VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Minusta Quest2 on ollut riittävän hyvä jopa langattomana. Reverb g1 oli terävämpi ja siten simuissa parempi mutta Quest on kokonaisuutena parempi.
 
Tuli hommattua tuossa Pico 4 lähinnä PCVR-käyttöön, osittain ihan testimielessä kun en ole koskaan näitä VR-laitteita ennen kokeillut. Seuraavat mietteet puhtaasti siis tällaisen noviisin näkökulmasta.

Käyttöönotto oli helppo ja nopeasti pääsi kokeilemaan joulubundlessa tulleita ilmaispelejä. Testiin valikoitui minigolf-peli, joka vaikutti ihan hauskalta, mutta grafiikat olivat kielmättä melkoista suttua. Tämä nyt oli ihan odotettavissa, joten eikun ostamaan 20€:n Virtual Desktop -lisenssiä, jotta pääsee simuilemaan Ethernetin yli.

Aikani asetuksia ihmeteltyäni (ja Googlen ystävällisellä avustuksella) sain säädöt tehtyä niin VD:n streamer clientin, itse VD:n kuin SteamVR:n puolellekin. Peliksi valikoitui Automobilista 2, laatuasetuksista "Godlike" valittuna ja bitrate ns. maksimit kun on kerta parasta eli RTX 4090 alla.

Nordscleifea lähden kaahailemaan ja aika nopeasti päällimmäisenä fiiliksenä on pettymys. Makea gimmick VR itsessään, mutta immersiota syö kyllä pahasti tuo kuvanlaatu yleisesti. Auto on sisältä kohtuu yksityiskohtainen, mutta tie ja muu ympäristö melkoisen epätarkkaa. On kai mahdollista, että jotkut säädöt on pielessä, mutta aikani eri komboja kokeilin parannusten toivossa.

Jos tämä on "Godlike", niin en ymmärrä miten kukaan niillä viidellä tai kuudella alemmalla kuvanlaatuasetuksella kehtaa pelata yhtään mitään. Itselläni on silmälasit, en tiedä vaikuttaako jotenkin asiaan? Ilmankin kokeilin, mutta ei tullut mitään. Ilmeisesti kaukolaseista ei eroon pääse edes virtuaalitodellisuudessa.

Taitaa lähteä palautukseen. Sinänsä näillä voisi jotain jumppa/nyrkkeilypeliä ehkä pelatakin, mutta todennäköisesti tulee kuitenkin lähdettyä mieluummin punttisalille kuin heiluttua VR-lasit päässä olohuoneessa.
Kokeileppa
1) ottaa ssw pois päältä
2) laittaa lasit 72hz mode
3) päivitä pico, oli eilen tullut päivitys jakoon, edellinen versio rikkoi yhteensopivuutta VD:n kanssa
4) steamVR:ssä pitää olla resolution 100%
5) steamvrssä adv. Supersampling päälle.
6) tai 5.kohdan sijaan toi 4.kohdan reso esim 125%
7) vd:n bitrate ei kannata ikinä olla 150, optimi god likella 120-135.
 
Kokeileppa
1) ottaa ssw pois päältä
2) laittaa lasit 72hz mode
3) päivitä pico, oli eilen tullut päivitys jakoon, edellinen versio rikkoi yhteensopivuutta VD:n kanssa
4) steamVR:ssä pitää olla resolution 100%
5) steamvrssä adv. Supersampling päälle.
6) tai 5.kohdan sijaan toi 4.kohdan reso esim 125%
7) vd:n bitrate ei kannata ikinä olla 150, optimi god likella 120-135.

Ja pc puolella itesellä hvec kodekki valittuna, vähempi laatu kärsii.
 
Tämmöiseen törmäsin juutubesa. Somnium VR1. High-end modulaarinen open source VR headset PCVR käyttöön. Toki ei hintaa tiedossa ja haippi on taas kova. ?Varjo Aero hintainen?


1673246387668.png


 
Ilmeisesti kaukolaseista ei eroon pääse edes virtuaalitodellisuudessa.
Hommaa niihin linssit omilla vahvuuksilla. Vaikka en nyt ihan hirveästi ole lasejani käyttänytkään, niin jokaiselle silmälasit omistavalle, tuo on hintansa arvoinen päivitys. Varsinkin, kun ne saa paikoilleen ja pois todella helposti ja nopeasti.
 
Tämmöiseen törmäsin juutubesa. Somnium VR1. High-end modulaarinen open source VR headset PCVR käyttöön. Toki ei hintaa tiedossa ja haippi on taas kova. ?Varjo Aero hintainen?


1673246387668.png



Mielenkiintoinen, mutta kaukana vielä myyntiin tulosta. Nyt vasta vitriinissä oli. Mutta jos 1k hinnalla lähtee niin mikä ettei. Ainut vaan että onko tuo startup? Tuleeko kickstarter?
 
Hommaa niihin linssit omilla vahvuuksilla. Vaikka en nyt ihan hirveästi ole lasejani käyttänytkään, niin jokaiselle silmälasit omistavalle, tuo on hintansa arvoinen päivitys. Varsinkin, kun ne saa paikoilleen ja pois todella helposti ja nopeasti.

Joo itsekin meinaan tuota katsella. Toki ei tämä lasienkaan kanssa mahdoton ole, juuri menee kehyksen kanssa soppelisit sisään - mutta olisihan tuo suoraan linsseillä mukavampi. Pitää katsella paljon kustantaa moinen, joku mainosteli (yllättäen) noita minulle jo Facessakin.
 
Hommaa niihin linssit omilla vahvuuksilla. Vaikka en nyt ihan hirveästi ole lasejani käyttänytkään, niin jokaiselle silmälasit omistavalle, tuo on hintansa arvoinen päivitys. Varsinkin, kun ne saa paikoilleen ja pois todella helposti ja nopeasti.
Minulla oli Reverbin kanssa. Ikävä puoli että joutuu ostamaan uudet kun vaihtaa silmikkoa sekä vaatii eri käyttäjille omansa. Jos omat lasit mahtuvat hyvin sisän niin kannattaa käyttää niitä. Minä käytän vanhoja laseja joissa ei ole lähinäkökorjausta VR:llä. Joissakin tapauksissa kurkin päänäyttöä taikka puhelinta kesken VR-lentämisen jolloin on hyvä että lasit on päässä.
 
PSVR2 laseissahan on sitten se käsin säädettävä optiikka, eli voi väänneillä nupeista omat -lukemat molempiin linsseihin. Eihän nuo mitään hajataittoa varmaan osaa korjata, mutta kaipa nuo joillekin voi toimia.
 
Joo itsekin meinaan tuota katsella. Toki ei tämä lasienkaan kanssa mahdoton ole, juuri menee kehyksen kanssa soppelisit sisään - mutta olisihan tuo suoraan linsseillä mukavampi. Pitää katsella paljon kustantaa moinen, joku mainosteli (yllättäen) noita minulle jo Facessakin.
Odyssey +:aan oli Vropticianilla karvan alle 70e, kun tilailin joskus viime vuoden puolella...
 
Odyssey +:aan oli Vropticianilla karvan alle 70e, kun tilailin joskus viime vuoden puolella...

Ei tuo paha ole, tosin Quest2 menee rillitkin silleen just sopivasti, mutta olisihan tuo kätevä.

Pitää katsella jos tuohon vielä investoisi, tässä tuli heti alkuun uusi comfort strap akulla ja säilytysteline ostettua, liikaa kaikkia helpottavia kikkareita jotka veloittavat kukkaroa :p
 
Sulla ekat VR lasit niin odotit liikaa, ei näillä viel 4k näytölle pärjää. Varjo Aero ois sit toki eri asia mutta se kirpaisee sit enempi euroja.

Vaikea näistä on varmaksi sanoa kun ovat aina niin henkilökohtaisia kokemuksia mutta tuolta toi itsellekin kuulostaa eli ongelma on enemmän hypetyksen luomissa odotuksissa ja vr-pelien heikossa graafisessa näyttävyydessä suhteessa työpöytäversioon eikä niinkään kuvan/striimauksen tarkkuudessa (ei se ero nyt niin mammuttinen ole). Jos immersiosta ei saa riittäviä kiksejä ja muuten arvostaa graafista näyttävyyttä peleissä niin on ne VR-pelit lievä pettymys jopa Aerojen kanssa. Ei vaan nykyraudalla tehot riitä vielä puskeen työpöytää vastaavaa näyttävyyttä VR:n resolla ja suorituskykyvaatimuksella. Vähiten noista ongelmista kärsii näyttävät aidot VR-pelit kuten Alyx, Lone Echo tai Red Matter 2 kun ollaan voitu optimoida peli täysin VR:n ehdoilla. Valitettavasti tossakin on vaan heikkotehoisten standalone laitteiden (lue: Quest) suuri markkinaosuus pakottanut pudottaan rimaa aika alas monessa "AAA" VR-pelissä.
 
Tämmöiseen törmäsin juutubesa. Somnium VR1. High-end modulaarinen open source VR headset PCVR käyttöön. Toki ei hintaa tiedossa ja haippi on taas kova. ?Varjo Aero hintainen?


1673246387668.png

Muistuttaa lähinnä sitä listaa joka lähetetään joulupukille...Hienoa jos onnistuu, mutta realismi nyt vain sitä, että ei tuosta tule mitään. Tuo firma on käsittääkseni vahvasti krypto + metaversumi skenessä ja sieltä kai ovat saaneet rahaa tuohon prototyyppiin. Tuskimpa sieltä enää vain rahaa tulee, joten joutuvat turvautumaan vanhaan kunnon Kickstarter scämmiin. Ennustan, että komponentit menee vaihtoon muutamaan kertaan jonka takia projekti viivästyy hieman.

Itse en kyllä näillä startupeille lämpeä vaikka onhan Varjokin sellainen.
 
Vaikea näistä on varmaksi sanoa kun ovat aina niin henkilökohtaisia kokemuksia mutta tuolta toi itsellekin kuulostaa eli ongelma on enemmän hypetyksen luomissa odotuksissa ja vr-pelien heikossa graafisessa näyttävyydessä suhteessa työpöytäversioon eikä niinkään kuvan/striimauksen tarkkuudessa (ei se ero nyt niin mammuttinen ole). Jos immersiosta ei saa riittäviä kiksejä ja muuten arvostaa graafista näyttävyyttä peleissä niin on ne VR-pelit lievä pettymys jopa Aerojen kanssa. Ei vaan nykyraudalla tehot riitä vielä puskeen työpöytää vastaavaa näyttävyyttä VR:n resolla ja suorituskykyvaatimuksella. Vähiten noista ongelmista kärsii näyttävät aidot VR-pelit kuten Alyx, Lone Echo tai Red Matter 2 kun ollaan voitu optimoida peli täysin VR:n ehdoilla. Valitettavasti tossakin on vaan heikkotehoisten standalone laitteiden (lue: Quest) suuri markkinaosuus pakottanut pudottaan rimaa aika alas monessa "AAA" VR-pelissä.
On tuokin totta että osaavat kehittäjät jotka tekee VR:lle voi tehdä ihmeitä ja etsiä sen sweet spotin jossa peli sekä näyttää hyvältä että pyörii hyvin kun taas muuten litteälle ruudulle tehdyt pelit, joissa VR on vaan yksi ruksi ominaisuuslistalla voi olla tässä suhteessa paljon heikompia. Voi vaatia myös juuri sitä asetusten hakemista, erilaisia upscalereita jne. että nuo saa toimimaan hyvin ja näyttämään hyvältä vaikka olisi mitä rautaa.

Ei se vika kuitenkaan tässä tapauksessa varmaan VR-pelien graafisessa näyttävyydessä varsinaisesti ollut jos peli joka päällimmäisenä pettymys ei edes ollut niinkään VR-peli vaan peli joka tukee VR:a ja jos se peli oikeasti oli maksimiasetuksilla. Jos tuntuu että kaukana on epätarkkaa niin ensimmäisenä kannattaa tietysti kuitenkin tarkistaa millä resolla sitä peliä renderöi ja tuota ei välttämättä pelin sisäisistä asetuksista säädetä. Lisäksi osa peleistä joita ei VR:lle ole tehty voi juurikin vaatia rajua supersamplausta että ne saa näyttämään tarkoilta etäisempienkin kohteiden osalta, tätä ongelmaa ei juuri jossain Alyxin tyyppisessä tapauksessa ole kun homma on osattu.

Toisaalta jos haluaa parhaan mahdollisen kokemuksen (johon kuuluu yli kahden tonnin näyttis) niin ei kannattaisi pihistellä niiden lasienkaan kanssa. Se striimauksen pakkaus varsinkin voi kyllä vaikuttaa aika lailla jos kultasilmällä asiaa katselee.
 
Viimeksi muokattu:
On tuokin totta että osaavat kehittäjät jotka tekee VR:lle voi tehdä ihmeitä ja etsiä sen sweet spotin jossa peli sekä näyttää hyvältä että pyörii hyvin kun taas muuten litteälle ruudulle tehdyt pelit, joissa VR on vaan yksi ruksi ominaisuuslistalla voi olla tässä suhteessa paljon heikompia. Voi vaatia myös juuri sitä asetusten hakemista, erilaisia upscalereita jne. että nuo saa toimimaan hyvin ja näyttämään hyvältä vaikka olisi mitä rautaa.

Ei se vika kuitenkaan tässä tapauksessa varmaan VR-pelien graafisessa näyttävyydessä varsinaisesti ollut jos peli joka päällimmäisenä pettymys ei edes ollut niinkään VR-peli vaan peli joka tukee VR:a ja jos se peli oikeasti oli maksimiasetuksilla. Jos tuntuu että kaukana on epätarkkaa niin ensimmäisenä kannattaa tietysti kuitenkin tarkistaa millä resolla sitä peliä renderöi ja tuota ei välttämättä pelin sisäisistä asetuksista säädetä. Lisäksi osa peleistä joita ei VR:lle ole tehty voi juurikin vaatia rajua supersamplausta että ne saa näyttämään tarkoilta etäisempienkin kohteiden osalta, tätä ongelmaa ei juuri jossain Alyxin tyyppisessä tapauksessa ole kun homma on osattu.

Toisaalta jos haluaa parhaan mahdollisen kokemuksen (johon kuuluu yli kahden tonnin näyttis) niin ei kannattaisi pihistellä niiden lasienkaan kanssa. Se striimauksen pakkaus varsinkin voi kyllä vaikuttaa aika lailla jos kultasilmällä asiaa katselee.
En tiedä miten Picossa, mutta ainakin Quest 2 mulla on työpöydän softasta resoluutio säädetty maksimille, mikä taitaa olla 5408x2736. Jostain netin syövereistä löytyy että tynnyrivääristymän (?) vuoksi pitää olla tuo resoluutio että se näkyy natiivina lasien keskialueella.

Säädän yleisen renderöintiresoluution sitten pelin vaatimusten mukaan SteamVR:n puolelta. On kyllä nättiä katseltavaa. Ainakin kun ei tiedä paremmasta.
 
En tiedä miten Picossa, mutta ainakin Quest 2 mulla on työpöydän softasta resoluutio säädetty maksimille, mikä taitaa olla 5408x2736. Jostain netin syövereistä löytyy että tynnyrivääristymän (?) vuoksi pitää olla tuo resoluutio että se näkyy natiivina lasien keskialueella.

Säädän yleisen renderöintiresoluution sitten pelin vaatimusten mukaan SteamVR:n puolelta. On kyllä nättiä katseltavaa. Ainakin kun ei tiedä paremmasta.
Picossa tuo VD:n godlike vastaa natiiviresoluutiota, en suoraan muista mikä se oli.
 
Kokeileppa
1) ottaa ssw pois päältä
2) laittaa lasit 72hz mode
3) päivitä pico, oli eilen tullut päivitys jakoon, edellinen versio rikkoi yhteensopivuutta VD:n kanssa
4) steamVR:ssä pitää olla resolution 100%
5) steamvrssä adv. Supersampling päälle.
6) tai 5.kohdan sijaan toi 4.kohdan reso esim 125%
7) vd:n bitrate ei kannata ikinä olla 150, optimi god likella 120-135.

Noniin, elikkäs... Ainakin oma "avautuminen" ekasta VR-kokemuksesta aiheutti keskustelua ketjussa. ;)

SSW mulla oli pois päältä, SteamVR:ssä myös resoluution tuon 100%, MUTTA...

Tuo Advanced Supersampling oli jostain syystä kokonaan pois päältä (Assetto Corsan puolelta oli sämpläys kyllä päällä kun muistan käyneeni sen sieltä muuttamassa).

Kiitokset vinkistä.

Ei se vika kuitenkaan tässä tapauksessa varmaan VR-pelien graafisessa näyttävyydessä varsinaisesti ollut jos peli joka päällimmäisenä pettymys ei edes ollut niinkään VR-peli vaan peli joka tukee VR:a ja jos se peli oikeasti oli maksimiasetuksilla. Jos tuntuu että kaukana on epätarkkaa niin ensimmäisenä kannattaa tietysti kuitenkin tarkistaa millä resolla sitä peliä renderöi ja tuota ei välttämättä pelin sisäisistä asetuksista säädetä. Lisäksi osa peleistä joita ei VR:lle ole tehty voi juurikin vaatia rajua supersamplausta että ne saa näyttämään tarkoilta etäisempienkin kohteiden osalta, tätä ongelmaa ei juuri jossain Alyxin tyyppisessä tapauksessa ole kun homma on osattu.

Toisaalta jos haluaa parhaan mahdollisen kokemuksen (johon kuuluu yli kahden tonnin näyttis) niin ei kannattaisi pihistellä niiden lasienkaan kanssa. Se striimauksen pakkaus varsinkin voi kyllä vaikuttaa aika lailla jos kultasilmällä asiaa katselee.

Tässä osuttiin siis naulan kantaan tuon osalta, että supersämpläys voi olla tärkeä asetus joissakin peleissä, jotka eivät ole lähtökohtaisesti VR-pelejä. Tämä nyt ratkaisi täällä tuon kaukaisten kohteiden "sumuisuuden". Grafiikka on toki osittain mitä on (polygoneja ei autopeleissä aina liikaa tuhlata ympäristön mallintamiseen), mutta ainakin siitä saa nyt selvää. :lol:

Ainoa kohta Nordscleifella on se pitkä takasuora, jolla kaukaisuus näyttäytyy epätarkkana, mutta tuo on sellainen pätkä, että eipä sinne suoran päähän näe ilman kiikareita tosielämässäkään. Valtava ero tuli kyllä tällä muutoksella immersioon, jatketaan testailua...

Tuossakin olet oikeassa, että kun on 2000€ näyttis alla niin ei kannata pihistellä lasien kanssa. Olisin mä ne Varjotkin voinut hyvin ostaa, mutta käyttöä tuskin on niin paljoa että hieman vaikea itselle perustella. Lisäksi nuokaan eivät taida kaikilta osin olla enää uusinta teknologiaa niin jotenkin tuntuu älyttömältä sijoitukselta.
 
Aerot on tällähetkellä parhaat mitä kuluttaja voi ostaa. Ainut miinus mitä tulee mieleen on se, että tarvii ulkoiset majakat.
Langattomuus taitaa olla vielä tinkimistä kuvanlaadussa valitettavasti.
PSVR2 on luultavasti parasta mitä kohtuuhinnalla on saatavilla hetkenpäästä.
 
Itse olen valmis tinkimään kuvanlaadusta paljonkin, kunhan vaan yhteys on langaton. Toki simupelaajille langattomuudella tuskin on merkitystä.
 
Itse olen valmis tinkimään kuvanlaadusta paljonkin, kunhan vaan yhteys on langaton. Toki simupelaajille langattomuudella tuskin on merkitystä.

Itse taasen en olisi valmis tinkimään kuvanlaadusta tippaakaan, vaikka olisi langaton ja pitkä akun kesto. Jos vertaa normaaliin näyttöön, VR:ssä tinkii jo valmiiksi kuvanlaadusta ihan riittävästi. Mutta makuasioita toki. Ja simuja pääasiassa pelaan.
 
Huh huh kylläpä Questin hinta on noussut lyhyessä ajassa. Muistan että itse hommailin 2021 alkuvuodesta kyseiset kakkulat 350€ hinttaa (64GB). Nyt kun pitkästä aikaa tuli selattua noita hintoja PSVR2 ennakkotilauksen teon yhteydessä niin huomasin että 128GB malli on 500-550€...
Iha tyytyväinen ollut Questiin muuten ensimmäisenä VR laitteena varsinkin hinnan puolesta, mutta laitteen painossa ja käyttömukavuudessa kyllä parannettavaa. Tuntuu myös että suuri rajoittava tekijä omassa VR pelaamisessa on se kaikki säätö mitä käyttö omassa tapauksessa vaatii. Ensiksi pelialueen tyhjennys muusta tavarasta (toimistotuoli) ja sitten pelin käynnistys (ja mahdollinen laitteiden päivitys) ja pcvr tapauksessa vielä mahdollinen lisä säätö kun kaikki ei toimikkaa niinkuin pitäisi. Paljon hikoilevana ihmisenä myös tuntuu että naama alkaa sulaa hetkessä jos mitään fyysisempää peliä erehtyy pelaamaan. Vaikka ihan kivoja VR pelejä löytyy omastakin kirjastosta niin Questilta kuin steamista ihan kunnioitettava määrä niin pakko myöntää että ei tuota tule kaivettua kovin montaa kertaa kuukaudessa esille ja silloinkin yleensä Beat Saberia pelit (joka jo itsellään perustelee laitteen hankinnan).
Langattomuudesta myös kokemus on ollut vaihteleva. Silloin kuin kaikki toimii niin kuin pitää nii ehdottoman vapauttava piuhaan verrattuna, mutta tuntuu välillä olevan planeettojen asennosta kiinni toimiiko tuo aina miten (ja joo en ole ostanut Questille omaa wifi tukaria).

Nyt tuli itseasiassa tänään kaivettua Quest taas pitkästä aikaa muutaman uuden steam VR pelin takia. Jännityksellä odotan mitä tuosta psvr2:sta tulee. Olisi kyllä kiva päästä kokeilmaan ennen lopullista ostopäätöstä, mutta arvioita odotellessa...
 
Pico 4 sutari ukot hoi! Asseton kanssa tässä tapellu muuan pvn ja karvaa vailla että lähtee justiisa takas lootaan ja pallautukseen jos ei mtn vinkkivitosia löyvy. Jeesuksen velipojan aikasilla wmr 1440x1440 dp laseilla peli toimi kuin unelma ja kuva oli puolet tarkempi vs pico huonommilla asetuksilla assetossa (csp valikosta vain pakolliset päällä). stream assistant hd 90hz usb c to c roikalla ja steamvr 30xx x 30xx ja kuvanlaatu siltikin puolet paskempi (wmr steamvr 2200x2200) ja jatkuvaa nykimistä yksin pikku mapissakin pelatessa kun taas wmr sai ajaa 15 ihmisen kanssa online ilman mitään fps droppeja paremmalla kuvanlaadulla ja enemmän karkkeja päällä. Onko vd mitään apua kun joka toinen puhuu puolesta ja vastaan sen toiminnasta vai pitääkö persaukisen alkaa reitittimen ostoon (liekkö tästäkään sitten hyötyä ellei sitten sen vd:n kanssa?) vai hakea vaan suosiolla käytetyt riftit kun saman hinnan saa melkeimpä puskea kumpaankin ainakin oman käsityksen mukaan? (Latenssit?)ms pitäisi olla hyvät mitä olen netistä kaivanut vähän tietoa mutta siltikään ei tahdo pyöriä millään ja alkaa olla keinot vähissä.. cm näyttää pelin jälkeen 89.9-90.1 fps mutta pelin aikana droppailee alle 60 stream assistantin mukaan ja pysyy n.82-86fps välillä droppaillen ja tämä siis yksin pyöritellessä.. + onko kellään johdolla ydistettynä mennyt välillä kuva ihan pikseli mössöksi pelin alkaessa mutta asettunut vähitellen ja oisko mitään rohtoa tuohon? Ja myös pari kertaa mennyt kaikki muut usb paikat pimeäksi paitsi lasit jäänyt toimimaan steamvr ''aulassa'' eikä ole auttanut kun käynnistää kone napista uudelleen..? Tanan dikiaika..
 
Pico 4 sutari ukot hoi! Asseton kanssa tässä tapellu muuan pvn ja karvaa vailla että lähtee justiisa takas lootaan ja pallautukseen jos ei mtn vinkkivitosia löyvy. Jeesuksen velipojan aikasilla wmr 1440x1440 dp laseilla peli toimi kuin unelma ja kuva oli puolet tarkempi vs pico huonommilla asetuksilla assetossa (csp valikosta vain pakolliset päällä). stream assistant hd 90hz usb c to c roikalla ja steamvr 30xx x 30xx ja kuvanlaatu siltikin puolet paskempi (wmr steamvr 2200x2200) ja jatkuvaa nykimistä yksin pikku mapissakin pelatessa kun taas wmr sai ajaa 15 ihmisen kanssa online ilman mitään fps droppeja paremmalla kuvanlaadulla ja enemmän karkkeja päällä. Onko vd mitään apua kun joka toinen puhuu puolesta ja vastaan sen toiminnasta vai pitääkö persaukisen alkaa reitittimen ostoon (liekkö tästäkään sitten hyötyä ellei sitten sen vd:n kanssa?) vai hakea vaan suosiolla käytetyt riftit kun saman hinnan saa melkeimpä puskea kumpaankin ainakin oman käsityksen mukaan? (Latenssit?)ms pitäisi olla hyvät mitä olen netistä kaivanut vähän tietoa mutta siltikään ei tahdo pyöriä millään ja alkaa olla keinot vähissä.. cm näyttää pelin jälkeen 89.9-90.1 fps mutta pelin aikana droppailee alle 60 stream assistantin mukaan ja pysyy n.82-86fps välillä droppaillen ja tämä siis yksin pyöritellessä.. + onko kellään johdolla ydistettynä mennyt välillä kuva ihan pikseli mössöksi pelin alkaessa mutta asettunut vähitellen ja oisko mitään rohtoa tuohon? Ja myös pari kertaa mennyt kaikki muut usb paikat pimeäksi paitsi lasit jäänyt toimimaan steamvr ''aulassa'' eikä ole auttanut kun käynnistää kone napista uudelleen..? Tanan dikiaika..

Vd näyttää paljon paremmalta. Picon oma softa lukitsee reson jonnekin standalonen tasolle ja näyttää muhjulta. Valitettavasti Picoissa taitaa vieläkin olla softabugi, että fps ei lukitu hertzeihin (sama mikä quest2:ssa launchissa) . Tästä syystä fps pomppii 87-92 vaikka steamvr lähettää tasaiset 90fps. 72hz:lla nuo pomput ei niin hirveesti näy. Näitä voi monitoroida lataamalla ulkoisen .apk:n jolla voi piirin performancea katella.

Sitä voi toivoa, että tämä korjaantuu kuin quest2:lla tai totutella siihen tai sitten vain palautukseen ja muuta lasia tilalle
 
Oon vähän pihalla ton Pico Streaming assistantin kanssa, osalla on joku jumalbeta käytössä: Streaming Assistant Beta – Owomushi Pico Vr Ei mitään käryä onko toi official vai ei.

Mut itse pico on päivittynyt 5.3.2 versioon, mutta itse en ole vielä päivittänyt. Siinä pitäis olla joku fixi VD yhteensopivuuden kanssa.
 
Oon vähän pihalla ton Pico Streaming assistantin kanssa, osalla on joku jumalbeta käytössä: Streaming Assistant Beta – Owomushi Pico Vr Ei mitään käryä onko toi official vai ei.

Mut itse pico on päivittynyt 5.3.2 versioon, mutta itse en ole vielä päivittänyt. Siinä pitäis olla joku fixi VD yhteensopivuuden kanssa.

Tästä Streaming Assistantista on juuri julkaistu uusi virallinen versio: PICO Link Windows Software | PICO Global Testasin tätä pikaisesti USB yhteydellä ja ei kyllä vieläkään pärjää Virtual Desktopille laadussa. VR-käyttöön omistetulla Wifi 6 reitittimellä saa muutenkin niin pienen viiveen että näe mitään syytä käyttää Streaming Assistantia.
 
Tästä Streaming Assistantista on juuri julkaistu uusi virallinen versio: PICO Link Windows Software | PICO Global Testasin tätä pikaisesti USB yhteydellä ja ei kyllä vieläkään pärjää Virtual Desktopille laadussa. VR-käyttöön omistetulla Wifi 6 reitittimellä saa muutenkin niin pienen viiveen että näe mitään syytä käyttää Streaming Assistantia.
Ok, hyvä tietää. Eipähän turhaan asentele kiinalaissoftia joka ymmärtääkseni vaatii vielä admin oikeudet asennukseen.
 
Pelaan simuja 95% VR ajasta ja vihaan piuhoja. Pico on parhautta. DCS ja BMS 4.37 käytössä

Itse tuumailut Pico 4:n hankintaa. Pitäisi tosin näyttis päivittää (vanhasta GTX 1080:stä). Onko sinulla Picon kanssa 6700 XT käytössä? (jos on) Riittäkö tehot hyvin ja oletko kokeillut muita VR-pelejä kuin DCS ja BMS?
 
Itse tuumailut Pico 4:n hankintaa. Pitäisi tosin näyttis päivittää (vanhasta GTX 1080:stä). Onko sinulla Picon kanssa 6700 XT käytössä? (jos on) Riittäkö tehot hyvin ja oletko kokeillut muita VR-pelejä kuin DCS ja BMS?
Ainakin dcs oli 6700xt kans huono kokemus. Simufoorumien mukaan raato ei VR hommissa ole NVIDIAn veroinen.

Nyt sit 3070Ti alla ja meno maittaa. Etenkin BMS upea kokemus, ku rullaa ilmassa natvii. 90fps yleensä.


Dcs tarvis sit 4090 ja silti ei 90fps onnaa niin se saa venata luvattuja optimointeja.


Pelaan puch bomb myös steamin kautta , ihan loistava nyrkkeilyyn tää Pico.
 
Itse tuumailut Pico 4:n hankintaa. Pitäisi tosin näyttis päivittää (vanhasta GTX 1080:stä). Onko sinulla Picon kanssa 6700 XT käytössä? (jos on) Riittäkö tehot hyvin ja oletko kokeillut muita VR-pelejä kuin DCS ja BMS?

Ja tän saa gigantista ? Ni palauttaa jos ei itelle ole passeli.
 
Pico 4 sutari ukot hoi! Asseton kanssa tässä tapellu muuan pvn ja karvaa vailla että lähtee justiisa takas lootaan ja pallautukseen jos ei mtn vinkkivitosia löyvy. Jeesuksen velipojan aikasilla wmr 1440x1440 dp laseilla peli toimi kuin unelma ja kuva oli puolet tarkempi vs pico huonommilla asetuksilla assetossa (csp valikosta vain pakolliset päällä). stream assistant hd 90hz usb c to c roikalla ja steamvr 30xx x 30xx ja kuvanlaatu siltikin puolet paskempi (wmr steamvr 2200x2200) ja jatkuvaa nykimistä yksin pikku mapissakin pelatessa kun taas wmr sai ajaa 15 ihmisen kanssa online ilman mitään fps droppeja paremmalla kuvanlaadulla ja enemmän karkkeja päällä. Onko vd mitään apua kun joka toinen puhuu puolesta ja vastaan sen toiminnasta vai pitääkö persaukisen alkaa reitittimen ostoon (liekkö tästäkään sitten hyötyä ellei sitten sen vd:n kanssa?) vai hakea vaan suosiolla käytetyt riftit kun saman hinnan saa melkeimpä puskea kumpaankin ainakin oman käsityksen mukaan? (Latenssit?)ms pitäisi olla hyvät mitä olen netistä kaivanut vähän tietoa mutta siltikään ei tahdo pyöriä millään ja alkaa olla keinot vähissä.. cm näyttää pelin jälkeen 89.9-90.1 fps mutta pelin aikana droppailee alle 60 stream assistantin mukaan ja pysyy n.82-86fps välillä droppaillen ja tämä siis yksin pyöritellessä.. + onko kellään johdolla ydistettynä mennyt välillä kuva ihan pikseli mössöksi pelin alkaessa mutta asettunut vähitellen ja oisko mitään rohtoa tuohon? Ja myös pari kertaa mennyt kaikki muut usb paikat pimeäksi paitsi lasit jäänyt toimimaan steamvr ''aulassa'' eikä ole auttanut kun käynnistää kone napista uudelleen..? Tanan dikiaika..

Toistaiseksi parhaan kuvan saa, kun käyttää usb-c - ethernet adapteria Picon päässä, verkkojohdolla kiinni koneeseen ja Virtual Desktop käyttöön. Onhan se edelleen kompressoitua mutta ei niin paha kuin tuolla Picon omalla virityksellä.
 
Toistaiseksi parhaan kuvan saa, kun käyttää usb-c - ethernet adapteria Picon päässä, verkkojohdolla kiinni koneeseen ja Virtual Desktop käyttöön. Onhan se edelleen kompressoitua mutta ei niin paha kuin tuolla Picon omalla virityksellä.

Juu varmaan sais vaikka kuinka hyvän kuvan mutta nyt ei enään ala yhdistään koko perkeleen laseja koneeseen ja eilen toimi vielä jotenkuten siihen asti kun irroitti koneesta. Pico alustettu ja uusin streaming assistant asennettuna koneelle vaan ei löydä yhteyttä enään ei c to c tai c to a roikalla... Ja uusimpaa päivitystä picolle ei löydy lasien kautta, sanoo vaan että uusin on asennettu 5.2.7 ja 5.3.2 koittanut manuaalisesti asentaa ohjeiden mukaan mutta eivaan asennu vaikka ajaa asennusohjelman läpi ja lasit käynnistyy uudelleen mutta silti näyttää 5.2.7 asetuksissa. Pikkuhiljaa alkan olee lasien seinään heitto mielessä ennemmin kun palautus eiperkeles..
 
Aika pitkään tukivat quest1:sta. Varsinkin kun tuen loppuminen ei ole totaalinen. Tietoturmapäivityksiä lähteen mukaan tarjolla 2024 vuodelle asti eli laite ei muutu verkonpainoksi yhdessä yössä.

Tekivät vaan sivulauseessa ehkä vähän keinotekoisia rajoitteita eli group/party-pelaamisen tuki putoo samalla pois ja Meta Horizon Homen sosiaaliset featuret lähtee roskakoriin ainakin Tyrielin höpinöiden pohjalta:

 
Tekivät vaan sivulauseessa ehkä vähän keinotekoisia rajoitteita eli group/party-pelaamisen tuki putoo samalla pois ja Meta Horizon Homen sosiaaliset featuret lähtee roskakoriin ainakin Tyrielin höpinöiden pohjalta:

Käytännössä siis vaan sanoutuvat irti Q1:n teknisistä rajoituksista moniajon, yms. kanssa jolloin voidaan lähteä optimoimaan toimintaa Q2 kyvykkyyksien mukaan.
 
Juu varmaan sais vaikka kuinka hyvän kuvan mutta nyt ei enään ala yhdistään koko perkeleen laseja koneeseen ja eilen toimi vielä jotenkuten siihen asti kun irroitti koneesta. Pico alustettu ja uusin streaming assistant asennettuna koneelle vaan ei löydä yhteyttä enään ei c to c tai c to a roikalla... Ja uusimpaa päivitystä picolle ei löydy lasien kautta, sanoo vaan että uusin on asennettu 5.2.7 ja 5.3.2 koittanut manuaalisesti asentaa ohjeiden mukaan mutta eivaan asennu vaikka ajaa asennusohjelman läpi ja lasit käynnistyy uudelleen mutta silti näyttää 5.2.7 asetuksissa. Pikkuhiljaa alkan olee lasien seinään heitto mielessä ennemmin kun palautus eiperkeles..
Komentoa takas oli tullut yön aikana päivitys ja sillä korjaantui yhdistämis ongelmat.
 
Toistaiseksi parhaan kuvan saa, kun käyttää usb-c - ethernet adapteria Picon päässä, verkkojohdolla kiinni koneeseen ja Virtual Desktop käyttöön. Onhan se edelleen kompressoitua mutta ei niin paha kuin tuolla Picon omalla virityksellä.
Oiskos ehdottaa mitään hintalaatu suhteeltaan hyvää ettei tulis turhaan ostettua jos ei sitten toimikkaan oikeen?
 
Tuli sellainen asia vaan mieleen että vr- lasit ei taida hyödyntää tuota vrr/freesync/gsyncciä mitenkään eli toimiiko tuo toiminto vain telkkareissa/ monitoreissa jotka sitä tukevat???

Itsellä pelkästään quest 2 standalone käytössä niin ei kokemusta ja nyt kun ennakkotilattuna psvr2 niin mielenkiinnosta heräsi tuo mieleen kun ps5 tukee tuota vrr, niin hyötyykö lasit siitä mitenkään?

Joskus huomannut questillä että jossain pelissä jos tuntuu framerate vähän nihkeältä niin heittän kokeellisen 120 hz asetuksen laseista niin auttaa kyllä aikas kovasti sulavuuteen. Eli onko niin että näillä kaikilla vr laseilla sulavuus tulee pelkästään siitä mien korkealla hertzillä niitä ajetaan?

Reilu kuukausi vielä odottelua psvr2 ...alkaa hype nousta sitä mukas kun revikoita alkan puskee ulos youtubesta.... Haluis jo :)
 
Tuli sellainen asia vaan mieleen että vr- lasit ei taida hyödyntää tuota vrr/freesync/gsyncciä mitenkään eli toimiiko tuo toiminto vain telkkareissa/ monitoreissa jotka sitä tukevat???

Itsellä pelkästään quest 2 standalone käytössä niin ei kokemusta ja nyt kun ennakkotilattuna psvr2 niin mielenkiinnosta heräsi tuo mieleen kun ps5 tukee tuota vrr, niin hyötyykö lasit siitä mitenkään?

vrr/freesync/gsync ei toimi järkevästi vr:ssa. Saman framen näyttäminen monta kertaa vr:ssa aiheuttaisi pahoinvointia. Tuntuisi siltä kuin maailma pysähtyy ja aivot sanoo Niks Naks. Pahoinvointi taitaa tulla pitkälti siitä, että aivojen odottama liike maailmassa ei tapahdu, jos uutta kuvaa ei saada näytölle minimilatenssilla.

VR:ssa on omat kikkansa mitä käytetään, jos syystä tai toisesta uutta ruutua ei ole tarjolla. Yksi näistä kikoista on, että peli renderöidään hieman liian isolla resoluutiolla. Pahimmassa tapauksessa voidaan näyttää edellinen frame päänliikkeellä korjattuna. Tämä ei niin aiheuta pahaa oloa, mutta kaikenlaiset animaatiot/muut liikkeet pelimaailmassa pysähtyvät ja aivot sanovat "nyt ei mennyt jotain oikein".
 
vrr/freesync/gsync ei toimi järkevästi vr:ssa. Saman framen näyttäminen monta kertaa vr:ssa aiheuttaisi pahoinvointia. Tuntuisi siltä kuin maailma pysähtyy ja aivot sanoo Niks Naks. Pahoinvointi taitaa tulla pitkälti siitä, että aivojen odottama liike maailmassa ei tapahdu, jos uutta kuvaa ei saada näytölle minimilatenssilla.

VR:ssa on omat kikkansa mitä käytetään, jos syystä tai toisesta uutta ruutua ei ole tarjolla. Yksi näistä kikoista on, että peli renderöidään hieman liian isolla resoluutiolla. Pahimmassa tapauksessa voidaan näyttää edellinen frame päänliikkeellä korjattuna. Tämä ei niin aiheuta pahaa oloa, mutta kaikenlaiset animaatiot/muut liikkeet pelimaailmassa pysähtyvät ja aivot sanovat "nyt ei mennyt jotain oikein".

Vastaus selvensi kovasti miten tuo VR toimii .

Psvr2 käytössä sitten ei tietenkään tarvitse välittää kyllä säädöistä kun pelit optimoitu jo valmiiksi ps5 -> psvr2. PC käytössä taitaa sitten ollakkin enemmän säätämistä että saa kaikki wörkkimään kunnolla.
 
Saako näitä tilattua mistään paikasta suomeen?
KiwiGrip.jpg
 
Saako näitä tilattua mistään paikasta suomeen?
KiwiGrip.jpg
Saksan Amazonista saa ja jos tilaa yli 40 eurolla saa ilmaiset peruspostitukset.


On myös saatavilla halvempia perusmalleja noista jotka eivät ole yhtä isot. Itselläni jotkut random kiinamallit tosi perus missä ei noita patteriluukkuja ollut jotka omalle L koon kädelle ihan hyvät.
 
vrr/freesync/gsync ei toimi järkevästi vr:ssa. Saman framen näyttäminen monta kertaa vr:ssa aiheuttaisi pahoinvointia. Tuntuisi siltä kuin maailma pysähtyy ja aivot sanoo Niks Naks. Pahoinvointi taitaa tulla pitkälti siitä, että aivojen odottama liike maailmassa ei tapahdu, jos uutta kuvaa ei saada näytölle minimilatenssilla.

Hmm... Ei kai Freesync/G-Sync näytä samoja ruutuja uudelleen, vaan näytön virkistystaajuus tahdistuu lennossa FPS:n mukaiseksi? Vai onko minulla aukko sivistyksessä?

Itsekin olen usein ihmetellyt tuota, että miksi VR:ssä ei käytetä VRR:ää?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 144
Viestejä
4 547 570
Jäsenet
74 921
Uusin jäsen
Zaikka2013

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom