VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Eikös sun kannattaisi sillon ostaa standalone VR lasit, joilla pystyy pelaamaan Beat saberia ilman PC:tä, ihan missä vaan. Esim ulkona pihalla. Quest 2 ja Pico 4.
Pico 4 ei tosiaan tue Beat saberia, joten on pyöritettävä sitä PC:llä
 
Joo kaipa se Quest 2 on mun valinta. Katson käytettyjä markkinoita jos vähän säästäisi. Ilmeisesti peli täytyy ostaa uudelleen vaikka omistan sen Steamissa?
Voiko tosiaan Quest 2 ottaa mukaan vaikka mökille ja siellä huitoa mailoja kädessä Beat Saberin tahtiin?
 
Joo kaipa se Quest 2 on mun valinta. Katson käytettyjä markkinoita jos vähän säästäisi. Ilmeisesti peli täytyy ostaa uudelleen vaikka omistan sen Steamissa?
Voiko tosiaan Quest 2 ottaa mukaan vaikka mökille ja siellä huitoa mailoja kädessä Beat Saberin tahtiin?
Kyllä voi, mutta pitää tosiaan ostaa erikseen.
ok, luulin että ois jo natiivina. Sinne ilmestyy viikoittain natiivipelejä.
Ei käsittääkseni ole tulossa, kun tuo on jotenkin ostettu Oculuksen "yksinoikeus"
 
Ei kai se ihan täydellinen yksinoikeus ole, kun pystyy kerran SteamVR:n kautta pelaamaan?

Eivät ole kehdanneet ottaa pois kun oli jo vuosikaudet siellä myynnissä ennen kuin Meta osti koko studion. Tuskin tulisi enää jos olisi uusi julkaisu. Saa nähdä miten käy jos tolle tulee jotain uusia versioita tulevaisuudessa.
 
Eivät ole kehdanneet ottaa pois kun oli jo vuosikaudet siellä myynnissä ennen kuin Meta osti koko studion. Tuskin tulisi enää jos olisi uusi julkaisu. Saa nähdä miten käy jos tolle tulee jotain uusia versioita tulevaisuudessa.
No onhan se toki PSVR2:lle tulossa myös joten ovat ihan tässä vastikäänkin päättäneet sitä julkaista muullekin kuin FB/Meta -alustalle. Tuota voi toki pitää yllättävänä aiempiin yksinoikeuslinjauksiinsa nähden, tiedä sitten onko jotain Sonyn kanssa sovittu.
 
No onhan se toki PSVR2:lle tulossa myös joten ovat ihan tässä vastikäänkin päättäneet sitä julkaista muullekin kuin FB/Meta -alustalle.
Tuo on hyvä uutinen, varsinkin jos laajenee muihinkin peleihin kun välillä tuntuu pelaajamäärä olevan kapea moninpeleissä.
 
Kai pelien tulemisesta alustalle X on lähinnä kysymys siitä kannattaako pelin porttaaminen vai ei. Jos porukka alustalla X ei osta pelejä/liian vähän asiakkaita niin jää pelit tekemättä. Beat Saber ei tunnu olevan mikään meta pyhä olento, kun se on tulossa myös psvr2:lle

 
Ihan varmasti vaikuttaa muutkin asiat. Pico 4 on suora kilpailija Quest 2:lle, väittäisin että PS VR2 ei ole. Beat Saber on system seller monelle, jonka vuoksi se ei välttämättä tule Picolle.

Samalailla Xbox pelit tulee pc:lle, muttei Playstationille. Ja Playstation pelit tulee pc:lle, muttei Xboxille.
Ehkä sony maksanut metalle psvr2 versiosta tai luvannut, että näitä laatikoita myydään x-miljoonaa niin saatte rahanne takaisin portista.

edit. picon tekijä laittaa osan porukasta kilometritehtaalle. Saapa nähdä miten tuossa käy pidemmän päälle

TikTok parent company ByteDance is reportedly laying off what South China Morning Post maintains will be “hundreds of employees” working at its VR headset manufacturing subsidiary, Pico Interactive. A separate report from Reuters also maintains Chinese tech giant Tencent is scrapping its plans to release a VR headset.
 
Viimeksi muokattu:
Jonkinmoista pelienvaihtoa on harrastettu koskapa Iron Man tuli Quest2:lle ja Tales from the galaxy PSVR2:lle. Kummatkin taisivat ennen olla yksinoikeuksia.
 
Onko kukaan koittanut naarmuja poistaa oculus rift s linsseistä esimerkiksi polywatchilla?
Oikean puoleinen linssi omissa laseissa ottanut naarmuja silmälaseista niin paljon että hieman silmää peleissä haittaa.
 
Mistä saisi disabloitua tuon Steamvr ominaisuuden jossa Steam library overlay ikkuna avautuu joka kerta kun Steamvr käynnistää . Windows 10 onnistui kun avasi vain Wmr sovelluksella lasit käyntiin ja peli päälle. Steamvr avautui ongelmitta taustalla ilman library valikkoa. Nyt joutuu käynnistämään win11:sta erikseen Steamvr koska joku bugi tiputtaa hertzit 72:teen pelissä jos hyppää suoraan peliin. Tästä johtuen siis joutuu myös käynnistämään ohjaimen joka kerta , että saa sillä sammutettua valikon.
Ei maata kaatavat juttu, mutta mielellään menisin vanhaan tyyliin
 
Onko kellään näistä Pico Neo 3 Link laseista kokemuksia. Aika vähälle jäänyt mielestäni huomio näille laseille.

PICO Neo3 Link | Standalone VR Headset | PICO Global
Sieltä saattaa tulla tämän vuoden puolella pico 4 link. Siinä saattaa olla itelle seuraavat lasit.

2023-03-01 19_45_15-Differences between Pico 4 and Pico Neo 3 Link - VRX by VR Expert ja 1 muu...jpg
 
Quest2 myynyt melkein 20miljoonaa kipaletta. Lähde metan sisäinen palaveri
Tässä on parempi lähde This is Meta’s AR/VR hardware roadmap for the next four years

With regards to the VR roadmap, employees were told that Meta’s flagship Quest 3 headset coming later this year will be two times thinner, at least twice as powerful, and cost slightly more than the $400 Quest 2.
In 2024, he said that Meta plans to ship a more “accessible” headset codenamed Ventura. “The goal for this headset is very simple: pack the biggest punch we can at the most attractive price point in the VR consumer market.”
 
Saattaapa sittenkin olla Quest 3:set seuraavat lasit. Hyvältä kuullostaa kyl.
 
Meta aikoo laskea Quest 2 256gb ja Quest Pro hintoja:
TL;DR: Quest Pro hinta tippuu $1499-->$999 ja Quest 2 $499-->$429.
Nyt alkaa olla Quest Pron hinta kohdallaan, sitä on kehuttu ostajien toimesta vaikka saikin kuraa niskaansa alkuvaiheessa. Vielä kun tuo hintataso saataisiin Eurooppaankin.

Ainoa oleellinen puuttuva ominaisuus on minusta mahdollisuus saada foveated rendering + local dimming airlinkkiin/linkkiin, ilmeisesti openXR:ssä jo toimii vrt. FS2020 ja PC:n VR-modit.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt alkaa olla Quest Pron hinta kohdallaan, sitä on kehuttu ostajien toimesta vaikka saikin kuraa niskaansa alkuvaiheessa. Vielä kun tuo hintataso saataisiin Eurooppaankin.

Ainoa oleellinen puuttuva ominaisuus on minusta mahdollisuus saada foveated rendering airlinkkiin/linkkiin, ilmeisesti openXR:ssä jo toimii vrt. FS2020 ja PC:n VR-modit.
Eurooppaan hinnanpudotus tulee 15. päivä.
Metan omaan kauppaan hinta päivittyy varmaan ensimmäisenä: Meta Quest Pro – edistyksellisimmät virtuaalilasimme | Meta Store
 
Olen tässä pähkäillyt Quest2:lle korvaavaa PCVR laitetta.

Periaatteessa Quest Pro sopisi siihen mainiosti, ainoa mikä isommin arveluttaa on se että Quest3 voi taas tuoda uuden setin mielenkiintoisia stand alone pelejä, en muutoin usko Quest3:sen oleellisesti parantavan PCVR kuvan tasoa. Aika moni tuntuu kehuvan Quest Prota redditissä ja on hankkinut sellaisen indexin seuraajaksi, nyt kun Quest Pron hinnanalennus on astunut voimaan ja kohta astuu Suomessakin. Pico4:seen olin jo tyytyväinen muuten, mutta laatu oli onglema, molemmissa kokeilluissa Picoissa oli sitä pientä aaltoilua kuvassa, ehkä kolmas kerta toden sanoisi.

Onkohan joku täälläkin ehtinyt kokeilla Valve Index -> Quest Pro:hon vaihtoa?

Ohessa redditistä poimittu mielenkiintoinen PSVR2 + PS5 vs. 2070S + Quest2 vertailu, vertailuparina RE8 jonka saa molemmille VR versiona:

PCVR:stä kiinnostuneille lienee mielenkiintoista havaita miten pienet erot ovat tuommoiseen PC tasoon, etenkin kun 2070S + erillinen router + Quest2 ei hirveästi kustanna. Toki nyt on lukuisia muitakin muuttujia, kuten käytön helppous, pelivalikoima jne. mutta mielenkiintoinen vertailu kuitenkin.
 
Olen tässä pähkäillyt Quest2:lle korvaavaa PCVR laitetta.

Periaatteessa Quest Pro sopisi siihen mainiosti, ainoa mikä isommin arveluttaa on se että Quest3 voi taas tuoda uuden setin mielenkiintoisia stand alone pelejä, en muutoin usko Quest3:sen oleellisesti parantavan PCVR kuvan tasoa. Aika moni tuntuu kehuvan Quest Prota redditissä ja on hankkinut sellaisen indexin seuraajaksi, nyt kun Quest Pron hinnanalennus on astunut voimaan ja kohta astuu Suomessakin. Pico4:seen olin jo tyytyväinen muuten, mutta laatu oli onglema, molemmissa kokeilluissa Picoissa oli sitä pientä aaltoilua kuvassa, ehkä kolmas kerta toden sanoisi.
Samaa pähkäilyä tehnyt itse, lähinnä Pro / XR Elite / Q3.

Eikö Prolla voi pelata tulevia pelejä, vai miksi se arveluttaa?

Itse arvelen, että Q3: kuvan laatu paranee P4:n tasolle tai hieman yli, eli ei mitään isoa hyppyä olisi tulossa.
Lisäksi silmien seuranta ja Pro:n ohjaimet puuttunevat.
 
Noissa standalone laseissa on vaan se ongelma, ettei saa suoraa natiivikuvaa vaan joudutaan pakkaamaan sitä ja se näkyy aina lopputuloksessa ja vaatii koneelta ylimääräistä potkua.

Samaa olen myös miettinyt mitä Quest2 jälkeen hommaisi.
 
Noissa standalone laseissa on vaan se ongelma, ettei saa suoraa natiivikuvaa vaan joudutaan pakkaamaan sitä ja se näkyy aina lopputuloksessa ja vaatii koneelta ylimääräistä potkua.
Niin on, puhdas pcvr langattomana ja ilman majakaita kävisi myös :rolleyes:
 
Noissa standalone laseissa on vaan se ongelma, ettei saa suoraa natiivikuvaa vaan joudutaan pakkaamaan sitä ja se näkyy aina lopputuloksessa ja vaatii koneelta ylimääräistä potkua.

Samaa olen myös miettinyt mitä Quest2 jälkeen hommaisi.
Pico 3 Link osoittaa että kyllähän nämä lasivalmistajat sen displayportinkin saisivat laseihin mukaan, mutta mitäpä sitä omaan ahteriin lähteä kairaamaan tuolla ominaisuudella kun kaikki rahat kääritään sieltä stand-alone sovelluskaupasta.
Ehkä se Pico 4 Link jollain ihmeen kaupalla pullahtaakin markkinoille, mutta vähän epäilen.
 
Pico 3 Link osoittaa että kyllähän nämä lasivalmistajat sen displayportinkin saisivat laseihin mukaan, mutta mitäpä sitä omaan ahteriin lähteä kairaamaan tuolla ominaisuudella kun kaikki rahat kääritään sieltä stand-alone sovelluskaupasta.
Ehkä se Pico 4 Link jollain ihmeen kaupalla pullahtaakin markkinoille, mutta vähän epäilen.
Ensi tiistaina pitäisi Pico 3 Link olla hyppysissä, pistän tänne sitten kokemuksia laitteesta.
 
molemmissa kokeilluissa Picoissa oli sitä pientä aaltoilua kuvassa, ehkä kolmas kerta toden sanoisi
Tämä taitaa olla ihan ominaisuus. Voi liittyä pannukakku linsseihin. Minusta sitä ei huomaa normaalikäytössä, joten vaan hyväksyn sen olemassaolon. Otan nuo mieluummin kuin fressnellit any day.

Täydellisiä VR-laseja kun ei taida olla tätä nykyä tarjolla. Kaikki ovat jonkin sortin kompromisseja, ja Pico4 on yksi parhaista kokonaisuuksista.
 
Samaa pähkäilyä tehnyt itse, lähinnä Pro / XR Elite / Q3.

Eikö Prolla voi pelata tulevia pelejä, vai miksi se arveluttaa?
Lähinnä se että standalone pelitkin kiinnostavat ja osa tulevista voi pyöriä rivakammin Quest3:lla johtuen mahd. paremmasta prossusta, vaikka PCVR käytössä ei oleellista eroa olisikaan.
 
Tämä taitaa olla ihan ominaisuus. Voi liittyä pannukakku linsseihin. Minusta sitä ei huomaa normaalikäytössä, joten vaan hyväksyn sen olemassaolon. Otan nuo mieluummin kuin fressnellit any day.

Täydellisiä VR-laseja kun ei taida olla tätä nykyä tarjolla. Kaikki ovat jonkin sortin kompromisseja, ja Pico4 on yksi parhaista kokonaisuuksista.
Samaa mieltä, Pico4 oli kyllä hyvä. Mahtaa olla enemmän Picon laaduntarkkailusta johtuvaa tuo aaltoilu, koska Quest Prossa on kans pancaket mutta vastaavaa ilmiötä ei ole raportoitu.
 
Quest 3:t kun tulee niin voisi päivittää rift S:stä siihen, ja samalla langattomaksi saisi tuon. Tuota varten pitää sitten uusi reititin hankkia, niin onko tuossa mahdottomuus jos reititin on viereisessä huoneessa mitä pelaa? Eli haittaako tuo signaalia niin paljon. Perus puu väliseinä olisi huoneiden välissä.
 
Samaa mieltä, Pico4 oli kyllä hyvä. Mahtaa olla enemmän Picon laaduntarkkailusta johtuvaa tuo aaltoilu, koska Quest Prossa on kans pancaket mutta vastaavaa ilmiötä ei ole raportoitu.
Ehkäpä QPssä on paremmat pannukakut, en voi kommentoida kun en ole kokeillut. Toisaalta resoluutio on heikompi ja hinta hirvittää
 
Quest 3:t kun tulee niin voisi päivittää rift S:stä siihen, ja samalla langattomaksi saisi tuon. Tuota varten pitää sitten uusi reititin hankkia, niin onko tuossa mahdottomuus jos reititin on viereisessä huoneessa mitä pelaa? Eli haittaako tuo signaalia niin paljon. Perus puu väliseinä olisi huoneiden välissä.

Ei pitäisi olla ongelmaa varsinkin jos reititin on ainoastaan lasien käytössä. Minulla on myös kirjahylly ja gyproclevyseinä välissä ja oikein hyvin pelaa.
 
Kaikenlaisia vikoja löytyy kypäristä. Onko toi varjon julkaisussa ollut vika korjattu?
So let’s start with what has been my biggest issue in my time testing the headset. Yes the Aero is impeccably clear and I’ll touch on that in a second, but over the past four weeks using the headset I’ve noticed significant peripheral distortion when rotating my head. As I look away from a virtual object or surface, it appears to warp as if not entirely solid. Only the very center of my view looks stable. It’s incredibly distracting (which, ironically, is only enhanced by the clarity of the display).
.
 
Ei pitäisi olla ongelmaa varsinkin jos reititin on ainoastaan lasien käytössä. Minulla on myös kirjahylly ja gyproclevyseinä välissä ja oikein hyvin pelaa.
Niin joo, onhan tässä tämäkin että voi jättää tuon nykyisen netille ja uusi reititin pelkästään laseille. Eipäs tullut mieleen, tuolloin sais helposti tuon ihan viereen tuotua :thumbsup:
 
Kaikenlaisia vikoja löytyy kypäristä. Onko toi varjon julkaisussa ollut vika korjattu?

.
Kuulostaa kyllä linssin ominaisuudelta tuokin. Picon linsseissä on sama havaittavissa.

Tuohon ilmiöön voi myös vaikuttaa silmän etäisyys linssistä, mikä voi myös tehdä korjauksesta pelkällä softalla vaikeaa.
 
Joo kaikissa linssityypeissä on omat optiset vikansa. Osa valmistajista onnistuu niiden minimoinnissa paremmin kuin toiset mutta kukaan ei pääse niitä täysin karkuun. Sen päälle sitten osaa niistä voidaan kompensoida softalla mutta harvemmin silläkään niitä täysin saa pois. Varjon osalta tohon tuli esimerkiksi softapuolen päivitys joskus viime vuoden aikana joka paransi tota tilannetta muttei se silti täysin ole poistettu kun on linssityypin ominaisuus.
 
Ja aina pitää muistaa, että jokaisen käyttäjän subjektiivinen kokemus on erilainen.

Todennäköisesti laseja käyttävä, jonka silmä jää lasien takia kauemmas linssistä, kärsii hieman huonommasta kuvasta (pienempi FOV, ei ihan niin optimoitu vääristymien korjaus).
 
Kaikenlaisia vikoja löytyy kypäristä. Onko toi varjon julkaisussa ollut vika korjattu?

.

Varjo Aeron ihan ensimmäisissä softaversioissa oli ilmeisesti reilusti vääristymää näkökentän reuna-alueilla. Tuo on kuitenkin korjattu jo aikoja sitten. Täysin vääristymätön kuva ei vieläkään ihan reunoilla ole, mutta ei tuota edes huomaa pelatessa laisinkaan. Pitää katsomalla katsoa, että huomaa. Varjotkaan ei ole täydelliset lasit, mutta vääristymät ei niissä ongelma ole.
 
Ilmeisesti quest2 jää myyntiin quest3:en rinnalle. Mielenkiintoista nähdä miten quest pro, quest3 ja quest2 hinnoittelu asetetaan loppuvuodesta.
While discussing Quest Pro’s price cut in an Instagram AMA (Ask Me Anything) session today, Andrew Bosworth said:

“I think the Quest Pro’s going to be in-market a good long time. That’s actually how we designed it; we wanted it to be in market a good long time.
By the way, the Quest 2 will continue to be in-market a good while longer as well. More on that later.”

lähde:Will Meta Continue To Sell Quest 2 Alongside Quest 3?
 
Säteenseurannalla saattaisi voida tehdä jotain todella mielenkiintoista linssivääristymien suhteen. Jokaisen ammutun säteen voisi korjata linssikohtaisesti sen sijaan, että post prosessissa väännellään hieman liian isoon resoluutioon renderöityä kuvaa.
 
Säteenseurannalla saattaisi voida tehdä jotain todella mielenkiintoista linssivääristymien suhteen. Jokaisen ammutun säteen voisi korjata linssikohtaisesti sen sijaan, että post prosessissa väännellään hieman liian isoon resoluutioon renderöityä kuvaa.
Tähän voisi tutustua tarkemmin. Ray Marching algoritmi voisi olla hyvä kotikutoinen menetelmä testailuun. Koko engine mahtuu pieneen shaderiin.
 
Tähän voisi tutustua tarkemmin. Ray Marching algoritmi voisi olla hyvä kotikutoinen menetelmä testailuun. Koko engine mahtuu pieneen shaderiin.
Muutama peli taitas olla missä tota vois devajaa kokeilla. Minecraft rtx, portal rtx ja mitä noita on missä on puhdasta säteenseurantaa eikä ollenkaan rasteria.
 
Tässä maistiaisia, mitä raymarchingilla saa aikaan pelkällä shaderilla ja matematiikalla. Siitä vaan proof of conceptia väsäämään spatial on demand VR renderöijälle:


ja vähän monimutkaisempi scene alan gurulta (mm Pixarilla vaikuttanut) Inigo Quilezilta:

Nämä siis täysin säteenseurantaa, ei rasterointia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 075
Viestejä
4 545 116
Jäsenet
74 915
Uusin jäsen
Diapolo10

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom