VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

Suosittelen ainakin kokeilemaan Riftin omia kuulokkeita, kaiuttimilla menee VR:stä iso osa immersiota sivuun. Ekojen VR lasien aikaan käytin itsekin omia hifi-kuulokkeita, mutta siihen ylimääräisen johdon kanssa tappeluun meni hermot melko nopeasti.

Ainakin CV1 Riftissä on ihan laadukkaat Koss Porta Pro elementit, jotka riitti itsellä mainiosti vaikka muutoin onkin aina studiokakkulat päässä.
 
BS on hauska. Täytyy kyllä myöntää Indexin opettavan nopeammin kuin Quest, vaikka silläkin nopeita kenttiä pääsi läpi.

Pari kk sitten ei ollut oikein toivoakaan Expertien läpäisyssä muuta kuin puoliksi tuurilla, nyt menevät jo aika tuskattomasti ilman pahempia missejä. Expert+ on vielä täysi no-go. :D

28. päivä pitäisi näköjään Vive Trackerien saapua, mielenkiinnolla odottaen.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tämä lause tarkoitti?
Indexillä osuu luonnollisemmin kaukana sivuilla oleviin biitteihin. Questillä piti kääntää päätä jos oli ensin vasemmalla 1. kaistassa lyötävää, sitten toisella puolella oikeassa äärilaidassa 8. kaistassa, varsinkin alavasen -> yläoikea.

Indexillä tuntuu luonnollisemmalta kun ohjainten seuranta ei ole sidottu siihen, mihin katsoo päällä.
 
Itselle tuli Index viikonlopuksi. Minulla on ennestään jo Htc Vive lasit mutta ajatelin satsata kuvanlaatuun ja tilasin nuo Indexit.
Valitettavasti en saanut laseja toimimaan . Kun käynnistän Steam Vr ohjelman, alkaa tulemaan virheilmoitus, "laseihin ei saada yhteyttä" ja "näytönjohto on irronnut".
Jos säädän kuvan 80 hz niin kuva ilmestyy toiseen lisnsiin ja aina oikeaan linsiin, muilla virkistys taajuuksilla ison näytön kuva välkyy ja em. virheilmoitusta tulee näytölle.
Kokeilin laseja myös toisessa koneessa ja lopputulos oli sama. Otin jo Steamin tukeen yhteyttä ja ongelmaa on alettu ratkaisemaan.
Onko keneläkään muilla ollut tämän suuntaisia aloitusongelmia?
Lisäksi majakat vinkuu , vinkuuko muilla?
 
Bluetoothin ohjaama standby tila ei ole itsellä toiminut luotettavasti. Laitoin Clas Ohlsonin etäohjattavat pistorasiat majakoiden väliin niin saa napeilla ohjattua kaukosäätimellä.
 
Aika vähän näyttäisi olevan laadukkaita VR pelejä? Eli ei oikein vieläkään ole järkevää ostaa VR laseja pelien takia.
 
Mun mielestä VR-laseja ei nimenomaan kannata ostaa minkään muun takia kuin pelien. Tosin kannattaa vähän ehkä avartaa sitä pelivalikoimaa, eikä olettaa että juuri se pannukakkupeli mitä on hinkannu 500 tuntia löytyisi (tai vastaavan mittakaavan VR versio).
 
Mun mielestä VR-laseja ei nimenomaan kannata ostaa minkään muun takia kuin pelien. Tosin kannattaa vähän ehkä avartaa sitä pelivalikoimaa, eikä olettaa että juuri se pannukakkupeli mitä on hinkannu 500 tuntia löytyisi (tai vastaavan mittakaavan VR versio).
Lasketko tässä simulaattorit peleihin mukaan? On paljon VR käyttäjiä jotka ovat hankkineet laitteet pääasiassa ajo- ja/tai lentosimulaattoreita varten. Sehän on sitten ihan makuasia ja viilailua että sanotaanko simujen kanssa touhuilua pelaamiseks, simuiluks tai miks ny kukakin tykkää sanoa.
 
Lasketko tässä simulaattorit peleihin mukaan? On paljon VR käyttäjiä jotka ovat hankkineet laitteet pääasiassa ajo- ja/tai lentosimulaattoreita varten. Sehän on sitten ihan makuasia ja viilailua että sanotaanko simujen kanssa touhuilua pelaamiseks, simuiluks tai miks ny kukakin tykkää sanoa.
Kai ne voi peleiksi laskea :D JA ihan luonteva näyttölaitehan VR-lasit on niihin. Itse kyllä pidän enemmän peleistä jotka on tehty liikeohjaimille, niin että tarjoavat jotain mikä ei pannukakkutilassa ole joko mahdollista tai kätevää. Esim escape room tyyliset pelit.
 
Korvasin ensisijaisesti Track IR:n VR-silmikolla ja muu käyttö on bonusta. Kokeilin uusinta Illu-sarjaa ensi kertaa Track IR:llä sitten VR-hommien aloittamisen. Voi että oli helppoa tarkkailla kutosta, kun ei tarvinnut kääntää päätä kuin riivattu, mutta laskeutuminen olikin jo melkoisen pomppuinen, kun syvyysnäköä ei yhtäkkiä enää ollutkaan sujuvaan finaaliin :darra:

Kyllä Fallout 4 on ollut tosi hauska, vaikka VR-toteutus ei ole mitään Boneworksin tasoista. Äkkiä sen anteeksi antaa, muuten hyvän pelikokemuksen edestä. Skyrim VR yhä odottaa kirjastossa, kun sen taistelumekaniikka keljutti sen verran pahasti kauheine lyönnintunnistuksineen. Ei olisi pitänyt tehdä lähitaistelijaa. Twiikkaamalla lähitaisteluakin on saanut parannettua aika paljon, mutta on saanut jäädä odottamaan uudelleenpelaamista, KUN ON NIIN PALJON HYVIÄ VR-PELEJÄ kirjastossa :happy::happy::happy:
 
Naama hikoilee melko lailla näemmä Oculus päässä, saako tuota linssien huurtumista ehkäistyä mitenkään?
Ainakin paintballissa käytetään suojalaseissa jotain nestettä joka estää huurtumisen. Helpompaa on ehkä pitää taukoja kunnes kunto on niin kova ettei hikoile.

Ainiin, kannattaa hommaa varmaan joku helposti pestävä kasvopehmuste, tai silikonisuoja sille. Noi laitteet voi mennä rikki jos kunnolla kastuvat, tai ainakin rupeevat haisemaan.
 
Kiitos vinkistä! Muuten, lasit olisi tarkoitus hankkia lähiaikoina, niin mahtuukos ns. perusrillit tuon kanssa vai tarviikos tuo jotain "adapteria"?
Ainakin omat lasini (puolikehys) menevät Rift S:n sisään, CV1:n kanssa ei voinut käyttää. Questista en tiedä, sinulla kuitenkin S?
 
Jep, kannattaa hommata VR coverin tyyppinen "villasukka" jota voi sitten vaihdella ja pestä.
VR Cover for Oculus™ Rift - VR Cover

PS. On myös mukavampi naamalla kun superlooni.
Tälläne silikoni ei ole ihan niin mukava mutta on todella helppo pyyhkiä puhtaaksi. Eikä maksa juuri mitään, Soft Anti-sweat Silicone Eye Mask Case Cover Skin for Oculus Quest VR Glasses | eBay

Tuo on Questin malli mutta sopii varmaan orkkis CV1 riftiin, ässälle on sit omansa.

Muoks. Kokeilin sovittaa tuollaista OG kasvomaskiin ja näytti mahtuvan.
 
Viimeksi muokattu:
Naama hikoilee melko lailla näemmä Oculus päässä, saako tuota linssien huurtumista ehkäistyä mitenkään?
Paljonko on kämpän / pelihuoneen lämpötila? Nyt viileimmillä keleillä kannattaa pitää lämpöjä vähän alempana niin konekin tykkää. Koko illan kun on kone päällä niin tuottaa aika hyvin lämpöä kämppään sekin.
 
Ite hankin tämmösen setin kun on eri ikäisiä ja kokoisia pelaajia silmälaseilla ja ilman (tää vivelle ja wmr:lle, oculukselle varmaan omansa) niin voi saada vähän myös etäisyyttä säädettyä. Tuo keinonahka on ihan ok kasvoilla ja helppo putsata. Nenäaukko jakaa mielipiteitä, itse pidän siitä että se antaa ilmavirralle mahdollisuuden eikä sieltä tuleva valo häiritse enää 5 minuutin jälkeen.

upload_2019-11-14_9-29-35.png


https://www.amazon.de/gp/product/B07FXSD7CX/ref=ppx_yo_dt_b_asin_image_o06_s00?ie=UTF8&psc=1
 
John Carmack steps down at Oculus to pursue AI passion project ‘before I get too old’ – TechCrunch

Huono homma VR:lle. Carmack on ollut parasta mitä VR rintamalla on tapahtunut ja koko Quest on ollut tavallaan hänen oma projektinsa, Asynchronous Space Warp ja muut tekniset mullistukset ovat myöskin olleet hänen käsialaa.

Noh, ei voi muuta kuin toivottaa parasta jatkoa miehelle AI rintamalla, mutta vähän pelottaa nyt Questin puolesta. Aiemmin luvattu ohjaimeton sormi/käsiseuranta tuskin tulee enää tapahtumaan.
 
John Carmack steps down at Oculus to pursue AI passion project ‘before I get too old’ – TechCrunch

Huono homma VR:lle. Carmack on ollut parasta mitä VR rintamalla on tapahtunut ja koko Quest on ollut tavallaan hänen oma projektinsa, Asynchronous Space Warp ja muut tekniset mullistukset ovat myöskin olleet hänen käsialaa.

Noh, ei voi muuta kuin toivottaa parasta jatkoa miehelle AI rintamalla, mutta vähän pelottaa nyt Questin puolesta. Aiemmin luvattu ohjaimeton sormi/käsiseuranta tuskin tulee enää tapahtumaan.

Tuota finger trackingiähän on jo demottu ja se on toiminut. En usko että sitä enää lähdetään perumaan. Enemmän pelotttaa että tuo Carmack tekee puhdetöinään jonkun Skynetin..
 
Onko noista linssinsuojuksista enemmän haittaa kuin hyötyä? Esimerkiksi https://www.amazon.de/dp/B07XDCPLQX/ref=sr_1_13?keywords=ventilindex&qid=1573641403&sr=8-13. Index näillä näkymin ostoslistalla. Linssit menevät ennemmin tai myöhemmin likaisiksi ja hirvittää niitä puhdistaa.

Oon itse puhdistellut indexin esim. Gigantista saatavalla olevalla näyttöjen puhdistusaineella,jossa on liina mukana. Hyvin on puhdistunut. Toki,jos haluaa kameroiden linssien pölyn putsaukseen sen puhaltavan pumppusuuttimen(mikä se oikea nimi onkaan),niin ei pahitteeks oo. Ei oo naarmuja näkynyt omissa linsseissä. Muutaman vuoden päästä voi olla toinen tilanne,mutta eiköhän sitten oo jo uusia linssejä tullut.

Hienosti on index pelittänyt Iracingissa. 144 käytössä eikä töki vaikka autoja yli 30 gridillä. Näytöllä ei tuu enää ajettua ollenkaan.
 
Hotel12 "Hienosti on index pelittänyt Iracingissa. 144 käytössä eikä töki vaikka autoja yli 30 gridillä. Näytöllä ei tuu enää ajettua ollenkaan."

Minkälainen kone sulla on? Lähinnä näytönohjain kiinnostaa.
 
Hotel12 "Hienosti on index pelittänyt Iracingissa. 144 käytössä eikä töki vaikka autoja yli 30 gridillä. Näytöllä ei tuu enää ajettua ollenkaan."

Minkälainen kone sulla on? Lähinnä näytönohjain kiinnostaa.

9700k prossu. En oo viritellyt kelloja itse. 2080 ti strix A. 121 supersampling. Iracingiin tuli jokunen aika vr puolelle parannus ja nopeus parani ainakin itsellä ja pystyi laittaa herkkuja lisää. Aiemmin tökki aika ajoin. Nyt toimii hienosti :)
 
Onkos porukalla kokemusta questista pc-vr puolella?
Ajattelin odysseyn päivittää tuohon lähinnä parempien ohjaimien vuoksi ja tietenkin langattomuuden vuoksi. Striimauksen toimivuus kiinostaa ehkä eniten tuossa.
 
Onkos porukalla kokemusta questista pc-vr puolella?
Ajattelin odysseyn päivittää tuohon lähinnä parempien ohjaimien vuoksi ja tietenkin langattomuuden vuoksi. Striimauksen toimivuus kiinostaa ehkä eniten tuossa.
Just on tullu Virtual Desktoppiin streamaus päivitys jonka pitäisi pudottaa vasteajat jonnekkin 40-50ms luokkaan, mikä saattaisi olla jo suht siedettävä. Testaan ehkä viikonloppuna miten hyvin tuo käytännössä toimii. Itsellä suurimmat odotukset kuitenkin sen Link-kaapelin suhteen, jos sillä on vasteajat kohdillaan niin tuo CV1 joutaa eläkkeelle ja Questilla mennään niin pitkään että päivittyy muukin rauta.
 
Onkos porukalla kokemusta questista pc-vr puolella?
Ajattelin odysseyn päivittää tuohon lähinnä parempien ohjaimien vuoksi ja tietenkin langattomuuden vuoksi. Striimauksen toimivuus kiinostaa ehkä eniten tuossa.
Oli koko kesän käytössä ainoina PC laseina ALVR experimental buildilla jossa on pienimmät vasteajat ja fixed foveated rendering mahdollisuus.

AC68U reitittimenä Merlinin firmiksellä, ei minkäänlaista ongelmaa pelata PC VR pelejä.

JackD83/ALVR
 
Oli koko kesän käytössä ainoina PC laseina ALVR experimental buildilla jossa on pienimmät vasteajat ja fixed foveated rendering mahdollisuus.

AC68U reitittimenä Merlinin firmiksellä, ei minkäänlaista ongelmaa pelata PC VR pelejä.

JackD83/ALVR
Mihin vasteaikoihin tuolla pääsee? Tarkoitan liikeohjainten, koska pään träkkäyksen viive saadaan piilotettua aika hyvin vaikka olisi vähän huonompikin yhteys.
 
Mihin vasteaikoihin tuolla pääsee? Tarkoitan liikeohjainten, koska pään träkkäyksen viive saadaan piilotettua aika hyvin vaikka olisi vähän huonompikin yhteys.
Ei ole numeroita tarjota, sen verran hyvä oli kuitenkin, ettei viivettä huomannut ellei sen havaitsemiseen erikseen kiinnittänyt kaikkea huomiota.

Quest subredditissä ainakin kehuivat Virtual Desktopiin verrattuna vähempiviiveiseksi. ALVR on ilmainen, joten kokeilu ei maksa mitään. :hammer:
 
Ei ole numeroita tarjota, sen verran hyvä oli kuitenkin, ettei viivettä huomannut ellei sen havaitsemiseen erikseen kiinnittänyt kaikkea huomiota.

Quest subredditissä ainakin kehuivat Virtual Desktopiin verrattuna vähempiviiveiseksi. ALVR on ilmainen, joten kokeilu ei maksa mitään. :hammer:
Olen kyllä kokeillut ALVR ja siinä viiveet oli silloin 70ms luokkaa ja ne luki suoraa siinä PC pään ikkunassa. Sen takia tuo VD viimeisin päivitys tuntuukin aika uskomattoman kovalta lukemalta.
 
Olen kyllä kokeillut ALVR ja siinä viiveet oli silloin 70ms luokkaa ja ne luki suoraa siinä PC pään ikkunassa. Sen takia tuo VD viimeisin päivitys tuntuukin aika uskomattoman kovalta lukemalta.
Kokeilitko yllä linkattua experimental vai normiversiota? Normiversio oli aika paha pettymys, kun resoluutiota myöten kaikki oli pielessä.
 
Kokeilitko yllä linkattua experimental vai normiversiota? Normiversio oli aika paha pettymys, kun resoluutiota myöten kaikki oli pielessä.
En kyllä muista. Se oli kuitenkin ensimmäinen versio missä ohjaimet oli oikein mapattu muuten mutta olivat vähän huonossa kulmassa. Ehkä kokeilen myös tuotakin samalla.
 
Noniin testasin nyt molempia ALVR experimental v7 ja uusinta Virtual Desktoppia.

ALVR asetukset:
Hvec, Bitrate 25Mbps, resolution 100%, buffer 100kB, Slices,foveated rendering strength 2. -> latenssi pyöri 70ms tuntumassa

VD asetukset:
hvec, high frame rate, medium bitrate, sliced encoding
-> latenssi alle 40ms

Todella huima ero ohjaimien tuntumassa ja pelattavuudessa. VD on kyllä rahansa arvoinen tuossa. ALVR toki on ilmainen mutta niiden asetusten säätäminen on kyllä ihan arpapeliä, siinä missä VD toimii suoraan (sliced encoding piti erikseen laittaa päälle) ja saahan tuolla tosiaan tuon etätyöpöydänkin kätevästi.
 
Kehitys kehittyy joten aika hyvältä vaikuttaa tulevaisuus ..

 
Oculus Link on testattavissa. Itseltä ei löytynyt kuin 2m random kaapeli, joka toimi, mutta pikaisella kokeilulla kuva ja viive näytti kyllä mahtavalta verrattuna CV1 ja VD 1.8 :)

Mitään isompaa ohjainpelailua ei voinut harjoittaa, jottei vahingossa revi portteja rikki lyhyellä johdolla. Johto hirtti jo varovaisessa kokeilussakin.
 
Pelkkää hyvää kuullut Linkistä tänään, oma Quest on kaverilla lainassa, mutta pitää tuota testailla kun laite palautuu.

Jos ei olisi Indexiä varsinaisena PC-headsettinä niin varmaan tulisi hommattua se tuleva optinen kaapeli Questille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 554
Viestejä
4 499 869
Jäsenet
74 222
Uusin jäsen
anuelisabeth

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom