VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Kaikki nykyiset VR headsettien valmistajat ovat siirtymässä/siirtyneet OpenXR apiin jonka jälkeen nämä valmistajien omat SteamVR, OculusSDK ja WMR apit jäävät pois käytöstä. Ei siis mitään huolta siitä etteiko kaikki tulevat pelit toimisi kaikilla headsetillä vaikka Facebook ei tekisi enää yhtään uutta PCVR headsettiä.

Sellainen tarkennus, että OpenXR keskittyy lähinnä vain matalan tason juttuihin, kuten rautaan. SteamVR SDK ja Oculus SDK ei katoa mihinkään, koska niissä on paljon muita ylemmän tason juttuja, joita ainakin kaikki virallisiin kauppoihin julkaisevat "joutuvat" käyttämään. Oculuksen kohdalla satunnaisina esimerkkeinä vaikka avatarit, 3d audio, dash api, user profile, leaderboards, achievements, party/group system, matchmaking, drm, cloud savet, friend system. Moni näistä sidottu Oculus Homen toimintaan, joten se pitää olla asennettuna ja kunnossa. Koskee myös Steamissa olevia Oculus tuella olevia pelejä, joita on useita ja vähintään kaikki ne, jotka löytyvät jo molemmista kaupoista.

Ei se Oculuksen PC-tuki kyllä katoa mihinkään ja suuri osa kehittäjistä jatkaa myös pelien tekoa myynnin takia. Oculuksen kauppa on ollut tuottoisampi monille kehittäjille näkyvyyden ja suuren käyttäjäkunnan takia. Facebook Connectin dev sessioissa edelleen kehoitettiin tekemään molemmille ja juuri tuo PC/Link-pelien integroituminen suoraan Questin dashboardiin taidettiin mainita yhtenä tekijänä. Ehkä Oculus SDK käyttävien PC-pelien kutsut, haasteet yms. näkyvät joskus Questissakin.
 
Saatiin nyt vihdoin toisella yrityksellä kinuttua io-techin discordin flat monitor ylläpitäjiltä #virtualreality kanava, niin sieltä voi tulla kyselemään nopeita kysymyksiä.

Jos täällä ei porukka ole vielä io-techin discordissa niin tässä on kutsu joka on voimassa vain päivän, mutta kai tuonne voi nykyään liittyä jollain serverihaullakin? Join the TECHBBS Discord Server!

Jos miettii tällä hetkellä Beat Saber hankkimista Oculus Rift S niin olisiko se nyt sit "turvallisempaa" hankkia Oculuksen omasta kaupasta - hinta Steam kanssa tällä hetkellä ihan sama (30€)?
Tärkeintä että saat beastsaberin toimimaan jotta voit ladata muiden käyttäjien "nuotittamia" biisejä ilmaiseksi. Jos tuo bsaber.com toimii Riftin kauppaversion kanssa niin sitten se on helpoin kun ei tarvi käynnistää SteamVR:ää turhaan. Mulla on kokemusta vain Quest-versiosta se vaati aika paljon säätöä.

Hyviä pointteja molempiin suuntiin. En usko kyllä pc-puolen irtaantumiseen, sillä se näyttäisi huonolta bisnesmallilta omiin silmiin.
En usko minäkään.
 
Sellainen tarkennus, että OpenXR keskittyy lähinnä vain matalan tason juttuihin, kuten rautaan. SteamVR SDK ja Oculus SDK ei katoa mihinkään, koska niissä on paljon muita ylemmän tason juttuja, joita ainakin kaikki virallisiin kauppoihin julkaisevat "joutuvat" käyttämään. Oculuksen kohdalla satunnaisina esimerkkeinä vaikka avatarit, 3d audio, dash api, user profile, leaderboards, achievements, party/group system, matchmaking, drm, cloud savet, friend system. Moni näistä sidottu Oculus Homen toimintaan, joten se pitää olla asennettuna ja kunnossa. Koskee myös Steamissa olevia Oculus tuella olevia pelejä, joita on useita ja vähintään kaikki ne, jotka löytyvät jo molemmista kaupoista.
Joo, en ajatellut ollenkaan noita saveja ja muita ominaisuuksia. Toki SteamVR ja Oculus store pitää aina olla asennettuna kun käyttää kyseisiä laseja, mutta pointti oli se että tuo OpenXR on pelin devaajan näkökulmasta ylemman tason API eli kun tekee pelin sille niin se tukee automaattisesti kaikkia headsettejä ainakin perustoiminnallisuudeltaan eli näytön päivittämien ja kontrollit joten kolmasien osapuolien kehittämät pelit tulevat toimimaan Rift CV1/S/Quest linkillä vielä pitkään ellei Facebook lopeta koko RIft platformia jota tuskin tulee tapahtumaan. Toki ne voi lopettaa sen kehittämisen ja PC only pelien rahoittamisen, mutta kokonaan sulkemisella ei ole mitään järkeä. Cloud savejen yms hyödyntäminen toki sitten vaatii laitekohtaista tukea, mutta kuinka moni peli oikeastaan edes käyttää vaikka Ocluksen avatareja? Oculuksen omat tech demot ja pari indie peliä? Kaikki isommat pelit käyttää custom avatareja ja cloud save yms tuki on muutenkin ollut aika harvinaista.
 
Onko käytännön kokemuksia laadukkaasta ja varmasti toimivasta n. 2m pituisesta jatkokaapelista Oculus Rift S -laseille? Olisi tarvetta saada hiukan lisää ulottuvuutta kun oma PC hiukan haastavassa paikassa pelaamisen kannalta.

Vastaan itselleni jos joku etsii vastausta samaan ongelmaan kuin itselläni oli.

Itse tuli hankittua tällainen yhdistelmä Oculus Rift S jolla sain jatkoa itselleni sen tarvittavan 1.5-2m. Testattu ny 2-3h Alyxia ilman ongelmia.

Display Repeater (+ laadukas 2m Display "8k" kaapeli):

Ja aktiivi USB 3.0. HUB:
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärsinkö oikein että poken katsomiseen Questilla on joitain muitakin tapoja kuin Questille asennettu VR-player joka toistaa etukäteen ladattuja elokuvia PC:ltä?

Helpoin ja yhteensopivin ja todennäköisesti laadukkain tapa on kytkeä quest link:lla pc:een kiinni. PC:een whirligig tai joku muu softa videotoistoon. Tällä ohjeella maksimoi linkin yli menevän kuvanlaadun How To Increase Oculus Link Resolution For A Sharper Image On Quest Laadukkain sen vuoksi, että ainakin viimeksi kun kokeilin niin quest ei jaksanut purkaa kaikkia videoita mitä koneelta löytyi.

Tällä voi aikuisviihdettä kokeilla helposti: VR Porn App | SLR Virtual Reality Porn App | SexLikeReal Saitti on iso, että ehkä ne ei saastuta konetta. imho. whirligig ja videot ladattuna tuntuu turvallisemmalta.
 
Minkä verran parempi tuo quest 2 on rift s:ään verrattuna? Rift:s:ssä ei nyt sinänsä mitään erityistä vikaa ole, mutta screen door effect on ihan hirveä.
 
Rift:s:ssä ei nyt sinänsä mitään erityistä vikaa ole, mutta screen door effect on ihan hirveä
Noinko on?
CV1:stä tuon kommentin ymmärtäisinkin. En ole päässyt Ässää kokeilemaan, mutta jossain kohtaa pääsen kun kaverilla on se. Niin näkee eron Indexiin.
 
Noinko on?
CV1:stä tuon kommentin ymmärtäisinkin. En ole päässyt Ässää kokeilemaan, mutta jossain kohtaa pääsen kun kaverilla on se. Niin näkee eron Indexiin.
No, ei ole kokemusta muistakaan välineistä, mutta koen efektin vahvasti elämystä haittaavaksi varsinkin tummilla taustoilla kuva näyttää hirveältä. Beat saberia pelaan eniten ja siinä ei toki hirveästi haittaa tällainen.
 
Tässä on vertailu rift S, Quest ja Quest 2 linssien läpi



Tässä taas Quest 2 vs Reverb G2 ja Index

Mielenkiintoinen video, mutta näistä ei kyllä ihan hyvää kuvaa saa siitä millainen näkymä todellisuudessa on. Pitäisi saada ihan lasit päähän ja kokeilla.
 
Mielenkiintoinen video, mutta näistä ei kyllä ihan hyvää kuvaa saa siitä millainen näkymä todellisuudessa on. Pitäisi saada ihan lasit päähän ja kokeilla.
Voin laittaa kyllä kokemuksia SDE erosta Kyösti ykkösen ja kakkosen välillä, heti kun saan laitteen käsiini. Mutta käsittääkseni kyllä SDE on pienempi Rift ässällä kuin Q1, joten mulla on varmaan isompi muutoskin.
 
En kyllä omalla Rift S koe että näkisin sde:tä ollenkaan ellen todella tarkasti katso jotain tiettyä taustaa vasten vrt HTC Vive jossa se oli todella selkeä.
 
HP meni ja julkisti omnicept version Reverb G2 laseista. On eye tracking ym.

HP Reverb G2 Omnicept Edition | HP® Official Site

The HP Reverb G2 Omnicept Edition VR headset is an upgraded version of the recently released HP Reverb G2 headset with added cameras and sensors to track eye movement, pupillometry, heart rate, and facial expressions.
The HP Reverb G2 Omnicept Edition is expected to be available in Spring 2021. Pricing will be shared closer to product availability.
HP Announces Reverb G2 Omnicept Edition | TechPowerUp
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä omalla Rift S koe että näkisin sde:tä ollenkaan ellen todella tarkasti katso jotain tiettyä taustaa vasten vrt HTC Vive jossa se oli todella selkeä.
Kummallista:hmm: Luulin että rift s:n SDE on niin selkeä että se on kaikille ihan itsestäänselvää. Mun mielestä se näkyy häiritsevästi kaikkialla ja koko ajan. Mutta voiskohan olla että ihmisen henkilökohtaisessakin silmän "resoluutiossa" voisi olla sellaista eroa joka selittäisi nämä kokemuserot?
 
En kyllä omalla Rift S koe että näkisin sde:tä ollenkaan ellen todella tarkasti katso jotain tiettyä taustaa vasten vrt HTC Vive jossa se oli todella selkeä.

En myöskään huomaa Rift S:llä lainkaan SDE:tä, kuten CV1:llä tai Lenovon Explorerilla.
 
Tuli itellä vastaan Steam survey. Tuli katsottua mikä mahtaa olla VR-pottien tilanne siellä:
1601553655947.png
 
Tuli itellä vastaan Steam survey. Tuli katsottua mikä mahtaa olla VR-pottien tilanne siellä:
1601553655947.png

1.7% osuus kaikista Steam-käyttäjistä kylläkin yllätti allekirjoittaneen, hienoa että VR "valloitus" etenee.
 
Tuli itellä vastaan Steam survey. Tuli katsottua mikä mahtaa olla VR-pottien tilanne siellä:
1601553655947.png
Tuo ei taida osata katsoa ALVR / Virtual Desktop läpi oikein, mitä laitetta käyttää. ALVRn kanssa minulla Steam raportoi, että käyttäisin Rift S, koska ALVR oletuksena emuloi kyöstin Rift S:ksi.
 
1.7% osuus kaikista Steam-käyttäjistä kylläkin yllätti allekirjoittaneen, hienoa että VR "valloitus" etenee.
Prosenttina kuulostaa pieneltä, mutta käyttäjämääränä se onkin jo ihan sievoinen summa ~400k.

Tuo ei taida osata katsoa ALVR / Virtual Desktop läpi oikein, mitä laitetta käyttää. ALVRn kanssa minulla Steam raportoi, että käyttäisin Rift S, koska ALVR oletuksena emuloi kyöstin Rift S:ksi.
Tuo ihan skannaa laitteet mitkä ovat kiinni. Näyttääkö se muutenkin laitteena Riftinä?
Questeja kuitenkin 11% tuossakin.
 
Prosenttina kuulostaa pieneltä, mutta käyttäjämääränä se onkin jo ihan sievoinen summa ~400k.


Tuo ihan skannaa laitteet mitkä ovat kiinni. Näyttääkö se muutenkin laitteena Riftinä?
Questeja kuitenkin 11% tuossakin.

Ajoin juuri SteamVRn kautta System reportin, kun oli lasit käsillä ja ALVRn kautta yhdistettynä. Kyllä se sielläkin ihan Rift Snä näkyi.

Muoks: Tästä vielä kuva ko raportista.

On se kuitenkin silti hyvä raportti sillä, että Oculusta tosiaan on iso osa laitteista. :)
 

Liitteet

  • IMG_20201001_152530.jpg
    IMG_20201001_152530.jpg
    1,2 MB · Luettu: 48
Viimeksi muokattu:
Virtual Desktop emuloi kanssa questin Rift S:ksi, custom oculus runtimen takia. (oculus sekä steam käytössä) lähde: Guy Godin. USB/Linkin kanssa näkyy ihan questina. Onhan vielä suurinosa vr käyttäjistä, jotka pelaa questilla ilman pc:tä.
 
Viimeksi muokattu:
"Suomesta" (Suomalainen kauppa mutta tavarat tulee ehkä ruotsista?) halvin G2 olis Kasuplanilta toimituksineen hintaan 671,75€. Mutta kun koitan kys sivustolle rekisteröityä niin ei onnistu sitten kirveelläkään, tietojen täyttämisen jälkeen kun painan "Luo tili" niin valittaa että yrityksen nimi ja ALV tiedot puuttuvat vaikka ihan kuluttajana koitan rekisteröityä o_O Ja muutenkin ei pahemmin ole kyseisestä firmasta mitään kokemuksia :hmm:
 
Kummallista:hmm: Luulin että rift s:n SDE on niin selkeä että se on kaikille ihan itsestäänselvää. Mun mielestä se näkyy häiritsevästi kaikkialla ja koko ajan. Mutta voiskohan olla että ihmisen henkilökohtaisessakin silmän "resoluutiossa" voisi olla sellaista eroa joka selittäisi nämä kokemuserot?

Mielestäni sen ei pitäisi olla Rift S kanssa itsestäänselvää. Ainakin itselläni ja monella muulla on vaikeutta sitä huomata, ellei erikseen etsi tai on normaalista poikkeavaa sisältöä, joka korostaa sitä.
 
Milloinhan tuo HP Reverb G2 saapuu ennakkotilaajille? Heinäkuussa tilattu Bestwarelta. Alkaa jo VR himo puskea kun monta kuukautta ollut pelaamatta. :D

edit.Bestwarelta tulleessa viestissä lukikin että lokakuun lopulla.
 
Mielestäni sen ei pitäisi olla Rift S kanssa itsestäänselvää. Ainakin itselläni ja monella muulla on vaikeutta sitä huomata, ellei erikseen etsi tai on normaalista poikkeavaa sisältöä, joka korostaa sitä.
Sitten mun on pakko tulla siihen johtopäätökseen, että kyseessä on jokin neuroanatominen tai silmän anatominen ero. En yhtään yritä olla erityinen lumihiutale, ja oon ihan vilpittömän yllättynyt siitä jos tää ei ole yleinen kokemus. Olis mielenkiintoista tutkia asiaa.
Mulle rift s:n kuva näyttää siltä, että se koostuu pienistä erillään olevista neliöistä. Kyllä sillä pelaa, mut usein näyttää kyllä ärsyttävältä.
 
Nuorena mun näkö oli 1.6 ("normaali" näkö on 1) ennenkuin hajataitteisuus sotki asioita. Mut varmaan mulla on lähinäössä edelleen erottelukyky sitten tosi korkea. Tässä tilanteessa siitä kyllä on vaan harmia:rolleyes:
 
Marraskuun puolella.
Juu. Tämä viesti tuli kuukausi sitten.

We would like to inform you about the status of your HP Reverb G2 pre-order.

HP has informed us that the Reverb G2 is currently being equipped with new, improved lenses in the production process. This upgrade will further increase the quality of the product, but according to HP it is accompanied by a slight delay in the initial delivery to all dealers. Based on the new availability date communicated to us by HP, we expect your order to be shipped by the end of October.

Due to the increased number of inquiries and in order to be able to help you as quickly as possible, we ask you to reply to this e-mail and refrain from other contact channels.

Best Regards,
Your bestware team

Itse tilasin heinäkuun 13. jolloin hinta oli 624.17€
 
Espanjasta tilasin elokuun lopussa noin 630e pikapostilla ja ilmoittivat että tilaus tulee marraskuun alussa. En olisi tilannut jos olisi ollut kalliimpi. G2 on mielestäni noin 500e arvoinen setti. Eiköhän hinta laske kun tulee lisää kilpailua. HP:n on helppo hyötyä nykyisestä markkinatilanteesta.
 
Espanjasta tilasin elokuun lopussa noin 630e pikapostilla ja ilmoittivat että tilaus tulee marraskuun alussa. En olisi tilannut jos olisi ollut kalliimpi. G2 on mielestäni noin 500e arvoinen setti. Eiköhän hinta laske kun tulee lisää kilpailua. HP:n on helppo hyötyä nykyisestä markkinatilanteesta.
Aika halvalla sait. Mihin perustat tuon 500 hinnan? Onhan tuo tarkempi kuin Index joka maksaa 539€?
 
Aika halvalla sait. Mihin perustat tuon 500 hinnan? Onhan tuo tarkempi kuin Index joka maksaa 539€?
Saahan sitä haluta vaikka satkulla ostaa. Tappiolla ennen mainosrahoja myytävä Quest 2 varmaan sotkee nyt hintakuvitelmia. Kannattaa myös muistaa, että Q2:ssa on huonompi ergonomia, IPD-säätö ja audio kuin G2:ssa. Ne maksaa. Tokikin Q2:ssa on sitten markkinajohtaja mobiilipiiri ja langattomuus. Mielenkiinnolla odotan, tyrkytetäänkö Q2 UI:ssa mainoksia käyttäjän silmille jollain tapaa.
 
Aika halvalla sait. Mihin perustat tuon 500 hinnan? Onhan tuo tarkempi kuin Index joka maksaa 539€?
539 eurolla saa pelkän index headsetin, millä ei vielä itsessään tee yhtään mitään. Siihen kun aletaan laskea base stationeita tai ohjaimia päälle niin hinta on jo aika eri luokkaa. Siihen nähden tämä reverb on kyllä ihan kilpailukykyisesti hinnoiteltua, jos nyt hyväksi osoittautuu.
 
539 eurolla saa pelkän index headsetin, millä ei vielä itsessään tee yhtään mitään. Siihen kun aletaan laskea base stationeita tai ohjaimia päälle niin hinta on jo aika eri luokkaa. Siihen nähden tämä reverb on kyllä ihan kilpailukykyisesti hinnoiteltua, jos nyt hyväksi osoittautuu.
Niin saa, mutta jos nyt syystä tai toisesta sattuu olemaan ohjaimet ja majakat valmiina.. Ihmettelin tuota 500 heittoa ettei sillä saa uutta headsettia. Minusta 630 euroa kuulostaa edulliselta uudesta tarkasta headsetistä johon kuuluu kaikki. Indexin hintahan on ollut alusta asti päälle tonnin.
 
Ajattelin seurata hieman mihin suuntaan puheet kehittyvät ennenkuin laitan seuraavan headsetin tilaukseen. Se on selvää että majakoita en halua, joten käytännössä vaihtoehdot ovat HP Reverb G2 ja Quest 2. Toki toivoisin HTC:nkin tekevän vaihteeksi uuden järkevän headsetin mykyisen vaihtoehtosekamelskan sijaan, olisipahan sitten kolmaskin vaihtoehto. Tilaa ainakin olisi 499€ hintaluokassa.

Periaatteessa Quest 2 olisi kaikin puolin no-brainer jollei tuo Facebookin mahdollinen irroittautuminen SteamVR:stä olisi vaarana. Oculus storen omat pelit ovat varsin kalliita vrt. SteamVR ja monet hyvät pelit saa vain Steamistä kuten Skyrim, No Mans Sky ja FS2020.

Tätä itsekin pohdin. Viven ja CV1 omistaneena en majakoita tai kameroita halua ja tällä hetkellä Quest 2 sekä reverb G2 vaikuttavat ainoilta, mutta erittäin hyviltä vaihtoehdoilta. Jos tuo 5G wifi vai mikä onkaan löisi hyvin läpi ja Quest 2 voisi "striimata" pelit hyvin tehokkaalta koneelta, olis se täydellinen setti, varsinkin hinnan huomioon ottaen. G2 taas pitäisi olla "next gen" visuaalit, mutta taas vaatinee sitten näyttiksen päivittämisen keskiluokasta high-endiin.

Varmaan tuohon quest 2 päädyn. lähinnä sen takia että on pirun monipuolinen ja toimii niin stand-alone headsettinä kuin myös tietokoneen kanssa (aluksi vissiin kaapelilla ja myöhemmin sitten virittäisi 5g wifin). Langattomuudesta olisi mukava nauttia noista piuhahelveteistä kärsineenä (vive ja cv1). G2 kun ei langattomuuteen tule varmaan koskaan pystymään.
 
Täällä puhuttiin Quest 2:n tuovan VR-lasit isomman yleisön tuotteeksi ja toden totta itsekin juuri Quest 2 -hypen ja etenkin erinomaiselta vaikuttavan hinta-laatusuhteen takia tilasin ensimmäisiksi VR-laseiksi moiset. Toki esim. Valven Index houkutti aikanaan, kun Half-Life -sarjan suurena fanina teki mieli pelata Alyxia, mutta omat periaatteet ei kyllä salli yli 500 euron (eikä varsinkaan tonnin) sijoitusta laseihin. Onneksi nyt pääsi hyppäämään kyytiin.

Tilasin Gigantista (yleensä haluan kikkailla ostokset halvemmaksi tilaamalla ulkomailta, mut nyt ei löytynyt, varsinkaan luotetusta Saksan Amazonista, kun Saksahan ei taida ottaa näitä myyntiin) 64 gigan version Q2:sta sekä Elite Strapin, järkyttävän taustatyömäärän jälkeen. Koin 64 gigan parhaaksi vaihtoehdoksi, sillä ensinnäkin se tuntuu olevan juuri se malli, missä saa hintaan nähden eniten (monihan mainitsee että näitä myydään lähes tappiolla ja koitetaan saada lisätarvikkeiden korkealla hinnalla käännettyä voitoksi) ja toisekseen Oculus-kaupan pelien 1-4 gigan koot eivät äkkiä täytä sitä runsasta 50 gigan säilytystilaa. Toki on uutisoitu, että esim. Walking Dead -peli päätyy olemaan hieman yli 10 gigaa Oculus-kaupassa, mutta saahan niitäkin vaikka viisi moista 64 gigan versioon. Osa varmasti tekee myös niin, että ostelee noita isompia pelejä PC-versiona ja striimaa ne laseihin. Kun itsellä ei oo tarvetta ladata porn... elokuvia tai kymmeniä pelejä Q2:een, niin 256 gigan version osto omalla kohdalla olisi typerää.

Elite Strappiin päädyin, kun jokaisessa arvostelussa tunnuttiin pitävän paketissa tulevaa sträppiä suht. huonona ja Elite Sträppiä huomattavasti paremana vaihtoehtona. Toki olen luonnostaan sellainen, että etsin mieluiten aina 3rd party -lisävarusteita, jotka voivat olla paitsi parempia niin halvempia, mutta kun huhuttu Halo-sträppikin taitaa tulla vasta ensi vuoden puolella, niin 49 euron hintainen Elite Sträppi ei ole liian ylihintainen, jos sillä saa paljon mukavuutta ja nopeampaa säätöä. Pohdin myös settiä, jossa tulee Elite Strap akulla sekä kantolaukku. Kuitenkin 139 euron hinta on kovin suolainen, jos ottaa huomioon, että kantolaukun, johon saa lisätarvikkeitakin (toisin kuin viralliseen laukkuun) saa AliExprissistä alle 20 eurolla, ja luotetun Ankerin virtapankin, joka tarjoaa paitsi moninkertaisesti enemmän akkua kuin virallinen akkusträppi niin myös paremmin vastapainoa painaville laseille Sträpin takaosaan, 30-40 eurolla. Koska en edes tiedä, tarvinko lisäakkua, niin parempi mennä pelkällä Elite Sträpillä (ja AliExpressin kantolaukulla).

Q2:ia aion käyttää myös PC:een kanssa. Oculus Linkiä en hanki, sillä 99 euroa on ryöstöhinta, oli kyse kuinka paljon tahansa hienosta kuitukaapelista tai ei. Kotoa löytyy jo Ankerin Powerline+-sarjan vajaa parimetrinen USB-A to USB-C -kaapeli, niin sitä voi kokeilla, jos haluaa. Sen verran Virtual Desktoppia on kehuttu (jopa Linkiä paremmaksi), että aion sitä kokeilla (varsinkin kun löytyy suht. uusi ja hyvä Asuksen reititin (joskaan ei mikään Wi-fi 6 malli). PC:ni on toki hieman kysymysmerkki, sillä kyse on pelikäyttöön tehdystä mini-PC:stä, jossa on toki i7-prossu ja 16Gb RAM:a mutta vaan 4 gigan VRAM:n omaava AMD:n Vega GPU. Steamin VR-testin vedin sillä läpi ja tulos oli, että PC on kyllä Capable muttei Ready. Eiköhän sillä silti jonkinlaisen kokemuksen irti saa (omaan kämppään kun en tule muutenkaan mitään torneja tai peliläppäreitä ostelemaan, minimalismin ystävänä).

Mainitaan viimeiseksi näöstä VR:n suhteen. Q2:sta tilatessa mietin, miten niitä käyttäisin näin likinäköisenä. Käytän slmälaseja tarkkuutta vaativiin hommiin, mutta toki tuli luettua, kuinka joillakin silmälasit naarmuuntuvat ja naarmuttavat Oculuksia käyttäessä, käyttivätpä he Oculuksen mukana tulevaa silmälaseille tilaa antavaa kehikkoa tai eivät. Toisaalta, vaikka näöstä löytyy miinuksia tarpeeksi, niin kaverin Quest 1:sta koittaessa pystyin kyllä pelaamaan ilman laseja kokien vain hieman epätarkkuutta (mikä osaltaan johtui toki myös Quest 1:n resosta). Taustatyönä löysin kuitenkin VR Opticianin, joka Saksasta käsin toimittaa VR-laseihin reseptilinssejä ja jota kai pidetään yhtenä parhaista moisia valmistavista tahoista. Quest 2:lle moiset maksaisivat toimituksineen 75 euroa, mikä ei ole minusta vielä kovin paha hinta. Taidan koittaa aluksi ilman laseja ja jos VR:ää on vaikea käyttää, niin tilaan sit VR Opticianilta.

Niin ja se Facebook-juttu... Olisi tosi vaikea uskoa, että Quest 2:ia myydään tajuttomat määrät EU:ssa ja sitten niitä ei voisi käyttää. Jos FB-rajoituksia tuleekin, niin eiköhän siihen keksitä jonkinlaiset porsaanreiät, joko Facen tai kolmansien osapuolten taholta. Kuulun itse niihin henkilöihin, jotka toki sinänsä vaalivat yksityisyyttään, mutta enemmän ehkä lähiympäristöään koskien. Näin ollen en ole koskaan epäröinyt käyttää Facea (jota aloin käyttämään heti kun se yleistyi Suomessa), enkä sinänsä hahmota, mikä se käytännön haitta on, jos Face-tietojani leviääkin maailmalle. Ryöstetäänkö rahani? Ei. Murtaudutaanko kotiini. Ei. Pilataanko maineeni. Ei. En toki kritisoi niitä, jotka periaatteesta kokevat, että mitättömätkin tiedot on oikeus pitää itselleen, mutta koen vain, että (ilmaisen) somen hinta usein on se, että pitää asettaa itsensä näkyväksi jotta näkee muitakin.
 
@Tigerman82 noiha kannattaa tilata suoraa oculukselta eikä mistään amazonista.

Miksi kannattaa? Toki huomasin, että suomalaisetkin voivat suoraan Oculus-kaupasta tilata. Amazonin mainitsin lähinnä siksi, että joskus siellä voi olla pikkuisen alemmat hinnat. Oman tilaukseni siis kuitenkin tein Giganttiin, kuten mainitsin. Yksi syy taisi olla se, että toimitusajat tuntuivat olevan Gigantissa nopeammat.
 
Miksi kannattaa? Toki huomasin, että suomalaisetkin voivat suoraan Oculus-kaupasta tilata. Amazonin mainitsin lähinnä siksi, että joskus siellä voi olla pikkuisen alemmat hinnat. Oman tilaukseni siis kuitenkin tein Giganttiin, kuten mainitsin. Yksi syy taisi olla se, että toimitusajat tuntuivat olevan Gigantissa nopeammat.
Tulee noin viikossa Oculukselta ilman postikuluja. Ainakin CV1:n aikoihin hinta oli reilusti halvempi suoraan Oculukselta.
 
Tulee noin viikossa Oculukselta ilman postikuluja. Ainakin CV1:n aikoihin hinta oli reilusti halvempi suoraan Oculukselta.

Jep. Nyt nuo oli samoissa hinnoissa muiden Suomi-paikkojen (tai ainakin Gigantin) kanssa. Toimituskuluja ei tosiaan ole mut omani haen ilmaiseksi suoraan Gigantista, niin eipä niitäkään tarvi maksella.
 
Miksi kannattaa? Toki huomasin, että suomalaisetkin voivat suoraan Oculus-kaupasta tilata. Amazonin mainitsin lähinnä siksi, että joskus siellä voi olla pikkuisen alemmat hinnat. Oman tilaukseni siis kuitenkin tein Giganttiin, kuten mainitsin. Yksi syy taisi olla se, että toimitusajat tuntuivat olevan Gigantissa nopeammat.
Aina tilannu launchista suoraan kamat oculukselta ja saanut ensimmäisessä aallossa tavarat suoraa himaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 375
Viestejä
4 493 419
Jäsenet
74 196
Uusin jäsen
Olli8555

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom