VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Kannattaa ottaa huomioon vr:n vaatima gpu-teho. Jos ei ole tykein gpu käytössä niin äkkiä käy niin ettei saa kaikkea irti siitä mitä highend vr-kypärä tarjoaisi. Mun valinta tällä hetkellä olisi quest2 ihan vain hinta/laadun vuoksi. Sillä pärjää helposti vuoden sekä pc että standalone käytössä. Odottelee rauhassa mitä valvelta tulee korvaamaan indexin 2022 ja miltä quest2 pro näyttää 2022 jne. Huhut näyttää siltä, että 2022 vuonna päivittyy kaikkien isojen valmistajien vr-kypärät(valve, oculus, sony,...)
 
Itsellä löytyy Rift S ja ei siitä nykyisellä kokoonpanolla ihan kaikkea saa irti. Melko perunagraafikoilla pitää kaikki olla jos haluaa lasit pyörimään tasaisesti 80fps tai yli, SS yleensä luokkaa 1.4 ettei ole ihan suttua. Joissain peleissä tosin ASW 40fps toimii ihan hyvin niin voi nostaa vähän asetuksia (esim. Dirt Rally 2). Prossuna i9-10900K ja ilmeisesti pullonkaulana näyttis 2080 Super.
 
Sentään nyt saivat palautuksen toimitettua perille mutta kuulostaa kyllä edelleen epäilyttävältä. Unbound VR ei ole vastanneet minulle mitään vielä, pitää kysellä tuon perään parin päivän päästä uudestaan.

1632242614194.png
Laittoivat nyt tänään meilin että palauttavat rahat, oli kyllä sellainen operaatio tilata ja palauttaa tuolta Unbound VR:lta että en suosittele jos jostain muualta saa. Toki lopulta kaikki kuitenkin meni hyvin niin sinällään nyt ihan ok. Mutta huonoa menoa kun pitää kysellä hommien perään koko ajan.
 
Mechwarrior näköjään sai just VR modin, se kiinnostaa kun peli oli muutenkin hankintalistalla:

Koitikko jo? Nyt vasta huomasin että tuommonen modi on olemassa alko kiinnostelemaan kovasti, vaikka onki yhtä arcade ku Rogue Squadron.

Mechwarrioreita ei ole tullu sen kummemmin pelattua, vaikka nimi onkin tuttu jo 90-luvulta. VR-sopis kyllä tuommoseen peliin paremmin ku hyvin.
 
Koitikko jo? Nyt vasta huomasin että tuommonen modi on olemassa alko kiinnostelemaan kovasti, vaikka onki yhtä arcade ku Rogue Squadron.

Mechwarrioreita ei ole tullu sen kummemmin pelattua, vaikka nimi onkin tuttu jo 90-luvulta. VR-sopis kyllä tuommoseen peliin paremmin ku hyvin.
Löytyy myös Vox Machinae joka on ihan hyvä mech rymistely. Hetkeen en ole pelannut mutta ihan mukavaa räimettä oli kun viimeksi pelasin. Pelaajia ei silloin paljoa ollut, en tiedä tämän päivän tilannetta.
 
Tämä lienee vähiten huono threadi vr-kameroista keskustelemiseen. Canonilta mielenkiintoinen linssi eos r5:een millä saa kuvattua vr 180 kontenttia. Jos toi pystyy hyvään laatuun niin olis melko pop. Hyvät vr-kamerat on about pienen auton hintaisia. Halvat kamerat tyyliin vuze xr on aika heikkoja esityksiä



The new RF5.2mm F2.8 L Dual Fisheye lens is interesting because it captures both views onto the single image sensor in the Canon EOS R5 camera. Although this divides the resolution (because both views are captured in the same frame), it also stands to simplify the process of capturing 180° imagery because both views will necessarily have matching time sync, alignment, color, calibration, and focus.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä lienee vähiten huono threadi vr-kameroista keskustelemiseen. Canonilta mielenkiintoinen linssi eos r5:een millä saa kuvattua vr 180 kontenttia. Jos toi pystyy hyvään laatuun niin olis melko pop. Hyvät vr-kamerat on about pienen auton hintaisia. Halvat kamerat tyyliin vuze xr on aika heikkoja esityksiä


No mutta en löytänyt esityksestä tai verkkosivuilta, minkä auton hintainen tuo on.
 
Itse ostin Insta360 evo kameran, joka ei ole hinnalla pilattu, mutta ei toki kalliimpien veroinen. Näytti olevan myynnistä poistunut, joten ehkä uutta mallia pukkaa jo. Ohessa pari videota sen laadusta, ainakin youtube tasoiseen VR180 esitykseen ihan menettelevä.

 
No mutta en löytänyt esityksestä tai verkkosivuilta, minkä auton hintainen tuo on.

Canon ratkaisu on suht "halpa" siinä mielessä, että se käy valokuvaukseen ja perus 2d-videoihin myös(r5 järkkärirunko+vaihdettava optiikka). Canonin vr linssi maksaa 2000$ ja runko on vajaan 4000$. FM DUO lienee paras pelkkä VR kamera ja se lähtee about 20000$ hinnasta Order | FXG. Z CAM k2Pro on kai ihan hyvä myös. K2Pron lähtöhinta on 6000$ kun mukana on ok. optiikka: Z CAM K2Pro VR180 Camera with iZugar MKX200 - iZugar

Canon ei taida pystyä kuin 30fps kuvaan maksimiresoluutiolla. Tuo on iso miinus ainakin minun mielestä. z-cam ja fm duo ovat kaksi erillistä kameraa pultattuna yhteen toisin kuin r5+linssi. Erillisissä kameroissa tulee synkki ja asetusongelmia eteen, kun on monta paikkaa missä voi mennä pieleen == konffattavia, mutta käyttömukavuus/helppous laskee.

Mulla on ollut toiveissa 3d vr 180 kamera. Olisi mukava tehdä lyhyitä vr-videoita muistoksi reissujen varrelta. Vuze xr olisi järkevänhintainen etenkin alennusmyynneistä. Vuze XR:n laatu vain on mitä on ja sillä ei saa kuvattua esim sisätiloissa järkevästi, kun normaali huonevalaistus ei riitä: Vuze XR - The Remarkable 180°/360° Hybrid Camera | Vuze Camera

Vuze jos sais päivittyisi ja tulisi myös pro malli paremmilla ja isommilla optiikoilla niin se kelpaisi oikein hyvin. Ei tarvisi lähteä superkalliisiin ja vaikeasti kuljetettaviin vehkeisiin. R5:en+optiikat olisi siinä mielessä mielenkiintoinen, että reissatessa saisi 2d kuvat ja videot samalla kameralla kuin vr:t(laukullinen optiikkaa). Jos jaksaisi järkkäriä ja linssejä raahata niin r5 vois olla ratkaisu. Insta evo on kai aika lailla samanlainen kuin vuze xr mitä aikoinaan luin arvosteluja. Sekä vuze:ssa että insta evo:ssa on tehty paljon kompromisseja hinnan eteen ja myös ikä näkyy. Olisi aika, että tulisi kuluttajahintaisiin vehkeisiin päivitystä.

Jos joku tietää järkevän 1000-5000$ ratkaisun vr-videointiin niin kiinnostaisi. Mulla ei ole oikein tullut yhtään ongelmatonta vastaan. Canonissa lienee resoluutio, fps(30) ja rungon ylikuumenemiset, jotka voivat aiheuttaa tuskaa.
 
Viimeksi muokattu:
Varjon sivulta, "This is the one you’ve been waiting for. Join us for a live event on Thursday October 21st, and witness the unveiling of our most highly anticipated product release yet."

.. hmm, kelpaisikohan jatkossa allekirjoittaneen rahat yksityiskuluttajana myös Varjolle ? ;)
 
Varjon sivulta, "This is the one you’ve been waiting for. Join us for a live event on Thursday October 21st, and witness the unveiling of our most highly anticipated product release yet."

.. hmm, kelpaisikohan jatkossa allekirjoittaneen rahat yksityiskuluttajana myös Varjolle ? ;)
Pistät vaan kirjekuoreen ja lähetät sinne. Eiköhän ne vastaan ota? :rofl:

Mutta, joo. Tuo on kyllä mielenkiintoinen. Katsotaan, mitä tuleman pitää...
 
Varjon sivulta, "This is the one you’ve been waiting for. Join us for a live event on Thursday October 21st, and witness the unveiling of our most highly anticipated product release yet."

.. hmm, kelpaisikohan jatkossa allekirjoittaneen rahat yksityiskuluttajana myös Varjolle ? ;)

Ehkä varjo on saanut tarkan ruudun liikkumaan silmienseurannan mukana ja myyvät sitä kautta fiksummin toimivaa vr-kypärää yrityksille. Nythän se tarkka alue on staattisesti vain siinä keskellä mikä rajoittaa käyttömukavuutta aika paljon.
 
Ehkä varjo on saanut tarkan ruudun liikkumaan silmienseurannan mukana ja myyvät sitä kautta fiksummin toimivaa vr-kypärää yrityksille. Nythän se tarkka alue on staattisesti vain siinä keskellä mikä rajoittaa käyttömukavuutta aika paljon.
En (tietenkään) ainuttakaan Varjon tuotetta ole käyttänyt, enkä nyt hirveän monia VR-laseja muutenkaan (4-5).
Mutta, mitä olen seurannut heidän taivaltaan, niin eikö se juuri ole ideana että ovat panostaneet siihen keskeiseen näkökenttään kaiken. Ja sitten sen ulkopuolella about tavalliseen... Siitä uusimmasta versiosta on moni ollut sitä mieltä, että uskomattoman hieno ja ällistyttävän todentuntuinen kokemus.
Tosin, tavalliselle pulliaisella "hieman" liian hintava, kaikki on tietenkin suhteellista...

Eli kai sieltä on tulossa "Consumer"-versio?

Itsellä on ollut tuossa nyt vissiin kohta vuoden (vai olisiko jo kaksi?), Odyssey +.
Käytettyä on tullut varmaan alle 5 tuntia kaikenkaikkiaan...
Ei meinaa pää mahtua kunnolla ;D
Ja on jäänyt vähän "Gimmick"-tuotteeksi... Ehkäpä tuota tulee vielä joskus koitettua...
Pitäisi varmaan saada kympillä se Alyx, kun sitä on niin kehuttu...
Kivointa tähän mennessä on ollut PSVR:n Astro Bot Rescue Mission ja ehkä WipeOut (vaikka ei pysty kauaa pelaamaan).
Puuceella DoomVR on kova, mutta siinäkään kun ei masu kestä vapaata juoksentelua ja teleporttailu ei vaan oikein sovi konseptiin...
 
En (tietenkään) ainuttakaan Varjon tuotetta ole käyttänyt, enkä nyt hirveän monia VR-laseja muutenkaan (4-5).
Mutta, mitä olen seurannut heidän taivaltaan, niin eikö se juuri ole ideana että ovat panostaneet siihen keskeiseen näkökenttään kaiken.

Alunalkaen varjolla oli tarkoitus tehdä silmienseuranta ja liikuttaa tarkkaa aluetta aina siihen kohtaan mihin katse kohdistuu. Tuolla keinoin kuvanlaatu olisi täydellinen. Silmienseurantahan varjolla jo on, mutta se tarkan alueen siirtäminen silmien mukana on osottautunut haasteelliseksi. Olisihan se pro markkinalla hyvä parannus, jos disaineja voisi tutkia/tekstiä lukea silmiä liikuttamalla sen sijaan, että pitää liikutella päätä samalla kun tuijottaa keskelle ruutua.

Ei varjolla taida olla mitään annettavaa, jos kilpailijana on 299$ oculus quest2 tai muut massamarkkinalaitteet. Facebook myy omat laitteensa niin halvalla ettei siellä oikein raudalla voi kilpailla ja kalliimmissa laitteissa volyymit ovat pieniä ja kilpailu silti kovaa(valve,htc). Kalliimman hintaluokan kuluttaja vr-laitteet on huono ja matalavolyyminen bisnes. Ei siellä oikein ole rahaa. Facebook voi myydä halvalla, kun heillä on iso volyymi(miljoonia kypäriä vuodessa) ja raha tehdään oculus kaupan ja käyttäjätilien kautta samaan tapaan kuin microsoft ja sony tekevät rahansa konsolibisneksessä.
 
Viimeksi muokattu:
Alunalkaen varjolla oli tarkoitus tehdä silmienseuranta ja liikuttaa tarkkaa aluetta aina siihen kohtaan mihin katse kohdistuu. Tuolla keinoin kuvanlaatu olisi täydellinen. Silmienseurantahan varjolla jo on, mutta se tarkan alueen siirtäminen silmien mukana on osottautunut haasteelliseksi. Olisihan se pro markkinalla hyvä parannus, jos disaineja voisi tutkia/tekstiä lukea silmiä liikuttamalla sen sijaan, että pitää liikutella päätä samalla kun tuijottaa keskelle ruutua.

Ei varjolla taida olla mitään annettavaa, jos kilpailijana on 299$ oculus quest2 tai muut massamarkkinalaitteet. Facebook myy omat laitteensa niin halvalla ettei siellä oikein raudalla voi kilpailla ja kalliimmissa laitteissa volyymit ovat pieniä ja kilpailu silti kovaa(valve,htc). Kalliimman hintaluokan kuluttaja vr-laitteet on huono ja matalavolyyminen bisnes. Ei siellä oikein ole rahaa. Facebook voi myydä halvalla, kun heillä on iso volyymi(miljoonia kypäriä vuodessa) ja raha tehdään oculus kaupan ja käyttäjätilien kautta samaan tapaan kuin microsoft ja sony tekevät rahansa konsolibisneksessä.
Niin, no jos ajateltaisiin, että tarkka alue seuraa katsetta, niin sen yhden näytön olisi oltava se supertarkka kokonaan ja säästettäisiin renderöintitehoa sitten sillä katseenseurannalla.
Tästä nyt seuraisi se, että lasien hinta olisi varmaan täysin tolkuton (tavalliselle pulliaiselle). Toki sitten teollisuus yms. varmaan voisi maksaa maltaitakin, siitä törkeän hyvästä kuvanlaadusta.

Mutta joo, olet oikeassa. Monet eivät ymmärrä sitä, että tuotteen pitää olla ihan helvetin halpa, kun sitä myydään taviksille. Katteiden pitää olla isoja.
Olen itse ihmetellyt, että miksi aina käytetään niitä Fresnel-linssejä, kun niiden ongelmat on erittäin hyvin tiedossa. Vaikka se nostaisi hintaa esim. pari satkua (vedän hatusta), niin silti vaan aina käytetään sitä halvinta mahdollista. Kaikissa...

Mutta, en ole todella syvällisesti perehtynyt asiaan, joten nämä ovat vain omia hajatuksiani...
 
Niin, no jos ajateltaisiin, että tarkka alue seuraa katsetta, niin sen yhden näytön olisi oltava se supertarkka kokonaan ja säästettäisiin renderöintitehoa sitten sillä katseenseurannalla.
Tästä nyt seuraisi se, että lasien hinta olisi varmaan täysin tolkuton (tavalliselle pulliaiselle). Toki sitten teollisuus yms. varmaan voisi maksaa maltaitakin, siitä törkeän hyvästä kuvanlaadusta.

Mutta joo, olet oikeassa. Monet eivät ymmärrä sitä, että tuotteen pitää olla ihan helvetin halpa, kun sitä myydään taviksille. Katteiden pitää olla isoja.
Olen itse ihmetellyt, että miksi aina käytetään niitä Fresnel-linssejä, kun niiden ongelmat on erittäin hyvin tiedossa. Vaikka se nostaisi hintaa esim. pari satkua (vedän hatusta), niin silti vaan aina käytetään sitä halvinta mahdollista. Kaikissa...

Mutta, en ole todella syvällisesti perehtynyt asiaan, joten nämä ovat vain omia hajatuksiani...

Varjon headsetissä on koko näyttöalueen kattava epätarkempi näyttö. Siihen päälle on tehty tarkempi näyttö optisesti yhdistämällä kaksi näyttöä. Tarkemman näytön voisi teoriassa projisoida dynaamisesti mihin kohtaan haluaa.

The trick with the Bionic Display™ is that it optically combines two displays together. One display in the peripheral area provides the wide field of view. Another display, with our language; focus display, covers only a small area and hence has a much higher pixel density. Images of these two displays are then combined using a semi-transparent mirror, i.e. beam combiner.

Fresnel-linssejä käytetään kai tarvittavien linssien koon ja painon vuoksi. Fresnel on kompromissi mihin kaikki valmistajat ovat tainneet päätyä. Linsseistä on vanhoissa oculus connect puheissa paljon juttua. En jaksa kaivaa youtubesta linkkiä tähän hätään. Oculuksen videoissa on käyty hyvinkin tarkasti läpi sitä miksi oculus päättyi fresneliin. Oculuksen eka laitteissa ei ollut fresnel-linssejä.

Alla linkattuna uusin juttu mitä oculus on kertonut tutkineensa linsseihin liittyen. Tiedä sitten tuotteistavatko tuota koskaan vai tuleeko jotain muuta tulevaisuuden laitteisiin:
HALF DOME 3: MORE COMPACT WITH ELECTRONIC VARIFOCAL
We also unveiled an electronic version in the Half Dome series of prototypes—one that replaces all of the moving mechanical parts with a new type of liquid crystal lens made from a thin, alternating stack of two flat optical elements: polarization-dependent lenses (PDLs) and switchable half-wave plates.
72067023_2469953319733067_551553828932026368_n.png

 
Varjon headsetissä on koko näyttöalueen kattava epätarkempi näyttö. Siihen päälle on tehty tarkempi näyttö optisesti yhdistämällä kaksi näyttöä. Tarkemman näytön voisi teoriassa projisoida dynaamisesti mihin kohtaan haluaa.



Fresnel-linssejä käytetään kai tarvittavien linssien koon ja painon vuoksi. Fresnel on kompromissi mihin kaikki valmistajat ovat tainneet päätyä. Linsseistä on vanhoissa oculus connect puheissa paljon juttua. En jaksa kaivaa youtubesta linkkiä tähän hätään. Oculuksen videoissa on käyty hyvinkin tarkasti läpi sitä miksi oculus päättyi fresneliin. Oculuksen eka laitteissa ei ollut fresnel-linssejä.

Alla linkattuna uusin juttu mitä oculus on kertonut tutkineensa linsseihin liittyen. Tiedä sitten tuotteistavatko tuota koskaan vai tuleeko jotain muuta tulevaisuuden laitteisiin:

72067023_2469953319733067_551553828932026368_n.png

Jep. Tsekkailen jossain välissä...
 
Alkaa näyttämään siltä, että varjolta on tulossa halvempi vr-kypärä massoille. Hieno juttu, jos toteutuu
Ahead of an announcement this Thursday, high-end headset maker Varjo is teasing the message ‘Varjo For All’.
That phrase was hidden in a teaser video the company posted on its Twitter account this week.
 
Olisi se hienoa jos Valve indexille ja Hp reverb g2 tulisi kunnon haastaja n.1000 eurolla sinne ylimpään luokkaan.

Itse tosin en ostaisi johdollista vr laseja vaikka voittaisin eurojackpotissa. Onko muuten Decagearista kuulunut mitään? Piti syksyllä tulla tubettajille lasit jakoon ja se tarjoaa sentään langattomuuden n.50 dollarin Deca air akulla.
 
Olisi se hienoa jos Valve indexille ja Hp reverb g2 tulisi kunnon haastaja n.1000 eurolla sinne ylimpään luokkaan.

Itse tosin en ostaisi johdollista vr laseja vaikka voittaisin eurojackpotissa. Onko muuten Decagearista kuulunut mitään? Piti syksyllä tulla tubettajille lasit jakoon ja se tarjoaa sentään langattomuuden n.50 dollarin Deca air akulla.
Eihän noissa langattomissa voi ikinä olla yhtä hyvä kuvanlaatu kun kaapelin kautta PC:llä ihan vaan kun "kännykästä" ei riitä tarpeeksi tehoja? En ole kyllä käyttänyt langattomia ikinä mutta kun vetää kaapelit katon kautta niin eipä nuo G2:n johdot ole erityisemmin haitanneet, ilman johtojen järjestämistä haittasi kyllä immersiota.
 
Eihän noissa langattomissa voi ikinä olla yhtä hyvä kuvanlaatu kun kaapelin kautta PC:llä ihan vaan kun "kännykästä" ei riitä tarpeeksi tehoja? En ole kyllä käyttänyt langattomia ikinä mutta kun vetää kaapelit katon kautta niin eipä nuo G2:n johdot ole erityisemmin haitanneet, ilman johtojen järjestämistä haittasi kyllä immersiota.

Itselläni ollut hp mixed reality lasit ja Quest 1 kun vertasin(käytin silloin langattomuuden sallivaa virtual desktop ohjelmaa) oli kuvanlaatu parempi(koska Quest 1 paljon parempi sweet spot jossa kuva on tarkka) vaikka olikin langattomasti reitittimen kautta ja oli kompressoitu koska wifi ei tarjoa riittävää nopeutta ns natiiville. Sittemmin langallisena Oculus link kanssa en näe isoa eroa langattomaan air linkiin Quest 2 laseilla tosin myös langallisena on kuva kompressoitu jotta usb 3 johdon nopeus riittää.

Siis virtual desktop ja oculus air linkin kanssa tulee Quest laseista langaton pcvr lasit eikä tarvitse olla sen "puhelin" tehojen armoilla.

Itse mieluusti otan sen pienen viiveen ja kuvanlaadun heikkenimisen jotta voin langattomasti esimerkiksi toisessa huoneessa pelata pelejä.

Tulevaisuudessa varmasti tulee myös ihan toimivia virallisia virtuaalipelikoneita joilla voi pelata vr pelejä striimattuna hybridi laseihin vaikkapa 5g tai viimeistään tulevan 6g kautta jolloin moni ei tarvitse tehokasta tietokonetta vaan voi vaikka mennä ulos tai mökille tai kaverien luokse ja langattoman yhteyden ja virtuaalikoneen avulla voi pelata pcvr pelejä.
 
Itselläni ollut hp mixed reality lasit ja Quest 1 kun vertasin(käytin silloin langattomuuden sallivaa virtual desktop ohjelmaa) oli kuvanlaatu parempi(koska Quest 1 paljon parempi sweet spot jossa kuva on tarkka) vaikka olikin langattomasti reitittimen kautta ja oli kompressoitu koska wifi ei tarjoa riittävää nopeutta ns natiiville. Sittemmin langallisena Oculus link kanssa en näe isoa eroa langattomaan air linkiin Quest 2 laseilla tosin myös langallisena on kuva kompressoitu jotta usb 3 johdon nopeus riittää.

Siis virtual desktop ja oculus air linkin kanssa tulee Quest laseista langaton pcvr lasit eikä tarvitse olla sen "puhelin" tehojen armoilla.

Itse mieluusti otan sen pienen viiveen ja kuvanlaadun heikkenimisen jotta voin langattomasti esimerkiksi toisessa huoneessa pelata pelejä.

Tulevaisuudessa varmasti tulee myös ihan toimivia virallisia virtuaalipelikoneita joilla voi pelata vr pelejä striimattuna hybridi laseihin vaikkapa 5g tai viimeistään tulevan 6g kautta jolloin moni ei tarvitse tehokasta tietokonetta vaan voi vaikka mennä ulos tai mökille tai kaverien luokse ja langattoman yhteyden ja virtuaalikoneen avulla voi pelata pcvr pelejä.
Olin oikeasti kirjoittamassa tähän jo jotain semi-trollaavaa sinun viimeisen kappaleen takia mutta onneksi luin viestisi kokonaan uudestaan. Ymmärsin näköjään vain sinun viestin väärin tavallaan.

Kyllä itsellekin olisi toki se langaton + PC-tehot haluna saada jolloin olisi molempien maailmojen parhaat puolet saatavilla, ja tuo konsepti on tuttu vaikka en olekaan sitä(kään) testannut.

Mutta en kyllä jaksa uskoa että on teknisesti mahdollista saada tuo 5/6G langaton VR pelaus toimimaan mitenkään yleisesti inhimillisesti seuraavan alle 10v aikana. Varmasti löytyy jotain mestoja tukiaseman vieressä missä moinen voisi toimia mutta noissa on kuitenkin niin posketon kaistantarve että jos on jo nyt ongelmia saada langattomia yhteyksiä toimimaan vakaasti yhtään erikoisemmissa paikoissa (liikaa ihmisiä kaupunkialueella tms) niin vaikeaksi menee uskoa moisen tulevaisuuteen.
 
Veikkaisin että Varjon kaiken kansan kakkulat on siltikin vähintään pari tonnia. Noh kohta nähdään.
 
Kovasti odottanut Varjon uutisia. Paria tonnia en rupea langallisista maksamaan, mutta jos edes vähän päälle tonnin saisi niin ehkä laadusta sen verta voisi maksaa. Lähinnä kuitenkin ns.cockpit pelit kiinnostaa niin joku kevyehkö johto voisi mennä. Noissa vanhoissa seteissä kuitenkin ollut massaa niissä. Hitto vie jos Valven Deckardista tulisi edes jonkinlaisia uutisia, mutta taitaa ensi vuoteen mennä.
 
Itse veikkaan että Valve saattaa odotella Amd rdna 3 jotta Steam "Deckard" voisi olla niin tehokas että se pystyisi pyörittämään jopa alemman luokan vr pelejä suoraan mitä löytyy steam kirjastosta. Laittaisivat osan osista vaikkapa akun hihnan takaosaan jolloin olisi enemmän tilaa kunnon viilennykselle laseissa.

Amd Fsr(tai sen seuraava muoto) saattaa myös olla tärkeä osa jotta iso osa steamin pcvr peleistä saataisiin sille toimimaan.

Tosin kuten Apple on todistanut on arm aika mahtava arkkitehtuuri jos halutaan pienellä virrankulutuksella paljon tehoa ja saattaa olla ongelmallista pitkässä juoksussa Valvelle valita x86 prosessori Vr laseihinsa kun eiköhän Qualcomm kohta luulisi heräävän että kilpailu on koventunut paljon ja mahdollisesti jo Xr3 jotka voisi olla Quest 3 laseissa saattaa olla jo huomattavasti tehokkaampi kuin x86 ja rdna 3 pohjainen Valve "deckard".

Saa nähdä mutta minusta ainakin lyhyellä tähtäimellä olisi Valvelta onnistunut veto yrittää tuoda mahdollisimman moni kirjastonsa pcvr pelistä suoraan tai kehittäjien pienehkön muokkauksen jälkeen(jopa vain lisäämällä Amd Fsr tuen) Steam "deckardiin" ja lisäksi siinä on se hieno mahdollisuus että jos sitä voi käyttää tietokoneena toimisi kaikki moditkin ja joku saattaisi jopa törkeästi kytkeä lasit näyttöön ja lisätä hiiren ja näppäimistön ja käyttää ainoana tietokoneena myös.
 
Indexistä en päivitä ennen kuin tulee vr-kakkulat silmien seurannalla ja foveated renderingillä. 120 fps kaikki nupit kaakossa ei onnistu edes 3090:lla Indexin resolla kaikissa peleissä, joten ihan turhaa vaihtaa tarkempaan resoon ennen kuin edellä mainitsemani teknologia tulee käyttöön. Mitään perunagrafiikkapelejä en ala pelaamaan. Eikä noita laadukkaita vr-pelejä tällä hetkellä kovin paljoa olekaan.
 
Indexistä en päivitä ennen kuin tulee vr-kakkulat silmien seurannalla ja foveated renderingillä. 120 fps kaikki nupit kaakossa ei onnistu edes 3090:lla Indexin resolla kaikissa peleissä, joten ihan turhaa vaihtaa tarkempaan resoon ennen kuin edellä mainitsemani teknologia tulee käyttöön. Mitään perunagrafiikkapelejä en ala pelaamaan. Eikä noita laadukkaita vr-pelejä tällä hetkellä kovin paljoa olekaan.

Oletko kokeillut Amd Fsr modia jolla voi saada ihan kivat tehonlisäykset ilman että kuvanlaatu paljoa heikkenee? Virallisesti Amd Fsr ja Nvidia Dlss aika harvassa vr pelissä mutta tosiaan toi Fsr modi on aika hyvä jos gpu on pullonkaula. Kyllä se hieman kuvanlaatua heikentää mutta ei sitä helposti huomaa isommilla resoluutioilla. Kannattaa kokeilla vaikka ultra quality asetuksessa ja katsoa jos kuvanlaatu omasta mielestä ok.


Itse en taida ostella enää Oculus storesta kuin niiden exclusive pelejä joita ei steamvr tue koska tuo Amd Fsr modi on niin hyvä. En tiedä tukeeko revive sitä jos pyöräyttäisi Quest 2 air linkillä ja revive kautta Oculus rift pelejä jolloin saisi sen modin käyttöön :D

Siitä olen täysin samaa mieltä että aika vähän laadukkaita vr pelejä on mutta varmaan Questille tulee Facebookin rahoittamina useita ihan tänä ja ensi vuonna mutta iso asia pcvr porukalle varmaan kun psvr 2 kuulemma Sony yrittää saada aaa luokan pelejä jotka toimisivat pannukakkuna ja sen lisäksi vr tuella. Varmasti moni niistä peleistä tulee myös pcvr puolelle.
 
Siitä olen täysin samaa mieltä että aika vähän laadukkaita vr pelejä on mutta varmaan Questille tulee Facebookin rahoittamina useita ihan tänä ja ensi vuonna mutta iso asia pcvr porukalle varmaan kun psvr 2 kuulemma Sony yrittää saada aaa luokan pelejä jotka toimisivat pannukakkuna ja sen lisäksi vr tuella. Varmasti moni niistä peleistä tulee myös pcvr puolelle.

Riippuu vähän miten Sony näkee markkinat. Vasta ilmoitettiin God of Warin tulevan PC:lle, ja leakissa mikä tuon muinoin paljasti oli listattu myös monia muita Sonyn yksinoikeuspelejä. Voisi luulla että heillä on intresseissä pitää ns.high-end VR hengissä. Joka juurikin onnistuisi tuomalla PSVR pelejä myös PC:n puolelle.
 
Riippuu vähän miten Sony näkee markkinat. Vasta ilmoitettiin God of Warin tulevan PC:lle, ja leakissa mikä tuon muinoin paljasti oli listattu myös monia muita Sonyn yksinoikeuspelejä. Voisi luulla että heillä on intresseissä pitää ns.high-end VR hengissä. Joka juurikin onnistuisi tuomalla PSVR pelejä myös PC:n puolelle.
Eikös se Sonyn pelipuolen bossi juuri sanonut, että haluavat tuoda pelinsä isomman yleisön saataville. Mikä tarkoittaa luultavasti sitä, että tulevaisuudessa Sony panostaa voimakkaasti myös puucee-puolelle...
 
Joo ja yksi näistä isoimmista peleistä onkin tullut. Pointti oli lähinnä haluavatko myös tuoda VR-pelit, vai pitävätkö niitä ainakin alussa killer appeina PSVR:lle.
 
Eihän noissa langattomissa voi ikinä olla yhtä hyvä kuvanlaatu kun kaapelin kautta PC:llä ihan vaan kun "kännykästä" ei riitä tarpeeksi tehoja? En ole kyllä käyttänyt langattomia ikinä mutta kun vetää kaapelit katon kautta niin eipä nuo G2:n johdot ole erityisemmin haitanneet, ilman johtojen järjestämistä haittasi kyllä immersiota.

Olet ymmärtänyt väärin, langattomassa PCVR:ssä tietokone silti hoitaa laskennan eikä siis "mobiili cpu/gpu". Eli ainut ero langaton vs langallinen on tiedonsiirron nopeus(kaista), mutta nykyiset halvatkin WiFi 6 tukarit on enemmän kuin riittävä. Oma halppis <40€ maksanut TP-linkki pystyisi +1000Mbps ja Quest2 taitaa käyttää max 200Mbps joten kaistaa olisi enemmänkin.

Itelläni ollut monia eri langallisia headsettejä, mutta kerran kun kokeilee langattomuutta, niin paluuta ei ole.
 
Varjo julkisti uudet Aero-nimiset Steam VR -VR-lasit. 1990 $, resoluutio 2880 x 2720 per silmä, silmien seuranta, ei sisällä ohjaimia eikä majakoita.

Kalliit kuin perkele, pelit ei vielä tue foveated renderingiä ja tällä hetkellä linsseissä kuvan reunalla jonkinlaista distortion-ongelmaa (Varjon mukaan korjattavissa ohjelmistopäivityksellä). Ostohousut pysyy vielä kaapissa. Eikä laadukkaita VR-pelejä ole vieläkään niin paljoa, että huvittaisi maksaa noin paljoa VR-laseista. Mutta vaikuttava edistysaskel siitä huolimatta; tuosta hinta puoleen, niin voisi ehkä jo housukaapin ovi raottua :interested:
 
Viimeksi muokattu:
Varjo julkisti uudet Aero-nimiset Steam VR -VR-lasit. 1990 $, resoluutio 2880 x 2720 per silmä, silmien seuranta, ei sisällä ohjaimia eikä majakoita.

Kalliit kuin perkele, pelit ei vielä tue foveated renderingiä ja tällä hetkellä linsseissä kuvan reunalla jonkinlaista distortion-ongelmaa (Varjon mukaan korjattavissa ohjelmistopäivityksellä). Ostohousut pysyy vielä kaapissa. Eikä laadukkaita VR-pelejä ole vieläkään niin paljoa, että huvittaisi maksaa noin paljoa VR-laseista. Mutta vaikuttava edistysaskel siitä huolimatta; tuosta hinta puoleen, niin voisi ehkä jo housukaapin ovi raottua :interested:

Pitikö näiden nyt sit olla "for all"?
 
Varjo julkisti uudet Aero-nimiset Steam VR -VR-lasit. 1990 $, resoluutio 2880 x 2720 per silmä, silmien seuranta, ei sisällä ohjaimia eikä majakoita.

Kalliit kuin perkele, pelit ei vielä tue foveated renderingiä ja tällä hetkellä linsseissä kuvan reunalla jonkinlaista distortion-ongelmaa (Varjon mukaan korjattavissa ohjelmistopäivityksellä). Ostohousut pysyy vielä kaapissa. Eikä laadukkaita VR-pelejä ole vieläkään niin paljoa, että huvittaisi maksaa noin paljoa VR-laseista. Mutta vaikuttava edistysaskel siitä huolimatta; tuosta hinta puoleen, niin voisi ehkä jo housukaapin ovi raottua :interested:
Niin halpaa, että pitää tilata molemmille silmille oma :love: Ehkä odottelen kuitenkin ensin jonkin aikaa.
 
Joo kaippa tässä taitaa kallistua johonkin halpaan ja vaikkapa käytettyyn malliin näin aluksi. Ensimmäistä kuitenkin ostamassa, niin ei ihan noin syvään päätyyn kuitenkaan aluksi. Sitten voikin odotella mikä tarjonta muilla (pl.Facebook) tulee olemaan.
 
Quest2 taitaa käyttää max 200Mbps joten kaistaa olisi enemmänkin.

Itelläni ollut monia eri langallisia headsettejä, mutta kerran kun kokeilee langattomuutta, niin paluuta ei ole.

Voit toisaalta laskea tuosta helposti, että kovinkaan korkea pakkaamaton kuvanlaatu (vielä korkealla kuvanpäivitysnopeudella) tuolla kaistalla ei vain yksinkertaisesti ole mahdollista. Lisäksi pakkaus-purkuprosessi (kuvanlaadun heikentämisen lisäksi) lisää viivettä koetun ja nähdyn kuvan välillä, millä joissain sovelluksissa aivan aidosti on merkitystäkin.
 
Varjo julkisti uudet Aero-nimiset Steam VR -VR-lasit. 1990 $, resoluutio 2880 x 2720 per silmä, silmien seuranta, ei sisällä ohjaimia eikä majakoita.

Kalliit kuin perkele, pelit ei vielä tue foveated renderingiä ja tällä hetkellä linsseissä kuvan reunalla jonkinlaista distortion-ongelmaa (Varjon mukaan korjattavissa ohjelmistopäivityksellä). Ostohousut pysyy vielä kaapissa. Eikä laadukkaita VR-pelejä ole vieläkään niin paljoa, että huvittaisi maksaa noin paljoa VR-laseista. Mutta vaikuttava edistysaskel siitä huolimatta; tuosta hinta puoleen, niin voisi ehkä jo housukaapin ovi raottua :interested:

Aika suuri pettymys hinnan suhteen, 2467.60€ ja tämän lisäksi hankintaan menisi vielä majakat, ohjaimet sekä kuulokkeet, 3,5k ;)

Odotellaan ensi viikon Oculus Connectin tarjontaa.

En ole juurikaan suorana näitä julkistuksia aiemmin katsellut mutta miksi vuotaa speksit jo ennakkoon ? Jotenkin oma kiinnostukseni lässähti illan julkistuksen suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö se ole juuri sitä? Toisin kuin esim VR3, tuon voi tilata kuka tahansa joka vain suorittaa pyydettävää rahasummaa vastaavan siirron.

Kyllä mä näkisin noiden hinnan sen verran suureks, että en voi syyttää jotakuta halvempaa laitetta odottanutta pettymyksestään.
 
En ole juurikaan suorana näitä julkistuksia aiemmin katsellut mutta miksi vuotaa speksit jo ennakkoon ? Jotenkin oma kiinnostukseni lässähti illan julkistuksen suhteen.

Arvostelijoilla ollut jo pari viikkoa testissä, ja saivat julkaista arvostelut tänään. Ei varmaan sen tarkempaa kellonaikaa annettu, joten julkaisivat arvostelut heti kun jenkkilässä aamu sarasti.
 
Mielenkiintonen projekti, iRacingia ajellessa tuo FOV kyllä jää auttamatta liian pieneksi.
1634873662837.png




1634873684649.png

Fovin takia jää hyllylle, muuten oli jo ostohousut jalassa :)
Jos oisi päässyt edes indexin tasolle niin se ois ollut menoa
 
Mielenkiintonen projekti, iRacingia ajellessa tuo FOV kyllä jää auttamatta liian pieneksi.
1634873662837.png




1634873684649.png

Fovin takia jää hyllylle, muuten oli jo ostohousut jalassa :)
Jos oisi päässyt edes indexin tasolle niin se ois ollut menoa
FOV tosiaan ihmetyttää näissä isomman resoluution laseiseissa.
Resoa vaan nostetaan, mutta fov senkun pienenee tai pysyy samoissa.
Ihmetyttää myös se, että näiden specseissä on kutakuinkin samat luvut kuin Indexissä, mutta Road to VR testissä häviää kaikille vertailluille :confused:
Tuolla hintalapulla ja FOVilla ei tule kauppoja.
Mutta hienoa, että Suomalainen tekijä nyt myös kuluttajapuolella. Josko saavat hintaakin painettua alemmas ja viilattua settiä.
 
Viimeksi muokattu:
FOV tosiaan ihmetyttää näissä isomman resoluution laseiseissa.
Resoa vaan nostetaan, mutta fov senkun pienenee tai pysyy samoissa.
Ihmetyttää myös se, että näiden specseissä on kutakuinkin samat luvut kuin Indexissä, mutta Road to VR testissä häviää kaikille vertailluille :confused:
Tuolla hintalapulla ja FOVilla ei tule kauppoja.
Mutta hienoa, että Suomalainen tekijä nyt myös kuluttajapuolella. Josko saavat hintaakin painettua alemmas ja viilattua settiä.
Pimax on ainut missä isompi fov reilusti.

MUTTA heti huomaa miksi ei muilla, linssien kans haastava homma, osalla vääntää silmät solmuun :D Ite pärjäsin joten kuten pimax 5k + kanssa mutta 3D vaikutelma oli vaisumpi ja silmät väsy paljo helpommin. Vaikka kui sääti ipd jne..

Tekis mieli hankkia pimax 8KX mutta pitäs testailla ensi että onko linssit vähemmä silmiä väsyttävät.
 
Pimax on ainut missä isompi fov reilusti.

MUTTA heti huomaa miksi ei muilla, linssien kans haastava homma, osalla vääntää silmät solmuun :D Ite pärjäsin joten kuten pimax 5k + kanssa mutta 3D vaikutelma oli vaisumpi ja silmät väsy paljo helpommin. Vaikka kui sääti ipd jne..

Tekis mieli hankkia pimax 8KX mutta pitäs testailla ensi että onko linssit vähemmä silmiä väsyttävät.
Pimaxien tiedän kyllä olevan ihan omilla luvuillaan, mutta vaikuttaa, että ovat jääneet hyvin pienen porukan laseiksi.

1634881993578.png

1634882186911.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 370
Viestejä
4 548 658
Jäsenet
74 978
Uusin jäsen
Omi77

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom