VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Tämähän kuulostaa ihan perinteiseltä PCVR alkuaikojen säätämiseltä. Joka peli vaati jotain ihme kikkailua. Yksi syy miksi tuo Quest 2 on maistunu itelle noiden natiivisovellusten kanssa on tuo että sen voi vaan iskee päähän ja kaikki toimii. Pelaamaan pääsee minuutissa, kun taas PC:llä joutuu ensin käynnistelemään kaikkea, varmistamaan yhteydet, päivittää joka hemmetin nippeli ja siltikin joku juttu hikkaa vähän väliä.
Niin no, säätämiseen saanee varautua jos käyttää _epävirallista_ langattomuuden tukea. Eikö tuo kuitenkin riitä että tekee kerran ja saa toimimaan.
Toki ykköskyöstiä kokeilleena olin todella vaikuttunut langattomuudesta ja muutenkin helppoudesta verrattuna CV1:een jossa tuntuu olevan pientä säätöä melkein joka kerta kun sitä käyttää harvakseltaan. Langattomuus on todella iso asia.
 
Tämähän kuulostaa ihan perinteiseltä PCVR alkuaikojen säätämiseltä. Joka peli vaati jotain ihme kikkailua. Yksi syy miksi tuo Quest 2 on maistunu itelle noiden natiivisovellusten kanssa on tuo että sen voi vaan iskee päähän ja kaikki toimii. Pelaamaan pääsee minuutissa, kun taas PC:llä joutuu ensin käynnistelemään kaikkea, varmistamaan yhteydet, päivittää joka hemmetin nippeli ja siltikin joku juttu hikkaa vähän väliä.

Kerran kun säätää kuntoon niin ei tarvitse enää sen jälkeen säätää. Kun käytti noita First Gen laseja, niin unelmoi langattomuudesta ja hyvästä paneelista josta pystyisi tekstejä lukemaan ja tämä Quest2 on juurikin ainakin itselleni se "gen2" headset joka täyttää kaikki checkboxit (langaton, tarkka paneeli, helppo lukea teksejä, yhtä hyvä tracking kuin oma CV1 3:lla majakalla sekä lähes huomaamaton latenssi) ja mikä parasta, ei tarvinnut edes myydä toista munuaista, vaan tuo maksoi naurettavat 350€+20€ virtual desktop. Se että joutuu 30 minuuttia säätämään, on todellakin sen arvoista että pystyy pelaamaan langattomasti PCVR pelejä oikeasti "2 gen spekseillä".
 
Niin no, säätämiseen saanee varautua jos käyttää _epävirallista_ langattomuuden tukea. Eikö tuo kuitenkin riitä että tekee kerran ja saa toimimaan.
Toki ykköskyöstiä kokeilleena olin todella vaikuttunut langattomuudesta ja muutenkin helppoudesta verrattuna CV1:een jossa tuntuu olevan pientä säätöä melkein joka kerta kun sitä käyttää harvakseltaan. Langattomuus on todella iso asia.
No sepä se kun langallinenkin PCVR on aina yhtä säätämistä, ja tuo VD tuo siihen vain lisää sitä.
 
Kerran kun säätää kuntoon niin ei tarvitse enää sen jälkeen säätää. Kun käytti noita First Gen laseja, niin unelmoi langattomuudesta ja hyvästä paneelista josta pystyisi tekstejä lukemaan ja tämä Quest2 on juurikin ainakin itselleni se "gen2" headset joka täyttää kaikki checkboxit (langaton, tarkka paneeli, helppo lukea teksejä, yhtä hyvä tracking kuin oma CV1 3:lla majakalla sekä lähes huomaamaton latenssi) ja mikä parasta, ei tarvinnut edes myydä toista munuaista, vaan tuo maksoi naurettavat 350€+20€ virtual desktop. Se että joutuu 30 minuuttia säätämään, on todellakin sen arvoista että pystyy pelaamaan langattomasti PCVR pelejä oikeasti "2 gen spekseillä".
Ei todellakaan ole "kerran kun säätää kuntoon". Vähän väliä tulee päivitys johonkin kohtaan tuota ketjua; laiteajureihin, firmiksiin, windowsiin, steamiin, you name it ja jokainen niistä potentiaalisesti rikkoo asiat niin että joutuu säätämään. Ite olen näiden kanssa DK2 ajoista asti paininut ja heti kun on laitteet vähänkin aikaa ollut käyttämättä niin noita pikku rikkovia asioita kasaantuu ja sitten saakin painia sen tunnin ennenkö pääsee peliin.
 
No sepä se kun langallinenkin PCVR on aina yhtä säätämistä, ja tuo VD tuo siihen vain lisää sitä.

Jos haluaa optimoida niin toki voi säätää melkein loputtomiin. Mutta on tämä minusta varsin kivutonta ollut noin yleisesti. VD:n kanssa suurin työ on se sidequestin käyttö ym. alkujutut koska FB esti että storeversio toimisi suoraan.

Muutenhan Oculus Link toimii kun kytkee kaapelin (jollei hardisongelmia emon/kaapelin kanssa lasketa). Minusta säätämistä on ollut yllättävän vähän, Quest2 tuntuu vielä toimivan luotettavammin mitä Quest1 toimi Linkin kanssa.
 
Niin no, säätämiseen saanee varautua jos käyttää _epävirallista_ langattomuuden tukea. Eikö tuo kuitenkin riitä että tekee kerran ja saa toimimaan.
Toki ykköskyöstiä kokeilleena olin todella vaikuttunut langattomuudesta ja muutenkin helppoudesta verrattuna CV1:een jossa tuntuu olevan pientä säätöä melkein joka kerta kun sitä käyttää harvakseltaan. Langattomuus on todella iso asia.


Aina välillähän noita perus pc pelejäkin joutuu säätelee, että toimii. Ei se nyt sillain uutta ole pc puolella muutenkaan. Itsellä ei vdn kanssa onneksi mitään ongelmia ollut, eikä myöskään langallisen pcvr:n kanssa. Kaverilla nyt oli vähän enemmän ongelmia, tiedä sitten johtuuko pc raudasta vai mistä.
 
Minä en ole saanut alle 40ms putoamaan viiveitä VD:llä. Tosin mulla tais olla 50Mbps mediumilla asetuksena mihin lopetin testailut.

Ensimmäisenä täytyy kuitenkin tuota verkkotopologiaa vähän tuunailla, kun tällä hetkellä vedellään piuhoja kahden reitittimen välillä ja wifi purkkikin on aika kaukana.

Kaikenlaista tuossa tuli eilen testailtua kuitenkin. Bigscreen betalla katselin 3D leffatrailereita ja oli aika huikea kokemus, harmi kun niitä ei voi suomesta vuokrata.

VD:llä kokeilin muutamaa hidastempoista oculus PC peliä ja jotain videoita katselin PC:ltä ja olen tosi vaikuttunut. Ekalla Questillä tuli lähinnä rytmi- ja liikuntapelejä pelailtua ja satunnaisesti jotain puzzle tai arcade pelejä, mutta tällä kakkosella näen kyllä huomattavasti enemmän käyttöä juurikin videoiden katsomista ja PC VR pelien pelausta langattomasti. Aiemmin kuitenkin käytin PC:llä Riftiä, kun Questin kuvanlaatu oli vain marginaalisesti parempi ja Rift taas huomattavasti mukavampi päässä ja träkkäys parempi kolmella sensorilla.
 
Jos haluaa optimoida niin toki voi säätää melkein loputtomiin. Mutta on tämä minusta varsin kivutonta ollut noin yleisesti. VD:n kanssa suurin työ on se sidequestin käyttö ym. alkujutut koska FB esti että storeversio toimisi suoraan.

Muutenhan Oculus Link toimii kun kytkee kaapelin (jollei hardisongelmia emon/kaapelin kanssa lasketa). Minusta säätämistä on ollut yllättävän vähän, Quest2 tuntuu vielä toimivan luotettavammin mitä Quest1 toimi Linkin kanssa.
Joo sovelluksena VD on kyllä tosi monipuolinen ja helppokäyttöinen, verrattuna esim ALVR. Eikä teknisessä mielessä siinä ole ollut juurikaan ongelmia itsessään. Joku asetuksien optimointityökalu olisi ainoa mitä siihen toivoisi lisää, eli se softa hetken haarukoisi jollain tapaa sitä laitteiston ja yhteyden tasoa ja antaisi sitten käyttäjän valita preferoiko kuvanlaatua vai vasteaikaa.

Itsekin käytän VD esim escape room peleissä missä ohjainviiveellä ei ole niin isoa merkitystä ja langattomuudesta on suuri hyöty kun pyörii ja tutkii paikkoja.

Mutta siltikin hirvittää kun jengi ostaa Kyöstin ekaksi laitteeksi ja ensisijainen käyttö on langaton PCVR. Voi helposti jäädä paha maku suuhun kun muut selittää ympärillä kuinka mahtava se on ja ite ei saa toimimaan.
 
Oculus Link ilmeisesti laskee tuon lagin hieman eri tavalla, koska minusta se oli rivakampi kuin VD mutta näyttää isompaa lagi lukua.

Käytän nyt Oculus Quest2:lle ODT:n asetuksissa reso = 3664 ja pixel per display 1.2. Niilä saan lagiksi n. 50 ms,. Jos nostan pixel per display 1.3, pomppaa lagi jo yli 60ms. Toivottavasti ei kovin pitkää enää menisi kun saavat virallisen tuen Oculus2:lle ml. 90hz.
 
Nyt pitäisi itsekkin päästä kokeilemaan VR maailmaa kunnolla.

Tuo Quest 2 ja Reverb G2 on oikeastaan ne vaihtoehdot. Inside out träkkäys on must itselle. Olen kuullut että laitteet tarvii aika paljon valoa ja detailia, että träkkäys on hyvälaatuista. Itsellä ei ole erityisen kirkas tila, joskin ihmissilmälle suht normaali, mutta himmeähkö silti. Saan kirkasvalolampulla helposti kyllä lisävaloa mutta sen tuottama valo toki on epätasaista. Joutuuko seinille teippailemaan neon2 julisteita jotta kamerat näkee paremmin missä mennään? Huoleni aiheeni on siis nimenomaan headträkkäys ja istuen.

Tuo Q2:n hinta on niin houkutteleva, että sitä haluaisin kokeilla, pääpaino tulisi olemaan PC:llä lentosimut, IL2, FS2020 (tukea odotellessa), DCS tärkeimpinä. Q2:ssa pidän myös mielenkiintoisena standalone ominaisuutta, taatutusti plussa, mutta ei välttämättömyys.

Quest 2:ssa närästää eniten tuo 100 euron linkkikaapeli. Onko se nyt vain nieltävä, vai onko täällä keksitty hyviä vaihtoehtoja? Itsellä on toki VDSL rasiassa 5ghz wlan, pääsisikö tuon kanssa jo testailemaan ilman kaapelia? Lähinnä vain haluaisin mahdollisesti minimoida kustannukset jos VR ei syystä tai toisesta mielytä. Gigantissa VR laitteen liekö voi palauttaa 50pv testaamisen jälkeen edelleen?

Yleisesti ottaen nuo nyky VR laitteiden käytännön resoluutiot myös kiinnostaa, olen immersion vuoksi valmis tinkimään grafiikasta, mutta en hirveästi. Hyvänä seikkana, en ole pilannut silmiäni 4k-pelaamisella, vaan 27" fullhd:llä, joten tarkkuuden suhteen tuskin ko. headseteillä aivan hirveää järkytystä tulee resoluution puutteesta?
 
Quest 2:ssa närästää eniten tuo 100 euron linkkikaapeli. Onko se nyt vain nieltävä, vai onko täällä keksitty hyviä vaihtoehtoja? Itsellä on toki VDSL rasiassa 5ghz wlan, pääsisikö tuon kanssa jo testailemaan ilman kaapelia?

Juuri pari päivää sitten kokeilin DCS:ää Quest2:lla käyttäen Motonetin Cloudberry 3m USB-kaapelia ja hyvin pelitti. Latasi jopa samalla laseja. En tosin ole mikään ammattimainen DCS-pelaaja ja näyttiskin on mopo 1060 joten minimiasetuksilla lentelin Mustangilla nousuja ja laskuja.

Langattomana pelaan 5ghz lanille pyhittämälläni vanhalla Huawei 5186 reitittimellä ja hyvin pelittää.
 
Onko muuten oculus palauttamassa steamvr tuen jossain vaiheessa kun saavat sen toimimaan Q2:lla, vai poistettiinko se muista syistä? Onko oculus pikkuhiljaa salaa kieltämässä kaiken 3rd party hauskan? Viittaan tällä tuohon VD patchiin joka lisättiin hiljattain korjaamaan se.
 
Nyt pitäisi itsekkin päästä kokeilemaan VR maailmaa kunnolla.

Tuo Quest 2 ja Reverb G2 on oikeastaan ne vaihtoehdot. Inside out träkkäys on must itselle. Olen kuullut että laitteet tarvii aika paljon valoa ja detailia, että träkkäys on hyvälaatuista. Itsellä ei ole erityisen kirkas tila, joskin ihmissilmälle suht normaali, mutta himmeähkö silti. Saan kirkasvalolampulla helposti kyllä lisävaloa mutta sen tuottama valo toki on epätasaista. Joutuuko seinille teippailemaan neon2 julisteita jotta kamerat näkee paremmin missä mennään? Huoleni aiheeni on siis nimenomaan headträkkäys ja istuen.

Tuo Q2:n hinta on niin houkutteleva, että sitä haluaisin kokeilla, pääpaino tulisi olemaan PC:llä lentosimut, IL2, FS2020 (tukea odotellessa), DCS tärkeimpinä. Q2:ssa pidän myös mielenkiintoisena standalone ominaisuutta, taatutusti plussa, mutta ei välttämättömyys.

Quest 2:ssa närästää eniten tuo 100 euron linkkikaapeli. Onko se nyt vain nieltävä, vai onko täällä keksitty hyviä vaihtoehtoja? Itsellä on toki VDSL rasiassa 5ghz wlan, pääsisikö tuon kanssa jo testailemaan ilman kaapelia? Lähinnä vain haluaisin mahdollisesti minimoida kustannukset jos VR ei syystä tai toisesta mielytä. Gigantissa VR laitteen liekö voi palauttaa 50pv testaamisen jälkeen edelleen?

Yleisesti ottaen nuo nyky VR laitteiden käytännön resoluutiot myös kiinnostaa, olen immersion vuoksi valmis tinkimään grafiikasta, mutta en hirveästi. Hyvänä seikkana, en ole pilannut silmiäni 4k-pelaamisella, vaan 27" fullhd:llä, joten tarkkuuden suhteen tuskin ko. headseteillä aivan hirveää järkytystä tulee resoluution puutteesta?
Infrapuna valaistuksella pystyt pelaamaan vaikka pilkkopimeässä ihmissilmälle. Infrapuna toimii noiden kameroiden träkkäykseen yhtä hyvin kuin normaali valo.
 
Onko muuten oculus palauttamassa steamvr tuen jossain vaiheessa kun saavat sen toimimaan Q2:lla, vai poistettiinko se muista syistä? Onko oculus pikkuhiljaa salaa kieltämässä kaiken 3rd party hauskan? Viittaan tällä tuohon VD patchiin joka lisättiin hiljattain korjaamaan se.
Tuo tuki Kyöstin kaupassa VD:ssä ei ollut kuin hyvin lyhyen aikaa. Joten sen suhteen asiat ovat aivan samalla tolalla kuin ennenkin. Todennäköisesti O/FB saattaa varata langattoman yhteyden itselleen jonkun lisä kikkareen avulla, ja sen takia tuota ei haluta suoraan 3rd party sovellukseen kauppaan.
 
Tuo Quest 2 ja Reverb G2 on oikeastaan ne vaihtoehdot. Inside out träkkäys on must itselle. Olen kuullut että laitteet tarvii aika paljon valoa ja detailia, että träkkäys on hyvälaatuista. Itsellä ei ole erityisen kirkas tila, joskin ihmissilmälle suht normaali, mutta himmeähkö silti. Saan kirkasvalolampulla helposti kyllä lisävaloa mutta sen tuottama valo toki on epätasaista. Joutuuko seinille teippailemaan neon2 julisteita jotta kamerat näkee paremmin missä mennään? Huoleni aiheeni on siis nimenomaan headträkkäys ja istuen.
Eilen viimeksi pelailin Elite Dangerousia Kyösti Kakkonen päässä ja lähestulkoon aivan pimeässä. Näyttöjen valot ja yksi hassu lamppu vähän kauempana. Hyvin pelitti istuaaltaan!
 
Onko muuten oculus palauttamassa steamvr tuen jossain vaiheessa kun saavat sen toimimaan Q2:lla, vai poistettiinko se muista syistä? Onko oculus pikkuhiljaa salaa kieltämässä kaiken 3rd party hauskan? Viittaan tällä tuohon VD patchiin joka lisättiin hiljattain korjaamaan se.

VD SteamVR-tuki ei ole koskaan ollut Oculuksen tekemä tai tukema. Se tuotiin alun perin kauppaan "salaa ja sääntöjä rikkoen" viikonloppuyötä vasten, jotta Oculus pääsisi reagoimaan vasta seuraavalla viikolla. Tempauksessa oli vielä mukana useampi YouTubettaja yms. rummuttamassa ominaisuutta. Se oli alussa aika buginen ja rajoittunut, eikä tukenut mm. kunnolla Oculuksen ohjaimia tai lainkaan Oculus pelejä ja ei tehnyt periaatteessa muuta kuin toi kilpailijan kaupan tuotteet tarjolle.

Veikkaan, että kehittäjä sai poltettua osittain sillat Oculuksen suuntaan tuolla tempauksella. Nyt kun tuo VD toimii paljon paremmin ja tukee mm. Oculus-pelejä, niin olisi ehkä ollut isommat mahikset päästää se viralliseen kauppaan. Ehkä se vielä joskus tulee sinne normaalisti tai tulee tuolla ensi vuoden uudella kauppajärjestelmällä.
 
Tässä sellasta miettinyt, että kannattaako alkaa kerryttämään pelivarastoa SteamVRn puolelle vai Oculuksen kauppaan? Ostettuna vasta blade & sorcery Steamiin.
Onkohan jossain vaiheessa riskinä se, että Steamin pelejä ei enää pyöritellä Quest2:lla, mikäli FB haluaa pakottaa kaikki oman kauppansa asiakkaaksi.
 
Tässä sellasta miettinyt, että kannattaako alkaa kerryttämään pelivarastoa SteamVRn puolelle vai Oculuksen kauppaan? Ostettuna vasta blade & sorcery Steamiin.
Onkohan jossain vaiheessa riskinä se, että Steamin pelejä ei enää pyöritellä Quest2:lla, mikäli FB haluaa pakottaa kaikki oman kauppansa asiakkaaksi.
Eikös sijoittamisessakin suositella hajauttamista, osta niitä eri alustoilta niin et menetä kaikkea kerralla. Ja ei, en usko etttä FB olisi blokkaamassa steamin.
 
Tässä sellasta miettinyt, että kannattaako alkaa kerryttämään pelivarastoa SteamVRn puolelle vai Oculuksen kauppaan? Ostettuna vasta blade & sorcery Steamiin.
Onkohan jossain vaiheessa riskinä se, että Steamin pelejä ei enää pyöritellä Quest2:lla, mikäli FB haluaa pakottaa kaikki oman kauppansa asiakkaaksi.

Olen ostanut Steamistä lähes kaikki VR pelit, poislukien oculus exclut ja muutamat jotka olleet Epic storessa tai Oculus storessa kovassa tarjouksessa. Osittain siksi että jos joskus haluan muunkin headsetin kun Oculuksen ja osittain hinnan vuoksi, koska Steamissa hinnat on lähes aina halvemmat kuin Oculus storessa.
 
Tässä sellasta miettinyt, että kannattaako alkaa kerryttämään pelivarastoa SteamVRn puolelle vai Oculuksen kauppaan? Ostettuna vasta blade & sorcery Steamiin.
Onkohan jossain vaiheessa riskinä se, että Steamin pelejä ei enää pyöritellä Quest2:lla, mikäli FB haluaa pakottaa kaikki oman kauppansa asiakkaaksi.

Ei ole riskiä. VD, ALVR, Link kaikki toimivat PC kanssa ja siellä puolella on lähes mahdotonta estää tuo, estämättä paljon muita juttuja ensin. FB keskittyy jatkossa jo työn alla olevia pelejä lukuunottamatta vain Quest-peleihin ja alustan ominaisuuksiin, joita ei PC-puolella tule olemaan. Enemmistö Questin ostajista ei omista tehomyllyä, joka pyörittää PCVR-pelejä ja useat niistäkin, joilla on PC ostelee Questin kaupasta sen vapaan käytön takia.
 
VD SteamVR-tuki ei ole koskaan ollut Oculuksen tekemä tai tukema. Se tuotiin alun perin kauppaan "salaa ja sääntöjä rikkoen" viikonloppuyötä vasten, jotta Oculus pääsisi reagoimaan vasta seuraavalla viikolla. Tempauksessa oli vielä mukana useampi YouTubettaja yms. rummuttamassa ominaisuutta. Se oli alussa aika buginen ja rajoittunut, eikä tukenut mm. kunnolla Oculuksen ohjaimia tai lainkaan Oculus pelejä ja ei tehnyt periaatteessa muuta kuin toi kilpailijan kaupan tuotteet tarjolle.

Veikkaan, että kehittäjä sai poltettua osittain sillat Oculuksen suuntaan tuolla tempauksella. Nyt kun tuo VD toimii paljon paremmin ja tukee mm. Oculus-pelejä, niin olisi ehkä ollut isommat mahikset päästää se viralliseen kauppaan. Ehkä se vielä joskus tulee sinne normaalisti tai tulee tuolla ensi vuoden uudella kauppajärjestelmällä.
Mikäs ihme "tempaus" se on jos hienon ja kysytyn ominaisuuden tuo käyttäjille? On kyllä kummallinen reaktio oculukselta. Tälläinen reagointi vähän pelottaa tässä alustassa.
 
Aika moni on todennut Quest 2 kanssa pelaamassa (Link kaapeli) Alyxia , että kuva on huomattavasti epätarkempi verrattuna esimerkiksi Rift S. Vaikka SDE efekti on olematon. Onko kuka huomannut saman ilmiön? Itse pääsen kunnolla kokeilemaan vasta 27.10.
 
Kyllä tämä mielenkiintoiseksi menee:
EU virittää pommia: jokaisen netinkäyttäjän arki voi muuttua radikaalisti

Saa nähdä, millainen tappelu tästä syntyy EU:n ja FB:n välillä ja vaikuttaako jotenkin Quest 2 myyntiin tai saatavuuteen. Tulevaisuuden uhkakuva vai mahdollisuus? Onko tämä jo vanha uutinen ja heräilen vasta jälkijunassa? Hetken aikaa emmin, olisiko tälle viestille parempi lanka, mutta en pienellä selauksella löytänyt.
 
Mikäs ihme "tempaus" se on jos hienon ja kysytyn ominaisuuden tuo käyttäjille? On kyllä kummallinen reaktio oculukselta. Tälläinen reagointi vähän pelottaa tässä alustassa.

Öhm, kehittäjä rikkoi tietoisesti kaupan julkaisusääntöjä ja ei jättänyt sitä edes siihen vaan jakoi sen ominaisuuden tiedot piilossa valituille tubettajille viikonloppua vasten mediarummutusta varten. Lisäksi nuo aiemmin mainitut puutteet ja merkittävänä tuo kilpailijan kaupan pelien tuominen tarjolle, muttei Oculuksen omaa. Aika moni muu kehityspiireissä pohdiskeli, että ukko saa bannit kokonaan, mutta ei. Antoivat jopa luvan levittää tuota erikoisversiota SideQuestin kautta ja yhdistää sen kaupallisen version oikeuksiin.

Sanoisin, että Oculus toimi poikkeuksellisesti ja nimenomaan ei ylireagoinut. Apple, Nintendo, Sony tms. oli laittanut varmasti jäähylle tilapäisesti tai pysyvästi.
 
Öhm, kehittäjä rikkoi tietoisesti kaupan julkaisusääntöjä ja ei jättänyt sitä edes siihen vaan jakoi sen ominaisuuden tiedot piilossa valituille tubettajille viikonloppua vasten mediarummutusta varten. Lisäksi nuo aiemmin mainitut puutteet ja merkittävänä tuo kilpailijan kaupan pelien tuominen tarjolle, muttei Oculuksen omaa. Aika moni muu kehityspiireissä pohdiskeli, että ukko saa bannit kokonaan, mutta ei. Antoivat jopa luvan levittää tuota erikoisversiota SideQuestin kautta ja yhdistää sen kaupallisen version oikeuksiin.

Sanoisin, että Oculus toimi poikkeuksellisesti ja nimenomaan ei ylireagoinut. Apple, Nintendo, Sony tms. oli laittanut varmasti jäähylle tilapäisesti tai pysyvästi.


Niin ja julkaisi tuon vielä siihen aikaan, kun linkkiä ei ollut ja ei pitänyt tukea edes pc pelaamista koko laite. Nythän joku aika sitten fb oli lahjoittanut rahaa sidequestille, mikä on hyvä merkki kumminkin tulevaisuudesta. Kyllä sieltä virallinenkin langaton tulee jossain vaiheessa. Pitävät sen pimennossa, kunnes on valmis.
 
Sanoisin, että Oculus toimi poikkeuksellisesti ja nimenomaan ei ylireagoinut. Apple, Nintendo, Sony tms. oli laittanut varmasti jäähylle tilapäisesti tai pysyvästi.

Luultavasti näin. Toisaalta vaikka tälläkin foorumilla HD käyttäjät on näkyvästi äänessa niin silti suurin osa pelaa pelkällä Questilla välittämättä PC:stä. Oculuksehan on toki helppo seurata miten myynnit kehittyy ja jos jos se vaikuttaisi kovin haitallisesti Quest pelien myyntiin niin kyllä siellä varmasti reagoitaisin.

Itse en ole VD:stä lainkaan niin innostunut mitä moni täällä. Ymmärrän kyllä langattomuuden mutta mulla Link pyörii jatkuvasti sujuvammin. Jos VD jossain vaihessa pääsee samaan minun setupissani mitä VD, niin sitten voin harkita vaihtoa siihen, nyt pelaan lähinnä kevyempiä pelejä sillä.
 
Luultavasti näin. Toisaalta vaikka tälläkin foorumilla HD käyttäjät on näkyvästi äänessa niin silti suurin osa pelaa pelkällä Questilla välittämättä PC:stä. Oculuksehan on toki helppo seurata miten myynnit kehittyy ja jos jos se vaikuttaisi kovin haitallisesti Quest pelien myyntiin niin kyllä siellä varmasti reagoitaisin.

Itse en ole VD:stä lainkaan niin innostunut mitä moni täällä. Ymmärrän kyllä langattomuuden mutta mulla Link pyörii jatkuvasti sujuvammin. Jos VD jossain vaihessa pääsee samaan minun setupissani mitä VD, niin sitten voin harkita vaihtoa siihen, nyt pelaan lähinnä kevyempiä pelejä sillä.


Oculuksen on vielä helppo olla, kun ei kilpailijaa ole. Xr2 oli kyl kova veto vielä kylkeen. Htc twiittas n.2kk sitten, että kilpailua olis tulossa mobiilipuolelle, saapi nähdä.. Ei ollut ainakaan perus cosmos mikään hyvä veto seuranta ongelmien takia pcvr puolelle.
 
Oculuksen on vielä helppo olla, kun ei kilpailijaa ole. Xr2 oli kyl kova veto vielä kylkeen. Htc twiittas n.2kk sitten, että kilpailua olis tulossa mobiilipuolelle, saapi nähdä.. Ei ollut ainakaan perus cosmos mikään hyvä veto seuranta ongelmien takia pcvr puolelle.

Minusta olisi hyvä jos HTC saisi PCVR headsetin inside-out trackingilla tuonne 399-499$ tasolle, nykyinen HTC:n valikoima on niin sekava ettei siitä kukaan jaksa pysyä kärryillä.

Mieluummin HTC:ltä 1-2 headsettiä joiden erot ymmärtää kerralla ja joista edes toinen asettuisi hinnaltaan Quest2 - HP Reverb väliin. Mobiiliheadsetteihin en niin kilpailua kaipaa, Oculus on tehny siellä lähes kaiken onnistuneesti joten kilpailevien ratkaisujen tuominen jollain 599$ hinnalla on tarpeetonta.

PC headseteissä on minusta nyt markkinarakoa Quest2:sen ja HP Reverbin välillä, etenkin Suomihinnoissa.
 
Minusta olisi hyvä jos HTC saisi PCVR headsetin inside-out trackingilla tuonne 399-499$ tasolle, nykyinen HTC:n valikoima on niin sekava ettei siitä kukaan jaksa pysyä kärryillä.

Mieluummin HTC:ltä 1-2 headsettiä joiden erot ymmärtää kerralla ja joista edes toinen asettuisi hinnaltaan Quest2 - HP Reverb väliin. Mobiiliheadsetteihin en niin kilpailua kaipaa, Oculus on tehny siellä lähes kaiken onnistuneesti joten kilpailevien ratkaisujen tuominen jollain 599$ hinnalla on tarpeetonta.

PC headseteissä on minusta nyt markkinarakoa Quest2:sen ja HP Reverbin välillä, etenkin Suomihinnoissa.


Jos oikein ymmärsin htcn vihjailun, niin ehkä tulisi tuollainen samantyylinen hmd mikä pyörittää pcvr sekä mobiili. Viveport toimisi mobiliialustana varmaan. Tämä nyt kyllä täysin spekulointia.
 
Ehdin nyt testata Virtual Desktopin lagia eri asetuksilla, verrokkina Oculus storen Paper Beast. 90hz moodi käytössä.

Kun valitsin bitraten 115MB ja ”high” näytti lagi 32ms. Kun vaihdoin ”medium” lagi meni 27ms. Samaten kun tiputin 80MB ja asetuksella ”high”, näytti lag edelleenkin 27ms.

Kun muutin takaisin ”high ja bitraten 115Mb:hen, jäi lag 27ms. Ehkäpä olisi pitänyt käynnistää sovellus uudestaan vaikka VD sanookin siitä erikseen vain medium-high asetusta muuttaessa. Joka tapauksessa noilla asetuksilla mulla näyttäisi lag 27-32ms.

En vielä testannut SteamVR peleillä, vaikuttaako high->medium esim. siihen että laite ehtisi piirtää täyden framen (ts. frametime <=11,1ms) niillä peleillä mitkä siihen eivät ehdi.
 
Nyt kun alkaa olemaan vähän kokemuksia, niin kuinka pitkään teillä kestää Quest 2:ssa akku langattomassa käytössä?

Kerran kun säätää kuntoon niin ei tarvitse enää sen jälkeen säätää. Kun käytti noita First Gen laseja, niin unelmoi langattomuudesta ja hyvästä paneelista josta pystyisi tekstejä lukemaan ja tämä Quest2 on juurikin ainakin itselleni se "gen2" headset joka täyttää kaikki checkboxit (langaton, tarkka paneeli, helppo lukea teksejä, yhtä hyvä tracking kuin oma CV1 3:lla majakalla sekä lähes huomaamaton latenssi) ja mikä parasta, ei tarvinnut edes myydä toista munuaista, vaan tuo maksoi naurettavat 350€+20€ virtual desktop. Se että joutuu 30 minuuttia säätämään, on todellakin sen arvoista että pystyy pelaamaan langattomasti PCVR pelejä oikeasti "2 gen spekseillä".
Minä taas olisin melkeinpä valmis mieluummin myymään tällaisesta setistä sen toisen munuaisen kuin hyväksymään FB-pakotuksen halvemmalla hinnalla. :D
 
Viitsisikö joku vielä täsmentää hieman mitä Quest2 vaatii että voi pelata steam pelejä (Il2, afs2, vtol vr) tai DCS:ää (joka ei ole steamissä itsellä) quest 2:lla. Pitääkö tuo virtual desktop ostaa aina? Jos pelaa 5ghz wlanin kautta ko. pelejä niin onko se siis natiivisti tuettua vai meneekö kikkailuksi?
 
Olikos tuossa neuvottu kaikki tarpeellinen PCVR-pelaamiseen Quest 2:lla?

 
Viitsisikö joku vielä täsmentää hieman mitä Quest2 vaatii että voi pelata steam pelejä (Il2, afs2, vtol vr) tai DCS:ää (joka ei ole steamissä itsellä) quest 2:lla. Pitääkö tuo virtual desktop ostaa aina? Jos pelaa 5ghz wlanin kautta ko. pelejä niin onko se siis natiivisti tuettua vai meneekö kikkailuksi?
Et tarvitse kuin nopean USB-johdon. Sitä käyttämällä PC:hen saadaan Oculus Link -yhteys virallisella Oculuksen ohjelmalla. Oculus Linkin sisältä sitten käynnistetään SteamVR, ja SteamVR:stä DCS (DCS on VR:n paras peli!) tai Half-Life Alyx, jne. Pelaan oikeastaan vain auto- ja lentosimuja niin mulla on ihan sama käytänkö johtoa.

Täällä puhutaan paljon langattomasta VD:n (Virtual Desktop 20€) kautta pelaamisesta. Sen asennus on "hankalampi" kun pitää asentaa pientä lisäkilkettä ja se vaatii nopean 5GHz wifin, mutta ohjeita seuraamalla toimii.
 
Viimeksi muokattu:
Et tarvitse kuin nopean USB-johdon. Sitä käyttämällä PC:hen saadaan Oculus Link -yhteys virallisella Oculuksen ohjelmalla. Oculus Linkin sisältä sitten käynnistetään SteamVR, ja SteamVR:stä DCS (DCS on VR:n paras peli!) tai Half-Life Alyx, jne. Pelaan oikeastaan vain auto- ja lentosimuja niin mulla on ihan sama käytänkö johtoa.

Täällä puhutaan paljon langattomasta VD:n (Virtual Desktop 20€) kautta pelaamisesta. Sen asennus on "hankalampi" kun pitää asentaa pientä lisäkilkettä ja se vaatii nopean 5GHz wifin, mutta ohjeita seuraamalla toimii.

Kiitos! Eli vielä tarkentavana, kun itsellä on DCS ei-steam versiona niin se ei kai toimi SteamVR:llä vai...? Voitko vielä täsmentää mikä on nopea USB kaapeli? 3.0? 3.1? 2x2? noita on niin moneen junaan nykyään. Kai tuolle 100 euron viralliselle valokaapelille joku idea on kuitenkin?
 
Kiitos! Eli vielä tarkentavana, kun itsellä on DCS ei-steam versiona niin se ei kai toimi SteamVR:llä vai...? Voitko vielä täsmentää mikä on nopea USB kaapeli? 3.0? 3.1? 2x2? noita on niin moneen junaan nykyään. Kai tuolle 100 euron viralliselle valokaapelille joku idea on kuitenkin?

Hyvä USB 2 riittää. Tuon satasen kaapelin idea on, että se on pitkä optinen kaapeli ja joustava/taipuisa seisaaltaan pelattaviin peleihin. Jos istuu tuolissa jotain simuja pelaten, niin joku alle 10e 2-3m USB 2 on tarpeeksi. Itse olen Q2 kanssa pelannut esim. näppiksellä ja hiirella SW Squadronia Q1 latauskaapelilla.
 
Mun käsittääkseni ei tarvitse olla mikään nopea usb kaapeli, Quest 1 toimi ihan hyvin usb 2 kaapeleilla eikä tiettävästi kuvanlaadussa ollut eroa usb 2 vs usb 3, linkki kuitenkin oli jotain alle 150Mbps kaistankäytöltään ja usb 2 tarjoaa jo lähes 500Mbps.
 
Hyvä USB 2 riittää. Tuon satasen kaapelin idea on, että se on pitkä optinen kaapeli ja joustava/taipuisa seisaaltaan pelattaviin peleihin. Jos istuu tuolissa jotain simuja pelaten, niin joku alle 10e 2-3m USB 2 on tarpeeksi. Itse olen Q2 kanssa pelannut esim. näppiksellä ja hiirella SW Squadronia Q1 latauskaapelilla.
Sen lisäksi se kuskaa vielä virtaakin tosi hyvin niin ei lopu lataus niin äkkiä.
 
Quest 2 ollut nyt testissä viikon verran:

+ Teknisesti hieno tuote
+ Ohjaimet erinomaiset tuntumaltaan ja ergonomialtaan
+ Yleinen laatuvaikutelma erittäin hyvä
+ USB-C, laturi mukana
+ Äänentoisto on hyvä varauksin

-+ suht painava ja voi olla haasteita saada mukavasti kasvoille varsinkin nelisilmille
- Sisältöä on vähän
- Sisältö on kallista
- Sisältö on heikkolaatuista
- Kirkkaat (valkoiset) objektit heijastuu linssin pintaan epämiellyttävästi
- Pakollinen Facebook naitos vaikka omistin Oculus tunnuksen

Koeajoin vuosi sitten Quest 1:n ja sisällön puute ja laatu edelleen kiusaa senverran, että palautukseen lähtevät. Sääli sillä laitteessa ei ole mitään vikaa.

Ihan uteliaisuudesta pakko kysyä että onko sulla joku korvaava VR ratkaisu vai keskitytkö vain flat-näytölle.
 
Hyvä USB 2 riittää. Tuon satasen kaapelin idea on, että se on pitkä optinen kaapeli ja joustava/taipuisa seisaaltaan pelattaviin peleihin. Jos istuu tuolissa jotain simuja pelaten, niin joku alle 10e 2-3m USB 2 on tarpeeksi. Itse olen Q2 kanssa pelannut esim. näppiksellä ja hiirella SW Squadronia Q1 latauskaapelilla.

Itse olen kyllä ymmärtänyt että vaikka USB2.0 kaapeli toimiikin Quest1:llä, ei sen kuvanlaatu ole niin hyvä kuin USB3:llä eli USB3 suositeltava. Lyhyet USB3.1 piuhat A/C ei paljoa maksa ja siihen voi ostaa aktiivisen jatkokaapelin myöhemmin jos tekee pituutta mieli. Voi kuitenkin olla että Link kehittyy Quest2:lla yli USB2.0 rajan.
 
Itse olen kyllä ymmärtänyt että vaikka USB2.0 kaapeli toimiikin Quest1:llä, ei sen kuvanlaatu ole niin hyvä kuin USB3:llä eli USB3 suositeltava.

Sama kuvanlaatu molemmissa ainakin itselläni. Käytän tuota Q1 johtoa näppiksen kanssa, kun se on lyhyempi ja ei roiku pitkin pöytiä. Muuta käyttöä varten on USB3 johto.

edit: voi olla eri juttu sitten, kun tulee oikea Quest 2 tuki eli 90hz jne
 
Oculus Homen uusi betaversio on muuten tullut juuri tänään. Nyt debug toolilla voi säätää Mbps arvon eli lyödä vaikka sinne 500, jos kone ja muut asetukset antavat myöten. Ei näytä olevan vielä 90hz.
 
Kiitos! Eli vielä tarkentavana, kun itsellä on DCS ei-steam versiona niin se ei kai toimi SteamVR:llä vai...? Voitko vielä täsmentää mikä on nopea USB kaapeli? 3.0? 3.1? 2x2? noita on niin moneen junaan nykyään. Kai tuolle 100 euron viralliselle valokaapelille joku idea on kuitenkin?
Jos tarkkoja ollaan niin "nopea USB-kaapeli" ei ehkä ole pakollinen. Siitä oli täällä väittelyä kk takaperin, ja kävi ilmi että myös heikompi piuha toimii ainakin Quest 1:n kanssa. Mulla on kumminki Quest 1:n ja Quest 2:n kanssa Motonetistä ostettu 2.5 metrin 14€ Cloudberryn kankainen type-a to type-c 5Gb/s piuha ja hyvin toimii. Ostin vielä kaveriksi 5 metrin aktiivisen USB3-jatkopätkän joka maksoi verkkokaupassa 40€, jos haluttaa pelata olohuoneessa piuhan nokassa.

Minä pelaan Steamin DCS-versiota, niin en osaa sanoa siitä alkuperäisestä. Sehän on ilmainen silti ja kai ostetut moduulitkin toimii normaalisti? DCS:ssä on panostettu mukavasti VR:ään kun ohjaamon nappuloita voi painella katsomalla nappulaa ja painamalla joystickistä "aktivointinappia", eli käsiä ei tarvitse nostaa pois hotaksesta. Myös VR-ohjaimilla osoittelu tai hiirellä osoittelu toimii, mutta silloin pitää nostaa kädet pois ohjaimilta.
EDIT: Koneessa pitää olla klikkailtava ohjaamo! Esim. siinä toisessa ilmaiskoneessa ei ole ja se on pelikelvoton kun pitäis painella hulluja näppäinyhdistelmiä näppäimistöltä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tarkkoja ollaan niin "nopea USB-kaapeli" ei ehkä ole pakollinen. Siitä oli täällä väittelyä kk takaperin, ja kävi ilmi että myös heikompi piuha toimii ainakin Quest 1:n kanssa. Mulla on kumminki Quest 1:n ja Quest 2:n kanssa Motonetistä ostettu 2.5 metrin 14€ Cloudberryn kankainen type-a to type-c 5Gb/s piuha ja hyvin toimii. Ostin vielä kaveriksi 5 metrin aktiivisen USB3-jatkopätkän joka maksoi verkkokaupassa 40€, jos haluttaa pelata olohuoneessa piuhan nokassa.

Minä pelaan Steamin DCS-versiota, niin en osaa sanoa siitä alkuperäisestä. Sehän on ilmainen silti ja kai ostetut moduulitkin toimii normaalisti? DCS:ssä on panostettu mukavasti VR:ään kun ohjaamon nappuloita voi painella katsomalla nappulaa ja painamalla joystickistä "aktivointinappia", eli käsiä ei tarvitse nostaa pois hotaksesta. Myös VR-ohjaimilla osoittelu tai hiirellä osoittelu toimii, mutta silloin pitää nostaa kädet pois ohjaimilta.

DCS:n omasta kaupasta ostetut modulit (joita mulla on kaikki) ovat steam-epäyhteensopivia :\
 
Voi pojat nyt on Kakkos Kyöstissä CV1 tason integroidut kuulokkeet!

Kyseessä on siis Koss Porta Pro kuulokkeet purettuna ja liitetty tuollaisiin yksinkertaisiin tulostettuihin pidikkeisiin. Nuo käy ainoastaan Elite Headstrappiin. Noissa kuulokkeissa on tosi hyvä ääni ja niitä saa välillä aika halvalla tarjouksista (n 15e).

Klipsit on älyttömän helpot käyttää (eli ottaa pois säilömisen ajaksi). Kuulokkeet eivät myöskään painu kovaa korvia vasten ja ovat tosi mukavat. Nämä ovat aivan parhautta :love:

IMG_20201022_200735.jpg

IMG_20201022_203146.jpg
Eli kyseessä on tämä 3d tulostusmalli
Koss Porta Pro Adapter for Oculus Quest 2 by sekazi

Jonka tulostutin Lappeenrannassa AinMar Design
Hintaa tuli 15e. Tulosteen sain parissa päivässä.

Näin jälkikäteen mietittynä ehkä tulostaisin noi mustana...

Edit: Ainiin noi klipsit löytyy kolmella eri korkeusvariantilla ja nuo tuossa on keskimmäinen korkeusvaihtoehto, joka itsellä on iha perfecto.
 
Viimeksi muokattu:
Miksiköhän Virtual Desktop (Quest 2) ei ota ku max 72Hz käyttöön työpöytänäkymässä? Peleissä en tiedä mikä on. Säädetty 90Hz molemmat.

Edit: Sidequestista piti ottaa käyttöön, nyt pelaa.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on pakko sanoa, että onhan muuten paljon parempi kuvanlaatu Assetto Corsalla langattomasti VD pelatessa kuin link-kaapelilla!
Onkohan tuohon link hommaan tulossa jotain parannusta Oculukselta jossain vaiheessa?
 
Aika moni on todennut Quest 2 kanssa pelaamassa (Link kaapeli) Alyxia , että kuva on huomattavasti epätarkempi verrattuna esimerkiksi Rift S. Vaikka SDE efekti on olematon. Onko kuka huomannut saman ilmiön? Itse pääsen kunnolla kokeilemaan vasta 27.10.

Alyx:ssa on dynaaminen resoluutionsäätö. Voisiko linkkikaapeli lisätä sen verran kuormaa koneelle, että resoluutio pelissä putoaa? Dynaamisen resoluution huomasi hyvin, kun mun 1080ti:lla kyllä pystyi ajamaan hyvin maksimaalisia asetuksia, mutta resoluutio meni perunatasolle == suttuinen kuva. Paras kuvanlaatu olikin alemmilla kuvanlaatuasetuksilla, kun resoluutio pysyi korkeampana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 287
Viestejä
4 489 205
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom