Monihan luokittelee nämä omaksi pelilaitteeksi konsolien tyyliin, kun on lasien lisäksi oma ohjelmisto, ohjaimet ja pelit. Konsolit ja niiden variaatiot ovat jo tuolla alueella raudan puolesta, niin miksei sitten tämäkin.
On irrotettavat. ITsellä ollut indexin vr lasit nyt 2 kuukautta ja hyvät tuntuu olevan.
Vielä tarvitsisi päästä eroon htc vivestä, langattomasta adapterista ja deluxe audio strapista.
Koko paskan voisin myydä indexin kapuloiden ja sensoreiden hinnalla.
Oculus Questi tuli ja aktivoin eilen vasta 23:00 Suomen aikaa. Tarkoitus oli saada tuo Vader Immortal ilmaiseksi. No eipä tullut. Eipä siinä paljon menettänyt kun tuo olisi ollut vain plussaa. En paljoa ehtinyt kokeilemaan kuin mitä ilmaiskauraa tuolla Oculus Storessa on, mutta PSVR:ää vuoden jo käyttäneenä tiedän mitä saan. Virtual Desktop jo ostettuna ja Sidequestilla sisään developer versio heti kun pääsee pelailemaan ja Elite Dangerous tulille. Ensin langattomana tarkoitus kokeilla ja sitten Motonetin piuhalla.
+1 VR-pelit -ketjun kanssa yhdistämiselle, niin ei tarvitse seurata kuin yhtä VR-pelit ja vehkeet keskustelua.
Oculus Questi tuli ja aktivoin eilen vasta 23:00 Suomen aikaa. Tarkoitus oli saada tuo Vader Immortal ilmaiseksi. No eipä tullut. Eipä siinä paljon menettänyt kun tuo olisi ollut vain plussaa. En paljoa ehtinyt kokeilemaan kuin mitä ilmaiskauraa tuolla Oculus Storessa on, mutta PSVR:ää vuoden jo käyttäneenä tiedän mitä saan. Virtual Desktop jo ostettuna ja Sidequestilla sisään developer versio heti kun pääsee pelailemaan ja Elite Dangerous tulille. Ensin langattomana tarkoitus kokeilla ja sitten Motonetin piuhalla.
+1 VR-pelit -ketjun kanssa yhdistämiselle, niin ei tarvitse seurata kuin yhtä VR-pelit ja vehkeet keskustelua.
Laittasin viestiä Oculus supporttiin tuosta. Ne on aika reilun meiningin maineessa, ja veikkaan että ilmaiset pelit sieltä napsahtaisi. Vader Immortal on kuitenkin Oculuksen excluja ja dojossa riittää alkuun pelailtavaa.
Olisihan se mukava, jos olisi toimivat rauta ja peliketjut, mutta sama se kummassa jauhetaan.
Otsikosta voisi ottaa jo laitteiden nimet pois, ei siinä kuitenkaan kaikkia voi luetella.
Valve indexin omistajat oletteko pesseet tuota naama osaa mitenkään?
Vaahtokmuoviako sisällä?
Välillä aika hikinen kun pitempää pelailee..
Hieman suolainen hinta 2sta palikasta 43e niin jos pesu onnistuisi olisi hyvä. Face Gasket for Valve Index Headset – 2 Pack on Steam
Tässä nyt sivusilmällä ihmetellyt VRn kehitystä ja samalla pohtinut sopivaa aikaa hypätä mukaan. Uusimmat vehkeet alkaa jo vaikuttamaan ainakin paperilla olevan sellaisella tasolla, ettei tarvi enää kärsiä pienestä resosta tai alhaisesta virkistystaajuudesta, mutta kysymys nyt sitten kuuluukin et mikä on se tän hetken fiksuin hankinta?
Indexhän ois se kaikista kovin ns. valmis paketti, harmillisesti toi tonnin hinta rajottaa vaan ostohaluja aika paljon, varsinkin kun mitään varmaa tietoa ei oo et kuinka pahasti se VR rupeaa sitten kiinnostamaan. Toki kyllähän tossa kirjasto on jo sen verran kattava et sieltä repii ties kuinka moneks tunniks hupia, lisäks löytyy rallipenkki + G27 millä sais sit varmasti aika siistin kokemuksen kans aikaseks yhdistettynä VR:ään. Oculus Quest, Samsung Odyssey ja vissiinkin muutama muukin headset tarjoaa samaa resoa ja melkein samaa FOVia ja virkistystaajuutta, mutta Index jokatapauksessa vetää edelle. Sit on kans ne ohjaimet, Indexissä vaikuttaa pikasella katsauksella olevan parhaat kapulat kerta yksittäisten sormienkin liike ollaan huomioitu, mutta onko toi sit nykypeleillä kuinka käytetty ominaisuus? Majakoiden sijottelu on kanssa kysymysmerkki vielä, vuokrakämpässä ei pahemmin kehtaa seiniin ruveta porailemaan mitään lopullisempaa ratkasua, mut toi on kaiketi ratkastavissa ihan liikuteltavilla telineillä?
Ja sit on vielä se isoin ongelma, eli tila. Tää kämppä ei ihan jäätävän kokonen kuitenkaan ole, niin paljonkos tohon nyt oikeesti ois hyvä olla tilaa? Monessa paikkaa puhutaan 2m x 1.5m tilasta, mut onko toi sitten kuinka kaukana totuudesta et onko fiksua varautua siihen et se todellinen tilavaatimus olis jotain suurempaa?
Paljon on pohdittavaa ennen hankintaa ja ite toisaalta tiiän jo valmiiks että nälkä kasvaa syödessä mikäli hommasta innostuu, eli noi "huonommat" lasit menee varmaan aika nopeesti kiertoon jos tietää et on parempaakin tarjolla. Ite ku on just sopivasti sen verran kermaperse et kaikki pitäis olla vimosen päälle.
Olen harkinnut Questin hommaamista, mutta mietityttää sen tarkkuus. Kotoa löytyy PSVR, onko tuon Questin kuvanlaatu sama, hieman parempi vai huomattavasti parempi? Tulevaisuudessa kun sen saa johdolla kiinni tietokoneeseen, niin silläkö siis voi pelailla kaikkia Steam kirjaston pelejä normaalisti ja kohtalaisella tarkkuudella? Rift S on ollut aikaisemmin harkinnassa, mutta tuo johdottomuus kiinnostaa aika kovin. Jos käyttäjillä on verrata myös Rift S ja Quest kuvanlaatua niin mitäpä niistä mieltä?
Olen harkinnut Questin hommaamista, mutta mietityttää sen tarkkuus. Kotoa löytyy PSVR, onko tuon Questin kuvanlaatu sama, hieman parempi vai huomattavasti parempi? Tulevaisuudessa kun sen saa johdolla kiinni tietokoneeseen, niin silläkö siis voi pelailla kaikkia Steam kirjaston pelejä normaalisti ja kohtalaisella tarkkuudella? Rift S on ollut aikaisemmin harkinnassa, mutta tuo johdottomuus kiinnostaa aika kovin. Jos käyttäjillä on verrata myös Rift S ja Quest kuvanlaatua niin mitäpä niistä mieltä?
Ihan samaa täälläkin mietitty.
Työkaverille kun mainitsin Questin mahdollisesta hankinnasta niin vastaus oli: "Ei ei ei sellaisia vaan hommaa se HP: Reverb pro! Paaaljon tarkempi."
Reverbissä toki paremmat specsit, mutta hintaakin reippaasti enemmän.
Mites tuon Questin muistin määrän kanssa, 64 vai 128?
Aikamoinen pähkäily on täälläkin käynnissä, kun haluaisi uutta VR-leikkikalua ja samalla päivitystä verrattuna nykyiseen, ja kaikenlisäksi hinta/laatusuhde saisi olla hyvä.
Kotoa löytyy jo PSVR sekä Windows Mixed Reality setit, joihin olen verrannut näitä erilaisia arvosteluja sekä vertailuja lukemalla ja katsomalla vertailuvideoita.
Aiemmin pohdinta oli hommaako Rift S:n vai Valve Indexin, mutta nyt kun Oculus Link tuli niin muuttujat lisääntyi.
Tässä omaa pohdintaa eri laitteiden osalta, verrattuna omiin nykyisiin setteihin.
Case Valve Index
+ FOV huomattavasti suurempi kuin nykyisissä
+ Resoluutio suurempi kuin nykyisissä
+ Tracking eli ohjainten seuranta parempi kuin nykyisissä (vaikka nykyisilläkään ei ollut ongelmaa)
+ Ohjaimet paremmat kuin nykyisissä
+ IPD säätö
- Vaatii basestationit joiden asennus ja paikkojen suunnittelu varsinkin pienenpienessä vuokrakämpässä voi olla haaste
- Vaatii tietokoneesta jäykkää rautaa että pyörii noilla resoluutioilla
+ / - Tämä olisi se "parasta mitä tällä hetkellä saatavilla" ratkaisu
- - - Hinta, jumankekka 1000€ lelusta
Case Oculus Quest
+ Resoluutio parempi kuin nykyisissä
+ Ohjaimet paremmat kuin nykyisissä
+ Monipuolisuus kun toimii tarvittaessa myös standalone settinä
+ IPD säätö
- Käyttömukavuus todennäköisesti huonompi, koska etupainoinen ja sisällä paljon rautaa
- Panta tulee painamaan headsettiä aika tiukasti naamaa vasten, voi olla ongelma silmälasien kanssa joita joudun käyttämään (enkä todellakaan ala käyttämään piilareita vain tämän takia)
+ / - Inside-out tracking/seuranta on helppo, hieman parempi kuin nykyisissä, mutta hieman huonompi kuin Indexissä ja Rift S:ssä
+ / - Hinta vaikuttaa kohtuulliselta
? OLED näytön pentile-pikseliasettelu ei liene niin "pixel perfect" kuin esim. Rift S:n LCD vaikka värit ja mustan tasot on pareemmat OLED:lla.
Case Oculus Rift S
+ Paremmat ohjaimet kuin nykyisissä
+ Tracking/seuranta ohjainten osalta parempi kuin nykyisissä
+ Käyttömukavuus kohdallaan, kevyt ja toiminee yllä mainittuja paremmin myös silmälasien kanssa kun etäisyyttä naamasta voi säätää (samoin kuin PSVR:llä)
- / + Ei IPD säätöä, tosin itse en ole kaivannut, vielä
+ Hinta houkutteleva, etenkin kun huhuttu tulevan Black Friday tarjoukseen
- Tarkkuus ja FOV ei juurikaan parane nykyisistä, resoluutio voi mennä jopa huonompaan suuntaan tosin optiikka on parempi
-----------
Laitetaan lopuksi vielä bonusvideona vertailua Rift S:n ja Quest Linkin välillä linssien läpi kuvattuna.
Ihan samaa täälläkin mietitty.
Työkaverille kun mainitsin Questin mahdollisesta hankinnasta niin vastaus oli: "Ei ei ei sellaisia vaan hommaa se HP: Reverb pro! Paaaljon tarkempi."
Reverbissä toki paremmat specsit, mutta hintaakin reippaasti enemmän.
Mites tuon Questin muistin määrän kanssa, 64 vai 128?
Olen harkinnut Questin hommaamista, mutta mietityttää sen tarkkuus. Kotoa löytyy PSVR, onko tuon Questin kuvanlaatu sama, hieman parempi vai huomattavasti parempi?
Jos kuvanlaatu on se ykkösprio, nii unohtakaa quest. Vaikka paperilla pikseleitä onkin, niin PC kuva siihen tuutataan streamaamalla, Linkillä tai wlanilla. Kuva on pakattua ja pakkausartifakteja näkyy varmasti ja tarkkuus ei ole sama mihin paneelien spekseillä pitäisi päästä. Niin ja se 72 Hz, mikä tosin auttaa hitaimmilla koneilla, mutta välkettä voi huomata.
Jos toisaalta haluaa monipuolisen ja hinta/laatusuhteeltaan toimivan paketin niin Quest on ihan ykkönen. Ite korvaan riftin CV1 tolla, jahka sen Linkin saa. Kuvanlaatu riittää itselle.
Pakkaus tai 72Hz ei kyllä itseä ole häirinneet pelatessa, jos pysähtyy ja varsinaisesti kiinnittää huomion niin kyllähän sen sitten näkee, varsinaisessa käytössä en näe ongelmaa.
Questin suuri plussa on OLED näytöt, jotka ovat mielestäni se ainoa oikea ratkaisu VR laseissa. Harmi kun Questiä ei pysty (ainakaan vielä) pakottamaan 90Hz moodiin kun sen näytöt tukevat sitä kyllä.
Vähän specifimpi kysymys, mutta osaisiko joku vastata: pystyykö Questiin streamaan WLAN:n yli Unrealilla tehtyä sisältöä tietokoneelta? Tämä tekisi laatupuutteista huolimatta tuosta todella mielenkiintoisen työkäyttöä silmälläpitäen. VR-malleja pystyisi esittämään asiakkaan tiloissa tehokkaalla kannettavalla ja laseilla ilman että tarvitsee viritellä johtoja tai majakoita.
Vaikka olen päässyt kokeilemaan kaikkia edellisen sukupolven laseja Varjoa myöten, niin Quest on ensimmäinen setti minkä ostamista harkitsen ihan omin rahoin. Syynä tuo käytön helppous, joka ei vanhemmalla sukupolvella ole ollut lähelläkään sitä tasoa mitä sen mainstream-laitteella tulisi olla.
Pakkaus tai 72Hz ei kyllä itseä ole häirinneet pelatessa, jos pysähtyy ja varsinaisesti kiinnittää huomion niin kyllähän sen sitten näkee, varsinaisessa käytössä en näe ongelmaa.
Questin suuri plussa on OLED näytöt, jotka ovat mielestäni se ainoa oikea ratkaisu VR laseissa. Harmi kun Questiä ei pysty (ainakaan vielä) pakottamaan 90Hz moodiin kun sen näytöt tukevat sitä kyllä.
Se 90Hz varmaan jotenkin hakkeroidaan toimimaan, mutta se taas laskee pakattava kuvan laatua. Quest ei vaan kykene purkamaan parempaa laatua tarpeeksi nopeasti. Ainakaan ilman Carmakin taikatemppuja..
Vähän specifimpi kysymys, mutta osaisiko joku vastata: pystyykö Questiin streamaan WLAN:n yli Unrealilla tehtyä sisältöä tietokoneelta? Tämä tekisi laatupuutteista huolimatta tuosta todella mielenkiintoisen työkäyttöä silmälläpitäen. VR-malleja pystyisi esittämään asiakkaan tiloissa tehokkaalla kannettavalla ja laseilla ilman että tarvitsee viritellä johtoja tai majakoita.
Vaikka olen päässyt kokeilemaan kaikkia edellisen sukupolven laseja Varjoa myöten, niin Quest on ensimmäinen setti minkä ostamista harkitsen ihan omin rahoin. Syynä tuo käytön helppous, joka ei vanhemmalla sukupolvella ole ollut lähelläkään sitä tasoa mitä sen mainstream-laitteella tulisi olla.
Siis unrealilla tehtyä VR sisältöä? Jos se käynnistyy Steam VR avulla niin helposti. Jos se on perus flättisovellus nii kympin maksavalla Virtual Desktopilla näkyy neki. Kysymys nyt on lähinnä miten se sovellus nyt käynnistetään?
Uskoisin Unreal Enginessä olevan Oculus API tuki, joten ei tarvitsisi edes SteamVR käyttää. Käsittääkseni Questin SteamVR tuki menee muutenkin ensin Oculuksen oman API:n kautta, eli pitää olla PC Oculus softa käynnissä taustalla.
Omilla Oculuksen laitteilla (Rift CV1, Quest) voin ainakin suositella lämpimästi tuota Oculuksen omaa API:a, sillä kokemuksella mitä Unityllä jokusen pelidemon tein. SteamVR tuntuu yhä yhtä betavaiheessa olevalta softalta kuin Viven julkaisun aikaan.
Edit: Kyseessä olikin WIFI streamaus, silloin toki menee SteamVR putkea pitkin, eikä Oculus API.
Uskoisin Unreal Enginessä olevan Oculus API tuki, joten ei tarvitsisi edes SteamVR käyttää. Käsittääkseni Questin SteamVR tuki menee muutenkin ensin Oculuksen oman API:n kautta, eli pitää olla PC Oculus softa käynnissä taustalla.
Omilla Oculuksen laitteilla (Rift CV1, Quest) voin ainakin suositella lämpimästi tuota Oculuksen omaa API:a, sillä kokemuksella mitä Unityllä jokusen pelidemon tein. SteamVR tuntuu yhä yhtä betavaiheessa olevalta softalta kuin Viven julkaisun aikaan.
Paitsi että wlanin yli Quest ei näyttäydy oculus laitteena. Linkillä toki näin on mutta wlan streamailuun oculus apin käyttö vaatii varmaan Reviven lisäämisen soppaan.
Paitsi että wlanin yli Quest ei näyttäydy oculus laitteena. Linkillä toki näin on mutta wlan streamailuun oculus apin käyttö vaatii varmaan Reviven lisäämisen soppaan.
Jep, huomasinkin tuon wlan streamauksen ja editoin viestiä.
Carmackilta pari mielenkiintoista twiittiä, hemmo tuntuu ainakin hieman vielä työstävän Questiä. USB 3.1 kaistalle mahdollinen tuki:
Nykyinen Oculus Link ei ole vielä SD 835 pakkauksen rajoilla:
Tuon perusteella VD/ALVR saattaa jopa olla parempilaatuinen kuin nykyinen johdon yli striimaus Oculus Linkin kautta, kun ainakin ALVR työnsi Questin natiiviresoa, viive tottakai isompi.
Jep, huomasinkin tuon wlan streamauksen ja editoin viestiä.
Carmackilta pari mielenkiintoista twiittiä, hemmo tuntuu ainakin hieman vielä työstävän Questiä. USB 3.1 kaistalle mahdollinen tuki:
Nykyinen Oculus Link ei ole vielä SD 835 pakkauksen rajoilla:
Tuon perusteella VD/ALVR saattaa jopa olla parempilaatuinen kuin nykyinen johdon yli striimaus Oculus Linkin kautta, kun ainakin ALVR työnsi Questin natiiviresoa, viive tottakai isompi.
Eikös noi kaikki tuuppaa natiiviresoa isompaa näkymää, että pää träkkäys saadaan feikattua viiveettömäks. Eli katsellaan niin isoa näkymää että ekat pään liikkeet näyttää vain eri kohtaa viiveellisestä kuvasta.
Ja sit on vielä se isoin ongelma, eli tila. Tää kämppä ei ihan jäätävän kokonen kuitenkaan ole, niin paljonkos tohon nyt oikeesti ois hyvä olla tilaa? Monessa paikkaa puhutaan 2m x 1.5m tilasta, mut onko toi sitten kuinka kaukana totuudesta et onko fiksua varautua siihen et se todellinen tilavaatimus olis jotain suurempaa?
Väittäisin 2x2 metriä olevan se ihanne minimi. Itsellä on tuo 2x1,5 m ja sillä menettelee, mutta nopeasti tulee rajat vastaan. Quest osaa onneksi varoittaa virtuaaliseinällä pelin päälle. VR:n takia olen muuttanut huonetilan järjestystä. Monet kerrat törmännyt kirjahyllyyn ja välillä aika voimakkaasti kun on innostunut lasermiekalla taisteluun.
Miksei pystyisi? Itse olen ALVR:llä striimannut 5 GHz kotiverkon yli SteamVR:n sisällöt Oculus Questille. Toivoisin striimaukselle virallista tukea Oculukselta. Näppärämpi tuon piuhattomuuden ansiosta.
Mielestäni turha hypätä suoraan +1000 € laseihin, kun vähemmälläkin pääsee laadukkaisiin VR-kokemuksiin. Oculus Quest on näppärä, kiva esitellä vieraille ja viedä illanistujaisiin hauskaksi ohjelmanumeroksi. Kaikenlainen turha säätäminen on tässä minimissään. Lasit päälle ja olet jo siellä.
Tässä avaan Oculus Questin myyntipaketista, piirrän pelialueen rajat ja eikun pelaamaan!
Paha sanoa miten paljon sitä on pienennetty käytännössä ja onko koko ruutu koska fixed foveated rendering. ALVR toki saa reson aivan niin isoksi kun haluaa mutta ne viiveet on aivan järkyttäviä, kunnon kuvalla 80ms tai yli. Linkillä en liiemmin huomannu viivettä joten arvoin että se on jotain 20-30 ms luokkaa
Kyllä sen noissa Rift S vs Quest linssien kautta vertailuvideoissa huomasi, että Questin tarkkuus ei ollut aivan Rift S tasolla johdon kautta. Tietty PenTile OLED pikselien tiheys ei ole LCD tasoa, mutta tuon alennetun resoluution huomasi kyllä.
Olisi mielenkiintoista nähdä linssien kautta kuvanlaatuvertailu USB / ALVR / VD välillä.
Kyllä sen noissa Rift S vs Quest linssien kautta vertailuvideoissa huomasi, että Questin tarkkuus ei ollut aivan Rift S tasolla johdon kautta. Tietty PenTile OLED pikselien tiheys ei ole LCD tasoa, mutta tuon alennetun resoluution huomasi kyllä.
Olisi mielenkiintoista nähdä linssien kautta kuvanlaatuvertailu USB / ALVR / VD välillä.
Lukasin nopsaa vähän tuon Linkin teknologioita, ja kyllähän siellä aika paljon kaikkea villiä tehdään..
Poimittua 'With AADT, a pair of undistorted eye-buffers rendered at 3616x2000 can be compressed down to 2016x1120 saving close to 70% of the video codec budget. AADT not only saves codec bandwidth, but it also saves latency by making sure the encoder and decoder work on smaller images.'
Mahtaisikohan olla markkinoita väliboksille joka yhdistetään PC Displayport/USB 3, josta sitten viedään optisesti monimuotokuituna pakkaamaton kuva VR laseille, jossa optinen data puretaan USB-C kautta. Tuolla metodilla ainakin luulisi tulevan viiveetöntä ja melko hyvänlaatuista kuvaa.
Käsittääkseni tuo Questiin tuleva virallinen optinen johtohan vie pelkästään USB dataa, eikä suoraan videomatskua näyttikseltä, eli viivettä ja kuvan pakkausta silläkin olisi luvassa.
Onnistuu langattomasti ALVR/VD avulla ilman johtoa. Viive isompi kuin johdolla.
Mikä tahansa USB 3 johto toimii nyt jo, myöhemmin tulee virallinen optinen johto.
Joo, olin tulossa jo vastaamaan. Eli striimaamalla ovat PCVR sisällöt olleet käytettävissä Oculus Questilla.
Tuota virallista kaapelia ei tarvitse jäädä odottelemaan. Käy hakemassa viiden metrin aktiivikaapelin ja siihen perään USB3 usbc-usba. Tällä yhdistelmällä jo seitsemän metriä tietokoneelta ja voi Room Scale jopa onnistua.
Oma kaapeli on DELTACO Prime USB3 - 1002 rev. 5.
Täällä haasteena on kaapelilla kytkettäessä seuraavaksi saada äänet kuulumaan Oculus Questin laseista. Nyt ne tulee tietokoneen korvalapuista. Kokeilin tuoretta Oculuksen päivitystä, jossa ongelmaan on jo tartuttu mutta ei saanut luotua edes yhteyttä laseihin, joten palasin edelliseen versioon (PTC:n ruksi pois päältä).
Mahtaisikohan olla markkinoita väliboksille joka yhdistetään PC Displayport/USB 3, josta sitten viedään optisesti monimuotokuituna pakkaamaton kuva VR laseille, jossa optinen data puretaan USB-C kautta. Tuolla metodilla ainakin luulisi tulevan viiveetöntä ja melko hyvänlaatuista kuvaa.
Käsittääkseni tuo Questiin tuleva virallinen optinen johtohan vie pelkästään USB dataa, eikä suoraan videomatskua näyttikseltä, eli viivettä ja kuvan pakkausta silläkin olisi luvassa.
Aktiivisesti optisen johdon USB-C päässä Questissä, ei vaadi kummoista piiriä purkamaan tuota dataa ja pukkaamaan sen ulos Questille. Marvellin valikoimista ainakin löytyy melko pienen viiveen piirejä. Joku softahan tuohon vaadittaisiin väliin ALVR/VD tyyliin.
PC:n USB 3 antaisi virran väliboksille PC päädyssä, Questin USB-C antaisi virran optisen kaapelin aktiiviselle optinen -> USB-C dekooderille.
Aktiivisesti optisen johdon USB-C päässä Questissä, ei vaadi kummoista piiriä purkamaan tuota dataa ja pukkaamaan sen ulos Questille. Marvellin valikoimista ainakin löytyy melko pienen viiveen piirejä. Joku softahan tuohon vaadittaisiin väliin ALVR/VD tyyliin.
PC:n USB 3 antaisi virran väliboksille PC päädyssä, Questin USB-C antaisi virran optisen kaapelin aktiiviselle optinen -> USB-C dekooderille.
Pakkaisit kuvan takaisin juuri ennen Questia? Samalla tavalla se joudutaan decoodaamaan kuin näiden muidenkin kanssa. Nyt sen pakkaamisen tekee näyttis joka on tosi hyviä siinä. Questin pää on se mikä sakkaa.
Kaikki tämä siis siksi ettei se Questin käyttämä snapdragon tue suoraa video sisääntuloa, ja muutakaan apupiiriä tähän hommaan ei ole.
Lisätään ny vielä että Linkissä ei siis tule vastaan usb3 kapasiteetti, vaan Questin dekoodaus joka nykyisellään kaikkine kikkailuineen rajoittuu n 150Mbps. USB3 taitaa kuskaa moni verroin tuon.
Onhan sulla Windowsin ääniasetuksissa valittuna "Headphones (Oculus Virtual Audio Device)" ? Tuo pitää olla käytössä jotta äänet tulevat Questin kautta. Sen lisäksi minulla on Oculuksen PC softan ääniasetuksissa valittuna "Use windows settings" eikä "Quest headset". Tuolla jälkimmäisellä asetuksella äänet pitäisi toimia automaattisesti Questin kautta, mutta jos se ei toimi niin kannataa kokeilla tuota toista asetusta.
Pakkaisit kuvan takaisin juuri ennen Questia? Samalla tavalla se joudutaan decoodaamaan kuin näiden muidenkin kanssa. Nyt sen pakkaamisen tekee näyttis joka on tosi hyviä siinä. Questin pää on se mikä sakkaa.
Tällä hetkellä (ja virallisen optisen kaapelin kanssa) ongelma on lähinnä tuo kirottu USB tuomassa ylimääräistä viivettä.
En tiedä miten uusimmissa emolevyissä menee, mutta ainakin näiden vanhempien emolevyjen USB kulkee piirisarjan kautta ellei sitten laita erillistä USB 3 PCIE korttia joka keskustelee suoraan CPU:lle. Tuon saman syyn takia esim CV1 Rift Constellation kamerat eivät ainakaan meikän emolevyllä toimineet piirisarjan hitauden takia, Startechin USB 3 kortilla toimivat moitteetta, kun piirisarja jäi täysin pois välistä hidastamasta ketjua.
Kun käytössä olisi Questiä varta vasten tarkoitettu piiri jonka ainoa tarkoitus on heittää Displayportista tuleva kuva monimuotokuidulle sopivaksi ja siitä takaisin, pakkausta ei juurikaan tarvitse käyttää. USB -> Chipset -> CPU jäisi pois hidastamasta viiveitä ja kuva tulisi suoraan näyttikseltä, aivan kuten natiiveissa PC näyttiksissä.
Ja sit on vielä se isoin ongelma, eli tila. Tää kämppä ei ihan jäätävän kokonen kuitenkaan ole, niin paljonkos tohon nyt oikeesti ois hyvä olla tilaa? Monessa paikkaa puhutaan 2m x 1.5m tilasta, mut onko toi sitten kuinka kaukana totuudesta et onko fiksua varautua siihen et se todellinen tilavaatimus olis jotain suurempaa?
Itse pelaan Indexillä paikallaan seisomalla ja toai hyvin toimii, riittää että mahtuu huitomaan käsillä. Nuo Index Controllerit on huiput ja itse lasit erinomaiset päässä, kuvanlaadussa selkeä harppaus Rift CV1:een.
Itse pelaan Indexillä paikallaan seisomalla ja toai hyvin toimii, riittää että mahtuu huitomaan käsillä. Nuo Index Controllerit on huiput ja itse lasit erinomaiset päässä, kuvanlaadussa selkeä harppaus Rift CV1:een.
Täällä 2x3 metrinen tila Indexille. Johto riittää hyvin vieläpä katon kautta. 3x3 ois kyl ehkä se optimi, mutta hienosti pärjää tälläkin. Ei mahdollisuutta laajentaa edes.
Pelialueen rajailmaisimia voi muokata mieleisekseen ettei ihan muikkuverkko tarvii olla. Mieleinen kuvio ja läpinäkyvyyttä niin ei liikaa häiritse, mutta huomattava.
Ja laitteesta ollaan samoilla linjoilla
Tällä hetkellä (ja virallisen optisen kaapelin kanssa) ongelma on lähinnä tuo kirottu USB tuomassa ylimääräistä viivettä.
En tiedä miten uusimmissa emolevyissä menee, mutta ainakin näiden vanhempien emolevyjen USB kulkee piirisarjan kautta ellei sitten laita erillistä USB 3 PCIE korttia joka keskustelee suoraan CPU:lle. Tuon saman syyn takia esim CV1 Rift Constellation kamerat eivät ainakaan meikän emolevyllä toimineet piirisarjan hitauden takia, Startechin USB 3 kortilla toimivat moitteetta, kun piirisarja jäi täysin pois välistä hidastamasta ketjua.
Kun käytössä olisi Questiä varta vasten tarkoitettu piiri jonka ainoa tarkoitus on heittää Displayportista tuleva kuva monimuotokuidulle sopivaksi ja siitä takaisin, pakkausta ei juurikaan tarvitse käyttää. USB -> Chipset -> CPU jäisi pois hidastamasta viiveitä ja kuva tulisi suoraan näyttikseltä, aivan kuten natiiveissa PC näyttiksissä.
Millä mekanismillä tämä kuva olisi tarkoitus saada Questin näytölle? Siis usko vahvasti että Oculukselta on näitä vaihtoehtoja punnittu ja Link on todella monimutkainen teknisessä mielessä, joten ihan kevyin syin ei siihen ole päädytty.
Millä mekanismillä tämä kuva olisi tarkoitus saada Questin näytölle? Siis usko vahvasti että Oculukselta on näitä vaihtoehtoja punnittu ja Link on todella monimutkainen teknisessä mielessä, joten ihan kevyin syin ei siihen ole päädytty.
Edelleen, softalla. Ei tuo täydellinen ratkaisu olisi, mutta parempi kuin piirisarjan ja USB:n kautta.
Miksi Oculus päätyi USB pohjaiseen linkkiin? Yksinkertaisuus, halpa, simppeli. Tuollainen linkkiboxi, optinen kaapeli ja dekooderi Questin päässä tarvittavilla vahvikkeilla olisi lonkalta ammuttuna 150-170€ luokkaa, toisin kuin USB johto joka on riittävän monelle riittävän hyvä, joka on kutakuinkin koko Questin itsensä idea.
Mutta jos on hemmoja joilla on PC jossa on riittävästi paukkuja ja halua saada Questiin parempi kuva ja pienempi viive, Oculuksen ratkaisu ei ole siihen nykytekniikallakaan kaikkein parhaimmasta päästä.
Edelleen, softalla. Ei tuo täydellinen ratkaisu olisi, mutta parempi kuin piirisarjan ja USB:n kautta.
Miksi Oculus päätyi USB pohjaiseen linkkiin? Yksinkertaisuus, halpa, simppeli. Tuollainen linkkiboxi, optinen kaapeli ja dekooderi Questin päässä tarvittavilla vahvikkeilla olisi lonkalta ammuttuna 150-170€ luokkaa, toisin kuin USB johto joka on riittävän monelle riittävän hyvä, joka on kutakuinkin koko Questin itsensä idea.
Mutta jos on hemmoja joilla on PC jossa on riittävästi paukkuja ja halua saada Questiin parempi kuva ja pienempi viive, Oculuksen ratkaisu ei ole siihen nykytekniikallakaan kaikkein parhaimmasta päästä.
Wlanin ylikin siirtoon menee alle 10ms, ja loput 70ms pakkaus/purkuun. Kuinka merkittävästä siirtoviivestä on usb3 kanssa kyse jos nyt jo päästään heittämällä parempaan viiveeseen kuin wlan toteutuksilla?
Hmm tuossa vastauksessa ei tunnu nyt olevan järkeä. Miten siis kuvittelit, että se softa saa sen kuvan ja mitä se joutuu tekemään sille? USB ei ole ollut se isoin ongelma tässä koko Link-jutussa vaan videokuvan pakkaus ja purku aiheuttamatta viivettä. Carmack itse vielä sanoi yhdessä vaiheessa, että periaatteessa USB 2 riittää
Niin, pakkaamalla kuvaa rajusti ja pienentämällä resoa. Mikäli halutaan natiivi Questin reso ilman huomattavaa kuvanlaadun huonontamista, USB ei ole ratkaisu. Monimuotona voisi mahdollisesti jopa vetää raakana ilman mitään pakkausta.
Hmm tuossa vastauksessa ei tunnu nyt olevan järkeä. Miten siis kuvittelit, että se softa saa sen kuvan ja mitä se joutuu tekemään sille? USB ei ole ollut se isoin ongelma tässä koko Link-jutussa vaan videokuvan pakkaus ja purku aiheuttamatta viivettä. Carmack itse vielä sanoi yhdessä vaiheessa, että periaatteessa USB 2 riittää
On nopeampia algoritmejä mikäli kuvaa ei tarvitse pakata pahemmin tai muuttaa resoa, laadun juurikaan kärsimättä. Link toimii suhteellisen rajulla pakkauksella ja resoluutiota leikkaamalla CV1 Riftin tasolle.
Niin, pakkaamalla kuvaa rajusti ja pienentämällä resoa. Mikäli halutaan natiivi Questin reso ilman huomattavaa kuvanlaadun huonontamista, USB ei ole ratkaisu. Monimuotona voisi mahdollisesti jopa vetää raakana ilman mitään pakkausta.
On nopeampia algoritmejä mikäli kuvaa ei tarvitse pakata pahemmin tai muuttaa resoa, laadun juurikaan kärsimättä. Link toimii suhteellisen rajulla pakkauksella ja resoluutiota leikkaamalla CV1 Riftin tasolle.
Tätähän voisi koestaa ihan sen usb3 ylikin, eli alempiresoisen pakkaamattoman kuvan saamista näytölle. Koska suoraan video sisääntuloa ei ole niin järjestelmän (SoC) muut rajoitukset voi tulla vastaan aika äkkiäkin
Noniin, kivasti tuli toi Odyssey+ nyt tarjoukseen, kolmannella hinnasta sais kokeiltua vrt. Index, mutta nopeella googlettelulla selvis että WMR:ien tracking on aika paljon jäljessä muita vehkeitä. Paljonkos toi nyt sit tulee käytössä ärsyttämään, onko ihan käyttökelvoton paikoitellen?
Ei tätä ainakaan liian helpoks oo tehty, helpoimmalla muttei halvimmalla toki pääsis jos vaan laittais ton Indexin tilaukseen, mut on se vaan niin helvetin vaikeeta perustella itelleen tonnin hankinta.