VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

i langattomuuden kanssa ole ongelmaa jos pääset työpöydälle. SteamVR:n kanssa on. Varmista vain että patch asennettu (johdolla kiinni sidequestiin jne) ja että steam ja steamvr on päivitetty sitten reboot kaikelle.

Niin puhutko nyt Virtual Desktop patchista SideQuestissa? Kyllä sekin on asennettu.
 
Niin puhutko nyt Virtual Desktop patchista SideQuestissa? Kyllä sekin on asennettu.
Juuri se, ja pitää olla siis sen kautta asennettuna quest laitteelle, eli developer yhteys auki. Ja kyllä se menu aukeaa uudestaan vasemman kapulan hamburger napista. Se heittää vakiona työpöydälle kun yhteys kunnossa
 
Juuri se, ja pitää olla siis sen kautta asennettuna quest laitteelle, eli developer yhteys auki. Ja kyllä se menu aukeaa uudestaan vasemman kapulan hamburger napista. Se heittää vakiona työpöydälle kun yhteys kunnossa

Öööh...developer yhteys auki? Mitä tämä tarkoittaa?
Mulla on developer tunnus avattua Dashboard.Oculus ja Oculus appissa olen tehnyt developer tilan.
Sen jälkeen on kaapelilla kytketty PC kiinni ja SideQuestista asennettu Virtual Desktop patch. Eli mielestäni kaikki täysin oikein, eikös?
 
Itse olen vain yhden tuotteen ostanut Oculus (quest) storesta ja se on tuo VD. Ja todennäköisesti jääkin myös ainoaksi ostokseksi. Joka pennin arvoinen. Joka ilta pelaillut Half Life Alyxia ja graffat, sweetspotti, tracking yms kaikki on täydellistä. Tää on sitä oikeaa Gen2 headsettiä eikä löydy mitään negatiivista sanottavaa, paitsi tuo FB linkkaus. Mutta 350€ laitteeksi oikea gen2 pelikokemus, tuntuu kyll uskomattomalta ajatella. Tässä tracking tuntuu jopa paremmalta kuin CV1 ja Beatsaberin expert+ kentät menee vaivattomasti läpi.

Eli siis tän upean kokemuksen saa niinkin halvalla kuin 350€ Q2 + 40€ TP-link archer C6 reititin + 20€ VirtualDesktop oculus storesta ja tietokone jossa vähintään 4ydin prossu + minimissään nVidian 1060. Tuon paketin saa helposti Indexin hinnalla kasattua ja varmasti paljon parempi kokemus kuin indexillä, kiitos paremmpien visuaalien, linssien, ohjainten sekä langattomuuden. Indexissä lähinnä paremmat äänet ja isompi FOV. Toki Quest2 miinuksena sotapeleissä tuo tähtääminen jos ohjain kiinni headsetissä, joka ei ole ongelma CV1/vive eikä Indexissä. Pitää vain opetella tähtäämään niin että tähtäin on hieman kauempana silmästä. Onwardissa tätä ongelmaa ei meinaa huomata mutta Pavlovissa häiritsee mutta enköhän opi jonkun uuden asennon tähtäykseen joka toimisi.

Oliko sulla siis Indexin käyttökokemusta? Millä tavalla Quest on Indexiä parempi visuaaleissa tai ohjaimissa? Speksejä tuijottamalla visuaalisuuden osalta resoluutio marginaalisesti parempi, paneeli sama mutta FOV ja Hz ei. Ohjaimet taas kohtuullisen "rimpulat" suhteessa Indexiin ja sen ohjaimen ominaisuuksiin.
 
Käyttääkö porukka täällä tuota maksullista vd:tä vai onko joku kokeillut tuolla ALVR softalla?

Testailin Quest 1:llä ja Alyxin kanssa toimi ihan kivasti. Toki testi oli lyhyt. Kokemus riippui vahvasti kuinka lähellä modeemia oli. Modeemi portaikon päällä yläkerrassa ja Quest portaikon alla toimi hyvin. Latenssia en mitannut.

Quest 2 saa pc:n mukaan yhdistettyä, mutta Questissa lukee connecting ja lagittaa.
Saattaa olla joku defenderi tms. joka ei päästä yhteyttä, en ole ehtinyt tutustua. Yhden illan perusteella meni hermot ja aika kortilla. Mieluusti siis otan käyttökokemuksia myös, jotta osaan päättää ostanko VD:n vai yritänkö säätää. Aikaa päätökseen on Squadronin läpivedon verran...
 
Öööh...developer yhteys auki? Mitä tämä tarkoittaa?
Mulla on developer tunnus avattua Dashboard.Oculus ja Oculus appissa olen tehnyt developer tilan.
Sen jälkeen on kaapelilla kytketty PC kiinni ja SideQuestista asennettu Virtual Desktop patch. Eli mielestäni kaikki täysin oikein, eikös?
Juu sitä tarkoitin. Jos sidequest sanoi että asennus onnistui niin sitten sen pitäis olla kunnossa.
 
Juu sitä tarkoitin. Jos sidequest sanoi että asennus onnistui niin sitten sen pitäis olla kunnossa.

Eilen kokeilin vielä poistamalla SideQuest sekä vrdesktop streamerin ja asensin ne uudelleen. Ei mitään vaikutusta ollut siis tälläkään toimenpiteellä ja nyt SideQuest ei edes antanut sitä USB-debugger tjms. ilmoitusta enää niinkuin teki ensimmäisellä kerralla.
Installoin myös uudelleen sen ADB driverinkin.

Nyt tiedän ja muistan miksi mulla on yli 10v tauko PC-pelaamisessa...tää on yhtä säätöä käsittämättömien ongelmien kanssa :D
 
Oliko sulla siis Indexin käyttökokemusta? Millä tavalla Quest on Indexiä parempi visuaaleissa tai ohjaimissa? Speksejä tuijottamalla visuaalisuuden osalta resoluutio marginaalisesti parempi, paneeli sama mutta FOV ja Hz ei. Ohjaimet taas kohtuullisen "rimpulat" suhteessa Indexiin ja sen ohjaimen ominaisuuksiin.
Ei se laajempi FOV automaattisesti tarkoita parempaa. Sehän aiheuttaa monille pahoinvointia. Monissa peleissähän on vielä lisäksi joku "kypärä" tai joku reunoilla pienentämässä FOVia ja mahdollista pahoinvointia. Indexissa pikselit vielä selvästi erottuu (SDE), kun taas quest 2:ssa ei, onhan siinä 30%(?) enemmän pikseleitä, joten en sanoisi ihan marginaaliseksi.
 
mikään peli ja jos vahingossa onnistuu kerran, niin se aukeaa vain ja ainostaan 2D-näkymässä.
Kovasti olen ihmetellyt kun kaikki sanoo homman olevan helppoa, mutta sitä se ei ainakaan meikäläisen kohdalla ole ollut.
Joku bitti on jossain poikittain, kunhan vain ymmärtäisi mikä...ehkä se on just Microsoft Visual C++...


Kun näät Desktopin VD:llä, paina vasemman ohjaimen menu näppäintä, tämä tuo VD paneelin auki jossa on SteamVR launchi yms Streamas asetukset. Itselläni toimii pelien käynnistäminen molemmilla tavoilla, niin sieltä Games alta kuin myös SteamVR launch -> hyppäät 3D moodiin jos ei mene automaattisesti -> Painat vasenta menunäppäintä kerran ja se tuo pelilistan näkyviin

Kun painat vasemman ohjaimen menu näppäintä 2x nopeasti, pystyt hyppelemään Desktop (2d) ja VR (3d) välillä.

Hyvä on myös tietää että kun pitää oikean ohjaimen menuu näppäintä pohjassa niin pystyy viewin resettamaan, tämä on kätevää myös.
 
Ei se laajempi FOV automaattisesti tarkoita parempaa. Sehän aiheuttaa monille pahoinvointia. Monissa peleissähän on vielä lisäksi joku "kypärä" tai joku reunoilla pienentämässä FOVia ja mahdollista pahoinvointia. Indexissa pikselit vielä selvästi erottuu (SDE), kun taas quest 2:ssa ei, onhan siinä 30%(?) enemmän pikseleitä, joten en sanoisi ihan marginaaliseksi.
Pienempi FOV myös pakkaa ne pikselit tiheämmin siihen näkyvälle alueelle joka parantaa tarkkuutta ja myöskin pienentää SDEtä.
 
Oliko sulla siis Indexin käyttökokemusta? Millä tavalla Quest on Indexiä parempi visuaaleissa tai ohjaimissa? Speksejä tuijottamalla visuaalisuuden osalta resoluutio marginaalisesti parempi, paneeli sama mutta FOV ja Hz ei. Ohjaimet taas kohtuullisen "rimpulat" suhteessa Indexiin ja sen ohjaimen ominaisuuksiin.

Itselläni on ollut pitkään CV1 ja Vive. Indexiä olen testannut, FOV oli aika Wau efeckti, mutta samat paskat linssit mitkä Vivessä (huono sweetsport, "raidat (glare)" näkyvät). Quest 2:ssa on mielestäni erittäin hyvät linssit isolla sweetspotilla jonka ansiosta grafiikat näyttävät erittäin tarkoilta. CV1 ohjaimet on mun mielestä olleet parhaat VR ohjaimet koskaan tehty, ja se että Quest2 meni CV1 linjoilla on tosi hyvä asia. Q2 ohjaimet ei ole ihan niin täydelliset kuin CV1, lähinnä koska ovat hitusen isommat käteen. 90hz vs 144hz eroa ei normaalissa käytössä huomaa. Ehkä autopeleissä voisi huomata? Omaa kokemusta ei ole autopelailusta. Mutta 90hz on ihan uskomattoman smoothi ja HL alyxin sekä beatsaberin pelaaminen ei vois smoothimpaa olla. Joten vaikea uskoa että 144hz tuosta mitään parantaisi. (Edit: 2D en suostu 60hz edes pelaamaan kun on tottunut 144hz näyttöihin. Eli huomaan kyllä Hz muutokset erittäin helposti ja 60hz tuntuu todella lagiselta 2d käytössä vs 144hz :) )


Tässä ketjussa oli käyttäjä hyvin kiteyttänyt asian myös ja olen täysin samaa mieltä.

Lisään lainaukset tähän jotta ei tarvitse mennä itse etsimään:

Which ones would be your top 3 headsets?

I do actually switch between 3 of them for 3 different use cases, so 3 was a good number to pick. I used to use my Quest, but now that'll be my Quest 2 most of the time, for all the Rhythm games and all that, but also for wireless full body in VR Chat which is what I spend most of my time doing in VR

I use the Index for cockpit/racing games because I have a motion rig and need a lighthouse tracked headset for motion compensation to work properly.

And I use my Rift S for any real PC VR gaming I want to do, mostly because it's just easy to plug in and use, it's just simple and works every time and it's still better for me than Link or Virtual Desktop on the Quest 2. Although solid 22ms VD streaming on the Quest 2 is pretty bloody nice.

Quest 2 is probably my favourite now. It'll definitely be the one I'll spend most of my time in.


What are the downsides to the Index? I have a Rift S and have been thinking about upgrading to the Index in future. I find it interesting that you tend to use the Rift S over the Index.

Yeah I spent a lot of money getting the Index imported to Australia and ended up being pretty underwhelmed with it. The headset is big and clunky and heavy and the lenses are pretty bad. They have a tiny sweet spot and a huge amount of glare, worst glare I've seen in any headset. The screen is a little higher res looking than the Rift S but also has annoying artifacts like black dots in solid colours. It also gets really hot. Apparently there's actually a heater in it? Or so I have read.

The controllers are also not that good. I was really looking forward to them but they are big and chunky and not very good as controllers, the thumbsticks are hard to reach and feel low quality and the buttons aren't nice. The finger tracking is neat, but doesn't feel natural or anything and the squeeze to grip reminds me of Vive wands.

Like it's good compared to a Vive or CV1, but yeah, I wouldn't really choose to use it over my Rift S or Quest 2 now. Only that I have to for cockpit games, where at least the bit of extra FOV is nice to have.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se laajempi FOV automaattisesti tarkoita parempaa. Sehän aiheuttaa monille pahoinvointia. Monissa peleissähän on vielä lisäksi joku "kypärä" tai joku reunoilla pienentämässä FOVia ja mahdollista pahoinvointia. Indexissa pikselit vielä selvästi erottuu (SDE), kun taas quest 2:ssa ei, onhan siinä 30%(?) enemmän pikseleitä, joten en sanoisi ihan marginaaliseksi.

Näitä nyt voi aina vääntää suuntaan tai toiseen mutta väittäisin että skenaariona nämä kypärät sun muut ovat siellä alle 10% marginaalissa. Samoin myös laajemman FOV:n aiheuttamat lisäpahoinvoinnit (ts. se jolla ongelmia on tuon eron takia on todennäköisesti niitä joka tapauksessa). SDE:stä nyt ei hirveästi ole Indexin kanssakaan valitettu, joten sanoisin että fovin immersioefekti menee tuon sde miinuksen edelle.
 
Näitä nyt voi aina vääntää suuntaan tai toiseen mutta väittäisin että skenaariona nämä kypärät sun muut ovat siellä alle 10% marginaalissa. Samoin myös laajemman FOV:n aiheuttamat lisäpahoinvoinnit (ts. se jolla ongelmia on tuon eron takia on todennäköisesti niitä joka tapauksessa). SDE:stä nyt ei hirveästi ole Indexin kanssakaan valitettu, joten sanoisin että fovin immersioefekti menee tuon sde miinuksen edelle.
Se immersio vaan katoaa nopeasti kun siellä reunoilla näkyy pelkkää shaibaa ja se sweetspot on edelleen vaan siinä kapealla keskiosalla. Päätä joutuu silti kääntämään jos sinne reunoille haluaa katsoa
 
Se immersio vaan katoaa nopeasti kun siellä reunoilla näkyy pelkkaa shaibaa ja se sweetspot on edelleen vaan siinä kapealla keskiosalla. Päätä joutuu silti kääntämään jos sinne reunoille haluaa katsoa
FOV:n immersioefekti ei tule niinkään siitä että sinne äärilaidoille katsotaan vaan siitä ettei tule fiilistä jossa pidät sukellusmaskia päässä eli "putkinäköefektiä".
 
Juu kyllä määkin haluaisin laajemman fovin, se on se unelma. Sitten vasta ollaan todellisen tuntuisessa virtuaalimaailmassa. Mutta mun mielestä siihen on vielä matkaa että sitä kannattaa yrittää. Foveated rendering pitää olla keksitty ja toimia hyvin ja olla linssit kunnossa. Sitä odotellessa kapeampi FOV on mun mielestä hyvä kompromissi. Vaatii vielä teknologisia harppauksia. Ehkä seuraava tai sitä seuraava sukupolvi...
 
Tulipas tilattua testiin GOMRVR halo strap Q2- laseille aliexpressistä, kun hintaa jäi vaan 25€. Katsotaanhan minkälainen kapistus sieltä tulee.
Mielenkiinnolla odottelinkin, että milloin näitä 'kiinakopioita' ja muita lisävarusteita alkaa ilmestymään. :think:
Kerro toki käyttökokemukset tänne, jahka strappi saapuu perille.

Tuo Oculuksen oma Elite Strap ottaa tukea takaraivon alaosasta tuolleen 'kuppimaisesti', kun taas kiinastrappi lisää vastakappaleen otsan päälle ja sitten 'ruuvailee' sitä vasten tiukalle. Voi olla isokin ero mukavuudessa ihan vain tuon takia.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipas tilattua testiin GOMRVR halo strap Q2- laseille aliexpressistä, kun hintaa jäi vaan 25€. Katsotaanhan minkälainen kapistus sieltä tulee.

Kappas vaan, aika nopsaa tuli moinen myyntiin. Tuollahan näyttäis olevan kaksikin eri mallia myynnissä, joskin taitavat olla samat (toisen hinta korkeampi mut tarjoavat kuponkia jolla se tippunee samoille lukemille ton halvemman kanssa). Melkein jo kaduttaa, että tuli otettua samantien Elite Strap. GOMRVR tuntuu olevan ihan kunnioittettava kauppa (ilmeisesti tyyppi tekee kopioita GoQuestVR Halo Strapeista ja on kai ollut aiemmin yhdistettynäkin ko. firmaan) ja ykkös-Questin Halo Strap -versio on kyllä saanut hyviä arvosteluja.

Muutama huomio minkä takia mielellään jään kyllä odottamaan arvioita:

  • Halo Strapeissahan on usein se, etteivät ne mahdu välttämättä VR-laseille hankittuun laukkuun
  • Designia katsoessa huomaa, ettei tuohon kiinnitä vastapainoa tai virtapankkia yhtä kivasti kuin Elite Strapiin (siihen kun saa viritettyä vastapainon niin ettei se tai siihen käytetyt klipsit/velcrot/siteet kosketa takaraivoa), joskin Halo Strappihan ei välttämättä edes tarvi vastapainoa
  • Takaosa tuntuu olevan selkeästi paksumpi kuin Elite Strapin ja tuon ulkonevan säätönupin takia se on varmaan myös paksumpi kuin akullisen Elite Strapin takaosa, mikä voi johtaa siihen, että maatessa sängyssä ja varsinkin nojatessa tuolin niskatukeen takaosa estää mukavan asennon
  • Halo Strappien arvosteluista olin erottavinani, että nämä eivät ole välttämättä parhaimmillaan isopäisten päässä (ks. UPDATE) ja toisaalta, koska Halo Strapin designin takia otsalle tulee ylimääräinen kosketuspinta, ne voivat pistää hikoilemaan enemmän
Voisihan tuon joskus aikanaan tilata, varsinkin kun olen AliExpressin suurkäyttäjä, mutta toistaiseksi tuntuu, että Elite Strap on tarpeeksi mukava ja toisaalta kompaktiudessaan nopeampi ja huolettomampi kuin Halo Strap.

UPDATE: Katselin GOMRVR-kaupasta Quest 1:lle tarkoitettua Halo Strappia ja siinä oli ainakin kuvissa annettu tieto, että sopii 50-62cm:n päänympäryksille. Oma päänympärys on 61cm, joten se menisi vielä, joskin voisin kuvitella, että päähänlaittaminen ja poisottaminen vaatii pientä kikkailua (Elite Strapinkin joudun virittämään lähes maksimipituuteen, ettei tarvi kovin voimaa käyttää laittaakseen päähän tai ottaakseen pois). Täällähän jollain oli 64cm:n päänympärys, eikä Halo Strap taida juuri hänelle soveltua.
 
Viimeksi muokattu:
Kappas vaan, aika nopsaa tuli moinen myyntiin. Tuollahan näyttäis olevan kaksikin eri mallia myynnissä, joskin taitavat olla samat (toisen hinta korkeampi mut tarjoavat kuponkia jolla se tippunee samoille lukemille ton halvemman kanssa). Melkein jo kaduttaa, että tuli otettua samantien Elite Strap. GOMRVR tuntuu olevan ihan kunnioittettava kauppa (ilmeisesti tyyppi tekee kopioita GoQuestVR Halo Strapeista ja on kai ollut aiemmin yhdistettynäkin ko. firmaan) ja ykkös-Questin Halo Strap -versio on kyllä saanut hyviä arvosteluja.

Muutama huomio minkä takia mielellään jään kyllä odottamaan arvioita:

  • Halo Strapeissahan on usein se, etteivät ne mahdu välttämättä VR-laseille hankittuun laukkuun
  • Designia katsoessa huomaa, ettei tuohon kiinnitä vastapainoa tai virtapankkia yhtä kivasti kuin Elite Strapiin (siihen kun saa viritettyä vastapainon niin ettei se tai siihen käytetyt klipsit/velcrot/siteet kosketa takaraivoa), joskin Halo Strappihan ei välttämättä edes tarvi vastapainoa
  • Takaosa tuntuu olevan selkeästi paksumpi kuin Elite Strapin ja tuon ulkonevan säätönupin takia se on varmaan myös paksumpi kuin akullisen Elite Strapin takaosa, mikä voi johtaa siihen, että maatessa sängyssä ja varsinkin nojatessa tuolin niskatukeen takaosa estää mukavan asennon
  • Halo Strappien arvosteluista olin erottavinani, että nämä eivät ole välttämättä parhaimmillaan isopäisten päässä (ks. UPDATE) ja toisaalta, koska Halo Strapin designin takia otsalle tulee ylimääräinen kosketuspinta, ne voivat pistää hikoilemaan enemmän
Voisihan tuon joskus aikanaan tilata, varsinkin kun olen AliExpressin suurkäyttäjä, mutta toistaiseksi tuntuu, että Elite Strap on tarpeeksi mukava ja toisaalta kompaktiudessaan nopeampi ja huolettomampi kuin Halo Strap.

UPDATE: Katselin GOMRVR-kaupasta Quest 1:lle tarkoitettua Halo Strappia ja siinä oli ainakin kuvissa annettu tieto, että sopii 50-62cm:n päänympäryksille. Oma päänympärys on 61cm, joten se menisi vielä, joskin voisin kuvitella, että päähänlaittaminen ja poisottaminen vaatii pientä kikkailua (Elite Strapinkin joudun virittämään lähes maksimipituuteen, ettei tarvi kovin voimaa käyttää laittaakseen päähän tai ottaakseen pois). Täällähän jollain oli 64cm:n päänympärys, eikä Halo Strap taida juuri hänelle soveltua.
Eipäs muuten tullut mieleenkään tuo pään ympärys. En ole omaani mitannut saatika nähnyt infoa onko tuossa Q2 mallissa sen suhteen rajoituksia. No sen näkee sitten ja jätetään se sitten pelkästään emännän käyttöön tai laitetaan kiertoon jos ei sovi.
 
Täällähän jollain oli 64cm:n päänympärys, eikä Halo Strap taida juuri hänelle soveltua.
:swtf:

No tähän on jo tottunut. Hattuja ei löydy paljon mistään oikeassa koossa ja MP kypärän kanssa joutui käymään aika monta liikettä läpi ennenkuin löytyi riittävä potta. Toivottavasti Questin vakionaru edes yltää ympäri.
 
Koskeeko nää vaan questin omia mobiilipelejä?

Ei varmaan vaikuta PC:llä pelattaviin peleihin, mutta vaikuttaa SideQuestin kautta ladattaviin peleihin. Testailin vastikään tuota Return To Castle Wolfensteinin quest-porttia, ja siinä tuli ihan merkittävää parannusta kuvanlaatuun, mutta ei jaksa noita isompia resoja kunnolla pyörittää.
 
Koss Porta Pro Adapter for Oculus Quest 2 by sekazi

Tuollaista klipsiä ajattelin kokeilla noiden Kossin Porta Pron kuulokkeiden liittämiseen tuohon elite strappiin. Vaikuttaisi suht yksinkertaiselta mallilta joka käyttää hyödyksi kuulokkeiden omaa pallonivel kannatinta varsinaiselle kaiuttimelle. Ja myös melko yksinkertainen ja pieni printtaus. Kukaan muu ei vielä varmaan ole kerennyt askartelemaan tuollaisten kanssa?
 
Tästä se johdoton VR-elämä alkaa.:comp2: Harmiksi laite tuli brittilaturilla varustettuna, mutta jospa tuo vaihtuisi EU-laturiin. Tämä tiedoksi Verkkokaupasta tilanneille.

20201021_155704.jpg
 
Oon edelleen ihan fiiliksissä tuon Alyxin kanssa. Ei meinaa edetä mihinkään kun jää näprää kaikkea clutteria ja leikkimään fysiikoilla. Q2 kuvanlaatu on todella terävä ja kaiken pienenkin tekstin saa luettua helposti. Kun ei ole kaapelia niin voi pyöriä vapaasti, mikä helpottaa todella paljon pahoinvoinnin loitolla pitämisessä. Eli suunta jaloilla, liike tatilla.

Ja pelihän näyttää todella hienolta ja pyörii smoothisti 1080 Ti tarjoamilla asetuksilla. Saa nähdä joskus, jos 3080 RTX tuo mitään silminhavaittavaa lisää. Varjot nyt taitaa puuttua mutta ei ole haitannut tunnelmaa.

Tästä se johdoton VR-elämä alkaa.:comp2: Harmiksi laite tuli brittilaturilla varustettuna, mutta jospa tuo vaihtuisi EU-laturiin. Tämä tiedoksi Verkkokaupasta tilanneille.

20201021_155704.jpg

Mikä vaan USB-laturi varmaan hoitaa homman mutta ainakin Samsungin puhelimet tulkitsee tuon olevan pikalaturi eli voi olla ettei perustehot riitä.
 
Tästä se johdoton VR-elämä alkaa.:comp2: Harmiksi laite tuli brittilaturilla varustettuna, mutta jospa tuo vaihtuisi EU-laturiin. Tämä tiedoksi Verkkokaupasta tilanneille.

20201021_155704.jpg
Verkkokauppa oli jotenkin ihan kujalla tän quest julkasun kanssa. Tuli myöhään tarjolle, ei elite strappeja ollenkaan, ja sitten vielä brittilatureilla? Taitaa olla liikaa vielä vive cosmoksia varastossa myymättä, niistä tulee jostain syystä kokoajan FB mainosta :facepalm:
 
Oon edelleen ihan fiiliksissä tuon Alyxin kanssa. Ei meinaa edetä mihinkään kun jää näprää kaikkea clutteria ja leikkimään fysiikoilla. Q2 kuvanlaatu on todella terävä ja kaiken pienenkin tekstin saa luettua helposti. Kun ei ole kaapelia niin voi pyöriä vapaasti, mikä helpottaa todella paljon pahoinvoinnin loitolla pitämisessä. Eli suunta jaloilla, liike tatilla.

Ja pelihän näyttää todella hienolta ja pyörii smoothisti 1080 Ti tarjoamilla asetuksilla. Saa nähdä joskus, jos 3080 RTX tuo mitään silminhavaittavaa lisää. Varjot nyt taitaa puuttua mutta ei ole haitannut tunnelmaa.



Mikä vaan USB-laturi varmaan hoitaa homman mutta ainakin Samsungin puhelimet tulkitsee tuon olevan pikalaturi eli voi olla ettei perustehot riitä.
Kytkin Samsungin laturiin kiinni, kaipa tuo latautuu.
 
En jaksanut tehdä tästä Ongelma-aueelle uutta aihetta joten kysyn täällä:

Mikähän vikana kun Rift S ei kuukausien jälkeen suostu tunnistamaan visiiriä? Jää vaiheeseen jossa essii USB-, ja DisplayPort -yhteyttä. Joulukuussa kun tämän ostin, niin toimi aivan ongelmitta.

Pelannut VR:llä hiukan n. 2kk sitten, silloin toimi. Tämän jälkeen kokoonpanosta vaihtunut näyttö 240hz FHD:sta 34" UW:ksi, joka Display Calilla kalibroitu. Biospäiväriä, chipsetpäiväriä ja tietty näyttiksen uusimmat ajurit sisässä. Ei kai näillä mitään merkitystä pitäisi olla?

Eri USB-portit ja DisplayPortit kokeiltu - ei vaikutusta. Oculuksen softa asennettu pariinkiin otteeseen uusiksi - ei vaikutusta. Konetta buutattu ja koetettu pitää pelkkää USB-piuhaa kiinni koneessa Ocun etsiessä laitetta. (Näin jossain redditissä neuvottiin.) Muuten löysin pikaisesti gogolla vain aika perustavisohjeita "onko varmasti piuhat oikeilla paikoillaan jne..

Ehdotuksia, kokemuksia?

E: Ja laitteita tosiaan asianmukaisesti säilytetty irti koneesta hyllyllä niillä sijoillaan.
 
Verkkokauppa oli jotenkin ihan kujalla tän quest julkasun kanssa. Tuli myöhään tarjolle, ei elite strappeja ollenkaan, ja sitten vielä brittilatureilla? Taitaa olla liikaa vielä vive cosmoksia varastossa myymättä, niistä tulee jostain syystä kokoajan FB mainosta :facepalm:

o_Oo_O Mulla oli aluksi Verkkikseen tilaus sisällä, kun onhan se vielä viime metreille asti pohtiessa kätevää, kun ei tarvitse etukäteen maksaa. Vaihdoin kuitenkin Giganttiin loppumetreillä sen takia, ettei Verkkis tosiaan tarjonnut noita lisätarvikkeita kuten Elite Strappia. Kieltämättä tais olla nappiveto, kun sai viiveellä tilatut tavarat heti julkkarina noudettavaksi. Go Gigantti! :cool:
 
En jaksanut tehdä tästä Ongelma-aueelle uutta aihetta joten kysyn täällä:

Mikähän vikana kun Rift S ei kuukausien jälkeen suostu tunnistamaan visiiriä? Jää vaiheeseen jossa essii USB-, ja DisplayPort -yhteyttä. Joulukuussa kun tämän ostin, niin toimi aivan ongelmitta.

Pelannut VR:llä hiukan n. 2kk sitten, silloin toimi. Tämän jälkeen kokoonpanosta vaihtunut näyttö 240hz FHD:sta 34" UW:ksi, joka Display Calilla kalibroitu. Biospäiväriä, chipsetpäiväriä ja tietty näyttiksen uusimmat ajurit sisässä. Ei kai näillä mitään merkitystä pitäisi olla?

Eri USB-portit ja DisplayPortit kokeiltu - ei vaikutusta. Oculuksen softa asennettu pariinkiin otteeseen uusiksi - ei vaikutusta. Konetta buutattu ja koetettu pitää pelkkää USB-piuhaa kiinni koneessa Ocun etsiessä laitetta. (Näin jossain redditissä neuvottiin.) Muuten löysin pikaisesti gogolla vain aika perustavisohjeita "onko varmasti piuhat oikeilla paikoillaan jne..

Ehdotuksia, kokemuksia?

E: Ja laitteita tosiaan asianmukaisesti säilytetty irti koneesta hyllyllä niillä sijoillaan.
Varmaan oot tätä jo kokeillu, mutta ota se kasvomaski irti ja kato että se visiirin päässä oleva liitin on kunnolla kiinni. Vaikka varuilta irti ja takasin jos on liitin hapettunu tms hikoilusta.
 
Viimeksi muokattu:
Kokeilin jo eilen, ilman maskin ottamista. Nyt otin maskin irti ja asettelin kunnolla. Ainakin oranssi valo syttyi! Asentelee uudestaan Ocu-softaa atm.

Iso kiitos!

Editoin vielä tähän, jahka varmistuu että futaa, mutta hyvältä näyttää :)

E: Ja toimii :giggle: Huolimattomuuden piikkiin!
 
Viimeksi muokattu:
No niin, lähtihän se toimimaan!
Ongelma oli näemmä siinä, että Microsoftilla oli buginen Visual C++.
Miten sain toimimaan:

1. Palautin ensin Quest 2 tehdasasetuksiin
2. Poistin koneelta kaikki (Oculus, SideQuest, vrdesktop stream, Microsoft Visual C++ jne.)
3. Asensin kaikki uudelleen täysin samanlailla kuin aiemminkin ja nyt toimii!

Nyt vaan kaikkien Visual C++ poistojen jälkeen Assetto Corsa ei suostunut enää käynnistymään edes ilman lasejakaan. Jouduin poistamaan sen ja asennan nyt uudelleen. Toivon mukaan viimeisin päivitetty Visual C++ toimii nyt.
Kaverin kanssa juttelin puhelimessa ja se ongelma on kuulemma aika tuore Microsoftilla. Itselläni on tuore Windows ja vanhemmissa aiemmin asennetuissa tätä ongelmaa ei kuulemma ole.
Mutta työvoitto! :)
 
No niin, lähtihän se toimimaan!
Ongelma oli näemmä siinä, että Microsoftilla oli buginen Visual C++.
Miten sain toimimaan:

1. Palautin ensin Quest 2 tehdasasetuksiin
2. Poistin koneelta kaikki (Oculus, SideQuest, vrdesktop stream, Microsoft Visual C++ jne.)
3. Asensin kaikki uudelleen täysin samanlailla kuin aiemminkin ja nyt toimii!

Nyt vaan kaikkien Visual C++ poistojen jälkeen Assetto Corsa ei suostunut enää käynnistymään edes ilman lasejakaan. Jouduin poistamaan sen ja asennan nyt uudelleen. Toivon mukaan viimeisin päivitetty Visual C++ toimii nyt.
Kaverin kanssa juttelin puhelimessa ja se ongelma on kuulemma aika tuore Microsoftilla. Itselläni on tuore Windows ja vanhemmissa aiemmin asennetuissa tätä ongelmaa ei kuulemma ole.
Mutta työvoitto! :)
Tämähän kuulostaa ihan perinteiseltä PCVR alkuaikojen säätämiseltä. Joka peli vaati jotain ihme kikkailua. Yksi syy miksi tuo Quest 2 on maistunu itelle noiden natiivisovellusten kanssa on tuo että sen voi vaan iskee päähän ja kaikki toimii. Pelaamaan pääsee minuutissa, kun taas PC:llä joutuu ensin käynnistelemään kaikkea, varmistamaan yhteydet, päivittää joka hemmetin nippeli ja siltikin joku juttu hikkaa vähän väliä.
 
Tästä se johdoton VR-elämä alkaa.:comp2: Harmiksi laite tuli brittilaturilla varustettuna, mutta jospa tuo vaihtuisi EU-laturiin. Tämä tiedoksi Verkkokaupasta tilanneille.
Äh eli tuliko se Verkkokaupan erä jo ja itselle ei ole tullut mitään noutoilmoitusta? Taisin sitten jäädä rannall. Tilattu 12.10 ennen kuin mitään ensimmäinen erä loppuunmyyty -juttuja oli näkyvillä.
 
Äh eli tuliko se Verkkokaupan erä jo ja itselle ei ole tullut mitään noutoilmoitusta? Taisin sitten jäädä rannall. Tilattu 12.10 ennen kuin mitään ensimmäinen erä loppuunmyyty -juttuja oli näkyvillä.
Tilasin 256GB mallin 16.10 ja tänään tuli postiin, kenties 64GB mallista kyse?
 
Ostinpa nyt tuon Virtual Desktopinkin, vaikka on tullut edelleen linsseissä pidettyä noita paketissa tulleita suojakalvoja kunnes VR Optician -tilaus saapuu (ei halua naarmuttaa). Kumman hyvin muuten pystyy käyttään laseja ko. tekstiäkin sisältävien kalvojen läpi. :lol: Sidequest - Virtual Desktop - SteamVR -kuvio oli suht. kivuton, joskin muutamassa kohdassa tuli pieni jumi tai piti hoksata jotain.
  • Ostaessasi Virtual Desktopia sitä ei pidä asentaa ja jos se sattuu automaattisesti asentumaan, niin se pitä(nee) poistaa. Virtual Desktop (patch) asennetaan Sidequestin kautta ja siinä pitää olla kaapeli välissä (langattomaksi homma muuttuu vasta Virtual Desktopin asennuksen jälkeen), joskin muistaakseni Sidequestissa oli kyllä ensiasennuksen jälkeen joku kokeellinen langattoman tilan mahdollisuus, jota en kuitenkaan testannut.
  • SteamVR:llä pelaaminen vaatii Oculus-softan PC:lle. Olin luullut, että ko. softa on vain Link-kaapelia varten ja yhdessäkin Alyxin pelaaminen Virtual Desktopilla -oppaassa jätetään mainitsematta, että ko. softa pitää olla asennettuna. Minullahan se ei ollut ja yrittäessäni käynnistää lasien ja Virtual Desktopin kautta SteamVR:ää, kone herjasi virhettä ja pyysi uudelleenasentamaan Oculus-softan (joku varmasti tulee käsittämään tämän väärin ja palauttaa lasit tehdasasetuksille :rofl:).
Pelaamaan en vielä päässyt sillä yritin käynnistää VR patchattua Alien Isolationia (pitäisi olla tosi pelottava peli VR:nä), mutta koska peli ja VR patch ovat vanhoja, niin esim. ohjaimet eivät näyttäneet toimivan suoraan (oletuksena oli Oculus Go Touch -ohjaimet). Myös varsinaiseen VR-tilaan en ko. pelissä päässyt, kun se pitäisi käynnistää alkuvalikosta erikseen ja siinä oli jotain ongelmaa liittyen käyttääkö VR:änä Runtimea, SteamVR:ää vai Oculusta tms. Eiköhän se siitä pikku hiljaa.
 
Minkälaisilla asetuksilla jengi nyt sitten tuota Virtual Desktoppia ajelee?

Eilen 90Hz modella kokeilin niin nvenc oli hitaampi kuin h264 ja medium+30Mbps oli ainoa millä millä pysyi siinä 20-30ms nurkilla. Mutta tuossa oli kyllä jo aika sumea kuva. Medium+50Mbps alkaa olla jo paljon parempi, mutta sumeutta on vieläkin ja viive kipuaa jo yli 30ms luokkaan. Liikeohjaimet oli hieman leijailevat jonkun kompensaation ansiosta mutta yllättävän hyvin seurasi. Ohjainten kulmat oli kyllä peleissä hieman oudot.

Yhteys oli vakaa 5GHz/866mbs, näyttis 1080GTX. Suht kevyillä peleillä kokeilin (oculus first steps, space pirate trainer)

Vaikea kuvitella että mitään simuilua ainakaan tuolla pelaisi.
 
Ja pelihän näyttää todella hienolta ja pyörii smoothisti 1080 Ti tarjoamilla asetuksilla. Saa nähdä joskus, jos 3080 RTX tuo mitään silminhavaittavaa lisää. Varjot nyt taitaa puuttua mutta ei ole haitannut tunnelmaa.
Tuosta oli joku videotesti jokin aika sitten, jossa vertailivat eri kuvanlaatuasetuksia, eikä niissä ollut juurikaan havaittavaa eroa, eli siinä mielessä ei ole mitään erityistä luvassa paremman näyttiksen myötä.
 
Minkälaisilla asetuksilla jengi nyt sitten tuota Virtual Desktoppia ajelee?

Eilen 90Hz modella kokeilin niin nvenc oli hitaampi kuin h264 ja medium+30Mbps oli ainoa millä millä pysyi siinä 20-30ms nurkilla. Mutta tuossa oli kyllä jo aika sumea kuva. Medium+50Mbps alkaa olla jo paljon parempi, mutta sumeutta on vieläkin ja viive kipuaa jo yli 30ms luokkaan. Liikeohjaimet oli hieman leijailevat jonkun kompensaation ansiosta mutta yllättävän hyvin seurasi. Ohjainten kulmat oli kyllä peleissä hieman oudot.

Yhteys oli vakaa 5GHz/866mbs, näyttis 1080GTX. Suht kevyillä peleillä kokeilin (oculus first steps, space pirate trainer)

Vaikea kuvitella että mitään simuilua ainakaan tuolla pelaisi.

Itse olen pitänyt high ja tapissa stream datan, ja valinnut sen kohdan minkä se tarjoaa tummemman sinisellä. Se kyllä jostain syystä hieman vaihtelee, nyt viimeksi oli 102MB. Mulla on ryzen 7 3700x ja 2070 super.

Raskaimmista Skyrim VR modeilla oli ainoa jonka sain pyörimään joten kuten alle 11,1ms (frame siis steamVR:stä, ei lagi) pelien asetuksia muuttamatta, ts. samat pelin asetukset kuin Linkissä. No Mans Sky, Elite Dangerous ja Fallout4 sen sijaan eivät jaksaneet alle tuon framerajan mennä, mutta en viitsi rukkailla pelien asetuksia ennenkuin näen miten päivitetty Link suoriutuu tuosta. Asgards Wrathin lukemia en muistanut tsekata (kun ei käynnistä SteamVR:ää), mutta se tuntui VD:llä jotenkuten siedettävältä, saattaa olla ettei sekään silti kyennyt samaan kuin Oculus Link.

Oudoin oli Boneworks, se kyllä meni alle framerajan, mutta nyki selkeästi. Jotain häikkää siinä VD:llä siis on, taisi Linkillä pyöriä normaalisti.

Varmaankin muuttamalla VD:n asetukset Medium tai pienentämällä datan siirtoa, saisin pelejä pyörimään samoilla asetuksilla kun Linkilläkin, täytynee kokeilla joku päivä, nyt kokeilin vain ehdotetuilla maksimeilla. Noissa peleissä viive ei minua silti häirinnyt, taisi olla alimmillaan 22ms kun VD:n käynnistin, en nyt suoraan muista nousiko miten paljon itse peleissä.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisen hyvään aikaan satuin (kello 1. yöllä olisko ollut 14.päivä.) siis Gigantin sivuille viime viikolla kun Tampereen lietsussa oli yhdet 64 GB hyllyssä, pistin tilauksen ja hain seuraavana päivänä.:tup:
 
Voi itkut... Olkaahan tarkkoja Elite Strapin kanssa, sillä reddittiin on alkanut ilmestymään useampi kokemus murtuneista sträpeistä. Kyse on ilmeisesti aina juuri kohdasta kovassa valkoisessa muovissa, joka sijoittuu suurinpiirtein korvan tienoille. Tuo murtuma ei näytä tulevan niin äkkinäisestä, että kellään olisi lasit lentäneet pitkin lattioita, mutta kannattaa tarkkailla tilannetta. Toki puhutaan edelleen häviävän pienestä prosentista Elite Strapin omistajista, mutta hyvähän tuo on olla tiedossa. Tulee mieleen Sonyn WH-1000XM2 -vastamelukuulokkeet, joiden kohdalla oli samanlaista muovisangan murtumista tarpeeksi suurella osalla käyttäjistä.
 
Voi itkut... Olkaahan tarkkoja Elite Strapin kanssa, sillä reddittiin on alkanut ilmestymään useampi kokemus murtuneista sträpeistä. Kyse on ilmeisesti aina juuri kohdasta kovassa valkoisessa muovissa, joka sijoittuu suurinpiirtein korvan tienoille. Tuo murtuma ei näytä tulevan niin äkkinäisestä, että kellään olisi lasit lentäneet pitkin lattioita, mutta kannattaa tarkkailla tilannetta. Toki puhutaan edelleen häviävän pienestä prosentista Elite Strapin omistajista, mutta hyvähän tuo on olla tiedossa. Tulee mieleen Sonyn WH-1000XM2 -vastamelukuulokkeet, joiden kohdalla oli samanlaista muovisangan murtumista tarpeeksi suurella osalla käyttäjistä.

No takuuhan näissä on. En liikaa huolehtisi. Hyvänä puolena perus strappi on kaikissa, eli jos hajoaa niin takuuvaihdon ajan voi käyttää sitä.
 
Itse olen pitänyt high ja tapissa stream datan, ja valinnut sen kohdan minkä se tarjoaa tummemman sinisellä. Se kyllä jostain syystä hieman vaihtelee, nyt viimeksi oli 102MB. Mulla on ryzen 7 3700x ja 2070 super.

Raskaimmista Skyrim VR modeilla oli ainoa jonka sain pyörimään joten kuten alle 11,1ms pelien asetuksia muuttamatta, ts. sama kuin Linkissä. No Mans Sky, Elite Dangerous ja Fallout4 sen sijaan eivät jaksaneet alle tuon framerajan mennä, mutta en viitsi rukkailla pelien asetuksia ennenkuin näen miten päivitetty Link suoriutuu tuosta. Asgards Wrathin lukemia en muistanut tsekata (kun ei käynnistä SteamVR:ää), mutta se tuntui VD:llä jotenkuten siedettävältä, saattaa olla ettei sekään silti kyennyt samaan kuin Oculus Link.

Oudoin oli Boneworks, se kyllä meni alle framerajan, mutta nyki selkeästi. Jotain häikkää siinä VD:llä siis on, taisi Linkillä pyöriä normaalisti.

Varmaankin muuttamalla VD:n asetukset Medium tai pienentämällä datan siirtoa, saisin pelejä pyörimään samoilla asetuksilla kun Linkilläkin, täytynee kokeilla joku päivä, nyt kokeilin vain ehdotetuilla maksimeilla. Noissa peleissä viive ei minua silti häirinnyt, taisi olla alimmillaan 22ms kun VD:n käynnistin, en nyt suoraan muista nousiko miten paljon itse peleissä.
Siis eikös VD:ssä ole eri asetukset desktopille ja peleille? Ja käynnistyessään VD näyttää sen desktop tilan latensseja, kyllä minäkin siihen sen 10-20ms saan helposti työpöydällä missä ei juuri mitään tapahdu.

Koska siis 100Mbps, high asetuksilla ja vähä reilu 10ms kuulostaa aivan uskomattomalta.

Quest 2 Virtual Desktop Performance Thread

Tuolla on keskustelua aiheesta ja 2070 superilla on saatu peleihin 33ms latenssia High+90Mbps asetuksilla. Mikä tuokin on jo aika hemmetin hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Siis eikös VD:ssä ole eri asetukset desktopille ja peleille? Ja käynnistyessään VD näyttää sen desktop tilan latensseja, kyllä minäkin siihen sen alle 10-20ms saan helposti työpöydän missä ei juuri mitään tapahdu.

Koska siis 100Mbps, high asetuksilla ja vähä reilu 10ms kuulostaa aivan uskomattomalta.

Tarkoitin tuolla 11,1ms frameja eli 11,1ms x 90hz = 1000ms. Jos steamVR:n overlayssa peli pyörii alle tuon 11,1 ms framerajan niin se ei luo keinotekoisia frameja että pysyy tahdissa. Sorry epätarkkuus, en tarkottanu lagia ja korjaanpa alkuperäiseen.

Ja on toki eri asetukset desktop ja peli stream, mielestäni tuo näytti peleissäkin parhaimmillaan 22ms, mutta voin tarkistaa illalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 296
Viestejä
4 490 012
Jäsenet
74 192
Uusin jäsen
Jeees

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom