VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Niin, pakkaamalla kuvaa rajusti ja pienentämällä resoa. Mikäli halutaan natiivi Questin reso ilman huomattavaa kuvanlaadun huonontamista, USB ei ole ratkaisu. Monimuotona voisi mahdollisesti jopa vetää raakana ilman mitään pakkausta.
Niin jos olisi joku toinen laite mihin sen voisi viedä kun tuo questi ei pysty ottamaan sitä vastaan.
 
Onkohan Black Fridayna tulossa mitään järkeviä tarjouksia (Suomessa) Rift S tai Questista? Toisaalta tekisi jo nyt laittaa tilaukseen, kun sain PSVR:n vihdoin myytyä.
 
?

2880x1600x72 striimin vastaanottaminen ei ole SD 835:ltä temppu eikä mikään. Natiivia rautatukea ei ole, softalla tehtävissä.
Softa syö akun ja kuidulle ei liene sopivaa liitintä. Ainakin tietokonepuolella tuommoinen signaalin purku on kallista bruteforcettamalla. en tiedä onko nuo kännykkäprossut sitten parempia siinä softapurussa.
 
Softa syö akun ja kuidulle ei liene sopivaa liitintä. Ainakin tietokonepuolella tuommoinen signaalin purku on kallista bruteforcettamalla. en tiedä onko nuo kännykkäprossut sitten parempia siinä softapurussa.
Kuitu olisi toki päätettynä molemmista päistä valmiina. Saa nähdä miten Oculus ratkaisee akkuongelman, lieneekö virallisessa optisessa kaapelissa kulkea vielä kuparipari mukana latausta varten.
 
Kuitu olisi toki päätettynä molemmista päistä valmiina. Saa nähdä miten Oculus ratkaisee akkuongelman, lieneekö virallisessa optisessa kaapelissa kulkea vielä kuparipari mukana latausta varten.
Jep Link pitää lasit ladattuna, käytännössä akkuja ei edes käytetä kun ne ovat täysin ladattu. Pitemmän päälle pidentää akkujen käyttöikää.
 
Jep Link pitää lasit ladattuna, käytännössä akkuja ei edes käytetä kun ne ovat täysin ladattu. Pitemmän päälle pidentää akkujen käyttöikää.
Niin perus USB kaapelilla siis? Tuosta virallisesta optisesta kaapelista ei vielä tietääkseni ole pahemmin teknisiä tietoja kerrottu, mutta uskoisi siinäkin olevan kuparia mukana, akku olisi varmaan muutoin melko nopeasti maassa PC VR striimauksella.
 
Niin perus USB kaapelilla siis? Tuosta virallisesta optisesta kaapelista ei vielä tietääkseni ole pahemmin teknisiä tietoja kerrottu, mutta uskoisi siinäkin olevan kuparia mukana, akku olisi varmaan muutoin melko nopeasti maassa PC VR striimauksella.
Oli se siinä OC6 julkistuksessa että se kaapeli hoitaa latauksenkin
 
Niin perus USB kaapelilla siis? Tuosta virallisesta optisesta kaapelista ei vielä tietääkseni ole pahemmin teknisiä tietoja kerrottu, mutta uskoisi siinäkin olevan kuparia mukana, akku olisi varmaan muutoin melko nopeasti maassa PC VR striimauksella.

Ihan jo alussa juuri kerrottiin, että sen heidän oman kaapelin yhtenä ideana oli riittävä latausteho pitkän taipuisan kaapelin ym. lisäksi. Täydet speksit taisi tulla 1-2 viikkoa sitten.

Oculus_Link_Cable_Spec.png
 
Mennyt itsellä täysin ohi. Aika hyvän taivutus-säteenkin ovat saaneet, monimuotona tuokin kuitu lienee.
 
Onkohan Black Fridayna tulossa mitään järkeviä tarjouksia (Suomessa) Rift S tai Questista? Toisaalta tekisi jo nyt laittaa tilaukseen, kun sain PSVR:n vihdoin myytyä.

Ei varmaankaan suomalaisissa kaupoissa.
On huhuttu että Rift S:n hinta tippuisi 50$/50€ verran Black Fridayna, mutta vain Oculuksen omassa kaupassa. Eikä tämäkään ole ihan varmaa.
 
PSVR:llä Astro Bot on mielestäni hienon näköinen peli, mutta pettymyksenä Dirt rally VR on todella epäselvä ja suttuinen. Kun tuo Quest joskus tulee, niin sillä siis pitäisi toimia pc:llä Dirt Rally VR rattituella kun lasit liittää koneeseen joko kaapelillä tai wlanin kautta? Tähän sitten tarvitsi sen ALVR tai virtual desktopin tai jotenkin näin @Nisupulla ?

*edit*
PSVR kuva (varsinkin Dirt rally) muuttui paremmaksi kun käyttää kypärän mukana tulleita hdmi-johtoja. Niissäkin näkyy eroja olevan.
 
Viimeksi muokattu:
Vive Cosmos lähtisi verkkokaupasta 190e halvemmalla normaalihinnasta eli 669e:lla. Alkaisiko olemaan jo hinta-laatusuhde kohdillaan?
 
PSVR:llä Astro Bot on mielestäni hienon näköinen peli, mutta pettymyksenä Dirt rally VR on todella epäselvä ja suttuinen. Kun tuo Quest joskus tulee, niin sillä siis pitäisi toimia pc:llä Dirt Rally VR rattituella kun lasit liittää koneeseen joko kaapelillä tai wlanin kautta? Tähän sitten tarvitsi sen ALVR tai virtual desktopin tai jotenkin näin @Nisupulla ?
Ehdottomasti piuhalla, rallissa ei mitää lisäviiveitä kaipaa. Vaikka se päänträkkäys vaikuttaa viiveettömältä niin se pelimaailma joka piirtyy on viivästettyä ja kuskin pitäisi keretä reagoimaan siihen reaaliajassa. Varmaan sunnuntaiajelut onnistuu wlanin ylikin tosin
 
Viimeksi muokattu:
Vielä omia kokemuksia ALVR (experimental v7) ja VD (1.8) langattomasta striimauksesta.

VD sai minut puhuttua ympäri 35-41ms latenssillaan, mutta ei tuota kyllä niin hyväksi saa, tuntuu vastaavan täysin ALVR:n 60-70 ja lisäksi Reviven ylitse viivettä on enemmän kuin ALVR:ssä (saattaa johtua myös VD:n käyttämästä isommasta resoluutiostakin). Jos jollain on jotain vinkkejä mitä asetuksia rukata VD puolella niin kertokaas. Lisäksi käsien orientaatio on jotenkin aavistuksen persiillään Reviven ylitse, tätäkään ongelmaa ALVR puolella ei ole joten paska ostos mutta tulipahan tehtyä (refundiakaan ei enää pysty kun yritin useamman tunnin saada pelaamaan kunnolla) :)

ALVR experimental v7 toimii kyllä loistavasti, säätövaraa löytyy ja vaikka hieman karumpi softa on noin yleisilmeeltään niin kyllä se vain toimii paremmin. Latenssin ja performanssin saa paremmin kuriin juuri kattavilla säädöillä.
 
Vive Cosmos lähtisi verkkokaupasta 190e halvemmalla normaalihinnasta eli 669e:lla. Alkaisiko olemaan jo hinta-laatusuhde kohdillaan?
Ei. En tiedä miten hyvin tiedät tuosta Cosmoksesta, mutta jos tutkit sitä vaihtoena alkuperäisen Viven maineen perusteella, niin voit unohtaa melkein saman tien.
 
lisäksi Reviven ylitse viivettä on enemmän kuin ALVR:ssä (saattaa johtua myös VD:n käyttämästä isommasta resoluutiostakin)

ALVR experimental pitäisi pukata natiivia resoa Questiin, en ole vielä saanut omia laseja takaisin kaverilta lainasta, mutta eikös siinä ALVR PC puolen ohjauspaneelissa ollut supersampling/reso asetus?

Tuossa siis old (ei experimental) ja new (experimental) ero ALVR:ssä:

ALVR-rendering.png
 
Tuli tuolta sitten tilattua. Tarjouksesta huolimatta summa vähän kirpaisi, kun en tiedä tuleeko lopulta pelattua muuta kuin Beat Saberia. Kauankos tuolta Oculuksen kaupasta kestää paketin matka Suomeen?

Hyvin nopeasti tulee ja voi olla että saat jopa ennen perjantaita, ellei nyt sitten synny juuri ruuhkaa liikaa.
 
Tuli tuolta sitten tilattua. Tarjouksesta huolimatta summa vähän kirpaisi, kun en tiedä tuleeko lopulta pelattua muuta kuin Beat Saberia. Kauankos tuolta Oculuksen kaupasta kestää paketin matka Suomeen?
Ihan muutamia päiviä + lakkovaraus eli ehkä tänä vuonna. Normitilanteessa ehkä tällä viikolla.
 
Vielä omia kokemuksia ALVR (experimental v7) ja VD (1.8) langattomasta striimauksesta.

VD sai minut puhuttua ympäri 35-41ms latenssillaan, mutta ei tuota kyllä niin hyväksi saa, tuntuu vastaavan täysin ALVR:n 60-70 ja lisäksi Reviven ylitse viivettä on enemmän kuin ALVR:ssä (saattaa johtua myös VD:n käyttämästä isommasta resoluutiostakin). Jos jollain on jotain vinkkejä mitä asetuksia rukata VD puolella niin kertokaas. Lisäksi käsien orientaatio on jotenkin aavistuksen persiillään Reviven ylitse, tätäkään ongelmaa ALVR puolella ei ole joten paska ostos mutta tulipahan tehtyä (refundiakaan ei enää pysty kun yritin useamman tunnin saada pelaamaan kunnolla) :)

ALVR experimental v7 toimii kyllä loistavasti, säätövaraa löytyy ja vaikka hieman karumpi softa on noin yleisilmeeltään niin kyllä se vain toimii paremmin. Latenssin ja performanssin saa paremmin kuriin juuri kattavilla säädöillä.
Millä säädöillä saa tuon latenssin tuonne 40ms luokkaan ALVR? tai edes 60ms?
 
Kyllä minulla on molemmilla alle 50ms slicing päällä ja mielestäni VD on parempi. Revive tai SteamVR yleensäkin mahdollistaa ohjaimen asennon manuaaliset muutokset, joten niitä voi tutkia, jos ei tunnu itselleen sopiville.

Varmistan vielä perusjutun, eli kai käytätte 5G wifiä ja tietokone on johdolla kiinni samassa modeemissa/tukiasemassa.
 
Kyllä minulla on molemmilla alle 50ms slicing päällä ja mielestäni VD on parempi. Revive tai SteamVR yleensäkin mahdollistaa ohjaimen asennon manuaaliset muutokset, joten niitä voi tutkia, jos ei tunnu itselleen sopiville.

Varmistan vielä perusjutun, eli kai käytätte 5G wifiä ja tietokone on johdolla kiinni samassa modeemissa/tukiasemassa.
Joo on 5Ghz ja lan. Mut saisko jotai iha oikeita asetuksia numeroina jne nii vois itse kokeilla? Siis ALVR kun siinä on aika paljon säätöjä mitkä kaikki vaikuttaa.
 
ALVR experimental pitäisi pukata natiivia resoa Questiin, en ole vielä saanut omia laseja takaisin kaverilta lainasta, mutta eikös siinä ALVR PC puolen ohjauspaneelissa ollut supersampling/reso asetus?

Tuossa siis old (ei experimental) ja new (experimental) ero ALVR:ssä:

ALVR-rendering.png
Tuo natiivireso on hieman harhaanjohtavaa kun näissä wlan virityksissä on aina se ylimääräinen alue mukana ympärillä, että pää träkkäys saadaan latenssista riippumatta smoothiksi.
 
Joo on 5Ghz ja lan. Mut saisko jotai iha oikeita asetuksia numeroina jne nii vois itse kokeilla? Siis ALVR kun siinä on aika paljon säätöjä mitkä kaikki vaikuttaa.
Pystyy vasta töiden jälkeen katsomaan niitä, ellei joku muu ole siihen mennessä laittanut jo omia asetuksiaan. Itsellä on ollut VD pysyvässä käytössä siitä 1.7/1.8 asti ja ALVR käyttäminen jäi pois kokonaan.
 
Uusi Half Life sai intoa VRään, eli ei vielä kokemusta laseista.

Hoopo kysymys varmaan mutta onko esim. Valven Indexistä hyötyä normipeleissä, saako näihin virtuaali desctopin tms leijumaan eteen vai onko oltava kunnollinen VR peli että mitään hubaa tarjoaa?
 
@Radium Millaista rautaa koneesta ja reitittimen puolelta löytyy? Itsellä R3600 ja GTX1080, reittimen puolella varmaan se heikoin lenkki (vaikkakin 2 metrin päässä) jos sitä päivittäis eli Nighthawk R6700. 100%, 50mbits ja 2 slicella tulee reilu 60ms ALVRn mukaan.
 
Vieläkös tuota Rift S:ää kannattaa ostaa? Tulisi ensimmäiseksi VR-laseiksi. Joskus olen PSVR:ää kokeillut hetken aikaa ja olisi mukava saada itsellekin vähän paremmat lasit kuin ne.
Tuo tarkkuus vaan itseänikin mietityttää, kun simuja tulee pelailtua. Onko Valve Index sen hintaerotuksensa verran parempi? Rift S 400e vs Index sen 700e vähintään yhdellä majakalla.

Elämä on valintoja.
 
Vieläkös tuota Rift S:ää kannattaa ostaa? Tulisi ensimmäiseksi VR-laseiksi. Joskus olen PSVR:ää kokeillut hetken aikaa ja olisi mukava saada itsellekin vähän paremmat lasit kuin ne.
Tuo tarkkuus vaan itseänikin mietityttää, kun simuja tulee pelailtua. Onko Valve Index sen hintaerotuksensa verran parempi? Rift S 400e vs Index sen 700e vähintään yhdellä majakalla.

Elämä on valintoja.
Rift S taikka Quest ovat hyviä. Simuihin kannattaa harkita myös reverbiä, jos koneessa riittää paukut. Questista ei ole omakohtaista kokemusta, Rift S on itselläni käytössä. Reverbistä olen kuullut hyvää simulentäjiltä.
 
Mistä olette hommanneet 3D-elokuvia laseilla katsottavaksi? Haluaisin joko vuokrata tai ostaa laillisesti.
 
Uusi Half Life sai intoa VRään, eli ei vielä kokemusta laseista.

Hoopo kysymys varmaan mutta onko esim. Valven Indexistä hyötyä normipeleissä, saako näihin virtuaali desctopin tms leijumaan eteen vai onko oltava kunnollinen VR peli että mitään hubaa tarjoaa?

Voi pelata mm. virtuaalisessa elokuva- tai kotiteatterissa niitä tavallisia pelejä. Se on sitten makuasia tykkääkö. Retropelit menee noin ainakin mukavasti.

@Radium Millaista rautaa koneesta ja reitittimen puolelta löytyy? Itsellä R3600 ja GTX1080, reittimen puolella varmaan se heikoin lenkki (vaikkakin 2 metrin päässä) jos sitä päivittäis eli Nighthawk R6700. 100%, 50mbits ja 2 slicella tulee reilu 60ms ALVRn mukaan.

i7-6700K, 1070 ja TW-EAV510AC.
 
Mistä olette hommanneet 3D-elokuvia laseilla katsottavaksi? Haluaisin joko vuokrata tai ostaa laillisesti.

Jos siis tarkoitat ihan sellaista 3D telkkareille tehty leffaa niin ainakin pääkaupunkiseudun kirjaston valikoimasta löytyy leffoja joista 3D-versio. The Great Wall on tällä haavaa ainoa jonka muistan (ei kovin hyvä leffa mielestäni). Jos siis haluaa kokeilla miten 3D leffa soi lasien läpi katottuna.
 
Oliko noissa VR-laseissa jokin temppu noille hertseille? Meinaan kun on aika korkeat resot jo niissä niin saa olla aika tykki PC että jauheloi sitä 120fps.
 
Oliko noissa VR-laseissa jokin temppu noille hertseille? Meinaan kun on aika korkeat resot jo niissä niin saa olla aika tykki PC että jauheloi sitä 120fps.
Useimmat ajurit osaa feikkaa jollain tekniikalla puuttuvat framet, jos kone ei pysy mukana. Eli lasit päivittyy vaikka nyt sen 120Hz mutta joka toinen frame esim arvataan edellisen perusteella. Smoothimpi liike mutta voi tuottaa jotain artifakteja kuvaan. Eri valmistajien tekniikat toimii vähän eri tavoilla ja paremmalla menestyksellä. Oculuksella on parhaat kikkaviitoset ajureissaan.
 
Useimmat ajurit osaa feikkaa jollain tekniikalla puuttuvat framet, jos kone ei pysy mukana. Eli lasit päivittyy vaikka nyt sen 120Hz mutta joka toinen frame esim arvataan edellisen perusteella. Smoothimpi liike mutta voi tuottaa jotain artifakteja kuvaan. Eri valmistajien tekniikat toimii vähän eri tavoilla ja paremmalla menestyksellä. Oculuksella on parhaat kikkaviitoset ajureissaan.

Jep, menikin ensin vahingossa tuonne Half Life -Alyx ketjuun mutta samaa juttua. Kuullostaa nopeasti silmäiltynä hieman TV:n interpoloinnin sukuiselta tekniikalta, eli keksii väliin framea tai toistaa samaa tms.
 
Jep, menikin ensin vahingossa tuonne Half Life -Alyx ketjuun mutta samaa juttua. Kuullostaa nopeasti silmäiltynä hieman TV:n interpoloinnin sukuiselta tekniikalta, eli keksii väliin framea tai toistaa samaa tms.
Näistä hienoimmat viritykset yrittää ottaa huomioon päänliikettä yms kun lasketaan puuttuva kuva, ihan simppelistä interpoloinnista ei ole kyse. Se mitä tuossa ei tietenkään voida arvata on esim animaatio liikkeessä, joten siitä voi syntyä hieman katkonaisuutta, vaikka kuva muuten pään kääntelyssä onkin moitteeton.
 
Indexin ohjaimilla voi myös puristaa (sitä tukevissa peleissä) esineitä hajalle, koska ohjaimet tunnistavat puristuksen voimakkuuden. Riftin ohjaimissa on vain grab-nappi, joka on joko painettuna tai ei. Indexin ohjaimet ovat myös laadukkaamman tuntuiset kädessä ja niissä on Riftin ohjaimien nappeja vastaavien lisäksi kosketusalusta, jota voi käyttää vaikka revolverin iskurin taakse vetämiseen. Indexin ohjaimet ovat Riftin ohjaimia paremmat kaikessa muussa paitsi akun kestossa (Riftin ohjaimet käyttävät pattereita). Perustan kokemukseni Rift CV1:n ohjaimiin.

Laitan vastauksen tähän ketjuun, kun ei liity Alyxiin.

Oletko vain kokeillut tuota Riftiä vai sekoitatko toiseen laitteesen? Vivessä ja WMR taitaa olla molemmissa digitaalinen on/off grip, mutta Touchin grip on analoginen eli puristusvoiman/curlin saa jopa tarkemmin ja "tuntuu" paremmalle kuin Valven ohjaimessa ainakin, kun paketista ottaa. Indexin ohjaimella pitää sitä kalibrointia harrastaa jonkun aikaa riippuen käsistä, jotta pääsee hyviin tuloksiin. Tuo kosketusalusta on jäänyt vielä aika monessa pelissä käyttämättä ja on monen mielessä väärässä kohtaa siten, että joystick on ergonomisesti huonommassa paikassa. Tuo revolveri-esimerkkikään ei ollut parhain, koska taisi jossain Oculuksen ekoissa peleissä ollu juuri jo sama idea käytössä luonnollisemmin joystickilla eli sormi sen päälle ja veto alas :)

Parhaus on tietty makuasia ja siihen vaikuttaa niin moni asia, että jokaisen ostoa miettivän kannattaa tutkia asiaa itse ongelmakohtien osalta. Itse mm. en oikein tykännyt juuri tuosta joystickin paikasta, sen klikkauksesta ja siitä, että fyysinen grip puuttuu. Ainakin nykyisellä pelituella vaati usein säätämistä pelikohtaisesti ja toggle tyylinen käyttäminen on tosi kömpelöä. Pidemmillä sessioilla ei ollut kiva "puristaa" sitä ohjainta koko ajan ja jos päästää irti tai löysentää liikaa niin tiputat sen aseen tai itemin maahan. Touchin grip on itselleni paljon mukavampi jollain grip-strapilla, esim mamut grip.
 
Piti se lopulta tehdä päätös ja laittaa Rift S tilaukseen tännekkin.
Oculuksen Black Friday alennus kiepsautti päätöksen viimein Rift S:n suuntaan kun hintaa jäi se 399€
Questia ensin mieluilin mutta Rift S:n arvosteluissa mainittu käyttömukavuus (etenkin silmälasien kanssa) houkutteli enemmän, eikä S:n kanssa tarvitse alkaa hommaamaan mitään extra-kaapeleita kun kuitenkin aika puhtaasti PC-käytössä olisi. Arvostelujen ja vertailujen mukaan ei kuvan tarkkuudessa pitäisi olla juurikaan eroa Questin ja S:n välillä.
Olisihan se Questi ollut ehkä monikäyttöisempi kun olisi voinut käyttää myös standalonena.

Mielenkiintoista nähdä miten vertautuu tuohon Dell:n WMR settiin jota on tullut nyt parisen vuotta käyteltyä.

Index olisi ollut varma päivitys nykyiseen, mutta hinta on vielä turhan suolainen puhtaalle leikkikalulle kun ei mikään HC-pelaaja ole.
 
Noniin, kivasti tuli toi Odyssey+ nyt tarjoukseen, kolmannella hinnasta sais kokeiltua vrt. Index, mutta nopeella googlettelulla selvis että WMR:ien tracking on aika paljon jäljessä muita vehkeitä. Paljonkos toi nyt sit tulee käytössä ärsyttämään, onko ihan käyttökelvoton paikoitellen?

Ei tätä ainakaan liian helpoks oo tehty, helpoimmalla muttei halvimmalla toki pääsis jos vaan laittais ton Indexin tilaukseen, mut on se vaan niin helvetin vaikeeta perustella itelleen tonnin hankinta.

1.
Ei paljoa. O+ tracking jonkun verran jäljessä, useimmissa peleissä ei eroa juuri huomaa, joissain biiseissä Beat Saberissa voi huomata eroa, ei ole deal breaker koska hinta on niin halpa.

Toki index controllereilla on mukavampi pelata useita pelejä kun ei tarvitse puristaa ohjaimia kokoajan. Tosin pelkät ohjaimet kalliimpia kuin koko O+ setti.

2.
Hyvin voi pelata.
Omaan käteen Odyssey+ tatit tuntuu melkein ergonomisemmalta, kuin Index controller.
Enemmän risoo se, että jotkut pelit tehty esim Vive Wand:ille, ja muilla ohjaimilla pelaaminen ei niin helppoa. Esim erinomainen In Death.

3.
O+ WMR on hinta-laatusuhteeltaan erinomainen ja halpa gateway drug: innostut VR:stä kunnolla ja sit tonni ei tunnu enää missään. Näin kävi mullakin :-D
 
Viimeksi muokattu:
Laitan vastauksen tähän ketjuun, kun ei liity Alyxiin.

Oletko vain kokeillut tuota Riftiä vai sekoitatko toiseen laitteesen? Vivessä ja WMR taitaa olla molemmissa digitaalinen on/off grip, mutta Touchin grip on analoginen eli puristusvoiman/curlin saa jopa tarkemmin ja "tuntuu" paremmalle kuin Valven ohjaimessa ainakin, kun paketista ottaa. Indexin ohjaimella pitää sitä kalibrointia harrastaa jonkun aikaa riippuen käsistä, jotta pääsee hyviin tuloksiin. Tuo kosketusalusta on jäänyt vielä aika monessa pelissä käyttämättä ja on monen mielessä väärässä kohtaa siten, että joystick on ergonomisesti huonommassa paikassa. Tuo revolveri-esimerkkikään ei ollut parhain, koska taisi jossain Oculuksen ekoissa peleissä ollu juuri jo sama idea käytössä luonnollisemmin joystickilla eli sormi sen päälle ja veto alas :)

Parhaus on tietty makuasia ja siihen vaikuttaa niin moni asia, että jokaisen ostoa miettivän kannattaa tutkia asiaa itse ongelmakohtien osalta. Itse mm. en oikein tykännyt juuri tuosta joystickin paikasta, sen klikkauksesta ja siitä, että fyysinen grip puuttuu. Ainakin nykyisellä pelituella vaati usein säätämistä pelikohtaisesti ja toggle tyylinen käyttäminen on tosi kömpelöä. Pidemmillä sessioilla ei ollut kiva "puristaa" sitä ohjainta koko ajan ja jos päästää irti tai löysentää liikaa niin tiputat sen aseen tai itemin maahan. Touchin grip on itselleni paljon mukavampi jollain grip-strapilla, esim mamut grip.
Voi olla, että muistan väärin gripin analogisuuden, useamman vuoden Rift oli käytössä. Vaihdoinkohan patterit kaksi kertaa :D Jos liikkuu vasemman ohjaimen tatilla, niin iskuria ei voi silloin vetää taakse tatista.
 
Voi olla, että muistan väärin gripin analogisuuden, useamman vuoden Rift oli käytössä. Vaihdoinkohan patterit kaksi kertaa :D Jos liikkuu vasemman ohjaimen tatilla, niin iskuria ei voi silloin vetää taakse tatista.

Joo liikkua ei voi samalla, muttei voi silloin kyllä Indexilläkään, jos peukku pitää ottaa pois joystickilta. Muistelisin, että tuo olisi ollut jossain pelissä toteutettu painamalla eli vapauttaa joystickin keskelle, klikkaus pohjaan ja veto... tuo tuntuukin fyysisesti enemmän iskurin vetämiseltä kuin pelkkä hipaisu tai veto :P
 
Noniin, 3x Vive Tracker saapui vihdoin Gigantista. Vajaa kuukausi meni, mutta eipä tarvinnut maksaa HTC:lle sikamaisia 60€ postikuluja muutamasta pienestä laatikosta EU:n sisällä. Tämän illan Full Body Tracking testailut ovat olleet ihan positiivisia alkukankeuksien jälkeen, aloitetaan niistä.

Jokaisella Trackerillä on siis PC:lle oma USB dongle ja niiden parittaminen ei ollut ihan nopeimmasta tai yksinkertaisimmasta päästä, eli tuttua SteamVR laatua:
  1. SteamVR päälle kun Index ohjaimet ja Trackerit on pois päältä
  2. Yksi Tracker USB dongle kiinni
  3. Tracker päälle
  4. Paritus SteamVR:ssä
  5. Tracker sammuksiin
  6. Dongle irti, merkkaa mille trackerille se on paritettu
  7. SteamVR sammuksiin (joka kaatuu tässä kohtaa ja pitää ottaa safe mode pois päältä)
  8. Toista prosessi lopuille trackereille.
Tuon operaation jälkeen hyökkäsin heti Beat Saberiin ja yllätys, Trackerit olivat täysin eri paikassa missä pitivät, vatsatracker oli toisessa jalassa ja sitä rataa. Oli toki ihan koomista katsoa avatarin vetäessä melkoista akrobatiaa kun vaihtelin trackerien paikkoja. :D
Beat Saberin modihemmot osasivat kertoa, että järjestys missä Trackerit laittaa päälle, määrittää mitä ruumiinosaa ne seuraavat, eli oikea käynnistysjärjestys oli: 1. vasen jalka, 2. oikea jalka, 3. vatsa. Tuon jälkeen homma sujui kuin tanssi, kunnes SteamVR kaatui ja Trackerien sijainnit menivät taas päin metsää, vaatien sammutuksen ja uudelleen käynnistyksen.

Itse Trackerit toimivat loistavasti kuten Lighthouse tekniikalta odottaa, seuranta on tarkkaa ja nopeaa. VR Chatissä oli ihan tajuttoman hienoa kun virtuaalitodellisuudessa kädet, sormet ja nyt myös jalat liikkuvat aivan kuten oikeassa elämässä. VR Chatissä avatarit sai seuraamaan trackereitä manuaalisesti kalibroimalla, eli IRL kroppa T-asentoon, kädet ja jalat samoihin kohtiin mitä VR Chat avatarilla, jonka jälkeen painetaan molempia Index liipaisimia.

Itse Trackerit tulevat siis ilman mitään kroppakiinnikkeitä, joten tilasin myös Amazonista tätä settiä varten TrackBelt sarjan, eli molempiin jalkoihin ja mahan/selän kohtaan hihnat. Tämän illan jälkeen en voi noita kiinnikkeitä ainakaan hirveästi kehua, molempien jalkapantojen sisältä hajosi jo jotain ja niiden kiristysliinat menevät normaalisti täysin idioottimaisesti jalkojen alle, jääden paksuksi klöntiksi päälle astuessa. Keksin kuitenkin, että nuo jalkojen kiristyspannat voi kääntää väärin päin, jolloin ne tulevat sivuille käärittynä, joskaan ei ihan yhtä tiukasti kuin tarkoitettu. Ainakin Beat Saberin rajussa heilunnassa nuo pysyivät paikallaan eikä jalkojen alla ole nyt paksuja hihnoja, eikä noita enää edes juurikaan tunne kun ne on jalassa.

Hintaan nähden en voi Trackereitä (120€ / kpl) ja varsinkaan TrackBelt sarjaa (60€) suositella, mielestäni näillä on hintaa yli puolet liikaa. Mutta onpahan Full Body Tracking koettu enkä näistä kyllä luopumaan tule. :)

2019-11-27 00.10.36.jpg 2019-11-27 00.09.35.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Siis eikö Fallout 4 VR toimi Oculuksen lasien kanssa?? :confused::confused2:

https://store.steampowered.com/app/611660/Fallout_4_VR/

Valve Index ja HTC Vive tossa vaan mainitaan. o_O

Onko VR pelaaminen todellakin noin perseestä että eri pelejä varten pitää olla eri lasit? :beye::darra:

Toimii se muillakin mutta voi joutua kikkailemaan. Tosin ei omaa kokemusta koska en omista peliä, lukenut vain asioita internetistä.
Uutisten ja käyttökertomusten mukaan Fallout 4 VR on yksi maailman huonoimmista VR porttauksista.

VR kärsii vielä jonkun verran siitä että pelit suunnitellaan tietyille laseille, mutta tilanne paranee kokoajan.
 
Siis eikö Fallout 4 VR toimi Oculuksen lasien kanssa?? :confused::confused2:

https://store.steampowered.com/app/611660/Fallout_4_VR/

Valve Index ja HTC Vive tossa vaan mainitaan. o_O

Onko VR pelaaminen todellakin noin perseestä että eri pelejä varten pitää olla eri lasit? :beye::darra:

Fallout 4 VR toimii suoraan Oculuksilla. Lähde itse, omistan Oculus Rift -lasit ja Fallout 4 VR:n.

Edit: Heti FO4VR julkaisun yhteydessä ja vielä jonkin aikaa siitäkin eteenpäin suoraa tukea ei ollut jo joutui kikkailemaan button-mappingkien sun muitten kanssa. Sittemmin tuki oculuksille tullut ja ollut jo hyvän aikaa.
 
VR kärsii vielä jonkun verran siitä että pelit suunnitellaan tietyille laseille, mutta tilanne paranee kokoajan.
Useimmin vielä tietyille ohjaimille. Kokeilin WMR:llä jotain steamin vivelle tehtyä pikkupeliä niin joku semikriittinen nappi ei mappaantunu omaan ohjaimeen ollenkaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 515
Viestejä
4 498 786
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom