VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

FOV tosiaan ihmetyttää näissä isomman resoluution laseiseissa.
Resoa vaan nostetaan, mutta fov senkun pienenee tai pysyy samoissa.

Tuo FOV ei tosiaan ole niin yksioikoinen juttu: kaikki tutkimukset ei tue että enemmän FOV -> vähemmän pahoinvointia/immersiota.
Asiat kuten täsmätty IDP säätö etc tärkeämpiä sen suhteen. Varjon laseja kokeillessä ei itselleni ole FOV (tai sen vajaus) ikinä pompannut esiin. Ehkä Varjon tyypit ovat priorisoineet diagonaalisen FOV:n, liekkö se osoitus että simulaatio/presentaatio ympäristössä se vain toimii paremmin...tai ainakin parhaiten tällä hetkellä, näine rajoitteineen? Tiedä häntä.
 
FOV silmälasien kanssa kiinnostaisi. Yksi mainitsi että lasit mahtuvat Aeroon joka on erityisen tärkeä ominaisuus minulle. Sitten joku testi vaikka msfs:llä kuinka paljon tarkkuudesta on oikeasti hyötyä siten että fps:t pysyvät kurissa.

Kallis laite enkä taida tarvita tuota tarkkuutta. DCS tulee lähinnä mieleen, pystyisi havaitsemaan/tunnistamaan kohteet helpommin. Toisaalta Quest 2 tarjoaa halvalla hinnalla kohtuu hyvää tarkkuutta langattomasti. Kohta on joku Facebookin tapahtuma, ehkä siellä kuulee heidän suunnitelmistaan?
 
Itse myös toivoisin että niin kauan kuin ei ole silmienseurantaa ja foveated rendering alkaisivat valmistajat resoluution sijasta panostaa foviin koska tosiaan kuten tässä ketjussa jotkut todenneet jopa rtx 3090 natiivisti(ilman älykkäitä yliskaalaustekniikoita) liian tehoton korkeilla resoluutioilla ja korkeilla fps lukemilla joissakin peleissä.

Simuissa varmasti kivaa kun on mahdollisimman tarkka kuva mutta muissa peleissä se fovin lisäys lisäisi kyllä immersioota reilusti.
 
Itse myös toivoisin että niin kauan kuin ei ole silmienseurantaa ja foveated rendering alkaisivat valmistajat resoluution sijasta panostaa foviin koska tosiaan kuten tässä ketjussa jotkut todenneet jopa rtx 3090 natiivisti(ilman älykkäitä yliskaalaustekniikoita) liian tehoton korkeilla resoluutioilla ja korkeilla fps lukemilla joissakin peleissä.

Simuissa varmasti kivaa kun on mahdollisimman tarkka kuva mutta muissa peleissä se fovin lisäys lisäisi kyllä immersioota reilusti.
Suurempi fov jakaa tarkkuuden suuremmalle alalle joten pikseleitä tarvittaisiin lisää jos halutaan säilyttää sama tarkkuus. Se on sitten kompromissi tarkkuuden ja fovin kanssa kun tehot rajoittavat. Paras olisi pimaxin tyyliin että saisi valita fovin itse mutta tarkkuus olisi sitten vähintään 20/50. Näin simuissa tai muissa tehoa vaativissa voisi valita fovin tiputtamisen tarkkuuden tiputtamisen sijaan. Minulla silmälasit asettavat foville rajoitteensa mutta quest 2 ja Reverb rajoittavat enemmän. Kuvittelisin että ainakaan yli 120 asteen on turha mennä.
1634883320240.png


 
Nyt kun on katsellut Varjon julkaisun ja muutaman youtube videon laseista niin täytyy sanoa, että nämähän on ihan eri maata kuin nykyiset markkinoilla olevat. Next-gen lasit suorastaan.
Hinta on kova joo, mutta jos tilillä olis painetta niin en miettisi yhtään hommaisinko nämä omaan simukäyttöön. Kuvanlaatu aivan omaa luokkaa. Muissa laseissa on aina itseä häirinnyt fresnel linssit ja niiden tuomat halot ym. Langattomuus olisi ollut helvetin kova juttu, mutta ei välttämättä aivan yksinkertainen juttu saada tuota kuvanlaatua puskettua ulos. Ehkä joskus... Asiat mitkä häiritsee on ohjainten puute ja se, että joutuu leikkimään ulkoisten majakoiden kanssa. Inside out träkkäykseen tottuneena ei kaipaa enää ulkoisia majakoita.
Mutta kuvanlaatu vie voiton kaikesta ja nämä tosiaan hyppää seuraavalle tasolle niin värintoistossa kuin tarkkuudessa.
Automaattinen IPD myös plussaa.
Summa summarum. Nämä high-end pc:n kylkeen ja quest hauskanpitoon.
 
Simulaseiksihan nuo olisi tarkoitettu. Näitä kun pääsisi itse kokeilemaan jossain ennen ostoa, niin olisi kyllä hyvä. Sen verran henkilökohtaisia eroja noiden eri headsettien kanssa on erilaisten arvostelujen kanssa tullut huomattua eikä puhtaat numerot oikein pitkälti kerro totuutta näissä laitteissa.
 

Toivottavasti näiden lasien myötä myös foveated rendering tuki yleistyisi. Kuitenkin sen käyttö olisi mahdollista Aeron kanssa ja voisi auttaa hieman noiden laitevaatimusten kanssa.
 

Toivottavasti näiden lasien myötä myös foveated rendering tuki yleistyisi. Kuitenkin sen käyttö olisi mahdollista Aeron kanssa ja voisi auttaa hieman noiden laitevaatimusten kanssa.

Tuskinpa yleistyy ennenkuin sitä tukevia laseja myyty paljoa. Ehkä jos tulee Valvelta tai Facebookilta niin voisi olettaa että sitten kehittäjät hyppää mukaan.
 
Jos on rahaa niin Varjo on simuiluun selvä valinta. Nuo viimeiset parannukset vaan maksavat paljon ja vaihtoehtona on Questin tajoama langattomuus, tosin huonommalla kuvanlaadulla.

Tuon hankkiva on muutenkin laittanut vähintään kolme tonnia kokoonpanoonsa, luultavasti enemmänkin, joten kyse ei ole normaalista kuluttajasta. Eiköhän tuo ole samaa sarjaa kuin liikkuvat simutuolit, DOF Reality H6 Consumer Motion simulator platform maksaa tuota enemmän. Puman helikopteriohjaimetkin maksaa jotain 2000 euroa. Selvästi premiumkuluttajille siinä missä isot 8k taikka oled televisiot. Jos joku maksaa 5000 euroa televisiosta niin ei tuo varjon hinta ole paha.
 
Award Winning HP Reverb G2 VR Headset Just Got Better
By Alex Klug, Product Manager, HP Reverb G2
October 21, 2021
New and improved tracking, compatibility, and visual customization

Last year we launched the HP Reverb G2, a headset delivering cutting-edge optics, long-wearing comfort, and plug and play support for Windows Mixed Reality and SteamVR.
Today, we are excited to announce a trio of new upgrades that will make our original award-winning headset even better. New Reverb G2 headset purchases will include upgrades for improved vertical controller tracking1, increased AMD compatibility2, and expanded eye relief customization2.
We know when it comes to controller tracking, good isn’t good enough, which is why over the last year we have refined our tracking capabilities, so users have the same great experience no matter what game they are playing. This upgrade significantly boosts the headset’s tracking capabilities - increasing vertical tracking volume by 30% compared to our original headset and resolving blind spots above and below the waist.
In addition to better tracking, we also expanded our compatibility with more systems. Working together with AMD, we developed a solution that has resolved connection issues that some users experienced. This new improved cable is not only limited to new purchases, but also can be purchased online for original HP Reverb G2 customers.
Our final update includes an all-new facemask design that enables users to adjust their eye relief distance to ensure they can better dial into their visual “sweet spot”. This new facemask now includes a removal spacer which enables users to set their eye relief distance to either 15mm (with spacer on and as fixed on original headset) or 9mm (with spacer off). This expanded range allows users to experience the incredible visuals the Reverb G2 has to offer.

HP Reverb G2 Key Updates:
  • Improved Controller Tracking: Get improved tracking below the waist with 30% more vertical area coverage1.
* Increased vertical tracking coverage will also be included on the HP Reverb G2 Omnicept Edition2.
  • Cable: Updated 6M cable for increased compatibility with AMD systems, resolving connection issues2
  • Face Gasket: New design enables eye relief to be set to either 9mm or 15mm, enabling users to better dial into their visual sweet spot2.

In addition to the improvements made to the Reverb G2, Microsoft has been hard at work enhancing the Windows Mixed Reality experience. Some of the new features and settings made available with the release of Windows 113 include:
Infinite Expanse Environment Built for Performance:
  • New virtual home environment for Windows Mixed Reality devices features a significant reduction in scope and size, streamlined down to singular stage, instead of the more feature rich Cliffhouse.
  • Built with performance in mind, Infinite Expanse was designed to address long-standing customer requests for a less resource-intensive virtual home environment, allowing customers to get the best performance out of their games and experiences.
  • New virtual home environment can be found in the Pins Panel within the Places menu.

Start Playing SteamVR Games Faster:
  • New setting available to automatically launch SteamVR when Mixed Reality Portal launches, allowing you to bypass the Windows Mixed Reality virtual home environment and jump directly into SteamVR.
  • This new setting can be found in the Settings app under Mixed Reality > Startup and Desktop > Automatic Startup.

Take Control by Customizing the Windows Mixed Reality Startup Experience:
  • New settings available to better configure your ideal startup experience by increasing your level of control over when Mixed Reality Portal launches.
  • You can now control whether Mixed Reality Portal launches when a device is connected or when the presence sensor is activated, as well as control how the virtual Desktop app opens.
  • These new settings can be found in the Settings app under Mixed Reality > Startup and Desktop
  • Toggle to start MRP on HMD plug-in.
  • Toggle to start MRP when presence is detected.
  • Toggle Open Desktop app on desktop app focus.

More detail on the new features and settings released with Windows 11 can be found in Microsoft’s release notes here:

Troubleshooter:
Released in June 2021 as part of the Mixed Reality Portal update, this update adds links to the Get Help app for common headset errors, like 1-4 and 7-14, that will guide you through official troubleshooting steps and in most cases will offer the option to connect to a Microsoft support agent for additional help.
More details on troubleshooter can be found here:

Passthrough Regression for HP Reverb G2 Customer:
There is a known issue on the HP Reverb G2 refresh devices with the ‘Flashlight’ mode where a portion of the visible passthrough window is blocked out. The fix for this issue is releasing to Windows 10 users in October 2021 via Settings > Windows Update, and the same fix will reach Windows 11 users the following month in November 2021.
We’re excited to be able to take customer feedback and implement improvements to an already award-winning headset. It’s been exciting to see the buzz from the VR community and hear how people are experiencing VR with the Reverb G2. For consumer and commercial customers who are interested in learning more or ordering the Reverb G2, we encourage you to check out HP.com/Reverb.
 
Pimax:lta on tulossa uutisia next gen tuotteesta maanantaina. Oculuksen vuosittainen eventti on torstaina. Hyvällä tuurilla kuullaan quest2 pro:sta speksejä/suuntaviivat joista voi arvata speksit

 
Mikä lie syynä vaatimus nvidian ohjaimesta?

Ne tuossa julkaisuwebinaarissa FAQ-osiossa totesivat että käyttävät Nvidian DSC:ää kuvansiirrossa, joka saattaisi olla syynä tuohon vaatimukseen. Sinänsä DSC on VESA-standardoitu teknologia mutta ilmeisesti Nvidia ja AMD tekevät sen jotenkin eri tavalla. Tosin totesivat alussa AMD-kyssäriin "at the moment we only support Nvidia" eli en sitten tiedä olisiko tuki mahdollista tulevaisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Tomppa saanut ekan tekstimuotoisen Varjo-revikan ulos, jossa on vähän performance testejäkin. Vähän ihmettelen miten toi saitti voi testata noita edelleen vain 8700K/2080 kokoonpanolla, jolloin jää vähän mysteeriksi kuinka hyvin noi huonosti pyörineet PCars2 ja Squadrons pyörisivät vaikka 5900/3080 tai 3090 tason raudalla. Painoa myös kritisoivat vaikka muut arvostelijat ovat todenneet että painosta huolimatta toi headband pelastaa tilanteen ja voisi ongelmitta vetää pidempäänkin. Noilta meni myös toi ohi että lopullisen tuotteen mukana tulee IEM:t mikillä "in-ear headphones with microphone (Customized Wintory Bass8), eli jonkinlainen ratkaisu vaikka onkin vissiin jotain halpaa kiinakuraa. Olisivat saaneet kyllä vähintään integroida mukaan kunnollisen mikin.


Thrillseeker julkaisi myös ensituntumat. Siltäkin meni ohi että tulisi IEM:t mukana:

 
Award Winning HP Reverb G2 VR Headset Just Got Better
By Alex Klug, Product Manager, HP Reverb G2
October 21, 2021
New and improved tracking, compatibility, and visual customization

Last year we launched the HP Reverb G2, a headset delivering cutting-edge optics, long-wearing comfort, and plug and play support for Windows Mixed Reality and SteamVR.
Today, we are excited to announce a trio of new upgrades that will make our original award-winning headset even better. New Reverb G2 headset purchases will include upgrades for improved vertical controller tracking1, increased AMD compatibility2, and expanded eye relief customization2.
We know when it comes to controller tracking, good isn’t good enough, which is why over the last year we have refined our tracking capabilities, so users have the same great experience no matter what game they are playing. This upgrade significantly boosts the headset’s tracking capabilities - increasing vertical tracking volume by 30% compared to our original headset and resolving blind spots above and below the waist.
In addition to better tracking, we also expanded our compatibility with more systems. Working together with AMD, we developed a solution that has resolved connection issues that some users experienced. This new improved cable is not only limited to new purchases, but also can be purchased online for original HP Reverb G2 customers.
Our final update includes an all-new facemask design that enables users to adjust their eye relief distance to ensure they can better dial into their visual “sweet spot”. This new facemask now includes a removal spacer which enables users to set their eye relief distance to either 15mm (with spacer on and as fixed on original headset) or 9mm (with spacer off). This expanded range allows users to experience the incredible visuals the Reverb G2 has to offer.

HP Reverb G2 Key Updates:
  • Improved Controller Tracking: Get improved tracking below the waist with 30% more vertical area coverage1.
* Increased vertical tracking coverage will also be included on the HP Reverb G2 Omnicept Edition2.
  • Cable: Updated 6M cable for increased compatibility with AMD systems, resolving connection issues2
  • Face Gasket: New design enables eye relief to be set to either 9mm or 15mm, enabling users to better dial into their visual sweet spot2.

In addition to the improvements made to the Reverb G2, Microsoft has been hard at work enhancing the Windows Mixed Reality experience. Some of the new features and settings made available with the release of Windows 113 include:
Infinite Expanse Environment Built for Performance:
  • New virtual home environment for Windows Mixed Reality devices features a significant reduction in scope and size, streamlined down to singular stage, instead of the more feature rich Cliffhouse.
  • Built with performance in mind, Infinite Expanse was designed to address long-standing customer requests for a less resource-intensive virtual home environment, allowing customers to get the best performance out of their games and experiences.
  • New virtual home environment can be found in the Pins Panel within the Places menu.

Start Playing SteamVR Games Faster:
  • New setting available to automatically launch SteamVR when Mixed Reality Portal launches, allowing you to bypass the Windows Mixed Reality virtual home environment and jump directly into SteamVR.
  • This new setting can be found in the Settings app under Mixed Reality > Startup and Desktop > Automatic Startup.

Take Control by Customizing the Windows Mixed Reality Startup Experience:
  • New settings available to better configure your ideal startup experience by increasing your level of control over when Mixed Reality Portal launches.
  • You can now control whether Mixed Reality Portal launches when a device is connected or when the presence sensor is activated, as well as control how the virtual Desktop app opens.
  • These new settings can be found in the Settings app under Mixed Reality > Startup and Desktop
  • Toggle to start MRP on HMD plug-in.
  • Toggle to start MRP when presence is detected.
  • Toggle Open Desktop app on desktop app focus.

More detail on the new features and settings released with Windows 11 can be found in Microsoft’s release notes here:

Troubleshooter:
Released in June 2021 as part of the Mixed Reality Portal update, this update adds links to the Get Help app for common headset errors, like 1-4 and 7-14, that will guide you through official troubleshooting steps and in most cases will offer the option to connect to a Microsoft support agent for additional help.
More details on troubleshooter can be found here:

Passthrough Regression for HP Reverb G2 Customer:
There is a known issue on the HP Reverb G2 refresh devices with the ‘Flashlight’ mode where a portion of the visible passthrough window is blocked out. The fix for this issue is releasing to Windows 10 users in October 2021 via Settings > Windows Update, and the same fix will reach Windows 11 users the following month in November 2021.
We’re excited to be able to take customer feedback and implement improvements to an already award-winning headset. It’s been exciting to see the buzz from the VR community and hear how people are experiencing VR with the Reverb G2. For consumer and commercial customers who are interested in learning more or ordering the Reverb G2, we encourage you to check out HP.com/Reverb.

Kun on eri foorumeita lukaissut on johtopäätöksenä ollut että tämä julkistus koskisi ainoastaan jenkkimarkkinoita mutta mitään vahvistusta en tälle kylläkään löydä ?

Varjo osoittautui liian kalliiksi, Pimaxin ja Oculuksen ensi viikon julkistuksia siis odotellessa mutta luultavasti Pimaxin historian tietäen aikataulut mitä tahansa tulevatkin olemaan, eivät tule taasen pitämään.

Etsin siis itselleni simu käyttöön laseja korvatakseni Quest 2 joiden kanssa on simuilussa (link) vaihtelevasti seuranta ongelmia, muussa käytössä toimivat ongelmitta.
 
Moro!
En oo ihan saletti oonko oikeessa foorumissa mutta ainakin keskustelu sivuaa VR laseja...

Olen nääs ostanut uudenuutukaisen läppärin ittelleni ja nyt sitten vasta tajusin että olisi kokonainen VR-maailma koettavana edellyttäen että toosa haldaa sen...

Alla speksit läppäristä:
ASUS TUF Gaming A15

Järjestelmäohjelmisto

CPU-suoritin

AMD Ryzen 7 4800H with Radeon Graphics

Näytönohjain

NVIDIA GeForce RTX 2060

AMD Radeon (TM) Graphics

Langaton kortti

Realtek 8822CE Wireless LAN 802.11ac PCI-E NIC

Tallennus

SSD/EMMC 1 476 Gt, Micron_2210_MTFDHBA512QFD

Muisti

Yhteensä

16 Gt

Onko mahkuja ja jos on niin mikä järjestelmä/lasit voisi mahdollisesti olla paikallaan. Käyttö olisi pääasiassa varmaan pelailua.
Budjetin ehdoton yläraja on 500€ ja sittenkin jo ollaan kaurapuuron varassa kuukausitolkulla mutta pitäähän sitä värkkejä olla ;)
 
Moro!
En oo ihan saletti oonko oikeessa foorumissa mutta ainakin keskustelu sivuaa VR laseja...

Olen nääs ostanut uudenuutukaisen läppärin ittelleni ja nyt sitten vasta tajusin että olisi kokonainen VR-maailma koettavana edellyttäen että toosa haldaa sen...

Alla speksit läppäristä:
ASUS TUF Gaming A15

Järjestelmäohjelmisto

CPU-suoritin

AMD Ryzen 7 4800H with Radeon Graphics

Näytönohjain

NVIDIA GeForce RTX 2060

AMD Radeon (TM) Graphics

Langaton kortti

Realtek 8822CE Wireless LAN 802.11ac PCI-E NIC

Tallennus

SSD/EMMC 1 476 Gt, Micron_2210_MTFDHBA512QFD

Muisti

Yhteensä

16 Gt

Onko mahkuja ja jos on niin mikä järjestelmä/lasit voisi mahdollisesti olla paikallaan. Käyttö olisi pääasiassa varmaan pelailua.
Budjetin ehdoton yläraja on 500€ ja sittenkin jo ollaan kaurapuuron varassa kuukausitolkulla mutta pitäähän sitä värkkejä olla ;)

Eipä näillä spekseillä ole oikein muuta järkevää kuin Kyösti kakkonen. Ehdottomasti 128Gb versio hintaan 350e. Jos ei muualta niin oculuksen omasta kaupasta. Tällä onnistuu standalone ja pcvr. Lopuilla voi ostaa lisävarusteita maun mukaan. Tyypillisesti ensimmäisenä uusi hihna ja kasvopehmusteet, ks. Oculus-lanka, jossa enemmän juttua näistä.

Tosta läppäristä pitää sanoa sen verran, että varmasti tulee näyttiksen tehot vielä vastaan. Itselläni 3800x/2070S pöytäkone + OQ2 ja isommissa peleissä alkaa olemaan ongelmia. Tämän sanaottua tällä hetkellähän on tilanne, että simupuolella ei kaupasta edes saa sellaista rautaa jolla pcvr pyörisi asetukset tapissa moitteetta.
 
Eipä näillä spekseillä ole oikein muuta järkevää kuin Kyösti kakkonen. Ehdottomasti 128Gb versio hintaan 350e. Jos ei muualta niin oculuksen omasta kaupasta. Tällä onnistuu standalone ja pcvr. Lopuilla voi ostaa lisävarusteita maun mukaan. Tyypillisesti ensimmäisenä uusi hihna ja kasvopehmusteet, ks. Oculus-lanka, jossa enemmän juttua näistä.

Tosta läppäristä pitää sanoa sen verran, että varmasti tulee näyttiksen tehot vielä vastaan. Itselläni 3800x/2070S pöytäkone + OQ2 ja isommissa peleissä alkaa olemaan ongelmia. Tämän sanaottua tällä hetkellähän on tilanne, että simupuolella ei kaupasta edes saa sellaista rautaa jolla pcvr pyörisi asetukset tapissa moitteetta.


Ok, kiitos vinkistä.
Mitenkäs, tosta Q kakkosesta on se 256gb versio...
Onko tolla mitään käytännön merkitystä/tarvetta vai meneekö rahat vaan hukkaan kun tavottelee vasn turhaan suurempia numeroita???
 
Moro!
En oo ihan saletti oonko oikeessa foorumissa mutta ainakin keskustelu sivuaa VR laseja...

Olen nääs ostanut uudenuutukaisen läppärin ittelleni ja nyt sitten vasta tajusin että olisi kokonainen VR-maailma koettavana edellyttäen että toosa haldaa sen...

Alla speksit läppäristä:
ASUS TUF Gaming A15

Järjestelmäohjelmisto

CPU-suoritin

AMD Ryzen 7 4800H with Radeon Graphics

Näytönohjain

NVIDIA GeForce RTX 2060

AMD Radeon (TM) Graphics

Langaton kortti

Realtek 8822CE Wireless LAN 802.11ac PCI-E NIC

Tallennus

SSD/EMMC 1 476 Gt, Micron_2210_MTFDHBA512QFD

Muisti

Yhteensä

16 Gt

Onko mahkuja ja jos on niin mikä järjestelmä/lasit voisi mahdollisesti olla paikallaan. Käyttö olisi pääasiassa varmaan pelailua.
Budjetin ehdoton yläraja on 500€ ja sittenkin jo ollaan kaurapuuron varassa kuukausitolkulla mutta pitäähän sitä värkkejä olla ;)
Tolla budjetilla ei oikein muuta vaihtoehtoa taida olla kuin Quest2. Ja kyllä tolla koneella pitäisi toimia ihan ok.
 
Ok, kiitos vinkistä.
Mitenkäs, tosta Q kakkosesta on se 256gb versio...
Onko tolla mitään käytännön merkitystä/tarvetta vai meneekö rahat vaan hukkaan kun tavottelee vasn turhaan suurempia numeroita???

No. Se arvolupaus selkeästi tipahtaa siinä 256Gb mallissa, koska se tallennustilaa lukuunottamatta vastaa sitä pienempää.

PCVR pelaamisessa tallennustilalla ei ole mitään merkitystä.

Standalonen kanssa sitten on kiinni omasta pelityylistä, kuinka paljon niitä pelejä kerrallaan siellä pitää. Huomattavaa on, että nyt alkanut satamaan AAA pelejä Quest2:lle, kuten Resident evil 4, jotka vie luokkaa 40Gb kappale. Näiden kanssa meene hankalaksi oman 64Gb mallin kanssa. 128Gb niitä mahtuu kerrallaan pari + kourallinen noita pikkupelejä.
 
Onko mahkuja ja jos on niin mikä järjestelmä/lasit voisi mahdollisesti olla paikallaan. Käyttö olisi pääasiassa varmaan pelailua.
Budjetin ehdoton yläraja on 500€ ja sittenkin jo ollaan kaurapuuron varassa kuukausitolkulla mutta pitäähän sitä värkkejä olla ;)
Saako muuta kuin Quest 2:n alle viidensadan:hmm:
Joka tapauksessa se on paras ja monipuolisin budjettiluokan vehje
 
Oukkidou, kiitos paljon vastauksista.
Quest 2 laitetaan sitten ostoslistalle...
Nyt vaan rahotusta taikomaan jostain
 
Jaamutta...
Oliko noo Questit kiinni fäsärissä???
Olen meinaan onnistunut välttelemään tähän asti moista kauhistusta niin nyt sitten VR-pokien takia lankeemaan viitsisi...
 
Oukkidou, kiitos paljon vastauksista.
Quest 2 laitetaan sitten ostoslistalle...
Nyt vaan rahotusta taikomaan jostain
Myyntiosiossa on melko usein käytettyjä myynnissä, myös Q2:sta.
Vaati FB:n itsekin siksi sinne liityin. Ehkä helpompi näin, kun sen on käytännössä tyhjä jos pelkää tietojenkeräystä.
Mutta jos ehdoton ei, niin sitten käytetyt lasit lienee ainut vaihtoehto tuolla budjetilla.
 
Myyntiosiossa on melko usein käytettyjä myynnissä, myös Q2:sta.
Vaati FB:n itsekin siksi sinne liityin. Ehkä helpompi näin, kun sen on käytännössä tyhjä jos pelkää tietojenkeräystä.
Mutta jos ehdoton ei, niin sitten käytetyt lasit lienee ainut vaihtoehto tuolla budjetilla.


No höh...
Mielellään välttäisin moisen kyllä...
Mikäs olisi tuosta seuraava malli mikä sopisi spekseihin ja mikä olisi hintaluokka ?
 
Oliskos Oculus rift S mistään kotoisin?
Löysin käytettyä n.350€ ja laatukauppa Hobbyhall :) väittää että niillä olisi hintaan 549€
Tarkoittaa vaan joomolle paria kuukautta lisää kaurapuurokuuria... :D
 
Oliskos Oculus rift S mistään kotoisin?
Löysin käytettyä n.350€ ja laatukauppa Hobbyhall :) väittää että niillä olisi hintaan 549€
Tarkoittaa vaan joomolle paria kuukautta lisää kaurapuurokuuria... :D

Ei ole oculus rift s enää mistään kotoisin. Se on kuollut alusta. Quest2 on kaikinpuolin fiksumpi valinta. Vaikka nyt miettisit, että tulee vain pc vr käyttöön niin se q2 voi olla yllättävän hauska standalone laitteenakin. Voi ottaa esim. reissuun mukaan/demota töissä/sukulaisille. Vaikka se on mobiilirauta niin osa vr-peleistä toimii q2:lla standalone moodissa tosi kivasti. Videoidenkatselu/youtube, Table tennis 11, flipperit, beat saber ja moni muu peli/ohjelma on erittäin jees standalone moodissa.

Voi olla, että tulee jotain black friday tarjouksia q2:sta. Tosin piiripulahan se vaivaa etten tiedä miten realistista alen odottaminen on tällä hetkellä.

Jos oikeasti haluaa siitä facebookista eroon niin sitä ei tarvi kuin asennusvaiheessa. En itse lähtisi tuohon kikkailuun. Ei niitä palveluunkytkemisiä pääse pakoon, kun joka tapauksessa steam/epic store/... kyttää sun tekemisiä. Pelithän siis voi ostaa esim. steam:sta ja jättää oculuksen kaupasta ostokset tekemättä. 'Oculess' Lets You Unlink Facebook From Your Oculus Quest 2
 
Oliskos Oculus rift S mistään kotoisin?
Löysin käytettyä n.350€ ja laatukauppa Hobbyhall :) väittää että niillä olisi hintaan 549€
Tarkoittaa vaan joomolle paria kuukautta lisää kaurapuurokuuria... :D
Quest 2 on parempi vaikka saisi samaan hintaan pelkässä PCVR käytössäkin.

Quest 2 toimii langattomasti PC:lläkin ja seuranta on minusta parempi.
 
Okei, saitte vakuuttuneeksi vaikka vähän kyllä näppylöitä nousee pintaan kun niin oon kaikille hehkuttannu että "ei oo fäsärää eikä tuu" :D

Kiitos erittäin paljon kun jaksoitte jeesata!
 
No höh...
Mielellään välttäisin moisen kyllä...
Mikäs olisi tuosta seuraava malli mikä sopisi spekseihin ja mikä olisi hintaluokka ?

Tämä menee kyllä kategoriaan "köyhällä ei ole varaa valita".

Muut mainstream lasit ovat (ainakin):
Valve Index ~1100e ohjaimilla ja majakoilla
HP Reverb G2 ~750e
HTC Vive - Tuotejulkistusten jälkeen en osaa sanoa mikä näistä on oikea malli. Vähintään kuintekin noin tonnin hintaluokkaan menee.

Toisin kuin OQ2 nämä ovat kaikki PCVR kamaa ja käytännössä aina johdolla kiinni PC:ssä.

Sitten on vielä Pico Neo 3, joka on samalla SoC:lla kuin OQ2 ja pyörittää myös androidia, mutta sitten on taas vastaavasti kiinabloatin kanssa. Kiinassa samoissa hinnoissa OQ2:n kanssa (~399$), mutta ulkopuolella business versiota alkaen 600e. Tästäkin oli vast'ikään tuotejulkaisua.
 
Jepjep...
Juu, noilla hinnoilla päätöshän on suorastaan helppo :D
Etenkin kun just on kärsiny ton läppärin hinnan niin rahkeissa ei paljon oo varaa :(
Mutta kiitos hintatietoudesta, nyt vaan centtejä säästöpossuun huimalla vauhdilla niin ehkä vielä joku päivä...
 
Verkkiksen outletissä Reverb G2 tarjolla alkaen 519. Itsekin sieltä ostin keväällätäysin toimivan laitteen.

Edit: jos siis vierastaa Questiä, niin ihan hyvä bang for buck.
 
No nyt mä jo vähän kerkesin innostua siitä ilman kompuutteria pelaamisesta...
Olishan siinä vähän äitimuorille ja proidille ihmettelemistä kun iskis okulaarit päähän ja alkas maisemat vaihtumaan :D
Taidanpa nukkua yön ylite niin jos sitä ois vähän viisaampi tekemään kauaskantavia päätöksiä... :geek:
 
No nyt mä jo vähän kerkesin innostua siitä ilman kompuutteria pelaamisesta...
Olishan siinä vähän äitimuorille ja proidille ihmettelemistä kun iskis okulaarit päähän ja alkas maisemat vaihtumaan :D
Taidanpa nukkua yön ylite niin jos sitä ois vähän viisaampi tekemään kauaskantavia päätöksiä... :geek:

Torstaina on oculuksen(facebook) vuosittainen konferenssi. Siellä todnak. kerrotaan jotain pro mallista ja oculuksen polusta tulevaisuuteen. Mä lähtisin tohon oculus-kelkkaan, kun se on firma joka satsaa eniten vr:aan + myy raudan halvalla konsolityyliin. Muut tekee jotain yksittäistä laitetta/peliä eivätkä mieti kokonaisuutta ja vuosia tulevaisuuteen kuten oculus

 
No nyt mä jo vähän kerkesin innostua siitä ilman kompuutteria pelaamisesta...
Olishan siinä vähän äitimuorille ja proidille ihmettelemistä kun iskis okulaarit päähän ja alkas maisemat vaihtumaan :D
Taidanpa nukkua yön ylite niin jos sitä ois vähän viisaampi tekemään kauaskantavia päätöksiä... :geek:

Tuohon Oculus Questiin voisin kommentoida nyt muutaman kuukauden Quest 2 128Gb version omistaneena että on laitteena kyllä tosi kova hintaisekseen.
Aiemmat kokemukset itellä olleista Dell WMR:stä sekä Rift S:stä.
Dell WMR:ään verrattuna todella paljon kehittyneemmät.
Rift S:ään verrattuna ero ei olekkaan enään niin suuri, isoin etu Quest 2:lle on langattomuus, mutta muuten omasta mielestä aika samalla viivalla kuvanlaadun yms. suhteen. Toki Rift S:n tuki alkaa pikkuisen loppumaan kun on jo niin iäkäs laite, mutta esim. Steamin VR:n kanssa pelaa ihan siinä missä Quest 2:kin mutta langallisena.

Itsellä oli aika kova toive tuo langattomuus, joka toteutui Quest 2:n myötä. Vaati tosin oman wlan-setin päivittämisen uusin standardeihin kun ei perus N-standardin 300Mbps riitä AirLink striimaamiseen langattomasti koneelta Steam VR peleissä.

Vanhemmista isäukko on tuota Quest 2:sta kokeillut ja aina on vähän vänkäämistä että saan laitteen takaisin. :)

Mutta kaikki ei ole niin ruusuista.
Itsellä ei ole vieläkään lukuisista yrityksistä huolimatta onnistunut ainoankaan maksullisen sovelluksen ostaminen tuolta Oculuksen kaupasta. Aina kaatuu vaan ilmoitukseen että jotain meni vikaan autentikoinnissa.
Kokeiltu usealla tietokoneella, kännykällä, tabletilla, niin kortin debit- kuin credit-puolella. Millään ei vaan ostaminen onnistu. Monesta muusta verkkokaupasta ostanut samalla luottokortilla tavaraa, myös ulkomailta, eikä missään muualla ole ollut mitään ongelmaa kuin tuolla Oculuksen softakaupassa.
Itse Quest 2:n ostin myös suoraan Oculuksen omasta kaupasta samalla kortilla, mutta yhtään softaa en ole saanut vielä ostettua.
Oculuksen tuki totesi vaan "paska mäihä" ja levitteli käsiään.

Lisäksi tuo Quest 2 vaati ainakin itselle BoboVR M2 erillisen headstrapin ostamisen jotta sai ergonomian kohdalleen.
 
Tämä menee kyllä kategoriaan "köyhällä ei ole varaa valita".

Muut mainstream lasit ovat (ainakin):
Valve Index ~1100e ohjaimilla ja majakoilla
HP Reverb G2 ~750e
HTC Vive - Tuotejulkistusten jälkeen en osaa sanoa mikä näistä on oikea malli. Vähintään kuintekin noin tonnin hintaluokkaan menee.

Toisin kuin OQ2 nämä ovat kaikki PCVR kamaa ja käytännössä aina johdolla kiinni PC:ssä.

Ihan sivuhuomautuksena tuohon, että HTC:lla taitaa olla edelleen ainoa aidosti toimiva langaton VR-systeemi kuitenkin tällä hetkellä (eli siinä vähiten kuvanlaadun heikennystä ja lagia). Toki maksaa kokonaisuudessaan maltaita (esim. HTC Vive Pro 2 setti ja siihen tuo wireless kit vielä reilun 400 euroa päälle) ja vaatii käytännössä kiinteän asennuksen (majakat).
 
Ihan sivuhuomautuksena tuohon, että HTC:lla taitaa olla edelleen ainoa aidosti toimiva langaton VR-systeemi kuitenkin tällä hetkellä (eli siinä vähiten kuvanlaadun heikennystä ja lagia). Toki maksaa kokonaisuudessaan maltaita (esim. HTC Vive Pro 2 setti ja siihen tuo wireless kit vielä reilun 400 euroa päälle) ja vaatii käytännössä kiinteän asennuksen (majakat).

Kun nyt tuli puheeksi niin ilmeisesti tuo HTC:nkään langaton systeemi ei Vive Pro 2:sen kuvaa pakkaamatta pyörittele, joten ero ei niin mahdoton ole Quest2:seen.
 
Kun nyt tuli puheeksi niin ilmeisesti tuo HTC:nkään langaton systeemi ei Vive Pro 2:sen kuvaa pakkaamatta pyörittele, joten ero ei niin mahdoton ole Quest2:seen.

Paikkansa pitää, mutta kaistanleveys siinä joka tapauksessa moninkertainen Questin ratkaisuun (Questin kohdalla puhuttaneen sadoista Mb/s ja Vivessä kaistaa tuohon verrattuna yli 10 kertaa enemmän - vähintään? En itse asiassa tarkkoja numeroita kyllä tiedä - ).
 
Paikkansa pitää, mutta kaistanleveys siinä joka tapauksessa moninkertainen Questin ratkaisuun (Questin kohdalla puhuttaneen sadoista Mb/s ja Vivessä kaistaa tuohon verrattuna yli 10 kertaa enemmän - vähintään? En itse asiassa tarkkoja numeroita kyllä tiedä - ).
Viven langattoman ratkaisun kaista olisi Tompan mukaan 24Gb/s.
Mitäs se Questin nyt olikaan, joku 200Mb eli 0,2Gb?

"DisplayLink’s solution can handle data transmissions up to 24Gb/s, which is approximately four times the bandwidth needed to drive a Vive headset."
 
Viven langattoman ratkaisun kaista olisi Tompan mukaan 24Gb/s.
Mitäs se Questin nyt olikaan, joku 200Mb eli 0,2Gb?

"DisplayLink’s solution can handle data transmissions up to 24Gb/s, which is approximately four times the bandwidth needed to drive a Vive headset."

Kaistaa näyttäisi tosiaan riittävän, mutta lopputulos ei riipu yksin kaistasta. Tuon reviewin mukaan Prolle Wireless adapteria ei suositella, mikähän on nykytilanne Pro2:lla?
 
Kaistaa näyttäisi tosiaan riittävän, mutta lopputulos ei riipu yksin kaistasta. Tuon reviewin mukaan Prolle Wireless adapteria ei suositella, mikähän on nykytilanne Pro2:lla?
Siis sehän tukee juurikin Viveä ja Vive Prota, mutta ei Vive Pro 2sta. Vaikka jotain ongelmaahan oli ollut Prollaja neuvovat venaamaan päivityksiä. Ja siellähän on maininta, että teoriassa tän voisi saada toimimaan muidenkin lasien kanssa Pimax yms. Mutta sellaisesta ei ole mitään kuulunut.
 
Kaistaa näyttäisi tosiaan riittävän, mutta lopputulos ei riipu yksin kaistasta. Tuon reviewin mukaan Prolle Wireless adapteria ei suositella, mikähän on nykytilanne Pro2:lla?
Ongelma quest 2:lla ei ole kaista vaan tiedonsiirron nopeus. Vr:ää käytettäessä tulee kyllä yrjö, jos kuva tulee sekunnin kymmenesosankin jäljessä liikkeestä. Vaikka questillä on wifi6:lla isompi kaista tarjottavissa, niin sillä on paljon pienempi osa nopean tiedonsiirron kaistelelle kuin wireless adapterilla olevilla htc:n laitteilla. Tämä näkyy laseja rintarinnan vertailtaessa erilaisina artefakteina quest2:lla kun taas viveillä kuva on kokoajan tarkka. Myöskin latenssit ovat quest2:lla luokkaa 50ms kun taas viven adapterilla melkein johdon tasoa eli 5ms. Lisäksi langattomassa pelkällä wifillä erilaiset ulkoiset häiriöt sotkevat signaalia helpommin kuin dedikoituneella suunnatulla lähettimellä vivellä.

Tuo viven adapteri toimii kaikissa päämalleissa eli vive,vive pro, vive cosmos elite ja vive pro 2. En tiedä mistä betamallista tuossa arvostelussa on ollut kyse, mutta itsellä toiminut näissä jokaisessa laitteessa ongelmitta ja tuo ryzen cpu epäsopivuuskin korjattu aikoja sitten. Alkuaikojen greyoutit johtuivat enimmäkseen pcie kortin ylikuumenemisestä sillä htc ei siihen minkäänlaista lämpösiiliä ollut tajunnut pistää ja se yleensä pistetään sen koneen kuumimman osan eli gpu:n viereen. Läiskäsin tuulettimen sille niin ei ole ollut mitään ongelmia. Pattereita voi ostaa isompia ja useampia ja ne voi vaihtaa lennosta sekunneissa; itsellä kolme patteria joiden kanssa pystyy vaikka kokopäivän pitämään laitetta päällä kahden muun aina latautuessa.

Kaistaa saa langattomasti vive pro 2:lla enemmän kuin mitä valve indexin resoluutio on ja se täyttää vive pro:lla koko resoluution ja vive pro 2:lla resoluutio on langattomasti parempi kuin valven indexillä.
Nykyinen wigig 1 malli saa ulos sen 1600x1600 reson 90hz kun taas tuleva wigig2 saattaisi yltää jopa 2500x2500 resoihin samalla hertzillä. Luultavasti lähivuosien markkinoille menee tämä jolloin saadaan uusiin headsetteihin myös lagaamaton langattomuus.

itsellä tuo vive pro 2 käytössä ja pienten alkusäätöjen jälkeen oiva värkki. Toimii langattomasti action peleihin paremmin kuin valve index(sama reso, sama fov, samat freznel linssit mutta paremmat värit ja ppd) ja langallisena simupeleihin paremmin kuin hp g2 (isompi reso, isompi fov, paremmat värit mutta freznel linssien ripulat tekstejä lukiessa).
 

Oculus Quest 2 pro taitaa olla varmistunut.
 

Oculus Quest 2 pro taitaa olla varmistunut.
Noiden perusteella myös uudet itsenäisesti träkkäävät ohjaimet ja latausasema. Ja aika ohuita vaikuttaa itse lasit, ehkä pancake linssit (hyvästi glare)
 
Tässä nyt jouluksi ajatellut että hommais ensimmäiset VR lasit itselle ja koko perheen käyttöön. Mitään hajua näistä ei oikein ole mutta toi oculus quest 2 on tullut paljon esille. Oisko se nyt se helpoin ja ehkäpä paras vaihtoehto aloittelijalle? Suht tehokas konekin kotoa löytyisi (5600x ja 3070ti), tuonhan sais ihan siihenkin kiinni vissiin? Hintakin ois ihan sopiva kun budjetti pyöris siinä max 650e paikkeilla. Taitaa noita muitakin tuohon hintaan saada mutta onko järkee? Langattomuus ja helppokäyttöisyys ois tosi tärkeitä. Mielipiteitä ja neuvoja otan mielelläni vastaan.
 
Tässä nyt jouluksi ajatellut että hommais ensimmäiset VR lasit itselle ja koko perheen käyttöön. Mitään hajua näistä ei oikein ole mutta toi oculus quest 2 on tullut paljon esille. Oisko se nyt se helpoin ja ehkäpä paras vaihtoehto aloittelijalle? Suht tehokas konekin kotoa löytyisi (5600x ja 3070ti), tuonhan sais ihan siihenkin kiinni vissiin? Hintakin ois ihan sopiva kun budjetti pyöris siinä max 650e paikkeilla. Taitaa noita muitakin tuohon hintaan saada mutta onko järkee? Langattomuus ja helppokäyttöisyys ois tosi tärkeitä. Mielipiteitä ja neuvoja otan mielelläni vastaan.
Eikös tuo Joomo70 kysellyt tuota samaa luokkaa eilen?
 
Eikös tuo Joomo70 kysellyt tuota samaa luokkaa eilen?
Juu oon lueskellu noita ja quest 2 tais päätyä itsekin. Lähinnä itse sillä kyselen myös josko parempi vaihtoehtokin olisi olemassa mitä en oo huomannu. Tässä nyt aikaakin vielä reippaasti on jäljellä ennenkö ostoskoriin alan laittamaan mitään. Jostain pro mallistakin keskustelua tuossa on joka ei nyt vielä ainakaan käsitykseni mukaan ole saatavilla.
 
Tässä nyt jouluksi ajatellut että hommais ensimmäiset VR lasit itselle ja koko perheen käyttöön. Mitään hajua näistä ei oikein ole mutta toi oculus quest 2 on tullut paljon esille. Oisko se nyt se helpoin ja ehkäpä paras vaihtoehto aloittelijalle? Suht tehokas konekin kotoa löytyisi (5600x ja 3070ti), tuonhan sais ihan siihenkin kiinni vissiin? Hintakin ois ihan sopiva kun budjetti pyöris siinä max 650e paikkeilla. Taitaa noita muitakin tuohon hintaan saada mutta onko järkee? Langattomuus ja helppokäyttöisyys ois tosi tärkeitä. Mielipiteitä ja neuvoja otan mielelläni vastaan.
Jos facebook kytkös ei haittaa niin Quest 2 on aika voittamaton hintalaatusuhteeltaan. Toki siihen taitaa olla melkein pakko ostaa lisäksi parempi panta. Ja kaapeli on pakollinen jos meinaa PCVR käytössä käyttää.
Toinen helppo ja hyvä on Valve Index mutta se maksaa reilun tonnin.
Jos langattomuus on tärkeä niin ei siinä sitten muita vaihtoehtoja ole kuin Quest 2, siinäkin langattomuus tietokoneeseen kytkettynä vaatii hieman ylimääräistä säätöä. Quest langasta lisää infoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 074
Viestejä
4 520 883
Jäsenet
74 528
Uusin jäsen
Jallukola67

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom