat koskaan niin suoraviivaisia ole.

GT7 lienee se system seller, vaikka ehkä Sony sellaista odotti Horizonin suunnalta.
Pelivalikoimassa PSVR 2 on ainakin aluksi erittäin rajoittunut, mutta Sony ainakin luvannut tuolle runsaasti pelejä. Quest 2 PCVR:llä lienee kokonaisuutena vähintään saman hintainen, joten merkittävimmäksi eroksi muodostuvat pelit ja stand-alone, muussa PSVR 2 edellä.

Horizon on kyllä mukavaa pelattavaa, mutta selvästi hieman tech-demona tuotettu, mutta hyvänä sellaisena. GT7 on se missä PSVR 2 iskee ja kovaa.
 
En ymmärrä psvr2:en vihaamista. Kaikkien vr-pelaajien etu, että ps5 omistajatkin siirtyvät vr-aikaan. Isompi vr-markkina, enempi tukea pelinkehittäjiltä.

Aika harva ps5:en omistaja on ostamassa pc+pcvr settiä(aika kallista) tai haluaa vaihtaa ps5:en grafiikat ja pelit mobiiliin(quest2), kun on jo se ps5 olemassa. Toki osa ps5 omistajista on multiplatformia. Omalta osalta nyt psvr2 ja joskus myöhemmin pc+pcvr päivitys. Siinä joskus myöhemmin kohdassa saanee hyppäyksen laadussa ja hinnat alaspäin. Tällä hetkellä psvr2 on törkeän hyvä valinta ps5:en omistajalle.

GT7:sta tullut tahkottua ihan huolella. Eilen 2.5h pöristelyä. Ei tule enää pahaa oloa niin vois ajaa vaikka koko päivän, jos ei olisi muuta tekemistä.
 
En ymmärrä psvr2:en vihaamista. Kaikkien vr-pelaajien etu, että ps5 omistajatkin siirtyvät vr-aikaan. Isompi vr-markkina, enempi tukea pelinkehittäjiltä.

Aika harva ps5:en omistaja on ostamassa pc+pcvr settiä(aika kallista) tai haluaa vaihtaa ps5:en grafiikat ja pelit mobiiliin(quest2), kun on jo se ps5 olemassa. Toki osa ps5 omistajista on multiplatformia. Omalta osalta nyt psvr2 ja joskus myöhemmin pc+pcvr päivitys. Siinä joskus myöhemmin kohdassa saanee hyppäyksen laadussa ja hinnat alaspäin. Tällä hetkellä psvr2 on törkeän hyvä valinta ps5:en omistajalle.

GT7:sta tullut tahkottua ihan huolella. Eilen 2.5h pöristelyä. Ei tule enää pahaa oloa niin vois ajaa vaikka koko päivän, jos ei olisi muuta tekemistä.
En tiedä voiko puhua vihasta, mutta nyt kun tuo uusi PSVR 2 julkaistiin niin päästiin oikeasti lähelle PCVR:n tasoa, niin eiköhän tuo aleta ottamaan varteenotettavaksi vaihtoehdoksi VR:lle, PSVR 1 ei oikein siihen pystynyt. Pääasia että viimein nyt konsolipelaajatkin saavat kokea laadukkaan ja helpon VR-elämyksen about samalla rahalla kuin PCVR-pelaajat.
 
En tiedä voiko puhua vihasta, mutta nyt kun tuo uusi PSVR 2 julkaistiin niin päästiin oikeasti lähelle PCVR:n tasoa, niin eiköhän tuo aleta ottamaan varteenotettavaksi vaihtoehdoksi VR:lle, PSVR 1 ei oikein siihen pystynyt. Pääasia että viimein nyt konsolipelaajatkin saavat kokea laadukkaan ja helpon VR-elämyksen about samalla rahalla kuin PCVR-pelaajat.
Viha tosiaan turhan vahva sana. Aika vahvana tosin on tarve löytää vikoja ps5:en kompromisseista osalla keskustelijoista samalla kun muiden lasien kompromisseja ei nähdä. Mutta ehkä juurisyy on jossain sony ei ole suosikki tms. metatasolla ja säteilee mielipiteisiin.

Kaapeli on hyvä esimerkki. Yksi kaapeli on ps5:ssa on kompromissi, mutta ei minusta deal breaker. Jos ei ps5:en kaapelin kanssa voi elää niin miten pärjää steam kypärien kanssa missä on kaapeli kypärään + 3x ulkoinen sensori ja niihinkin jokaiseen kaapeli. Erilaisia kompromisseja on. Jokainen valitsee itselleen sopivan kompromissin.

Jos mulla olis taikasauva niin microsoft(xbox) ja nintendo lähtis myös mukaan vr-juttuihin. Sais ostaa isosta valikoimasta sen tai ne vr-laitteet jotka sopii omaan budjettiin ja pelimakuun. Olisi mielenkiintoista nähdä mitä nintendon luovat tyypit saisivat irti vr:sta,...
 
Viha tosiaan turhan vahva sana. Aika vahvana tosin on tarve löytää vikoja ps5:en kompromisseista osalla keskustelijoista samalla kun muiden lasien kompromisseja ei nähdä. Mutta ehkä juurisyy on jossain sony ei ole suosikki tms. metatasolla ja säteilee mielipiteisiin.

Kaapeli on hyvä esimerkki. Yksi kaapeli on ps5:ssa on kompromissi, mutta ei minusta deal breaker. Jos ei ps5:en kaapelin kanssa voi elää niin miten pärjää steam kypärien kanssa missä on kaapeli kypärään + 3x ulkoinen sensori ja niihinkin jokaiseen kaapeli. Erilaisia kompromisseja on. Jokainen valitsee itselleen sopivan kompromissin.

Jos mulla olis taikasauva niin microsoft(xbox) ja nintendo lähtis myös mukaan vr-juttuihin. Sais ostaa isosta valikoimasta sen tai ne vr-laitteet jotka sopii omaan budjettiin ja pelimakuun. Olisi mielenkiintoista nähdä mitä nintendon luovat tyypit saisivat irti vr:sta,...
Ei ainakaan Quest 2:ta voi suoraan sanoa paremmaksi langattomuuden ansiosta, sillä kääntöpuolena on pakkauksesta aiheutuva kuvan laadun heikkeneminen, PSVR 2:n johto on todella vähän häiritsevä, etenkin kun vertaa esim. Rift S:n johtohässäkkään. Joka tapauksessa, hintaansa nähden todella laadukas kampe joka kestää vertailun kalliimpiin PCVR-laseihin, ainoastaan pelivalikoima on merkittävä heikkous, etenkin nyt aluksi.
 
Viha tosiaan turhan vahva sana. Aika vahvana tosin on tarve löytää vikoja ps5:en kompromisseista osalla keskustelijoista samalla kun muiden lasien kompromisseja ei nähdä. Mutta ehkä juurisyy on jossain sony ei ole suosikki tms. metatasolla ja säteilee mielipiteisiin.

Kaapeli on hyvä esimerkki. Yksi kaapeli on ps5:ssa on kompromissi, mutta ei minusta deal breaker. Jos ei ps5:en kaapelin kanssa voi elää niin miten pärjää steam kypärien kanssa missä on kaapeli kypärään + 3x ulkoinen sensori ja niihinkin jokaiseen kaapeli. Erilaisia kompromisseja on. Jokainen valitsee itselleen sopivan kompromissin.

Jos mulla olis taikasauva niin microsoft(xbox) ja nintendo lähtis myös mukaan vr-juttuihin. Sais ostaa isosta valikoimasta sen tai ne vr-laitteet jotka sopii omaan budjettiin ja pelimakuun. Olisi mielenkiintoista nähdä mitä nintendon luovat tyypit saisivat irti vr:sta,...
Ei tässä ole kyse ainakaan kohdallani mistään suosikkiasemasta. Sonyn laitteita löytyy aina psx ajoista lähtien psp got ja ps vitat mukaanlukien. ps5:sen ja psvr2:sen tulen mitä todennäköisemin skippaamaan (ellei tule todella houkuttelevia excluja), en vain pidä hyvänä sonyn 7v väliä headseteissä enkä sonyn wallet gardenia käytännössä olemattomalla palautuspolitiikalla. Jälkimmäisin sinänsä pieni, mutta ärsyttävä asia.

Ymmärtääkseni täällä kaikki ovat osapuilleen samaa mieltä siitä että PSVR2 on mainio laite PS5:sen omistajalle ja selvästi lähempänä PC tasoa kun mitä PSVR aikanaan.

Tässä ketjussa kummiskin katsotaan myös paljon tulevaisuuteen ja monilla lienee standalone lasit ja/tai PC. Sikäli ehkä mielenkiintoisempia vuoden muut julkistukset, ainakin itselle, pico4 ja meta quest pro asettivat hyvän lähtötason tuleville. Ehkä Applestakin jotain kuuluu. Pico4 Link olisi hyvin mielenkiintoinen.
 
En ymmärrä psvr2:en vihaamista. Kaikkien vr-pelaajien etu, että ps5 omistajatkin siirtyvät vr-aikaan. Isompi vr-markkina, enempi tukea pelinkehittäjiltä.

Aika harva ps5:en omistaja on ostamassa pc+pcvr settiä(aika kallista) tai haluaa vaihtaa ps5:en grafiikat ja pelit mobiiliin(quest2), kun on jo se ps5 olemassa. Toki osa ps5 omistajista on multiplatformia. Omalta osalta nyt psvr2 ja joskus myöhemmin pc+pcvr päivitys. Siinä joskus myöhemmin kohdassa saanee hyppäyksen laadussa ja hinnat alaspäin. Tällä hetkellä psvr2 on törkeän hyvä valinta ps5:en omistajalle.

GT7:sta tullut tahkottua ihan huolella. Eilen 2.5h pöristelyä. Ei tule enää pahaa oloa niin vois ajaa vaikka koko päivän, jos ei olisi muuta tekemistä.
Onkohan kyseessä kuitenkin verrattain neutraaleista viesteistä, joihin vaan luet negatiivisuutta omaan innostukseesi verraten? Sinulla on nimittäin, näin sivusta seuraten, aika kova hype vaihde päällä.

Mielestäni ei palvele ketään suositella mitään VR laitetta varauksetta mahdollisille uusille VR kokeilijoille. Esimerkkejä pettymyksistä löytyy PSVR ketjusta useampi. Ilman aikaisempaa kokemusta silmikoista on rakennettu aivan liian ruusuinen kuva tämän hypen voimin ja eihän mitkään lasit sitä pysty lunastamaan.

Toisena esimerkkinä tästä ylihypetyksestä, siellä joku kertoi olevansa kiinnostunut laitteesta, mutta että vielä ei ollut riittävästi häntä kiinnostavia pelejä ulkona. Tähän vastattiin kutakuinkin että osta kuitenkin, kyllä niitä pelejä tulee. Jos VR rintamalla pitäisi yksi oikotie epäonneen sanoa, niin se olisi investointi laitteisiin, odotuksena että ne kokevat fine wine efektin vanhetessaan. Ei VRn kehityskulku ihan pikajunan kyydissä ole, mutta liikkuu se niin nopeasti, ettei ole mitään järkeä investoida siihen oletuksena, että käyttöä tulee vasta vuoden tai kahden päästä.
 
Onkohan kyseessä kuitenkin verrattain neutraaleista viesteistä, joihin vaan luet negatiivisuutta omaan innostukseesi verraten? Sinulla on nimittäin, näin sivusta seuraten, aika kova hype vaihde päällä.

Mielestäni ei palvele ketään suositella mitään VR laitetta varauksetta mahdollisille uusille VR kokeilijoille. Esimerkkejä pettymyksistä löytyy PSVR ketjusta useampi. Ilman aikaisempaa kokemusta silmikoista on rakennettu aivan liian ruusuinen kuva tämän hypen voimin ja eihän mitkään lasit sitä pysty lunastamaan.

Toisena esimerkkinä tästä ylihypetyksestä, siellä joku kertoi olevansa kiinnostunut laitteesta, mutta että vielä ei ollut riittävästi häntä kiinnostavia pelejä ulkona. Tähän vastattiin kutakuinkin että osta kuitenkin, kyllä niitä pelejä tulee. Jos VR rintamalla pitäisi yksi oikotie epäonneen sanoa, niin se olisi investointi laitteisiin, odotuksena että ne kokevat fine wine efektin vanhetessaan. Ei VRn kehityskulku ihan pikajunan kyydissä ole, mutta liikkuu se niin nopeasti, ettei ole mitään järkeä investoida siihen oletuksena, että käyttöä tulee vasta vuoden tai kahden päästä.
Kyllähän nämä psvr2 lasit ihan raudan tuen puolesta parempi ratkaisu on kuin mitkään muut pcvr/standalone lasit mitä nyt saatavana. Sonyltä löytyy tukea noille koko ps5 elinkaaren ajan ja tulee niin peleihin että laseihin takuulla päivityksiä jatkossa.

Kyllähän nämä metan ym. Lasit paljon nopeammin kärsii inflaation kun uutta puskee ulos paljon nopeammin ja vanhoille loppuu tuki suht nopeasti. Eli aina pitäis hommaa uutta sillä puolella itse en kyllä siihen lähde vaan saa jäädä noi quest2 standalone laseiksi ja mennään jatkossa psvr2 ykkösenä.

Mitä pcvr puolta nyt seurannut niin siellä odotellaan koko aika vaan uusia ja uusia parempia laseja niin itse en kyllä siihen oravanpyörään halunnut lähteä.

Tottakai myös rahakysymys...
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän nämä psvr2 lasit ihan raudan tuen puolesta parempi ratkaisu on kuin mitkään muut pcvr/standalone lasit mitä nyt saatavana. Sonyltä löytyy tukea noille koko ps5 elinkaaren ajan ja tulee niin peleihin että laseihin takuulla päivityksiä jatkossa.

Kyllähän nämä metan ym. Lasit paljon nopeammin kärsii inflaation kun uutta puskee ulos paljon nopeammin ja vanhoille loppuu tuki suht nopeasti. Eli aina pitäis hommaa uutta sillä puolella itse en kyllä siihen lähde vaan saa jäädä noi quest2 standalone laseiksi ja mennään jatkossa psvr2 ykkösenä.

Mitä pcvr puolta nyt seurannut niin siellä odotellaan koko aika vaan uusia ja uusia parempia laseja niin itse en kyllä siihen oravanpyörään halunnut lähteä.

Tottakai myös rahakysymys...
Voi tämän tietysti nähdä näinkin. Se on tavallaan kääntöpuoli sille että seuraavat lasit tulevat Sonylta pari vuotta PS6:sen julkkarin jälkeen. Ainakin minun on vaikea nähdä että PS5:lle ilmestyisi PSVR3.

Ymmärrän tuonkin näkökulman, itselle tuntui vaan sietämättömältä jäädä 2020 odottelemaan PSVR2:sta kun Half-Lifeä ja muuta pukkasi jo PCVR puolelle, PSVR kyllä kotona oli.

Samalta tuntuu nytkin, pico4:sen pancake kokemus oli niin hyvä etten millään malttaisi odotella edes syksyn Quest3 julkistusta saatikka muita uutuuksia. Rahaa palaa enemmän mutta halpa harrastushan VR onneksi on moneen muuhun verrattuna.
 
Kyllähän nämä psvr2 lasit ihan raudan tuen puolesta parempi ratkaisu on kuin mitkään muut pcvr/standalone lasit mitä nyt saatavana. Sonyltä löytyy tukea noille koko ps5 elinkaaren ajan ja tulee niin peleihin että laseihin takuulla päivityksiä jatkossa.

Kyllähän nämä metan ym. Lasit paljon nopeammin kärsii inflaation kun uutta puskee ulos paljon nopeammin ja vanhoille loppuu tuki suht samantien. Eli aina pitäis hommaa uutta sillä puolella itse en kyllä siihen lähde vaan saa jäädä noi quest2 standalone laseiksi ja mennään jatkossa psvr2 ykkösenä.

Mitä pcvr puolta nyt seurannut niin siellä odotellaan koko aika vaan uusia ja uusia parempia laseja niin itse en kyllä siihen oravanpyörään halunnut lähteä.

Tottakai myös rahakysymys...
Aivan varmasti tulevat olemaan pitkään tuetut, mutta eihän Metankaan puolella tuki missään nimessä suht samantien ole loppunut. Quest 1 sai päivityksiä käsittääkseni neljä vuotaa, viides vuosi sitten pelkkiä tietoturvapäivityksiä.

Sanoisin myös että tuo jatkuva uusien lasien odottelu ja vaihtorumba on lähinnä pienen aktiiviharrastajaryhmän hommaa, sehän on kuitenkin täysin itsestä kiinni, että koska tulee tarpeeksi uudistuksia ja päivittäminen kanattaa. Luulen että valtaosa ostaa ne yhdet lasit, ja pelaa niillä vuosia, käytännössä kunnes ne menevät rikki. Minulla on tuttava joka pelaa vieläkin ihan tyytyväisenä Vivellä, siinä alkaa silmikolla olla ikää jo lähemmäs 7 vuotta. Harppauksia on silmikoissa tehty useampia, mutta ei se häntä häiritse. Vive hyötyy muuten käsittääkseni vieläkin satunnaisista SteamVR päivityksistä.
 
Ei ainakaan Quest 2:ta voi suoraan sanoa paremmaksi langattomuuden ansiosta, sillä kääntöpuolena on pakkauksesta aiheutuva kuvan laadun heikkeneminen, PSVR 2:n johto on todella vähän häiritsevä, etenkin kun vertaa esim. Rift S:n johtohässäkkään. Joka tapauksessa, hintaansa nähden todella laadukas kampe joka kestää vertailun kalliimpiin PCVR-laseihin, ainoastaan pelivalikoima on merkittävä heikkous, etenkin nyt aluksi.

Itse en ole kyllä mitään merkittävää langattomuudesta johtuvaa kuvanlaadun heikkenemistä Quest 2:lla havainnut, ellei netti jostain syystä jotain pasko tai ole unohtunut kääpiöpornot taustalle lataamaan. En voisi kuvitellakaan ikinä käyttäväni langallista VR-settiä nyt langattomaan totuttuani, vaikka se langattomuus tarkoittaisikin minimaalista heikennystä kuvanlaatuun. On vaan niin paljon mukavampaa kun voi hillua vapaasti ilman huolta johtoon kompuroinnista. Muutenkin oma setuppini on sellainen, että johtoa pitäisi olla reippaasti yli viisi metriä, jotta se ylettäisi mukavasti koneelta pelialueen kaukaisimpaan nurkkaan saakka. Mutta preferenssinsä kullakin ja ymmärrän kyllä hyuvin, että esim. simumiehet varmasti ottavat mieluummin piuhan. Itselle kuitenkin meni esim. HL: Alyx ihan tuolla vähemmän täydelliselläkin headsetillä suoraan elämäni top-3 immersiivisimmät pelikokemukset -listalle, enkä muutenkaan näe, että visuaalinen laatu on enää oikein millään tavalla VR-pelaamisen suurin rajoite, vaan kyllä ne enemmän tuonne liikkumispuolelle ja ihan puhtaasti pelitarjonnan puutteeseen menee.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, itse kuulun niihin budjettirahoitteisiin, joille kyllä kelpaa Quest 2:nen useammaksi vuodeksi. Pelataan tällä niin kauan kun kestää.

Langattomuus kyllä on mullekkin ihan ehdoton ominaisuus kun tähän Rift S:stä vaihdoin. Muuten kyllä PSVR 2 vaikuttaa aika kovalta peliltä siihen hintaan. Mut joo PCVR ja Quest 2, näillä mennään.
 
Mielestäni PSVR2 on tällä hetkellä ylihinnoiteltu.
450-499€ olisi ollut passelimpi julkaisuhinta, jolla tuota olisi jopa tullut harkittua.
 
PC:lle ei tarvita enää yhtään suttuisen kuvan fresnel -linssilistä headsetiä. PSVR2:n ohjaimet kiinnostaisi enemmän.
Minä saataisin tuon ottaakin jos toimisi molemmissa. Nyt menen Quest2:lla kun siihen saa tarvittaessa langattomuuden. PS5 löytyy jo taloudesta.

PSVR2:n suurimmat puutteet ovat langattomuuden puute sekä se ettei sitä saa PC:hen. Monelta löytyy kuitenkin sekä PC että PS5. Ei PSVR2 olisi hyvä jos se toimisi vain PC:llä vaan samaa tasoa kuin mitä täällä jo nyt on.
 
PC:lle ei tarvita enää yhtään suttuisen kuvan fresnel -linssilistä headsetiä. PSVR2:n ohjaimet kiinnostaisi enemmän.
On surkuhupaisaa, että aivan ensimmäisen sukupolven kuluttaja VR laitteen Samsung Gear VR:n linssit olivat paremmat kuin nyt useamman sukupolven laajasti käytössä olleet fresnel-linssit.

Eli jostain syystä otettiin takapakkia kuvan laadussa selkeydessä melko pitkäksi aikaa. Nyt onneksi pancake on tullut pelastamaan tilannetta.
 
Viimeksi muokattu:
Odotellaan noin vuosi. Ei olisi ensimmäinen kerta kuin pleikkarin lisälaitteille tehdään epäviralliset pc-ajurit.

VR lasien ajurit vaatii huomattavasti enemmän kuin webbikameran firmiksen päivittäminen. Kaikki taika (linssikompensio yms.) tapahtuu koodin puolella.
 
On surkuhupaisaa, että aivan ensimmäisen sukupolven kuluttaja VR laitteen Samsung Gear VR:n linssit olivat paremmat kuin nyt useamman sukupolven laajasti käytössä olleet fresnel-linssit.

Eli jostain syystä otettiin takapakkia kuvan laadussa melko pitkäksi aikaa. Nyt onneksi pancake on tullut pelastamaan tilannetta.
Tässä pitää muistaa, että fresnel linssit eivät automaattisesti ole se huonompi vaihtoehto vaan niillä on useita etujakin. Esim tässä hyvä selitys valven pääsuunnittelijalta, miksi he indexiin fresnel linssit pistivät vaikka markkinoilla oli muita vaihtoehtoja: r/Vive - Comment by u/vk2zay on ”PSA: Alan Yates on the GearVR Lens mod”

Fresnel linssityyppi on myös edelleen ainut menetelmä, jolla fov saadaan yli 120asteen pitäen kirkkaus tarpeeksi isona.
 
Tässä pitää muistaa, että fresnel linssit eivät automaattisesti ole se huonompi vaihtoehto vaan niillä on useita etujakin.
Tämä on totta. Eri linssityypit ovat kompromissi siinä missä muutkin ominaisuudet. Ehkä olisi parempi sanoa, että kuvan selkeys koko kuva-alalla on se fresnelin heikkous. GearVRn heikkous oli tosiaan linssivääristymä (pupil swim), jota mielestäni esiintyy näissä pancakessakin, mutta vähäisemmässä määrin.

Aloitin tosiaan Gear VRllä aikoinaan, ja olen kaivannut kuvan laaja-alaista selkeyttä kaikkien 4 eri fresnel HMDn kanssa. Vasta nyt pancaken kanssa päästään samalle tasolle koko kuvan selkeydessä kuin GearVR aikaan kohta kymmenen vuotta sitten.
 
Tässä pari päivää Pico Link 3 käytäneenä muutama kommentti. Träkkäys toimii ongelmitta. Fov ei nyt mikään kauhean laaja ole mutta ihan ok kai. Sweet spot mielestäni laajempi kuin HP reverb g2. Mutta kyllä päätä tarvii käännellä että pysyy kuva tarkkana. Dirt Rally 2 on hyvän näköinen kuin myös Alyx ja PC2. SteamVR renderöinti resoluutio 150% ja Alyx säädöt tapissa on kyllä hyvän näköistä. Näyttiksenä RTX 4080.
 
On varmasti etujakin, mutta sen tarkan alueen pienen koon osalta ne on aina "automaattisesti huonompi vaihtoehto". Itselle ei tule enää yksiäkään Fresnel linsseillä varustettuja laseja.
Oli se itsellekkin melkoinen wau efekti kun kokeilin ensimmäisiä picoja. quest2 linssit varmaan parhaat fresnel linssit mitä löytyy, mutta silti ero terävyydessä ja selkeydessä näkyi heti.

Onneksi nyt oikeastaan kaikki uutuudet 2022 eteenpäin ovat pancake linssejä, Sonya lukuunottamatta. Taisi vaan suunnittelu alkaa siellä turhan aikaisin ja jäätiin odottamaan PS5 myyntilukujen nousua. Pancaken yleistyminen kertoo kyllä hyvin mihin markkinat tällä hetkellä uskovat, ja samalla saadaan painoa ja kokoakin alas.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 623
Viestejä
4 493 900
Jäsenet
74 264
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom