VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Eli onko siitä paremmasta näytöstä korkeammilla hertseillä juurikaan iloa, jos yhteysnopeus jää kumminkin pullonkaulaksi hiukka jo nykyiselläänkin.
Kun se yhteysnopeus (siitä ei hyödynnetä puoliakaan) ei ole se pullonkaula vaan dekoodausviive orkkis Kyöstin raudalla. Siihen tuo kakkonen tuo merkittävän teholisän.
 
Quest 2 on tainnut pääosin kerätä kehuja, tai ainakin itselleni sellaisia osunut vastaan, mutta Ars Technican arvostelu on melkoisen synkkä.

Review: We do not recommend the $299 Oculus Quest 2 as your next VR system
Ensimmäinen hypejunan ohittava rehelliseltä vaikuttava arvostelu.

Laitteen puutteiden ja miinusten lisäksi sanat eivät riitä kuvaamaan Facebookin nykyisiä ja tulevia vaatimuksia tunnuksen suhteen. Näköjään sovellusten sideload-mahdollisuuden käyttö vaatii jatkossa luottokortittietojen syöttämisen. Tämäkin liittyy feikkitilien estämiseen, eli Facebook on päättänyt, että heidän tuotteitaan käytetään vain oikealla nimellä ja jos feikkitili havaitaan, niin se lähtee saman tien. Ja sama juttu siinä, että virheellinen kirjautuminen voi lukita tunnuksen ja jos et voi todistaa henkilöllisyyttäsi sen avaamiseksi, niin taas lähtee tili ja sen myötä ostetut softat jne.

Kannattaa lukea tuo artikkeli ja miettiä, että onko tämä sellaista kehitystä jota haluaa tukea.
 
Ensimmäinen hypejunan ohittava rehelliseltä vaikuttava arvostelu.

Laitteen puutteiden ja miinusten lisäksi sanat eivät riitä kuvaamaan Facebookin nykyisiä ja tulevia vaatimuksia tunnuksen suhteen. Näköjään sovellusten sideload-mahdollisuuden käyttö vaatii jatkossa luottokortittietojen syöttämisen. Tämäkin liittyy feikkitilien estämiseen, eli Facebook on päättänyt, että heidän tuotteitaan käytetään vain oikealla nimellä ja jos feikkitili havaitaan, niin se lähtee saman tien. Ja sama juttu siinä, että virheellinen kirjautuminen voi lukita tunnuksen ja jos et voi todistaa henkilöllisyyttäsi sen avaamiseksi, niin taas lähtee tili ja sen myötä ostetut softat jne.

Kannattaa lukea tuo artikkeli ja miettiä, että onko tämä sellaista kehitystä jota haluaa tukea.
Täytyy myöntää että itselläni tuo ei vaikuta ostopäätökseen, vaikkakaan ei vaikuta hyvältä kehityssuunnalta. Vain siinä tapauksessa että olisi kaksi muuten samanveroista ehdokasta asia vaikuttaisi, mutta sitä ei tule tapahtumaan. Epäilen kylläkin vahvasti, että Quest tulisi olemaan parempi kuin Reverb G2 PC-käytössä. Mutta odotellaan kunnollisia testejä ensin.
 
Minä olen jo pari vuotta ollut aikeissa ostaa VR laseja, mutta myös vanhojen settien hinnat nousivat Rift S ja Quest tulon myötä ja keväällä ja kesällä käytettyjä myyntiin jopa kalliimmalla kuin uusia, koska saatavuus oli heikkoa.

Nyt käytettyjen hinnat ovat tulleet alaspäin ja tänään tarjosinkin parista setistä, mutta onneksi ei heti napannut ja toinen myyjä kertoi minulle, että Quest 2 on tulossa. Tämä oli mennyt minulta aivan ohi ja meninkin Oculuksen sivuille tutkimaan asiaa.

Uuden Questin paremmat näytöt ja vanhaa Questia edullisempi hinta saikin minut ennakkotilaamaan tuon Quest 2:n. Toivottavasti jos kysyntä on suurta, tilausten lähetys menisi edes jollain tapaa tilausjärjestyksessä eikä alueittain, niin että Suomi saa tavaraa sitten kun isommat markkinat on palveltu. :tup:
 
Oliko täällä jo että Facebook lopettaa PC VR headsettien valmistuksen?
Sinänsä sama kun voihan Questia linkillä käyttää myös PC:llä mutta on tuo harmi kuitenkin :(
Tuo tulee keskittämään paukut yhden laitteen ylläpitoon, mikä varmaan Kyöstin omistajia kyllä miellyttää. Järkevää bisneksen kannalta kun voidaan yhtä laitetta myydä kaikille. Kunnes sitten rinnalle tulee ensi vuonna AR-lasit.
 
Tuo tulee keskittämään paukut yhden laitteen ylläpitoon, mikä varmaan Kyöstin omistajia kyllä miellyttää. Järkevää bisneksen kannalta kun voidaan yhtä laitetta myydä kaikille. Kunnes sitten rinnalle tulee ensi vuonna AR-lasit.

Itselleni oli selviö, että nimenomaan Quest hakusessa, vaikka todennäköisesti enemmän PC:n kanssa käyttöä kuin standalone, mutta natiivi langattomuus selkeä deal breaker. Siihen suuntaan noi kaikki varmaan tulee jatkossa siirtymään.
 
Onko käytännön kokemuksia laadukkaasta ja varmasti toimivasta n. 2m pituisesta jatkokaapelista Oculus Rift S -laseille? Olisi tarvetta saada hiukan lisää ulottuvuutta kun oma PC hiukan haastavassa paikassa pelaamisen kannalta.
 
Tuli tilattua myös tämä ja lisäksi Oculus link kaapeli.
Seuraava tyhmä kysymys. Kun tuon kytkee kiinni PC, niin käyttöaika rajoittuu akkujen kestoon?
Joo, käyttö rajoittuu akkujen kestoon kun on PC:n USB-portissa kiinni. USB-portti ei jaksa ladata edes Quest 1:stä ja akku kuluu kokoajan, se riittää silti tunneiksi enkä ole joutunut koskaan lopettamaan pelaamista kesken akun loppumisen takia.
Harkitsen Oculus Quest 2 tilaamista ja noviisina mulla heräsi ehkä tyhmä kysymys...
Olen tilaamassa myös RTX 3080 huomenna ja siinä ei ole USB-C.
Jos käsitin oikein, niin quest 2 Oculus link kaapeli on juurikin usb-c?
Vai voiko sen kytkeä ihan vain emoon, jos siitä löytyy usb 3.2 gen 1 portti?
Questiin menevän pään pitää olla USB Type-C ja se toinen voi olla mikä vain kunhan sopii PC:n tarpeeksi nopeaan emon tai GPU:n USB-porttiin. USB-tyyppien, nopeuksien ja generaatioiden nimeämiset ovat menneet niin sekaviksi etten enää muista enkä jaksa googlettaa mikä johto tarkalleen pitää olla, mutta "se nopein gigabittinen johto" pitää olla. Sillä mukana tulevalla laturin johdolla Quest1 näkyy vain massamuistina PC:lle, eikä se läpäise Oculuksen omaa nopeustestiohjelmaa jolla saisi esim. SteamVR:n toimimaan. En tiedä miksi "melkeinpä minkä vain" USB-johdon väitetään toimivan.
 
Mulla on tämmönen 5m jatkojohto Quest1:ssä:

Katselin että noita USB kaapelijatkoja löyty paremmin mutta ymmärtääkseni Rift S (oma Rift S ei oo vielä saapunut) vaatii myös tuon displaykaapelin jatkon joita ei kovin hyvin löydy.

Katsoin että tämä oikeastaan ainoa 1m minkä löysin - mistään en löytänyt 2m tai 1.8m mitalla vastaavaa Suomesta:

 
Noita uras-naaras displayport jatkokaapeleita löytyi aika heikosti (silloin kun etsin) niin ratkaisuna laitoin DP toistimen väliin, voi käyttää ihan normaaleja DP kaapeleita.
3m USB jatkoon kanssa piti laittaa (aktiivinen) hubi väliin muuten Rift S ei toiminut kunnolla.
 
Nyt jytkähti. Infinite Office näkyy olevan oikeastaan jo AR sovellus. Jatkossa laitan quest 2 + näppiksen auton hanskalokeroon ja hoidan toimistohommia sieltä käsin.


 
Viimeksi muokattu:
Arvoisat tulevan Quest2:n saajat. Laittakaahan kokemuksia resosta erityisesti leffojen suhteen. Youtube varmaan menee, mutta viitsiikö katsoa pidempiä pätkiä?

Ps. Vinkkiä alkuperäisen questin kaapeliksi. Toimiiko mukana tullut laturikaapeli jos lisää aktiivisen usb jatkon esim. Deltaco prime vai kannattaako ostaa joku muu itsenäinen?

Pääasiallinen käyttö tulevassa Star wars Squadronssia varten (tätä on odotettu Tie fighterista asti) eli johdon pituus ei ole pääkriteeri. Täytyy ensin testata langattomuus myös...

Joku vinkkasi motonetin piuhasta myös?
Sanotaan nykyisin toimivan usb 2.0 kaapelitkin, onko siirtonopeudessa huomioitavaa eli käykö mikä vaan peruspiuha vai nopein 3.1 vai 3.2 tms?
 
Red Matterin tekijät on laittanu reddittiin jotain sepustusta miten pelin kuvanlaatu paranee Kyösti kakkosella. Aika vakuuttavan laatuista jälkeä, toki tämä kaikki varmaan tulee sen kustannuksella että päivitys on edelleen 72Hz.
Eli noin pääsääntöisesti lisääntyneen laitteen resoluution lisäksi on lisätty anisotroppinen filteröinti, parannettu tekstuurien resoluutiota, piirtoetäisyyttä kasvatettu ja foveated rendering ei ole niin agressiivinen yleisesti ja on muutettu dynaamiseksi.

Noissa esimerkkigiffeissä siis rajuin ero tulee nimenomaan tuon pelikuvan äärilaidan foveated renderingin voimakkuuden laskusta. Eli sweetspotissa resoluution kasvu ei ole noin raju verrattuna orkkikseen, mutta nuo muut asiat tietenkin parantaa sitäkin.

r/OculusQuest - Red Matter on the Oculus Quest 2. This is how it looks like!
XX5f8gf.gif

lA0dbAj.gif

zj3LIdx.gif

RvUQZlc.gif
 
Viimeksi muokattu:
Arvoisat tulevan Quest2:n saajat. Laittakaahan kokemuksia resosta erityisesti leffojen suhteen. Youtube varmaan menee, mutta viitsiikö katsoa pidempiä pätkiä?

Ps. Vinkkiä alkuperäisen questin kaapeliksi. Toimiiko mukana tullut laturikaapeli jos lisää aktiivisen usb jatkon esim. Deltaco prime vai kannattaako ostaa joku muu itsenäinen?

Pääasiallinen käyttö tulevassa Star wars Squadronssia varten (tätä on odotettu Tie fighterista asti) eli johdon pituus ei ole pääkriteeri. Täytyy ensin testata langattomuus myös...

Joku vinkkasi motonetin piuhasta myös?
Sanotaan nykyisin toimivan usb 2.0 kaapelitkin, onko siirtonopeudessa huomioitavaa eli käykö mikä vaan peruspiuha vai nopein 3.1 vai 3.2 tms?
Ei toimi laturin johto eli USB 2.0. Oculuksen PC-softa ei sitä hyväksy heikon tiedonsiirtokapasiteetin takia ja lasit näkyvät vain resurssienhallinnassa usb-muistina. 4K resoluutio vaatii järeämpää kalustoa kun USB 2.0 tai VGA-kaapelin.
En ole nimenomaan quest2 spekseihin perehtynyt, mutta alkup Questin Link toimii nykyään millä tahansa USB 2.0 -kaapelilla
Ei toimi. Miten voisi edes toimia?
EDIT: JAA KYLLÄ SE KUULEMMA TOIMII, EI TOSIN MULLA. :D

Nyt jytkähti. Infinite Office näkyy olevan oikeastaan jo AR sovellus. Jatkossa laitan quest 2 + näppiksen auton hanskalokeroon ja hoidan toimistohommia sieltä käsin.



On kyllä kova. Minä innostuin samantyyppisestä Immersed:stä. Sen suurin vika oli ettei näppistä nähnyt ja sormien tunnistus ei toiminut tarpeeksi hyvin. En usko sormien tunnistuksen toimivan tuossa (tai Quest2:ssa) sen paremmin mutta tuo Logitechin näppis on kyllä kova.

EDIT: Tuo "läpinäkyvän" kameran resoluutio on Quest1:ssä niin hirveä ja häiritsevästi vilkkuva ettei sitä tule pitämään kukaan päällä. En usko että Quest2:ssa on panostettu sen resoluutioon tai sulavaan toimintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ei toimi laturin johto eli USB 2.0. Oculuksen PC-softa ei sitä hyväksy heikon tiedonsiirtokapasiteetin takia ja lasit näkyvät vain resurssienhallinnassa usb-muistina. 4K resoluutio vaatii järeämpää kalustoa kun USB 2.0 tai VGA-kaapelin.

...

Ei toimi. Miten voisi edes toimia?

USB 2 tuki tuli jo aikaa sitten ja Link ei ole koskaan käyttänyt koko USB-kapasiteettia, koska Questin rauta ei pysty purkamaan tarpeeksi nopeasti videota. Taisi siirtyä max 150 Mbps.

Itselläni toimii mukana tullut kaapeli ihan hyvin (käytän devuksessa). Ehkä sulla on USB-porteissa vikaa?
 
USB 2 tuki tuli jo aikaa sitten ja Link ei ole koskaan käyttänyt koko USB-kapasiteettia, koska Questin rauta ei pysty purkamaan tarpeeksi nopeasti videota. Taisi siirtyä max 150 Mbps.

Itselläni toimii mukana tullut kaapeli ihan hyvin (käytän devuksessa). Ehkä sulla on USB-porteissa vikaa?
Paljonko sulla antoi nopeustesti sille kaapelille? Mulla antoi muistaakseni jotain 300Mb/s latauskaapelille ja 1200Mb/s oikealle tiedonsiirtokaapelille. Latauskaapelin kanssa ei antanut edes mahdollisuutta saada sitä PC-ohjelmaa päälle että voisi pelata SteamVR pelejä. Kierretäänkö nopeuden tarkastus jotenkin, vai miten tuon pitäisi toimia?
 
Paljonko sulla antoi nopeustesti sille kaapelille? Mulla antoi muistaakseni jotain 300Mb/s latauskaapelille ja 1200Mb/s oikealle tiedonsiirtokaapelille. Latauskaapelin kanssa ei antanut edes mahdollisuutta saada sitä PC-ohjelmaa päälle että voisi pelata SteamVR pelejä. Kierretäänkö nopeuden tarkastus jotenkin, vai miten tuon pitäisi toimia?

En muista tai en ole varmaan edes ikinä ajanut mitään testejä. Alkuvuonna siis aloin käyttämään myös tuota omaa kaapelia lyhyen pituuden takia, kun sen käyttö mainittiin päivityksissä/uutisissa. Ei vaadi mitään säätöä vaan johto vain kiinni.
 
Paljonko sulla antoi nopeustesti sille kaapelille? Mulla antoi muistaakseni jotain 300Mb/s latauskaapelille ja 1200Mb/s oikealle tiedonsiirtokaapelille. Latauskaapelin kanssa ei antanut edes mahdollisuutta saada sitä PC-ohjelmaa päälle että voisi pelata SteamVR pelejä. Kierretäänkö nopeuden tarkastus jotenkin, vai miten tuon pitäisi toimia?

Softaan tuli päivityksellä usb2 tuki. Ei tarvi kiertää millään tavalla, kun tuki on leivottu sisään.
 
Noniin, pakko kai ilmottautua että tuli kans hommattua tuo Quest2 sillon heti 16.9 eli eiköhän sitä melkein ekojen joukossa pitäisi tuo sitten saada :thumbsup: Edellinen Quest1 oli jo hieno laite sekin ja tämä vieläkin parempi, vaikka ipd säätö jäänyt hiukan puolitiehen ja itseäni eniten harmittanut fovin lisäys jäi myös. Ehkä seuraavassa mallissa?

Itselläni oli DAS käytössä 3d printatuilla adaptereilla +VRCover ja tietenkin aito Link Cable. Ohjaimillani oli Mamutit myös. Tuohon Quest2 myös pakko heti VRCover ostaa ja DAS istuttaa, kun tulee sopivat palikat jonnekkin myyntiin. Mielestäni oli ihan huikea laite noilla lisävarusteilla. Enimmäkseen tolla tuli lopulta Dirt Rally 2.0 pelattua Link Cablella joka pelitti oikein hyvin. Innolla jäädään odottamaan uutukaista. Saapi nähdä kumpi tulee ensin, 3080 vai Quest 2 :D

Paljonko sulla antoi nopeustesti sille kaapelille? Mulla antoi muistaakseni jotain 300Mb/s latauskaapelille ja 1200Mb/s oikealle tiedonsiirtokaapelille. Latauskaapelin kanssa ei antanut edes mahdollisuutta saada sitä PC-ohjelmaa päälle että voisi pelata SteamVR pelejä. Kierretäänkö nopeuden tarkastus jotenkin, vai miten tuon pitäisi toimia?

Mikäs tämmösen ohjelman nimi on jolla tuon voi testata??
 
Mikäs tämmösen ohjelman nimi on jolla tuon voi testata??
Se Oculuksen PC-ohjelma mittasi. En ole käyttänyt koko ohjelmaa ensimmäisen asennuksen jälkeen. Kuvassa Quest 1 yhdistetty PC:n USB3-porttiin laturin USB2-kaapelilla.

oculus_quest_default_usb3_cable.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Quest 2 Link -vaatimukset voi olla sitten hiukan toistaluokkaa. Reso on isompi ja jos vielä pelaa sitten joskus 90hz kanssa, niin koneesta pitää löytyä paljon enemmän jerkkua, kuin esim. Rift S käytössä, joka on 80hz. Rift S käytössä tehot kuluu lähinnä pelin renderöintiin, kun taas Linkin kanssa pitää vielä sen lisäksi pakata nopeasti se pelikuva ja lähettää. Pari Oculus deviä ehtikin tuosta jo Twitterissä mainita ja toinen taisi sanoa, että alkaa tulemaan PC-puolella pakkausrajat vastaan, kun taas Quest 2 rauta selviää helposti purkamisesta.
 
Eikös tuota pysty kolmannen osapuolen ohjelmistolla käyttään myös langattomasti pc:n jatkona ilman kaapelia?
 
Joo, jos tarkoitat Quest 1/2 eli maksullinen Virtual Desktop on paras tuohon ja ilmaiseksi löytyy mm. ALVR.

Mitenköhän on Quest 2:n kanssa. Täytyyköhän odotella tukea pitkään vai meneekö samalla prosessilla kuin ykkösen kanssa. Softa kaiketi on sama molemmissa laitteissa?

Sama link kaapelin kanssa. Tartteeko maksaa premiumia vai toimisikohan julkaisusta heti joku laadukas usb puoleen hintaan?

Alvr toimi mulla hyvin, en tarvinnut maksullista.
 
Mitenköhän on Quest 2:n kanssa. Täytyyköhän odotella tukea pitkään vai meneekö samalla prosessilla kuin ykkösen kanssa. Softa kaiketi on sama molemmissa laitteissa?

Sama link kaapelin kanssa. Tartteeko maksaa premiumia vai toimisikohan julkaisusta heti joku laadukas usb puoleen hintaan?

Alvr toimi mulla hyvin, en tarvinnut maksullista.

Arvostelijat sanoneet jo, että VD ainakin toimii, vaikkei sitä ole vielä edes päivitetty virallisesti. Ilmeisesti kuitenkin käyttää vielä maksimissaan Quest 1 resoluutiota. Quest 1 ja 2 jakavat kaikki softat pitkän aikaa.

Nykyinen virallinen kaapeli tulee toimimaan suoraan, mutta mistään muista ei voi olla varma myöhemmin ainakaan 90hz kanssa.
 
Oculus link kaapelin USB 3.2 Gen 1 nopeus on 5 Gbps.

Itse ostin saksan amazonista halvalla 5 metrin aktiivisen usb 3 jatkokaapelin jonka nopeus 5 gbps ja parin metrin usb type c to type a kaapelin joka usb 3 ja nopeus 5 gbps.

Latenssi varmaan hiukan parempi link kaapelissa mutta nopeus samaa luokkaa tosin jos ottavat viimeisenkin pisaran sieltä link kaapelista niin sitten voi olla ongelmia omalla halvalla setupilla koska nopeuden vaihteluväli isompaa tosin epäilen että eivät yritä ottaa maksimeja irti vaan tyytyvät johonkin maltillisempaan.
 
]
Oculus link kaapelin USB 3.2 Gen 1 nopeus on 5 Gbps.

Itse ostin saksan amazonista halvalla 5 metrin aktiivisen usb 3 jatkokaapelin jonka nopeus 5 gbps ja parin metrin usb type c to type a kaapelin joka usb 3 ja nopeus 5 gbps.

Latenssi varmaan hiukan parempi link kaapelissa mutta nopeus samaa luokkaa tosin jos ottavat viimeisenkin pisaran sieltä link kaapelista niin sitten voi olla ongelmia omalla halvalla setupilla koska nopeuden vaihteluväli isompaa tosin epäilen että eivät yritä ottaa maksimeja irti vaan tyytyvät johonkin maltillisempaan.

Kiitos. Olisiko laittaa linkkejä kaapeleista?
 
Kaverillani on käytettynä ostettu Rift S joka ei enää inahda mitään kun kytkee tietokoneeseen. Testasin myös omalla pöytäkoneellani ja ei toimi. USB-ajurit asentuu ja tunnistuvat, mutta Oculuksen softa ei tunnista sitä. Lasit on ostettu käytettynä joltakulta joka oli ostanut ne suoraan Oculuksen kaupasta - ymmärtääkseni takuu ei siirry alkuperäiseltä käyttäjältä mihinkään? Päteekö tämä myös Euroopassa? Ainakin näkyy käytettyjä laseja olevan myynnissä joissa on takuuta vielä jäljellä, onko kyseessä aina jonkun muun kaupan takuu kuin Oculuksen oman?

Onko enää muuta testattavissa kun kone on käynnistetty uudelleen ja testattu kaikki USB-portit? Yritin myös käsin ajaa oculus-drivers:in ja piuha on kunnolla pohjassa (tietokone myös tunnistaa lasit, joten ainakin USB-piuha tuntuu toimivan edes jotenkin).

Edit: Nyt testattu myös läppärillä missä on USB3 ja Displayport, tosin muuten en tiedä onko varsinaisesti yhteensopiva, sama lopputulos. USB-ajurit asentuu ja Device managerissa ei ongelmia, mutta Oculuksen softa ei tunnista.
 
Viimeksi muokattu:
Kaverillani on käytettynä ostettu Rift S joka ei enää inahda mitään kun kytkee tietokoneeseen. Testasin myös omalla pöytäkoneellani ja ei toimi. USB-ajurit asentuu ja tunnistuvat, mutta Oculuksen softa ei tunnista sitä. Lasit on ostettu käytettynä joltakulta joka oli ostanut ne suoraan Oculuksen kaupasta - ymmärtääkseni takuu ei siirry alkuperäiseltä käyttäjältä mihinkään? Päteekö tämä myös Euroopassa? Ainakin näkyy käytettyjä laseja olevan myynnissä joissa on takuuta vielä jäljellä, onko kyseessä aina jonkun muun kaupan takuu kuin Oculuksen oman?

Onko enää muuta testattavissa kun kone on käynnistetty uudelleen ja testattu kaikki USB-portit? Yritin myös käsin ajaa oculus-drivers:in ja piuha on kunnolla pohjassa (tietokone myös tunnistaa lasit, joten ainakin USB-piuha tuntuu toimivan edes jotenkin).

Edit: Nyt testattu myös läppärillä missä on USB3 ja Displayport, tosin muuten en tiedä onko varsinaisesti yhteensopiva, sama lopputulos. USB-ajurit asentuu ja Device managerissa ei ongelmia, mutta Oculuksen softa ei tunnista.


En ole varma takuuasiasta, mutta esim. oculus quest kypärä linkittyy aina sille käyttäjälle joka sen parittaa kännykällä. Tiedot näkee tuon jälkeen oculus kotisivuilta - kirjaudu - profiili ja laitteet. Siinä uskossa olen, että tuolloin ainakin esim. questin takuu siirtyy tuon linkityksen mukana. Riftistä en olekkaan varma.

Kokeileppa vielä thunderbolt liitintä jos löytyy. Itsellä läppärin kautta quest ei jostain syystä toiminut muualta lähdöistä, kun thunderbolt.
 
Viimeksi muokattu:
Suomessahan takuu on tuotekohtainen, onko kellään kokemusta onko tästä väännetty onnistuneesti Oculuksen kanssa?

Edit: Läppärissä on kyllä thunderbolt-liitin (pieni?), mutta minulla ei ole mitään piuhaa millä lasit saisi siihen kiinni.
 
Suomessahan takuu on tuotekohtainen, onko kellään kokemusta onko tästä väännetty onnistuneesti Oculuksen kanssa?
Itellä on käytettynä ostettu cv1 josta katos äänet. Takuun kanssa ei ollut mitään ongelmia, kuva gigantin tilausvahvistuksesta riitti kun kyselivät kuittia. En kyllä missään vaiheessa mainostanut, että olen käytettynä ostanut.
Lisäksi takuu oli mennyt umpeen jo pari kuukautta aiemmin mutta silti korjasivat :thumbsup:
 
Itellä on käytettynä ostettu cv1 josta katos äänet. Takuun kanssa ei ollut mitään ongelmia, kuva gigantin tilausvahvistuksesta riitti kun kyselivät kuittia. En kyllä missään vaiheessa mainostanut, että olen käytettynä ostanut.
Lisäksi takuu oli mennyt umpeen jo pari kuukautta aiemmin mutta silti korjasivat :thumbsup:

Sama, kuva kuitista riitti oculuksen supportiin vaikka ei ollut sieltä ostettu.
 
Oculus hoitaa takuuasiat hyvin, itelläkin on positiivista kokemusta asiasta. Questin toisen ohjaimen olkanäppäin piti hiukan enemmän klik naksu ääntä ja yhteyttä vaan Oculukseen ja sain uuden ohjaimen :thumbsup: Siinä kun otti yhteyttä sähköpostitse ja selitti asian + laitto vielä pienen pätkän videota niin asia sujui kuin rasvattu. Kyseinen "vika" oli vain se ääni, jonka huomasi kun ilman kuulokkeita käytti ohjainta, pelaamiseen ei vaikuttanut.
Tämän takia melkein ostaa ennemmin suoraan Oculus kaupasta kuin muualta, turha välikäsi pois ellei nyt ole selvästi halvempi jossain toisessa puljussa...
 
Nyt kun Facebook alkaa kuoppaamaan tuota Riftiään ja jäljelle jää Quest-sarja, niin Oculuksen yksinoikeuspelit tulevat olemaan varmaan aika karun näköisiä, koska ne kehitetään nimenomaan Questille.
 
Nyt kun Facebook alkaa kuoppaamaan tuota Riftiään ja jäljelle jää Quest-sarja, niin Oculuksen yksinoikeuspelit tulevat olemaan varmaan aika karun näköisiä, koska ne kehitetään nimenomaan Questille.
Toisaalta Oculus Link näyttäisi olevan olennainen osa Oculus-systeemiä, koska se nyt raudan parantuessa on edelleen olennainen osa heidän pakettiaan, eli jatkossa saattavat erillisen PCVR-laitteen/sarjan sijaan panostaa Questin käyttöön PCVR-laitteena samalla, kun se toimii myös stand-alone-laitteena. Jatkossa varmaan nähdään pelejä, jotka jos nyt ei ihan vaadi Linkiä, niin ainakin hyötyy siitä. Pelkästään questilla riisutummat ja pelkistetymmät grafiikat, linkin kanssa niin hyvät kuin koneesta lähtee?
 
Toisaalta Oculus Link näyttäisi olevan olennainen osa Oculus-systeemiä, koska se nyt raudan parantuessa on edelleen olennainen osa heidän pakettiaan, eli jatkossa saattavat erillisen PCVR-laitteen/sarjan sijaan panostaa Questin käyttöön PCVR-laitteena samalla, kun se toimii myös stand-alone-laitteena. Jatkossa varmaan nähdään pelejä, jotka jos nyt ei ihan vaadi Linkiä, niin ainakin hyötyy siitä. Pelkästään questilla riisutummat ja pelkistetymmät grafiikat, linkin kanssa niin hyvät kuin koneesta lähtee?
Tuota mietin itsekin, mutta näinköhän viitsivät tehdä kahta eri versiota pelistä. Questissä kuitenkin niin paljon rajoitteita kunnon pelikoneeseen verrattuna.
 
Nyt kun Facebook alkaa kuoppaamaan tuota Riftiään ja jäljelle jää Quest-sarja, niin Oculuksen yksinoikeuspelit tulevat olemaan varmaan aika karun näköisiä, koska ne kehitetään nimenomaan Questille.
Eipä nuo yksinoikeuspelit ole nytkään haitanneet, kun toimivat myös steamVR:llä kunhan oculuksen softat on asennettuna. Oli aiemmin Rift CV1 ja Rift S, nykyisin Reverb ja on pystynyt pelaamaan noita. Eikä tuo tarjonta ole kovin kummoinen yksinoikeuspeleissä. Kunhan kykenee käyttämään Quest 2:sta hyvin SteamVR:n puolella niin ei ongelmaa, langattomuus halutessa on suurempi plussa kuin haitta facebooktilin naittamisesta.

Kyse on vain siitä miten kuvanlaatu vertautuu Reverb G2:een linkin kanssa. Pääseekö edes tämän vanhemman reverbin tasolle?
 
Eipä nuo yksinoikeuspelit ole nytkään haitanneet, kun toimivat myös steamVR:llä kunhan oculuksen softat on asennettuna. Oli aiemmin Rift CV1 ja Rift S, nykyisin Reverb ja on pystynyt pelaamaan noita. Eikä tuo tarjonta ole kovin kummoinen yksinoikeuspeleissä. Kunhan kykenee käyttämään Quest 2:sta hyvin SteamVR:n puolella niin ei ongelmaa, langattomuus halutessa on suurempi plussa kuin haitta facebooktilin naittamisesta.

Kyse on vain siitä miten kuvanlaatu vertautuu Reverb G2:een linkin kanssa. Pääseekö edes tämän vanhemman reverbin tasolle?
Jos yksinoikeuspeli on kehitetty mobiililaitteelle, niin ei siitä kovin kaunista saa aikaan pelkästään asetuksia nostamalla PC:llä.
 
Jos yksinoikeuspeli on kehitetty mobiililaitteelle, niin ei siitä kovin kaunista saa aikaan pelkästään asetuksia nostamalla PC:llä.
Eipä sekään haittaa, kun emme menetä mitään vaikka oculus ei tuottaisi kuin karsittuja pelejä. Tule mieleen nykyisistä vain Vader Immortal, senkään menetys ei olisi iso juttu. Tuleeko sinulle mitä hyviä oculuksen yksinoikeuspelejä mieleen?
 
Eipä sekään haittaa, kun emme menetä mitään vaikka oculus ei tuottaisi kuin karsittuja pelejä. Tule mieleen nykyisistä vain Vader Immortal, senkään menetys ei olisi iso juttu. Tuleeko sinulle mitä hyviä oculuksen yksinoikeuspelejä mieleen?
Ei mitään jo julkaistuja must have -julkaisuja (paitsi Lone Echo), mutta tulevat Medal of Honor, Assassin's Creed ja varsinkin Splinter Cell kiinnostavat.
 
Se tässä onkin nyt jatkossa isoimpia kysymysmerkkejä eli mikä on PCVR-pelailun tulevaisuus. Facebookin yksinoikeuspelit ovat kuitenkin täysin keskittyneet VR ja ovat nimekkäiltä tekijöiltä ja/tai korkealla markkinointiarvolla uusille laiteostajille, vaikkei itse pelinä ole välttämättä olleet kovin erikoisia tai pitkiä. Valve ei ole saanut 5 vuoden aikana valmiiksi kuin yhden pelin ja keskeyttivät ne kaikki muut VR-pelit, joita joskus mainitsivat tekevänsä. Valve tai kukaan muu toimija ei ole maksanut kai penniäkään uusien pelien teosta kellekään isolle tekijälle, jotta saisi pientä kilpailua aikaiseksi tai ylipäätään lisää uutta houkuttelevaa sisältöä mahdollisille uusille VR-ostajille. Croteam mm. kieltäytyi silloin joskus ylpeänä Facebookin tarjouksesta ja ei tainnut mennä, kuin vuosi tai kaksi kun sanoivat, etteivät enää keskity lainkaan VR, kun koko juttu oli tappiota myynneissä. Taitaa MOH ja Lone Echo 2 jäädä viimeisiksi isoiksi nimekkäiksi PCVR-only peleiksi, ellei näistäkin nyt toinen tule Questille.

Assassin's Creedin tai Splinter Cellin ei ole vahvitettu kai vielä tulevan edes PC:lle ja Mystin julkaisukin tapahtuu ensin vain Questille. Taitaa olla niin, että jatkossa PC-pelit tulevat olemaan PSVR tai Questin versioista johdettuja sivutuotteita tai jää kokonaan tulematta.
 
Se tässä onkin nyt jatkossa isoimpia kysymysmerkkejä eli mikä on PCVR-pelailun tulevaisuus. Facebookin yksinoikeuspelit ovat kuitenkin täysin keskittyneet VR ja ovat nimekkäiltä tekijöiltä ja/tai korkealla markkinointiarvolla uusille laiteostajille, vaikkei itse pelinä ole välttämättä olleet kovin erikoisia tai pitkiä. Valve ei ole saanut 5 vuoden aikana valmiiksi kuin yhden pelin ja keskeyttivät ne kaikki muut VR-pelit, joita joskus mainitsivat tekevänsä. Valve tai kukaan muu toimija ei ole maksanut kai penniäkään uusien pelien teosta kellekään isolle tekijälle, jotta saisi pientä kilpailua aikaiseksi tai ylipäätään lisää uutta houkuttelevaa sisältöä mahdollisille uusille VR-ostajille. Croteam mm. kieltäytyi silloin joskus ylpeänä Facebookin tarjouksesta ja ei tainnut mennä, kuin vuosi tai kaksi kun sanoivat, etteivät enää keskity lainkaan VR, kun koko juttu oli tappiota myynneissä. Taitaa MOH ja Lone Echo 2 jäädä viimeisiksi isoiksi nimekkäiksi PCVR-only peleiksi, ellei näistäkin nyt toinen tule Questille.

Assassin's Creedin tai Splinter Cellin ei ole vahvitettu kai vielä tulevan edes PC:lle ja Mystin julkaisukin tapahtuu ensin vain Questille. Taitaa olla niin, että jatkossa PC-pelit tulevat olemaan PSVR tai Questin versioista johdettuja sivutuotteita tai jää kokonaan tulematta.
Simut ei takuulla palaa puhtaasti pelkälle pannukakulle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 393
Viestejä
4 494 111
Jäsenet
74 202
Uusin jäsen
Red28

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom